Miten opin piirtämään?

Kurja onneton surkim

Miten opin piirtämään? Kysymys, jonka olen kysynyt hyvin monta kertaa.

Kursseja olen käynyt jo niin monta, etten muista lukumäärää.

Kirjoja ja oppaita on luettu paljon.

Anatomiaa.

Muiden piirroksia olen katsonut lukemattomat määrät.

Olen katsonut paljon videoita, kun joku piirtää.

Olen piirtänyt yli 15 vuotta. Tai ainakin yrittänyt.


En osaa piirtää alkuunkaan. Kun yritän, tuntuu kuin mielikuvitukseni lakkaisi olemasta. Tuijotan vain tyhtjää ruutua. Lopulta piirrän viivan tai pari. Sitten mietin, näyttävätkö ne viivat siltä, mitä halusin piirtää. Yleensä ei, joten piirrän lisää viivoja. Ihan vain jotain viivoja. Joskus saan jotain aikaiseksi, mutta en vielä kertaakaan sitä, mitä yritin. Kestää usein yli vuoden, että saan yhden keskinkertaisen kuvan piirrettyä, joka ei vastaa ollenkaan sitä, mitä halusin sen olevan.


Auttakaa. Haluan ihan oikeasti piirtää. En halua luovuttaa, mutta alkaa pikkusen tuntua, ettei minusta ikinä piirtäjää tule.

109

9393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DChart

      Hei
      Voitko linkittää kuvan piirrustuksestasi? Paljonko piirrät päivässä ja monta kertaa viikossa? Minkälaiset asiat piirrustuksissasi on pielessä? Vuosi on todella liian pitkä aika yhden kuvan tekemiseen.

    • Kurja onneton surkim

      En tiedä, haluanko linkittää mitään. Jos teen sen, niin luulette, että olen joku pelleilevä peelo. Niin huono minä olen.

      Se, paljonko piirrän päivässä vaihtelee paljon. Nykyään selvästi vähemmän, kuin vuosi sitten.

      Nykyään piirrän noin 3 päivänä viikossa, 20min - 8 tuntia päivässä.

      Ennen noin 6 päivänä viikossa, 2-10 tuntia päivässä


      Piirtämisessäni on vialla:
      Kestää aivan liian kauan (esim. vuosi)
      Ei koskaan näytä yhtään siltä, miltä haluan (piirsin metsää ja siitä tuli huono avaruusteos. tai kun piirsin avaruusteosta, siitä tuli japanilaistyylinen hahmo, huono sellainen)
      Kun joskus saan jotain aikaiseksi, ei se ikinä ole riittävän hyvä.

      On jotain, jota haluan piirtää. En osaa. Haluan silti, minun on pakko piirtää se. Ei minulla muutakaan ole.

      • en osaa, mut silti..

        mielestäi kannattaa katsoa markcrilleyn videoia youtubesta. Jos haluat oppia piirtämään esim. animea, kannattaa tulostaa pari kuvaa paperille ja piirtä pariin otteeseen läpi. Kun olet mielestäsi valmis, voit kokeilla piirtää vielä vain katsomalla mallia.


      • Enosaapiirtää

        No voisit ensin yrittää piirtää mallista. Niin minä ainakin teen. Eli haet vaikka internetistä kuvan ja aloitat piirtämään päälaelta. Sitten katsot tarkasti että mihin suuntaan yksi viiva etenee ja kaartuuko se. Sitten jos sillä on korvat niin teet vaikka ensin puolikkaan korvan tarkasti katsoen siitä mallista ja sitten toisen puolen. Tässä vinkkini. Näin minä ainakin etenen.


    • -

      Suosittelen Charles Barguen piirrustuskurssia. Tosin vaativa vaihtoehto, varsinkin ilman ohjausta. Aikaa vievä, hermoja raastava vaihtoehto, mutta ainoa, joka todistetusti toimii.

    • DChart

      Piirrätkö paljon mallista vai lähinnä oman mielikuvituksen varassa? Kannattaisi ehkä miettiä tarkemmin millä tavalla piirustus ei ole "riittävän" hyvä ja miltä osin se on onnistunut. Aina on parannettavaa. Yhtä asiaa voi joutua piirtämään lukemattomia kertoja.ennen kuin se alkaa sujua..

    • Taiteilija..

      Vaihda valokuvaukseen. Jos tuo kriittisyys johtuu vain kriittisyydestä, on siitä suurta apua valokuvauksessa. Ehkä joka tapauksessa tajuat mikä kuva on hyvä. Digikameralla voi ottaa 1000 kuvaa ja valita vaikka stten yhden.

      Mikä tuo pakkomielle piirtämiseen on? Olsi aika huono jos jollain olisi samanlainen pakkomielle uimiseen. Olisi varmaan hukkunut jo.. ;-)

      Sinulla on siis jotain toivoa, mutta unohda piirtämin jos se aiheuttaa vain ahdistusta - sen pitäisi rentouttaa..

      • Kurja onneton surkim

        http://i54.tinypic.com/28lz76b.jpg
        48 tuntia

        http://i53.tinypic.com/20fdvmo.jpg
        Monta kuukautta


        Haluan tehdä animaatiosarjan. En sitä voi yksin mitenkään tehdä. Joten haluan tehdä sarjakuvan tai visuaalisen novellin (tai mikä se nyt suomeksi onkaan).

        Ideani on todella hyvä. En vain pysty toteuttamaan sitä. Minun pitäisi pystyä piirtämään ukkeleita ja taustoja (taivas, metsä, kaupunki jne.) ja jotain efektejä.

        Monikohan teistä uskoo, että nuo ovat tosissaan piirrettyjä....
        Piirrän usein harjoitusmielessä mallista, mutta ei siitä tule mitään. Olen kokeillut myös läpi piirtämistä, mutta sekin onnistuu vain, jos käytännössä kopioin ihan kaiken alkuperäisestä. Sillä ei myöskään ole vaikutusta taitoihini.

        Äähh... täytyy mennä naimisiin piirtäjätaituri tytön kanssa tai jotain...


      • eioomahdollista
        Kurja onneton surkim kirjoitti:

        http://i54.tinypic.com/28lz76b.jpg
        48 tuntia

        http://i53.tinypic.com/20fdvmo.jpg
        Monta kuukautta


        Haluan tehdä animaatiosarjan. En sitä voi yksin mitenkään tehdä. Joten haluan tehdä sarjakuvan tai visuaalisen novellin (tai mikä se nyt suomeksi onkaan).

        Ideani on todella hyvä. En vain pysty toteuttamaan sitä. Minun pitäisi pystyä piirtämään ukkeleita ja taustoja (taivas, metsä, kaupunki jne.) ja jotain efektejä.

        Monikohan teistä uskoo, että nuo ovat tosissaan piirrettyjä....
        Piirrän usein harjoitusmielessä mallista, mutta ei siitä tule mitään. Olen kokeillut myös läpi piirtämistä, mutta sekin onnistuu vain, jos käytännössä kopioin ihan kaiken alkuperäisestä. Sillä ei myöskään ole vaikutusta taitoihini.

        Äähh... täytyy mennä naimisiin piirtäjätaituri tytön kanssa tai jotain...

        No, jos nuo tossissaan sait aikaiseksi kaiken yrittämisen jälkeen niin lopeta hyvä ihminen ittes kiusaaminen. Et tosiaan osaa piirtää ollenkaan.

        Epäilen kyllä kovasti tämän olevan vaan provoilua jollekin :)


      • Kurja onneton surkim
        eioomahdollista kirjoitti:

        No, jos nuo tossissaan sait aikaiseksi kaiken yrittämisen jälkeen niin lopeta hyvä ihminen ittes kiusaaminen. Et tosiaan osaa piirtää ollenkaan.

        Epäilen kyllä kovasti tämän olevan vaan provoilua jollekin :)

        Tätä juuri tarkoitin. Kukaan ei edes usko, että olen tosissani, kun näytän kuvat. Yleensä en pääse noin pitkälle. Joskus harvoin saan vähän parempia piirrettyä.

        Minä haluan piirtää. En voi luovuttaa, en suostu siihen. Olen kysellyt viimeaikoina ympäri internetiä apua, muutamia uusia vihjeita olen saanut, mutta vielä ei niistä avuksi ole ollut.


      • petraylenius
        Kurja onneton surkim kirjoitti:

        Tätä juuri tarkoitin. Kukaan ei edes usko, että olen tosissani, kun näytän kuvat. Yleensä en pääse noin pitkälle. Joskus harvoin saan vähän parempia piirrettyä.

        Minä haluan piirtää. En voi luovuttaa, en suostu siihen. Olen kysellyt viimeaikoina ympäri internetiä apua, muutamia uusia vihjeita olen saanut, mutta vielä ei niistä avuksi ole ollut.

        olen itse "hyvä" piirtäjä,tai ainakin muut ovat näin sanonut.
        mitä sinä haluaisit piirtää,mikä on piirtämis alueesi??

        http://images.wikia.com/angrybirds/images/f/f2/Possu_pimeässä.jpg
        http://images.wikia.com/angrybirds/images/9/99/Söpö_keltanen_birdi_4.jpg
        http://images.wikia.com/angrybirds/images/2/2c/Black_babby_bird..jpg
        http://images.wikia.com/angrybirds/images/e/ec/Candy_bird.jpg
        http://images.wikia.com/angrybirds/images/a/a6/Sopö_jää_böödin_poikanen_2.jpg
        https://lh4.googleusercontent.com/-8PYmFwjUi98/TQF4Q7GH07I/AAAAAAAAABM/gOhDhpotHts/s912/kolibri.jpg

        siinä pari piirrostani,kuten näkyy tykkään paljon angry birdseistä(pelistä kännykässä),ja kolbri jonka tein 9,vuotiaana.


    • .......

      Taitaa tää palsta olla pikkusen väärä kysellä tommosia

      • Kurja onneton surkim

        No missä sitten? Kerro ihmeessä äläkä vain vittuile.


      • sama kuion aiemmin
        Kurja onneton surkim kirjoitti:

        No missä sitten? Kerro ihmeessä äläkä vain vittuile.

        Kuinka paljon euroissa olet innostunut maksamaan opetuksesta? Max hinta? Sen perusteella voin suositella. Itse käyn kursseilla (tosin ölyväri) mutta maksan jonkun verran siitä. Suomen kansalaisopistoissa ei välttämättä opi...


      • Kurja onneton surkim
        sama kuion aiemmin kirjoitti:

        Kuinka paljon euroissa olet innostunut maksamaan opetuksesta? Max hinta? Sen perusteella voin suositella. Itse käyn kursseilla (tosin ölyväri) mutta maksan jonkun verran siitä. Suomen kansalaisopistoissa ei välttämättä opi...

        Monta tonnia on jo mennyt täysin hukkaan, joten en usko, että haluan enää maksaa euroakaan.


    • Arttari

      Pitää harjoitella!
      Helpointa on piirtää käyttämällä esimeitä malleina. Omien mielikuvien todentaminenkin onnistuu harjoittelemalla. Mahdollisesti tarkkailemalla ennen piirtämistä ilman kynää mielikuvia ja painamalla ne tarkasti muistiin ja piirtelemällä sitten mitä muistaa niistä!

      • Dchart

        Noisit jättää nuo tietokoneohjelmat pois ja ottaa ihan kynän ja paperin käyttöön. Siinä välttyy noilta ongelmilta mitä esimerkiksi tuon kömpelön vektorikynän kanssa tulee.


      • Kurja onneton surkim
        Dchart kirjoitti:

        Noisit jättää nuo tietokoneohjelmat pois ja ottaa ihan kynän ja paperin käyttöön. Siinä välttyy noilta ongelmilta mitä esimerkiksi tuon kömpelön vektorikynän kanssa tulee.

        En voi piirtää kynällä/pensselillä. En nyt ala sitä selittämään, olen netissä sen niin monta kertaa selittänyt....

        Ja ei minulla ole ongelmia tietokoneohjelman työkalujen kanssa. Viiva on lähes sellainen, jonkalaisen siitä yritin tehdä. Korjauksia on helppo tehdä. Ongelma on siinä, että olen ihan pihalla, miltä sen viivan pitäisi näyttää, joten piirrän vain jotain, kunnes se näyttää joltain (jos näyttää)


      • Kurja onneton surkim

        Malleja olen käyttänyt joskus, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta. En edes pysty kopioimaan samalla ruudulla olevaa yksinkertaista kuvaa. Kun piirrän, alkuperäinen kohde katoa mielestäni, kunnes lakkaan piirtämästä.


      • missä??
        Kurja onneton surkim kirjoitti:

        En voi piirtää kynällä/pensselillä. En nyt ala sitä selittämään, olen netissä sen niin monta kertaa selittänyt....

        Ja ei minulla ole ongelmia tietokoneohjelman työkalujen kanssa. Viiva on lähes sellainen, jonkalaisen siitä yritin tehdä. Korjauksia on helppo tehdä. Ongelma on siinä, että olen ihan pihalla, miltä sen viivan pitäisi näyttää, joten piirrän vain jotain, kunnes se näyttää joltain (jos näyttää)

        Missä olet sen selittänyt monta kertaa??


      • Anonyymi
        Kurja onneton surkim kirjoitti:

        Malleja olen käyttänyt joskus, mutta sillä ei ole mitään vaikutusta. En edes pysty kopioimaan samalla ruudulla olevaa yksinkertaista kuvaa. Kun piirrän, alkuperäinen kohde katoa mielestäni, kunnes lakkaan piirtämästä.

        Kun jotain kohdetta alkaa piirtämään, pitää myös jaksaa katsoa ja tarkkailla mallia, että miten ne ääriviivat suhteessa toisiinsa oikein menevät, mitkä ovat kokoerot ja tummuudet


    • silmät päässä

      KAIKKI tähän ketjuun vastanneet varmaan TAJUAVAT, että kyseessä on SUURI PILA! HOAX!

      "Olen piirtänyt yli 15 vuotta. Nykyään piirrän noin 3 päivänä viikossa, 20min - 8 tuntia päivässä.
      Ennen noin 6 päivänä viikossa, 2-10 tuntia päivässä
      Piirtämisessäni on vialla:
      Kestää aivan liian kauan (esim. vuosi)"

      • Kurja onneton surkim

        Haista yksinkertaisesti paska, ei tarviste tulla tänne kusipäätä esittämään.


    • huuhaataon

      Jep, tuohon ensimmäiseen kuvaan ei voi käyttää aikaa enempi kuin 15 sekunttia..

      Siinä, kun ei ole mitään..

      • Kurja onneton surkim

        No kuules, kyllä siihen menee helposti paljon aikaa. Pirtää, poistaa, piirtää, poistaa, piirtää, poistaa.... lopulta ei enää poista niin paljon, koska kaikki sanovat, että täytyy pirtää vaan ja sitten parantaa myöhemmin. Parannettu lopputulos on tuo, jonka jälkeen luovutin.

        Yleensä en tallenna noita täysin paskoja.

        Tässä on "onnistunut" kuva, en muista, kauanko sen tekemisessä meni. Todella kauan kuitenkin.
        http://i54.tinypic.com/r8e7w6.png


      • huuhaata-vai-ei
        Kurja onneton surkim kirjoitti:

        No kuules, kyllä siihen menee helposti paljon aikaa. Pirtää, poistaa, piirtää, poistaa, piirtää, poistaa.... lopulta ei enää poista niin paljon, koska kaikki sanovat, että täytyy pirtää vaan ja sitten parantaa myöhemmin. Parannettu lopputulos on tuo, jonka jälkeen luovutin.

        Yleensä en tallenna noita täysin paskoja.

        Tässä on "onnistunut" kuva, en muista, kauanko sen tekemisessä meni. Todella kauan kuitenkin.
        http://i54.tinypic.com/r8e7w6.png

        Ok, tässä nyt on edes yritystä "onneton" - eikä edes kovin huono. Ongelmana tässä on selkeestä vääränlaisten työkalujen käyttö. Tuo woblaava viiva on estettävissä esim. Manga Studiota käyttämällä, joka filtteröi käden tärinät.

        Vastaavasti hiukset onnnistuu melko helposti samaisella ohjelmalla mutta esim. Gimp :llä ne voi tehdä päällekkäisistä tumma/vaalea kerroksia sotkemalla (sormityökalu).

        Suosittelen kuitenkin ensin piirtämistä ihan perinteisin menetelmin kynä/paperi, josta skannaamalla luonnos sitten digitaaliseen jatko editointiin.

        Mielellään annan ohjeita ja vinkkejä tosissaan oleville tekijöille.

        www.tapsa-art.com


      • Kurja onneton surkim
        huuhaata-vai-ei kirjoitti:

        Ok, tässä nyt on edes yritystä "onneton" - eikä edes kovin huono. Ongelmana tässä on selkeestä vääränlaisten työkalujen käyttö. Tuo woblaava viiva on estettävissä esim. Manga Studiota käyttämällä, joka filtteröi käden tärinät.

        Vastaavasti hiukset onnnistuu melko helposti samaisella ohjelmalla mutta esim. Gimp :llä ne voi tehdä päällekkäisistä tumma/vaalea kerroksia sotkemalla (sormityökalu).

        Suosittelen kuitenkin ensin piirtämistä ihan perinteisin menetelmin kynä/paperi, josta skannaamalla luonnos sitten digitaaliseen jatko editointiin.

        Mielellään annan ohjeita ja vinkkejä tosissaan oleville tekijöille.

        www.tapsa-art.com

        Et nyt tajua. Viivan voi korjata myöhemmin. Ongelmana on se, että ei sitä kannata korjata, jos työ on paska. Kuten jo sanoin, en voi piirtää kynillä/jne.


      • kynällä
        Kurja onneton surkim kirjoitti:

        Et nyt tajua. Viivan voi korjata myöhemmin. Ongelmana on se, että ei sitä kannata korjata, jos työ on paska. Kuten jo sanoin, en voi piirtää kynillä/jne.

        Miksi et voi piirtää kynillä? Etkö jostain syystä saa pidettyä kynästä kiinni?


      • Kurja onneton surkim
        kynällä kirjoitti:

        Miksi et voi piirtää kynillä? Etkö jostain syystä saa pidettyä kynästä kiinni?

        Oho, arvasit oikein, vaikken kertonut. Sama ongelma ei vaikuta hiirellä piirtämiseen, ainakaan niin paljon, että se olisi ongelmien syy.


      • kjwh
        Kurja onneton surkim kirjoitti:

        No kuules, kyllä siihen menee helposti paljon aikaa. Pirtää, poistaa, piirtää, poistaa, piirtää, poistaa.... lopulta ei enää poista niin paljon, koska kaikki sanovat, että täytyy pirtää vaan ja sitten parantaa myöhemmin. Parannettu lopputulos on tuo, jonka jälkeen luovutin.

        Yleensä en tallenna noita täysin paskoja.

        Tässä on "onnistunut" kuva, en muista, kauanko sen tekemisessä meni. Todella kauan kuitenkin.
        http://i54.tinypic.com/r8e7w6.png

        Itseäni mietityttää, että teenkö itsestäni pellen, vastaamalla jonkun trollin pilaan. No kuitenkin, jos haluat tosissaan pidemmällä aika välillä kritiikkiä töistäsi ja kehityksestäsi, niin kannattaa laittaa cocenptart.org sivustolle noita kuvia.

        Ton yhden kuvan perusteella voi sanoa, että sun kannattaisia piirtää mallista, eli peilin kautta, ja hyvistä valokuvista (esim. http://inspirationalartworks.blogspot.com/p/photorefrence.html ). Ja myöskin harkita tarkemmin minkä paksuista ääriviivaa käytät ja missä kohtaa ylipäätänsä käytät ääriviivaa ja missä valööriä esittämään muotoa. Valon ja varjon raja tulisi olla sellainen, että sen voi valon ja varjon periaatteen tunteva ihminen löytää. Valon ja varjon rajan tulisi siis näkyä, vaikka sitten vain hyvin pehmeänä ja epäselvänä. Varjojenrajojen tulisi myös olla harkitumpia siinäkin mielessä, että koita koita matkia mallissa piirrettässä sitä, että missä kohtaa varjon raja on pehmeä ja missä terävä, tällä tavalla tutkit muotoja kun piirrät valööreitä. Mielessä piirtäessä käytä samaa pehmeän ja terävän periaatetta; pyöreän muodon kohdalla käytä pehmeää varjonrajaa ja terävän muodon kohdalla terävää varjonrajaa.

        Suosittelisin myöskin käyttämään mielummin lyijykynää ja kneadiitti kumia (hiilikumia). Ja piirtämään jollekkin sileä tekstuuriselle hapottomalla paperille (esim. Fabriano 4 tai Cartiera Magani, löytyy hyllystä temperasta ja tuubista). Lyhyempiä harjotelmia voi tehdä jollekkin vastaavalle, mutta kevyemmälle paperille. Äläkä maalaa hetekeen, koita keskittyä mittasutheisiin, anatomiaa, valööreihin ja muihin perusteisiin aluksi.


    • Artmankaflk

      Kyllähän tämä viestiketju on todellakin pelkkä provo.. Kertoohan se jo tuo nimimerkkikin.

      En ymmärrä vaikuttimia, mutta arvelisin että kyseessä on joku 14-16 vuotias ipana, josta keskustelun herättäminen on kivaa.. No, ole tyytyväinen että porukka on tuhlannut aikaa sinuun..

      • vi**tuilijaa moneen

        Täys' provo. 16 vee vidduilija asialla. Kirjottelee seuraavia:

        -Haista yksinkertaisesti paska, ei tarviste tulla tänne kusipäätä esittämään.
        -No missä sitten? Kerro ihmeessä äläkä vain vittuile.
        -Monta tonnia on jo mennyt täysin hukkaan, joten en usko, että haluan enää maksaa euroakaan.
        -Olen piirtänyt yli 15 vuotta. Nykyään piirrän noin 3 päivänä viikossa, 20min - 8 tuntia päivässä


      • Kurja onneton surkim
        vi**tuilijaa moneen kirjoitti:

        Täys' provo. 16 vee vidduilija asialla. Kirjottelee seuraavia:

        -Haista yksinkertaisesti paska, ei tarviste tulla tänne kusipäätä esittämään.
        -No missä sitten? Kerro ihmeessä äläkä vain vittuile.
        -Monta tonnia on jo mennyt täysin hukkaan, joten en usko, että haluan enää maksaa euroakaan.
        -Olen piirtänyt yli 15 vuotta. Nykyään piirrän noin 3 päivänä viikossa, 20min - 8 tuntia päivässä

        Nyt lähti kyllä ilmoitus parista kusipäästä. Ei tarvitse tulla vittuilemaan tänne. Jos ei halua tai osaa auttaa niin sitten voi olla vastaamatta. Merkillistä säälittävää porukkaa.

        Toivottavasti viestit poistetaan.


    • Piirtäjät
    • taiteilijan-ihmetys

      Sun täytyy nyt kyllä hieman analysoida itse tuota sun ongelmaasi, kun tuo "en osaa piirtää" ei oikeen kerro mitään taidepalstalla.

      Sama, kun sanoisi "en osaa laulaa" jollakin musiikkipalstalla.. voiko siihen muuta sanoa, kuin ota kurssi, jos et itse kerro tarkemmin ongelmasta.

      Idean tai mielikuvituksen puute ei tarkoita taitojen uupumista, mielikuvitus ei ole taito - se on kyky. Jos sulla ei ole tuota kykyä taiteilla niin miksi taiteilla?

      • Kurja onneton surkim

        Mielikuvitukseni on hyvä, mutta kun alan piirtämään, kaikki katoaa. Enää näkyy vain tyhjä ruutu.

        Kun piirrän hahmoa, ajattelen, että aloitan päästä. Mietin hetken. Miltä pää näyttää? Hahmolla on pitkät hiukset. Miltä pitkät hiukset näyttävät?

        Piirrän ensin jonkin pallon. Se ei näytä päältä. Sitten piirrän siihen silmän kohdat, nenän ja suun. Jokin ei täsmää. Piirrän vielä pitkät hiuksetkin. Pari tuntia mennyt ja lopputulos ei ole edes http://i54.tinypic.com/28lz76b.jpg


        En tiedä, miksi mielikuvitus menee lukkoon heti kun yritän piirtää. Jos en piirrä, pystyn kuvittelemaan mielessäni, että piirrän ruudulle sen kuvan. Näyttää ihan oikealta.

        Piirtäessä kaikki katoaa. En enää ymmärrä, minkä muotoisia asioiden pitäisi olla. En ymmärrä, miten varjostukset pitää tehdä tai missä ne ovat. En ymmärrä mitään.



        Piirtäminen ei ole minulle tärkeintä vaan se lopputulos. En pääse lopputulokseen, ellen piirrä, joten piirrän. Näyttää tosin siltä, etten siltikään pääse haluamaani lopputulokseen.


      • Tikal

        Omasta mielikuvituksesta piirtäminen ei ole ammattilaisellekaan helppoa. Harvalla ihmisellä on niin hyvä näkömuisti, että pystyy näkemään mielessään, miltä esim. hevonen näyttää. Suurin piirtein kyllä, mutta se ei auta piirtäessä, koska siinä katsotaan yksityiskohtia eikä kokonaisuutta.
        Miksei sitten voi piirtää mallista.


    • junnaapaikoillaan

      Mä luulen, et ongelma on tuo digityöskentely jossa on huomattavasti vaikeempi hahmoitella ideaa kuin paperilla. Sä vaan pyörittelet ideoita mutta et saa rutiinia muuhun kuin nysväämiseen. Se vaan on niin, että aloittelijan on väkisin paukutettava aloitettu työ loppuun. Jos aina pyörittelet sitä hommaa siinä starttiviivalla vaan niin ei tule kokemusta juoksemisesta..

      • Kurja onneton surkim

        Miksi luulet, että ensimmäinen postaamani kuva näytti niin oudolta? Koska siinä olin väkisin "paukuttanut" työn loppuun. Enää en tiedä, miten saisin siitä paremman.


    • sesiit

      Mielikuvitus tässä tapauksessa on narsistista harhaa ja se paljastuu piirtäessä. Sinun pitää ajatella piirtämällä ja kehittää lihaksiasi ja hermostoasi siihen tarkoitukseen.

    • Piirtelijä

      Ymmärsin, että et ole varsinaisesti kiinostunut piirtämisestä sinänsä, vaan haluat ainoastaan toteuttaa sarjakuvaideaisi. Silloin kannattaisi ehkä harkita riman laskemista. Monet sarjakuvapiirtäjät kuvittavat kiinnostavat tarinat hyvin yksinkertaisilla piirroksilla, jopa pelkillä tikku-ukoilla. Netistä voi myös löytää vapaaehtoisia piirtäjiä hyvälle käsikirjoitukselle, mutta sen varmaan tiesitkin jo.

      Jos et tosiaan pysty käsittelemään kynää ja piirrät pelkällä hiirellä, se on kyllä todella suuri hidaste piirtämään opettelulle. Piirtäminen on kuitenkin käsityötä ja silloin piirustusvälineen ja käden on toimittava täydellisesti yhteistyössä. Tämän tärkeyttä ei opiskelun alkuvaiheessa ymmärrä, mutta sen huomaa kyllä taitojen karttuessa. Kuvan onnistuminen on jokus hyvin pienestä viivasta kiinni.

      Jos haluat kuitenkin piirtää itse, annan pari neuvoa jotka toimivat minulle kun opettelin (ja opettelen edelleen) piirtämään. En voi taata että näistä on apua kaikille, mutta voihan sitä kokeilla.

      Piirrä aluksi vain sellaista aihetta joka kiinnostaa sinua. Jos haluat piirtää esim. vain silmiä tai kissoja tai kiviä, piirrä. Kiinnostavaa aihetta jaksaa piirtää kauemmin ja kun opit piirtämään yhden aiheen kunnolla, huomaat oppineesi kaikki muutkin. Samalla periaatteella kaikki kuitenkin toimii.

      Sitten yksi ero minkä olen huomannut piirtäjien ja sarjakuvapiirtäjien välillä: oikeasti piirustuksesta kiinnostunut ihminen haluaa oppia ymmärtämään ihmisen anatomian, varjot, perspektiivin... Itse jään monesti istumaan ja miettimään miten joku varjo liikkuu ihmisen kasvoilla, katsomatta mallia tai yrittämättä piirtää sitä. Sarjakuvapiirtäjälle taas piirtäminen ei ole arvokas asia sinänsä, vaan keino toteuttaa jokin tarina. Silloin piirtämistä ei jaksa opetella kunnolla, vaan on saatava heti sarjakuvaan kelpaavaa materiaalia. Monet menestyneet sarjakuvapiirtäjät ovat oppineet piirtämään kopioimalla toisten piirustuksia, ja tämän vuoksi joskus huomaa että he jopa piirtävät hankalissa asennoissa ihmisen kädet ja jalat "väärin päin". Juuri siksi ettei itse piirtäminen ole kiinnostanut tarpeeksi, vain se tarina. Luonnollisesti kiinnostusta on vaikea kehittää tyhjästä, jos sitä ei kerta kaikkiaan ole.

      Olet kyllä käyttänyt paljon aikaa opetteluun, mutta voisit ehkä kokeilla piirtää sitä, mihin taitosi mielestäsi riittävät ja sitten yritä jotakin ihan vähän vaikeampaa. Älä aseta tavoitteeksi piirrosta, jonka olet nähnyt esim. manga-pokkarissa. Se ei tee edes hyvää itsetunnolle, sillä mangapiirtäjät ovat uskomattoman taitavia työssään jota ovat harjoitelleet paljon sinua enemmän.

      Lopuksi vielä hatunnosto kun olet jaksanut opetella näin kauan ja jaksat edelleen yrittää. Menestystä!

      • Kurja onneton surkim

        Tavoitteenani on "riittävän hyvä" eli sen täytyy miellyttää minua. Ja huonot varjot, muodot jne. häiritsevät minua suunnattomasti.

        Ilmaisen piirtäjän (riittävän taitavan) hakeminen on vaikeaa. Hänen pitäisi sitoutua pitkän tarinan piirtämiseen ja yhteistyön pitäisi toimia kunnolla.


        Taidan olla vähän tyhmä, kun en luovuta.


      • Ältsi
        Kurja onneton surkim kirjoitti:

        Tavoitteenani on "riittävän hyvä" eli sen täytyy miellyttää minua. Ja huonot varjot, muodot jne. häiritsevät minua suunnattomasti.

        Ilmaisen piirtäjän (riittävän taitavan) hakeminen on vaikeaa. Hänen pitäisi sitoutua pitkän tarinan piirtämiseen ja yhteistyön pitäisi toimia kunnolla.


        Taidan olla vähän tyhmä, kun en luovuta.

        Sait pitkän ja asiallisen viestin, etkä edes kiitä saamistasi neuvoista.

        Provot tekevät niin ja jankkaavat vaan samaa asiaa. Piirustustaidoistasi en tiedä mitään, mutta provoilijana olet raakile.


    • pdali

      miksi sinun täytyy oppia piirtämään,

    • neglier

      piirtäminen on elämä ja kuolema periksi ei anneta
      onhan tietysti muita ilmaisukeinoja.

    • realismi-on-tuskaa

      Mä luulen, että hyvin monella pelien ja sarjakuvien "kuluttajilla" alkaa jossain vaiheessa oma mielikuvitus laukata niin lujaa, että tekee mieli aloittaa oma produktio - parempaa viihdettä.

      Ongelma vaan on se, että fantasian visualisointi vaatii helvetillisen työn. Tuota työmäärää ei yksinkertaisesti pysty ymmärtämään ennenkuin alkaa itsekin olemaan edes lähellä niiden platkujen töiden tasoa :)

      Seinälle voi laittaa sekavan väripläjäyksen ns. taiteena kehuja keräämääm mutta ketä kiinnostaa sen oloinen sarjis? ei ketään ja esimerkiksi ns. sarjakuva-realismi syntyykin vasta 10-20 vuoden harjoittelun jälkeen.

    • 23ht3h

      Kokeile hahmottaa hennoilla vedoilla, jyrkkä viiva tappaa luonnollisuuden. Siis kevyen kevyttä hahmottelua, ja himmeän himmeää varjostusta....pikihiljaa alkaa muotoua....toivottavasti mieleinen lopputulos.

    • Drawingz

      Mielestäni töidesi epäaitous johtuu ainoastaan siitä, että sinulla ei ole silmää sille, miten muotojen, varjojen, liikkeen suunnan ja mittasuhteiden kuuluu mennä. Jos piirrät ihmistä, piirrä ensin soikio pääksi, hahmottele vartalo, mieti miten hahmon paino jakautuu, mihin suuntaan kädet ja jalat osoittavat ja keskity sen jälkeen yksityiskohtiin. Kukaan ei ole täydellinen, et sinäkään, et voi osata kaikkea.
      Annan sinulle neuvon: Älä piirrä koska "on pakko" vaan koska saat inspiraation, mielikuvan, halua piirtää jotakin uutta ja ihmeellistä ja luoda jotakin.
      Saattaa myös olla niin, että piirtäminen ei ole se sinun juttusi, silloin voit kokeilla vaikka kuvankäsittelyä, valokuvausta, tanssia, laulua, soittamista, mitä vain missä saat toteuttaa itseäsi ja antaa luovuutesi virrata!

    • Sorry, mutta tämä ongelma ei nyt kyllä auennut meikäläiselle. Joku vedättää nyt hyväuskoisia kuin pässiä narussa. Ei voi kuin nauraa ... ;)

      • Tervetuloa tinat!ja.

        ...tämä "Drawingz" on lienee sinullekin tuttu kun katsoo noita 'profiilijuonteita' hänen lähdekoodiensa perusteella.

        Ennenkaikkea on hienoa huomata että sinä ainakin seuraat vielä näitä keskusteluja!!!! Voi kuinka olemme kaivanneet teitä hyväntahtoisia ja muutenkin kivoja keskustelijoita täällä. Itse myös kaipailen kovasti tänne "taidemaikka" profiililla aikaisemmin kirjoitellutta hienoa persoonaa jolta sai myös neuvoja mitkä olivat ihan hyödyllisiäkin.

        Täytyy myöntää että itsekin olin välillä tuskastunut tähän menoon täällä ja pidin pitkää taukoa että en ottanut osaa näihin juttuihin täällä. Mutta nyt tosiaan näyttää että ehkä täällä sittenkin alkaa taas ne hienot keskustelut niinkuin ennenkin ilman että kukaan alkaa täällä peräämään esimerkiksi vain, omien kummallisten oikeuksiensa perään....joka näin meidän kesken tuntuu ihan utopistiselta!!??


        Hienoa "tinat" että edelleenkin olet 'kartalla'!!!!


    • voi-olla-tai-sittei

      Vaikka ongelma olisi sinulle käsittämätön, ei sen tarvitse olla silti provo. Jos joku näkee noin paljon vaivaa itse provoiluun niin kyllä se on ko. henkilön häviö eikä vastaajien.

      • Webmaakari

        "voi-olla-tai-sittei" nimimerkki! voisitko jo viimein ottaa itse sen lusikan kauniiseen kätöseesi ja tehdä edes pienen katsauksen siihen omaan lautaseesi joka todellakin on myöskin meidän nähtävillä, usko tai älä!


      • voi-olla-tai-sittei
        Webmaakari kirjoitti:

        "voi-olla-tai-sittei" nimimerkki! voisitko jo viimein ottaa itse sen lusikan kauniiseen kätöseesi ja tehdä edes pienen katsauksen siihen omaan lautaseesi joka todellakin on myöskin meidän nähtävillä, usko tai älä!

        Kuule "Webmaakari", en vittu tajuu pätkään mitä sönkötät kätösistä. Väännä rautalangasta mitä tuolla meinaat?

        .. ja mikä ihmeen lautanen??


      • Tietenkin sinäkin voit olla oikeassa tässä asiassa - who knows!


      • Heh heh!
        voi-olla-tai-sittei kirjoitti:

        Kuule "Webmaakari", en vittu tajuu pätkään mitä sönkötät kätösistä. Väännä rautalangasta mitä tuolla meinaat?

        .. ja mikä ihmeen lautanen??

        Webmaakari ampuu taas hutejaan ja yrittää esittää tietävänsä kuka minkäkin kirjoituksen takana on.

        Kannattaisi yrittää osua edes kohdalleen, niin uskottavuus säilyisi edes jotenkin!


    • mun mielipide.

      Piirtämistä ei noin vai "opetella". Sitä oppii sitä mukaa kun piirtää ja jokainen piirtää eritavalla. Tietty piirtämistä voi sillä tavalla oppia että tietää kuinka pitkiä ne jalat ja kädet on et saa sen näyttämääm aidolta ja että miten siitä saa sen kolmiulotteisen. Mutta se että piirtääkö tikku-ukkoja vai aitoja ihmisiä riippuu ihan ihmisestä. Onhan niitäkin luonnonlahjakkuuksia jotka osaa syntymästääs saakka piirtää tosi hyvin ja aidosti. Mutta jos piirtää hyvin ja hienosti ei tarkoitakkaan sitä että pitäisi piirtää aidosti, vaan voihan niitä tikku-ukkoja ja sarjakuviakin piirtää hyvin!

      • wols

        Mallista piirtämisen voi oppia hyvinkin nopeasti, koska se on hyvin yksinkertainen taito. Siinä kaikki tarvittava tieto on koko ajan silmien edessä. Omasta mielikuvituksesta tai muistista piirtäminen on paljon vaikeampaa, koska yksityiskohtia on vaikea "nähdä" mielessään tarpeeksi tarkasti.


      • bouguereauadsd
        wols kirjoitti:

        Mallista piirtämisen voi oppia hyvinkin nopeasti, koska se on hyvin yksinkertainen taito. Siinä kaikki tarvittava tieto on koko ajan silmien edessä. Omasta mielikuvituksesta tai muistista piirtäminen on paljon vaikeampaa, koska yksityiskohtia on vaikea "nähdä" mielessään tarpeeksi tarkasti.

        Joo eipä mene nyt ihan noinkaan. Mun mielestä yhtä vaikeita juttuja. Mallista piirtämisessä on aika paljon sellaisia nyansseja mitä ei tulisi ajatelleeksi jos ei ole mallia paljon piirtänyt. Elävästä mallista tehtäessä pitää myöskin olla hyvä taju ihmiskropasta ja anatomiasta, eli tietyllä tapaa olla hyvä piirtämään mielestä samaan aikaan.


      • wols

        No kas kummaa, kun minä pystyn piirtämään mallista ajattelematta anatomiaa. Katson vain muotoa, eli näen tavallaan abstrakteja viivoja ja läiskiä enkä mitään muuta. On samantekevää, onko mallina ihminen vai terrieri vai paloauto.


      • bouguereauasdsd

    • lalalalalala

      sun kannattaa mennä vaikka yotubeen ja siellä aiheeks aku ja yritä piirtää sitä

    • waltterikotti

      Älä välitä,eihän taiteilijan nykyaikana tarvitse osata piirtää tai maalata kunhan osaa roiskia ja keksiä hyviä nimiä taululle..

    • Miumau

      Itse olen kohta piirtänyt 10 vuotta enkä ole käynyt ainuttakaan kurssia tai opiskellut... olen vain katsonut välillä muiden töitä saadakseni inspiraation. Minusta piirtäjäksi ei voi loppujen lopuksi opiskella, sillä se tulee sydämestä. Musiikki ainakin auttaa minua inspiroitumaan...oletko muuten kokeillut näytellä sen mitä yrität piirtää se helpottaa ainakin minua hahmottamaan kuvan paremmin varsinkin, jos piirrän sarjakuvia. toivottavasti auttoi yhtään :)

    • dex.r

      Katselin tuossa sinun piirrustuksiasi, täyttä paskaa suoraan sanottuna.. Piirtämistä ei tulisi aloittaa millään tietokone ohjelmalla ja hiirellä piirtämällä (oletan, että et omista piirrtotasoa tietokoneelle.)

      Lyijykynä ja paperi ovat parhaimmat aloittamiseen, ja vinkkiä kynän käytöstä suht kevyt ote kynästä ja melko alhaalta pitää kiinni. Hahmottelemalla alkuun, eikä heti lähdetä vetämään sitä tummaa ja lopullista viivaa paperille, vaan useampia kevyitä päällekkäisiä viivoja jotka pikkuhiljaa antavat kohteelle haluttua muotoa, vasta kun hahmottelu on valmis voi alkaa päättämään missä menee niin sanottu lopullinen linja.

      Tätä enempää en nyt oikein osaa auttaa, tai sitten en vain jaksa kirjoittaa :D
      Hyviä oppimishetkiä sinulle! :D

      • ..aika vanha ketjuhan tämä mutta eihän asia vanha ole, joten..

        Samaa mieltä tuosta hiirellä tuhraamisesta ja muutenkin tietokoneella piirtäminen huomattavasti haastavampaa kuin perinteisin menetelmin enkä minäkään suosittele sitä piirtämisen aloitteluun.

        Kuten aloittajalla niin myös minulla monta ideaa joista pitäisi visualisoida tarina eikä tietokoneelta voi välttyä jos haluaa painokelpoista jälkeä. Yleensä käytän ohjelmia viimeistelyyn mutta tämä tapa tekee hommassa moninkertaisen, joten oikeestaan ihan ensimmäistä kertaa koetin viedä hommaa eteenpäin 100% softavetoisena ja ohessa proto siitä. Nuo räkivät viivat ei se ongelma, ne saa vedettyä puhtaaksi uudella tasolla vaan tuo hahmoittelu kokonaan tietokoneella.

        http://img.3dot.org/1/comix_proto.jpg

        Tuohonkin meni koko päivä eiä vieläkään valmis viimeistelyä varten. Sarjakuvan tekemiseen taas aika lasketaan kuukausissa vähintään.


      • Päläpälä puhuva kone

        ihan pereseestä piirtäminen on helpoin asia.


      • Niin, sulla....
        tapsa-art.com kirjoitti:

        ..aika vanha ketjuhan tämä mutta eihän asia vanha ole, joten..

        Samaa mieltä tuosta hiirellä tuhraamisesta ja muutenkin tietokoneella piirtäminen huomattavasti haastavampaa kuin perinteisin menetelmin enkä minäkään suosittele sitä piirtämisen aloitteluun.

        Kuten aloittajalla niin myös minulla monta ideaa joista pitäisi visualisoida tarina eikä tietokoneelta voi välttyä jos haluaa painokelpoista jälkeä. Yleensä käytän ohjelmia viimeistelyyn mutta tämä tapa tekee hommassa moninkertaisen, joten oikeestaan ihan ensimmäistä kertaa koetin viedä hommaa eteenpäin 100% softavetoisena ja ohessa proto siitä. Nuo räkivät viivat ei se ongelma, ne saa vedettyä puhtaaksi uudella tasolla vaan tuo hahmoittelu kokonaan tietokoneella.

        http://img.3dot.org/1/comix_proto.jpg

        Tuohonkin meni koko päivä eiä vieläkään valmis viimeistelyä varten. Sarjakuvan tekemiseen taas aika lasketaan kuukausissa vähintään.

        ..Tapsa on aina viehättänny noi samat aiheet. :) Eikä siinä mitään pahaa ole, päinvastoin! tällaisiahan me MIEHET haluumme katsella alvariinsa. Ja kun se tehdään noin taitavalla kädellä niin siintähän kiinnostuu jopa meidä naisemmekin! XD


      • Niin, sulla.... kirjoitti:

        ..Tapsa on aina viehättänny noi samat aiheet. :) Eikä siinä mitään pahaa ole, päinvastoin! tällaisiahan me MIEHET haluumme katsella alvariinsa. Ja kun se tehdään noin taitavalla kädellä niin siintähän kiinnostuu jopa meidä naisemmekin! XD

        Noh.. tämä sellainen aihe että sen joko katsoo loppuun asti tai sitten ei aloita ollenkaan. Tähän aihepiiriin mulla liittyy tiettyjä tavoitteita eikä taidot vielä riitä, joten harjoittelua vaaditaan edelleen niin piirtäen kuin maalatenkin.


    • hevosen piirtäjä(:

      Miten opitaan piirtämään? piirtämään opitaan sillä tavalla että... se vain riippuu mitä haluat piirtää jos haluat vaikka piirtää hevosen niin silloin sinun täytyy ensin piirtää näin. 1. maha tämän lainen( mutta sen vain täytyy olla alhaalla ja paljon isompi 2. Jalat jos haluat piirtää 4 jalkaa piirretylle hevoselle sinä piirrät ensin suoran viivan alas sen viereen pienempi viiva ja sitten pitkä viiva ylös ja niin saat neljä jalkaa 2 jalkaa vain saman lailla sitten jos haluat 2 jalkaa niin saman lailla mutta lisäys vain pois sitten vain alat piirtämään kaulaa se on saman muotoinen kuin maha mutta puolet vain siitä sitten u kirjaimen muotoinen pää ja siihen tämän muotioiset korvat > mutat sen vaan mitää mennä ylös sitten suora viiva vain alas kun olet saanut kaulan valmiiksi ja samaan pään niin piirrät vähän pitemmän suroran viivan huom suoran viivan takapuolta kohti sitten ikun hevonen on mielestäsi hyvän pitkä laitat puoli ympyrän perään että siinä olisi takapuoli se puoli ympyrä taka jalkoihin asti sitten kokonainen hevonen on valmis mutta mitäs siitä puuttuu piirrus hevosesta puuttuu koristeet kun piirsit kaulan niin sinä van laitat ylä viivasta pieniä viivoja alas päin mutta harjan täytyy olla lyhyt ei liian lyh6yt sopiva huom sopiva ja sitten häntä piirrus hevosen kokoiseksi ja silmät päähän ja siraimet ja niin ja tämmöinen kuvio> korvan sisään. Nyt hevosesi on valmis(: näin siis piirretään hevonen. Huom tämä hevonen oli vain piirrus hevosen aloittamiseen ei hienoimpiin ja teksitällä on aivan vaikea selittää mutta hyvvä ehkä tuli ilo on minun puolellani että sain neuvoa teitä kiitos!(:

    • lakgna

      Piirtämään oppii parhaiten sillä, että piirtää vaan mitä tahansa oikeasta elämästä. Perspektiivin, valojen ja varjojen ja muotojen ymmärtäminen tulee kaikista parhaiten sitä kautta. Lisäksi kannattaa piirrellä anatomiaa kirjoista, googlen art projectista kopioida mestareita ja koska Suomessa on niin käsittämättömän huonot mahdollisuudet piirtää elävää mallia, pitää alastonta vartaloa harjoitella netistä löytyvällä matskulla.

      50 tuntia viikossa näitä harjoitteita, niin olet 5 vuoden päästä ammattilaistasolla. Omasta päästä piirtäminen kannattaa unohtaa vähäksi aikaa, sitä voi harjoitella myöhemminkin. Ensin perusteet kuntoon.

      • lakgna

        Peilistä tietenkin omia käsiä ja naamaa nyt ainakin. Jos on isokin peili, niin koko vartaloakin voi piirrellä.


    • Minä harrastan piirtämistä ja haluaisin oppia enemmän piirtää! Voisiko joku vastata minun viestiin tai kertoa minulle miten voisi oppia piirtää enemmän ja paremmin.....))

    • Minä harrastan piirtämistä ja haluasin oppia enemmän ja paremmin piirtämään, voisiko joku avustaa minua siinä??

    • trtrsgtrrgtsrgts

      Tosiasiahan on että hyvin piirtämiseen tarvitsee edes ripauksen luonnonlahjoja. Muuten ei voi kehittyä ammattilaisen tasolle vaikka harjottelisi kuinka paljon. Lahjoilla pääsee alkuun ja loput tulee harjoittelemalla.

      Ja hiirellähän ei saa mitään hyvää aikaiseksi ellei sitten ole todella todella lahjakas eikä se kyllä silloinkaan kannata. Hanki piirtopöytä.

      • taiteilija

      • 美しいハチドリ

    • ...

      ei kovin hyvii kuvii....

    • 11w neiti kaarinasta

      Se ajatus, että haluan ostata piirtämään, on se virhe. Kerroit että teet paperille muutaman viivan ja se siinä. Piirtämin ei ole samanlaista kuin juoksemista (ei saa pakottaa, tai muuten tulee huonoa jälkeä) Minäkin piirrän muutaman viivan: ja (esim) siitä tuleekin metsän haltian hiuksia. Taidetta ei saa pakottaa, se tulee itsessään. Luonto-aiheisista piirrustuksistra on hyvä aloitella.

    • sarjakuva ihminen

      Moi jos teet sarjakuvan kannattaa varmaan miettiä minkälaisen hahmon teet sen jälkeen piirrä hahmo eri asennoista kyllä samalla kehittyy piirtämisenkin taito ps: jos et keksi mitään anna kynän viedä mukana

    • hiildur

      Ota mallia suoraan toisista piirustuksista! Katso miten ne viivat menee ja sitten lähde siitä piirtämään!

    • Jokujokaeitideämitää

      Mikä muuten on provo? (Joo teette varmaan nyt facepalmin... XD)

    • iramaria1

      Ehkä vanha aihe jo, mutta kannattaa piirtää mallista! Olen itse todella hyvä piirtämään mallista melkein mitä vain, mutta jos yritän omasta päästäni keksiä jotain piirrettävää niin siitä ei tule yhtään mitään.

      • wdwdd

        iramaria1 sama ongelma. haluisin piirtää surrealistista FanArtia mutta täydellisen tuloksen saamiseen joudun etsimään monta mallia ja liittää niitä yhteen kuvaan. näin moni luulee että on oma tekele mutta silti kaikki hahmojen asennot yms on kopioituja mallista.


    • Antti Kiiski

      Ala tekemään sarjakuvia. Hahmosi voi olla tulevaisuudesta mutta myös menneisyydestä. Sitten vain tarinan nimi; vaikkapa, noh vaikka missä omaa hahmoasi esitellään. Yritä vain! Tämä on hauskaa!

    • Kynälläpiirtäjä.

      Eikö ihmisille kerro mitään tuo että ketjun aloittaja ei kykene käyttämään kynää? Mikäli joku oikeasti on tosissaan niin miksi tulla haukkumaan ja aukomaan päätä. Edes varmuuden vuoksi jos vaikka onkin feikki. Menkää saman tien sairaalaan haukkumaan kaikki joilla on pää irti eivätkä kykene toimimaan meidänmielestä täysin normaalisti -.- Ärsyttävää settiä heitätte.

    • paska piirtäjä

      miks en opi piirtä vaikka koitan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Anonyymi

      Useimmissa taidoissa kestää pitkään tulla hyväksi. Mutta toiset vain oppivat nopeammin eri taidot, kuin toiset.

      • oerpe

        Mallista piirtäminen ei ole yksi niistä taidoista, joissa kestää pitkään tulla hyväksi. Se, miten kauan siinä kestää, riippuu enemmän opettajan taidosta kuin oppilaan lahjakkuudesta. Yksikin harjoitus voi riittää.


      • bouguereau2321132

        Haluaisin kyllä nähdä sen ihmisen joka yhdessä kerrassa oppii piirtämään mallia todella hyvin


      • mäpätiedänkuka

        no toi "oerpe" (tällä kertaa)-ainakin luulee osaavansa. totuus kuitenni on toisenlainen kun katsoo niitä hänen tekeleitään. ;)


      • oerpe
        bouguereau2321132 kirjoitti:

        Haluaisin kyllä nähdä sen ihmisen joka yhdessä kerrassa oppii piirtämään mallia todella hyvin

        Et ole lukenut Betty Edwardsin kirjaa. Sen avulla oppii kuka tahansa piirtämään mallista, eikä siihen mene kauan. Sitä en sitten tiedä, mikä sinun mielestäsi on todella hyvin piirtämistä, mutta ainakin minua kehutaan nyt hyväksi piirtäjäksi, vaikka olin todella huono piirtäjä ennen kuin löysin ko. kirjan.
        Toki sellaisia ihmisiä aina on, jotka eivät halua uskoa että nopea oppiminen on mahdollista. No, omapa on menetyksensä, kun eivät suostu kokeilemaan. Koen kuitenkin velvollisuudekseni kertoa, että oppimisen ei tarvitse olla vaikeaa. Olen niin kiitollinen saamastani avusta, että haluan itse vuorostani auttaa muita.


      • oerpe

        oerpe 25.1. ei ole sama kirjoittaja kuin oerpe 14.9.
        Olen tuo ensimmäinen oerpe. Edelleen olen sitä mieltä, että se on opettajan taidosta kiinni. Jos opettaja on huono, oppilas ei opi ehkä monessa vuodessakaan mitään.


      • oerpe2

        No, anteeksi vain, en ajatellut että nimimerkillä olisi väliä. Nimettömänähän täällä kaikki ollaan.


    • kakarra

      en hirveästi osa auttaa piirtämisessä muutakuin sanoa että harjoittele harjoittele ja hartjoitte itse olen 13 vuotias ipana ja olen totenmut että olen paskja piiirtämään vaikka kaikki kaverini sanovat että olen hyvä piirtämään. itse piirrän lähinnä koiria kisoja ja susia (koiriajasusiaeniten) itsekin tarvitsisin apua piirtämisessä olen piirtänyt 4 vuotiaasta asti ja nyt lähi päivinä tuhlannut promarkereiohin ja muihin kyniiin yhteensä 100 euroa.

    • PikkuLapsi

      Kaikki osaavat piirtää ja harjoitus tekee mestarin.

      • HihPikkupa

        ....hyvinkin. XD Upeaa että sinäkin olet huamannut moisen!


    • Toivoton_Taiteilija

      Rakastan piirtämistä ja laulamista. Mutta olen surkea ja toivoton kummassakin. Olen tehnyt kumpaakin nyt monta vuotta mutta en kehity.
      Laulaminen
      Käytän laulamisessa apuna YouTubesta löytyviä karaokeversioita. Laulan englanniksi. Lauluni saattoi kuulostaa hyvältä omaan korvaan, mutta kun kokeilin nauhoittaa lauluni videolle, se kuulosti aivan hirveälle, enkä sietänyt kuunnella sitä enää sekuntiakaan. Sen jälkeen taisin jo luovuttaa.
      Piirtäminen
      Olen piirtänyt pienestä saakka mutta joka ikinen teokseni on aivan hirveä. Olen kokeillut kaikkea
      Mallista piirtämistä
      Realistista
      Surrealismia
      Sarjakuvahahmojen piirtelyä
      Mangaa
      Eläinten piirtämistä
      Ihan kaikkea
      Mutta olen vieläkin aivan toivoton ja SURKEA piirtäjä.

      • bouguereau123213

        No voi ihan muutaman vuoden varata siihen että opiskelet piirtämistä. Tämä eri tyylien kokeilu kuullostaa aika hullulta. Mitä jos etsisit vaikka jotain kuvia alastonmalleista ja aloittaisit siitä. Katso pinterestistä jotain havainnollistavia kuvia ja yritä tutustua taiteeseen liittyvään anatomiaan. Noi yllä olevat linkit noihin kirjoihin on hyviä.

        Koko homma kuullosti enemmän siltä että et ole vain paneutunut tarpeeksi tähän asiaan. Piirtäminen on kuin soittimen soittaminen se voi viedä vuosia että sen oppii kunnolla ja se vaatii ihan useamman tunnin joka päivä harjoittelua.


    • xemuir

      Jos sä katsot mun ikää (35v) niin mä olen paska piirtämään, mutta mä piirränkin vain harvoin. Usein siinä voi mennä monta kuukautta kun mä en piirrä ollenkaan. Ja joinain vuosina mä olen piirtänyt alle 30 tuntia. Tällä hetkellä mä yritän tehdä piirtämisestä jokapäiväistä tapaa.

      Kun mä näin ton originaalin postaajan töherrykset, mä ajattelin ettei toi voi olla tosissaan. Piirtänyt yli 15 vuotta? Hah, se on joko joku trolli, tai sitten sillä on joku vakava oppimishäiriö. Minäkin piirsin hiirellä silloin kun mä olin teini, ja mä sain paljon parempaa jälkeä (en muista mun elfwood sivun osoitetta. Muuten mä olisin katsonut wayback machinella että olisiko se arkistoinut mitään mun vanhoja piirustuksia)

      No jokatapauksessa tässä on joitain mun piirustuksia (lähinnä vaan harjoituksii)
      http://img.photobucket.com/albums/v403/puppeli/170818_iceland.jpg
      http://img.photobucket.com/albums/v403/puppeli/170726_kea_bird_wip.jpg
      http://img.photobucket.com/albums/v403/puppeli/170113_sargent_copy.jpg
      http://img.photobucket.com/albums/v403/puppeli/170112_pink_birds_copy.jpg
      http://img.photobucket.com/albums/v403/puppeli/141010_tumblr_n323afUeuQ1qm0805o1_500.jpg
      http://img.photobucket.com/albums/v403/puppeli/170109_hunt.jpg
      http://img.photobucket.com/albums/v403/puppeli/140131_sp_study_001_40min.jpg
      http://img.photobucket.com/albums/v403/puppeli/131013_03_sloppy_landscape_trace.jpg
      http://img.photobucket.com/albums/v403/puppeli/131013_01_sloppy_landscape_trace.jpg
      http://img.photobucket.com/albums/v403/puppeli/131012_02_sloppy_landscape_trace.jpg
      http://img.photobucket.com/albums/v403/puppeli/131012_01_sloppy_landscape_trace.jpg
      http://img.photobucket.com/albums/v403/puppeli/130907_killer_bee_cammy_by_tsunderemaryjane.jpg
      http://img.photobucket.com/albums/v403/puppeli/120614_copy4.jpg
      http://img.photobucket.com/albums/v403/puppeli/080401_tank_by_MrJeff.jpg (väritin MrJeffin piirustuksen)
      http://img.photobucket.com/albums/v403/puppeli/paintovers/powergirl-1_with_orignl.jpg (kans vuodelta 2008)

      Ton tasosta jälkeä ketä vaan voi tehdä kunhan he panostaa edes vähän. Ja nykyään sä voit löytää todella korkealaatuisia tutoriaaleja ilmaiseksi. Se vaan vaatii sua etsimään niitä. drawbox.com on varmaan se paras paikka mistä ihmisten kannattaisi aloittaa.


      - Okei mä tiedän että tän vanhan viesti ketjun aloittaja oli toden näköisesti trolli mutta mä halusin mainita yhden hyvän tavan tulla paremmaksi. Sä vaan tarvitset jonkun joka on suunnilleen sun samalla tasolla, ja jonka kanssa voit kilpailla. Mä itse en tunne ketään (in real life) joka olisi about yhtä hyvä piirtämään kuin minä, tai joka piirtäisi edes vähän samalla tyylillä :(
      Toi ei olisi niin iso ongelma jos mä pystyisin kirjoittamaan yhtä nopeasti kuin normaalit ihmiset, mutta mä olen todella hidas lukemaan ja vieläkin hitaampi kirjoittamaan. Tämänkin viestin kirjoittamiseen on mennyt nyt melkein 6 tuntia!

      Niin että onko kellään ideoita miten mä voisin löytää Turkulaisia piirtäjiä? Joskus aikoinaan oli noita suomenkielisiä (digitaali) taide foorumeita (mä olin ainoa turkulainen) mutta ne on tainnut kaikki kadota netistä. Ainoan minkä mä löysin oli joku furry foorumi...
      Mä kyllä käyn aina silloin tällöin Turun Sarjakuva Kerhon piirtovintissä piirtämässä, mutta ne ihmiset siellä on joko paljon huonompia piirtämään kuin minä, tai niillä on ihan eri tyyli (monet niistä piirtää Steven Universe tyylillä)..

      • Hutiksi-

        -meni, eli ihan hukkaan. Yhtäkään linkkiä en saanut auki, joten paljon porua tyhjästä.


      • xemuir

        Täh, photobucket ei näköjään anna nykyään hotlinkata kuvia. Mitä vittua?? Eikös se ollut sen sivuston koko tarkoitus, antaa ihmisten hotlinkata kuvia foorumeille?

        Sori, mä en ollut käyttänyt sitä sivua muutamaan vuoteen niin mä en tiennyt että ne on muuttanut miten ne toimii :(

        no, mä pistin ne samat kuvat tänne https://imgur.com/gallery/JrGYw toivottavasti toimii nyt


    • 12melkeen13vPiirtäjä

      Mä ite harjottelin sillä et katoin googlesta pokemonien kuvia ja piirsin samallaise on ne kyl kamalia mut olin sillon tosi ylpee niistä :D joten suosittelen että vaa piirrät jotain randomii siinä ei tartte olla mitään ideaa tai tarkotusta eikä siitä tartte ees tulla valmista kuhan vaa piirtää kerta noi kovasti haluaa ja ajan kanssa vaa nii kyl se siitä ja vielä lisäksi et välillä tulee semmosia "ää en osaa piirtää!!" mut ne menee ohi ja mullaki on ollu n. vuoden aikana suunnilleen 3 art blokkia mut niinku sanoin nii ne menee ohi ja sitte on taas intoo piirtää :3 toivottavasti tää autto ;3;

    • AlizarinCrimson

      Riippuu vähän mitä haluat piirtää. Jos ihmistä, niin jotain elävän mallin kurssia suosittelisin, sellaista, missä opetetaan esim. mittasuhteista ja ihmisen kropan piirtämisestä yleensä. Siitä voisi olla apua. Niitä on joskus vaikka kansalaisopistolla. Pyydä joku vaikka vähän malliksi, jos joku asento on hankala. Ja käytä ihmeessä peiliä.

    • Anonyymi

      ei vitussa voi kestöö vuotta yhden työn teossa. itellä menee max 2-3h jonku piirroksen teossa ja jos tekee jotain isoa työtä nii menee usein joku 8h. huomaa jo tosta sun viestistäkin että kyseessä on joku huomion kerjäävä paska.

    • Anonyymi

      En osaa pirtää oon hatjetelly tyyliin kuukauden enkä osaa yhtään paremmin

    • Anonyymi

      Vittu voi

    • Anonyymi

      Jos piirtää jotain joka päivä yhen viivan

    • Anonyymi

      Taide ja piirtäminen luonnonlahjakkuuksia! Itse olen piirtäny lapsesta saakka! Koulussa voitin piirustuskilpailuja! Nyt eläkkeel enemmän tehny maalaan tauluja. Mut kyllä oppia voi uskon myös niin🤗🎨Harjoittelu luo mestarin.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe