omaehtoiseen koulutukseen ansiosidonnaisella päivärahalla?

Emppu Epätietoinen

Hei!
Olen muuttamassa 1.8.2011 alkaen toiselle paikkakunnalle, joka on nykyisen työssäkäyntialueeni ulkopuolella ja joudun irtisanoutumaan työstäni nykyisellä asuinpaikkakunnallani. Olisin siis 1.8.2011 alkaen työtön työnhakija uudella paikkakunnalla. Olen kuullut puhuttavan paljon omaehtoisesta kouluttautumisesta ansiosidonnaisella päivärahalla ja haluaisinkin nyt tietää, että olisiko minunkin mahdollista aloittaa opinnot uudella asuinpaikkakunnallani uuden ammatillisen tutkinnon hankkimiseksi ansiosidonnaisen turvin, koska näyttää että ainakaan tällä hetkellä ko. paikkakunnalla ei ole aiempaa koulutusta vastaavaa työtä tarjolla? Saanko karenssin ja miten minun tulisi nyt toimia tästä tilanteesta eteenpäin?

Kiitos vastauksesta jo etukäteen,
toivoo Emppu Epätietoinen

3

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mellorymel

Muutto ei pelasta karenssilta, jos ei ole kyse perheenyhdistämisestä ja ole pieniä lapsia.

• x

Kauanko koulutus kestää? Maksimissaan voi saada 24 kk.

• tyokkari

Hei!

Kiitos kysymyksestäsi.

Muutto toiselle paikkakunnalle ei sinänsä ole pätevä syy erota työstä. Kuitenkin joissakin tilanteissa on katsottu paikkakunnalta muuton olevan pätevä eroamisperuste. Tällöin on yleensä ollut kyse perheellisten henkilöiden muutosta ja suurimmassa osassa syynä muuttoon on ollut se, että aviopuoliso on saanut (vakituisen) työn toiselta paikkakunnalta.

Jos eroat työstä ilman pätevää syytä tai olet itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, karenssiaika on 90 päivää työsuhteen päättymisestä lukien. Joissakin tilanteissa seurauksena voi olla myös työttömyysetuuden menettäminen toistaiseksi.

Työttömyysetuudella tuetusta omaehtoisesta opiskelusta löydät tietoa oheisesta linkistä kohdasta ”Olen jäänyt työttömäksi ja haluaisin opiskella. Voinko opiskella työttömyysetuudella?”
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9765505

Jos työsuhteesi päättyy, ilmoittaudu työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimisto) työnhakijaksi viimeistään ensimmäisenä työttömyyspäivänäsi. Lisätietoja työnhakijaksi ilmoittautumisesta
      http://www.esr.fi/mol/fi/00_tyonhakijat/07_tyottomyys/index.jsp

terveisin Teppo työkkäristä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2570
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2532
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1742
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      22
      1536
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1480
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1420
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1342
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1203
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1147
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1076
    Aihe