Koiran muriseminen - leikkiä?

Ärrärr

Koira on reilun vuoden vanha, sekarotuisena pari kuukautta sitten meile siirtynyt villa- tai vesikoira, ja pitää puruluista. Se on iloinen, ystävällinen ja pentumaisen leikkisä vieläkin.

Minulla on tapana halata sitä, kun sillä on luu suussa tai vieressään. Koira murisee tai ärisee, vastaa sitten leikkiinkutsuliikkeeseen nappaamalla luun suuhunsa ja kiehnäämällä innokkaasti häntä heiluen ympärilläni. Usein se myös heiluttaa häntää muristessaan. En vie luuta emmekä leiki luulla, pitäkööt luunsa se, joka siitä pitää. Se ei kuitenkaan vastusta luun ottamista tai reagoi siihen mitenkään.

Vaimoni ei ole varauksettoman innoissaan tästä touhusta, koska ei ole varma, pilaako se koiran luonteen tai tekeekö se sen vihaiseksi. Olen itse pitänyt tätä leikkinä, mutta enpä minäkään voi siitä varma olla, koska koira on ensimmäisemme. Ei se ainakaan ole millään tavoin muuttunut tai muuttanut tapojaan tämän leikin aikana, ja se hakee usein luunsa mukaan leikkiessään.

6

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luomuhurtta

      vaikea sanoa, vaikuttaisi leikiltä. ( muristeko itse leikkiesssi?) On vain opittava lukemaan koiraa ja se taito tulee kokemuksesta. Tuota, milloin muulloin koira murisee. saisit ehkä asiaan selvyyden jos koirasi murisis "tositilanteessa". Silloin voisit huomata sävyssä eron tai ruumiinasonnoissa. Luottaisin enemän heiluvaan häntään kuin murinaa. Koirat ääntelee varsin vivahteikkaasti. Myös murina kuuluu leikkiin, varsiinikin "saalistappeluun" jota luun kanssa leikkiminen on. Voit vaikka ottaa luun, pitää sitä kämmenen alla hetken ja luovuttaa takaisin. Voit myös leikisti syödä luuta eli jakaa saaliin koirasi kanssa.

    • Ärrärr

      Kiitokset vastauksesta! Murisen joskus itsekin :)

      Totiseen murinaan sain tuntumaa silloin, kun koira tule meille pari kuukautta sitten. Se puolusti vaimoa (kun tulin katsomasta jalkapalloa televisiosta), luuta ja keittiön pöydän alusta. Murina yltyi varsinkin keittiön pöydän alta häädettäessä jonkinlaiseksi taisteluvalmiusärinäksi. Nämä ovat jääneet koiran kotiutuessa kokonaan pois, luun kanssa touhuamista lukuunottamatta. Taidanpa siis kallistua tulkintaasi "saalistappelusta".

      Olen silloin tällöin totuttanut sitä siihen, että luu voi olla muillakin, ja sen saa silti aina takaisin. Se saattaa esimerkiksi unohtaa luun pihalle kun panen ven kiinni, silloin otan sen sisään, ja pyrin kieltämään kokonaan nahkaluiden hautaamisen. Niitä likaisia rättejä ei voi antaa koiran tuoda sisään, mutta koiran mielestä luu ei menetä houkuttelevuuttaan yhtään, yäk...

      • bullipoju

        Koira tosiaan voi murista vaikka kuinka monesta eri syystä kuin vain vihaisuudesta tai pelosta! Kyllä sen yleensä huomaa ihan omien luontaisten vaistojen avulla milloin koira murisee uhkaavasti. Meidän bullterrierimme on hyvin puhelias! Se murisee kun se tervehtii, sanon sitä Moi-murinaksi. Se murisee silloin kun leikimme, sanon sitä Leikki-murinaksi, ihan eri vivahde kuin Moi-murinassa. Se murisee kun se näkee tai kuulee jotain epäilyttävää, sanon sitä Tuolla on jotain-murinaksi, se on esiaste haukkumiselle, vähän niinkuin koiran jupinaa ja todella matalaa, joskus sitä ei edes kuule mutta sen näkee koiran vartalosta. Silloin kun se saa hepulikohtauksen se murahtelee ja murisee oikein kunnolla, sitä sanon yllätten Hepuli-murinaksi! :) Kerran olen kuullut kun se murisi tosissaan (seuraavaksi puren-murinaa) ja sen kyllä tiesi heti, ei tarvinut hetkeäkään arvailla mistä on kyse!

        Oman koiransa eleet oppii kyllä tuntemaan nopeasti kun sen kanssa viettää paljon aikaa eikä mene aikaakaan kun huomaat pienetkin eleet ja ilmeet ja luet koiraasi kuin avointa kirjaa!


      • Ärrärr
        bullipoju kirjoitti:

        Koira tosiaan voi murista vaikka kuinka monesta eri syystä kuin vain vihaisuudesta tai pelosta! Kyllä sen yleensä huomaa ihan omien luontaisten vaistojen avulla milloin koira murisee uhkaavasti. Meidän bullterrierimme on hyvin puhelias! Se murisee kun se tervehtii, sanon sitä Moi-murinaksi. Se murisee silloin kun leikimme, sanon sitä Leikki-murinaksi, ihan eri vivahde kuin Moi-murinassa. Se murisee kun se näkee tai kuulee jotain epäilyttävää, sanon sitä Tuolla on jotain-murinaksi, se on esiaste haukkumiselle, vähän niinkuin koiran jupinaa ja todella matalaa, joskus sitä ei edes kuule mutta sen näkee koiran vartalosta. Silloin kun se saa hepulikohtauksen se murahtelee ja murisee oikein kunnolla, sitä sanon yllätten Hepuli-murinaksi! :) Kerran olen kuullut kun se murisi tosissaan (seuraavaksi puren-murinaa) ja sen kyllä tiesi heti, ei tarvinut hetkeäkään arvailla mistä on kyse!

        Oman koiransa eleet oppii kyllä tuntemaan nopeasti kun sen kanssa viettää paljon aikaa eikä mene aikaakaan kun huomaat pienetkin eleet ja ilmeet ja luet koiraasi kuin avointa kirjaa!

        Allekirjoitan tuon, että sitä oppii pikkuhiljaa näkemään enemmän. En itsekään ole enää niin "kuuro" koiran käytökselle kuin aluksi.

        Tuon "seuraavaksi puren" -murinan, ärinän, hudon, whatever, tunnistan kyllä, vaikka sävyt eivät muuten niin selkeitä olisikaan.

        Kiitokset että jaksoitte vastata, jatketaan siis koiran kanssa leikkimistä!


    • Maipo

      Meilläkin koira harrasti pienenä leikkimurinaa :) Itse koulutin sen pois kun jotkut herkemmät koirat olisivat voineet ymmärtää koiraa väärin. Tänä päivänä osaa leikkiä yhtä innostuneesti, mutta hiljaa ;) Valintakysymys toki.

    • no worry

      Kyllä meillä muristaan leikillään ja siltä tuo teilläkin näyttää. En minä ymmärrä miten sen koiran voisi leikkimällä pilata. Muriseehan ne koiratkin keskenään leikkiessään eikä niiden välit siitä huonone.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe