Autokuumetauti iski

millä taudista

Mitä tehdä? Auto mulla on, vanha kottero joka on ihan ok kunnossa, uusia osia laitettu sitä mukaa kun tarttee. Kyllä sillä vielä muutaman vuoden ajelee. Sen voisi joku nyt ostaakin ja saisin 2-3-4 tonnia. Työmatkoilla käytän.
Uutta kulkupeliä tekee mieli, ihan tai melkein uutta. Se mitä oten katsellut on pikkuautoluokkaa, mutta ei valitettavasti hinnaltaan. Rahaa ei ole kuin noin 5 tonnia, Asuntolainassa on vielä maksettavaa 3,5 vuodeksi, n. 20000, vaikka olen sitä lyhentänyt hiukan ylimääräistäkin aina kun on olut sellaista sopivaa rahaa tilillä. Sanoisin kuitenkin että lainan loppu on näkyvissä.

Aikaisemmat autokuumeet ovat menneet ohi, mutta nyt näyttää pahalta. Saan toki vakuudellisen kulutusluoton pankistani ja pystyn siitä selviytymään, ja kun kun asuntolaina poistuu historiaan, niin maksuvaraa on enemmän. Menot on muuten aika vakiot.

Mutta vaihtaako nyt vai vasta myöhemmin? Nyt saa vanhasta autosta rahaa hiukan ja pikkasen on tililläkin. Toisaalta kun ajan vanhan auton loppuun, niin silloin on asuntolainakin maksettu ja sitä rahaa voi sijoittaa kulkupeliin.
Mitä teen?

10

229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vela.ton

ottoa ottoa vua kulutusluottova jos antavat.tulloo sitte kohta tänne marisemmaa elämän kurjuutta ja menneitä luondotietoja

• ammuuh!

Myy auto, laita rahat sijoitukseen kunnes asuntosi on maksettu. Kulje töihin polkupyörällä/julkisilla. Kun oikeasti tarvitset kumit allesi, vuokraa auto tai hanki kimppakyyti. Työmatka on surkea tekosyy auton ostamiselle ja varmin keino pysytellä köyhänä ja velkaisena on omistaa mokoma verolehmä. Pääasia on, että on niin mukavaa ja helppoa....?

• wweor4

Kaikista viimeinen asia jolle kannattaa antaa periksi on autokuume.Siihen saa helposti tupiloitua 10-20 000 egua,eikä vielä omista edes hirveän hyvää kaaraa.Itse ajellen alun toistakymmentä vuotta vanhalla räpsällä mutta ei ollut kallis ostaessa eikä vikoja ole pahemmin ollut.Rahaa ei ole parempaan eikä tarvitsekaan!

• millä taudista

Heh. Työmatkani on yli 20 kilsaa yhteen suuntaan. Julkisilla se kestää 55-65 minuuttia (jos vaihdot menevät nappiin) ja omalla autolla 25-35 minuuttia. Vietän mieluummin tuon yhden tunnin joka päivä kotona tai muuten vapaa-ajan parissa kuin bussissa ja junassa. Käytän toki autoa muuhunkin kuin työmatkoihin, esim. äitini luo kauas maaseudulle on aika hankalaa jossei mahdotonta löytää kimppakyytiä.
        Jos myisin vanhan autoni, lyhentäisin sillä asuntolainaani ylimääräisesti enkä suinkaan sijoittaisi.

• millä taudista
        wweor4 kirjoitti:

Kaikista viimeinen asia jolle kannattaa antaa periksi on autokuume.Siihen saa helposti tupiloitua 10-20 000 egua,eikä vielä omista edes hirveän hyvää kaaraa.Itse ajellen alun toistakymmentä vuotta vanhalla räpsällä mutta ei ollut kallis ostaessa eikä vikoja ole pahemmin ollut.Rahaa ei ole parempaan eikä tarvitsekaan!

Minulla on jo alun toistakymmentä vuotta vanha auto, joka valitettavasti lähestyy elinkaarensa loppua, ehkei vielä mutta muutaman vuoden päästä. Vanhojen autojen korjaaminen tulee kalliiksi sellaiselle, joka ei omaa mekaanikon taitoja eikä ole sukuunkaan monttööriä naitu.

• Ei kannata
        millä taudista kirjoitti:

Heh. Työmatkani on yli 20 kilsaa yhteen suuntaan. Julkisilla se kestää 55-65 minuuttia (jos vaihdot menevät nappiin) ja omalla autolla 25-35 minuuttia. Vietän mieluummin tuon yhden tunnin joka päivä kotona tai muuten vapaa-ajan parissa kuin bussissa ja junassa. Käytän toki autoa muuhunkin kuin työmatkoihin, esim. äitini luo kauas maaseudulle on aika hankalaa jossei mahdotonta löytää kimppakyytiä.
        Jos myisin vanhan autoni, lyhentäisin sillä asuntolainaani ylimääräisesti enkä suinkaan sijoittaisi.

Eli jos möisit vanhan auton, maksaisit sillä halpaa asuntolainaa ja samaan aikaan ottaisit paljon kalliimpaa lainaa uuden auton ostoon? Ei mitään järkeä.

Aja sillä vanhalla se pari kolme vuotta että saat maksettua asunnon ja laitettua säästöön osan uuden auton hinnasta. Säästät korkomenoissa tuhansia. Vaikka vanhan auton arvo tippuisi siinä ajassa nollaan, on se vielä paljon vähemmän mitä uuden auton arvo tippuu vastaavassa ajassa.

• millä taudista
        Ei kannata kirjoitti:

Eli jos möisit vanhan auton, maksaisit sillä halpaa asuntolainaa ja samaan aikaan ottaisit paljon kalliimpaa lainaa uuden auton ostoon? Ei mitään järkeä.

Aja sillä vanhalla se pari kolme vuotta että saat maksettua asunnon ja laitettua säästöön osan uuden auton hinnasta. Säästät korkomenoissa tuhansia. Vaikka vanhan auton arvo tippuisi siinä ajassa nollaan, on se vielä paljon vähemmän mitä uuden auton arvo tippuu vastaavassa ajassa.

Ei ihan noin. Nimimerkki Ammuuh ehdotti julkisilla/fillarilla töihin kulkemista ja nykyisen auton myymistä sekä vuokra-auton ja kimppakyydin käyttöä. Hän ei kannattanut auton ostamista ollenkaan.

Kun asuntolaina on maksettu, vapautuu monella aika iso summa/ k muuhun käyttöön. Taloyhtiöni on vielä aika nuori eli ei tarvitse alkaa säästämään todella isoja remontteja varten.

Luultavasti jatkan vanhalla autolla ajelua, vaikka ajatus ihan uudesta omien toiveiden mukaisesta kulkupelistä kiehtookin. Autokuume menee mulla ohi parissa kuukaudessa ja tauti puhkeaa taas ensi keväänä jo on tullakseen. Vielä en ole käynyt potkimassa renkaita enkä koeajolla. On mulla mennyt muutama kevät ettei kuumetta ole tullutkaan.

• Ei kannata
        millä taudista kirjoitti:

Ei ihan noin. Nimimerkki Ammuuh ehdotti julkisilla/fillarilla töihin kulkemista ja nykyisen auton myymistä sekä vuokra-auton ja kimppakyydin käyttöä. Hän ei kannattanut auton ostamista ollenkaan.

Kun asuntolaina on maksettu, vapautuu monella aika iso summa/ k muuhun käyttöön. Taloyhtiöni on vielä aika nuori eli ei tarvitse alkaa säästämään todella isoja remontteja varten.

Luultavasti jatkan vanhalla autolla ajelua, vaikka ajatus ihan uudesta omien toiveiden mukaisesta kulkupelistä kiehtookin. Autokuume menee mulla ohi parissa kuukaudessa ja tauti puhkeaa taas ensi keväänä jo on tullakseen. Vielä en ole käynyt potkimassa renkaita enkä koeajolla. On mulla mennyt muutama kevät ettei kuumetta ole tullutkaan.

Koska sanoit auton olevan sinulle pakollinen, niin vanhan myytyäsi sinun olisi pakko ostaa uusi. Jos olisit lyhentänyt vanhan myyntirahoilla asuntolainaa, pitäisi sinun ottaa sen verran enemmän autolainaa - joka on paljon kalliimpaa kuin asuntolaina.

Jos jotain hankintoja on pakko tehdä, on aina kannattavinta pistää ylimääräinen raha niihin (jos vaihtoehtona on niiden ostaminen luotolla) kuin lyhentää asuntolainaa. Se kun on lähes aina kaikkein halvimmalla marginaalilla, ja lisäksi koroista saa verovähennykset. Jos esim. sinun olisi pakko saada auto, olisi taloudellisesti kannattavinta laittaa asuntolaina lyhennysvapaa (ts. maksaa sitä ihan minimisumma) ja sen sijaan laittaa kaikki liikenevä uuden auton maksamiseen.

• heppulihei

minulla oli työmatka 12km suoraa tietä portilta portille, mutta eipä vaan päässyt julkisilla, kun 3 vaihtoa olisi ollut ja sittenkään en olisi päässyt 7 työmaalle.matka olisi kestänyt aamulla 2,5 tuntia ja illalla vähän yli saman. Omalla autolla 10 minuuttia.Arvaa kumman valitsin.Kun en asu hesassa ,missä menee busseja vissiin 2minuutin välein.

• örkkipörkkimörkki

Sen kun ostat auton ja kunnollisen sellaisen. Asunto on sinulla melkein maksettu ja näin ollen varallisuutta alkaa olemaan. Pikku autovelka ei ole paha asia työssäkäyvälle. Elämästä pitää nauttia eikä ikuisesti kitkuttaa. Kohtuus kuitenkin kaikessa. Ei liikaa velkaa.

Itse nautin kunnon autolla ajosta. Yleensä ostaessa puolet omaa rahaa ja puolet velkaa. Rahallisena sijoituksena erittäin huono kohde, mutta elämänlaatu ratkaisee minulla. Sitäpaitsi lähes millään hankinnalla, poislukien asunto/mökki/kiinteistö, ei ole 10 vuoden kuluttua mitään arvoa.

Raha on kuitenkin vain vaihdonväline. Itsellään sillä ei ole mitään arvoa. Lähtöpäivänä sitä ei saa mukaansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      147
      3992
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      40
      2436
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2407
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2302
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      52
      2083
    6. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      21
      1797
    7. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      80
      1643
    8. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      79
      1576
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      71
      1117
    10. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1101
    Aihe