Aloittava toiminimi siivooja

Uusi tmi

Nyt riitti toisten juoksutettavana ja ilmaisen työntekeminen! Ainoo mikä tuntui jäävän työpäivästä käteen oli väsymys, vitutus ja kivut. Se että itse tekee puolet enemmän töitä kuin muut ja samalla palkalla mennään, kiitostakaan ei koskaan kuulunut.

Pistän toiminimen pystyyn ja järkkään omat duunini.
Alku tietysti jännittää, että mistä ne ensimmäiset asiakkaat löytää ja kuinka nopeasti pääsee hyvin alkuun.

Kokemuksia toiminimen perustamisista haluaisin kuulla, hyvät ja etenkin huonot puolet ovat tervetulleita.

Miten markkinoida, jotta huomattaisiin ja tarjouksia tulee?

12

3456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siivooja121

      Varaudu nyt hyvä ihminen siihen, että asiat eivät mene niin kuin olet kaavaillut.. Niitä asiakkaita ei tipu taivaalta, mainonta maksaa mannaa ja kilpailu on armotonta. Hinnoittele oikein, hommaa kunnon välineet ja aineet, mainosta, mainosta mainosta.. asiakkaita et saa ellet pistä rahaa menemään. Kotisivut, lehti-ilmoitukset, flyerit, kirjemainonta jne. Muista vakuutukset ( myös se vastuuvakuutus). Kirjanpito on toiminimessä helppoa tehdä itse. Menee aika pitkään ennen kuin homma on kannattavaa eli katso, että sinulla on rahaa elämiseen seuraavat pari vuotta. Ennakkoverot on maksettava, vaikka tuloja ei olisikaan, sillä kotitalousvähennysoikeus on vain ennakkoverovelvollisilla. Yrittäjänä eläminen on ihan toista kuin palkollisena oleminen - sairastaa et voi, lomia et voi pitää, olet valmiina seitsemän päivää viikossa lähtemään, koska alussa sinun on otettava keikka kuin keikka vastaan ja lisäksi sinun on tehtävä sellaista jälkeä, joka peittoaa muiden tekemät mennen tullen puhumattakaan sosiaalisista ja myyntitaidoista, jotka on oltava enemmän kuin hyvät. Jos tämä on sinulle selvää puuroa niin tervetuloa mukaan.

    • Siivoussouviis

      Niin ja mikä tärkeintä niin unohda se toiminimi. Jos verojen kanssa tai eläkkeiden kanssa tulee tiukkaa niin Oy:n omistajana et ole niistä veloista vastuussa. Jos myös satut unohtamaan lieden täysille kohteessa ja vakuutukset eivät ole kunnossa niin et joudu maksamaan sitä 500 000 euron taloa kokonaan.

      Vaikka perustaisit toiminimenkin niin älä missään nimessä tee kirjanpitoa itse, ellet todellakin ole ammattilainen.

      Pankkitilin saldon tulisi näyttää 20 000 euroa vähintään, se raha siis millä elät seuraavat 2 vuotta. Alat ansaitsemaan vasta ensimmäisen vuoden jälkeen.

      • siivooja121

        itse asiassa tmi on oikein hyvä aloittavalle yritykselle.. ja ei muuten pidä paikkaansa se, että yksin osakeyhtiötä pyorittävä ei olisi vastuussa velvoitteista..höpöhöpöä.. toiminimen kirjanpito on helppoa, koska kaksinkertaista ei tarvitse pitää..on tulot ja menot ja siinä se - ihan kuin veroilmoitusta tekisit.Kulut vaan minimiin, ei työntekijöitä niin pärjää kyllä muutamallakin asiakkaalla.


    • assinainen667

      Kuluja laskiessasi ota huomioon myös asiakassuhteiden hoito. Sekä yhdyshenkilöt että lähes kaikki muutkin asiakasyrityksen työntekijät ovat jatkuvan huomion tarpeessa. Aina pitää hymyillä ja lirkutella, palvella ja tehdä ylimääräistä. Muuten lennät ulos, valituksia ja tahallista sottaamista tulee solkenaan. Eli tämä nöyristely ja lässyttely tulee paljon kalliimmaksi kuin itse siivous.

      • siivooja 121

        siis lirkuttelu?? aika kummallista tekstiä - asiakassuhteiden hoito on jokapäiväistä hommaa yrittäjälle.. ylimääräistä nyt ei tietenkään tarvitse tehdä ilman korvausta.. valituksia tulee toki aina siivousalalla - jos asiakkaalla ei ole ollut siivoojaa aikaisemmin niin työ on vaativampaa, koska kummatkin etsivät sitä tasapainoa työn, työajan ja korvauksen puitteissa.. useat kuvittelevat vieläkin palkkaavansa piian, jota voi hötkyytellä miten huvittaa, mutta näissä tapauksissa selvät sopparit estävät liialliset ylilyönnit.. eli kirjallinen sopimus on hyvä tehdä, jossa ainakin säännöllisen paikan työt on lueteltu käytettävine aikoineen ja korvauksineen. Yrittäjälle ei ole sanaa nöyristely - yritäjä myy.. myös se lässytys on myyntityötä. Myyntityö tuo rahaa ja myyntiin on panostettava. Jos myyntityö katsotaan nöyristelyksi ei yrittäjäksi ole asiaa.


      • samavaan77
        siivooja 121 kirjoitti:

        siis lirkuttelu?? aika kummallista tekstiä - asiakassuhteiden hoito on jokapäiväistä hommaa yrittäjälle.. ylimääräistä nyt ei tietenkään tarvitse tehdä ilman korvausta.. valituksia tulee toki aina siivousalalla - jos asiakkaalla ei ole ollut siivoojaa aikaisemmin niin työ on vaativampaa, koska kummatkin etsivät sitä tasapainoa työn, työajan ja korvauksen puitteissa.. useat kuvittelevat vieläkin palkkaavansa piian, jota voi hötkyytellä miten huvittaa, mutta näissä tapauksissa selvät sopparit estävät liialliset ylilyönnit.. eli kirjallinen sopimus on hyvä tehdä, jossa ainakin säännöllisen paikan työt on lueteltu käytettävine aikoineen ja korvauksineen. Yrittäjälle ei ole sanaa nöyristely - yritäjä myy.. myös se lässytys on myyntityötä. Myyntityö tuo rahaa ja myyntiin on panostettava. Jos myyntityö katsotaan nöyristelyksi ei yrittäjäksi ole asiaa.

        Itsellä on kokemusta useammalta eri palvelusektorilta. Ns. miesten aloilla tämä asiakassuhteiden hoito, neuvottelut yms. laskutetaan erikseen. siivousalalla ne ovat ilmaisia ja siksi asiakkaat estoitta käyttävät tilannetta hyväkseen. Joskus on tullut mieleen, että siivousliike saa ilmaiseksi hoitaa henkilöstön mielenterveysongelmat. Tämä on karu kokemus.


      • siivooja121
        samavaan77 kirjoitti:

        Itsellä on kokemusta useammalta eri palvelusektorilta. Ns. miesten aloilla tämä asiakassuhteiden hoito, neuvottelut yms. laskutetaan erikseen. siivousalalla ne ovat ilmaisia ja siksi asiakkaat estoitta käyttävät tilannetta hyväkseen. Joskus on tullut mieleen, että siivousliike saa ilmaiseksi hoitaa henkilöstön mielenterveysongelmat. Tämä on karu kokemus.

        Myyntineuvottelut ovat maksuttomia alalla kuin alalla - siivousala on edelleen yrittäjäpuolella ns. miesten ala - tosin naisyrittäjiä on kiitettävästi tullut viime vuosikymmenenä lisää kotitalousvähennysten tuottamana. Trendiksihän on tullut viime vuosina ilmainen koesiivous, jota vastaan kyllä itse olen.. jos työtä tekee, on siitä myös saatava korvaus - myös sen yrittäjän. Totta - mt-potilaita tulee vastaan ihan liiankin kanssa - varsinkin juhlapyhien alla siivouksia tilataan sellaisten henkilöitten toimesta, joiden ehkä pitäisi olla holhottavina tai laitoshoidossa. Näiltä asiakkaiksi yrittäviltä kun ei sitten sitä korvausta saa millään. Onneksi tässä on oppinut tunnistamaan ongelmatapaukset eikä näitä sitten tarvitse ottaa asiakkaiksi. Yksinäisten vanhusten luona toki myös joutuu seurustelemaan työn lomassa, mutta enpä sitä kovin pahan pidä jos mukavia juttelee. Kahvitteluun en suostu - siihen ei ole aikaa. Kuten tuolla jo aikaisemmin sanoin yrittäjällä täytyy olla hyvät sosiaaliset taidot myyntitaitojen ohella - kysehän on rahasta ja omasta toimeentulosta, joka on täysin riippuvainen siitä, miten asiasi esität, miten saat työsi kaupattua ja myös miten saat sen työn itselläsi pidettyä. Eli edelleen - ei ole yrittäjälle olemassa lässytystä, lirkuttelua, passausta - on vain myyntityötä. Ja katsantokanta voi toki olla toisinkin päin.. käyttääkö se yrittäjä hymyllään ja puheillaan sitä asiakasta hyväkseen saadakseen sen toimeentulonsa? Jos ei näin tekisi, niin meneekö se asiakas muualle? Eli ei se hymy ilmaista ole - kyllä sen asiakas sitten maksaa.. capito????


    • Ala tuttu?

      Alv...tilitykset! Sitten on laskuttamiset, osa asiakk. pitkittää maksamista mielellään. Laskutuslisä on hyvä- muutama euro per laskutus, ja eräpäivä kantsii merkitä parille vko.
      itse laskin että tulisin toimeen omalla työllä, jos olisi varmat 6 h per arkip. töitä- ja? Mistäkä ne riipii, kun alueella toimii useita yrityksiä...
      Vieraalle tehdessäni on tullut tilanteita eteen, että ta on kopistanut kohteeseen, jossa on esim. toiminimi jo paikalla, pitänt neuvotella minkäkin tahon vastuut.

      Ja asiakassuhteitten hoito on tärkeää! Yksi asiakas kertoi, että työtoverini "tuo vaikka norsun, jos saa kuljetettua". Esim. kauppa-asioita, kuljetteluja ym. joutuu tekemään "voiteluna"...
      Kyse ei ole lirkuttelusta siis, vaan siitä, että siivoustahoa kysytään myöhemminkin, koska jossain muussakin se helpottaa asiakkaan elämää.
      Ja- tämä vie siivoojalta itseltää... polttoainetta, aikaa itse siivouksen lisäksi.

      Aloittava yrittäjä on lujilla... ei ole tullut vielä pätäkkää, mutta ennakkoverot pitää maksaa. Samoin toiminnan kulut, vakuutukset(oma tapaturma-, ym plus vastuuvakuutus).
      Ja toiminimessä on rekisteröintimaksut, ja mitä noita muita... Ja ammattiosaamista on kartutettava. Väline-, ja aineet ja pitää olla- kun laskee, mikroliinojakin kohti päivää jotain kymmenen väh. pyykättäväksi... Samoin muita, juttuja tulee per kohde kyllä runsaasti huoltoon/pesuun, ja- aikaa sekin vie, ja oltava tilat mis pesee kuivattaa ja säilyttää... siiv. aineista osaa ei ihan perhekomeroissa alempana voi pitää.
      Et jos vielä kiinnostaa, ja sietää vuoden 2 epävarmuutta taloudellisesti... niin pistä pystyyn vaan.

    • Terminaatti

      Laskutuslisää ei vaan tarvitse kenekään maksa. Näin sanoo laki. Täällä on taas idiootit neuvomassa, mutta hyvä niin :) Alalle on helppo fiksujen tulla.

      • siivooja121

        Näin on..asiallista neuvoa on täällä vaikeaa saada, mutta joka vastauksessa on kyllä asiaakin..itse olen yrittäjänä siivouspuolella ollut jo vuosia. Samaan aikaan aloittaneita muita yrityksiä ei enää ole, kaatuneet mikä mihinkin - yleensä liikoihin kuluihin ja suuriin ennakko-odotuksiin. Ei ne alv-tilitykset niin kummallisia ole - tosin omia vähennettäviä alveja tulee erittäin vähän. Nythän voi valita tilittääkö kerran kuussa, kerran vuodessa vai neljä kertaa vuodessa - on verotilit ja katso-tunnisteet..mikrokuituliina kestää sellaisen pari vuotta eli noin 600 pesua ja paikkamääristä riippuen kulutus päivässä on tietenkin 4-20 lisänä mopit. Ainekulutus on vähäistä ammattiaineilla - litran pullo riittää kuukausiksi oli se nyt mihin tarkoitukseen vaan ja yllättävää kyllä ne aineet ovat halpoja verrattuna markettien kuluttajille suunnattuihin..Tietenkään näihinkään ei mene rahaa mikäli käyttää asiakkaiden omia aineita ja välineitä...muuten aloitusmaksut tällaiselle yritykselle ovat suorastaan minimaaliset, mutta yel, ennakkoverotus, vakuutukset, (oma auto) ( pesukone) ovat ne suurimmat kuluerät, jotka on pakko maksaa vaikka tuloja ei olisikaan..


    • Keijo6

      Ja muistakaa ne LUOTTOTIEDOT ne on tärkeää katsoa.

    • Ala tuttu

      Ei minun pomo ainakaan siitä pahastu, jos joku sitä laskutuslisää ei halua maksaa: käteinenkin on rahaa.
      Tätähän minä tarkoitin...

      Eikun jos rahkeet piisaa... Rikastumaan työllä ei täl alal pääse, äkkiä ainakaan, ehkä seuraava joka sitten ottaa puljun hoitoonsa, jos into riittää...
      Asiakas se on, jolta oma tulo tulee. Siksi tärkeä... Että voi pikkasen joustaa ja palvellakkin, kuten sanotaan... Palvelu kuuluu hintaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2240
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1751
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1606
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1382
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      293
      1237
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1109
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1063
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      948
    Aihe