Tottuuko olemaan puolikuuro? Miten työelämä?

sisäkorva

toivottavasti tuo puolikuuro-nimitys ei ketään loukkaa mutta en itselleni nyt mitään muutakaan keksinyt :)

eli olen vähän yli 3-kymppinen nainen ja menetin kuuloni vasemmasta korvasta, tod näk pysyvästi. Huimaus on vähän hellittänyt mutta suhisee ja vinkuu, kuulostestissä ei oikein mitään kuule. Tuntuu nyt vaikealta hahmottaa esim mistä suunnasta ääni tulee ja vaikeuksia kuulla puhetta.

Olen asiakaspalvelutyössä ja olen ollut nyt muutaman viikon sairauslomalla. Nyt työ ja tulevaisuus huolettaa....

Onko kokemusta, kuinka kauan menee että aivot, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin tottuu asiaan?
Onko vaikuttanut työelämään?

18

2468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös kuin p.k.

      Ei vaikuta työelämässä olemiseen puolikuurous, mutta riippuu siitä, millaista työtä tekee.

    • Jake12345

      Kuinkas sattuikaan sopivasti viestiketju kohdalleen.

      Olen nimittäin turhankin kiinnostunut kuulokojeista, koska uusin omani tuossa aivan hiljan. ...kuten olen kokemuksistani täällä moneenkin kertaan kirjoittanut.

      No minun kuuloni on heikentynyt vaan ns ikäkehittyneesti molemmista korvista sillee osittain vain, mutta sukulaisrouvalla on aloittajan kanssa vastaavanlainen tilanne toisen korvan kuurouduttua kokonaan ja lisäksi hän kärsii tiinituksesta.

      Joten ei kun lähdin ottamaan asioista selvää hänenkin puolestaan. Minulla kun sattuu olemaan sen verran leppoisa työ ja hänellä taas ei.

      Eli ON olemassa kojeet, joilla ns 'toiskorvainen' puolittaikuuro, tai miten vain, voi ja pystyy havaitsemaan äänen suunnanKIN.

      Mutta tällainen koje on vain yhdeltä valmistajalta saatavissa. Kaikki muut valmistajat kun käyttävät kojeidendensa langattomaan äänensiirtoon bluetooth-tekniikkaa - samaa jota paljon tietokoneissakin käytetään. Mutta bluetooth on siinä mielessä kehno systeemi, että se pystyy siirtämään ääntä vain mono-muodossa. Niinkuin ne todella ikivanhat radiot aikoinaan - siis ennen steroaikaa. Monoääni on ns yhdensuuntainen ei tuu ääntä oikealta ja/tai vasemmalta, niinkuin nykyradiossa ja cd:iltä, jne... Ääni tulee vain keskeltä vaikka olisi kuinka monta kaiutinta.

      Siksi minkään muun valmistajan kuulokojeilla ei langattomastikaan voi havaita äänen suuntaa. Niinkuin ei myöskään langan kanssa yhdistetyillä laitteillakaan ei voi suuntaa kuulla.

      Nyt riippuu sinun omista taloudellisista mahdollisuuksistasi hankkia ko kojeet yksityiseltä toimittajalta riihikuivaa rahaa käyttäen tai jos yhteiskunta katsoo asiakseen hankkia sinulle alan uusinta (ja kalleinta) tekniikkaa olevat kojeet Widexiltä. Ne ainoat kojeet ovat siis Widexin Clear 440 PA tai FUSION, joita käytettäessä äänen suunta selviää myös sellaisille henkilöille, joiden toinen korva on täysin kuuroutunut.
      Niissä on myös paljon maailmalla kehuttu tinnitus-ohjelmisto.

      Onnea hankinnallesi!

      • Puolikuuro täälläkin

        Sanohan hinta.


      • jake12345
        Puolikuuro täälläkin kirjoitti:

        Sanohan hinta.

        Enpäs tiiä hintaa, kun en noita myy enkä kuulokojealalla työssäni toimi. Joten kyllä sun on parempi kysellä laitteen toimittajalta, myyjältä tai maahantuojalta siis. Yksityiset lääkäriasemat myy niitä kyll ihan mieliisti, uskoisin. ...ja eiköhän ne hinnankin kerro, kun pari kertaa kysyy...
        Varallisuudestasi riippuen istu kun kysyt, ettet putoo korkeelta ;) tai repäise takataskustasi sen verran


    • puolittain kuuro

      On vaikuttanut, sen takia mä en työelämässä enää ookkaan, kun en kuule enää kunnolla.
      Eihän siitä mitään tuu, jos pitää koko ajan kysyä, että "TÄH, MITÄ SÄ SANOIT; ja välillä kuulen sanat ihan väärin; tulee väärinkäsityksiä asioista.....

    • kk

      Käy katsomassa Phonak.fi. Heiltäkin löytyy hyvä ratkaisu ongelmaasi.

      • jake12345

        Siis kuulemaan pystyy, kun kuuroutuneeseen korvaan tuleva ääni siirretään kuulevaan korvaan, juu. Mutta kuuleeko käyttäjä äänen tulosuunnan myös?

        Jos ja kun Phonak käyttää tuohon äänen siirtoon ns. bluetooth-tekniikkaa, niin käyttäjän ei ole mahdollista havainnoida äänen tulosuuntaa.

        Sitä yritin sanoa viestissäni.


    • Puolikuuro minäkin

      Itselläni kuuroutui oikea korva n.28 vuotiaana pysyvästi, syytä siihen ei löydetty. Alku kuukaudet olivat sopeutumista juuri huimauksen ja korvan ääntelyn vuoksi, mutta kyllä siihen melko nopeasti sopeutui. Itse en enää edes mieti korvan nykyistä huminaa eli siinä olen onnekas, että en kärsi siitä en ole kyllä sitä jäänyt miettimään ja "kuuntelemaankaan" kyllä se nytkin omaa ääntänsä pitelee. Itse en edelleenkään osaa suunnistaa äänen mukaan ja siitä syystä on esim. muistettava mihin kännykän jätät, että tietää mistä etsii, toki suunta löytyy, mutta en tosiaan tiedä missä lähellä se soi jos ei näy. Mutta älä pelkää sen kanssa oppii elämään, yli kymmenen vuoden kokemuksesta tiedän. :) Työssä olen ollut koko ajan mitä nyt silloin alkuun sairaslomalla olin, mutta huimauksesta päästyäni koko ajan. Ja huimauskin meni nopeammin ohi kun vain liikkui eikä jäänyt paikoilleen, sillä itselläni meni tasapainoelin samalla ja siitä se huimaus taisi etupäässä johtua. Mutta tarkkaa aikaa en muista ja kai se on yksilöllistäkin, mutta nopeasti itse loppujen lopuksi siitä selvisin. Onhan se uuden totuttelua, mutta ei se lopulta elämän laatua haittaa. Itse kuulen normaalisti enkä edes huomaa kärsiväni kuuroudesta muutoin kun meluisassa tilassa jos vielä keskustellaan "väärällä" puolella korvaa, se tuottaa hankaluutta sekä ulkona liikenteen melussa teettää vaikeuksia, mutta kun ei anna sen haitata elämää et edes huomaa vammaasi! Itse pelkäsin lähteä opiskelemaan uudelleen (en siksi, että se olisi haitannut työtäni), mutta sekin pelko osoittautui turhaksi, kuuloni ei haitannut edes koulun käyntiä.

      Älä pelkää sinä pärjäät elämässä loistavasti puolikuuroisena, vaikka nyt ei ehkä siltä tunnukaan, mutta se kannattaa vain hyväksyä ja huimauksesta huolimatta suosittelisin liikkumaan vointisi mukaan jotta aivot sopeutuvat nopeammin, mutta mitään menevää "jumppaa" en suosittele, sillä itse en vieläkään lähtisi mukaan, muistoissa on edelleen seuraavan päivän pääkipu ehkä se jo kestäisi, mutta taitaa olla minun osaltani ohi. Mutta muuten elän niinkuin silloin ennenkin! Vaikka muistan ensimmäisen ajatuksen silloin olleeni, että joudunko nyt sairaseläkkeelle, mutta toistaiseksi pärjään loistavasti. Muistan, että lapsena aina ajattelin olevani mielummin kuuro kuin sokea ja sillä aina lohduttaudun kun tuntuu vaikealta. Olen osaani ihan tyytyväinen! :)

      Voimia sinulle, selviydyt siitä aivan varmasti ja Oikein hyvää kesää!

    • Menieren tauti

      Onko "sisäkorva" sinun tapauksessasi kyse menieren taudista?? Itse kärsin kyseisestä taudista. Tällä hetkellä olen 25-vuotias. Tauti minulla todettiin parikymppisenä. Siihen liittyy kausiluonteista huimausta, korvan tinnitusta sekä asteittaista kuulon alenemista. Tauti on onneksi itsellani tällä hetkellä vain vasemmassa korvassa. Kuulo on siinä selkeästi laskenut. Tautihan ei ikinä parane mutta voi olla oireeton, viikkoja, kuukausia tai vuosia kunnes se taas iskee huimauskohtauksin jne. Parhaassa tapauksessa oireet voivat kadota koko loppuelämäksi.

    • puolikuu-ro

      Sama vika , kuulo ollut pois jo 15 vuotta toisesta korvasta ja jatkuva suhina/vinkuminen/huria sekoitus. Kyllä sen kans elää kun ei mieti liikaa. En ole sinut tään kans varmaan koskaan, hiljaisuutta ei ole, ja mitä hiljaisempaa ympäristössä on sen enempi korvien soiminen kuuluu. välillä sen unohtaa, mut nyt kun taas tätä kirjoitan ja änniin kiinnitän huomiota kuuluu ne tosi voimakkaana. Äänien suunnan kans on vaikeaa, ainaan kattoo vaan sinne paremman korvan suuntaan. Joitain vaaratilanteitakin on tästä aiheutunut, kun ei kuule kuuronkorvan suunnalta tulevaa esim. liikennettä. Suuret salit ja muut yleiset paikat on myös hankalia, siellä ei tahdo saada mitään selväää mistää puheesta ja kyllä saa monesti sanoo muutenkin et mitä mitä? Sitä tottuu siihen et alkaa kääntä ainaan päätä niin et se kuuleva korva on sinne puhujaan päin, saa monesti sit sanoa muille kun ne hiukan kattoo jos ei tunne et, mitäs tää nyt, kääntyilee. Riippuu töistä mitä tekee, mut asiakaspalvelussa varmaan on haittaa, ja näihin kun ei kuulolaitteetkaan auta, kun ei oo ollenkaan kuuloa tallella..siinä meni parit harrastuksetkin samalla, ja elämäniloakin se vei, mut tarttee vaan olla iloinen et viellä kuulee toisella korvalla.niin ja sit tää kuuleva korva on mulla ns. ääniyliherkkä. siihen käy sit monesti kaikki äänet, ei tarttee olla ees kovin voimakaskaan, ovien sulkemiset ja muut. sitä oon suojellu kyllä melulta, mut saattaa olla et se aiheuttaa kans sen ääniin herkistymisen, mut kannattaa suojella kovilta ääniltä.et näin, et tällasta mulla...Mies-55 ja puolikuuro,,,,

    • jiikoo881

      Ite oon ollu koko elämän "puolikuuro", oikee korva täysin kuuloton, ei sitä kukaan olisi tähän mennessä homannut ellen olisi sanonut. Joskus jos on kova meteli niin vaikee erottaa puhetta, esim. väkijoukossa. Mutta eipä ole muuten itseä häirinnyt

    • hei vaan

      Täällä yksi Minieren tautia sairastava.Ei se koskaan parane minulla on ollut se 25vuotta oikea korva leikattiin,mitä nykyään ei saa enää tehdä.Oli 10vuotta oireeton ja tuli toiseen korvaan.olen toiseta täysin kuuro ja toisesta kuulen niin että jos ihan vieressä puhuu niin kuulen.Eikä Menieren tautiin auta kuulokojeet,ei ainakaan minulla.Monenlaisia on koettanut, mutta sivuäänet on niin kovat ettei saa selvää puheesta.Televisiota kuulen infrapuna lähetteellä.

    • jake12345

      vaikka en olekaan mikään Siemensin laitteiden kehuja, niin niiden parhaissa (Pure 701) laitteissa on hyvä sivuäänten vaimennus.
      Voi toki olla muidenkin valmistajien huippukojeissa, mutta mä sain kokeiltavakseni vain tuon valmistajan kehittyneimmät kojeet.

      Noitakaan ei mulle kerrotun mukaan Kuulokeskukset jaa, mutt yksityiseltä saa rahalla vaikkas mitä.

    • puolikuurous mitään

      Olen nelikymppinen nainen, opettaja. Olen ollut syntymästäasti puolikuuro. Kun ainoasta kuulevasta korvasta meni äkillisesti kuulo, maailma romahti. Siihen asti koin olevani ihan normaali, mutta nyt ei pysty mihinkään siihen, missä sitä kuuloa tarvitaan. Tehohoidossa olin, mutta ei. Eikä syytä löytynyt. Menossa sisäkorvaistuteleikkaukseen. Saa nähdä mitä elämästä sitten tulee.

      Puolikuurous ei juuri koskaan haitannut. Ainoa mikä haittasi oli se, ettei ollut suuntakuuloa..

    • jake12345

      Vaikka tää viesti ei enää sinua kenties autakaan, niin muita _vielä_ ns puolikuuroudesta kärsiviä mahd kuitenkin. Eli oikeasti kannattaa tutustua eri valmistajien tarjoamiin vaihtoehtoihin, sillä niissä todella on eroja.

      Vain yhden valmistajan kojeilla toisesta korvasta kokonaan kuulon menettäneetkin voivat säilyttää ja saada takaisin edellisessäkin viestissä mainitun suuntakuulon. Siis voivat kuulla äänen tulosuunnan. Kuulevat, tuleeko auto tai puhuuko joku oikealta vai vasemmalta.

      Se voi joskus mukavuuden lisäksi olla hyvinkin tärkeä asia ...pelastaa jopa kulkijan hengen...

      ja jottei joku epäilisi mainokseksi, niin en voi kertoa, että ko ominaisuus taitaa olla vain Widexin laitteilla saatavissa ;) niin kuin tuolla aiemmin jo kerroin. Kertokaa se myös Kuulokeskuksissa...

    • sisäkorva

      Hei taas. Olen ollut nyt viikkoja lomalla ja eipä tuo elämä helppoa ole ihmisvilinässä, tuli olo että äkkiä kotiin! :( Kaikki äänet sekoittuu tuossa kuulevassa korvassa, ja monet äänet häiritsee todella pahasti. Nyt pian pitäisi takaisin töihin kokeilla, hiukan pelottaa miten tulee menemään kun pitää olla asiakasta kuuntelemassa koko työpäivä ja tuntuu monet tilanteet hankalilta tavan arjessakin, jatkuvasti pitää olla kysymässä että mitä, monta juttua menee ohi...

      Ja hiljaisuutta ei tuossa kuurossa korvassa ole. Humisee ja vinkuu.

      Nyt mennyt pian pari kk tapahtuneesta. Vielä en ainakaan ole sopeutunut.

    • jake12345

      muista toi tänne aiemmin kirjoittamani viesti, jossa kerroin, että vain yhden valmistajan kojeilla tunnistaa äänen tulosuunnan, vaikka toinen korva olisi täysin kuuroutunut. Sen valmistajan nimen ja mahd kojeenkin oon aiemmin jo maininnut. Eli tiedät ainakin, ett kuulon suunnankin voi tunnistaa tai sitt tyydyt nykyiseen tilanteeseesi. Ne muut laitteet kun eivät suuntakuuloa sinulle tuo.

    • pätkä54

      Minulla oikea korva täysin kuuro.Sairastin aivokalvontulehduksen v.1973.Korva humisee ja välillä tuntuu kuin juna viheltäisi tunnelissa.Kovat äänet häritsevät ja en tiedä mistä jotkut äänet tulee.Siis suuntakuulo puuttuu kokonaa.Kyllä tämän kanssa on oppinut elämään ja olemaan.Kuulolaitetta ei kannata kokeilla,koska korva täysin tuhoutunut sisältä.Nyt sitten on ainoa kuuleva korva(vasen) ruvennut suhisemaan samalla tavalla.Ilmesesti kuulo alentunut.Huomasin siitä kun telkkari pitää olla kovalla ja jotkut sanan kuulen väärin.Täytyisi varmaan tilata aika kuulotutkimukseen.Alkuaikoina kävinkin Kuulonhuoltoliitossa kuulotutkimuksessa kerran vuodessa.Ajattelin vaan kertoa että kyllä huonokuuloisenakin pärjää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3095
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2472
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2277
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1847
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      73
      1102
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe