Kun ei saa selvää

töpö

Minulla on molemmissa korvissa kuulokoje, kuulovamma keskivaikea, perinnöllinen juttu.
Kävin kuulohoitajalla joka sääti kojetta että kuulisin paremmin kun olen koulutyössä ja hälinää riittä, myös lapset puhuvat hiljaa.
Seuraavaksi kai pitää laittaa kuulokappaleet korviin.
Kuuleeko niillä oikeesti paremmin, entä ovatko hankalt korvissa?

Rasittavaa koko ajan hokee, anteeksi mitä sanoitkaan..olen huomannut että olen mielettömän väsynyt työpäivän jälkeen. Usein painaa häpeän tunne tilanteista jossa en ole kuullut ja aina kun ei viittis kysyä voi tullä ällöjä tilanteita.

8

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskivaikea kuulovam

      Anteeksi,mutta en ymmärtänyt,mikä on kuulokappale?

    • töpö

      Sori, siis korvakappaletta tarkoitin. Nythän on ohut letku tipillä korvaan, kuulemma korvakappale toisi apua kuulemiseen.

      • jake12345

        niinhän ne sanoo, juu - ja voi olla tottakin, mutt oma ääni alkaa kuulostaa vallan omalaatuiselta ja salaatien, porkkanoiden, yms syönti kuulostaa aikas raastavalta. Minä en moisia huolinut, kun parempina niitä tarjosivat.
        Avotippien kanssa äänet on paljon luonnollisemmat.

        Mutt myös kojeiden tehoissa on eroja ja sillä, onko se ääntä korvaan tuottava kaiutin (kovaääninen) laitteessa korvan takana vai sen korvaan menevän letkun päässä siellä korvassa.

        Minä kokeilin ensin sellasia, jossa se kaiutin oli korvan takana siinä kojeessa. Mutt sehän ei jaksanut 'tuutata' ääntä tarpeeksi moista ohutta letkua pitkin, mutt sain onnekseni kokeiltavaksi myös sellaisia kojeita (useampia siis), joissa kaiutin oli letkun korvanpuoleisessa päässä, jolloin kuulin paljon paremmin.

        Eli, niinkuin oon jo useaankin kertaan tänne kirjoittanut: Älkää uskoko, että se tutkija tai lääkäri tietää mitä ja miten te kuulette. Ei, ei sitä tiedä kukaan muu kuin te itse.

        Ja vaatikaa toisenlaisia kojeita kokeiltavaksenne, jos ne ekat ei kuullosta hyviltä.

        Minä sain viidet vai kuudetko ( 5 vai 6) kojeet kokeiltavakseni ennenkuin niistä valintani tein. Aikaa meni juu kyllä puolisen vuotta, mutta se kyllä kannatti.
        Nyt pystyn kunnolla taas nauttimaan klassisen musiikin konserteistakin täysin siemauksin. Viimeksi pari viikkoa sitten Helsingin uudessa musiikkitalossa.
        Oli muuten akustiikassa iso ero verrattuna Turun konserttitaloon, jossa vakituisesti käyn.


    • töpö

      Oletteko muut huonokuuloiset huomanneet kuinka paljon väsyttää kun saa koko päivän oikein terästää kuuloaan.
      Nykyään nukun kun tulen töistä ja paljon suita jotka minulle töissä puhuvat.

      • väsy no 2

        Väsyttää aivan hirveästi ja lasten melu käy todella rasittavaksi.
        Uskon, että sulla koululuokassa vielä pulpettien ja tuolien siirtely tuottaa paljon meteliä ja siinä pitäisi vielä kuulla nuorten ja lasten puhetta.Minulla on samanlainen perinnöllinen kuulovika kuin sinulla, tai ainakin luulen niin.
        Tsemppiä ja yritä saada kokeiltavaksi toisenlaiset kojeet.


    • töpö

      Kiitos jake 12345 valaisevasta viestistäsi.
      Voin tuota yrittää kun menen kuutontutkijalle, pelkään ettei anna mahdollisuutta kokeiluihin tiukan budjetin vuoksi kaupungissa.
      Työskentelen koululuokassa jossa tarvitsisin kunnon laitteen.

      • Mees tänavalt

        Käsittääkseni juuri opettajan työ on niitä kaikkein vaikeimpia kuulovammaiselle. Avotulppalaitteet eivät toimi vahvempien kojeitten kanssa. Kuulokappaleen muodolla on myös suuri merkitys äänen laadulle, ns ilmakanavan koko vaikuttaa paljon. Väsymys on hyvin tavallista meille kuulovammaisille. Me joudumme käyttämään kommunikointiin paljon enmmän energiaa kuin normaalikuuloiset. Itse olen 55 vuotiaana aika loppuun ajettu.


    • töpö

      Kiitos ihanista myötäelävistä kommenteistanne.
      Tosiaan kun on paljon oppilaita luokassa sitä ylimääräistä melua syntyy uskomattoman paljon, pienillä oppilailla on sitten se puheääni usein hiljainen kun vastaavat ja puhuvat normaalisti.

      Jotakin apua vielä haluaisin kuulooni.

      Jaksamista ja voimia teillekkin. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3168
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1962
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1821
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1518
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1375
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1365
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1089
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1008
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      834
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe