koira näykkii ja murisee, murrosikä?

epätoivoinen

mulla on 7kk vanha uroskoira, joka on ennen ollut todella kiltti ja miellyttämishaluinen mua ja muitakin perheenjäseniä kohtaan.
nyt kuitenkin se on yhtäkkiä alkanut vahtimaan vaikka luuta, ei anna koskea edes itseensä vaan murisee ja nopeasti myös näykkäisee.
tällasta tapahtuu esim kun herra on varastanut esim roskiksesta ruokaa. yritän lempeästi ottaa pois ruoan suusta ja murisee ja näykkäisee.
tätä on alkanu tapahtuun myös kun sillä on sen oma lelu tai koira on majoittautunut jonnekkin. koira saattaa murahtaa ja näykkäistä ilman mitään näkyvää syytä. koiran nostamistakaan se ei siedä vaan reagoi samalla tavalla.

koiralla on siis varmaan alkanu sen murrosikä. oon lukenu kirjoja ja netistä ettiny tietoa. aina kun herra näykkäisee, sanon jämäkästi ei, mutta se saattaa näykkäistä uudestaan.
jostain luin sitten, että koiraa voi ottaa kuonosta hellästi kiinni ja pitää suun sillä tavoin kiinni. kerran oon näin tehnyt. eli kun se yritti näykkästä, otin kuonosta kiinni ja pidin sen kiinni, sanoin jämäkästi ei niin monta kertaa että koira katsoi toiseen suuntaan. irrotin sitten ja jätin huomioimatta vähään aikaan.
pelkään kuitenkin, että jos asia onkin niin että se innostaa koiraa taistelemaan vastaan enemmän...

miten mun pitäis tän murkun kaa menetellä, mitä mieltä ootte ja onko teillä kokemusta asiasta? alan oleen jo epätoivoinen ://

22

6571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hnjuyi

      Älä lue netistä, ei koiran luottamusta ansaita latelemalla sille napakoita kieltoja, ei:tä. Mitäs jos kysyisit kasvattajalta, neuvoisi kädestä pitäen.

      Et taida olla koiraihmisiä etkä kovin monta kirjaa lukenut, kun et sen vertaa ymmärrä, että kertoisit edes koirasi rodun. Sen luonne (=suvun, koska tuon ikäisestä et tiedä), terveyspuoli sekä oma käytöksesi vaikuttavat valtavasti.

      Miksi menet ottamaan siltä luita. Tottakai eläin puolustaa luutaan, ruokarauha on eläimen perusoikeus, yritätkö tuhota sen vähänkin luottamuksen joka koirallasi ehkä enää on sinua kohtaan. Viemällä siltä ruoan, teet se helposti ja sitä' luottamusta on hiivatin vaikea saada enää koskaan takas.

      Soita nyt sille kasvattajalle, ennen kuin pilaat koiraparan kokonaan.

      • epätoivoinen

        tää on mun ensimmäinen koira, joten kokemusta ei ennestään ole. oon lukenut aika paljonkin koirakirjoja, mutta kun ei kokemusta tosielämästä kuitenkaan ole, oon aika hukassa koiran kanssa.

        luita en oo ottanut pois kokonaan. oon vaan tehnyt niin että otan luun ja annan makupalan ja kehun. heti annan sitten luun takaisin. aina ennen on toiminut, mutta nyt alkoivat murinat.

        koirani on cavalier.


      • Luuupää

        Kyllä koiralta tulee saada otettua jotain pois suusta, kaikki sinne menevä kun ei ole hyväksi. Sen sijaan että tekisi siitä inhottavan suustarepimistilanteen kannattaa tehdä siitä eräänlainen leikki. "Jos saan koskea/ottaa luusi niin saat herkkua ja saat luusi vielä takaisin."
        Esim. Tuire Kaimion Pennun kasvatus-Pennusta kunnon koiraksi kirjassa irti-käskyä harjoitellaan juuri tuolla tavalla.


      • Mie vain
        epätoivoinen kirjoitti:

        tää on mun ensimmäinen koira, joten kokemusta ei ennestään ole. oon lukenut aika paljonkin koirakirjoja, mutta kun ei kokemusta tosielämästä kuitenkaan ole, oon aika hukassa koiran kanssa.

        luita en oo ottanut pois kokonaan. oon vaan tehnyt niin että otan luun ja annan makupalan ja kehun. heti annan sitten luun takaisin. aina ennen on toiminut, mutta nyt alkoivat murinat.

        koirani on cavalier.

        Koira hakee vain rajojaan, vaikka cavalier on yleensä lempeä ja nöyrä sekin saattaa kokeilla.
        Itse en oikein neuvoja uskalla jaella koska en kyseistä koiraa tunne. Kasvattaja antaa juuri kaikista parhaimmat neuvot koirallesi.


      • Taas näitä

        Vau tosi kiva alkaa syyttelemään kun toinen ihan asiallisesti kysyy neuvoa. Ja se että koira näykkäsee jos sen tavaroitten lähelle ees menee on tosi huolestuttavaa. Kyllä pitäs saaha voida kulkee koiran ohi jos sillä on joku luu kaluttavana. Alottaja ei ees sanonut että olisi vain mennyt ottamaan koiralta luita ja sinä heti leimaat että omistaja on huono ja menee vain kiusaamaan koiraa ja ottamaan koiralle kuuluvan luun pois ihan vaan huvin vuoksi. Siinä olet oikeassa että varoitat netistä, koska sinun kaltaisia ääliöitä, joista kaikki muut koiran omistajat toimii aina väärin (paitsi ite tietty on aina oikeessa), on täällä antelemassa "neuvoja" eli syyllistämässä.


      • tääonmun
        epätoivoinen kirjoitti:

        tää on mun ensimmäinen koira, joten kokemusta ei ennestään ole. oon lukenut aika paljonkin koirakirjoja, mutta kun ei kokemusta tosielämästä kuitenkaan ole, oon aika hukassa koiran kanssa.

        luita en oo ottanut pois kokonaan. oon vaan tehnyt niin että otan luun ja annan makupalan ja kehun. heti annan sitten luun takaisin. aina ennen on toiminut, mutta nyt alkoivat murinat.

        koirani on cavalier.

        Meillä koira nuorempana varasti kerran vanukaspurkin mun kädestä. Lähdin perään, koira ärisi mulle. Otin koiraa niskasta kiinni, vähän ravistelin ja huusin kurkku suorana:" EI, EI, EI! Mulle et murise! "(lisäksi muita painokelvottomia sanoja).
        Sen jälkeen koira ei ole julkisesti varastellut, mitä nyt joskus ruokapöytään jääneet ruuantähteet voivat kadota, mutta siitä ei voi syyttää koiraa, koska tapauksilla ei ole silminnäkijöitä.
        Luut, silloin harvoin kun saa, koira haluaa syödä omassa rauhassaan nautiskellen, en mene häiritsemään.
        Muutenkin koira tarvitsee ruoka- ja nukkumarauhan, oman "pesän".


    • Joobax

      Pitää nuoren koiran kanssa vähän valita taisteluita, jottei menetä luottamusta. Koira elää mentaliteetilla "löytäjä saa pitää". Aggressiivista ruuanpuolustamista ilmenee meillä sellaisissa tilanteissa, joissa koira "löytää" jonkin herkkupalan, jonka haluan siltä pois. Kun koira on siinä mielentilassa, kannattaa arvioida, ehtiikö herkun nappaamaan koiralta ennen kuin se on nielaistu vai antaako olla. "Löytämisestä" eli ruuan pöllimisestä pitää koiraa korjata ENNEN kuin se on ehtinyt palan viedä, jotta se olisi oikeasti tehokasta. Erä on jo menetetty, jos se ehtii syödä puolet saati kokonaan :D
      Eli kun koira on tuossa mielentilassa ja esine tai herkku pitää saada siltä pois, älä hyökkää koiran päälle! Mene rauhallisesti koiran tykö, ota koiraa rauhallisesti niskasta hiukan kiinni jotta saat naaman näkyviin ja rauhallisesti toisella kädellä otat tavaran pois suusta. Älä ole uhkaava, ole määrätietoinen. Siinä on vissi ero! Älä missään nimessä ole vihainen, ole määrätietoinen.

      Avain tässä on rauhallisuus! Älä tee asiasta taistelua! Älä hoe mitään EI EI EI juttua, koira ymmärtää kyllä ihan elekielestäsi mitä tapahtuu. Ei sen tartte kääntää katsettaan mihinkään.

      Kun koira murisee luusta, toimi samoin. Eleilläsi osoitat koiralle, että sulla on viime kädessä suurin oikeus luuhun. Ota luu hetkeksi pois ja anna takaisin. Voit vaikka "syödä" sitä vähäsen, ja antaa takaisin.

      Kun koira murisee tai näykkää ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA PERÄÄNNY !!!! Mikä on pahinta mitä voi sattua? No koira näykkää ja saat pari mustelmaa tai haavaa, mitä sitten? Olet osoittanut koiralle, ettet hetkahda ja sen on parempi luovuttaa. Muista olla koiralle reilu! Kukaan ei tykkää tyrannista. Koira saa syödä luuta, mutta sun pitää saada se, jos haluat.

      Perääntymällä vahvistat koiran käytöstä. Se saa murisemalla ja näykkäämällä haluamansa, eli se saa pitää luun. Se ei saa koskaan saavuttaa haluamaansa epätoivotulla käytöksellä. Tämä pätee ihan kaikkeen (hihnassa vetämiseen, ruokakupille hyökkäämiseen, hyppimiseen...).

      Tää pätee sitten vaan tommoseen pentukoiraan. Aikuisilla tapa on jo syvään opittua, että pitää olla varovaisempi

      Kun koira ei enää murise luullaan, käy silittämässä sitä aika-ajoin. Mä kävin häiriköimässä koirani ruokarauhaa monin eri tavoin ja sama juttu kaikkien luitten kanssa. Koiran pitää tottua siihen, että sitä kosketellaan ihan kaikissa tilanteissa ja että se ei menetä herkkujaan vaikka ihminen siihen tuleekin. Tämä on ihan turvallisuussyistä näin tehtävä. Toinen vaihtoehto on huolehtia koiran ruokarauhasta aina ja koko koiran elämän ajan, mikä mun mielestä on huonompi vaihtoehto, koska se ei ole satavarma...

    • Merkonomi Maija

      Vaikuttaa vahvasti sille, että sitä cavalieria pitää läiskiä pitkin korvia muutaman kerran. Mummoni opetti aikanaan: "Se joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee". Se on hyvä opetus se. Eli menepä heti sinne koiran tykö ja läsäytä avokämmenellä pitkin turpavärkkiä muutaman kerran. Jos on viisas koira se oppii yhdestä kerrasta. Tyhmää voit joutua pieksämään muutaman kerran enemmän. Kyllä se kuitenkin oppii kuriin ja järjestykseen. Usko minua, olen kokenut koirakouluttaja ja koulutukseltani merkonomi.

      • Joobax

        Tässä on hyvä esimerkki tyrannista...

        Konstilla saa aivan varmasti kiltin koiran, mutta kääntöpuolena koirasta tulee passiivinen, joka ei uskalla muuta kuin kyhjöttää surkeana paikallaan. Liikkumisesta tulee läimäytyksiä ja väärässä paikassa olemisestakin tulee takkiin. Ei ole helppoa sellaisen koiran elämä, eikä nautinnollista.


      • erkki lempyystä
        Joobax kirjoitti:

        Tässä on hyvä esimerkki tyrannista...

        Konstilla saa aivan varmasti kiltin koiran, mutta kääntöpuolena koirasta tulee passiivinen, joka ei uskalla muuta kuin kyhjöttää surkeana paikallaan. Liikkumisesta tulee läimäytyksiä ja väärässä paikassa olemisestakin tulee takkiin. Ei ole helppoa sellaisen koiran elämä, eikä nautinnollista.

        Kyllä Maija on ihan oikeassa siinä, että koirien ei tule hyppiä isäntäväen silmille. Namihössötyksellä, turhalla ymmärtämisellä ja koirien inhimillistämisellä on pilattu enemmän koiria kuin muutamalla kasvattavalla läimäytyksellä. On toki hyvä muistaa sekin, että herkimmille koirille tehdään hallaa jo yhdellä huitaisulla. Avaajan ongelma vaikuttaa sellaiselle, että pientä fyysistä ojennusta tarvittaisiin.


      • Ella J.
        erkki lempyystä kirjoitti:

        Kyllä Maija on ihan oikeassa siinä, että koirien ei tule hyppiä isäntäväen silmille. Namihössötyksellä, turhalla ymmärtämisellä ja koirien inhimillistämisellä on pilattu enemmän koiria kuin muutamalla kasvattavalla läimäytyksellä. On toki hyvä muistaa sekin, että herkimmille koirille tehdään hallaa jo yhdellä huitaisulla. Avaajan ongelma vaikuttaa sellaiselle, että pientä fyysistä ojennusta tarvittaisiin.

        Cavalier ei kestä kovia otteita koska on hyvin pehmeä koira, pehmeys ei kuitenkaan estä sitä kokeilemasta rajojaan.
        Yhtäkään vihaista cavalieria ei ole tullut minulla vastaan, ainoastaan avoimia, arkoja tai sairaalloisen arkoja.


      • Ella J.
        Joobax kirjoitti:

        Tässä on hyvä esimerkki tyrannista...

        Konstilla saa aivan varmasti kiltin koiran, mutta kääntöpuolena koirasta tulee passiivinen, joka ei uskalla muuta kuin kyhjöttää surkeana paikallaan. Liikkumisesta tulee läimäytyksiä ja väärässä paikassa olemisestakin tulee takkiin. Ei ole helppoa sellaisen koiran elämä, eikä nautinnollista.

        Ei saa edes kilttiä koiraa vaan koiran joka pelkää omistajaansa eikä luota pätkääkään, juuri arimmat ja pelokkaimmat koirat ovat herkimpiä puremaan. Ja ahdistinut olo purkautuu sijaistoiminnoin esim. räksyttäminen, tuhostaminen
        Aloittajalle suosittelisin määrätietoisuutta ja koiran kielellä ojentamista, eli sellaisia eleitä joita vanhemmat koirat käyttävät ojentaessaan nuorempiaan mm. juuri tuo kuonosta pitäminen.
        Koira ei lyömistä/potkimista ymmärrä, koirien kielessä sitä kun ei ole ja normaali koira ei kurita kipu tuottavasti.


      • JustJoo909090
        erkki lempyystä kirjoitti:

        Kyllä Maija on ihan oikeassa siinä, että koirien ei tule hyppiä isäntäväen silmille. Namihössötyksellä, turhalla ymmärtämisellä ja koirien inhimillistämisellä on pilattu enemmän koiria kuin muutamalla kasvattavalla läimäytyksellä. On toki hyvä muistaa sekin, että herkimmille koirille tehdään hallaa jo yhdellä huitaisulla. Avaajan ongelma vaikuttaa sellaiselle, että pientä fyysistä ojennusta tarvittaisiin.

        Ja erkki on oikeesti tää Maija tyyppi. Enemmänkin sillä lyömisellä on pilattu koiria. Sillä tavalla saa koirasta helposti aggressiivisen, pelkopurijan tai tosi säikyn tapauksen. Tuolla on koiratarhat täynnä sellasia koiria joita on pahoinpidelty. Eli TOSI hyvin on toiki lyöminen tehonnu koiraan kun omistaja on vieny tarhalle loppujen lopuks. Musta kaikkien voima keinojen käyttäminen koiran koulutuksessa on vaan laiskojen ihmisten "koulutustapoja". Niillä ei oo tarpeeks aivokapasiteettia miettiä miten koiran käytöstä sais muutettu joten ne sitten turvautuu nyrkkeihin ja muihin keinoihin kuten sähköpantoihin. Jotkut ihmiset, jotka kokee alemmuuden tunnetta koko ajan muuten elämässä on nii hanakasti tyrannisoimassa koiraa, koska se on helppo kohde. Koiraa lyödään ja sille ollaan niin kohtuuttoman kovana ja unohetaan kehua, jos koira on tehny jotain oikein. Joistaki immeisistä on vaan nii hienoo ku saa olla ees pomona jolle kulle, varsinkin jos koira sattuu olemaan iso niin sitähän on tosi mukava terrorisoida ja siihen kylvää pelkoa isosta, vahvasta alfa uroksesta, joka on lauman pomo ja antaa kyllä turpaan.


      • Hyvällä hyvä tulee

        Jaa-a, taidat olla ihan kelvoton. Itselläni liki viisivuotias ja kolmikuinen pentu. Ikinä en ole kättänit tms. kohottanut koiraa vastaan. Kaikki opit opittu hyvällä. Seuraa, tulee luokse ja muutenkin tottelee. EN YMMÄRRÄ. Jos eläimen kanssa ei pärjää ilman väkivaltaa kannattaisi jättää lemmikin pito väliin. Kun äänensävyni muuttuu, niin ainakin minulla on aina toiminut. Perusjutut jo ihan pienestä, niin hyvin menee.


      • koira...kuri
        Hyvällä hyvä tulee kirjoitti:

        Jaa-a, taidat olla ihan kelvoton. Itselläni liki viisivuotias ja kolmikuinen pentu. Ikinä en ole kättänit tms. kohottanut koiraa vastaan. Kaikki opit opittu hyvällä. Seuraa, tulee luokse ja muutenkin tottelee. EN YMMÄRRÄ. Jos eläimen kanssa ei pärjää ilman väkivaltaa kannattaisi jättää lemmikin pito väliin. Kun äänensävyni muuttuu, niin ainakin minulla on aina toiminut. Perusjutut jo ihan pienestä, niin hyvin menee.

        Kyllä minä ainakin sen viisivuotiaan pennun laittaisin vaikka väkivalloin järjestykseen. Sen kolmikuisen pennun ojentaminen on ehkä turhaa. Koira on laumaeläin ja se tykkää kovasti kun se tietää paikkansa laumassa. Liian paljon näkee rakkeja joita ei ole koulutettu.


    • 85jmd5jk

      Ella J:lle:
      - vihaiset koirat ovat juurikin niitä sairaalloisen arkoja. Pelkopurijoita.

      - vanhemmat koirat eivät pidä kiinni nuorempien koirien kuonosta, vaan ojentavat äänekkäästi ja aggressiivisen oloisesti, purevatkin. SE on koirien kieltä.

      - epäluottamusta tuottaa eniten epävarma ja arka omistaja. Joka itse säikkyy kaikkea, myös oman koiransa käytöstä. Ei johtaja-ainesta siis.

      - koiran lyöminen/potkiminen on tollomaisen luokatonta toimintaa, jolla kyllä saa koiransa pelkäämään itseään.

      - kun noin kovasti tiedät koirien kielestä, tiedätkö myös, että koiralle ei ole moraalista ongelmaa tappaa toista koiraa? Tai ketään muutakaan.

      • Ella J.

        -Pelko ei ole ainoa syy aggressioon.

        -Esim. http://www.superstock.com/stock-photos-images/4201-58242
        Ei ole läheskään yhtä yleistä kuin näykkäisy koska on hitaampi tehdä, mikä taas sopii paremmin ihmiselle jonka on yleensä vaikea näykkäistä oikein.

        -Vähän erimieltä, toki koira ei luota sataprosenttisesti siihen omistajaan mutta se ei ole niin epäluottavainen kuin pahasti piesty koira. Piestyjen koirien luottamus on keskimäärin aika hankala saada takaisin.

        -Kuka on sanonut että koirilla on moraali? Tervejärkinen koira ei satuta ojentaessaan nuorempaa koska kumpikohan saa suuremmalla todennäköisyydellä saalista, paikkojansa aristava lauma vai aristamaton? Satuttamalla laumanjäsentä turhaan dominoivampi vähentää sen suorituskykyä kuluttavassa jahdissa mutta ruokittavat suut eivät vähene.

        Katseleppas kulkukoiria, ne eivät keskimääri tappele keskenänsä kovin rajusti ja tappavat vielä vähemmän. Syynä ei ole se että niillä on moraali vaan se että niillä on terve itsesuojeluvaisto. Tapellessa voi vahingoittua itsekin ja kaikenlisäksi turhaa energianhaaskuuta.
        Koira on peto, sille on luontaista tappaa saalis.

        Myönnän kyllä etten ole koirakielen huippueskpertti vaan toin oman mielipiteeni keskusteluun, jos tekstistäni sai/saa ylimielisen ja kaikkitietäväisen kuvan niin pyydän anteeksi.


      • 28

        Jos kaikki koirat ois sellasella mentaliteetilla varustettuja, että tapetaan toinen koira niin aattelepa millasta ois elää koirien kanssa. Kelläkään ei varmasti ois ku vaan yks koira, koirapuistoja ei ois ja lenkillä jokanen yrittäs mennä sieltä missä ei oo toisia koiria. En usko että kukaan koira on murhan himoinen ja oikeasti liikkuisi tappo mielessä. Uskon että jos koira tappelussa käy niin huonosti että toinen koira pitää saada lääkäriin siinä on ollut kyseessä sellainen tapaus että raivo on sumentanut koiran mielen. Koirat kun kuitenkin ovat vain eläimiä ja primitiivisiä otuksia, ja koirilla on alkukantaiset vaistot.

        Oman uros koirani päälle on käyty koirapuistossa ja pari kertaa on yritetty käydä päälle. Ensimmäinen kerta sattui kun iso harmaa saksanpaimen kävi urokseni niskaan ilman mitään varoitusta. Koki kai nuoremman uroksen niin kovana uhkana että sen päälle piti tulla eli ojentaa koiraa väkivallalla että saku on se pomo. Koirani tietysti puolustautui ja onneks mitään ei käynyt. Pari muuta tapausta on sitten ollut niin että hieman pienempi koira on yrittänyt käydä urokseni päälle, purra naamasta tai kaulasta. Mutta oma urokseni on vain kääntänyt päänsä pois ja lopuksi kääntänyt selkänsä koiralle mikä tarkoittaa koirien kielessä: rauhoitu, en halua tapella.
        Jos kaikki koirat liikkuisivat tappo mielessä ja hullun kiilto silmissä olisi koirani varmasti lähtenyt tappeluihin mukaan kun sitä on siihen haastettu, mutta koirani valitsi mieluummin olla tappelematta.


    • Kaarina

      Kyllä koirien kouluttamisessa on herkkupaloilla ja nameilla suuri vaikutus. Itse en ole tarvinnut käyttää väkivaltaa tai kurittamista, vaan koiran nameilla on opittu ohitukset, luoksetulot, pa ikallaan olot jne. Itse en todellakaan usko, että pieksämällä ja väkivallalla saadaan mitään hyvää aikaiseksi. Ihmetellä pitää, että Suomessa on vielä niin alkukantaisia ihmisiä, joilla moinen käy mielessä.

    • savolais-ukko

      Laumanjohtajuus ei tarkoita väkivaltaa eikä kurittamista. Koiran kunnioitusta ei saavuteta nameja syöttelemällä. Pehmeät koirat toimivat pelkillä namiopeillakin, mutta luonteikkaampi tapaus tarjoaa hammasta murrosiässä. Silloin viimeistään pitää ihmisen älytä ottaa auktoriteetti käyttöön.
      Koira on eläin, ja just sellainen alkukantainen. Koiran kasvatus ei ole samanlaista kuin ihmislapsen kasvatus. Älä inhimillistä koiraasi.

    • _tappajakoira_

      Eläinmaailmassa ei vallitse demokratia, vaan diktatuuri!
      Jos haluat olla "pomo" koirallesi, niin silloin täytyy laittaa itsensä "likoon vaikka veri lentäisi", eli... jos sieltä suusta jotain otetaan pois, niin se myös otetaan, teki koira mitä tahansa. Mutta sen jälkeen ei pidä vatvoa mitään "jälkipyykkiä"... ja koskaan ei saa pelätä.
      Koirakirjoista saa kyllä vinkkejä, mutta koskaan ne eivät pidä 100% paikkaansa. Ei ole olemassa kahta samanlaista elävää olentoa, mikä toimii yhdellä ei välttämättä toimi toisella.

    • Seuraavan kerran kun annat koiralle luun, anna sen syödä sitä hetki. Sitten menet koiran eteen ja käsket sen pois ja jättämää luun siihen. Jos ei tottele, menet lähemmäksi, seisot ikään kuin luun yllä ja käsket koiran pois. Laitat vaikka jalan luun päälle (pidä vaikka kengät jalassa :D ) Seisot siinä niin kauan kun tarve vaatii, osoitat koiralle kädellä että tahdot sen siitä pois, ja pidät katse kontaktin.
      Kun koira lähtee pois seisot siinä edelleen paikallaan, kosket luuta kädellä jne. kunnes koira on täysin rentona jossain muualla. Sitten voit poistua ja antaa koiran jatkaa luun syöntiä ;) toistat tätä niin kauan (ei siis yhden luun syönti kerralla, ei ole tarkoitus stressata koiraa) luiden ja muunkin ruoan kanssa kunnes koira automaattisesti väistää kun menet sen ruoalle.

      Laumanjohtajuus ei tarkoita väkivaltaa niin kun joku tuolla aikaisemmin mainitsikin. Koiran kunnioistusta ei voiteta sitä satuttamalla. Satuttamalla koira tottelee pelosta, ei kunnioituksesta.

      Tee pelisäännöt selväksi nyt kun koira on vielä noin nuori, onnistuu paljon helpommin kun sen aikuistuttua :)

      Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      184
      11493
    2. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      147
      2280
    3. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      248
      1461
    4. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      61
      1050
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      53
      930
    6. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      60
      868
    7. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      42
      767
    8. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      52
      719
    9. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      26
      706
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      42
      689
    Aihe