Hiskille tiedoksi, olen nyt hahmotellut uutta kokoonpanoani vertailemalla Tom's Hardwaressa tehoja ja eri liikkeissä hintoja ko. komponenteille.
Sanottakoon että ensimmäinen Inteliin pohjaava kokoonpano olisi ollut hinnaltaan yli 700 euroa, tosin tehokas mutta ylitehokas minulle, ominaisuuksia joita en tarvitse koska en pelaa windowspelejä. Joten olen päätynyt amd-pohjaiseen kokoonpanoon, hintalaatusuhteeltaan mielestäni hyvään jolla pärjään seuraavat 5 vuotta.
Emo:
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A88M/#specifications
2 USB3.0 liitintä sekä 6 SATA 6Gb/s kiintoliitintä. Integroitu GPU joka riittää minulle oikein hyvin joten säästän erillisen näytönohjaimen hinnan. Emosta on myös uudempi versio mutta en löytänyt mitään ratkaisevaa eroa joten päädyin tähän, pari kymppiä edulisempaan.
Prosu:
http://www.tietokonekauppa.fi/?koodi=27652
Hintaero 1100T -malliin muutaman kympin, testeissä ero melko mitätön. AMD:n ehkä toiseksi paras prosu tällä hetkellä, riippuen testistä.
Muisti: 2 x Apacer DDR3-1333 4Gt = 8Gt. Ei kaikkein laadukkainta mutta mielestäni on turha maksaa Kingstonille tms. elinikäisestä takuusta jos kampa on uinaisjäänne 5 vuoden kuluttua.
Kiintolevy: WD 500Gt 7200rpm isolla välimuistilla. Ei kaikkia munia samaan koriin, mekaaniset levyt hajoavat, toiset nopestikin joten mitään teralevyjä en ede halua, onhan emolla 6 sata-liitäntää.
Käyttöjärjestelmät: Debian 64bit sekä vanhasta koneesta peräisin oleva Ubuntu 10.04 500Gt levy, mielenkiintoista nähdä miten Ubuntu nousee ylös kiinni heittämällä.
Hinta noin 400 euroa tuolla paketilla, tartteis pärjäillä seuraavat 5 vuotta tai ainakin sen aikaa kunnes alkaa uusi rauta taas polttelemaan ;) Että aika edullisesti riittävää suorituskykyä, ainakin minun mielestäni. Nyt on päätös tehty, tilaan osat lähipäivinä ja raportoin kun saan systeemin kasaan, menee varmaan ensi viikolle kun on kesäloma.
Sitten aletaan kyykyttämään teidän romurautoja, huah!
Uusi koneeni hahmottuu
45
256
Vastaukset
Mjaa, tuo gpu ei kyllä ole mikään kova luu joten seuraava päivitys lienee kuitenkin näytönohjainkortti, nVidia jotain, hintaluokassa 100 euroa mutta sillä tuskin on kiire, ainakin se on parempi kuin edellisen emon integroitu GF8300 joten enköhän pärjää sillä alkuun ihan mainiosti. Aika näyttää onko tarvetta tehokkaammalle gpu:lle, tuskin.
- ubuntu/mint-käyttäjä
Mulla oli uusi kone suunnitelmissa, mutta toistaiseksi jää ostamatta. Jatkan nykyisen läppärin kanssa niin kauan kuin se toimii. Katson rauhassa mihin suuntaan markkinat kehittyvät käyttisten suhteen ja teen ratkaisuja vasta sitten, kenties muutaman vuoden päästä. Siihen saakka pärjään hyvin nykyisen Linux-kokoonpanon kanssa kyllä.
En pidä tilanteesta käyttismarkkinoilla edelleenkään pätkän vertaa, joten en viitsi ostaa konetta juuri nyt."Katson rauhassa mihin suuntaan markkinat kehittyvät käyttisten suhteen"
Ihan sitä vaan, minä en tee niin kuitenkaan niin vaan pistän linuxin toimimaan koneessani ilman mitään markkinoita.En tarvitse mitään markkinoita yhtään mihinkään, haluan vain olla koneeni omistaja ja herra. Tähän asti olen pystynyt tekemään valitsemallani tiellä kaiken mitä tarvitsee, tosin onhan se hieman opettelua välillä edellyttänyt ;)
Silverlightia en tarvitse mihinkään eikä kenenkään muunkaan pitäisi tarvita joten siitä ei kannata edes aloittaa paljastamaan typeryyttään, tiedoksi heille joille se tuli heti ensimmäisenä mieleen.- Markkinoilta ei saa
Mummomarkkinoilta ei saa ostettua käyttiksiä.
- Finn Lander
Hyvä ratkaisu !
Kyllä tuolla pärjää sen 5 vuotta hienosti ja ainahan siihen voi "päivittää" uutta rihkamaa, mutta tuo emolevyn video riittää mainiosti normaaliin toimintaan ja jopa peleihinkin. Muistia laita niin paljon kun varaa on ( 8 gig jos mahdollista = 2 X 4 gig ).
Onneksi olkoon Exergy ! Et sinä sentää ole mikään "töppö" vaikka ajoittain kirjoitukset on hiukan "vinhoja"!
Kuullaan.........................
Hiski - Finn Lander
Hiukan jatkoa ..............
Jäi tuossa kiireessä pois yksi mielipide ! Siis, kuten sanoin aijemmassa, niin hyvät ajatukset sinulla on, MUTTA ottaen huomioon, että Emolevy (Motherboard) on tärkein osa tietokonetta ja siinä ei ole asiallista "venyttää" penniä, sitävastoin Prossussa (CPU) voi hiukan lieventää vaatimuksia, siis mieti vielä ainakin kerran uudelleen, että kannattaako muutaman euron takia valita halvempi vaihtoehto ? Mutta kuuden ytimen prossulla ei ole juuri suurta etua, sillä neljä ytiminen tekee täysin saman homman ja on huomattavasti halvempi, mutta sinä sen "lompsan" nostat taskusta, joten ???En näe emossa mitään erityisiä rajoituksia joilla olisi seuraavan 5:n vuoden aikana merkitystä.
4 x DIMM, Max. 16GB, DDR3 2000(O.C.)/1866(O.C.)/1600(O.C.)/1333/1066 Hz Non-ECC, Un-buffered Memory Dual Channel Memory Architecture
* AMD FX Series CPU on this motherboard supports up to DDR3 1866MHz as its standard memory frequency.
Muistin määrä ja nopeus tulee riittämään.
1 x PCIe 2.0 x16
En pelaa joten minun on turha maksaa useammasta kuin yhdestä PCIe2x16 kannasta jotka nostavat hintaa kyllä.
6 x SATA 6Gb/s port(s), white
Riittävästi tallennustilaa tuolla liitinmäärällä.
AMD AM3 FX™/Phenom™ II/Athlon™ II/Sempron™ 100 Series Processors
Supports AM3 32 nm CPU
Supports CPU up to 140 W
Prosu vaihdettavissa jos tarvitsee. Mitä tulee valintaan niin 6-ytimiset pärjäävät kyllä hyvin niissä penkeissä joilla voisi olla minulle todellista merkitystä kuten pakkaamisessa ja videoiden tai kuvien käsittelyssä. Mahdollisesti myös virtuaalikoneissa ytimien määrällä on merkitystä. Seuraava vaihtoehto olisikin ollut PhenomII X4 9xx black hatit, hintaero oli kympin pari mutta päädyin 6-ytimiseen.
Uskon kyllä että pärjään tuolla niin kauan kuin tarvitsee. USB3 on mikä oli yksi kriteeri."Emolevy (Motherboard) on tärkein osa tietokonetta"
Emolevy on ehkä tärkeä koneen toiminnan kannalta mutta koneen tehoihin nykyisillä emolevyillä vaikutus on minimaalinen kunhan levyohjaimet on kunnossa ja tarpeelliset portit löytyy lankun perästä.
Laatu taas on oma tarinansa, olen huomannut että parhaiten kestää satunnaisesti mikä sattuu kun emolevy valitaan täältä alle 200€ sarjasta :)- Finn Lander
readme.txt kirjoitti:
"Emolevy (Motherboard) on tärkein osa tietokonetta"
Emolevy on ehkä tärkeä koneen toiminnan kannalta mutta koneen tehoihin nykyisillä emolevyillä vaikutus on minimaalinen kunhan levyohjaimet on kunnossa ja tarpeelliset portit löytyy lankun perästä.
Laatu taas on oma tarinansa, olen huomannut että parhaiten kestää satunnaisesti mikä sattuu kun emolevy valitaan täältä alle 200€ sarjasta :)Intellin emot on huomattavasti kalliimpia kun AMD,n ja lähes joka prossulle on uusi "antura", kun taas AMD prossun voi laittaa edelliseen painokseenkin, mutta nyt taas tuli AMD3 joka on uuden "buldosarin" antura, joten............. ?
( En ole henkilökohtaisesti, koskaan ostanut Intellin emoa (prossua) ja ASUS emot on laadultaan hyviä.)
- Finn Lander
He he heheheeheheh .............
"Sitten aletaan kyykyttämään teidän romurautoja, huah! "
En sanoisi noin "rohkeasti", sillä lähelle pääset noilla valikoimilla, mutta kyykytys kyllä jää vielä "väliin" he he he ............
No, anna tietoa kun alkaa se ensi virittely ? Minä en vielä ala kasaamaan uutta matolootaa, kun vartun sita "Buldoser" prossua, joka tulee myyntiin syksymmällä, mutta emolevy on todennäköisesti se mistä aijemmin mainitsin.
http://www.ncix.com/products/?sku=61765&vpn=SABERTOOTH 990FX&manufacture=ASUS - se on menoa
Kuule exergy, nyt ei kannata nirsoilla. Hommaat pari edullista xeon5620 prosessoria ja soveltuva emolevy josta löytyy nuo 6gb/s-kiintolevypaikat. Muistia vähintään 12gt. ja kunnon virtalähde.
http://www.computeruniverse.net/- Finn Lander
Intel on kallis, todellisuudessa kaksikertainen hinta vastaavaan AMD prossuun ja AMD piittaa intellin toinen käsi selän takana, joten................. ?
- Finn Lander
Tässä hintaeroa Intellin ja AMD,n välillä ja hinnoissa on todella eroa !
http://www.ncix.com/products/index.php?minorcatid=106&subminorcatid=1095 - Finn Lander
Tässä sitten se surullisen kuuluisa XEON ! Hah...........
http://www.ncix.com/products/?sku=52863&vpn=BX80614X5650&manufacture=Intel - kyllä lähteekin
Finn Lander kirjoitti:
http://www.ncix.com/products/index.php?minorcatid=106&subminorcatid=1095amd:n onni, ettei intel hinnoittele halvaksi, vaan myy kalliilla minkä pystyy tekemään. Mutta jos ajatellaan laskentatehoa ja mitä esimerkiksi videoeditointi tarvii, niin vajaa 300e hintatasossa intel pärjää myös. ytimien määrä ja kellotaajuus ei kerro totuutta. hinta/laskentateho-vertailussa intelin prosessorit on hyvin edustettuna.
- lähteepä kyllä
Finn Lander kirjoitti:
Tässä sitten se surullisen kuuluisa XEON ! Hah...........
http://www.ncix.com/products/?sku=52863&vpn=BX80614X5650&manufacture=Intel Finn Lander kirjoitti:
http://www.ncix.com/products/index.php?minorcatid=106&subminorcatid=1095No noissa on kyllä jo tehoeroakin melkoisesti intelin eduksi ;)
Mutta jos pysytään maan kamaralla niin tutkitaanpa esim. prosujen zippauskykyä
http://www.tomshardware.com/charts/desktop-cpu-charts-2010/Archiving-7-Zip-0.91-Beta,2429.html
Kuten huomataan kärkipaikat menevät Intelin Core i7:lle mutta hintakin on likimain kaksinkertainen valitsemaani prosuun nähden 10 sekunnin tähden. Joissakin penkeissä erot ovat kyllä niin minimaalisia ettei niillä ole minulle mitään merkitystä, sehän juuri riippuu mitä teen koneella. Jos homma olisi pelkkää isojen gigapakettien pakkailua/purkamista niin ehkä kannattaisi sijoittaa inteliin mutta kun minulla käyttö on huomattavasti kevyempää niin amd saa paketoida sen hiukkasen kauemmin alle puoleen hintaan.
Tuo voittaja Core i7 980-X hinnaltaan lienee myös siellä tonnin pinnassa joten eipä ole järkeä..
Mitä tulee emolevyn komponenttien laatuun niin tuon hintaluokan emoissa kaikissa on melko samankaltaiset peruskomponentit, mikäli haluaa kondensaattoreilta yms. kestävyyttä alkaa laudalle äkkiä kertymään hintaa. Jos ajatellaan emon minimikäyttöiäksi se 5 vuotta jonka jälkeen se a) jää edelleen käyttööni tai b) lahjoitetaan kiertoon niin uskoisin että tuo kestää käytössäni ihan riittävän hyvin. 5 vuoden päästä minulla todennäköisesti kuitenkin on taas uusi lauta alla.lähteepä kyllä kirjoitti:
En kyllä keksi mitään käyttöä Xeonille.. vai alanko pyörittämään myös sinun Boinc-projekteja?
Vaihdoin tuon prosun vähän edullisempaan malliin, en siksi ettei olisi ollut varaa vaan siksi että kyseisen 6-ytimisen toimitusaika olisi ollut ehkä jopa pari viikkoa ilman nopeutusmaksua (outoa) ja silloin olen lomamatkalla joten halusin saada rojut mahdollisimman pian.
Tein vertailun edellisen prosun, suunnitelemani prosun (1090T) ja nyt kuitenkin tilaamani (X4 840) kesken. Ottaen huomioon että aiempi prosu ja nyt tilaamani olivat hinnaltaan liki samat kun taas 1090T olisi ollut 60% kalliimpi niin hinta-laatusuhteessa tuo nyt juuri ja juuri menee. Uskoisin kuitenkin että pärjään myös tällä nyt tilaamallani Phenom X4 840 -prosullakin ihan hyvin seuraavat vuodet ja jos en niin ainahan voin ostaa paremman tilalle.
Tompan hardwaren kautta tilastoidut tehot, vertailupohjana se aiempi AthlonII X4 620
http://www.mworks.info/kuvakaappaus/lubuntu/phenom.png
Tuosta päätellen 1090T olisi ollut hintansa arvoinen mutta ei tämä nyt valitsemanikaan kovin huono sijoitus ole koska noiden prosujen hinta on about sama, Phenomissa vain on tehoja keskimäärin 15,9% enemmän. Jos painotetaan minulle merkittävät ominaisuudet niin tehon keskiarvo nousee yli 20%:iin kevyesti. Ottaen huomioon emolevyn ja muistien ominaisuudet voi teho nousta jopa 30%. Se on jo aika paljon kun ylikellottajat itkevät onnesta jostain 10%:sta ;)
Rahasta asia ei ollut niinkään kiinni, joillekin tileille on vähän sentään kertynyt vaikken nyt mikään rikas olekaan mutta olisin toki halutessani voinut sijoittaa enemmänkin, en vain näe siinä suhteelisesti erityisesti järkeä.
http://www.mworks.info/kuvakaappaus/lubuntu/pankki.pngKäppyrässähän on selvästi virhe tuossa kohdassa missä Phenom X4 840 sininen käyrä menee vertailtavan AthlonII X4:n alapuolelle. Kyseessä on tehon kulutus idlessä, tuossa solussa meni näemmä lasku väärinpäin.
Osa tiedoista kun mittaa siirtomääriä ja osa aikoja niin välillä on isompi tulos parempi ja välillä pienempi. Phenom X4 840 oli kuitenkin säästeliäin noista kolmesta idlen virrankulutuksessa joten tuossa meni minulla vahingossa tiedot väärinpäin ko. prosun osalta.exergy kirjoitti:
Käppyrässähän on selvästi virhe tuossa kohdassa missä Phenom X4 840 sininen käyrä menee vertailtavan AthlonII X4:n alapuolelle. Kyseessä on tehon kulutus idlessä, tuossa solussa meni näemmä lasku väärinpäin.
Osa tiedoista kun mittaa siirtomääriä ja osa aikoja niin välillä on isompi tulos parempi ja välillä pienempi. Phenom X4 840 oli kuitenkin säästeliäin noista kolmesta idlen virrankulutuksessa joten tuossa meni minulla vahingossa tiedot väärinpäin ko. prosun osalta.Pirhanan kippuraa käppyrää, jäiköhän muitakin virheitä.. täytyy kai käydä illalla tilasti uudelleen läpi, tein tuon vähän turhan kiireessä. Oudon näköinen se ainakin on, liian epätasainen, mielestäni.
Paljonko harrastat virtuaalikoneita ja -laitteita? Jos olet vakavalla mielellä virtualisoinnin suhteen, niin unohda gigahertsit ja investoi ytimien lukumäärään ja muistiin. Sääli, että tuleva AMD Bulldozer on niin raju hertsien suhteen ja hinnaltaan: olisi kiva nähdä miten esimerkiksi 2 x 8 ydintä kahdella gigahertsillä tykittäisi menemään koneessa, jossa on puolen tusinaa virtuaalikonetta yhtä aikaa tuotantokäytössä. ; )
Kollimaattori kirjoitti:
Paljonko harrastat virtuaalikoneita ja -laitteita? Jos olet vakavalla mielellä virtualisoinnin suhteen, niin unohda gigahertsit ja investoi ytimien lukumäärään ja muistiin. Sääli, että tuleva AMD Bulldozer on niin raju hertsien suhteen ja hinnaltaan: olisi kiva nähdä miten esimerkiksi 2 x 8 ydintä kahdella gigahertsillä tykittäisi menemään koneessa, jossa on puolen tusinaa virtuaalikonetta yhtä aikaa tuotantokäytössä. ; )
No ihan vaan harrastuspohjalta vaikka ajattelin pistää seuraavan servuni virtuaalisena internetiin. Onhan noita virt.koneita tullut väsäiltyä eri ohjelmilla/tekniikoilla, nyt kyllä kiinnostaisi kvm. Sen vuoksi ajattelinkin että 6 ydintä voisi olla ihan hyvä ratkaisu mutta ei tämä Phenom X4 pahalta näytä ollenkaan, sain viriteltyä rojut kasaan ja hyvin toimii nyt, alkuun Ubuntu jotain kyllä kiukutteli mutta pienen virittelyn jälkeen tuntuu toimivan tosi hyvin.
Vanhat virtuaalikoneet tällä levyllä ei kaikki toimi oikein, sanoo että AMD-V ei ole biosissa päällä, täytyy käydä tsekkaamassa, virtuaalidebian kuitenkin käynnistyi ja päivittyy parhaillaan. Tosin siinä on se Gnome 3 joten se taitaa olla kelvoton masiina.
RAMia on 8Gt että kyllä se riittää, toinen mokoma olisi vielä varaa pistää laudalle mutta uskon että tuo riittää mulle. Jos ei riitä niin marssin ostamaan toisen samanlaisen satsin, 4 kantaa joista 2 nyt käytössä eli 2 x 4Gt kammat. Emo tukee ainakin 16Gt joten toinen mokoma on lisättävissä.
Mun virtuaalikoneet ei ole tuotantokäytössä vaan trollauskäytössä joten so what ;D Ajankuluahan tämä vaan on ja hupia eikä kovin vakavalla mielellä. Semmosta harrastelua ja näpertelyä.
"on turha maksaa Kingstonille tms. elinikäisestä takuusta"
Tämähän siis tarkoittaa ko. tuotteen elinikää, ei ostajan elinikää :D
Kun kammasta tulee muinaisjäänne loppuu myös takuu siihen samaan hetkeen.Juu, toivon mukaan muistikamman järkevä käyttöikä loppuu ennen kuin omani..öh äh siis niin koska tekniikka kehittyy hirvittävää vauhtia niin on kai turha maksaa ylimääräistä muistikammasta joka on ehjä 10 vuoden päästä mutta auttamattoman pieni ja hidas, käytännössä tarpeeton palikka.
Että jos on kaksi muistikampaa joista toinen on 19 euroa ja toinen 32 euroa vain sen takia että se kestää museoon asti niin kumpi kannattaa ostaa? Ja jos noita joutuu ostamaan useampia niin kumpia silloin?
Hyvin toimii!! Heti kun lopetan itse oman tösseröinnin jolla saan aiheutettua vakavia vammoja järjestelmälle. Minäkun en oikein tajua pulseaudion ja alsan juttuja niin sain äänet kadoksiin, nyt taas toimii, vain yksi ainoa ruksi piti pistää oikeaan kohtaan ;D Vittu että oon välillä tumpelo!
http://www.mworks.info/kuvakaappaus/ubuntu/uusilauta.png
Forssia tuntuu riittävän, virtuaalidebian oli samaa mieltä. Pawa!Säätäjän unelma. Itse teen laitehankinnat niin että toimivat tuplasti pidempään ja että ei tarvitse rautaa säätää.
Katsos matti kun sinä olet poikamies tai ainakin vielä käsittääkseni lapseton niin et ymmärrä miten useamman muksun kanssa pelataan kierrätyspeliä siten että itsellä on aina kuitenkin uudet osat. Liiallinen laatu tulisi turhan kalliiksi koska kaikki minun osani päätyvät vielä lasten windows pelikoneisiin joten osia joutuu uusimaan verrattain usein ;)
Mutta kunhan paaksaat pari jälkeläistä ja ostat niille ruoat, vaatteet ja harrastustarvikkeet ja käyt heidän kanssaa leffoissa ja huvipuistoissa niin sinunkin voi tehdä mieli hieman tinkiä tietotekniikan laadusta lasten koneissa. Voisin vaikka lyödä vetoa asiasta ;)exergy kirjoitti:
Katsos matti kun sinä olet poikamies tai ainakin vielä käsittääkseni lapseton niin et ymmärrä miten useamman muksun kanssa pelataan kierrätyspeliä siten että itsellä on aina kuitenkin uudet osat. Liiallinen laatu tulisi turhan kalliiksi koska kaikki minun osani päätyvät vielä lasten windows pelikoneisiin joten osia joutuu uusimaan verrattain usein ;)
Mutta kunhan paaksaat pari jälkeläistä ja ostat niille ruoat, vaatteet ja harrastustarvikkeet ja käyt heidän kanssaa leffoissa ja huvipuistoissa niin sinunkin voi tehdä mieli hieman tinkiä tietotekniikan laadusta lasten koneissa. Voisin vaikka lyödä vetoa asiasta ;)Hmm... Kyllä mä varmaan kersoille tekisin sitä että kannustaisin tekemään asiat ITSE.. Eli varmaan joo edullisesti omat tietokoneet joihin asentaisin jonkun Ubuntun, siihen rassaisin parit pelit puhki pelattavaksi, hankkisin unix kirjan, sitten kääntäisin vaikka Google translatea apuna käyttäen tämän http://inventwithpython.com/ suomeksi ja tulostaisin, "siinä vähän jos haluatte leikkiä".. Ja sitten joku PC tekniikan käsikirja seuraavaksi lahjaksi kiintolevyn/powerin kanssa sitten kun saavat paskaksi
Sitten voisinkin sanoa että tästä eteenpäin sitten pärjäätte sitten omillanne. Vähän voi sponssata osiin jos "rapatessa roiskuu".
Pentuna se homma pitää oppia ja just niistä asioista mitkä sattuu kiinnostamaan. Ja siinähän sitä motivaatiota on kun kone on saatu sekasin tai rikki ja sitä haluais käyttää. Sillä tavalla itsekin opettelin ohjelmoinnin kersana kun kun kuuslankun poweri ei antanut kasettiasemalle virtaa ja ei saanut peliä ladattua, ja sepäs olikin ihan kehittävää puuhaa.M-Kar kirjoitti:
Hmm... Kyllä mä varmaan kersoille tekisin sitä että kannustaisin tekemään asiat ITSE.. Eli varmaan joo edullisesti omat tietokoneet joihin asentaisin jonkun Ubuntun, siihen rassaisin parit pelit puhki pelattavaksi, hankkisin unix kirjan, sitten kääntäisin vaikka Google translatea apuna käyttäen tämän http://inventwithpython.com/ suomeksi ja tulostaisin, "siinä vähän jos haluatte leikkiä".. Ja sitten joku PC tekniikan käsikirja seuraavaksi lahjaksi kiintolevyn/powerin kanssa sitten kun saavat paskaksi
Sitten voisinkin sanoa että tästä eteenpäin sitten pärjäätte sitten omillanne. Vähän voi sponssata osiin jos "rapatessa roiskuu".
Pentuna se homma pitää oppia ja just niistä asioista mitkä sattuu kiinnostamaan. Ja siinähän sitä motivaatiota on kun kone on saatu sekasin tai rikki ja sitä haluais käyttää. Sillä tavalla itsekin opettelin ohjelmoinnin kersana kun kun kuuslankun poweri ei antanut kasettiasemalle virtaa ja ei saanut peliä ladattua, ja sepäs olikin ihan kehittävää puuhaa."Pentuna se homma pitää oppia ja just niistä asioista mitkä sattuu kiinnostamaan"
Aivan totta, oikeassa olet. Tästä kuitenkin voi huomata ettei kaikkia kuitenkaan kiinnosta se tietokone, ellei toimi niin aikansa kitisee ja alkaa tekemään jotain muuta. Kaikille se tietokoneen korjaaminen ja käyttöönotto ei ole niin tärkeää kuin vaikkapa meille itsellemme.
Tänään vaihdettiin 11v. pojan mini-crossiin uusi takarengas kun entinen meni kivikossa säpäleiksi. Sen verran haastava tehtävä ettei 11v. siitä omin nokkinensa selvinnyt joten jouduin apuihin vaikka alunperin tarkoitus oli että poika hoitaa sen itse. Mini-crossin 2,5 -10" renkaassa kun onkin näemmä oikein vaijeri niin se oli varsin kireä viritelmä mutta saatiin kyllä vaihdettua ja poika pääsi jatkamaan mopoilua.
Mutta tuo on kyllä muuten hyvä periaate että antaa eväitä ja kehottaa tekemään itse, auttaa sitten jos muksun taidot loppuu kesken. Yksi tärkeä seikka on hyvä muistaa; päämäärä pitää olla kirkas. Keinoja selviytyä tehtävästä on monenlaisia eikä pikkuseikkoihin kannata takertua sinänsä, kunhan muistaa päämäärän, mitä olenkaan tekemässä, mitä haluan saada aikaan. Polkuja ratkaisuun on yleensä useampia joten jokainen taaplaa tyylillään.exergy kirjoitti:
"Pentuna se homma pitää oppia ja just niistä asioista mitkä sattuu kiinnostamaan"
Aivan totta, oikeassa olet. Tästä kuitenkin voi huomata ettei kaikkia kuitenkaan kiinnosta se tietokone, ellei toimi niin aikansa kitisee ja alkaa tekemään jotain muuta. Kaikille se tietokoneen korjaaminen ja käyttöönotto ei ole niin tärkeää kuin vaikkapa meille itsellemme.
Tänään vaihdettiin 11v. pojan mini-crossiin uusi takarengas kun entinen meni kivikossa säpäleiksi. Sen verran haastava tehtävä ettei 11v. siitä omin nokkinensa selvinnyt joten jouduin apuihin vaikka alunperin tarkoitus oli että poika hoitaa sen itse. Mini-crossin 2,5 -10" renkaassa kun onkin näemmä oikein vaijeri niin se oli varsin kireä viritelmä mutta saatiin kyllä vaihdettua ja poika pääsi jatkamaan mopoilua.
Mutta tuo on kyllä muuten hyvä periaate että antaa eväitä ja kehottaa tekemään itse, auttaa sitten jos muksun taidot loppuu kesken. Yksi tärkeä seikka on hyvä muistaa; päämäärä pitää olla kirkas. Keinoja selviytyä tehtävästä on monenlaisia eikä pikkuseikkoihin kannata takertua sinänsä, kunhan muistaa päämäärän, mitä olenkaan tekemässä, mitä haluan saada aikaan. Polkuja ratkaisuun on yleensä useampia joten jokainen taaplaa tyylillään."Aivan totta, oikeassa olet. Tästä kuitenkin voi huomata ettei kaikkia kuitenkaan kiinnosta se tietokone, ellei toimi niin aikansa kitisee ja alkaa tekemään jotain muuta. Kaikille se tietokoneen korjaaminen ja käyttöönotto ei ole niin tärkeää kuin vaikkapa meille itsellemme."
Joo, ei kyllä kaikki kiinnosta mutta sitäkään ei oikein tiedä mikä kiinnostaa ennen kuin kokeilee.
Mutta kyllä minusta on oikein tukea sellaisilla "leluilla" jotka kasvattaa vähän tulevaisuutta ajatellen niin että voi tehdä jotain hyödyllistä, ja myös korjaamaan ne itse. Itsehän pentuna rakensin itse oman radion (ja lähettimen), viritin kitaran, ohjelmion pelejä, laitoin mopoa kulkemaan, kellotin tietokoneeseen vauhtia, rakensin tietokoneita ja mitä nyt sattui huvittamaan.
Jos kaikki on ihan valmiina aina niin se ei motivoi tekemään itse mitään.
Olenkin sitten kasvanut sellaiseksi että kun ostan niin ostan sitten valmiina, laatua ja kestävää ja tunnistan kyllä heti romut sellaisista mihin on joku laittanut vähän rakkautta. Toisaalta jos valmista ei ole tai menee vaikeaksi/kalliiksi niin teen sitten itse.
Nyt pitäis alentua rakentamaan yksi tietokone itse kun haluaisin pizzalaatikkokotelolla pöytätietokoneen jossa HDMI ja Windows 7 Professional järkevällä näytönohjaimella. Kukaan vaan ei tee sellaista valmiina niin itse sitä pitää sitten nysvätä. Ei ole siis este vaikka ostan mieluummin valmiina.- Finn Lander
Eiköhän se ole jokaisen omassa valinnassa mikä on paras ja ei emon ikää voi jatkaa paljon 4 vuoden jälkeen, sillä uutta teckniikkaa tulee tarjolle ja jolla on tarvetta ja "euroja", niin todennäköisesti seuraa kehitystä, joten .................... ?
- Näin se hahmottuu
Jos noin uusi koneesi hahmottuu, haluatko tietää miten oma kone hahmottuu? Näin helposti: Menen kauppaan, ostan läppärin ja asennan siihen jonkin Linux-distron ja homma hoituu hienosti. :D Ei tarvitse itse kasata kun pakettikoneet riittää peruskäyttöön.
- ygrexe
Läppiksen ostajat on "myyntimiehen" armoilla, sillä ei ole montaa "rakennus sarjaa" tarjolla, joten ........... ?
Minä haluan vain olla täydellisen tietoinen koneeni sisällöstä ja siihen ainoa keino on itse tekeminen. Jokainen tehköön mitä haluaa. Tai jos taidot ei riitä niin ostakoon valmiskoneensa kaupasta, en ota asiaan sen ihmeemmin kantaa.
Kerrohan mikä piirisarja koneesi eteläsillassa on? ;D ;D
Asialla sinänsä ei ole merkitystä mutta se vain kuvaa eroa kahden eri ajattelutavan välillä, jos minä suostun olemaan vittuilematta markettikoneen ostajalle tällä kertaa niin odotan ettei hänkään ala vittuilemaan minulle.- Finn Lander
exergy kirjoitti:
Mitä? Viesti katosi välistä?
he he he .............
Se uusi kone hukkasi sen sillä linux rypistyksellä, mutta asenna se varatettu Win-7 siihen ja nauti uuden koneen ihanuuksista, sill linuxset on tehty niihin entisiin Windows XP matolootiin ja Windows on uusien ja tehokkaiden koneiden käyttöjärjestelmä, joten....? Finn Lander kirjoitti:
he he he .............
Se uusi kone hukkasi sen sillä linux rypistyksellä, mutta asenna se varatettu Win-7 siihen ja nauti uuden koneen ihanuuksista, sill linuxset on tehty niihin entisiin Windows XP matolootiin ja Windows on uusien ja tehokkaiden koneiden käyttöjärjestelmä, joten....?Todennäköisempi syy on että ylläpito poisti viestin, siinä oli jotain roisia teksitä, en kyllä muista mitä mutta jotain ei-niin-asiallista. Itse en ainakaan tehnyt siitä mitään ilmoitusta, en sitten tiedä tekikö joku muu.
Ei edelleenkään tarvetta windowsille..- Finn Lander
exergy kirjoitti:
Todennäköisempi syy on että ylläpito poisti viestin, siinä oli jotain roisia teksitä, en kyllä muista mitä mutta jotain ei-niin-asiallista. Itse en ainakaan tehnyt siitä mitään ilmoitusta, en sitten tiedä tekikö joku muu.
Ei edelleenkään tarvetta windowsille..Jospa toisetkin linuxsistit voisivat olla noin rauhallisia kun sinä !
Vaan täällä paukutetaan päätä ja ylistetään linux rypistystä, aivan kun se olisi maailman ensimmäinen keksintö, joten .................... ?
- lämmitysratkaisu.
se jäi sinne phenomin 4.ytimeen amd:n prosessoreissa on estetty toisinaan noita ytimien toimintoja jo tehtaalla eli niistä on tullut x3 prosessoretia. Kaikkia toimintoja ei kuitenkaan ole poistettu, kuten virrankulutustoimintoa.
- Finn Lander
Exergylle tiedoksi !
Tänä iltana "päivitetään" uusimman lootan Emolevyä ja lisää kuulumisia tapahtumasta, kun alkaa "tapahtumaan", joten.......... ?
( Uusi Emo )
http://ca.asus.com/en/Motherboards/AMD_AM3/M4A88TDV_EVOUSB3/#specificationsMinä luulin että aiot sijoittaa jurikin emoon mutta tuohan on melkein identtinen omani kanssa, perusemo, nykyaikainen. No kertoilehan kun alkaa tapahtumaan. Ostitko siihen jonkun uuden windowsin kanssa?
- Finn Lander
exergy kirjoitti:
Minä luulin että aiot sijoittaa jurikin emoon mutta tuohan on melkein identtinen omani kanssa, perusemo, nykyaikainen. No kertoilehan kun alkaa tapahtumaan. Ostitko siihen jonkun uuden windowsin kanssa?
AMD uusi prossu ei tule kun todennäköisesti vuoden lopussa tai ehkä ensivuoden puolella ja on ollut jo pidemmän aikaa tarkoitus hiukan kohentaa Emoa, mutta muut "osat" jäävät ennalleen ja tällä uudella emolla kirjoittelen tätä ja hyvin meni emon vaihto.
En ostanut uutta Windows seiskaa, vaan tässä oli Win-7 Home premium 64bit koviksella ja ainoastaan latasin uudet emon ajurit ja ATI ajurit.
Lisää myöhemmin, jos tulee jotakin vastusta tai uutta tietoa.
Ei tämä emolevyn video ole niitä parhaita, mutta onhan minulla tuo muutama kuukausi sitten ostettu videokortti ja todennäköisesti laitan sen tähän, kunhan aikaa tulee ja innostusta riittää, joten .....?
( jatkuu ) - Finn Lander
Finn Lander kirjoitti:
AMD uusi prossu ei tule kun todennäköisesti vuoden lopussa tai ehkä ensivuoden puolella ja on ollut jo pidemmän aikaa tarkoitus hiukan kohentaa Emoa, mutta muut "osat" jäävät ennalleen ja tällä uudella emolla kirjoittelen tätä ja hyvin meni emon vaihto.
En ostanut uutta Windows seiskaa, vaan tässä oli Win-7 Home premium 64bit koviksella ja ainoastaan latasin uudet emon ajurit ja ATI ajurit.
Lisää myöhemmin, jos tulee jotakin vastusta tai uutta tietoa.
Ei tämä emolevyn video ole niitä parhaita, mutta onhan minulla tuo muutama kuukausi sitten ostettu videokortti ja todennäköisesti laitan sen tähän, kunhan aikaa tulee ja innostusta riittää, joten .....?
( jatkuu )( jatkoa )
Hienoviritykset viimeistelty ja uusi MB toimii loistavasti ! Kyllä on muuttunut emojen asennus helpoksi, verraten, mitä se oli muutama vuosi sitten.
Todennäköisesti tällä emolla pärjää pari vuotta ja en pelaa PC pelejä, joten tällä tulee toimeen mainiosti !
Joko sinä olet saanut "emon" tip top kuntoon ?
Hiski
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p525612Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "682661Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181960Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1541796No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol371766- 191733
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5148881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome191141Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy801129Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah62935