kysymys verensok. mittauksesta

jami.

Kun puhutaan aamuarvosta (verensokerin mittaus sormenpäästä), niin tarkoittaako se 10-12 h paastolla vai ilman paastoa?

6

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "."

      Kotioloissa tarkoittaa, että syöt iltapalan ja nukut normaalit yöunet ja herättyäsi mittaat. Tällöin saatat olla syömättä esim. 9 tai 11 tuntia, mutta ei tarvitse väkisin odotella että 12 tuntia tulee täyteen.

      Laboratorio-oloissa tarkoittaa, että on oltava 12 tuntia syömättä.

    • Jussi.

      Minua kiinnostaisi mitata verensokeri kerran tai pari kertaa vuodessa.
      Mikä olisi edullisin tapa mitata verensokeri kotioloissa?

      • hmm...

        Pyydä joltain diabeetikkokaverilta mittari, lansetti ja pari liuskaa lainaksi?


      • Terveyskeskukseen?

        Toinen vaihtoehto on käydä terveyskeskuksessa. Ainakin toistaiseksi hoitajalla käynti ei maksa mitään. Jos on jotain epäilyksiä verensokerin kohoamisesta, eiköhän suostu tekemään mittauksen. Joskus on apteekeissa tai jossain tapahtumissa mittaustempauksia jossa muutamalla eurolla saa testauksen.


      • Jussi.
        Terveyskeskukseen? kirjoitti:

        Toinen vaihtoehto on käydä terveyskeskuksessa. Ainakin toistaiseksi hoitajalla käynti ei maksa mitään. Jos on jotain epäilyksiä verensokerin kohoamisesta, eiköhän suostu tekemään mittauksen. Joskus on apteekeissa tai jossain tapahtumissa mittaustempauksia jossa muutamalla eurolla saa testauksen.

        Mulla on vain kerran sattunu (lomalla) että diabeetikko oli samassa huoneessa ja hän mittasi verensokerini ruokailun jälkeen ja kehoitti että ottaisin kaiken varalta yhteyttä terveyskeskukseen.Muistaakseni verensokeri oli jotain 8-9 välillä.
        Soitin terveyskeskukseeen ja sieltä sanottiin että mulla ei ole mitään ongelmaa (ja niin ne sanoo aina olipa kyseessä mikä asia tahansa.)
        En luota terveyskeskukseen vaan haluaisin mitata verensokeriarvoja itse.


      • Hanki mittari
        Jussi. kirjoitti:

        Mulla on vain kerran sattunu (lomalla) että diabeetikko oli samassa huoneessa ja hän mittasi verensokerini ruokailun jälkeen ja kehoitti että ottaisin kaiken varalta yhteyttä terveyskeskukseen.Muistaakseni verensokeri oli jotain 8-9 välillä.
        Soitin terveyskeskukseeen ja sieltä sanottiin että mulla ei ole mitään ongelmaa (ja niin ne sanoo aina olipa kyseessä mikä asia tahansa.)
        En luota terveyskeskukseen vaan haluaisin mitata verensokeriarvoja itse.

        Kuinka kauan ruokailun jälkeen oli tuo 8-9 verensokeriarvo? Jos se oli heti ruokailun jälkeen, tulos on erittäin hyvä. Jos aikaa oli kulunut 1,5-2 h sekin on vielä normaali lukema.

        Verensokerimittareita voi ostaa halvalla vaikkapa Instrusta ja siinä tulee mukana muutama mittausliuska. Mittarien halpuus perustuu siihen että liuskojen hinnalla valmistaja kerää katteen.

        Diabetes todetaan kun:
        - satunnainen (tai sokerirasituksessa mitattu) verensokeri ylittää 11 mmol/l useammin kuin kerran
        - tai paastoveren sokeripitoisuus plasmassa on 7,0 mmol/l tai enemmän (ADA 97, WHO 99)
        - ja/tai HbA1c-arvo on 47,5 mmol/mol (6,5%) tai suurempi. (WHO 2010)
        Jos oireet viittaavat diabetekseen, riittää yksi poikkeava mittaus. Jos muita diabetekseen viittaavia oireita ei ole, poikkeavia mittauksia pitää olla kaksi tai enemmän.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      244
      2044
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      121
      771
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe