Gradu kirjallisuuskatsauksena?

Humanisti___

Heippa te graduilijat tai jo graduilleet!
Onko kukaan tehnyt gradua pelkkänä kirjallisuuskatsauksena? Ja jos, niin millä alalla?

Itse olen humanisti ja houkuttaisi tehdä pelkkä kirjallisuuskatsaus -gradu, mutten tiedä, onnistuuko se alallamme. Kysyn toki asiaa proffalta, mutta olisi sitä ennen kiva kuulla kokemuksia kirjallisuuskatsaus -graduista.

6

5622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+12

Gradunhan tulee olla tutkimus, joten aseta kysymys ja ongelma, jota tutkit.
      Lisätietoa tehdyistä graduista löydät kätevästi esim. JYX-tietokannasta.

• katsailija

Minä tein graduni kirjallisuuskatsauksena, tosin käytin myös vähän alkuperäismemoraatteja. Homma kannatti ja eximia napsahti :) Joten aihe vaan hyvin rajatuksi ja kirjastoon!

• toinenkin kyselijä

Hoi sinä eximian napannut - ionnittelut suorituksesta ensinnäkin. Haluaisitko paljastaa, miltä alalta teit gradusi (edes tiedekunta)?

• katsailija

Kiitos:) Täytyy myöntää, että hyvältä tuntuu varsinkin kun siihen tähtäsinkin! Uskontotieteestä graduni tein, humanistisen puolella. Tekotapa sopi ainakin minulle oikein hyvin, koska viihdyn loistavasti kirjojen parissa ja koska tutkin vanhoja kansanuskon rakenteita niin eipä sitä oikein muuten olisi voinut toteuttakaan, kuin kirjallisuuskatsauksena. Laadullisen sisällönanalyysin keinoin sitten analysoin aineistoni sekä siihen kytkeytyvät teoriat. Mistä aiheesta olet (tai aineesta) olet itse suunnitellut oman gradusi?

• voi hittolainen

kirjallisuuskatsaus sellaisenaan ei tietenkään ole muuta kuin tiettyjä kirjoja referoiva ja esittelevä kirjoitelma, se taas ei täytä minkäänlaisen tieteellisen tutkimuksen vähimmäisvaatimuksia.

Metodina kirjallisuuskatsaus on tietysti hyvä siinä missä muutkin.

ENsin tutkija vastaa kysymykseen: miksi haluan lukea nämä kirjat, tai paremmin, miksi ne pitää lukea. Tuota kysymystä kutsutaan tutkimusasetelman laatimiseksi, ja se onkin tutkimuksen tärkein vaihe.

Kirjallisuus on tutkimukskohde, ja eri tavoin toteuttu kirjallisuuden käsittely antaa välineet vastata alkuperäiseen kysymykseen ja pohtia muutenkin niitä näitä asian ympäriltä mahdollisimman laajasti ja älykkäästi.

• johan hypähti

Tiettyihin aineisiin on aika hankalaa tehdä gradu muuten kuin lukemalla aiheesta esiintyvää kirjallisuutta. Miten edellinen kuvittelee esim. historianopiskelijoiden tekevän tutkimustaan? Ei jokaiselle tieteenalalle sovellu haastattelututkimus tai molekyylien tujoittelu lasiputkessa. Selvästikään edellinen ei opiskele humanistisessa, jossa kirjallisuuskatsaus on erittäin hyväksyttävä, jopa suositeltava tapa tehdä gradu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      82
      1995
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      121
      1715
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1306
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      720
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      676
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      57
      614
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      204
      575
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      482
    Aihe