Veikkaus ei hevillä hätkähdä
EU-komissio uhkaa vetää Suomen EY-tuomioistuimeen kilpailun rajoittamisesta pelialalla, mutta Veikkausta se ei onnistu hätkäyttämään. "Me näemme asian niin, ettei tämä horjuta rahapelien yksinoikeutta Suomessa", vakuuttaa viestintäjohtaja Ilkka Juva. Veikkauksen mainonta on maltillista ja laskusuunnassa, eivätkä liikevoittotavoitteetkaan ole poikkeuksellisia, todistelee Juva.
EU-komissio on toista mieltä. Sen mukaan Veikkaus markkinoi palvelujaan laajasti samalla kun muilta yhtiöiltä estetään toiminta kokonaan. Lisäksi Veikkaukselle on asetettu niin kova voittotavoite, ettei sitä voi pitää yleishyödyllisenä yrityksenä. Veikkaus tuottaa vuosittain voittoa noin 400 miljoonaa euroa.
EU-komission varoitus koskee vain urheiluvedonlyöntiä, eikä esimerkiksi lottoa, peliautomaatteja tai pokeria. Suomella on nyt kaksi kuukautta aikaa perustella näkemyksiään. Jos Suomen näkökanta ei vakuuta komissiota, hallitus joutuu joko vapauttamaan vedonlyönnin kilpailulle tai supistamaan Veikkauksen markkinointia ja tuottovaatimuksia.
Lähde: Turun Sanomat.
2007-03-22
Ääliötkin huomaa, että Veikkaus on parantunut ja tehostanut mainontaa melkein joka saitilla..
Veikkaus saanut nuhteita..
3
170
Vastaukset
- copy paste.
EU lausuma
Komission perusteltu lausunto (maaliskuu 2007)
Virallisen huomautuksen ja Suomen siihen antaman vastauksen perusteella komissio antoi maaliskuussa 2007 Suomelle perustellun lausunnon palveluiden tarjoamisen vapauden rajoituksista urheiluvedonlyönnin alalla.
EY:n perustamissopimuksen 49 artiklan mukaan kielletään rajoitukset, jotka koskevat EU:n alueella jäsenvaltioiden rajojen yli tapahtuvaa palvelujen tarjoamista. Kiellettyinä rajoituksina pidetään EY-tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaan kaikkia toimia, joilla kielletään vapauden käyttäminen, haitataan sitä tai tehdään se vähemmän houkuttelevaksi.
Komission mukaan perustamissopimuksen 49 artiklan toteutumista rajoittavat Suomen arpajaislain (1047/2001)
- 5 §:n säännökset arpajaisten toimeenpano-oikeudesta
- 7 §:n säännökset toimeenpano-oikeuden yleisistä edellytyksistä
- 11 §:n säännökset rahapeliluvan antamisesta
- 62 §:n 1 ja 2 momentin kiellot arpajaisten muunlaisesta toimeenpanemisesta, ilman lupaa tai ulkomailla toimeenpantujen arpajaisten ja arpojen myynnistä, välittämisestä ja mainostamisesta.
Näiden lisäksi arpajaislain 5 §:n vaatimus urheiluvedonlyöntipalveluja tarjoavan yhteisön kotipaikasta Suomessa on komission mukaan luonteeltaan syrjivä.
EY-tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaan 49 artiklan soveltamista voidaan rajoittaa ainoastaan sellaisilla toimenpiteillä, joita sovelletaan erottelematta kaikkiin, ja jotka
- perustuvat pakottaviin yleisiin etuihin liittyviin syihin, ellei kyseisiä etuja suojella jo siinä jäsenvaltiossa, johon palveluiden tarjoaja on sijoittautunut, ja jotka
- eivät ole suhteettomia eli niillä todennäköisesti päästään tavoitteeseen ja niitä ei voida korvata vähemmän rajoittavilla toimenpiteillä.
EY-tuomioistuimen mukaan yleistä etua koskevia pakottavia syitä, joilla rahapelitoiminnan rajoituksia voidaan perustella, ovat mm. kuluttajansuoja, petosten ehkäisy ja liiallisen pelaamisen ehkäisy. Tällaisten rajoitusten tulee kuitenkin johdonmukaisesti ja järjestelmällisesti edistää tavoiteltavien päämäärien toteuttamista.
Komission tulkinnan mukaan Suomen poliittiset tavoitteet uhkapelien sääntelyn ja valvonnan osalta ovat:
A. Julkisten toimien ja projektien rahoittaminen sekä yksityisen tai taloudellisen voitontavoittelun estäminen
B. Ongelmapelaamisen ja peliriippuvuuden ehkäisy
C. Rikosten torjunta pelitoiminnan asianmukaisuuden valvonnalla sekä kotipaikkavaatimuksella.
A. Jäsenvaltion taloudelliset edut ja tuottojen käyttäminen
Perustellussa lausunnossaan komissio toisti EU:n kannan, jonka mukaan jäsenvaltioiden puhtaasti taloudellisiin etuihin liittyvät tavoitteet eivät ole sellaisia syitä, joilla palveluiden tarjoamisen perusvapauden rajoituksia voitaisiin pätevästi perustella. Erityisesti komissio kiinnitti huomiota Veikkaus Oy:lle asetettuihin valtion talousarvioon kirjattaviin tuotto-odotuksiin.- jtk.s
Valtion asettamat tulotavoitteet ovat ristiriidassa rajoitusten perusteena olevan yleisen tavoitteen kanssa, jonka mukaan yksityistä tai taloudellista voitontavoittelua estämällä pelaajia suojellaan liiallisesta pelaamisesta aiheutuvista haitoista.
Rajoituksilla ei myöskään voida johdonmukaisella tavalla saavuttaa yksityisen voiton estämisen tavoitetta, sillä Veikkauksen jälleenmyyjäverkosto perustuu yksityisyrityksiin, joille urheiluvedonlyöntipalveluiden myynti on yksi toimeentulon lähde. Yksityiset jälleenmyyjät hyötyvät myös Veikkaukselle asetetuista tulotavoitteista sekä myynnin kasvusta.
Nämä seikat estävät komission mukaan sen, että yksityisen voitontavoittelun estämistä ja pelaajien suojelun tavoitetta käytetään palveluiden tarjoamisen vapauden rajoittamisperusteina.
B. Kuluttajien suojeleminen ja pelaamisesta aiheutuvien ongelmien ehkäisy
Kuluttajien suojelemisen ja pelaamisesta aiheutuvien ongelmien ehkäisemisen osalta komissio viittasi Gambelli-tuomiosta (asia C-243/01) ilmenevään EY-tuomioistuimen kantaan, jonka mukaan monopoliaseman perusteluina ei voi käyttää pelimahdollisuuksien vähentämistä yhteiskuntajärjestyksen vuoksi, jos monopoliyhtiön sallitaan samanaikaisesti houkuttelevan ja rohkaisevan kuluttajia osallistumaan rahapeleihin.
Komissio arvioi Veikkauksen kaupallisen tiedottamisen johdonmukaisuutta kokonaisstrategian perusteella. Komission mukaan Veikkaus käyttää kaupalliseen tiedottamiseen järjestelmällisesti ja aktiivisesti useita kanavia kuten tuotemainontaa, sponsorointia ja jakeluinvestointeja. Yhtiön kaikki markkinointitoimenpiteet tähtäävät liiketoiminnan edistämiseen.
Vaikka urheiluvedonlyönti- ja veikkauspelien markkinointikustannuksia Veikkauksen tarjoamien muiden rahapelien markkinointikustannuksista ei varmuudella pystytä erottelemaan, edistävät investoinnit myös urheiluvedonlyönti- ja veikkauspelejä.
Komissio tulkitsi kaupallisen viestinnän menoja laajasti, ja sen mukaisesti suhdetoimintaan, brändin kehittämiseen ja muihin vastaaviin toimintoihin liittyvät menot tulisi huomioida arvioitaessa urheiluvedonlyönti- ja veikkauspelien markkinointia.
Pelaamisesta aiheutuvien haittojen osalta komissio kiinnitti huomiota siihen, että vaikka Suomen lainsäädännössä selkeästi säädetään tavoitteiksi väärinkäytösten estäminen ja pelaamisesta aiheutuvien haittojen vähentäminen, ei Suomen virallisessa ilmoituksessa ollut lainkaan viitattu valtion sellaisiin menoihin tai toimiin, joilla kuluttajia pyrittäisiin suojelemaan tai ehkäisemään peliriippuvuutta.
Nämä seikat huomioiden komissio päätyi katsomaan, ettei arpajaislain rajoituksia voi perustella kuluttajien suojelemisella ja tarpeella estää peliriippuvuuden yleistyminen.
C. Pelitoiminnan asianmukaisuuden turvaaminen ja rikosten torjunta
Komissio ei Suomen vastauksen perusteella löytänyt yhtäkään perustetta kaikkien rajat ylittävien rahapelipalveluiden rajoituksille, varsinkin jos palveluita tarjoaa valtuutettu tarjoaja, joka on laillisesti sijoittautunut johonkin toiseen jäsenvaltioon, ja jossa häntä valvotaan asianmukaisesti.
Vaikka EY-tuomioistuin on antamissaan rahapeliratkaisuissaan vahvistanut, että jäsenvaltioilla on laaja harkintavalta uhkapelialalla taattavan suojan tason ja keinojen suhteen, tulee toimilupaharkinnassa ottaa huomioon myös muihin jäsenvaltioihin sijoittautuneiden laillisiin rahapelitoimijoihin kohdistetut valvontatoimet sekä muiden jäsenvaltioiden saman alan lainsäädännön tavoitteet.
Näin ollen jos tiettyjen rahapelien tarjonta on sallittu sekä kohde- että kotijäsenvaltiossa, ja molemmat jäsenvaltiot pyrkivät tosiasiallisesti samoihin yleisen edun mukaisiin tavoitteisiin ja samantasoiseen suojaan, ei palveluidentarjoajaa saa kieltää tarjoamasta palveluitaan kohdejäsenvaltiossa.
Komissio katsoi, ettei arpajaislain rahapeli- ja vedonlyöntitoiminnan järjestämisen ja edistämisen rajoitukset ole rikollisen toiminnan estämiseksi ilmoitettuun pakottavaan syyhyn nähden tarpeellisia eivätkä oikeasuhteisia, eivätkä ne täten ole yhdenmukaisia EY:n 49 artiklan kanssa.
Näillä perusteilla komissio antoi Suomelle perustellun lausunnon, jonka mukaan Suomi on jättänyt täyttämättä EY:n perustamissopimuksen 49 artiklan mukaiset velvollisuutensa, koska Suomen arpajaislaissa asetetaan rajoituksia urheiluvedonlyöntipalveluiden järjestämiselle siten, että toisesta jäsenvaltiosta ei voi tarjota urheiluvedonlyöntipalveluita etäpalveluna (esim. internetissä) Suomeen sijoittautumatta tänne.
Komission mukaan Suomen viranomaiset eivät myöskään tarkastele, säännelläänkö yleiseen etuun liittyviä kysymyksiä jo ulkomaisen rahapelipalveluiden tarjoajan kotijäsenvaltiossa. Lisäksi arpajaislain kielto mainostaa toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneiden urheiluvedonlyöntipalveluiden tarjoajien toimintaa rajoittaa sekä heidän että suomalaisten ja myös ulkomaisten media- ja mainosalan toimijoiden mahdollisuuksia tarjota palveluitaan EU:n alueella.
- hiokpöå
p ä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan954771Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan343364- 1712791
- 142388
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281532Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631406Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131190- 751040
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38980Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13912