Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Maakasperä Vilppulassa?

mistä kyse

http://www.youtube.com/watch?v=6j13A66B0gA

"Maakasperä - The Legend Of The Maaga Carnifex"

Vilppulassa? Ehkä joku osaa sanoa mitä siellä on havaittu? Jos käsitin oikein, videolla kerrotaan (historiaa vai legenda, vai sekäettä) että on jonkun hirvittävän tyypin jäännökset metsässä tai jotain muuta, löytäjää odottaa kirous? Karhut vartioivat? Osaako joku selittää mistä siellä on kyse? Siis uskomusten valossa ja ilman sitä?

58

10256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siirry.....

      Lumikkiin ja 7 kääpiöön niin ei mene yöunet.

    • suomen turuust

      Mikäs se ollenka ongaa tällane mulgusperä? Karniveks pylly mun!

      • Billy Miles

        Maakasperä on maa-alue Vilppulassa, jossa perimätiedon mukaan Homo-Ghoulit pökkivät Turkulaisia työmuurahaisia Isolla Karvaisella Elimellän Pyllyreikään. Toisinaan Heidän tiedetään myös sekaantuneen alakoulu-ikäsiin. Haha-Haaa!!!!


    • Elämänmäki

      Hyvä biisi tuo Scorpionsin coast to coast videon taustalla. Mutta mitä Maakasperän mettiin tulee, siellä ole mitään ihmeellistä. Samanlaista korpea koko Vilppula täynnä.

    • lyypecinpiru

      Legendan mukaan metsässä asuu itse pahuuden sanansaattaja joka vie mennessään kaikki, jotka sen kohtaavat.
      Tämä tietenkin vain jos tuon olennon hauta on löydetty ja pahuus päästetty valloilleen...
      Sitä on vaikea sanoa kun kukaan ei tuohon metsään uskalla oikein mennä koska siellä on karhuja niin perkelleesti..

      • Eberhard_Sahlberg

        Sellaistakin väitetään, että nettikummituskin mellastaisi siellä.


    • jj
      • HA HA HA!

        Et sinä LÖYTÄNYT mitään, vaan olet ITSE laittanut videon nettiin! Maakasperän satu on vain YHDEN LARPPAUSTA HARRASTAVAN IHMISEN MIELIKUVITUSTA, siis sinun. Kukaan muu ei ole kuullut asiasta MITÄÄN! :D


      • ÖHÖ ÖHÖ ÖHÖ
        HA HA HA! kirjoitti:

        Et sinä LÖYTÄNYT mitään, vaan olet ITSE laittanut videon nettiin! Maakasperän satu on vain YHDEN LARPPAUSTA HARRASTAVAN IHMISEN MIELIKUVITUSTA, siis sinun. Kukaan muu ei ole kuullut asiasta MITÄÄN! :D

        Yli puolen vuoden jälkeen tajusit sitten tulla tänne kertomaan tärkeän näkemyksesi?


      • PYH PYH PYH
        HA HA HA! kirjoitti:

        Et sinä LÖYTÄNYT mitään, vaan olet ITSE laittanut videon nettiin! Maakasperän satu on vain YHDEN LARPPAUSTA HARRASTAVAN IHMISEN MIELIKUVITUSTA, siis sinun. Kukaan muu ei ole kuullut asiasta MITÄÄN! :D

        Kuka larppaa ja ketä???
        Kuka ei ole kuullut ja mitä keltä????


    • mhkhkmh

      se kuka siellä asu oli joku noita... sen hauta on vilppulan hautausmaalla... en muista nyt mikä sen nimi oli sen tyypin mutta...niin

    • Vilppulan Linttoni

      Sen nimi on William Clinton. Ei se pressa.

      • älä mene puskaan

        Yrjö Puska sen Villpulan noidan nimi on.


    • Kun hän herää

      rukoilkaa läheistenne puolesta

    • yhyrtghegrfddss

      Koko juttu on vain jonkun keksimä juttu..huomaa sen heti..

    • Carnivex huusholl

      Se on jo kuulkaa heränny kauan sitte, asuu nykyään mun alivuokralaisena täällä Mäntässä.

      • Kamerariistailija

        Mulla oli riistakamera Maakasperällä kaksi viikkoa valmiudessa eräiden raunioiden kivijalan vieressä ja houkuttimeksi laitoin omenia tuoreita lihaisia luita ja koiranmakkaraa.
        Toive oli saada karhua kuvaan.
        Sanottakoon kaikille huolestuneille että lähin asutus oli monen kilometrin päässä.
        Kun sitten kahden viikon päästä kävin paikalla ei kukaan ollut koskenutkaan noihin houkuttimiin.
        Kamera ei luonnollisestikaan ollut tallentanut mitään muuta kuin poislähtöni ja takaisintuloni.
        Kun siinä paikalla seistessäni olin hiljaa ja kuuntelin ja katselin en pannut merkille minkäänlaista elämää lukuunottamatta hyönteisiä.
        Se kyllä pani ihmettelemään että miksei juuri noilla raunioilla liiku mitään eläimiä.
        Luulisi että tuollainen houkutin kelpaisi kelle vaan.
        Jollakin toisella palstalla mainittiinn että joku osa metsässä olisi kuolemanhiljainen, liekö juuri sitten tämä.


      • mirotic
        Kamerariistailija kirjoitti:

        Mulla oli riistakamera Maakasperällä kaksi viikkoa valmiudessa eräiden raunioiden kivijalan vieressä ja houkuttimeksi laitoin omenia tuoreita lihaisia luita ja koiranmakkaraa.
        Toive oli saada karhua kuvaan.
        Sanottakoon kaikille huolestuneille että lähin asutus oli monen kilometrin päässä.
        Kun sitten kahden viikon päästä kävin paikalla ei kukaan ollut koskenutkaan noihin houkuttimiin.
        Kamera ei luonnollisestikaan ollut tallentanut mitään muuta kuin poislähtöni ja takaisintuloni.
        Kun siinä paikalla seistessäni olin hiljaa ja kuuntelin ja katselin en pannut merkille minkäänlaista elämää lukuunottamatta hyönteisiä.
        Se kyllä pani ihmettelemään että miksei juuri noilla raunioilla liiku mitään eläimiä.
        Luulisi että tuollainen houkutin kelpaisi kelle vaan.
        Jollakin toisella palstalla mainittiinn että joku osa metsässä olisi kuolemanhiljainen, liekö juuri sitten tämä.

        Hmmm...tämä herättää mielenkiintoni tähän asiaan entistä enemmän.


      • geok. jaska
        Kamerariistailija kirjoitti:

        Mulla oli riistakamera Maakasperällä kaksi viikkoa valmiudessa eräiden raunioiden kivijalan vieressä ja houkuttimeksi laitoin omenia tuoreita lihaisia luita ja koiranmakkaraa.
        Toive oli saada karhua kuvaan.
        Sanottakoon kaikille huolestuneille että lähin asutus oli monen kilometrin päässä.
        Kun sitten kahden viikon päästä kävin paikalla ei kukaan ollut koskenutkaan noihin houkuttimiin.
        Kamera ei luonnollisestikaan ollut tallentanut mitään muuta kuin poislähtöni ja takaisintuloni.
        Kun siinä paikalla seistessäni olin hiljaa ja kuuntelin ja katselin en pannut merkille minkäänlaista elämää lukuunottamatta hyönteisiä.
        Se kyllä pani ihmettelemään että miksei juuri noilla raunioilla liiku mitään eläimiä.
        Luulisi että tuollainen houkutin kelpaisi kelle vaan.
        Jollakin toisella palstalla mainittiinn että joku osa metsässä olisi kuolemanhiljainen, liekö juuri sitten tämä.

        Erikoista on!!!
        Kyllä nyt luulis että jos ei karhu nii ainakin supikoira tai joku muu veis tuollaiset eväät alta aikayksikön.
        pitäsköhän käydä tuolla kattomassa itekin.
        Laittakaas tuleen koordinaatteja jokka tietää asiasta enempi.


    • karhu23

      Lisää vaan infoa, täällä on monia asiasta kiinnostuneita!

    • eikä joulupukki käy

      Maakasperässä ei liiku edes jääkarhuja.

    • AiheestaKiinnostunut

      Ois kyl makeeta päästä käymään tuolla Maakasperän metsissä! Ärsyttää ihmiset jotka eivät usko, vaan pitää tulla tänne aukomaan päätään ja pelleilemään.. Pysyis poissa tältä palstalta jos ei kiinnosta aihe... Legenda on aivan mahtava ja on joo aikas outoa jos ei oo ne eväät sieltä metsästä kadonnu mihinkään, huh! Joskus on kyllä pakko päästä tuonne käymään!

      • Maagafani

        Oon kuullut että kohta olis tulossa lisää videoita tai jotain muuta tosta Maakasperästä nettiin. Kieli pitkällä ootan koska on pakko saada lisää infoo tosta paikasta.


    • ei ikkunoita metsään

      Tarinaa käsittelevän kirjoituksen yhteydestä löysin lainauksen erään paikallisasukkaan kirjeestä viime vuosisadan puolivälistä. Voisi olla jotenkin yhteyksissä siihen ikkunattomuuteen viime vuosisadan alun taloissa tuohon metsään päin.
      Joka tapauksessa kuulostaa aika karmeelta.

      "....ja ku sen kohtaa metsäsä ei siltä voi varjella karhukaan siis paree ku ei mee niille tienoolle ensinkään. on sillä synkät silmät sysmusta on sen suu ja se lontii pimeesä metsäsä syysehtoosin ja öisin ja se imee järjen päästä jos sitä jää tuijottaan. hulluks se tekee kaikki jokka sitä kahtoo sen mustiin silmiin kerto ----- --------- ku olin viel lapsukainen ja niinku sä ny. moni on sen pimeesä nähny ku se sielä on ja kävelly melken pahki mutta varjele sä ittes sitä kohtaamasta ku ei tän kammotuksen kanssa mieli pelehtiä.
      Jokos te ootte heinät....."

      Sanasta sanaan ja pisteet paikoillaan, oli sitte oikeinkirjoitusta tai ei.
      Olisiko ollut sellasta pelottelua lapsille etteivät menisi metsään esim. susien tai mahdollisten suonsilmäkkeiden takia vai oliko sitten metsässä oikeesti jotain vieläkin kamalampaa joka oli todellista myös aikuisille!
      Niin että repikää tästä!

      • psyyke_romuna

        siel on jotain paljon pahempaa ku suonsilmäkkeet tai sudet.
        te ette vaan tiedä ku ette oo ite nähneet sitä.


    • fair bitch project

      Hannu ja Kerttu eleli legendan mukaan juuri Maakasperällä.

    • thfgfhgfhgfh

      Koko juttu on yhden ihmisen keksintö ja tyhmät uskoo...

      • luontokuvaaja

        Asun Mänttä-Vilppula alueella ja pääsen vapaa-ajan harrastusteni ansiosta kiertelemään alueen metsissä. Kyseisissä metsissä olen törmännyt tosi outoihin asioihin jollaisia olen havainnut keskustelun kohteena olevan paikan lisäksi vain Elämänmäellä sekä eräässä paikassa Mäkelänvuoressa. (Todisteena runsaasti valokuvia) Niissä on samankaltaisia yhteneväisyyksiä joita en nyt yksilöi sen tarkemmin jottei luonto häiriinny kyseisissä metsissä uteliaiden norkoilijoiden vuoksi.
        Sen voin kuitenkin sanoa että kaikkia noita paikkoja yhdistää se että ne sijaitsevat korkealla ympäristöönsä nähden eli ainoilla mahdollisilla paikoilla joissa joskus korkeamman veden aikaan olisikin voinut olla asutusta.
        Itse olen vakuuttunut siitä että näissä paikoissa on ollut asutusta jo ennen yleisesti tunnettua alueen paikallishistoriaa.
        Hirviöistä tai kummajaisista en tiedä mutta olisi mielenkiintoista jos alueen historiaa joku innostuisi tutkimaan tarkemmin niin ei tarvitsisi sitten käydä väittelyitä tällaisista asioista. Mutta on edesvastuutonta laukoa vanhojen tarinoiden olevan vain jotain huuhaata sillä kyllä varmasti suomessa on monin paikoin hyvinkin vanhaa aiemmin löytämätöntä asutusta ja sen myötä monia kummallisuuksia ja tarinoita niiden ohella.


    • Saaga Carnevalkex

      Maakasperä on pieni metsien ympäröimä kylä Pohjois-Vilppulassa, Kurkijärven ja Ukonselän välisellä kannaksella Pirkanmaan maakunnassa, lähellä Keski-Suomen maakuntarajaa.

      Maastoltaan alue on voimakkaasti kumpuilevaa metsälampien sävyttämää vanhaa kuusimetsää.

      Yoldiameren aikana, tuhansia vuosia sitten Maakasperä oli meren peitossa. Tuolloin meren pinnan yläpuolella sijaitsivat mm. Haikkavuori, Mäkelänvuori, Lillovuori sekä Elämänmäki, joka nousi Yoldiamerestä alueen korkeimpana saarena.

      Myöhemmin Ancylusjärvivaiheen aikana meren pinta alkoi laskea paljastaen ensi kertaa mm. Taipaleeksi kutsutun korkean mäen, jonka etelärinteelle aikanaan muodostui Maakasperän kylä.

      Alueen suurimmat ja tiheimmät metsäalueet sijaitsevatkin juuri Taipaleenmäellä ja sen luoteispuolella. Alueella on rehevä kasvi- ja eläinkanta, josta tunnetuimmaksi on varmasti tullut erityisen runsas karhukanta.

      Ilmasto lämpeni ancylusjärvivaiheen alussa nopeasti kylmästä preboreaalisesta suunnilleen nykyisen lämpöiseen tai hieman nykyistä kylmempään boreaaliseen ilmastoon. Kauden alussa aiemmin vaivaiskoivuiksi jääneet koivikot vankistuvat, mutta ilmankosteuden ja lämpötilan kasvaessa männyt syrjäyttävät koivun valtapuuna. Aivan vaiheen loppupuolella lauhkean ilmanalan jalava ja pähkinäpensas ilmestyivät Etelä-Suomeen.

      Ancylusjärvivaiheen ajalta ovat myös löytyneet ensimmäiset merkit ihmisasutuksesta Suomessa.

      Monet Suomen nykyistä järvistä syntyivät, kun Ancylusjärvestä Ancylusvaiheen loppupuolella kuroutui lahtia irti omiksi järvikseen maan edelleen kohotessa. Entisiä Ancylusjärven lahtia ovat esimerkiksi Saimaa, Oulujärvi, Näsijärvi, Vanajavesi ja Päijänne. Tällöin myös esimerkiksi saimaannorppa jäi erilleen Itämeren altaassa olevasta kantapopulaatiostaan ja alkoi kehittyä itsenäisesti.

      Niin ja sitäpaitsi, on olemassa muinainen video jossa Maaga Carnifex kohtaa kuolemansa.

      Että sen pituinen se.

    • vilppulalainen

      Tuon kyseisen alueen kummitus jutut voivat johtua myös siitä että elämänmäellä oli joskus muinoin mielisairaala... Isovanhempani kertoivat minulle siitä kun olin pieni

      • puppulainen

        Ja höpönpöpönpöö.


    • Jaska 67

      Kävin tuolla Haikantien varressa viime syksynä ja tarkoitukseni oli juoksuttaa koiraa yhden metsätien varressa. Juoksuttamisesta ei kuitenkaan tullut mitään koska koira löi jarrut päälle kun oltiin päästy about sata metriä metsään päin. Pysähdyin kuuntelemaan olisiko koira havainnut metsässä susia tai karhuja kun se selvästi pelkäsi jotain ja olin aiemmin lukenut että alueella oli tavattu näitä petoja aiempina vuosina runsaasti. Sitä tilannetta on tosi vaikea kuvailla mutta metsä oli täysin hiljainen. Koiran käytös oli kuitenkin sellainen mikä minua eniten pelotti vaikka olen aikuinen mies ja kaikenlaista nähnyt ja kokenut.
      Ensin luulin että koira pelkäsi jostain syystä minua koska se tuijotti lakkaamatta ja kierteli ympärilläni kunnes ymmärsin että se ei katsonut minua vaan minun ohitseni, aivan viereeni jossa itse en kuitenkaan nähnyt ketään.
      Mikään muu ei auttanut kuin poistua nopeasti takaisin autolle jolloin koirakin rauhoittui.
      Vastaavanlaista en ole koskaan ennen kokenut mutta viisitoista vuotta sitten eräässä saaressa olimme mökillä jossa kerrottiin kummittelevan ja silloinen koirani vaistosi paikassa jotain mitä muut eivät nähneet ja se pelkäsi vaikkei ollut mikään arka koira.
      Nää asiat on niin omituisia ettei aina tiedä mihin uskoa mutta sen voin kyllä sanoa että jotain tuolla Haikantien varressa olevassa metsässä on oli se sitten Maakasperää tai vaikka jotain hemmetin hevonkorpea.
      Kummituksia en ole nähnyt mutta tää oli toinen kerta kun varmuudella voin sanoa että vierelläni oli jotain jota en nähnyt ja jonka toinen elävä olento vaistosi.

      • puppulainen

        Ja höpönpöpönpöö.


    • mcxy33n4cn3

      Mulla vähän samanlainen kokemus yhdeltä kesämökiltä Tampereen suunnalla.
      Meitä oli kaksi pariskuntaa ja molempien pariskuntien koirat.
      Yöllä herättiin askeleen ääniin huoneessa vaikka emme ketään nähneet.
      Molemmat koirat seisoi samassa nurkassa muristen ja katse kohti huoneen keskiosaa. Kumpikin koira oli suojelukoulutettuja rohkeita koiria jotka eivät ihmistä pelänneet mutta tuolloin pelkäsivät jotakin ja kovasti.
      Myöhemmin saimme kuulla että kesämökillä kummitteli ja että sieltä oli useampi porukka saanut äkkilähdön yöllä.
      Vuosi myöhemmin omistaja joutui myymään mökkinsä kun siellä ei kukaan enää uskaltanut käydä.

    • vesipää

      Suomessa on paljon sellaisia pieniä syrjäisiä kyläpahasia joissa ns. "sisäsiittoisuus" on runnellut kylän asukkaita vuosikymmenten ajan. Sitten kun nämä sukurutsaiset vähäälyiset juoksentelevat metsissä ja mölyävät, syntyy kaikenmaailman kummitustarinoita metsissä asuvista kummajaisista.
      Tai kun nämä vähäälyiset itse näkevät metsissä kaikenlaisia harhoja ja puhuvat niistä muille, syntyy taas uusia kummitustarinoita.
      Oikeastihan kummituksia ei ole olemassa.

    • vesipää

      Maakasperästä sen verran että itse en vilppulalaisena kehtaisi tunnustaa asuvani Maakasperällä tai että olisin sieltä kotoisin :D

      • muuttanutpoies

        Totta, sillä paikan nimi tulee sanoista "makas perällä", eikä se tarkoita että makasi jossain perällä, vaan että joku makasi perällään. Homohommia siis.


      • Vettä pää...polvessa
        muuttanutpoies kirjoitti:

        Totta, sillä paikan nimi tulee sanoista "makas perällä", eikä se tarkoita että makasi jossain perällä, vaan että joku makasi perällään. Homohommia siis.

        Mutta sinäkin onneton siis olet sieltä "alun perin".


    • nc943u9ug9cn49u
      • tammikoskelainen

        On se. Haikantie on juuri tuolla Maakasperällä. Tai siis se tie erkanee Maakasperän taajamasta ja jatkuu Haikankylän läpi aina Keurusselän rantaan asti. Maakasperän ja Haikankylän välillä on neljä kilometriä väliä. Tuo väli on synkkää kuusimetsää molemmin puolin tietä eikä välillä oo paljonkaan asutusta. Muutama autiotalo on.


      • mitähänsepelästyi

        Meillä on mun miehen kans noutaja ja toi mun ukko kouluttaa sitä vapaa-aikana pitkin mettiä hakureeneissä.Kerran joskus muutama vuos sitte loppusyksystä Haikkavuoressa meidän piski sekos kesken haun ihan perusteellisesti ja paino suoraan ohuelle järven jäälle ja sit se vaan tärisi siellä.Mun mies joutu sit hakeen sen ite pois sieltä ohuelta jäältä ku oli ensi tunnin verran yritäny rannasta käsin houkutella sitä makkaralla.Ossaakohan kukaan sanoo mitä koira voi pelästyy tuollain,susiako????


    • VoiSenttäs

      Kyseessä on pelkkä keksitty tarina. Väitetystä Maagasta ja hänen historiastaan ei löydy mitään viitteitä.

      Kun lukee tuon sivun tarinoita, niin huomaa nopeasti että ne ovat vain jonkun kirjailija-wannabeen itse keksimiä juttuja. Huvittavinta on että se otus kuulostaa ainakin viimeisessä tarinassa lähinnä muumien möröltä :D

      Moni ihminen tietysti uskoo, jos oikein kovasti haluaa uskoa johonkin.

    • Pohjaslahden_suunnalta

      Tuon tytön tarina, johon ilmeisesti viittaat oli kylläkin aikanaan monille meille paikkakuntalaisille tuttu. Tosin monet sen aikaiset ihmiset ovat jo kuolleet ja jälkipolvet luonnollisesti eivät ole olleet kiinnostuneita sen aikaisista asioista.
      Sitä kautta monet muutkin vanhat kokemukset ja kertomukset ovat painuneet unohduksiin.
      Se, liittyykö näihin tapauksiin joku Maaka tai Maaga, on aivan eri asia, mutta
      kuitenkin, useiden eri ihmisten kertomukset Haikantien varrella olevista metsäalueista vuosikymmenten aikana, viittaavat siihen, että jotakin erikoista siellä on ollut ja ilmeisesti on vieläkin.
      Itse olen kuullut näistä asioista jo vuosikymmeniä sitten ensimmäisen kerran vanhojen ukkojen puhumina , paljon ennen kuin luin ensimmäistäkään asiaa käsittelevää ketjua täällä netin keskustelupalstoilla tai ylipäätään oli olemassa mitään nettifoorumeita saati nettiä.
      Ja vielä sen verran tuosta pronssikausiteemasta, että onhan pronssikauden aikaisia asutuksia ja hautakumpuja löydetty ihan läheltä Etelä-Pohjanmaalta ja vastaavasti Pohjois-Satakunnasta. Miksei niitä sitten voisi olla tuolla Vilppulassakin ihan kuten missä tahansa muuallakin, josta niitä ei ole vielä löydetty. Jos Suomesta on löydetty dinosauruksenkin luita, niin miksi ihmeessä ei sitten pronssikauden aikaisia juttujakin.
      Skeptikoilla on aina tapana epäillä kaikkea, mistä ei löydy tietoa googlaamalla tai Wikipediasta.
      Sitten he kuitenkin uskovat Romulukseen ja Remukseen ja siihen että susiäiti heitä imetti, hehheh.
      Ilmeisesti sekin kertomus on sen aikaisen roomalaisen kirjailija-wannabeen keksimä, mutta hyvin silti uppoaa nykypäivän ihmisiin, vaikkei ole löydetty mitään todisteita tuollaisista kaksospojista.

      • todistekappaleA

        Pakko niitten on olemassa olla ollut kun ovat AS Roman seuravaakunassakin.


      • Nuuxa.Muiggunen

        Kävin katsomassa paikkaa. Ei siellä mitään ollut. Ehkä paikalliset ovat pontikkaa siellä yöaikaan tiputelleet tai jotakin, mutta toisaalta miksi ne meteään sitä tiputtelemaan menisi, ellei ole tosi häijy akka kototona. Mitään kummallista ei näkynyt eikä kuulunut. Aika idyylinen paikka. Ei mitään pelon tai kauhun aistimusta. Pikemminkin rauhaa.


      • Eläinystävä

        Hei Pohjaslahden_suunnalta! Olen itse syntynyt ja kasvanut naapurikaupungissa (Virroilla). Paljon on Pohjaslahdella ja muualla Vilppulassa tullut seikkailtua, mutta vasta hiljattain kuulin tästä Haikan mysteeristä. Jos sinulla on sisäpiirin tietoa asiaan liittyen, olisi upeaa, jos voisit jakaa sen. Olen tutkinut kaikenlaisia paranormaaleja ilmiöitä, mutta en olisi arvannut niitä esiintyvän omalla kotiseudullani.


    • Inframan.Tre

      Pelkästään täällä Tampereen ympäristössä on valtava määrä löydettyjä pronssi- ja muiden kausien aikaisia asumustoja.
      Syy siihen miksi niitä löydetään Tampereen talousalueelta niin paljon, on massiivinen rakennusbuumi, jonka vuoksi kaivetaan maamassoja satojatuhansia kuutioita vuosittain uudisrakennusten ja infrastruktuurin alta.
      Osa niistä on merkittäviä ja osa vain vähäisiä löytöjä.
      Yhteistä lähes kaikille löytöpaikoille on ollut se, että ne ovat sijainneet korkeiden mäkien päällä, minkä vuoksi tällaisilla alueilla annetaankin erityisohjeita kaivinkoneurakoitsijoille imoitusvelvollisuudesta poikkeavien maakerrosten ilmaantuessa.
      Nuo pohjois-Vilppulan korkeat mäet, samoin kuin Mäkelänvuori ja Mäntänvuori Mäntässä, voivat hyvinkin olla asuinpaikkoja varhaisilta ajoilta.
      On kuitenkin kaikille selvää, ettei näillä alueilla tulla koskaan kaivamaan lapiota isommilla välineillä, sillä molemmat kunnat ovat taantuvia ja jos näiden paikkojen maaperässä on historiallista jäämistöä, niin ne saavat olla siellä rauhassa maailman tappiin saakka.
      Useat kertomukset muinaiseurooppalaisista varhaisista kansoista, pienistä heimoista, valloittajista ja yksittäisistä tuhotöistä on tallennettuna vanhaan kirjallisuuteen Euroopassa ja Brittein saarilla sijaitsevissa kirjastoissa, mutta mainintoja niistä, ei tulla milloinkaan siirtämään internettiin.
      Nykypäivän ihminen pitää virheellisesti totena vain sitä historiaa, minkä löytää internetistä, johon on siirrettynä vain pieni osa maailman kansojen historiasta, mukaan lukien tunnetuimmat kansainväliset konfliktit, myytit ja legendat.
      Pienet heimojen väliset yhteenotot ja sotaretket tai valloitukset eivät milloinkaan pääse internetin välityksellä itseään sivistävien ihmisten tietoisuuteen, varsinkaan jos hakukielenä käytetään suomea.
      Jos Vilppulassa joskus on tapahtunut tuon videon mainitsemia tapahtumia, niiden todenperäisyyden voi varmistaa vain vanhaa kirjoitettua materiaalia tutkimalla ja jos joku on sen jo tehnyt, niin kyseessä on hatun noston arvoinen suoritus niin ajallisiin kuin myös rahallisiin kustannuksiin suhteutettuna.
      Teillä mänttä-vilppulalaisilla on siellä hieno museo ja nyt myös tilaisuus tulla tunnetuksi pronssikautisena tapahtumapaikkana, joten kyllähän tuohon asiaan kannattaisi jonkin verran panostaa esim. pienimuotoislla kaivauksilla niillä alueilla, joihin tuo kertomus kytkeytyy.
      Mistä sen tietää mitä sieltä löytyy!

    • sammalbois

      Tän kuun alussa kävin kaivelemassa sielä sellasessa paikassa josa mun mielestä oli säännöllsen mallisia sammaleisia kohoumia peräkkäin.Parista kohoumasta raaputin osan sammalta pois ja niitten alta löyty selvästi jollain esineellä työstettyjä neliskanttisia kiviä.Nyt on työn alla selvitää onko tuolla paikalla joskus ollu talo mut tuskin koska vanhaa tiepohjaa ei ole ja ymprillä kasvaa jo pirun isoja kuusia tai sitte ne on tooosi vanhoja perustuksia.Kuinkahan nopeesti tuollanen täyskokonen kuusi vie aikaa kasvaa?Mistä löytys vanhoja karttoi tai tietoo vanhoista asutuksesta?

      • Eläinystävä

        Hei sammalbois! Oliko tuo mainitsemasi paikka sattumoisin Ritamäessä?


      • Sammalb

        Vanhan koulun jälkeen mutka jyrkässä mäessä.Puolivälistä länteen metsään vajaa kilometri.Siinä kulkee etelä-pohjoinen suunnassa usean kumpareen muodostama yhtenäinen mäkialue.Eli siis siellä.Jos ite meet ni älä tuhoo noita sammaleita joka paikasta.Kerro sit jos löysit jotain?


      • Eläinystävä

        Ei huolta, en tuhoa. En kyllä muutenkaan ole menossa niin syvälle metsään. Löysin kyllä Ritamäestä yhdet rauniot, mutta ne olivat heti siinä tien varressa.


    • karhulainenn

      Tuon alueen mettiin en suosittele meneen syvemmälle enää myöhemmin syksyllä kun karhut tankkaa itteään talvea varten. Niitten täytyy marjojen lisäks saada myös eläinperästä rasvaa jotenka niillä voi olla ressiä ny. Tuola syvällä mettässä on oikeesti paljo karhuja jokka ei juurikaa käy lähempänä palomäentietä tai haikantietä vaa ovat siellä keskellä välissä eli siis syvemmällä mettässä. Sit jos niillä on vielä poikasekki mukana ni ei kantsi mennä.

      • Anonyymi

        Kiinnostaisi kyllä tietää joltain nk.viralliselta taholta millainen määrä tuolla alueella on oikeasti karhuja. Siis uroskarhuilla on yleensä reviirit, jonne ei toiset urokset hevillä tule ja uroskarhun normaalikokoinen reviiri on noin 1500 neliökilometriä.
        Joiltakin osin reviirit ehkä voi olla päällekäisiäkin, mutta pääasiassa karhut ei kulje toistensa reviireillä. Naaraskarhujen reviirit ovat noin kolmanneksen uroksen reviireistä.

        En edeleen täysin usko, että noissa metsissä olisi "enemmän karhuja" kuin muualla. Onko joku saanut vaikkapa edes 2 uroskarhua yhteen kuvaa?!

        Joku tuolla myös kirjoittaa aluella olevan "vanhaa suojeltua metsää", eli siinäkö oikea syy sille, että metsä on saanut kasvaa alueella, siis suojelu?! ...
        Jotain suorempaa faktaa kyllä etenkin tuolle "karhukannalle" haluaisin, sillä jos yksi karhukin liikkuu jollakin rajatulla alueella, niin siitä voi nopeasti olla havaintoja eri puolilla metsää. Mitään todisteita paikallisilta riistahoitoyhdistyksiltä esim.että karhuja olisi todella normaalia enemmän kuin mitä normaali karhun reviirialue yleensä sallii??!! ...


    • Kosinta

      Maakasperä on "nykyään" paikallisessa käsityksessä lähempänä kartastakin löytyvää Löytänää kuin Haikantien päässä Keurusselän rantaa . Kuitenkin legenda kertoo tapahtumia Keurusselän ja Elämänmäen väliseen maastoon. Nykyään maastohakkuiden takia sieltä ei löydä ns. vanhaa metsää kuin Haikantien varrelta ja Elämänmäeltä tuota vanhaa suojeltua metsää. Toki Löytänän suunnilla on jokunen vanha metsäpalsta jäljellä, mutta kyllä Elämänmäellä ne vanhimmat on. Karhujahan siellä on edelleen todella runsaasti ja jopa ihan tieliikenteelle haitaksi asti. Kuten myös susia siellä on tavattu harvinaisen paljon.
      Elämänmäellä oli kyllä tuo parantola, jossa oli kovin kummalliset metodit, ja nimenomaan siellä kannattaa käydä jos haluaa avartaa matkailuaan toisella tapaa. Voin sanoa että vahva kokemus se ainakin on jos Elämänmäellä käy varsinkin näin syyspimeinä aikoina tutustumassa pieneen kävellen tehtävään vaellukseen Elänteenjärven rantaan.

    • Anonyymi

      Joo meinasin ihan innostua että kyseessä olis vanha paikallislore. Valitettavasti jokainen lähde kulminoituu tähän dominus fabula youtube käyttäjään, sekä saman nimisen käyttäjän blogspottiin......... Erittäin suuri pettymys varsinkin kun alue on yoldiameren muinaisrantaa.

    • Anonyymi

      Viime syksynä käytiin koiran kanssa tuolla Haikantien metsissä lenkillä, 5v terve metsästyskoira. Tien oikealla puolella pikku lampi, vasemmalla oli nuorehkoa taimikkoa. Jätin auton siihen mistä lähtee pieni metsäautotie oikealle ja lähdettiin metsään tien länsipuolelle semmoista rinnettä ylös, välillä aika kalliokkoista aluetta. Mäen laen jälkeen oli semmoista louhikkoa yhdessä kohtaa, jonkin verran vanhempaa puustoakin. Niin siinä louhikon lähellä koira veti aivan veltoksi sammalelle mahalleen ja vain tuijotti kivien välistä yhteen pisteeseen. Oli täysin hiljaa ja liikkumatta siinä. Humoristinen koira, niin aluksi mietin että pelleilee vain, mutta parin minuutin päästä rupesi huolestuttamaan. Ei reagoinut mihinkään ja kun silitin ja koitin maanitella liikkeelle niin oli aivan rentona joka lihas, pieniä tärähdyksiä vain... Kyllä alkoi huolestuttaa että onko joku sairaskohtaus tai jotain? Aika creepy olo siinä tuli kun koira vaikutti seonneen, metsässä oli täysin hiljaista vaikka lähtiessä oli ollut puuskittaista tuulta lounaan suunnalta 5-10m/s. Kylmä hiki tuli pintaan, päätin että nyt täytyy lähteä heti, ei muuta kuin koira kantoon, no sehän oli kussu alleen. Kusenhajuista velttoa koiraa kantamaan ja lähdin muka samaa reittiä takaisin autolle. Hetken päästä hoksasin että 40-50v kasvatusmetsä oli vaihtunut varmaan päälle 100-vuotiaaksi kuusikoksi, vaikka tullessa ei ollut näkynyt missään sellaista. Voi olla että aivot vain piiputti ja olin tehnyt aika koukkauksen jotain eri reittiä, kuitenkin 20kg koiraa sylissä siinä... No lopulta ehkä tunnin harhailun jälkeen löysin tielle, koira edelleen velttona silmät suurina tärähteli, jotenkin olin päätynyt sen yhden lähteen eteläpuolelle varmaan parin kilometrin päästä autosta. No pikamarssia autolle, soitto eläinlääkäriin ja äkkiä kaupunkiin koiraa lääkärille. Lääkäri ei löytänyt sinänsä mitään vikaa koirasta, kysyi että onko nähnyt jotain järkyttävää tai isoa petoa tms, minusta ei ollut mutta sanoin että metsässä kyllä oltiin. Pikkuhiljaa seuraavina päivinä koira alkoi osoittaa kuitenkin elonmerkkejä, 4. päivänä alkoi syödäkin pieniä annoksia. Alkutalvesta liikkui jo talossa itsenäisesti ja viime viikolla päästiin ovesta ulos asti katselemaan lumista maisemaa... Mutta ei tunnista minua edelleenkään, ei reagoi mihinkään käskyihin tai ylipäätään mihinkään muuhunkaan, ei mitään aloitteita, syöminen edelleen lähinnä syöttämistä ja painoa on pudonnut niin että koira näyttää vanhentuneen 10 vuotta yhdessä talvessa. Tietääkö kukaan, voiko esimerkiksi hyönteisen pisto tms aiheuttaa tämmöistä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe