megane I takaluukun painike irtosi

Rellllusti

Minun megane I:stä (2002 hatch back) irtosi takaluukun painike. Löytyi onneksi maasta. En tiedä sitten oliko ilkivaltaa, ei ainakaan mitään jälkiä näkyny.

Lukkomekanismi toimii edelleen. Painike vain irtoaa nyt itsekseen. Siinä on kaksi tappia takapuolella. Pitempi tappi aukaisee lukon ja toinen lyhyempi tappi tekee jotain. Mitä? Onko siitä jokin jousi irronnut? Tai pitemmästä tapista jokin O-rengas?
Tietääkö kukaan voiko tuon korjata itse? En haluaisi koko sydeemiä uusia. Tällä hetkellä painike pysyy paikallaan jeesusteipillä.

4

418

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meksu ykkönen

Itsellä kävi samoin. Onneksi auto oli parkissa ja kuulin kun painike lennähti irti. Ei ole ilkivaltaa, olisikohan sieltä o-rengas hapertunut ajan saatossa. En nyt tarkkaan muista millainen painike on, mutta se pitkä tappi avaa lukon, ei siinä sen ihmeempää ole.

Painikkeen pitkään tappiin kuuluu pitkä jousi, koitahan etsiä se vielä. Jos löydät jousen on helppo korjata. Pura takaluukun verhoilu ja työnnä painke paikalleen, laita tapin päässä olevaan uraan pieni o-rengas. Paikka on aika ahdas eikä kovin iso o-rengas sovi. O-renkaita löytyy eri kokoja tarvikeliikkeistä, painike mukaan malliksi ja etsimään.

Korjaus maksoi 0,20€ ja vähän työtä. Merkkiliikkeessä myyvät vain painikkeen koko pakettina ja hintaa on yli 150€. Tuohon hintaan kannattaa jo vähän itsekin värkätä ja etsiä tilalle käypänen jousi, jos hukkaan mennyttä ei löydy.

• relllllusti

Kiitos. Vielä semmonen, että onko se jousi sen pitkän tapin pituinen, pidempi vai lyhyempi?

• Meksu ykkönen
        relllllusti kirjoitti:

Kiitos. Vielä semmonen, että onko se jousi sen pitkän tapin pituinen, pidempi vai lyhyempi?

Muistelisin että on tappia pitempi. Jousi menee kasaan jo siinä vaiheessa kun painike on normaaliasennossa ja sitten vielä lisää kun painiketta painetaan.

Sen jousen tarkoitushan on työntää painiketta ulospäin, ettei painike jää pohjaan. Toisaalta jousi ei saa olla liian jäykkä, jolloin painkkeen painaminen ei onnistu. Jousi on vähän kuin kuuläkärkikynässä, mutta tietenkin isompi.

Eiköhän tuohon jostain korvaava löydy ja kokeilemalla sen huomaa mikä toimii.

• Eveliinukka

Minulta hävisi koko painike osineen. Olen nyt 1½ vuotta avannut takaluukun kynänpätkällä, kun en ole taipunut ostamaan koko lukkopakettia :) Ehkä jonain päivänä nikkaroin sen itse kun tuo jousihommakin tässä selvisi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      47
      3071
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2914
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      50
      2790
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2618
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2518
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2510
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2271
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2168
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2068
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2062
    Aihe