Erosin muutama kuukausi sitten pettävästä, hyväksi käyttävästä ja huonosti kohtelevasta, ilmeisen narsistisestakin poikaystävästäni. Ero oli minulle vaikea sillä rakastin miestä kaikesta huolimatta. Purin oloani juttelemalla äitini kanssa paljon, joka on kokenut itsekin p*skamaista käytöstä isäni puolelta paljon heidän avioliittonsa aikana. Äiti tuntui ymmärtävän ja oli tuolloin lohtuna, ja aloin hiljalleen päästä jaloilleni. Nyt tilanne on kuitenkin se, että nuorempi sisareni meni juuri naimisiin, ja olen huomannut että sisartani kohdellaan perheessämme jotenkin "parempana" ihmisenä kuin minua. Ymmärrän tottakai, että naimisiinmeno on suuri asia ja siitä saa ja pitääkin vanhempien vouhottaa, mutta välillä koen oikeasti epäoikeudenmukaista käytöstä minua kohtaan, joka saa oloni todella surulliseksi.
Minut on jotenkin unohdettu, asioistani ei olla kiinnostuneita. Äiti maksattaa siskolleni ja hänen miehelleen monen sadan huonekaluja (minulle hän ei ole koskaan ostanut ainoatakaan huonekalua), käy vierailemassa näiden luona jatkuvasti (minun luonani ei koskaan), vie syömään ulos jne. Kaiken aikansa äiti näyttää tuhlaavan siihen, että saisi vielä jotenkin paranneltua sisareni ja tämän miehen valmiiksi täydellistä elämää. Olen aidosti oikeasti onnellinen siitä, että siskoni on löytänyt rinnalleen hyvän miehen, mutta tottakai olo on ollut itkuherkkä katsellessani vierestä onnellista paria oman eroni jälkeen, ei sillä että olisin jotenkin kateellinen tai katkera, vaan sillä että pelkään etten itse kohtaisi enää moista onnea, ja ylipäätään kaikki rakastuneet parit saavat minut kaiholla muistelemaan omaa menetettyä onneani. Mutta tottakai minä sen olen kestänyt että siskoni on onnellinen, ja jopa saanut sisareni onnesta voimavaroja itselleni ja uskon parempaan, että ehkä minäkin vielä joskus löydän oikean rakkauden. Mutta se että olen huomannut miten perheeni kohtelee siskoani nyt minua jotenkin parempiarvoisena, on oikeasti satuttanut. Minä kaipaisin näinä aikoina kaiken tuen ja ymmärryksen, mutta sitä en äidin alkulohdutusten jälkeen ole saanut, pikemminkin minulle on suorastaan näytetty miten hyvin asiat minullakin olisivat voineet nyt olla, jos ex-poikaystävän kanssa asiat olisivat sujuneet ja mekin olisimme päätyneet vaikkapa naimisiin asti. Minua pidetään nyt yksineläjänä joka ei tarvitse ketään eikä mitään, tuntuu että äiti ajattelee, että miksi panostaa minun hyvinvointiini kun olen valmiiksi jo pelkkä luuseri. Kivempaahan on ilahduttaa kahta, kuin yhtä. Sen sijaan että äiti suosii näkyvästi siskoani ja tämän miestä, olisi reilua että minulle joka olen muutenkin ollut masentuneena viime kuukaudet, oltaisiin kannustavia ja samalla tavalla minutkin otettaisiin huomioon.
Miten tilanteeseen voisi löytää ratkaisun? Jos puhuisin asiasta äidilleni, minua todennäköisesti pidettäisiin kateellisena siskona, eikä otettaisi vakavasti. Tiedän että äidin käytös on varmaankin vain ajattelemattomuutta, mutta tiedän myös sen että äitini on ihminen joka ei pidä minkäänlaisesta kritisoinnista, ja ottaisi itseensä jos sanoisin että koen etten ole hänelle yhtä arvokas kuin siskoni.
Sisko naimisiin, minut unohdettiin.
13
956
Vastaukset
- tsempittävä lukija
Et varmaan saa tuon enempää tukea perheeltäsi, sinun kannattaa kaiketi etsiä ystävistäsi sitä tarvitsemaasi tukea.
Tunnet perheesi jäsenet ja epäilet jo itsekin, että tilanne on sellainen.
Yritä jaksaa. Itsekin olin aivan jo menettänyt toivoni, mutta äkkiä elämäni mies löytyikin työpaikaltani! Joskus ei oikein tahdo nähdä hyvin lähelle... - Nti kesäheinä
Itselläni on hieman samanlainen olo perheen kesken. Kukaan ei kysy mitään, ketään ei kiinnosta. Sisko on elänyt elämänsä vanhempien mielestä hyvin, hakeutunut heitä miellyttävään ammattiin jne. Hänelle soitellaan ja vieraillaan luona. Saattaa mennä helposti kuukausi parikin, että en ole missään yhteydessä perheeseen. Minä olen aina se, joka soittaa. Olen itse elänyt elämääni omien valintojen mukaan, mielipiteet ovat omiani ja en hae joka asiaan hyväksyntää muilta ihmisiltä. Siskoni toimii tässä asiassa toisin ja pyrkii kaikin tavoin miellyttämään vanhempiamme. Koen olevani ei toivottu-lapsi ja en viitsi kotonakaan käydä enää usein. Kuuntelin vuosia piikittelyä, tuomitsemista ja arvostelua elämäntavastani ja ulkonäöstäni. Nyt tuli mitta täyteen. Niin ja ihan vaan tiedoksi, olen luonteeltani melko rauhallinen ihminen. Elän terveellisesti, olen tavallinen kadun tallaaja. Ymmärtäisin, jos vetäisin huumeita ja pamahtaisin paksuks niin olisin todellinen häpeä vanhemmilleni. Mutta niinkään ei ole. Joka tapauksessa avautumiseni asiasta ei auttanut tilannetta yhtään eteenpäin. Todennäköisesti minulla ei ole enää vanhempia.
- täti-ihminen77
Odotahan vain jos siskosi saa lapsia sinua ennen. Sen jälkeen sinua ei käytännössä ole enää olemassakaan. Siskosi lapset ovat ainoita mistä puhutaan, myös siskollesi. Siskosikin on sen jälkeen vain lastensa äiti, ei enää mitään muuta.
- ammattiauttajalle
Muutama asia ajateltavaksi.
Eikö nyt ole sisaresi aika? Hän on menossa naimisiin, elää kiinnostavaa aikaa, on varmasti mukavaa seuraa.
Sanot, että erottuasi poikaystävästäsi sai äidiltäsi huomiota ja lohdutusta. Eikö ollut ok? Ei yksi äiti voi revetä kahtaalle. Sitä paitsi elämän masentavimpia asioita on lohduttaa aina uudelleen ja uudelleen masentunutta lähiomaista.
Vaikutat niin masentuneelta erosi takia, että ehkä tarvitset ulkopuolisen kuuntelijan. Ei lähiomainen voi olla terapeuttisi.
Näet asioita nyt jotenkin vinosti. Huomaat sen ehkä sitten, kun olet selvinnyt erotunnekuohuistasi.- ♥
itse äitinä vastaan sulle, että jos äiti ei voi olla tukena kaikille lapsilleen olisi hänen pitänyt pitää jalat ristissä jo sen ensimmäisen lapsen jälkeen :(
Itse rakastan lapsiani tasavertaisesti ja sen rahan minkä toisen menoihin laitan annan myös toiselle, jos toista jossain tuen, huomioin toista myös samalla. Pettymyksiähän pitää oppia sietämään, mutta lapselle on äidiltä saatu hyväksyntä ja rakkaus tärkeää.
Itse olen omaani äitiini tehnyt nyt pitänyt yhteyden pidossa paussia,(huom. se olen aina minä joka soittaa, kutsuu synttäreille ja niihinkään kutsuihin ei vastata, jos vastataan on vastaus selvästikin aina se:en tule), koska en jaksa kuunnella sitä sääliä, mitä hän toitottaa sisarustani kohtaan, hänellä on aina vaikeampaa ja hänen luonaan käydään ja rahaa hänelle syydetään jopa niin, että velaksi asti otetaan pankista, jotta on sitä hälle antaa, hänen lapsiaan hoidetaan joka viikko. jne...Minun lapsiani äitini on nähnyt varmasti n. kolmisen vuotta sitten eikä varmasti heitä tunnistaisi, jos he kadulla kohtaisivat. Enkä ole vihainen tai katkera,Olen vain lasteni puolesta surullinen, koska olisin heille toivonut lähemmät suhteet isovanhempiin. Itselleni mummi oli kaikkikaikessa kun olin pieni... sitä rahallista tukea en kaipaa.
- 44444
mutta sinähän erosit poikakaverista, et aviomiehestä, etkä itse ole edes vielä löytänyt sitä aviopuolisoasi. Kyllä sinäkin jonkun löydät ja sitten avioidut itsekkin, ja saat olla sen häähumun ajan huomion keskipisteenä. Tietysti kun nuori aviopari perustaa omaa kotiaan ehkä vanhemmat kokee että tulee auttaa kodinsisustuksessa. Tee itse samoin jos haluat saman, etsi joku sopiva ja mene naimisiin, perusta koti.
- mami hoitaa taa taa
Häähumua siis ja keskipisteeksi, että etsi nyt nopeasti joku ja sitten heti lapsi, että ehdit ennen siskoasi. Sitten äitimuorisi mulkaisee sinua hyväksyvästi ja alkaa leperrellä lapsellesi ja avaa hänelle pankkitilin.
/
Jos oma äiti sattuu olemaan hieman yksinkertainen, sen voi antaa hänelle anteeksi ja alkaa elää omaa, itsenäistä elämää. - dfsadfs
Kai ymmärrät itsekin ettei sitä jatkuvasti jaksa kuunnella kun sinun poikaystäväsi sitä ja tätä. Ehkä äitisi on saanut jo tarpeeksi itkuistasi ja odottaa, että kasvaisit suhteestasi ylitse ja eläisit elämääsi. Sinun äitisi on myös ihminen, ei KUKAAN jaksa ikuisesti jonkun surua kuunnella. Ja ei ihmekkään jos äitisi haluaa välillä huomioida jotain iloisia ja positiivisiä asioita. Ehkä sinun kannattaisi vähän piristyä, mennä vaikka terapeutille puhumaan jos et pääse suhteesta ylitse.
Kuten joku jo sanoi, lähiomaiset tai ystävät eivät kuulu olla sinun terapeutteja. Kaikilla on omat huolensa, niin myös äidilläsi, eikä hänen kuulu kantaa jokaista surutaakkaa mikä sinulla on.
Eli kasva aikuiseksi. - ärrrrrrrrrrr
Olisit kiitollinen että olet päässyt eroon rasitteesta oma äitini ytittää koko ajan loukata kunniaani. Auttamalla vaikka miten sanon, kiroan ja huudan että en tarvi apua.
Olen pasifisti ja siksi en voi lyödä häiriintynyttä akkaa vaikka miten tahtoisin. SAatanan dementoitunut idiootti joka ei tajua että olen 27 enkä tarvi mitään paapomista. - TÅÅXX
Kaikille vanhemmille ei ole luotu "tervettä" järkeä jonka pohjalta kohdellaan lapsia tasapuolisesti. Itsellä samanlainen kohtelu - tosin rahallisesti ollaan oltu tasa-arvoisia, mutta minua on aina kohdeltu vähätellen. Voimia sinulle! Ps. mieheni perheessä nuorempi veli saa kaiken - mieheni kärsii vaikka ei tunnusta sitä. Anoppi kaamea ihminen (varmaankin vähän sama kuin sinulla).
- Äitönen
Jos?
Jos äitisi ensinnäkin ajattelee, että sinä tarvitset omaa rauhaa, tilaa ja aikaa löytääksesi uuden jannun? Ja että siinä hommassa ei parane äitiä laahata mukana.
Ja toisekseen, ehkä hän myös on huolissaan tämän toisen tyttärensä "menetyksestä", koska sitähän tuo avioliiton solmiminen aina tietyllä tavalla on, ja yrittää nyt varmistella jalansijaansa tämän perheeseen nyt ilmestyneen vävymiehen elämässä myös.
Jos äiti osasi sinua lohduttaa siinä ensin alkuun edes, niin ei hän varmaan ihan paskakaan äiti sentään ole.
(Muuten olen sitä mieltä että meidän äitien olisi parasta kadota kun lapset täyttää kaksikymmentä... teki niin tai näin niin aina näköjään teki väärin.) - On ollut surua muill
Hei !
Ehkäpä sinun pitää katsoa itse siihen peiliin.
Miksi olet niin katkera, sanot ettet ole siskollesi kateellinen ja olet
hänen puolestaan onnellinen hänen tilanteestaan, kirjoituksestasi päätellen näin ei kuitenkaan ole.
Näet ehkä asiat nyt omaltakantiltasi ja on vaikeaa ajatella että muillakin on elämä elettävänä. Kyllä sinäkin sen oman onnesi vielä löydät, meitä on paljon jotka ovat olleet samassa tilanteessa.
Sait äitisi kuuntelemaan ja antamaan myötätuntoa sinulle, mutta pitäisikö hänen sivuuttaa kaikki muu. Niin vaikeaa kuin sinulla onkin nyt, niin muiden elämä on myös yhtä tärkeää ja merkityksellistä.
Hyvää jatkoa sinulle ja valoisampia edessäolevia vuosia. - aa nn nn aa
Aikuistuessa ja itsenäistyessä yksi perusturvaa järkyttävistä asioista on se, että äiti onkin ihan tavallinen ihminen heikkouksineen ja vahvuuksineen. Kirjoituksesi perusteella osaat asiaa jo jonkun verran käsitellä ja näet tilanteen kokonaisvaltaisemmin kuin vain oman napasi kautta, mutta joudut vielä jonkun katkeran kyyneleen nielemään ennen kuin sisäistät ettei äitisi vain kerta kaikkiaan kykene sinun suhteesi parempaan. Hän teki sen, mitä kykeni ja uskoo aivan varmasti toimineensa täysin oikein. Kysyttäessä hän kertoisi jakavansa rakkauttaan tasaveroisesti ja välittämällä kaikista lapsistaan, mutta kun äidillä ja lapsilla yleensä pruukaa olemaan erilaiset luonteet ja sen myötä erilaiset näkemykset, mitä kukin tarvitse päädytään siihen, että kannattaa laajentaa luottoystävien määrää ja purkaa tuntojaan muuallekin kuin vain äidille.
Se, että äitisi nyt erityisesti tuhlaisi rakkauttaan ja maallista omaisuuttaan sisarellesi voi pohjautua siihen, miten hän sitten sinun avioliittosi alussa haluaa tehdä saman myös sinulle. Ehkä jokin äitisi arvomaailmajuttu? Todennäköisesti olet nyt niin surusi ja tunteittesi kuormittama, ettet havannoi asioita ympärilläsi maltillisesti ja syyseurauksia ymmärtäen. Mielestäni et osoita mustasukkaisuutta, jos asiallisesti kysyt odottaako sinuakin sitten joskus yhtä ihanat hetket äitisi kanssa kuin hän nyt tuhlaa sisarellesi?
Hae nyt ihmeessä ne luottoystäväsi avuksesi ja samalla saat etäisyyttä, koska se että tunnet niin voimallista hylkäämisen tunnetta äitisi taholta viittaisi että sen tunteen takana on jotakin vielä syvempää surua ja se sinun täytyy uskaltaa pikku hiljaa käsitellä. Muuten et tule ikinä selviämään mistään eroista elämässäsi.
Onnea jatkoon!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?393001Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n352238Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari482149Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa792009Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh541726Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr571469Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.
Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä161452Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http451279Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta1111186Puuma Martina iski nuoren miehen
Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian160915