Freelancer-koodaajan verotus

@Trace

Hep

Olen perustamassa henkilöyritystä (Oy) ja olen hieman hämilläni verotuksesta. Toimisin aluksi jonkin välittäjän kautta (finitec, ework, consultor). Oletetaan, että saisin 100 kEUR vuodessa laskutettua asiakkailta. Olen yritykseni ainoa työntekijä, eikä yrityksellä ole merkittäviä kuluja. Kuinka tuosta voi ja kannattaa ottaa rahaa omaan käyttöön?

Jossakin on ollut 'kauhukommentteja', että verotukseen menisi jopa puolet.

17

579

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BC

Osakeyhtiö maksaa 23% arvonlisävero myyntituloistaan (miinus yhtiön omat ostot vähennyksessä) joista yhtiö maksaa työntekijöilleen (eli tässä tapauksessa sinulle) palkkaa ja siihen liittyvät muut kulut (verot ym.). Työntekijöille ne kulut on jotain 1.5 kertaa nettopalkka, mutta yrittäjälle (Oy:ssä enemmistöomistaja joka töissä firmassa) palkkakulut on pienemmät.

Yksi vaihtoehto on maksaa kevyttä peruspalkkaa kuukaudessa ja nostaa loput osinkoina kerran vuodessa omistusprosentin mukaan.

Mikäli nyt siis tarkoitit osakeyhtiötä. Asiasta kannattaa keskustella kirjanpitäjien/tilitoimiston kanssa. Uusiyrityskeskukset on myös todella hyviä paikkoja käydä jutustelemassa asioista.

• BC

Mutta siis ei kannata uskoa kaikkea mitä täällä tai yleensä maailmalla huhutaan vaan ottaa asiat selville ne oikeasti tietäviltä tahoilta. En ole itsekään aivan täysin perillä noista asioista, vaikka olenkin näillä hetkillä tuleva ohjelmisto-oy:n toimitusjohtaja. Kysy itseäsi viisaammilta ja älä käytä aikaasi talousasioiden selvittelyyn vaan palkkaa ammattilainen hoitamaan ne asiat.

• EI NÄIN!

Meinaat ruveta pummaamaan toisten työpanoksilla ja käyttämään hyväksi ihmisten/työttömien ahdinkoa? Tyypillinen kokoomuslainen nilkki, häpeäisit edes vähäsen.

• juuri näin

Hehheh, saadaan vähän kilpailua lisää, tekee hyvää, sinäkin osaamattomana saatat tippua kelkasta, vaikka näin pelottelet uusia yrittäjiä. Luonto vie heikot EI NÄIN! -tyypit.

• ....................

"...eikä yrityksellä ole merkittäviä kuluja...."

Tuo n huono idea, yritykselle pitää saada kuluja jotta sen maksama alv pienenee ja tulos pienenee. Muuten maksat liikaa veroja.

Siissä firman puolelle niin paljon perheen menoja kuin kehtaat, kirjapitäjä auttaa niiden keksimisessä.

• 6

Minkä ihmeen takia tehdä isoa liikevaihtoa. Itse olen vähentänyt työmäärää niin että liikevaihto on pienempi mutta vapaa aikaa on enemmän. Millaista elämää se on jos ei ehdi käymään purjehtimassa Karibialla ja pitää 10 viikon kesälomaa kun Suomi on muutenkin kiinni heinä-elokuussa.

• 15

Henkilöyrityksiä ovat AY ja KY. OY ei ole henkilöyritys.

• kantsii harkita

Oy on byrokraattisesti hieman raskaampi ja siinä joutuu pyörittämään näennäistä byrokratiaa. Oy on myös erillinen toimija, niin verotuksellisesti kuin juridisestikin.

Moni kokeilee ensin toiminimellä, joka on paljon kevyempi kuin muut yhtiömuodot. Siitä on sitten helppo myöhemmin muuttaa yhtiömuoto Oy:ksi, kun se alkaa olla verotuksellisesti edullisempaa.

• @Trace

Kiitoksia kommenteista.
      Olen kuullut myös muita kautta, että kannattaa sisällyttää luovasti kuluja yrityksen piikkiin. Esimerkiksi, asun vielä vuokralla, sen voi laittaa yrityksen maksettavaksi. Tai 'opintomatkat' ulkomaille. Päivärahat yms. Pitäneeköhän nämä paikkansa..

Lisäksi, progressiivisen verotuksen takia ei kuulemma kannata maksaa yli 40 kEUR vakiopalkkaa, vaan sitten osinkoina ottaa vuosittain pienemmällä veroprosentilla loput.

Ja kyllä joo, tarkoitus olisi tosiaan perustaa Oy välittömästi. Yritykselle saattaa jossain vaiheessa tulla myös muuta toimintaa, jolloin en halua olla henk.kohtaisesti vastuussa yrityksen veloista tms.

Mikäköhän olisi oikea järjestys tehdä asiat:
      1) Uusyrityskeskus
      2) Tilitoimisto
      3) Oy:n perustaminen
      4) Konsulttivälittäjille ilmoittautuminen
      5) Projektin tullessa kohdalle, vanhasta työstä irtisanoutuminen
      ???

• 25

Hanki yrittäjän erikoisammattitutkinto. Valmentava koulutus on on käytännössä ilmainen (ts valtio maksaa). Koulutuksen aikana laadit liiketoimintasuunnitelman mentoreiden kanssa ja opit yrittäjälle hyödyllisiä taitoja.

• 23

Sinulla ei siis ollut valmiksi asiakaspohjaa? Taitaa olla varsinainen trolli tämä koko case. Kunnon palkkaa saava ei lähde minnekään listoille notkumaan tulisko töitä asenteella.

• dipuli

Hmm... et taida tietää it broker -toiminnasta paljoakaan. Kannattaa tutustua vaikkapa finitecin ja eworksin toimintaan.

• ex-Ework

Ework result zero.

• e44

Tottapa joo. Olen myös kuullut, että eworkin toiminta on aika erikoista Suomessa. Toimivat ilmeisesti tappiolla ja eivätkö pysty välittämään tarpeeksi hyviä positioita. Monia tuntemiani koodaajia tuntuu harmittavan finitecin suvereeni toiminta.. tarvii varmaan kilpailua lisää alalle. Kuulin, että jossain vaiheessa kilpailua olikin, mutta mitä sitten tapahtui?

• 17

En tiedä missä maailmassa Finitec elää mutta yksikään paikka ei sovellu itselleni. Pitänee varmaan harkita alanvaihtoa. Josko lähtisi veneenveistokurssille. Ainakin tulokset olisivat arvostetumpia ja pitkäikäisempiä kuin nykyiset ASP.NET kikkareeni ja kymmenet aikaisempien teknologioiden tuotteet joita olen 25 vuoden aikana tehnyt.

http://www.finitec.fi/vacancies/

• e44

Sopiiko kysyä, että mitä olet ennen tehnyt? Tai mitä haluaisit tehdä?

• 21
        e44 kirjoitti:

Sopiiko kysyä, että mitä olet ennen tehnyt? Tai mitä haluaisit tehdä?

Kun ensin raakkaako listalta ulkomailla olevat työpaikat pois niin eipä kovin M$ ympäristöön viittaavia työpaikkoja ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      33
      3512
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      24
      2287
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      79
      2229
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      42
      2091
    5. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      56
      1474
    6. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1386
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      69
      947
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      903
    9. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      807
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      791
    Aihe