Guy22

Gii_22

Millainen vene on Guy 22?
Sisätiloiltaan ainakin hintaluokassaan mainio, ellei suorastaan ylellinen.
Minkälainen purjehtia, rakenteellisia vikoja tms.?

Olen hankkimassa ensimmäistä purjevenettä ja hinta on melko tärkeä valintakriteeri sisätilojen ohella.
Kaksi erillistä nukkumatilaa olisi myös tarpeen.
Muita vaihtoehtoja kuin Guy, hintaluokassa n. 5000€?

36

2572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gay22

      Guy22 purjehtii kivasti 5-6 solmua 3-5m/s tuulessa. Oman Guy22 huippunopeus on ollut noin 8 solmua sivumyötäiseen. Vesilinja on lyhyt ja purjepinta-ala on pieni, joten aika monet isommat veneet menee ohi. Mutta älä anna sen haitata, purjehdus on upea harrastus Suomen kesässä. Guyn ehdoton valtti on sen erilliset nukkumatilat 5 hengelle.

      Mielestäni 5000€ luokassa Guy on ehdottomasti paras valinta, mutta sillä hinnalla pitää etsiä se paras vaihtoehto. Uudehkot purjeet ja patjat, lämppäri yms.

      Jos on rahaa laittaa vielä vähän lisää, seuraavat hyvät vaihtoehdot löytyy 27 jalan luokasta, mutta hintaa tulee sitten 3000-5000 euroa lisää.

      • 13

        Aika moinen menopeli sinulla. Kenties perämoottorin kansa. sanoisin että totuus purjein on on maksimissaan se mikä on tuulta metreissä on vauhtia solmuissa. ja semin sivumyötäisessä.


      • Cpt.Hornblower

        Totuus lähempänä 3-5 knots. :)
        Silti kelpo pursi. Tukevaa tekoa ja tilava.
        Valitettavasti tuohon 5000€ hintaan ei taida kukaan myydä sitä huippuyksilöä.
        Tonni lisää, niin purjeetkin uudehkot jne..
        Samalla rahalla ei siltikään löydy vastaavia sisätiloja isommista veneistä vrt. useimmat 27 jalkaiset.
        Aloittelijalle varmasti sopiva vene.
        Perämoottori tosin hankala satamahommissa mutta siihen tottuu ja jos ei totu, niin rakentelee vivut käden ulottuville.
        Itse aloitin purjehduksen Guylla ja se olikin veneeni seuraavat 6 vuotta.


      • Joakim_
        Cpt.Hornblower kirjoitti:

        Totuus lähempänä 3-5 knots. :)
        Silti kelpo pursi. Tukevaa tekoa ja tilava.
        Valitettavasti tuohon 5000€ hintaan ei taida kukaan myydä sitä huippuyksilöä.
        Tonni lisää, niin purjeetkin uudehkot jne..
        Samalla rahalla ei siltikään löydy vastaavia sisätiloja isommista veneistä vrt. useimmat 27 jalkaiset.
        Aloittelijalle varmasti sopiva vene.
        Perämoottori tosin hankala satamahommissa mutta siihen tottuu ja jos ei totu, niin rakentelee vivut käden ulottuville.
        Itse aloitin purjehduksen Guylla ja se olikin veneeni seuraavat 6 vuotta.

        Kyllähän tuo kulkee yli 5 solmua jo 4 m/s sivutuulissa, mutta 6 solmua vaatii jo selkeästi reippaampaa tuulta. Hyvin tuo purjehtii kokoonsa ja LYS-lukuunsa nähden, varsinkin ikäisekseen.


      • FF 27
        Joakim_ kirjoitti:

        Kyllähän tuo kulkee yli 5 solmua jo 4 m/s sivutuulissa, mutta 6 solmua vaatii jo selkeästi reippaampaa tuulta. Hyvin tuo purjehtii kokoonsa ja LYS-lukuunsa nähden, varsinkin ikäisekseen.

        Laskennallinen runkonopeus luokkaa 5,8 solmua? Miten suuria ylityksiä voi näiltä vanhoilta konstruktioilta odottaa/toivoa sivutuulessa?


      • Joakim_
        FF 27 kirjoitti:

        Laskennallinen runkonopeus luokkaa 5,8 solmua? Miten suuria ylityksiä voi näiltä vanhoilta konstruktioilta odottaa/toivoa sivutuulessa?

        No kyllä tuolla 7 solmua pääsee kun tarpeeksi tuulee. Pitää tosin olla sivu-myötäistä tai myötätuulta. En ole Guy 22:lla purjehtinut, mutta Dehler 22 ei kulkenut kuin niukasti yli 7 kn reilun kokoisella spinnulla 15 m/s tuulessa. Folkkarit menivät vauhdilla ohi ilman spinnua tuolloin eli melkoinen raja tulee vastaan tuossa reilun 20% ylityksen paikkeilla noilla vanhemmilla konstruktioilla.

        Isoissa aalloissa voi hetkellisesti päästä kovempaa, mutta yli 6,5 kn puhumattakaan 7 kn keskinopeudet jäävät kyllä haaveeksi hiukankin pidemmällä matkalla.


      • Guy22_2
        13 kirjoitti:

        Aika moinen menopeli sinulla. Kenties perämoottorin kansa. sanoisin että totuus purjein on on maksimissaan se mikä on tuulta metreissä on vauhtia solmuissa. ja semin sivumyötäisessä.

        Olet oikeassa.
        Mentiin 21 m/s sivumyötäisessä 21 solmun vauhtia.
        Tuntui hyvältä.


    • 18

      Suurin haitta on Gay22 kommentit. Monet eivät ole tätä kestäneet ja ovat hankkineet penispidennyksen.

      • Keltanokka

        Olen varsin kokematon purjehtia ja heikolla tuulella guy purjehtii helposti tuon viisi solmua iso fokka ylhäällä. Kuusi solmua taitaa olla tähän mennessä ennätys, mutta se on kova vauhti meille. Vähempikin riittää, niin ehtii lukemaan karttaa ja vaihtamaan halsseja. :) Sisätilat ratkaisi paljon, kun viisihenkinen perhe pitää saada kiuluun mahtumaan. Uudehkoilla purjeilla ei varmaan moni tämän luokan vene alle viidellä tonnilla lähde. Suosittelen ensiveneeksi, kuten meillä. Tilava ja helppo purjehtia ja pienehkö syväys. Ei luokkansa hitain edes amatöörin käsissä. :))


      • Keltanokka

        Olen varsin kokematon purjehtia ja heikolla tuulella guy purjehtii helposti tuon viisi solmua iso fokka ylhäällä. Kuusi solmua taitaa olla tähän mennessä ennätys, mutta se on kova vauhti meille. Vähempikin riittää, niin ehtii lukemaan karttaa ja vaihtamaan halsseja. :) Sisätilat ratkaisi paljon, kun viisihenkinen perhe pitää saada kiuluun mahtumaan. Uudehkoilla purjeilla ei varmaan moni tämän luokan vene alle viidellä tonnilla lähde. Suosittelen ensiveneeksi, kuten meillä. Tilava ja helppo purjehtia ja pienehkö syväys. Ei luokkansa hitain edes amatöörin käsissä. :))


    • aiuesxnvcbvbhf

      Kyllä se hinauksessa kulkee sen 6 solmua!

    • ennakkoluulottomasti

      Tuli ostettua talvella kyseisen lajin edustaja. Lienee ensimäisen vuoden erää jotka on valmistanut Venetalo Bensow Marin?. Rakensimme sisätilat kokonaan uusiksi, jonka lisäksi teimme vesi-wcn. Kaverin Guy-22 on myöhemmin rakennettu, jossa tietääksen kansirakenteet eivät ole ihan niin tukevat kuin ensimmäisissä veneissä. Jouduimme vielä käymään kaikki kannella olevat läpimenot läpi joissa uusimme tiivistys massaat. Lisäksi vaihdoimme ikkunat. Neitsyt matka on takana. Skuutin köysi ja topparit joudumme uusimaan. purjehdus oppaamme mukaan meidän ja veneen toiminta ensimäinen reissu kyseisellä veneellä oli uyvin sujunut, vaikka oli kymmenisen metriä tuulta puuskissa, Suosittelisin tutustumista useisiin Guy-kakskakkosiia joita on useita myynnissä !

      • köydet

        Missä järjestyksessä porukka pitää Guy 22:n mastoköysiä? Eli nostimme ja spinnupuomin säätimet sekä ison kulman kiristin. Omassa veneessä on kolme lukkoa maston molemmin puolin, mutta vain toisella puolella vinssi.


      • köydet

        Missä järjestyksessä porukka pitää Guy 22:n mastoköysiä? Eli nostimme ja spinnupuomin säätimet sekä ison kulman kiristin. Omassa veneessä on kolme lukkoa maston molemmin puolin, mutta vain toisella puolella vinssi.


      • köydet

        Missä järjestyksessä porukka pitää Guy 22:n mastoköysiä? Eli nostimme ja spinnupuomin säätimet sekä ison kulman kiristin. Omassa veneessä on kolme lukkoa maston molemmin puolin, mutta vain toisella puolella vinssi.


    • sk.uutti

      Meillä on köydet hyvässä järjestyksessä ;-) Itse nostan ison ja spinnun ylös oikealta, missä on vinssi. Genoan nostan vasemmalta ja käytän skuuttivinssiä. Ei aavistustakaan onko järjestys oikea, mutta se toimii.

    • kyrpiäinen

      OOKKONA OULUSTA? TÄH? Mistä työ puhutte,TÄH?

    • Sai-lor

      Viiden kesän perusteella erinomainen peli!

      Plussat:
      ulkomittoihin nähden mahtavat sisätilat
      tukevaa tekoa, kestää aikaa ja menoa hyvin (olen miettinyt usein sitä, että miltä tulee näyttämään nyky-Bavaria 30v ikäisenä)
      lyijyköli (löytyy aika harvasta uudesta veneestä...)
      kallistelun suhteen melko jäykkä vene, reivaamiskynnys paljon ylempänä (mm pienestä purjepinta-alasta johtuen) kuin muilla.

      Miinukset:
      - kova vasta-aallokko myrkkyä (luoviessa tai moottoriajossa) veneen lyhyydestä johtuen, alkaa läpsyttää ja meno loppu
      - säilytystilojen rajallisuus (mm jääkaapille mahdotonta löytää järkipaikkaa)
      - sisäänkäyntiluukun pleksin hervoton koko, säilyttäminen tuskaa
      - nopeusresurssit rajalliset, aika paljon menee venettä kahta laitaa ohi...vaikka vetäisi täysillä räteillä oikein trimmattuina

      Perämoottori ei ole mielestäni miinus eikä plussa. Tottakai sen kyky esim pysäyttää vene pakilla on rajallinen ja joskus huutaa potkuri ilmassa jos tulee aallokkoa, mutta toisaalta se on ilo heittää huoltoon ns "lennosta" jos jotain huoltotarpeita ilmenee. Latauskyky heikko (laturi tyyliin alla 5A), mutta tekee sentään jotain.

      Itse sain Guylla mittariin 9 m/s sivumyötäisessä hetkellisesti 6.8 solmua, mutta koko 30 mailin legi tultiin 5.5 solmun keskinopeudella, mikä on mielestäni ko kulkineella erinomainen suoritus. Purjeina reivaamaton iso, rullagenoa n puoliksi auki.

      Bensow Marine oli veneen jälleenmyyjä, jolla oli käytännössä monopoliasema 1980-luvulla (toi maahan ja myi useita isoja merkkejä). Taisi mennä konkkaan lama-ajan alla. Guyta valmistettiin ainakin kolmessa erässä kolmen eri valmistajan toimesta, omani on valmistettu Pietarsaaressa Nykra:lla ja on sarjanumeroltaan 156 / 210.

      Olen itse myymässä venettäni tämän kauden jälkeen, joten jos jotakuta kiinnostaa niin ilmoitelkaa (annan yht.tietoni jos tähän keskusteluun joku hihkaisee asiasta).

      Vene lyhyesti:

      * Guy 22 vm 1983 (uusi malli, jossa keulassa ankkuriboksi, itsejalustava fokka ja sirompi kylkilista)
      * 8hp Johnson sail 2-t (erikoispitkä riki, pitkä vaihdevalitsinvipu moottorin edessä), huollettu hyvin ja kaasari vaihdettu kokonaan uuteen viime vuonna.
      * Löytyy rullagenoa, isopurje laxy-jackeilla ja zip-bagilla
      * Istumalaatikon tuulisuojat taskuilla
      * 2xankkuri 2 xankkuriliina
      * aurinkopaneeli maasähköjärjestelmä (2 pistorasiaa sisällä), akku 80 Ah vm 2011
      * vesi-wc (septi!) n 20 litran säiliöllä!
      * kiinteä makeavesisäiliö n 15 litraa!
      * Garminin väriplotteri Kotka-Vaasa saaristomeren täydellisillä kartoilla vm 2010
      * Piirtävä kaikuluotain (4" näyttö)
      * muu perusvarustus (vrt 3. luokka kats.varustus)
      * koottava metallipukki

      Saa kysellä lisää jos kiinnostaa...tässä kirkkaasti Suomen parhaiten varusteltu Guy 22. Kaupanteon yhteydessä voidaan neuvotella mahdollisesti kaupantekijäisinä tulevasta Waecon 18L kompurajääkaapista (ovh yli 400 €, takuu voimassa), jonka virran kulutus erittäin pieni (0,3 A).

      • Riku

      • Sebuwild

        Tuota venhoa itsekin suunnitellut kaudelle -13 Pistä mullekin yhteystietoja [email protected]


    • Joakim_

      Veneen (ja auton) kunto vanhana on enemmän ylläpidosta kuin laadusta kiinni. Todella huonokuntoisia Guy 22:ia ja varsinkin Guy 27:ja oli jo 20 vuotta sitten."nyky-Bavarioita" on ollut jo yli 10 vuotta ja ainakin valtaosa niistä näyttää edelleen varsin hyväkuntoiselta. Halvempi hankintahinta ei ehkä yllytä samanlaiseen (usein ulkoistettuun) ylläpitoon kuin kalliimmilla, mutta en näe mitään syytä siihen, ettei "nyky-Bavaria" voisi olla erinomaisessa kunnossa 30-vuotiaana. Itse asiassa aika harva vene on erinomaisessa kunnossa 30-vuotiaana ilman hyvää huolenpitoa. Swaneissakin on usein tuossa iässä osmoosiremppa tehty, tiikkikansi vaihdettu 1-2 kertaa ja sisustukselle tehty isompi remppa sekä vaihdettu suurin osa heloituksesta.

    • Kari K.

      Varmasti minkä tahansa vehkeen saa huonolla huolenpidolla surkeaan jamaan. Olen tässä jossain vaiheessa vaihtamassa venettä isompaan, kävin katsomassa mm yhtä myynnissä olevaa Bavaria 30 Cruiseria vuodelta 2005. Olipahan pettymys, vettä tullut sisään mm avoimeksi unohtuneista ikkunoista, muovin ja puuosien saumoissa selkeitä kosteuden aiheuttamia tummentumia, kattopehmusteita paikoin irti liimauksestaan (kosteutta alla? Who knows?). Tyynyt löyhkäsivät ihan pottukellarilta ja pilssi kostea.

      "Sai-lor":in pointti taitaakin olla siinä, että Guy22 tai muun -80 - luvun vempaimen saa helpommin korjattua, kun kaikki on ns "esillä ja käsillä" eikä vene ole niinkään koottu moduleista, missä käytetty muovia ja puuta sekaisin ja negatiiviset yllätykset jäävät piiloon...Tunnen monia Bavarian omistajia, joista yksikään ei ole antanut kunnossapitoa muiden käsiin, turhaahan se on uutta paattia antaa muiden puunata, kun varsinaista saneerausta ei vielä juuri ole vaan menee helppojen siivoustöiden parissa. Eikä kyseessä ole kuitenkaan mikään ns arvovene, vaan kokoluokassaan ehkäpä halvin (muttei toki mitenkään huono) kulkine.

      Monelle vene on vuositasolla n kuukauden kestävä harrastus, eikä mikään uskonnollinen objekti, jota mietitään koko ajan. Siksipä uskon että suurin osa kunnossapidosta on vahaamista ja homepilkkujen pyyhkimistä uudempien veneiden osalta. Vanhemmat menee kiertoon ja kunnossapito silloin koostuu jynssäämisen lisäksi korjauskohdelistan tyhjentämisestä. Mitä tulee esim Guy22:een, niin siinä ei varsinaisia kalliita kohteita ole, sillä esim moottori on irroitettava ja säilyy sisätiloissa talven yli (vastoin kuin ne kymppitonnin meridieselit). Kun ei ole mitään hajoavaa, niin mitään ei mene rikkikään....:)

    • dgrthyrhhbvggtfy

      Tiedoksi tuohon G 22 vauhtiin 5 ms tuulessa muka 5-6 solmua....veneen lys on 0,99!Siis aika mato joten tässä totuus!

    • Kokemusta on.

      Nuo LYS:it voit tumpata sinne mihin ei valo näy eikä kuulu...voin vahvistaa, että 5 m/s tuulella 5 solmua ei ole mikään ameriikan temppu vaan onnistuu kyllä, jopa ilman spinnua sivutuulella ja ykkösgenualla.

    • Mikkok

      Olisin kanssa vaihtamassa oman Guy 22:n ens keväänä vähän isompaan, että jos jotakuta kiinnostaa "pientä laittoa" vaativa Guy niin multa saa sellasen hyvinkin sopivaan hintaan, jos selvitään ensi viikonlopun Viron reissusta hengissä. [email protected]

    • guy22?

      Vanha ketju, mutta käytän tätä kun en uudempaakaan löytänyt.
      Onko kellään tietoa Guy22:n punkkien pituudesta? Tai edes kuvia josta asia selviää. mahtuuko parimetrinen nukkumaan?
      Venettä hankkimassa, enkä vielä ole ehtinyt yhtään Guy22:a käydä katsomassa.
      Tänks.

      • MaxiMixer

        Moi!

        Itselläni oli Guy 22 useamman vuoden. Olen 192cm pitkä ja peräkajuutassa pituussuunnassa jalat ottivat peräseinään kiinni, jote oli nukuttava hieman poikittain. Peräkajuutassa mahtuu edessä nukkumaan poikittain. Keulassa pituutta riitää.


    • L-oiri

      Keulakajuuttaan menee sellainen 190cm jollain lailla vaakatasoon, takakajuutta karvan verran pidempi. Olen nähnyt yhdessä Guyssa irroitettavan keskimmäisen selkänojan (ns keulapala) salongissa, jolloin saa punkkaan vielä parikymmentä senttiä lisää pituutta.

    • 20+1

      Mielestäni onnettoman pieni.

      Ostin ensimmäisen purkkarini tänä keväänä ja GUY22 oli aluksi yksi vahva ehdokas.. Sitten kun moisen näin luonnossa, niin tajusin miten pieni se oikeasti on.

      • UrbanTurban

        Katsoitko alta päin? Ulkoapäinhän ne tilat avautuvat. Viininkin varmaan valitset etiketin perusteella. Niin ja onhan se kammottava ajatus että tulikohan nyt ostettua eka purkkari värin perustein ja tulisi katumapäälle....kokemus kai ei vielä paljoa paina. ;-)

        Guyta parempaa "kilohintaa" et sisätiloille saa mistään purkkarista. Onhan se pieni, mutta kannattaakin vertailla muihin alle 7m botskeihin. En ole myymässä sellaista, mutta mielestäni eräs venemaailman kiistattomia klassikoita, jonka tilankäyttöön on monella nykypurrellakin tekemistä.


      • 11+9
        UrbanTurban kirjoitti:

        Katsoitko alta päin? Ulkoapäinhän ne tilat avautuvat. Viininkin varmaan valitset etiketin perusteella. Niin ja onhan se kammottava ajatus että tulikohan nyt ostettua eka purkkari värin perustein ja tulisi katumapäälle....kokemus kai ei vielä paljoa paina. ;-)

        Guyta parempaa "kilohintaa" et sisätiloille saa mistään purkkarista. Onhan se pieni, mutta kannattaakin vertailla muihin alle 7m botskeihin. En ole myymässä sellaista, mutta mielestäni eräs venemaailman kiistattomia klassikoita, jonka tilankäyttöön on monella nykypurrellakin tekemistä.

        Alta, päältä ja sisältä.
        Itse päätin pistää 1,5k€ enemmän ja ostaa sellaisen veneen, jossa yöpyy jo pidemmänkin reissun yöt.


      • hoo6
        11+9 kirjoitti:

        Alta, päältä ja sisältä.
        Itse päätin pistää 1,5k€ enemmän ja ostaa sellaisen veneen, jossa yöpyy jo pidemmänkin reissun yöt.

        "Alta, päältä ja sisältä.
        Itse päätin pistää 1,5k€ enemmän ja ostaa sellaisen veneen, jossa yöpyy jo pidemmänkin reissun yöt."

        Ihan mielenkiinnosta, mikä vene??


      • GiippariX
        11+9 kirjoitti:

        Alta, päältä ja sisältä.
        Itse päätin pistää 1,5k€ enemmän ja ostaa sellaisen veneen, jossa yöpyy jo pidemmänkin reissun yöt.

        Olisikohan tullut pilkkuvirhe. Kyllä 15 k€ on lähempänä totuutta. Olen nyt pari kesää Guy:lla purjehtinut ja vähän isompaa miettinyt seuraavaksi. Sitten pitää siirtyä 27 jalkaisten luokkaan ja kyllä hyväkuntoisesta 80-luvun loppupuolen veneestä joutuu pulittamaan parikymppiä ( esim. Sunwind tai Maxi).


    • Urban Turhan

      Trrrrrrrrrr (rumpujen pärinää).....ja tämä n 7 kEUR vene on siis?

      Odotan mielenkiinnolla, mihin mahtuu tuossa hintaluokassa esim 5-6 hlöä kivuttomasti "pidemmänkin reissun öille"...

      • tandemillako?

        Kahteen Guy22 veneeseen mahtuu yhteensä 5-6 henkeä mainiosti ja ovat halvempia kuin yksi vene samoilla sisätiloilla kuin nuo yhteensä. 10k eurolla pitäisi nuo jo irrota.
        Mutta mikä olisi paras tapa kiinnittää ne purjehtiessa yhteen, että miehistö riittää jos purjehdustaitoisia aikuisia on vähän?
        Hinausköysi ei siis käy. Pitäisikö hinauspalkkien joustaa vai saako ne olla jäykkiä?
        Jos olis jäykkiä niin ainakin nyökkiminen aallokossa vähenisi huomattavasti, jos vaan paikat kestää. Etummaisen veneen peräsimen voi lukita suoraan, eihän sitä tiedä edes kumpaan suuntaan sitä käännöksessä kääntäisi. Mutta saako takimmaisen veneen keulapurjetta vetämään, jos palkit pitävät veneet ihan peräkkäin?
        Kaksimastoisissa kun kolmannen peräkkäisen purjeen saa yleensä skuutattua jo keskilinjalle, ja nyt ei sitten saisikaan.


    • Masa 19

      Paljonko vitaan primeriäGuy 22:n pohjaan, kaksi vaikokolme purkkia ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2459
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      55
      2194
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      190
      2133
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1712
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1252
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1212
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1108
    Aihe