Leastadiolaisuudesta eroaminen alaikäisenä

15vpoika

Moi,

Olen 15 vuotias poika ja olen vanhoillislestadiolainen. Haluaisin erota siitä paskasta, mutta onko se mahdollista alaikäisenä. Kesällä on vielä konfirmaatio ja rippikoulu loppuu ja ajattelin sen käydä.
Itteä vaan ahdistaa se sukulaisten ja perheenjäsenten reaktio jos eroaisin, tänäänkin sanoin isälle, kun he olivat lähdössä seuroihin, että ei kiinnosta, ja isä sanoi, että "Entä jos minä pyydän", mutta sitten hetken hän pyyteli minua tulemaan, mutta sanoin että ihan turha koko paikka, ja sitten hän lähti muiden kanssa seuroihin. Muistan myös kuulleeni, että kun samanikäinen serkkuni lopetti seuroissa käymisen, niin hänen äitinsä ei kuulemmä pääse siitä millään yli. Se reaktio on vaan niin hirveä, ihan kuin joku olisi kuolemassa.
Haluaisin seurustella ei-vl:llien kanssa, katsoa tv:tä ja elokuvia, kuunnella musiikkia, harrastaa kilpaurheilua.
Itse en harrasta mitään liikunnallista, kyllä salibandy ja jääkiekko kiinnostaisi, mutta kun ei saa ja ei ole vanhemmilla aikaa viedä, niin ei. Tosin nyt kun sain mkopon niin voisin kyllä itsekkin mennä. Osittain sen takia olen alipainoinen.

Sori saattaa olla vähän sekavaa tekstiä, mutta kun on vaan niin mieli maassa.

Kellään mitään kokemuksia?

16

546

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15vpoika

Niin ja kertokaa kenestä otan henkistä tukea ja rohkeutta liikkeestä eroamiseen ja sen jälkeiseen olemiseen.

• Kyllä ite etit

No joops! Kyllä se pitäis ite tietää kenen lauluja sitten laulaa!

• Everlast-

Kokemuksia on todellakin, vieläpä ihan vastaavia. Joka tapauksessa asia on omasi. Kukaan ei saa eikä voi pakottaa sinua uskomaan ellet tahdo. Muistan erään itseäni vuotta nuoremman pojan joka 15-vuotiaana otti yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin samaisesta asiasta. Hänet mm.karkotettiin kotoaan. Itsekin sain selkääni usein aiemmin mutta onneksi varhainen pituuskasvu pelasti myöhemmin enemmältä kuritukselta. Loppui vaan yllättäen selkäsaunat. Valitusta ja huutoahan tänne maailmaan mahtuu.
      Nykyään ovat vanhemmat niin mieleinkielin, ettei vaan epäuskoiset lapset katkaise välejä lopullisesti.
      Tee niin kuin sydämesi sanoo ja itse tahdot. Muuten voit olla kuuliainen vanhemmillesi. Uskominen ei kuulu siihen.

• tyttö 18 vuotta

Moi! Itse olin tismalleen samassa tilanteessa 3 vuotta sitten. Halusin kiihkeästi pois ahdistavasta vl-lahkosta, mutta samalla pelkäsin hullun lailla vanhempieni ja sisarusteni reaktioita. Ja koska jouduin asumaan kotona, en uskaltanut irrottautua sillä en olisi kestänyt olla saman katon alla perheeni kanssa, joille olisin kuollut.

Nyt olen 18 ja muutan kohta pois kotoa. Roikun yhä kiinni liikkeessä, sillä odotan, että muutan omilleni. Silloin uskallan ilmoittaa muille ratkaisustani, jonka tein jo vuosia sitten. Aika jonka olen elänyt valheessa, on ollut ahdistavaa ja masentavaa, kuten ilmeisesti sinullakin. Ajattelen kuitenkin niin, että olen kypsynyt tänä aikana niin, että tietyt katkeruudet ja kaunat ovat jääneet pois ja olen nyt aikuisempi ja valmiimpi tuomaan tämän jutun julki.

Rippikoulu oli perseestä, kun joutui kuuntelemaan niitä jaarituksia ja uskonnollista hypetystä, joihin ei uskonut. Siitäkin selvisin hengissä ja niin selviät Sinäkin=)

Itse kehottaisin sinua odottamaan siihen, kunnes muutat kotoa. Sitten olet aikuinen, eivätkä vanhempasi voi painostaa sinua. Itselleni Jumala on ollut tärkeä voimavara, sillä tiedän, että hän hyväksyy minut tällaisena kuin olen eikä sellaisena kuin lestat haluavat minun olevan. Olen rukoillut Häneltä voimia näiden vuosien aikana ja saanut sitä. Muista, että maallisen vl organisaation hylkääminen ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi hylätä Jumala!

Mutta, paljon paljon voimia sinulle ja toivon, että pääset päämäärääsi ja voit joskus - ja mahdollisimman pian - nauttia elämästä vapaana miehenä.

• 15vpoika

Itse en saa koskaan mitään sälkäsaunaa tai muuta. Kyllä mielelläni jatkan luterilaisessa kirkossa, mutta en missään herätysliikkeissä. Mutta voiko lain mukaan aikuiset pakottaa seuroihin ja voiko lapsi erota yhdystyksestä ilman vanhempien suostumusta?

• tyttö 18 vuotta

Kyllä voi erota. Eikä vl-liikkeessä ole mitään virallista jäsenyyttä, sen vain että suun tunnustuksella siihen kuulutaan ja samalla tapaa lähdetään. Eikä mikään laki tietääkseni määrää lasta kuulumaan samaan lahkoon vanhempien kanssa. ja seuroihin ei takuulla saa pakottaa. niin jos tekevät niin otapa puhelu poliisille.

• 15vpoika

Okei, eivät ole fyysisesti pakottaneet, mutta kyllä vähän sanoneet että pitää tulla, mutta jos en vain tule niin jättävät asian sikseen.

• 7+2

Tuon 18 v tytön antama neuvo on minun mielestäni hyvä, eli odota kunnes olet omillasi.

Olisi toivonut itsekin samanlaista neuvoa kun yritin aikanani irrottautua vl-liikkeestä sinun ikäisenä, mutta olo kotona oli sen jälkeen kaikkine painostuksineen, puhutteluineen, itkuineen jne. mahdotonta, joten taivuin pakkoparannukseen.

Kokemus oli niin rankka, että roikuin vielä vuosikaudet vastentahtoisesti vl-liikkeessä, kun en uskaltanut heti tehdä lähtöä uudelleen.

• 7+2 kirjoitti:

Tuon 18 v tytön antama neuvo on minun mielestäni hyvä, eli odota kunnes olet omillasi.

Olisi toivonut itsekin samanlaista neuvoa kun yritin aikanani irrottautua vl-liikkeestä sinun ikäisenä, mutta olo kotona oli sen jälkeen kaikkine painostuksineen, puhutteluineen, itkuineen jne. mahdotonta, joten taivuin pakkoparannukseen.

Kokemus oli niin rankka, että roikuin vielä vuosikaudet vastentahtoisesti vl-liikkeessä, kun en uskaltanut heti tehdä lähtöä uudelleen.

Aivan SAIRASTA lasten ja nuorten painostamista vl-herätysliikkeessä. Kyllä siinä herkässä iässä olevien henkilöiden mielenterveys on kovalla koetuksella.

Tsemppiä ja siunausta teille tähän ketjuun kirjoittaneille vl-nuorille!

• hyvä neuvo

Älä mene sinne seuroihin. Pistä vanhempasi lujille, ole tiukkana ja pidä pääsi. Kerro myös kavereillesi, että seuroissa on turha käydä. Ei siellä kuule kuin vanhojen pappojen houreita.

Ei ketään voi pakottaa.

• Oretna

Eräs opiskelukaverini kertoi, että hänelle tuli kova kuolemanpelko vanhoillislestadiolaisuudesta irtioton jälkeen. Pelko väistyi, kun hän teki parannuksen takaisin vanhoillislestadiolaiseksi.

• 1+1

Nykyisen lain mukaan vanhemmat eivät saa pakottaa seuroihin, jos nuori ei halua. Älä mene, jos siltä tuntuu. Viranomaiset voivat myös tarvittaessa puuttua asiaan. Voimia Sinulle, kyllä se siitä!

• toisenlaista

Usko on omakohtainen asia, ketään ei voi pakottaa uskomaan, eikä kukaan voi uskoa toisen puolesta, se on myös sydämen asia, usko joko on sydämellä tai sitä ei ole. Jokainen tekee ratkaisut itse, toki on ymmärrettävää, että vanhemmat ovat surullisia kun he ajattelevat, että parasta mitä he voivat sinulle tarjota on uskomisen lahja.

• Hyvää elämää sinulle

Olet ilmeisesti jo miettinyt tarkkaan asioita, joten tuollainen kuolemanpelko pelottelu ei ole ongelmasi. Se on tärkeintä ensin selvittää itselleen.

Kuitenkin katso rauhassa ja rauhallisesti eteenpäin. Etsi mielellään joku sopiva aikuinen ei-vl, johon voit luottaa ja josta saat tukea. Esim. jonkin kivan ei-vl kaverin perhe, johon voisit edes vähän tukeutua jos tulee vaikeuksia.
      Mahdollisesti voisit mennä jossain vaiheessa vaikka ev.lut. srk nuorisotoimintaan jos paikkakunnallasi on sopivaa ja sinusta se tuntuisi sopivalta.

• Everlast-

Minulle eroaminen lahkosta oli sikäli helppoa etten koskaan uskonut siihen roskaan. Missään vaiheessa en lapsenakaan tuntenut mitään kuolemanpelkoja enkä uskonut että mikään keksitty herätysliike voisi olla toisten ihmisten yläpuolella tai pelastua jostain naurettavasta maailmanlopusta. Aikamoista satua siis koko opetus jota ei saanut järjellä ajatella. Syy tunnetustikin se ettei sitä edes kestä järjellä ajatella.
      Nykyvanhemmat kyllä ymmärtävät miksi lapset jättävät vl-liikkeen. He voivat toki näytellä hämmästynyttä ja pettynyttä mutta ovat itsekin ajatellleet samaa mielessään lukuisia kertoja. Jotkut jopa monta kertaa päivittäin. Kysykää vaikka keneltä entiseltä.
      Tärkeintä on olla rehellinen itselleen. Kaikki muu järjestyy kyllä sen jälkeen.

• ovat säälittäviä

Oli noi 17v kun lähin liikkeestä. Oli puute kaikesta, lähin/pääsin töihin. Yrittivät painostaa, kirosin heille päin naamaa, lopettivat, ja lopettivat, yrittävät tuputtaa vieläkin, net ei lopeta ikinä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1943
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      201
      675
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      192
      556
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe