Isäni selkärangattomuus, sukuni paha olo, työkyvyttömyyteni

Opiskelijamies- 76

Olen lähes keski-ikäinen mies. Ongelmani on vaikea isäsuhde.

Olin lapsena koulukiusattu-isäni ei tehnyt mitään sen lopettamiseksi.
Kasvattamiseni, kaikki jäi äitini vastuulle-isäni lojui sängyllä. Minulla ei ollut miehenmallia. Kaikki miehisyyteen liittyvät asiat sain selvittää itse
elokuvista, esim. parranajon. Myös armeijan lääkäri totesi minut isättömäksi pojaksi. Näiden syiden takia olin vuosia ottamatta yhteyttä
isääni.
Otin isääni uudestaan yhteyttä kolmisen vuotta sitten. Sitä ennen jouduin vuosien opiskelu- ja työpaikkakiusaamisen uhriksi. Tämän stressin takia elimistöni meni sekaisin, olen suhteellisen vakavasti sairas. Sairauteni takia en ole pystynyt työllistymään, minulla ei ole myös eläkeoikeutta. Olen tällä hetkellä myös koulutuksessa, mutta sairauteni takia työllistyminen tähän ammattiin on vaikeaa.

Kun setäni sai kuulla tilanteestani, hänen suhtautumisensa oli aluksi myötämielistä. Hän myös totesi, että näki jo 20 vuotta sitten, ettei isäni
kykene mihinkään. Setäni lapsi istui kuitenkin vankilassa ja tappoi itsensä. Tätini on lisäksi lapseton. Näyttää siltä, että näiden syiden takia, minusta on tullut sukuni sylkykuppi ja syntipukki. Isäni kaveeraa
setäni ja tätini kanssa ja hyväksyy selkärangattomasti heidän oman pahan olon purkamisensa minuun. Samaten minut on rajattu sukuni ulkopuolelle, myös tämän isäni hyväksyy.

Vaikka setäni lapset ovat terveitä, he ovat suhteellisen hyvin koulutettuja, he pystyvät käymään työssä ja he ovat elämänkumppaninsa saaneet, setäni soveltaa samoja autoritäärisen kasvatuksen metodeja minuun kuten edesmennesseen poikaansakin. Kun soitan sedälleni, puhelinta paiskitaan korvaan ,joka asia käännetään minua vastaan, vaikken
katso tehneeni mitään väärää häntä kohtaan.
Kylmä totuus on, ettei isäni kykene mihinkään ja isäni hyväksyy, että minusta tehdään sukuni sylkykuppi. Samaten isäni toteaa, että
setäni lapset tekevät uraa ja kehuu heitä, mutta minun urastani ja
työlistymisestäni ei ole mitään väliä.Isäni tottelee kaikessa veljeään
ja antaa selkärangattomasti kohdella minua kaltoin.

Mitä tehdä?

7

471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mk

Katkaise välit sukuusi tai rupea puolustamaan itseäsi ja seuraavan kerran kun isäsi tai setäsi sinua haukkuvat kaasvotusten niin annat niille kumallekkin kunnolla turpiin ja teet selväksi että sinulle ei vittuilla niin se selventää asiaa ja jos eivät kerralla usko niin toista asia niin hyvä tulee.

• tämmöistä täällä

Asiahan on niin, että ikäsi puolesta et ole enää lapsi.

Liki 30v sitten:

"Olin lapsena koulukiusattu - isäni ei tehnyt mitään sen lopettamiseksi."

Nyt:

"Isäni tottelee kaikessa veljeään
      ja antaa selkärangattomasti kohdella minua kaltoin."

Miten on oman selkärankasi laita? Tyydytkö olemaan isäsi kopio?
      Eiköhän isäsi ole tänä päivänä henkisen raihnaisuuden lisäksi fyysisestikin raihnas mies. Sellaiselta kaipaat apuja? No, huh huh.

Voisiko olla niin, että oma isäsikin on jäänyt vaille isänrakkautta eikä ole muuta saanut elämässään päähän mahtumaan, kuin samaa pyöritystä isästä, joka hylkäsi eikä puolustanut.

Olisiko aika katkaista sukupolvien ketju? Kysypäs isältäsi (kun kerran puheväleissä haluat olla), että millainen lapsuus hänellä oli.
      Sieltä se vyyhti lähtee purkautumaan. Siinä nyt molemmat itkette isän perään, jota ei koskaan ollut (eikä tule olemaan).

Lakkaa roikkumasta edes sedässäsi - ellet ole masokisti.

• pois kahleista

Pidä etäisyyttä isääsi ja setääsi jos ovat noin epäkunnioittavia sinua aikuista miestä kohtaan. Vaihda puhelinumero salaiseksi tms...hae apua psykologilta jotta voit purkaa lapsuuden asioita..muistutan että sinulla on edessä siltkin mahdollisuus loistavampaan tulevaisuuteen..luo hyvä mies oma polkusi-älä tyydy siihen miten on aina ollut...sinulla on oikeus omaan tiehesi..Ei kannata jäädä lapsuuslukkuun kiinni--meitä on muitakin joilla lapsuus ei ole ollut kuin kodin kuvalehdestä..silti vi olla onnellinen ja muokata elämäänsä parempaan suuntaan...

• cr4f4f4f4f4

Selvästi tulevaisuudessa noiden vanhetessa hekin saattavat tarvita apua elämässään. Sinun ei tarvitse mennä isääsi ja setääsi auttamaan tai hoitamaan 80 vuotiaina jos ei kaupassa käyminen tai kynnyksen yli meneminen onnistu. Sanot suoraan että "tältä se tuntui olla lapsena, ketään ei kiinnosta" mikäli jonkilainen yhetys tuolloin vielä teidän keskuudessanne

• ......

Isäsi ei tee sinusta työkyvytöntä. Olet ensikädessä itse vastuussa valinnoista, joita itse teet. Kyllä, sinua on voitu kohdella väärin ja kyllä, se on vaikuttanut elämääsi. Se ei kuitenkaan poista omaa vastuuta elämästäsi.

Siinä missä sinua on kohdeltu kaltoin, käyttäydyt asiattomasti syytämällä kaikki ongelmasi muiden aiheuttamiksi.

• 20

"Siinä missä sinua on kohdeltu kaltoin, käyttäydyt asiattomasti syytämällä kaikki ongelmasi muiden aiheuttamiksi."

Työkykyisillä ihmisillä on yleensä sellainen tausta, että on saatu eväitä elämän rakentamiseen, psyykkinen rakenne on sellainen, että ihminen jaksaa kantaa aikuisen elämän vastuuta.

Näissä tilanteissa, joissa joku on ollut koko elämänsä toisten ihmisten vaikeiden tunteiden likaämpärinä, ei välttämättä ole valmiuksia enää saavuttaa normaalin aikuisen ihmisen työkykyä ja jaksamista. Sen sijaan osa-aikaiseen työhön voi hyvinkin pystyä. Oleellisinta olisi löytää arkielämästä ymmärtäviä ja tukea antavia ihmisiä.

Kaikkein parasta tällaiselle ihmiselle on toki alentaminen ja syyllistäminen, oikein kirsikka siinä kakun päällä.

• Voimiaaa

Hei! Tarinasi on koskettava, mutta voit olla varma, että kohtalontovereita löytyy. Mielestäni on varmaankin parempi, että oman itsesi takia pidät välimatkaa sukuusi. Kuinka voit oppia arvostamaan itseäsi jos aina saat kuraa naamallesi? Kuten itse mainitsit niin jotenkin olet päätynyt ilman mitään aihetta/syytä epäterveen sukusi sylkykupiksi. Olisiko niin, että muut tuntevat itsensä vahvemmiksi kun voivat litistää henkisesti toisen? Ei vaikuta terveeltä eli tämänkin vuoksi etsisin ystäviä (hengenheimolaisia) muualta kuin omasta suvusta.

Tee itsellesi jonkinlaiset säännöt mitenkä toimia suvun kanssa esim. soitat kerran viikossa tai kerran kuussa sedällesi. Ammattiin valmistuttua kysele osa-aikatyötä ja annat itsellesi aikaa hankkia työpaikka - monet hakevat töitä pitkään. Hae työtä muulta paikkakunnalta. Hanki itsellesi harrastus - sieltä voit löytää samanhenkisiä kavereita. Esim. huonekalujen entisöinti on kannattavaa puuhaa (Ikea-kalusteiden vallattua Suomen) on kohta aidoista suomalaisista aitopuisista huonekaluista huutava pula!! Sain tämän vinkin eräältä henkilöltä joka kunnostaa suomalaisia huonekaluja!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      121
      3927
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      40
      2425
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      73
      2396
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2292
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      43
      2059
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      78
      1630
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      77
      1547
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      10
      1255
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      71
      1097
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1091
    Aihe