Syringomyelian oireet

huolestuttaa

Minulla todettiin yläasteikäisenä 2000-luvun alussa suhteellisen alhaalla selkärangassa oleva syringomyelia, joka on kuitenkin isohko. Kaksi vuotta diagnoosin jälkeen kuvattiin uudelleen, jolloin selvisi, että ontelo on kasvanut. Minulle vakuuteltiin, ettei löydös tule millään tavalla vaikuttamaan elämääni. Siinä uskossa olen ollut.

Olen kuitenkin viime aikoina miettinyt, onkohan minulla sittenkin syringomyelian oireita. Minulla on usein fyysisen rasituksen tai muuten kiihtyneen tilanteen jälkeen todella kovaa päänsärkyä, joka helpottuu hetkellisesti, kun pään kallistaa taaksepäin. Päänsärkyyn liittyy huonovointisuutta, ei kuitenkaan oksentelua. Kipu on todella kovaa.

Olen myös miettinyt, voivatko oireita olla myös väsymys (ja unensaantivaikeudet), kehon - varsinkin alaraajojen - jäykkyys, puheen sammallus, lihasmassan pieneneminen (vaikka yritän urheilla, lihaksistoni ei kehity juuri ollenkaan) jne. Korvissa on myös suhinaa ja näkökentässä tummia "täpliä".

Onko ylipäätään tavallista, että syringomyelia olisi oireeton? Minkälaisia tulevaisuuden suunnitelmia kannattaisi tehdä? Syringomyelia minulla on ollut nuoresta asti, diagnoosi tehtiin siis ollessani 13-v.

Jos joku voisi kertoa ajatuksiaan, kiitos!

4

2284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummeli 54

      Minulla on syringomyelia rintarangassa. Ontelo on noin 4 cm pitkä ja noin 3 mm leveä. Olin leikkausarviossa ja ontelon aikoi neurokirurgi putkittaa, mutta tämä ei sitten toteutunutkaan jostain syystä. Seurattu MRI-kuvauksin vuosittain. Oireet samantyyttpiset kuin kertomasi. Rasitusta en kestä tulee heikon tuntuinen olo ja menen kalpeaksi voimat häviävät koko ropasta. Olen googlettanut: syringomyelia, menee MS-liiton sivuille. Oireet ovat mielestäni johtuvia syringomyeliastani.

    • Chiari lapsen äippä

      Eikö neurokirurgi ole antanut lausuntoa asiasta, vaadi sitä jos ei vielä ole. Nuo oireethan juuri liittyy siihen. Meillä lapsella on syringomyelia ja hänet on jo leikattu. Ja sanottiin että tulee kaikenlaisia oireita jos ei leikata.

    • mummeli 54

      Missä kohtaa syringomyelia on lapsellasi? Minulla löydettiin v. 1998 syringo-ontelo MRI-kuvauksessa, joka oli silloin noin 2 cm ja noin 1,5 mm leveä. 2002 olin leikkausasrviossa, mutta leikkaus ei sitten toteutunutkaan. Jalat on alkanut myös puutuilla ja mennä tunto. Olen kipu- ja unilääkkeiden jatkuva käyttäjä. Kivutonta päivää eikä yötä juurikaan ole. Yliopistosairaalan erikoislääkäreiden vastaanotoilla olen käynyt, mutta ei muuta kuin pompotellaan lääkäristä toiselle.

    • Anonyymi

      En minäkään saa vastausta syringomyeliaani. Oireitani yritetään kaupata aivoista johtuvaksi. Syringomyeliani on rintarangan kohdalla jossa on syrinix ontelo. Minusta oireeni johtuu siitä. Niin ja lääkkeistä johtuvaksi. Ei ole leikattavaa kuulemma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe