Halvat Pennut

koiratar

.. täälläkin on ollut puhetta siitä mistä löytää halpoja noutajan pentuja.

Noutajat on eräs suomen suosituimmista roduista, pentuja ja Kasvattajia on siis suomi puolillaan. Varmasti jokainen löytää sopivan hintaisen pennun, jos vaan jaksaa odottaa ja etsiä.

Noutajapiireissä on jo tunnettuna muutamia kenneleitä. Kärkölässä, Nakkilassa ja Karjaalla, joista saa säännöllisin väliajoin noutajanpentuja (ja muitakin rotuja) alle rotujärjestön suositushinnan - mutta pennut eivät myöskään täystä rotujärjestön suosituksia muutenkaan.

Yleensä halpis-pentujen vanhemmat ovat täysin tuntemattomia koiria, moneen sukupolveen ei rekisterikirjassa ole yhtäkään näyttelyissä tai kokeissa käynyttä koiraa. Lonkkatulokset ovat c-luokkaa. Hälyytyskellojen pitäisi myös soida, jos kasvattaja kertoilee, että kohta on taas tulossa uusia pentueita, jos nämä eivät miellytä.

Joskus näkee myös ilmoituksia: "molemmat vanhemmat nähtävissä" - vai niin, onko kyseessä vahinkoastuminen?? Vai onko ajateltu pistää perheen opiskit keräämään muonarahojaan.

Koska keskiverto pentueen myyntihinnalla pääsee jo kokoperheen voimin etelään, moni täysin koirajalostuksesta piittaamaton ihminen saattaa innostua tehtailemaan pentuja. On siis ostajan tehtävä ottaa selvää oman pentunsa taustoista.

Koiran hinta määräytyy usein laadun mukaan. Jos kasvattaja on panostanut oman narttunsa koe- ja näyttelytuloksiin ja valinnut sille parhaan mahdollisen uroksen, saadaan usein aikaan hinnakkaampia - mutta myös parempia pentuja. Meidän Bella & naapurin Rolle- yhdistelmissä "tuotantokustannukset" ovat usein mahdollisimman pienet, ja pennutkin syötetään kaurapuurolla.

30

2363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Issukka

      "molemmat vanhemmat nähtävissä" ei todellakaan tarkoita vahinkoastumisia, mikäli kasvattaja ymmärtää erottaa urokset ja nartut toisistaan narttujen juoksujen ajaksi! Olen itse käyttänyt omia uroksiani omille nartuilleni, eikä kyseessä todellakaan ole ollut mitkään vahinkoastumiset, vaan täysin suunnitellut. Mielestäni ei myöskään voida luokitella kokeissa ja näyttelyissä usean maan valioiksi yltäneitä koiria piskeiksi! Usein virheellisesti kuvitellaan, että pentujen teettämisellä rikastuu, eli lasketaan vain pentujen lukumäärä kertaa hinta. Näinhän todellisuudessa ei kuitenkaan ole! Kaikki FCI:n rekisteröimät kasvattajat kyllä tietävät, mitä menoja pennuista on astutushetkestä synnytykseen ja edelleen luovutusikään - kaikki maksaa meillekin! Tokihan niitä alepentuja on kautta aikojen löytyny7t, mutta on todellakin mietittävä silloin erittäin tarkasti, ostaako satunnaiselta kasvattajalta alehintaan, vaiko jo pitempään kasvatustyötä tehneeltä rekisteröidyltä kasvattajalta hieman kalliimmalla. Näissä kahdentyyppisessä kasvattajassa on huima ero! Otetaampa esimerkki: naapurissa noutajan pentuja hintaan 400€, jossain takahikiän peräkonnuilla 950€. Naapurin nartulla ei ole minkäänlaisia tuloksia kokeista/näyttelyistä, uroksella ehkä yksi EH. Naapuri vain oli päättänyt haluta nartulleen pennut. Takahikiän peräkonnuilla olevien pentujen vanhemmat ovat menestyneet molemmissa, ja koirilla myös aikaisempaa näyttöä jälkikasvustaan (=terveys/ulkonäkö jne.) ja kasvattajalla kokemusta työstään. Olisihan se toki yksinkertaisempaa hakea naapurin Hultan pentu, kuin ajaa satoja kilometrejä Takahikiälle - kuitenkin ainakin minä ajaisin ne kilometrit!

      • Fox

        Terve Issukka!

        Se ei kyllä todista yhtään mitään, että onko kasvattaja kasvattanut koiriaan 10 v vai onko kyseessä kasvattajan ensimmäinen pentue.

        Tiedän kasvattajan, jolla yli 150 kasvattia, mutta joiden terveydestä ei tietoakaan. Pentuja on yksinkertaisesti tehty vain rahan takia. Sen sijaan monet ensimmäistä pentuettaan teettävät kasvattajat ovat harkinneet yhdistelmäänsä todella tarkkaan.

        Joten tuo "kasvatuskokemus" ei sinänsä kerro kasvattajasta yhtään mitään. Yrittävät vain saada pentunsa kaupaksi, kun sanovat, että kokemusta löytyy jo 15 vuoden ajalta!


      • Issukka
        Fox kirjoitti:

        Terve Issukka!

        Se ei kyllä todista yhtään mitään, että onko kasvattaja kasvattanut koiriaan 10 v vai onko kyseessä kasvattajan ensimmäinen pentue.

        Tiedän kasvattajan, jolla yli 150 kasvattia, mutta joiden terveydestä ei tietoakaan. Pentuja on yksinkertaisesti tehty vain rahan takia. Sen sijaan monet ensimmäistä pentuettaan teettävät kasvattajat ovat harkinneet yhdistelmäänsä todella tarkkaan.

        Joten tuo "kasvatuskokemus" ei sinänsä kerro kasvattajasta yhtään mitään. Yrittävät vain saada pentunsa kaupaksi, kun sanovat, että kokemusta löytyy jo 15 vuoden ajalta!

        pikkasen väärin kirjoitukseni? Olen itsekin aikoinaan ollut ensimmäisen pentueen kasvattaja, mutta jo silloin oli kennelnimikin valmiina (no ei tietystikään todista taas mitään)Teen nyt siis taas rautalangasta: Oletetaan, että on esim. neiti Siviskä, jolla on noutaja. Koira on kotikoirana, mutta sillä on ollut sopimuksen mukainen tutkimuspakko. Koira on suht ok. joten Sieviskän päässä herää ajatus pennuttamisesta. OK - mistä uros? Kas miten ois toi naapurin Juuso.
        Juusokin on elellyt kotikoirana, mutta vastaavanlainen sopimus on sitonut myöskin sen omistajaa (olkoon omistaja vaikka Tylliskä). Sieviskä ja Tylliskä lyövät päänsä yhteen ja sopivat, että koirat tekevät heille pentuja. Siis tässä on se asian ydin jota tarkoitin...onko ymmärretty??? Mielestäni kirjoitin myöskin siitä aiemmasta näytöstä (=terveys jne)


      • Fox
        Issukka kirjoitti:

        pikkasen väärin kirjoitukseni? Olen itsekin aikoinaan ollut ensimmäisen pentueen kasvattaja, mutta jo silloin oli kennelnimikin valmiina (no ei tietystikään todista taas mitään)Teen nyt siis taas rautalangasta: Oletetaan, että on esim. neiti Siviskä, jolla on noutaja. Koira on kotikoirana, mutta sillä on ollut sopimuksen mukainen tutkimuspakko. Koira on suht ok. joten Sieviskän päässä herää ajatus pennuttamisesta. OK - mistä uros? Kas miten ois toi naapurin Juuso.
        Juusokin on elellyt kotikoirana, mutta vastaavanlainen sopimus on sitonut myöskin sen omistajaa (olkoon omistaja vaikka Tylliskä). Sieviskä ja Tylliskä lyövät päänsä yhteen ja sopivat, että koirat tekevät heille pentuja. Siis tässä on se asian ydin jota tarkoitin...onko ymmärretty??? Mielestäni kirjoitin myöskin siitä aiemmasta näytöstä (=terveys jne)

        Asiasi ymmärretty.

        Mutta ymmärsitkö myös minun pointtini?

        Tarkoitin nimenomaan rekisteröityjä kasvattajia, en noita "naapurin tätejä"... Eli vaikka olisikin rekisteröity kasvattaja ja kokemusta löytyisi, niin kasvattajan tarkoitukset voivat silti olla vääriä ja kyseenalaisia.


      • Issukka
        Fox kirjoitti:

        Asiasi ymmärretty.

        Mutta ymmärsitkö myös minun pointtini?

        Tarkoitin nimenomaan rekisteröityjä kasvattajia, en noita "naapurin tätejä"... Eli vaikka olisikin rekisteröity kasvattaja ja kokemusta löytyisi, niin kasvattajan tarkoitukset voivat silti olla vääriä ja kyseenalaisia.

        täysin totta! Olemme ehkä kuitenkin samoilla aaltopituuksilla, vaikka eri sanoilla!??!


      • toinen

        Etkös sinä Issukka ole se palstan trolli, jolla ei oikeasti ole mitään kenneliä..

        Miten ihmeessä jaksat yhä kiusata oikeaa keskustelua täällä palstalla?! Menisitkö ystävällisesti pois palstalta, kiitos.

        Valvoja, eikö näille tyypeille tosiaankaan saada porttikieltoa?? Miksi meillä on sheriffi kun mitään ei tapahdu?


      • Issukka
        toinen kirjoitti:

        Etkös sinä Issukka ole se palstan trolli, jolla ei oikeasti ole mitään kenneliä..

        Miten ihmeessä jaksat yhä kiusata oikeaa keskustelua täällä palstalla?! Menisitkö ystävällisesti pois palstalta, kiitos.

        Valvoja, eikö näille tyypeille tosiaankaan saada porttikieltoa?? Miksi meillä on sheriffi kun mitään ei tapahdu?

        että mitäköhän tuokin taas tarkoitti?? Moista nimimerkkiä kun ei ole aiemmin näkynyt! Kuka lienetkään, niin tulitko lainkaan ajatelleeksi, että mikäli sinulla kultainennoutaja, niin se saattaa olla minun kasvattini, joten miettikää kaikki mollaajat sitä!


      • trumpetti
        Issukka kirjoitti:

        että mitäköhän tuokin taas tarkoitti?? Moista nimimerkkiä kun ei ole aiemmin näkynyt! Kuka lienetkään, niin tulitko lainkaan ajatelleeksi, että mikäli sinulla kultainennoutaja, niin se saattaa olla minun kasvattini, joten miettikää kaikki mollaajat sitä!

        Oikein naurattaa toi sun sekoilusi!

        Ja millähän kennenlnimellä mahdat kasvattaa? Missä niitä sun kasvattajasi on nähtävissä?

        Kun olet kerran niin noutajatietoinen:

        Kerrohan minulle kolme edellistä goldenringin puheenjohtajaa

        Ja missä nykyinen puheenjohtaja työskentelee ja montako vuotta hän on ollut puheenjohtajana

        millä kasvattajanimellä hän kasvattaa?

        Kuka on helsingin kultaisten entinen puheenjohtaja?

        montako pentuetta karvin kennel kasvatti viimevuonna? Mikä on heidän paras kasvattinsa?

        Mikä oli Vicki Ahlströmin entinen nimi?

        Minkä näköinen on Rea Grönberg (Hiusten väri/silmien väri) ja mikä on hänen kantanarttunsa nimi?

        Jos olet noutajakasvattaja osaat vastata, jos et...


      • Issukka
        trumpetti kirjoitti:

        Oikein naurattaa toi sun sekoilusi!

        Ja millähän kennenlnimellä mahdat kasvattaa? Missä niitä sun kasvattajasi on nähtävissä?

        Kun olet kerran niin noutajatietoinen:

        Kerrohan minulle kolme edellistä goldenringin puheenjohtajaa

        Ja missä nykyinen puheenjohtaja työskentelee ja montako vuotta hän on ollut puheenjohtajana

        millä kasvattajanimellä hän kasvattaa?

        Kuka on helsingin kultaisten entinen puheenjohtaja?

        montako pentuetta karvin kennel kasvatti viimevuonna? Mikä on heidän paras kasvattinsa?

        Mikä oli Vicki Ahlströmin entinen nimi?

        Minkä näköinen on Rea Grönberg (Hiusten väri/silmien väri) ja mikä on hänen kantanarttunsa nimi?

        Jos olet noutajakasvattaja osaat vastata, jos et...

        että sinulla on noin hauskaa, niin tuotankin pettymyksen olemalla vastaamatta kysymyksiin, jotka lähinnä muistuttavat lasten kisaa "kuka tietää eniten". Kasvattejani on nähtävissä joissain näyttelyissä, tuloksissa, kokeissa, valioissa jne. jne. Kennelnimeäni en aio todellakaan paljastaa tässä! Tiesitkö, että minulle ei todellakaan tee kesää ei talvea, uskooko kukaan/sinä minun olevan kasvattaja vai ei, joten pistähän soittopelisi pussiin ja vie ullakolle piiloon, niin vältytään vikasoinnuilta kaikki!


      • trumpetti
        Issukka kirjoitti:

        että sinulla on noin hauskaa, niin tuotankin pettymyksen olemalla vastaamatta kysymyksiin, jotka lähinnä muistuttavat lasten kisaa "kuka tietää eniten". Kasvattejani on nähtävissä joissain näyttelyissä, tuloksissa, kokeissa, valioissa jne. jne. Kennelnimeäni en aio todellakaan paljastaa tässä! Tiesitkö, että minulle ei todellakaan tee kesää ei talvea, uskooko kukaan/sinä minun olevan kasvattaja vai ei, joten pistähän soittopelisi pussiin ja vie ullakolle piiloon, niin vältytään vikasoinnuilta kaikki!

        Hah hah hah

        Nyt mokasit itsesi oikein kunnolla Issukka. Jos et kerran osaa vastata yhteenkään noista kysymyksistä, niin eipä ole vaikeaa arvata kuka on noutajaharrastaja ja kuka ei ole!!!

        Voi vitsi, että olet surkea tyyppi, ei voi kuin nauraa vahingoniloisena! ;) ;) ;) ;)


      • Issukka
        trumpetti kirjoitti:

        Hah hah hah

        Nyt mokasit itsesi oikein kunnolla Issukka. Jos et kerran osaa vastata yhteenkään noista kysymyksistä, niin eipä ole vaikeaa arvata kuka on noutajaharrastaja ja kuka ei ole!!!

        Voi vitsi, että olet surkea tyyppi, ei voi kuin nauraa vahingoniloisena! ;) ;) ;) ;)

        kirjoitinko, että en tietäisi vastauksia kysymyksiisi? En todellakaan tainnut niin tehdä! Voisin tehdä sinulle niin mahdottomia aiheeseen liittyviä kysymyksiä, että lopuksi olisit sinä se, joka olisi naurunalinen. Kysyn siis helpoimmasta päästä: kerrohan vuoden 1997, 1998 ja 1999 kauneimmat paremmuusjärjestyksessä. Sen myönnän, ettei minulla ole aavistustakaan Rean silmien väristä, sillä mielestäni sillä asialla ei ole mitään tekemistä kultaisten kanssa - vai onko?


      • Trumpetti
        trumpetti kirjoitti:

        Hah hah hah

        Nyt mokasit itsesi oikein kunnolla Issukka. Jos et kerran osaa vastata yhteenkään noista kysymyksistä, niin eipä ole vaikeaa arvata kuka on noutajaharrastaja ja kuka ei ole!!!

        Voi vitsi, että olet surkea tyyppi, ei voi kuin nauraa vahingoniloisena! ;) ;) ;) ;)

        vastaustasi kysymykseen kaivataan!


    • Fox

      Asiaa puhut koiratar!

      Todellakin kannattaa aina tarkkaan kysellä kasvattajan taustat, selvittää koirien terveys, lonkat, kyynärät ym.

      Onhan niitä pentuja saatavilla vaikka kuinka, sillä pentutehtailijoitahan riittää! Heille tärkeää on vain raha, koirien terveydestä ei väliä. Itse tiedän yhden kasvattajan, jonka kasvateista moni on kuollut alle kolmivuotiaana erilaisiin sairauksiin - vanhemmista ei ole ollut minkäänlaista tietoa tai pentuja on teetetty esim. c- ja d-lonkkaisilla vanhemmilla.

      Hälytyskellojen tulisi myös soida, jos kasvattaja on valmis myymään pennun kysymättä ostajalta yhtään mitään esim. mitä koiran kanssa aikoo harrastaa, millaiseen perheeseen koira tulee ja millaisia kokemuksia koirista on ennestään. Ja hälyttävää on myös, jos kasvattajalla on myynnissä pentuja useista eri pentueista yhtä aikaa tai jos pennut ovat jo luovutusiän ylittäneet.

      Jos siis haluaa itselleen terveen koiran, niin on turha lähteä kokeilemaan onneaan, vaan kannattaa turvautua aina jäsenkasvattajan pentuun. Ja jotta löytäisi itselleen hyvän pennun hyvältä kasvattajalta, on itse oltava aktiivinen koko ajan!

      • noutaja

        Sen sukupuun tarkoitushan ei ole vain snobbailla hienoilla menestyksillä, vaan kertoo kasvattajastakin jotakin:

        1) Kertoa, että kasvattaja on OIKEASTI yrittänyt täyttää koirajalostuksen kultaisen säännön eli PARANTAA rodun laatua.

        Jos jalostukseen käytetään mitätahansa naapurin "kivaa" koiraa, ei jalostusseikkoja ole huomioitu millään tavalla vaan kasvattajan tarkoitusperät ovat jossakin muualla (esim. etelänmatkan rahat).

        2)Kertoa, että kasvattajalla on kiinnostusta panostaa noutajakasvatukseen (siis asettaa koiransa tuomareiden ja muiden ihmisten arvioitavaksi), matkustaa ja harrastaa koiransa kanssa.

        3) Kasvattajalla on esittää mustaa valkoisella koiransa laadusta (rodunomainen ulkonäkö, ei rakenne tai luonnevirheitä..)
        Kasvattaja ei myy "sikaa säkissä" vaan hänellä on esittää dokumentteja koiran oletettavasta "laadusta" sukupuuhun perustuen.
        Koiraa, jonka yksikään vanhemmista ei ole koskaan ollut näyttelyissä tai kokeissa arvioitavana, ei voida mitenkään ennustaa.

        4) Hyvän sukutaulun omaavan koiran myyntihinta on korkeampi, koska oletettavasti myös sen tuotantokustannukset ovat suuremmat.

        Suhtaudun suurella varauksella ksavattajiin jotka jalostavat vain omilla koirillaan (Aava Bella x Aava Rolle, Aava Donna x Aava Bobby)


      • Issukka
        noutaja kirjoitti:

        Sen sukupuun tarkoitushan ei ole vain snobbailla hienoilla menestyksillä, vaan kertoo kasvattajastakin jotakin:

        1) Kertoa, että kasvattaja on OIKEASTI yrittänyt täyttää koirajalostuksen kultaisen säännön eli PARANTAA rodun laatua.

        Jos jalostukseen käytetään mitätahansa naapurin "kivaa" koiraa, ei jalostusseikkoja ole huomioitu millään tavalla vaan kasvattajan tarkoitusperät ovat jossakin muualla (esim. etelänmatkan rahat).

        2)Kertoa, että kasvattajalla on kiinnostusta panostaa noutajakasvatukseen (siis asettaa koiransa tuomareiden ja muiden ihmisten arvioitavaksi), matkustaa ja harrastaa koiransa kanssa.

        3) Kasvattajalla on esittää mustaa valkoisella koiransa laadusta (rodunomainen ulkonäkö, ei rakenne tai luonnevirheitä..)
        Kasvattaja ei myy "sikaa säkissä" vaan hänellä on esittää dokumentteja koiran oletettavasta "laadusta" sukupuuhun perustuen.
        Koiraa, jonka yksikään vanhemmista ei ole koskaan ollut näyttelyissä tai kokeissa arvioitavana, ei voida mitenkään ennustaa.

        4) Hyvän sukutaulun omaavan koiran myyntihinta on korkeampi, koska oletettavasti myös sen tuotantokustannukset ovat suuremmat.

        Suhtaudun suurella varauksella ksavattajiin jotka jalostavat vain omilla koirillaan (Aava Bella x Aava Rolle, Aava Donna x Aava Bobby)

        olen takaa ajanut, mutta...


      • toinen
        Issukka kirjoitti:

        olen takaa ajanut, mutta...

        Sä et todellakaan sanonut mitään tämänkaltaista vaan puhelet omiasi. Sitten kun joku sanoo jotakin järkevää, olet heti samaa mieltä! Naurettavaa!

        Ps. sinulle on muutamia kysymyksiä yllä olevassa viestissä. Vastaa niihin, jos osaat!


      • Issukka
        toinen kirjoitti:

        Sä et todellakaan sanonut mitään tämänkaltaista vaan puhelet omiasi. Sitten kun joku sanoo jotakin järkevää, olet heti samaa mieltä! Naurettavaa!

        Ps. sinulle on muutamia kysymyksiä yllä olevassa viestissä. Vastaa niihin, jos osaat!

        näyttänyt sinullakaan olevan mitään järkevää kirjoitettavaa! Näyttää nyt vain taas olevan niin, että mitä tahansa kirjoitan, niin joku siitä vääntää aivan jotain muuta. En typeryksenä tajunnut, että joka juttu pitää vääntää rautalangasta muille typeryksille!


    • Höh

      Kotikoirien ostajat , ei taida kiinnostaa älyvapaiden tuomareiden arvostelemat koirat saatikka sukupuut. Itse etsin vaimoksi ainoastaan siniverisiä niillä kun on sitä sukupuuta.

      • Issukka

        sitten muille maille vierahille, sillä olet hakoteillä!! Älyvapaa yksilö olet juuri sinä itse, joten se siitä arvostelusta! Vanhan tavan mukaisella asteikolla saisit minun tuomaroidessani nollan! Kertooko mitään?


      • höh
        Issukka kirjoitti:

        sitten muille maille vierahille, sillä olet hakoteillä!! Älyvapaa yksilö olet juuri sinä itse, joten se siitä arvostelusta! Vanhan tavan mukaisella asteikolla saisit minun tuomaroidessani nollan! Kertooko mitään?

        että olet tosikko koirahullu joka ravaa näyttelyissä ja kuvittelet káikkien koiran omistajien saavan siitä tyydytystä.
        Ei se niin mene, monelle koiranomistajalle koira on seurakaveri jolle on kiva jutella ja jonka kanssa on kiva temmeltää tai käydä ulkona kävelemässä.


      • Fox
        höh kirjoitti:

        että olet tosikko koirahullu joka ravaa näyttelyissä ja kuvittelet káikkien koiran omistajien saavan siitä tyydytystä.
        Ei se niin mene, monelle koiranomistajalle koira on seurakaveri jolle on kiva jutella ja jonka kanssa on kiva temmeltää tai käydä ulkona kävelemässä.

        Höh, arvasitkohan ihan oikein?

        Olen samoilla linjoilla issukan kanssa, vaikka en olekaan mikään "tosikko koirahullu, joka ravaa näyttelyissä". Näyttelyissä olen kyllä käynyt, mutta vain katsojana.

        Minullekin koira on sydänystävä ja perheenjäsen - mutta silti ostan koirani mieluummin hyvältä kasvattajalta ja kiinnitän huomiota koiran sukutauluun, vanhempien näyttely- ja koetuloksiin sekä erityisesti terveystilastoihin. Haluanhan, että perheenjäseneni on terve, eikä joudu kärsimään kasvattajan piittaamattomuudesta.


      • Issukka
        höh kirjoitti:

        että olet tosikko koirahullu joka ravaa näyttelyissä ja kuvittelet káikkien koiran omistajien saavan siitä tyydytystä.
        Ei se niin mene, monelle koiranomistajalle koira on seurakaveri jolle on kiva jutella ja jonka kanssa on kiva temmeltää tai käydä ulkona kävelemässä.

        ihan huviksesi, olenko tosikko!? Olen kuule kaukana kaukana tosikosta! Yksi harrastaa yhtä ja toinen toista, ja jokainen saa henkisen tyydytyksen milloin mistäkin! En todellakaan kuvittele kaikkien saavan näyttelyistä tyydytystä. Ja jos haluaisin, niin voisin aivan hyvin ottaa ns. näyttelypakon (esim.3krt) yhdeksi kauppasopimuksen ehdoksi. Ja kun ostaja on sopimuksen allekirjoittanut, niin hän myös sitoutuu viemään koiraansa ne vaaditut kerrat näyttelyyn. En kuitenkaan ole aikonut moista tehdä, sillä kaikki eivät vain yksinkertaisesti voi pitää samoista jutuista, kuin esim. minä. Jos näyttelyihin halutaan mennä, niin se on ok, mutta tärkeintä on kuitenkin se, että kasvattini saavat hyvän kodin ja hyvän elämän. Tosikoksi minua vaan ei saa kirveelläkään!


      • Mylady
        Issukka kirjoitti:

        ihan huviksesi, olenko tosikko!? Olen kuule kaukana kaukana tosikosta! Yksi harrastaa yhtä ja toinen toista, ja jokainen saa henkisen tyydytyksen milloin mistäkin! En todellakaan kuvittele kaikkien saavan näyttelyistä tyydytystä. Ja jos haluaisin, niin voisin aivan hyvin ottaa ns. näyttelypakon (esim.3krt) yhdeksi kauppasopimuksen ehdoksi. Ja kun ostaja on sopimuksen allekirjoittanut, niin hän myös sitoutuu viemään koiraansa ne vaaditut kerrat näyttelyyn. En kuitenkaan ole aikonut moista tehdä, sillä kaikki eivät vain yksinkertaisesti voi pitää samoista jutuista, kuin esim. minä. Jos näyttelyihin halutaan mennä, niin se on ok, mutta tärkeintä on kuitenkin se, että kasvattini saavat hyvän kodin ja hyvän elämän. Tosikoksi minua vaan ei saa kirveelläkään!

        Kaikesta päättäen Issukka ei ole tosikko vaan erittäin lyhytpinnainen ja teräväkielinen jos vain joku on vähääkään erimieltä. Onko kultsun pennut suomessa jo kortilla kun luulet noinvain voivasi pistää jos SINÄ haluat jonkun näyttelypakon. Jos et ole huomannut niin niitä on myynnissä vähän joka oksalla. Kyllä ostaja vielä päättää millä ehdoilla ostaa.


      • kismet
        Mylady kirjoitti:

        Kaikesta päättäen Issukka ei ole tosikko vaan erittäin lyhytpinnainen ja teräväkielinen jos vain joku on vähääkään erimieltä. Onko kultsun pennut suomessa jo kortilla kun luulet noinvain voivasi pistää jos SINÄ haluat jonkun näyttelypakon. Jos et ole huomannut niin niitä on myynnissä vähän joka oksalla. Kyllä ostaja vielä päättää millä ehdoilla ostaa.

        Kyllä, ostaja päättää millä ehdoilla ostaa ja kasvattaja päättää millä ehdoilla myy ;)
        Ja ostaja joka on valinnut kasvattajan huolella ja tietää miltä kasvattajalta pennun haluaa hän kyllä suostuu tuon kaltaisiin ehtoihin.
        Yleisestihän kasvattajat jotka todella yrittävät saada aikaan rotumääritelmän mukaisia koiria toivovat että pentua käytettäisiin edes sen muutaman kerran näyttelyissä.
        Se on kuitenkin erittäin hyvä tapa saada palautetta omasta työstä rodun eteen.
        Jos ei halua koiraansa näyttelyyn viedä voi koiran ostaa kasvattajalta joka ei sellaista vaadi/toivo, mutta minä ainakin kasvattajaa valitessani pitäisin vain hyvänä asiana jos kasvattaja haluaa pentua vietävän näyttelyyn. Huonompi juttu jos tulee kielto ettei saa viedä. Olen kyllä kuullut niistäkin kasvattajasta joiden lupaavat pennut täytyy viedä (yleensä sijoitetaan) ja "huonommat" saavat kiellon -eihän kasvattaja sentään halua yleiseen tietoon että häneltäkin tulee joskus pentuja jotka eivät olekaan niitä suuriä näyttelytähtiä.

        Kasvattaja siis voi ja saa laittaa sopimukseen ehtoja, itselläni sopimuksessa lukee että kasvattajalla on etuosto-oikeus koiraan jos joskus joudun siitä luopumaan. Se jo kertoo siitä että kasvattaja todella välittää kasvateistaan. Samoin kuin se että oma kasvattajani toivoo KAIKKIEN pentujen käyvän näyttelyissä muutaman kerran, olipa koira sitten minkä näköinen tahansa =)


      • Issukka
        Mylady kirjoitti:

        Kaikesta päättäen Issukka ei ole tosikko vaan erittäin lyhytpinnainen ja teräväkielinen jos vain joku on vähääkään erimieltä. Onko kultsun pennut suomessa jo kortilla kun luulet noinvain voivasi pistää jos SINÄ haluat jonkun näyttelypakon. Jos et ole huomannut niin niitä on myynnissä vähän joka oksalla. Kyllä ostaja vielä päättää millä ehdoilla ostaa.

        se kyllä on kasvattaja, joka ehdot sanelee ja ostaja sitten ne joko hyväksyy tai sitten ei! Sitäpaitse kasvattajatkaan eivän ihan jokaiselle suostu edes myymään, joten mietipä sitä! Ja ehkä nyt kannattaisi niistä kirjoituksistani lukea ihan jokaisen sanan ja rivin, niin niitä ehkä tajuaisi tyhmemmätkin helpommin!


      • Höh
        Issukka kirjoitti:

        se kyllä on kasvattaja, joka ehdot sanelee ja ostaja sitten ne joko hyväksyy tai sitten ei! Sitäpaitse kasvattajatkaan eivän ihan jokaiselle suostu edes myymään, joten mietipä sitä! Ja ehkä nyt kannattaisi niistä kirjoituksistani lukea ihan jokaisen sanan ja rivin, niin niitä ehkä tajuaisi tyhmemmätkin helpommin!

        Neidillä otsaa. Ostajana voi luvata mitä vain entä toteutus Seuraako sanktioita, vietkö koiran pois....


      • Mylady
        Issukka kirjoitti:

        se kyllä on kasvattaja, joka ehdot sanelee ja ostaja sitten ne joko hyväksyy tai sitten ei! Sitäpaitse kasvattajatkaan eivän ihan jokaiselle suostu edes myymään, joten mietipä sitä! Ja ehkä nyt kannattaisi niistä kirjoituksistani lukea ihan jokaisen sanan ja rivin, niin niitä ehkä tajuaisi tyhmemmätkin helpommin!

        Vain Alkossa ja venäläisessä ruokakaupassa myyjä määrää kaikaen millä ehdoilla ja kenelle. Kummassa olet ollut tai olet parhaillaan myyjänä. Onko Kismet asianajajasi vai toinen nimimerkkisi jolla haet luotettavuutta mielipiteillesi. Hyvää jatkoa ei kiinnosta enempää rähjätä kanssasi.


      • Issukka
        Mylady kirjoitti:

        Vain Alkossa ja venäläisessä ruokakaupassa myyjä määrää kaikaen millä ehdoilla ja kenelle. Kummassa olet ollut tai olet parhaillaan myyjänä. Onko Kismet asianajajasi vai toinen nimimerkkisi jolla haet luotettavuutta mielipiteillesi. Hyvää jatkoa ei kiinnosta enempää rähjätä kanssasi.

        Käytän vain yhtä nimimerkkiä päinvastoin kuin monet muut. Et loukannut pelkästään minua, vaan myöskin kismettiä! Taitaapi ollakin niin, että jos on tietoa, niin tuleekin persuuksiin potkituksi. Minulla kasvattajana valitettavasti on täysi valta valita ostajat kasvateilleni, ja niin myös kaikilla muillakin - se on tosiasia!!


      • Mylady
        Issukka kirjoitti:

        Käytän vain yhtä nimimerkkiä päinvastoin kuin monet muut. Et loukannut pelkästään minua, vaan myöskin kismettiä! Taitaapi ollakin niin, että jos on tietoa, niin tuleekin persuuksiin potkituksi. Minulla kasvattajana valitettavasti on täysi valta valita ostajat kasvateilleni, ja niin myös kaikilla muillakin - se on tosiasia!!

        en epäile noutajatietouttasi vaan kritisoin asennettasi. Snulla taitaa olla näillä sivuilla "ystäviä" jo tarpeeksi joten minä jätän sinut rauhaan. Tuota nimimerkki vihjailujasi en ymmärtänyt. En minä tällä palstalla käytä muita nimimerkkejä. Kismetiä en halunnut loukata, mutta tuli epäilys, että olette yksi ja sama koska hän vastaili puolestasi. Hyvää kesää ja kartuta vain tietojasi. Olen saanut teksteistäsi hyviä vihjeitä. Mieti kuitenkin asenteitasi.


      • Issukka
        Mylady kirjoitti:

        en epäile noutajatietouttasi vaan kritisoin asennettasi. Snulla taitaa olla näillä sivuilla "ystäviä" jo tarpeeksi joten minä jätän sinut rauhaan. Tuota nimimerkki vihjailujasi en ymmärtänyt. En minä tällä palstalla käytä muita nimimerkkejä. Kismetiä en halunnut loukata, mutta tuli epäilys, että olette yksi ja sama koska hän vastaili puolestasi. Hyvää kesää ja kartuta vain tietojasi. Olen saanut teksteistäsi hyviä vihjeitä. Mieti kuitenkin asenteitasi.

        jos joku on jostain kanssani samaa, tai ainakin melkein samaa mieltä, niin heti oletetaan, että olenkin minä itse. Valitettavasti näin ei kuitenkaan ole. Kun olen tällä nimimerkillä aloittanut, niin sillä myös jatkan. Juu, olen saanut hirvittävän monta suoranaista sydänystävää näiltä palstoilta, onko se sitten hyvä vai paha, mene tiedä. Ainakin minua kohdellaan todella tyylikkäästi, mutta jokainenhan taaplaa tyylillään. On ehdotettu nimimerkin vaihtoa, mutta mikä järki siinäkään olis. Issukka häipyis ja jokin toinen tulisi tilalle. Niin kauan kuin seison molemmilla jaloilla tiukasti maankamaralla ja tiedän mitä teen tai tekemättä jätän, niin nimimerkkini pysyköön samana. Tämä neiti lähtee nyt yhdessä siippansa kassa juhlimaan 25v hääpäiväänsä, joten...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      194
      1621
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      33
      1424
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      321
      1228
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      138
      1179
    5. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      120
      1085
    6. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      93
      1065
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      133
      1023
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      234
      989
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      62
      969
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      89
      950
    Aihe