Huonolaatuiset tulitikut

paloturvallisuus

Viikonloppuna sain tulitikkuaskin käteen ja tehtäväksi laittaa sauna lämpeämään.
Askissa luki SAMPO. Kaksi hehkuvaa tikunpäätä(=rikkiosa) lensi kaulaani ja pureutui ihoon.
Todella vaarallisia tulitikkuja myynnissä. Suomalaisia ei enää ole.
Kuinkahan monen tulipalon alku on ollut nykyiset tulitikut?

11

970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tukes

Ilmoita tukes:iin

• kostuessa ong pahene

Jossain oli testi mutta testi tehtiin uusilla juuri ostetuilla tikuilla. Ongelma tulee kun tikut kostuvat. Tupakoimaton joka käyttää satunnaisesti tikkuja, aski voi kestää kuukausia jopa vuosia.

• kjljlklj

Sen jälkeen, kun ei ole suomalaisvalmisteisia tulitukkuja ollut, niin ei kunnon tikkuja ole ollut.

• pyromaniakki

Et sitten lukenut käyttöohjetta? Niissähän selvästi neuvottiin sytyttämään itsestäsi poispäin. Tällä tavalla poltin vaimon puseroon reiän. Omani säilyi ehjänä ja siistinä.
      Joten aina kannttaa tehdä ohjeen mukaan.

• kyllä sytytin ihan

Kyllä, sytytin itsestäni pois päin kuten olen jo 50-vuotta tehnyt. Tulipäät lentelevät aivan minne sattuu. Toisella puolen voi olla pikkasen "rikki" kiinni, toisella ei. Koko kärkiosa lentää syttymättä liekkiin, kuumana massana. Irrottelin niitä sitten myöhemmin ihosta. Palovammat on edelleen parantumatta.

• tikusta asiaa!!!

Tämä on kyllä tosi aiheellinen aloitus. Itse olen kymmenet kerrat joutunut vaaraan näiden takia. Kysymys ei ole mistään tikkujen kostumisesta, kuten joku edellä esitti. Tikut katkeilevat, rikkipäät lentelevät minne sattuu ja on todella aiheellista katsoa tarkkaan, missä tikun sytyttää.
      Uunia sytyttäessä tikun polttavat rikit ovat lennelleet niin lattialle kuin omiin vaatteisiinkin, vaikka tikkua sytyttäessään pitää aivan uunin sisäpuolella.
      Järkyttävän huonoa tavaraa. Olen yrittänyt etsiä kunnollisia tikkuja, mutta eipä tunnu löytyvän. Olenkin turvautunut sytkäreihin tupakkaa sytyttäessä ja niihin pitkiin sytyttimiin uuneja sytyttäessä.
      Tikuista osa on myös täysin käyttökelvottomia, kun ovat niin ohuita, etteivät kestä raapaisua lainkaan.

• Unilite/bic

Todella vaarallisia ovat nyky tikut! Kaksi viidestä katkeaa osassa pää vain suhahtaa ja ei sytytä itse tikkua. Puolet tikuista lennättää kekäleitä päästä ympäriinsä. Villa paidassa reikä tästä johtuen. Pari palovammaa käsiin kaulaan ja yksi poskeen kekäleistä. Suivaantuneena löin 6 täyttä askia pesään ja ostin sytkärit. Unilite hitsipilli liekki syttyy kovassa tuulessakin!.

• Pappa p-poh
        Unilite/bic kirjoitti:

Todella vaarallisia ovat nyky tikut! Kaksi viidestä katkeaa osassa pää vain suhahtaa ja ei sytytä itse tikkua. Puolet tikuista lennättää kekäleitä päästä ympäriinsä. Villa paidassa reikä tästä johtuen. Pari palovammaa käsiin kaulaan ja yksi poskeen kekäleistä. Suivaantuneena löin 6 täyttä askia pesään ja ostin sytkärit. Unilite hitsipilli liekki syttyy kovassa tuulessakin!.

Kertokaahan minkä valmistajan tikut on hyviä! Itse olen tikkuja 40vuotta käyttänyt sytyttäessä lämmitys kattilaa saunankiuasta ja kynttilöitä nyt on viimmenen aski menossa euromatches turvatulitikkuja. Uusi puntti ostaa mutta kun ei huonoja halua. Nuo euromatches tikut asiallisen hyviä mutta ei ole enään sattunut kaupoissa näkemään.

• ei enää ole hyviä

Paras turvautua kaasusytyttimiin.
      Hyviä tikkuja ei enää ole.
      EU määräys, rikkiä ei saa enää käyttää.

• kuluttajat ry

Kuluttajavirastoon ilmoita

1. Sampo tulitikut
      2. Sampo sytytyspalat-nuuska firma Swedish Match tekee parempaa suusyöpää
      aiheuttavaa nuuskaa kuin sytytyspaloja.

Maksi ja K raudat myy isoa punamustaa SAMPO sytyspaloja tikkuineen.
      Eivät syty ja sammuvat itsekseen.
      Ja niistä tikuista irtoava rikki voi arpeuttaa sarveiskalvon.
      Pistän tämän HS kuluttajaan ja Kuluttajavirastoon.
      Roskaa myydään. Se ei lopu ellemme valita.

• Palovammat

Hong kong myymälän tulitikut ne vasta vaarallisia on. Kekäleet lentää ihan mihin sattuu ja tulipalovaara on aina läsnä. Niitä tikkuja ei kannata ikinä ostaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      327
      2656
    2. Veriteko Kajaanissa.

Nuorta naista epäillään puukotuksesta. Väkivaltaisuus lisääntyy, eihän ole kauan kun kyse oli samanlaisesta teosta.
      Kajaani
      28
      1871
    3. Anna vihje jonka vain te tiedätte

Tällä näkyy olevan monia etsijöitä ja kaipaajia. Otetaan ketju jossa voi antaa vihjeen. Kirjoittakaa jotain mitä muut e
      Ikävä
      131
      1655
    4. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      51
      1417
    5. Olet kamalin ihminen mitä tiedän M

Toivottavasti ei ikinä nähdä enää.
      Ikävä
      68
      949
    6. Millaisiin naisiin miehet OIKEASTI hullaantuvat

Kerrotaanpa nyt muutamia tosiasioita, joita miehet eivät yleensä halua myöntää ja joihin naiset usein haluavat olla usko
      Sinkut
      159
      933
    7. Mitä sanoisit jos uskaltaisin

Avautua IRL ihan oikeasti? Mietin keinoja siihen koska en vain enää jaksa että meidän välit jatkuu näin. Tiedän ettet ha
      Ikävä
      69
      904
    8. Taitaa olla kaikki ohi

Meidän väliltä.
      Ikävä
      63
      847
    9. Mikä sai sut

Rakastumaan häneen ja miten pitkään siinä meni? Mikä nyt on tilanne?
      Ikävä
      55
      830
    10. Farmi Suomi: Ari Koivunen tekee "ongelmallisen" päätöksen eläimille - Lloyd Libiso kieltää jyrkästi!

Oho, heti “kriisiä” pukkaa Farmilla! Uusi kausi starttaa tv:ssä torstaina. Jaksaako Farmi Suomi kiinnostaa? Lue lisää,
      Tv-sarjat
      14
      799
    Aihe