Pettymys Rudolfin PALVELUTALO

yöktalo

Olin kesän osastolla( meri) enkä ole koskaan aikaisemmin tavannut näin huonoa yhteishenkä olevia vakituisia hoitajia...Osa heistä opiskellut oppisopimuksella koulun ja ollut juuri kyseisessä työpaikassa oppis.,joista huomaa heidän ammattitaidottomuus sekä ettei heillä ole laajaa tieto-taito halintaa( EI MUUTA TYÖKEMUSTA). Itse he ovat mielstään paremmassa asemassa. Lisäksi talossa toimii ns. hoitajina täysin toisen alan opiskelijoita,,,tuovat huonoa yhteishenkeä koska ovat ammattitaidottomia, kirjaukset ovat niin..HAHA...kESÄTYÖNTEKIJÄT OLIVAT huonoja heidän mielestään,,raskaimmat työt kesätyöntekijöille. Kaksi kesätyöntekijää lähti ennenkuin sopimus oli päättynyt,,ei kertkaikkiaan pystynyt olemaan siellä enään. Kuulin myös keikkalaisilta ei tule enään uudestaan meritiimiin töihin.

35

2996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :////

      Itse myös keikkaillut kyseisessä talossa ja olen aivan samaa mieltä kun edellinen kirjoittaja. Meri osasto on pahin( huono ilmapiiri ),,,aurinko parempi osasto. EI Meritiimiin enään!!!!

      • paska paikka

        samoilla linjoilla mennään myös täällä.


      • keikkaillut

        njoskus kuulemma ilmapiiri ollut parempi...kuullut että pari vuoden sisällä ilmapiiri muuttunut täysin......siis huonompaan suuntaan..


    • uuuuuuh

      hehhe,kaupungin sivuilla kehutaan laadukasta hoitoa ja paskanmarjat ,,,leikkihoitajina toimii eri alan opiskelijoita osa porukasta. Ei hototyönlaadusta heillä tietoo.... HUh....toivottavasti omainen saa tiedon millainen on omaisen omahoitaja feikki vai pätevöitynyt hoitaja...

      • käärmeiden pesä

        Tästä sen näkee, kuinka käy kun napakka johto ja asialliset työolot puuttuvat. Pääsevät "ammattilaiset" kukkoilemaan, kiusaamaan sijaisia, keikkalaisia ja ennenkaikkea puolustuskyvyttömiä vanhuksia.
        Itsellä on kokemusta eräästä suuresta Vanhustenkeskuksesta; oli vastaavaa toimintaa eräässä ryhmäkodissa. Koko sakki olisi pitänyt hajottaa tai panna ulkoruokintaan.
        Vieläkin puistattaa, ei koskaan enää sinne.!


    • :((((

      yhdyn edellä oleviin..

    • :))))))))))):

      Itse olen tehnyt muutaman keikan kyseisessä paikassa lähiaikoina. Menen ehdottomasti jatkossakin, jos siellä keikkaa tarjolla. Ihmettelen edellämainittuja kommentteja kovasti, sillä mielestäni vastaanotto oli lämmin, eikä minua todellakaan ylityöllistetty. Tiimissä monia ns. raskashoitoisia asukkaita, joten siinä missä vakituinenkin hoitaja myös minä yhtäläilla sain asukkaita hoidettavaksi, jotka tarvitsevat paljon esim. fyysistä apua.
      Paljon eri paikoissa keikkailleena olen huomannut, että helposti aina syytetään työpaikkaa ja henkilökohtaa tylystä kohtelusta keikkalaisia kohtaan. Jokaisella peiliinkatsomisen paikka. Kaikki riippuu myös paljon siitä, millä asenteella keikkalainen työpaikalle tulee. Jos tulee eivoisvähempääkiinnostaa, valikointyötjavalitankaikesta -asenteella, niin ohhohh...... eihän sellaiasta kukaan jaksa katsella, eikä varmasti kohtelukaan ole samanlaista, verrattuna sellaiseen keikkalaiseen, joka tekee työt mitä annetaan ja hoitaa sovitut hommat mukisematta.

      • kvt3

        Terveisin: Esimies


      • Aava
        kvt3 kirjoitti:

        Terveisin: Esimies

        Olen kuullut ko. paikasta parilta kollegalta pelkkiä negatiivisia kommentteja.


    • Huomannut

      Kyseinen Meritiimi pääsi tänään Hesariin. On kuulemma vanhukset laiminlyöty tiimissä. Ei kenties pötypuhetta tämä kirjoittlu. Mahtaa tiimin esimiestä nolottaa.

      • Linde

        Työkavereiden kokemuksia kuultuna, täysin ala-arvoinen paikka.


    • oppi ojaan kaataa

      Taas yksi ammattitaidoton esimies on saanut työyhteisön sekaisin, näitähän riittää.

    • Monia syitä?

      Miksi näihin palvelutaloihin ja vanhustenhoitolaitoksiin ei osata valita inhimillisä hoitajia ja ammattitaitoista osaavaa henkilöstöä sekä uudistavaa johtajuutta?
      Mikä mättää näissä kuppikunnissa ja työyhteisöissä? Johtamisen ongelmako?

      Kuka vallitsee ja kuka valvoo. Vai onko nyt niin, että kaupungin sisällä kierrätetään tätä samaa henkilöstöä ja mikään ei muutu miksikään.
      Ottakaa ulkopuoletla ja uudistavaa henkilöstöä ei siis samojen kierrätystä pisteestä toiseen.

      Hoitotyö tarvitsee ammattitaitoista, osaavaa, johtamiseen erikoistunutta henkilöstöä, jolla on halu kehittää ja uudistaa toimintoja potilas/asukas- hyvinvoinnin kannalta parempaan suuntaan. Uskon, että siihen tarvitaan paloa ja kipinää, jotta päästään hyvään ja laadukkaaseen hoitotyöhön.

      Kun lukee näitä kirjoituksia niin miksi toimintoja, johtamista, esimiestyötä jne ei ole saatu ajan tasalle. Vai missä mättää? Liian vähän ammattitaitoista ja osaavaa henkilöstöä.

      Vai elääkö se menneisyydessä. Mietin myös sitä millainen on johtajan koulutus työtehtävään ja miten heitä valitaan tai millainen koultus pitää olla, että saa toimia esimiestehtävissä tai johtajana?

      Pitää olla vankka osaaminen perustason työstä, koulutusta, itsensä kehittämistä sekä johtamisen koulutusta terveydenhuollosta sekä laajaa asiantuntemusta sekä riittävä henkilöstömitoitus.

      Mitä itse työyhteisöt ovat tehneet asian eteen ja ovatko he oikeassa paikassa työssä?

    • YO LH

      Meri tiimissä työntekijät ovat yrittäneet tehdä työasioille sen minkä pystyy. HS.FI jutun voi jokainen tulkita miten haluaa,mutta niinkuin sanottu henkilöstö mitoitus ei ole 0,5, Hoitajat tekevät sen minkä pystyvät parhaansa mukaan, mutta heitteille vanhuksia ei ole jätetty. Ikävää että joillekin keikkalaisille on kohtelu ollut huonoa pahoillani. Mutta raskaimpia hoidettavia ei keikkalaisille anneta se nyt olisi tyhmää,koska keikkoja tarvitaan? Asukkaiden huonolle kunnolle ei hoitajat voi mitään, jos koette työn raskaaksi. Mitä yök nimimerkkiin tulee..niin osaan kesätyöläisiin olin erittäin tyytyväinen, mutta muistaakseni olivat lähihoitaja opiskelijoita,joten kritiikki vakituisten työntekijöiden ammattitaitoa kohtaan aika epäammattitaitoista. Sekä kesätyöläisten työsopimusten purkaminen johtui työsopimuksen rikkomisesta taisit unohtaa? Ja kyllä vakituiset hoitajat ovat ensisijaisia katsomaan miten työt jaetaan,jotta hommat toimii se ei ole kiusaamista.

    • Julkinen tieto

      Minua kiinnostaisi tietää millä koulutuksella sairaanhoitajat työskentelevät. Onko tämä tieto ns. julkinen tieto ja mistä sen voi tarkistaa?

    • Missä hyvät johtajat

      Minuakin kiinnostaisi tietää lähinnä se, että millä ansioilla ja koulutuksella, kokemuksella valitaan esimerkiksi esimiehiä näihin vanhustenhoitlaitoksiin ja monipuolisiin palvelukeskuksiin. Mitä tuo nimike sitten tarkoittaakin? Vai sanahirviökö?

      Valviran rekisteristä voi tarkistaa kaikkki ammattihenkilöt. Mutta harmi niissä ei vain näy kuin pelkät perustukinnot ja esimerkiksi erikoistumis, tai hallinnon lisäkoultukset puuttuvat sieltä kokonaan. Miksi näin on?

      Valviran rekisteritietojen osuutta myös tulee tarkistaa, jotta henkilön ammattitutkinnot olisivat siellä laajemmin ja erikoistumiskoultukset myös mukana.

      Esimerkiksi AMK-tutkinto hyväksytään useaan paikkaan, mutta siinähän ei ole mitään johtamisosaamista, koko koulutuksessa? Eikä anna mitään valmiuksia tehdä esimiestehtäviä. Vaan on perustutkinto.

      Osalla johtajista ei ole esimerkiksi alan koultusta vaan se on jokin muu kuin terveydenhuollon koulutus. Eli miten nämä henkilöt voivat toimia johtajina?

      Voiko pelkällä sh/th koulutuksella valita esimiestehtäviin? Onko johtamistaito, koulutus ja osaaminen kohdallaan.

      Olen aina luullut, että työtehtävään on riittävä johtamiskoulutus, kokemus ja erikoistuminen. Mutta nyt taidetaankin valita työtehtäviin valita kovin ammattitaidotonta ja kokematonta henkilöstöä.pelkkä perustutkinto ei siis anna missään vaiheessa johtamisosaamista saati muuta substanssiosaamista.

      Miksi ei vaadita esimiestehtäviin osaavia henkilöitä. Näin myös työnlaatu ja kehitysmyönteisyys tulee paremmaksi työyksiköissä.

      Onko tässä yksi syy siihen kun työyhteisöt voivat todella huonosti ja vaihtuvuus suuri sekä omaiset tyytymättömiä potilaiden/asiakkaiden hoitoon.

      • astarte55

        Mikään koulutus ei tee ihmistä päteväksi työhön johon hän ei sovellu. Paremminkin päinvastoin


      • sivusta seurannut
        astarte55 kirjoitti:

        Mikään koulutus ei tee ihmistä päteväksi työhön johon hän ei sovellu. Paremminkin päinvastoin

        astartee55, olet aivan oikeassa. Määrätietoinen sairaanhoitaja, kuten alaiset asian ilmoittaa, kerää itselleen kaiken päätösvallan ja siitä vaikeudet alkaa. Potilaat (asiakkaat) ja henkilökunta kärsii. Kukaan ei saa tehdä mitään kysymättä häneltä lupaa. Halvaantunut sisareni ei päässyt kolmeen viikkoon suihkuun kun ko. sairaaanhoitaja ei muistanut ilmoittaa asiasta suihkuttajalle. Tämä ei suinkaan ollut ensimmäinen kerta, kahden viikon suihkutaukoja on ollut useampiakin. Talon johtajatar ei tee asialle mitään, tai sitten hän ei ole laiminlyönneistä tietoinen. Luulisi kuitenkin johtajattaren seuraavan alaistensa päivittäistä työskentelyä. On ikävää, että löytyy näitä "hällä väliä palvelutaloja", jotka pilaavat kaikkien palvelutalojen maineen. KENELLE KUULUU VASTUU?


      • Pätevyys oltava
        astarte55 kirjoitti:

        Mikään koulutus ei tee ihmistä päteväksi työhön johon hän ei sovellu. Paremminkin päinvastoin

        "astarte55" korjaan hiukan, et ymmärtänyt koko asiaa ja tekstiä.

        Soveltuvuus on ihan eri asia kuin pätevyys, ammattitutkinto, koulutus, työkokemus.

        Työtehtävään pittä olla vankka koulutus, osaaminen, lisäopinnot sekä pätevyys työtehtäviin eismerkiksi esimiestyöhön johtamisosaaminen ja koulutus sekä koulutuksen tuoma pätevyys. Ja tämähän puuttu hyvin usein.

        Hyvä tyyppi ei riitä ja soveltuvuus on jossain korvien välissä. Kuka soveltaa sitä mitenkin. henkilöitä valitaa suhteilla, ilman lisäopintoja ja kuka soveltuu milläkin tavalla ilman mitään pätevyyttä tai osaamista.

        Tässä onkin suurin harha eli ilmankos terveydenhuolto voi todella huonosti kun siellä ei ole riittävää johtamisosaamista esimiehillä. Ihmiset voi huonosti siellä ihan oikeasti.


      • astartevaan
        Pätevyys oltava kirjoitti:

        "astarte55" korjaan hiukan, et ymmärtänyt koko asiaa ja tekstiä.

        Soveltuvuus on ihan eri asia kuin pätevyys, ammattitutkinto, koulutus, työkokemus.

        Työtehtävään pittä olla vankka koulutus, osaaminen, lisäopinnot sekä pätevyys työtehtäviin eismerkiksi esimiestyöhön johtamisosaaminen ja koulutus sekä koulutuksen tuoma pätevyys. Ja tämähän puuttu hyvin usein.

        Hyvä tyyppi ei riitä ja soveltuvuus on jossain korvien välissä. Kuka soveltaa sitä mitenkin. henkilöitä valitaa suhteilla, ilman lisäopintoja ja kuka soveltuu milläkin tavalla ilman mitään pätevyyttä tai osaamista.

        Tässä onkin suurin harha eli ilmankos terveydenhuolto voi todella huonosti kun siellä ei ole riittävää johtamisosaamista esimiehillä. Ihmiset voi huonosti siellä ihan oikeasti.

        Ymmärsin kyllä asian. Olen kokemukseni perusteella sitä mieltä, että koulutus ei todellakaan tee soveltuvaksi esimiestehtäviin. Soveltuvuutta pitäisi selvitellä ennen kuin hlö päästetään koulutukseen. Osa esimiehistä ei pysty omaksumaan koulutuksessa saamiaan tietoja ja käytäntöjä.


      • Vankka osaaminen
        astartevaan kirjoitti:

        Ymmärsin kyllä asian. Olen kokemukseni perusteella sitä mieltä, että koulutus ei todellakaan tee soveltuvaksi esimiestehtäviin. Soveltuvuutta pitäisi selvitellä ennen kuin hlö päästetään koulutukseen. Osa esimiehistä ei pysty omaksumaan koulutuksessa saamiaan tietoja ja käytäntöjä.

        Astartevaan; kyllä pitää olla koulutus työtehtäviin. Vähimmäisvaatimus perustutkinto, lisä- ja johtamiskoulutus, erikoistuminen sekä alan työkokemus.

        Nythän on paljon esimiehiä ja osastonhoitajia vielä ns. vanhalla erikoistumiskoulutuksella, jossa hallinto oli aivan olematon.

        Myös moneen paikkaan valitaan pelkällä sh/th AMK koulutuksella ja se ei riitä johtamisosaamiseen ja esimiestyöhön. Mutta heitä palkataan ilmeisemmin sen vuoksi, että voi maksaa pienempää palkkaa ja tekevät mitä heille sanotaan ylemmältä tasolta.

        Mitä tulee soveltuvuustesteihin niin jokainen terveydenhuoltoalan henkilö on testattu. Mitä tulee muihin johtamisen lisäkoulutuksiin niin niissä on valintakokeet ja haastattelut.

        Yksi suurin syy on terveydenhuollossa se, että suurimmalla osalla ei ole esimiehillä johtamiskoulutusta tai sen osaamista. Näkemys suppea työkokemus ja kliininen osaaminen hukassa.

        Minusta suurin syy on se, että työyhteisöt voivat pahoin ja henkilöstö voi huonosti, koska johtaminen on todella surkeata ja osaamatonta.

        Myös työyhteisön jäsenet ovat nykyään niin raadollisia ja "pikkujohtajia" riittää rivimiehistä. Kaikki haluavat päteä ja olla suuna päänä, joka paikassa ilman asiantuntemusta tai osaamista.

        Usein luullaa, että hyvä tyyppi tai tai muuten soveltuva, kentie stuttava on hyvä johtaja, mutta tässähän mennään ojasta allikkoon ja pahasti.


    • Johtajat vaihtoon

      Näitähän riittää, nimittäin tiiminvetäjiä ja johtajia, joilla ei ole pätkääkään soveltuvuutta homman hoitamiseen. Tein pätkän töitä Keravalla yksityisellä , ja voin todeta etten niin köyhäksi tule, että sinne uudestaan menisin. Yhdelläkään ei ammattiin vaativaa koulutusta,ja sen huomasi.

    • Koulutusvaatimukset

      Mikä tässä terveyden- ja sosiaalihuollossa oikein mättää. Valitaan henkilöitä, joilla ei ole yksinkertaisesti riittävää johtamisosaamista.

      Missä ovat tehtäviin vaadittavat kelpoisuusehdot esimiestyöhön. Valitaan jos jonkinlaista sooloilijaa. Vai valitaanko siksi alikoulutettuja ettei luoteta alaisiin.
      Ja voidaan sitten "hyppyyttää" haluamallaan tavalla.

      Tiiminvetäjillä, johtajilla ja esimiehillä tulee olla alansa erikoistumistutkinto, osaaminen, lisäkolutus sekä vankka työkokemus. Ei riitä, että tehtävään valitaan vastavalmistunut sh/th ilman mitään johtamisosaamista.

      Myös valitaan sisäisesti, suhteila tai "hyvä tyyppi"- periaatteella tai kierrätetään näitä samoja naamoja paikastatoiseen. Mitä siitä tulee?

      Halvalla yritetään saada, mutta halpa ei ole hyvää ja kyllä osaamisesta tulee maksaa. Maksetaanhan muillakin aloilla. Vai onko tämä taas sitä akkojen "miellyttämistä". Vaikka ilmaiseksi.

      Katsokaa missä hyvää johtamista, osaavaa henkilöstöä sekä hyvä työyhteisö. Palkka tulee olla kohdallaan jatoimenkuvat selkeitä, kehityskeksutelut yms asiat kunnossa. Esimies/johtaja myös Ihminen isolla ja koulutuksen kera.

      Terveydenhuollon ja sosiaalihuollon suurin ongelma tällä hetkellä on riittämätön johtamiskoulutus, huonot työyhteisöt, riittämätön henkilöstö ja huono organisaation imago.

    • Iäisyyssopimukset

      En ole lukenut viestejänne, mutta olettaisin kaiken pysyvän ennallaan istuu Rudolfin palvelutalon johdossa kuka tahansa. Kaupunki on tehnyt, ainakin osan asukkaiden kanssa, iäisyys-sopimuksen ja niillä mennään. Niillä rahoilla pyöritetään toimintaa ja mikään ei muutu. Sitten vasta kun omaiset lakkaavat tekemästä tällaisia sopimuksia vanhuksiensa puolesta niin tilanteeseen mahdollisesti saadaan jotain muutosta. Kun ei enää saada asukkaita on pakko lopettaa talon toiminta, tai tehdä tarpeellisia muutoksia.

      • Kurjuttaa seurannut

        Kuka osaisi neuvoa mitä vanhusten hyväksi voitaisiin tehdä? Mistä saataisi rahaa? Kaupunki ei sijoita vanhusten hyväksi enää mitään, on niin paljon muita apua tarvittsevia henkilöitä. Please, neuvokaa hyvät ihmiset!


    • Kurjuutta seurannut

      Ikävää, en ole saanut vastausta. On todella surkeata seurata kun sydänsairaat ja halvaantuneet ihmiset siirretään palvelutalojen asukkaiksi. Ei siinä ole asukkailla, eikä henkilökunnalla helpot oltavat.

    • Kurjuutta seurannut

      Poistetaanko viestejänne vai mistä johtuu, että en saa minkäänlaista vastausra kysymykseeni?

      • kurjuutta seurannut

        "vastausta" kysymykseeni?


    • tunnollinen lh

      Työskentelin Roosakodissa vakituisena hoitajana,Koko työyhteisö manipuloitiin minua vastaan ja jätettiin yksin,Valheita syyllisiksi asioihin mitä en ole tehnyt ja kaiken minkä tein oli väärin tehty,Kaikkien muiden asema nousi,hoitoapulaiset nostettiin hoitajiksi ja minut siirrettiin pyykkihuoltoon ja ruokasaliin töihin 8 viikoksi.Vajaa vuoden työskentelin ja sitten irtisanoin itseni.

    • hoitsu1

      Palvelutalo etenkin Aurinko-tiimi kiva mutta Roosakoti aivan p:stä

      • hoitsu3

        Hyvä että joku muukin huomasi että Roosakoti on aivan p:stä.Aurinko-tiimissä palvelutalossa on kiva tiimi.


    • kuunteletarkkaan

      Itse en ole koskaan siellä töissä ollut mutta huhu huonoista työolosuhteista kantautunut minunkin korviini monesta eri lähteestä. Eli kannattaa uskoa kun sanotaan. Itse en lähitisi edes kokeilemaan vaikka palkka olisi 3000e.

    • Hometalo

      Olen työskennellyt Meri-tiimissä Rudolfin palvelutalossa. Hoidettavat ovat erittäin raskaita ja yhteistyö tiimien välillä toimii huonosti, henkilökunta haukkuu toisia, silloin kun ei ole työvuorossa yms. Lähdin itse pois talosta homeongelmien vuoksi ja kun en jaksanut katsella toisten seläntakana p*n puhumista.

    • Purkka pois

      Kuinka työpaikkahaastattelussa esimies voi jauhaa purkkaa?

      • Arvot

        Menee kyllä kaikki uskottavuus työpaikkaan, jos esimies jauhaa purkkaa. Puuttuu rakennekynnet, isot korut, epäasiallinen pukeutuminen ja vot!
        Kääntyisin välittömästi jo ovelta tällaisen esimiehen nähdessäni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      80
      1615
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      70
      1288
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1218
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      178
      1028
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      998
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      994
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      882
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      844
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      816
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      774
    Aihe