Eli olen ostamassa alle 400€ kameraa aloittelevaan harraste käyttöön. Järkkäriä en vielä osta, koska sellaiseen ei rahat riitä kunnolla. Kumpi olisi järkevämpi hankinta vai olisiko kumpikaan?
Canon PowerShot SX30 IS vai Olympus SZ-30 MR?
10
653
Vastaukset
- kamerakuumee
Lisään tähän vielä, että tykkään ottaa enimmäkseen makrokuvia, luontokuvia, random elukoita, maisemaa yms.
- Kuvvailija
En ole mikään kamera-ekspertti, mutta itse ostin vähän aikaa sitten ensimmäisen järkkärini, halvimpia mitä löysin, Canon EOS 1000D. Se oli joku Anttilan tarjous alle 400€. Eikös tuokin ole aika hyvä aloittelijalle, ja järkkärikin vielä?
- kamerakuume
Juu, mutta siihen vielä objektiivit joihin menee rahaa niin hirveästi, makrokuville tarvitsisi omat obiskat. Canonissa on 24-840mm polttoväli, joka erillisenä objektiivinä maksaisi varmasti yli 500€ :(
Olen kokeillut tuota Canonin SX30IS värkkiä. Noin vapaalta kädeltä ne pisimmät zoomit jäävät käyttämättä muulloin kuin ihan kirkkaalla ilmalla ja silloinkin tukien johonkin kiinteään jos haluaa terävän kuvan. Kamera on liian kevyt ja sen etsin on kelvoton kun on tottunut Nikonin järkkäreiden etsimeen. Siitä joutuu sihtaamaan siitä takanäytöstä mikä ei pitkillä putkilla ole oikein edukseen.
Takanäyttö on onneksi kääntyvä joten sitä voi käännellä jos aurinko paistaa väärästä suunnasta sillä ei niistä akkunoista oikein tahdo olla sihtaukseen jos niihin osuu auringon valo. Makrokuvauksessa pitäisin Panan bridgejä parempana, tosin en oikein ole tätä Canonia edes muutamaa kertaa enempää kokeillut makrona, Tuppaa vaan se automaatti aina tarkentamaan väärään kohtaan.
Kyllä sillä kuvia saa kun vähän harjoittelee kuten muillakin kameroilla. Myönnän valinnan olevan hankalaa, niitä kun on sen seitsemää sorttia. Tuota toista kysymääsi en tiedä edes nähneeni. Itse pidän tuota Canonia "pikkukamerana" jonka otan mukaan jos en viitsi ottaa Nikonia ja reppua.
- miten olis?
Minä ostin vuosi sitten tuollaisen, tosin ainoastaan yhdellä objektiivilla:
http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php?info_fi.php?article=E-45014150
Olen ollut erittäin tyytyväinen kyseiseen kameraan.
Uutta kameraa etsiessäni kävin alkuun hypistelemässä useampaakin superzoomia. Rakeiset etsinkuvat, sähköiset zoomit ja yleinen hitaus eivät kuitenkaan suuremmin innostaneet. Jossakin kaupassa sitten tuli vastaan tuollainen näppärän kokoinen, tukevan tuntuinen ja sopivan hintainen pikkujärkkäri ja sen jälkeen valinta oli aika helppo...
Tossahan tosiaan saa alle neljällä sadalla eurolla kamerarungon ja kaksi objektiivia, jotka kattavat kinovastaavan polttovälialueen 28 - 300 mm. "Makrokuvissakaan" tuo tuskin superzoomille paljoa häviää. Lyhyempi objektiivi tarkentuu telepäässä lähimmillään suurinpiirtein vastavalosuojan kärjen tasalle. Ja Olyn kunniaksi on vielä sanottava, että nuo kitti-objektiivit ovat rakenteeltaan paljon laadukkaamman tuntuisia kuin Canonin ja Nikonin vastaavat. - kamerakuume
Okei, pitääpä vielä mietiskellä. Kiitos tietoa-antavista kommenteista :)
- osta järkkäri?
Hinta-laatusuhteeltaan eriomaisen hyvä pokkari on myös Panasonic LX 5.
Järkkäri-idiootit vastaa aina ”osta järkkäri” kysyitpä ihan mitä tahansa tällä palstalla.- patenttiratkaisu
Ja toinen leiri tarjoaa superzoomia etsivälle pokkaria, jonka optiikka kattaa 24 - 90 mm:n polttovälialueen...
Miksi pitää kamerat luokitella järkkäreihin ja pokkareihin? Eikö voisi vaan miettiä mitä valokuvausvälineeltä haluaa, ja sen jälkeen valita kameran jossa hinta/laatu-suhde ja omat vaatimukset kohtaavat parhaalla mahdollisella tavalla?
Tuo jako järkkäreiden ja kompaktien (pokkari on hieman huono nimitys) on varsin selkeä. Eroina on vaihdettavat objektiivit ja kennon koko. Minusta oudointa on se, ettei ollenkaan kuunnella kuulijan toiveita vaan tarjotaan sitä omaa standardiratkaisua. Minä lähden siitä, että kysyjän tarpeet on otettava sellaisenaan ellei ne ole aivan epärealistisia.
Nykyään yleisesti superzoom ja pokkari eivät ole toisensa poissulkevia. Esimerkiksi Canon SX220 on varsin näppärä pokkarisuperzoom.
Tuntuu, että joidenkin mielestä ihannekamera olisi kolmen megapikselin isolla kennolla ja kiinteällä 28 mm objektiivilla oleva kamera, joka painaisi kilon verran.- kuumetta
okaro puhuu asiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k1544015On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole412450Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742417Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732322Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512092Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl221816Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma801643- 791576
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?721142Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?581101