Töihin isommalle huvialukselle

Huvivenemies

Onkos jollain jotain tietoja, mitä pätevyyksiä, kokemusta yms. vaaditaan, jotta voisi päästä sanotaanko nyt sitten vaikka kansipäällystön/päällikön tehtävään isommalla (useimmiten ulkomaiselle) yksityiselle huvijahdille. Eri nettisivut tarjoavat työtä ympäri maailmaa kymmenille aluksille, mutta noista pätevyysvaatimuksista ei ota kukaan mitään selvää.

Omasta takaa löytyy pävetyyviä kansainvälisesti Vahtimiehenkirja, aluevesille Kotimaanliikenteenlaivurin kirja sekä Kansainvälinen huviveneekuljettajankirja. Lisäksi ulkomaiset tahot tuntuvat katsovan hyväksi suoritetun laivastopalveluksen, joka itseltäni löytyy (hommaa helpottaen) vielä veneenkuljettaja-aliupseerin hommista.

Tietääkö siis joku, onko olemassa jotain erikoishienoja spesiaali-kursseja/tutkintoja, jotka täytyy omata, että pääsee ajelemaan tai edes työskentelemään hienommalle huvialukselle isommille vesille kuin Saaristomerelle.

18

1809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • slaikkari1

      Samat pätevyyskirjat kun kauppalaivoissa. Toki aluksen koko ja koneteho määräävät pätevyyyskirjan ''tason''.

      • neponemo

        Omistajan kaveruus ensimmäinen vaatimus


    • jeejee7

      Vaaditaanko siis tosissaan huvialuksenkin päälliköltä merikapteenin tutkinto, kun ymmärtääkseni ainakin Suomessa jos alus on rekisteröity huvialukseksi, saa sitä ajaa pelkällä huviveneenkuljettajankirjalla?

      • 3453466 436

        No ne "isommat huvialukset" joilla on palkattua miehistöä eivät todellakaan ole mitään huvialuksia rekisteröinti- ja miehitysmielessä. Suomessa yli 24 m vaati aina ammattikirjat, vaikka kuinka sillä "huvikseen" ajelisi.


      • 2+1
        3453466 436 kirjoitti:

        No ne "isommat huvialukset" joilla on palkattua miehistöä eivät todellakaan ole mitään huvialuksia rekisteröinti- ja miehitysmielessä. Suomessa yli 24 m vaati aina ammattikirjat, vaikka kuinka sillä "huvikseen" ajelisi.

        Ei se enää ihan noin mene. Ovat kehittäneet uuden luokituksen eli huvialuksen. Huvivene on alle 24 m, huvialus sitä isompi mutta ei kaupallisessa käytössä. Ja huvialusta saa Suomen pykälillä ajaa kv. huviveneenkuljettajakirjalla. Ulkomaille rekisteröityihin pätee niiden maiden lait sitten.

        Asian voit tarkistaa Finlexista, laki laivaväestä ja aluksen turvallisuusjohtamisesta, 2009/1687.
        Sen 2§ sanoo, että huvialuksella tarkoitetaan " urheiluun tai vapaa-ajan viettoon tarkoitettua alusta, jonka rungon pituus sovellettavien yhdenmukaistettujen standardien mukaan mitattuna on yli 24 metriä ja jonka bruttovetoisuus on alle 500"
        ja
        15§ sanoo, että "Huvialuksen päälliköllä on oltava kansainvälinen huviveneen kuljettajan pätevyyskirja."

        Tuo bruttovetoisuus ei tosin sano amatöörille oikein mitään, vaikka varmasti ammattilaisille onkin täysin selvä. Osaisiko joku antaa esimerkin vaikkapa jonkin tunnetun huvialusmerkin avulla, millainen botski todennäköisesti on vielä tuon rajan alla? Tai jollain karkeilla pituus/leveys/syväys -arvoilla?

        Mutta siis joka tapauksessa 24m ylittävä alus ei aina vaadi ammattikirjaa.


      • tulin näet kyseleen
        2+1 kirjoitti:

        Ei se enää ihan noin mene. Ovat kehittäneet uuden luokituksen eli huvialuksen. Huvivene on alle 24 m, huvialus sitä isompi mutta ei kaupallisessa käytössä. Ja huvialusta saa Suomen pykälillä ajaa kv. huviveneenkuljettajakirjalla. Ulkomaille rekisteröityihin pätee niiden maiden lait sitten.

        Asian voit tarkistaa Finlexista, laki laivaväestä ja aluksen turvallisuusjohtamisesta, 2009/1687.
        Sen 2§ sanoo, että huvialuksella tarkoitetaan " urheiluun tai vapaa-ajan viettoon tarkoitettua alusta, jonka rungon pituus sovellettavien yhdenmukaistettujen standardien mukaan mitattuna on yli 24 metriä ja jonka bruttovetoisuus on alle 500"
        ja
        15§ sanoo, että "Huvialuksen päälliköllä on oltava kansainvälinen huviveneen kuljettajan pätevyyskirja."

        Tuo bruttovetoisuus ei tosin sano amatöörille oikein mitään, vaikka varmasti ammattilaisille onkin täysin selvä. Osaisiko joku antaa esimerkin vaikkapa jonkin tunnetun huvialusmerkin avulla, millainen botski todennäköisesti on vielä tuon rajan alla? Tai jollain karkeilla pituus/leveys/syväys -arvoilla?

        Mutta siis joka tapauksessa 24m ylittävä alus ei aina vaadi ammattikirjaa.

        Kansainvälisen huviveneenkuljettajankirjan saaminen edellyttää:
        • vähintään 18 vuoden ikää

        • henkilöauton kuljettamiseen oikeuttavan ajokortin saamisen edellytyksenä olevaa lääkärintodistusta

        • henkilö täyttää Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission sisävesiliikennetyöryhmän päätöslauselman no. 40 tutkintovaatimukset kansainvälisen huviveneenkuljettajankirjan saamiseksi
        http://www.trafi.fi/merenkulku/miehitys_ja_patevyydet/patevyyskirjat/huviveneen_kuljettaja

        Mutta mitä nuo tutkintovaatimukset käytännössä ovat? Mitä kouluja/kursseja tuohon tarvii käydä?


      • 6+4
        tulin näet kyseleen kirjoitti:

        Kansainvälisen huviveneenkuljettajankirjan saaminen edellyttää:
        • vähintään 18 vuoden ikää

        • henkilöauton kuljettamiseen oikeuttavan ajokortin saamisen edellytyksenä olevaa lääkärintodistusta

        • henkilö täyttää Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission sisävesiliikennetyöryhmän päätöslauselman no. 40 tutkintovaatimukset kansainvälisen huviveneenkuljettajankirjan saamiseksi
        http://www.trafi.fi/merenkulku/miehitys_ja_patevyydet/patevyyskirjat/huviveneen_kuljettaja

        Mutta mitä nuo tutkintovaatimukset käytännössä ovat? Mitä kouluja/kursseja tuohon tarvii käydä?

        Koskas tuo lääkärintodistus on vaatimuksiin tullut?

        Oma pätevyyskirjani on muutaman vuoden takaa, olisiko ollut 5-6 vuotta sitten, kun hankin. Tältä vuosituhannelta nyt kuitenkin. Silloin settini oli:
        -rannikkolaivuritentti
        -EA I
        -pursiseuran puheenjohtajan allekirjoittama todistus, että olen kokenut veneilijä.

        Noilla irtosi. EA I on tiettävästi pudonnut vaatimuksista, mutta käsittääkseni nuo kaksi muuta kelpaavat edelleenkin.


      • tulin näet kyseleen
        6+4 kirjoitti:

        Koskas tuo lääkärintodistus on vaatimuksiin tullut?

        Oma pätevyyskirjani on muutaman vuoden takaa, olisiko ollut 5-6 vuotta sitten, kun hankin. Tältä vuosituhannelta nyt kuitenkin. Silloin settini oli:
        -rannikkolaivuritentti
        -EA I
        -pursiseuran puheenjohtajan allekirjoittama todistus, että olen kokenut veneilijä.

        Noilla irtosi. EA I on tiettävästi pudonnut vaatimuksista, mutta käsittääkseni nuo kaksi muuta kelpaavat edelleenkin.

        Tarkalleen ajatellen menee vähän huti tuo vastaus

        Hakemukseen liitettävät asiakirjat:
        -kopio voimassa olevasta ajokortista tai ajokortin saamiseksi vaadittavasta lääkärintodistuksesta

        -kopio Trafin hyväksymän veneilyjärjestön antamasta koulutustodistuksesta, josta ilmenee YK:n Euroopan talouskomission päätöslauselman No. 40 (1998) vaatimusten täyttyminen

        tai

        -kopio Suomen Navigaatioliiton myöntämästä rannikkolaivurin todistuksesta. Navigaatioliiton myöntämä saaristolaivurintodistus voidaan myös hyväksyä suorittamalla täydentävä koe virta-, sorto- ja vuorovesilaskelmista

        http://www.veneily.fi/tiedot_ja_taidot/patevyydet

        Kysyin tuosta koulutustodistuksesta, josta ilmenee YK:n Euroopan talouskomission päätöslauselman No. 40 (1998) vaatimusten täyttyminen

        tuo rannikkolaivurin todistushan oli se toinen vaihtoehto, josta en kuitenkaan kysynyt mitään.


    • slaikkari1

      Tuskin merikapteenin kirjaa pieneen huvialukseen vaaditaan. Vahtiperämiehen pätevyys pitäisi riittää.
      Aluksilla pruukaa olla minimi miehitys, joka on säädetty lippuvaltion toimesta. Tietääkseni miehitykseen vaikuttaa ainakin aluksen koko, liikennealue ja koneteho.

      • 2+1

        Katso ylempää, mitä lainasin lakitekstistä. Eli ei välttämättä tarvita mitään ammattipätevyyksiä.


    • En lähtis enää

      Olen ollut kahteen otteeseen 54 jalkaisen jahdin kipparina Mallorcalla (omistaja Southamptonista). Enimmäkseen laiturissa makaamista ja aika tylsää hommaa. Toisinaan owneri tuli liikemiesseurueen kanssa ja lähdettiin merelle päiväksi pariksi.
      Minulla on huvialuslupakirja ja vanha kuljettajakirja Suomesta. Omistaja piti niitä riittävinä siihen jobiin. Mitään virallisia vaatimuksia ei ollut. Palkkaa oli mukavasti mutta "työ" tosi tylsää kaljan litkimistä ja odottelua.

    • Tiedän tarkkaan

      Mallorcan miljoonäärien paatteihjin pääsee operettikapteeniksi saaristolaivurin paperilla.

    • skebasto

      Kun netistä katellut noitten jahtien jopeja, ja mitä niillä vaaditaan, niin jonkin sortin eritasoisia jahtipätevyyskirjoja näyttäisi olevan edellytyksenä aluksen koosta riippuen(Y1, Y2, Y3, Y4)

      Näiden kirjojen saamiseksi koulutus ja kurssivaatimukset käsittääkseni astetta lievemmät kuin kauppalaivoissa vaadittaviin STCW tiketteihin. Joskin noissa suuremmissa jahdeissa taidetaan jo STCW lappusia edellyttää kun koko ja koneteho kasvaa riittävän suureksi.

      Mutta tuollaiseen pieneen kimiräikkös-kokoluokan muovinpalaseen lienee riittää se viikon kurssi kansanopistollakin..

    • 3+9

      engelsmannit hehkuttaa huvivenepuolelle näitä: yachtmaster offshore with commercial endorsement, jenkit coast guard 100-ton license.

    • Typerää hommaa

      Suomalainen kuljettajakirja on kova paffi huvivenepuolella ulkomailla. Sillä olen kipparoinut noita Mallorcan ja Marmariksen laiturissa makaavia kippoja kolmeen otteeseen. Enimmäkseen se on laiturissa makaamista ja drinksujen tekemistä rahamiehille.

    • yachtie
    • Valekippari....

      Kukaan ei koskaan tarkista mitään.
      Mene minne haluat jos eväitä piisaa.
      Kirjoittele ite pahvisi.
      Niin nämä muutkin valelääkärit tekee.

    • Perämies_80

      Vähän päivitystä vanhaan threadiin. Perämiehenkirja on käytännössä nykyään minimivaatimus kun niitä on saatavilla. Miksi siis ottaa alempikirjallisia. Onhan noi brittien Yacht master kirjat listattuna minimi referenssiksi ja löytyy toki paljon niillä seilaavia, mutta silti suurimmalla osalla on siis styyrin pahvit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1170
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      268
      961
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      885
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe