Huonolaatuiset tulitikut

paloturvallisuus

Viikonloppuna sain tulitikkuaskin käteen ja tehtäväksi laittaa sauna lämpeämään.
Askissa luki SAMPO. Kaksi hehkuvaa tikunpäätä(=rikkiosa) lensi kaulaani ja pureutui ihoon.
Todella vaarallisia tulitikkuja myynnissä. Suomalaisia ei enää ole.
Kuinkahan monen tulipalon alku on ollut nykyiset tulitikut?

11

770

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tukes

      Ilmoita tukes:iin

    • kostuessa ong pahene

      Jossain oli testi mutta testi tehtiin uusilla juuri ostetuilla tikuilla. Ongelma tulee kun tikut kostuvat. Tupakoimaton joka käyttää satunnaisesti tikkuja, aski voi kestää kuukausia jopa vuosia.

    • kjljlklj

      Sen jälkeen, kun ei ole suomalaisvalmisteisia tulitukkuja ollut, niin ei kunnon tikkuja ole ollut.

    • pyromaniakki

      Et sitten lukenut käyttöohjetta? Niissähän selvästi neuvottiin sytyttämään itsestäsi poispäin. Tällä tavalla poltin vaimon puseroon reiän. Omani säilyi ehjänä ja siistinä.
      Joten aina kannttaa tehdä ohjeen mukaan.

    • kyllä sytytin ihan

      Kyllä, sytytin itsestäni pois päin kuten olen jo 50-vuotta tehnyt. Tulipäät lentelevät aivan minne sattuu. Toisella puolen voi olla pikkasen "rikki" kiinni, toisella ei. Koko kärkiosa lentää syttymättä liekkiin, kuumana massana. Irrottelin niitä sitten myöhemmin ihosta. Palovammat on edelleen parantumatta.

    • tikusta asiaa!!!

      Tämä on kyllä tosi aiheellinen aloitus. Itse olen kymmenet kerrat joutunut vaaraan näiden takia. Kysymys ei ole mistään tikkujen kostumisesta, kuten joku edellä esitti. Tikut katkeilevat, rikkipäät lentelevät minne sattuu ja on todella aiheellista katsoa tarkkaan, missä tikun sytyttää.
      Uunia sytyttäessä tikun polttavat rikit ovat lennelleet niin lattialle kuin omiin vaatteisiinkin, vaikka tikkua sytyttäessään pitää aivan uunin sisäpuolella.
      Järkyttävän huonoa tavaraa. Olen yrittänyt etsiä kunnollisia tikkuja, mutta eipä tunnu löytyvän. Olenkin turvautunut sytkäreihin tupakkaa sytyttäessä ja niihin pitkiin sytyttimiin uuneja sytyttäessä.
      Tikuista osa on myös täysin käyttökelvottomia, kun ovat niin ohuita, etteivät kestä raapaisua lainkaan.

      • Unilite/bic

        Todella vaarallisia ovat nyky tikut! Kaksi viidestä katkeaa osassa pää vain suhahtaa ja ei sytytä itse tikkua. Puolet tikuista lennättää kekäleitä päästä ympäriinsä. Villa paidassa reikä tästä johtuen. Pari palovammaa käsiin kaulaan ja yksi poskeen kekäleistä. Suivaantuneena löin 6 täyttä askia pesään ja ostin sytkärit. Unilite hitsipilli liekki syttyy kovassa tuulessakin!.


      • Pappa p-poh
        Unilite/bic kirjoitti:

        Todella vaarallisia ovat nyky tikut! Kaksi viidestä katkeaa osassa pää vain suhahtaa ja ei sytytä itse tikkua. Puolet tikuista lennättää kekäleitä päästä ympäriinsä. Villa paidassa reikä tästä johtuen. Pari palovammaa käsiin kaulaan ja yksi poskeen kekäleistä. Suivaantuneena löin 6 täyttä askia pesään ja ostin sytkärit. Unilite hitsipilli liekki syttyy kovassa tuulessakin!.

        Kertokaahan minkä valmistajan tikut on hyviä! Itse olen tikkuja 40vuotta käyttänyt sytyttäessä lämmitys kattilaa saunankiuasta ja kynttilöitä nyt on viimmenen aski menossa euromatches turvatulitikkuja. Uusi puntti ostaa mutta kun ei huonoja halua. Nuo euromatches tikut asiallisen hyviä mutta ei ole enään sattunut kaupoissa näkemään.


    • ei enää ole hyviä

      Paras turvautua kaasusytyttimiin.
      Hyviä tikkuja ei enää ole.
      EU määräys, rikkiä ei saa enää käyttää.

    • kuluttajat ry

      Kuluttajavirastoon ilmoita

      1. Sampo tulitikut
      2. Sampo sytytyspalat-nuuska firma Swedish Match tekee parempaa suusyöpää
      aiheuttavaa nuuskaa kuin sytytyspaloja.

      Maksi ja K raudat myy isoa punamustaa SAMPO sytyspaloja tikkuineen.
      Eivät syty ja sammuvat itsekseen.
      Ja niistä tikuista irtoava rikki voi arpeuttaa sarveiskalvon.
      Pistän tämän HS kuluttajaan ja Kuluttajavirastoon.
      Roskaa myydään. Se ei lopu ellemme valita.

      • Palovammat

        Hong kong myymälän tulitikut ne vasta vaarallisia on. Kekäleet lentää ihan mihin sattuu ja tulipalovaara on aina läsnä. Niitä tikkuja ei kannata ikinä ostaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      56
      861
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe