Kivitalon rakentaminen

Sini_77

Kuinkakohan paljon itse joutuu tekemään jos rakennuttaa talon suunnilleen tuohon tyyliin?

http://runonlaulajantie.blogspot.com/

Voiko olettaa että urakoitsijat tekevät hommansa kun asioista etukäteen sopii?

2

251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuuka pihi homo

Ei tarvii tehdä itse mitään kun kaivaa urakoitsijoille vitusti tonneja käteen

• Runonlaulaja

Kuten jo totesimme blogissamme (http://runonlaulajantie.blogspot.com/2011/04/lattiavalut.html), vaatii rakennuttaminen jatkuvaa huolenpitoa. Etenkin jos urakat jaetaan monelle taholle. Muuten voi tulla todella ikäviä yllätyksiä.

Esimerkinomainen luettelo rakennuttajan tehtävistä asioista: vaihtoehtojen selvittäminen, tarjousten pyytäminen, tarjousvertailu, urakkaneuvottelut jokaisesta urakasta, urakkasopimusten viilaaminen ja läpikäyminen, töiden aikataulutus ja yhteydenpito urakoitsijoihin, urakkarajojen yhteensovittaminen, töiden edistymisen ja laadun valvominen, tarvittaessa reklamointi, maksuliikenteen hoitaminen ja kirjanpito.

Käytännössä tämä vaatii usein 10-20 puhelua päivässä ja päivätyön ohella kaiken liikenevän ajan ainakin vuoden ajan. Työmaalla pitää järjestellä tavaraliikennettä, tehdä lumitöitä ja siivota, jotta hommat sujuu.

Tietysti kaiken työn ja huolenpidon voi ulkoistaa jollekin rakennuttajapalveluja myyvälle taholle, mutta silloin sinun rahojesi käyttämisestä neuvottelevat kaksi ulkopuolista tahoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      120
      3187
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      75
      1715
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      11
      1357
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      49
      1260
    5. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      90
      1131
    6. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      62
      1006
    7. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      73
      984
    8. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      934
    9. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      18
      843
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      78
      843
    Aihe