Kannattaako vanhan hybridin remontti?

Kivireki1

Moro,

mulla on yleispyöränä vajaa 10 vuotta kovassa käytössä ollut hybridi mallia kivireki (maksoi aikanaan alennuksessa 250 e). Nyt alkaa voimansiirto olla lopussa. Joustokeulaa ei tietenkään kertaakaan huolettu. Onko tuota järkeä lähteä remontoimaan, jos taidot/viitseliäisyys ei itsellä riitä? Jos laittattaisi halppis-osat?

Omistan myös maantiepyörän, eli tuon pyörän on tarkoituskin olla sellainen jonka uskaltaa jättää räntäsateeseen kaupan eteen, eikä harmita jos joku sen pöllii.

Toisaalta kiikarissa olisi korvaajaksi jonkinmoinen täysjäkkä fitnesspyörä/hybridi.

11

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Talvipolkija

      Kyllä vieraalla teettäminen tulee osien kanssa niin kalliiksi, että tuskin kannattaa, mutta jos haet osat ja työkalut esim. biltemasta niin kyllä siitä vielä käyttöpyörä tulee. Lisäksi saat hyvää kokemusta fillarin huollosta.

      • wwwwwwwwwwwww

        Samaa mieltä, kyllä itse kantsii tehdä. Uusi rataspakka taakse ja eteen vain yksi iso ratas niin saat simppelimmän ja käyttökelpoisemman rakenteen. Joustohaarukka mäkeen ja jäykkä vaikka pyörätohtorilta tilalle. Näillä eväillä pyörä keveneekin kivasti.


    • Kivireki1

      Joo, kyllä noi biltemat osat vaikuttaa niin edullisilta, että kaippa se on pakko yrittää. Jos tuosta ainakin talivipyörän tekohengittäisi.

      • wwwwwwwwwwwww

        Jos olet takavaihtajaa uusimassa niin sitä bilteman halvinta tourneyta en kyllä laittaisi talvipyörään mutta sama kauppa on myynyt myös deorea mikä toimii talvellakin hyvin. Hyvä valikoima osavalikoima ihan ok hintaan löytyy myös tuolta pyörätohtorilta espoosta.


    • Alkup. Maantiepyö

      Tuota juuri kannattaa lähteä remontoimaan - itse. Siinähän ne taidot karttuu. Paljon parempi tehdä mokat muutaman euron romupyörällä kuin hyvällä maantiepyörällä.

      Ihan halvinta en laittaisi omaan käyttöpyörääni. Vaihteet voi jättää pois ja sinkuloida pyörän. Ennen kaikkea hyppykeppi pois ja kiinteä tilalle.

      Ennen urakkaa pese pyörä ja katso kaikki hitsisaumat. Jos runko näyttää hyvältä niin hae Motonetista tai jostain verkkokaupasta Park Tool'in perustyökalusetti ja korjausteline.

      http://www.parktool.com/

      Alfamerilta tilaat fillarinkorjausppaan.

      http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/autotarvikkeet/korjausoppaat/alfamer-polkupyora-opas/p/129512/

      Ja sitten ei muuta kuin töihin.

      • WilsonKurwa

        Kyllä aivan totta, 250e polkupyörään korjaamiseen tarvitaan ehdottomasti 250e edestä Park Toolin työkaluja.

        Fillarinkorjaus-kirjakin on tosiaan välttämätön. Mitä lie vinkkejä netissäkin annetaan - vain painettuun sanaan voi luottaa. Joku kertoi löytäneensä esim. Park Toolin nettisivuilta täsmällisiä korjausvinkkejä mutta ei - kyllä se kirja pitää olla.

        >>Vaihteet voi jättää pois ja sinkuloida pyörän.

        Vielä parempaa - mitä jos tekisi tuosta 250e hybridistä fiksin?


      • wwwwwwwwwwwwww

        Netistä on löytynyt ohjeet kaikkeen mitä en ole itse osannut tehdä. Shimanolla on tosi hyvät räjäytyskuvat ja ohjeet tuotteistaan. Korjausteline on ihan näppärä mutta ei mitenkään välttämätön ja perustyökaluilla selviää aika monesta jutusta.

        Fiilistely ja näpertely on tosi hauskaa.


      • koulutonttu
        WilsonKurwa kirjoitti:

        Kyllä aivan totta, 250e polkupyörään korjaamiseen tarvitaan ehdottomasti 250e edestä Park Toolin työkaluja.

        Fillarinkorjaus-kirjakin on tosiaan välttämätön. Mitä lie vinkkejä netissäkin annetaan - vain painettuun sanaan voi luottaa. Joku kertoi löytäneensä esim. Park Toolin nettisivuilta täsmällisiä korjausvinkkejä mutta ei - kyllä se kirja pitää olla.

        >>Vaihteet voi jättää pois ja sinkuloida pyörän.

        Vielä parempaa - mitä jos tekisi tuosta 250e hybridistä fiksin?

        Olen samaa mieltä. Köyhän ei kannaa ostaa kuin parasta.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        WilsonKurwa kirjoitti:

        Kyllä aivan totta, 250e polkupyörään korjaamiseen tarvitaan ehdottomasti 250e edestä Park Toolin työkaluja.

        Fillarinkorjaus-kirjakin on tosiaan välttämätön. Mitä lie vinkkejä netissäkin annetaan - vain painettuun sanaan voi luottaa. Joku kertoi löytäneensä esim. Park Toolin nettisivuilta täsmällisiä korjausvinkkejä mutta ei - kyllä se kirja pitää olla.

        >>Vaihteet voi jättää pois ja sinkuloida pyörän.

        Vielä parempaa - mitä jos tekisi tuosta 250e hybridistä fiksin?

        Työkaluja on kahdenlaisia: hyviä ja halpoja. Motonet myi Park Tool'in perussettiä hintaan 99€ aikaisemmin. Selvästi alle alan verkkokauppojen hintatason. Park Tool ei ole mikään Bacho, mutta kohtuulaatuinen kuitenkin. Park Tool valmistaa myös lähes kaikkia erikoistyökaluja nykyaikaisiin polkupyöriin.


    • hjhojgffjkk

      Jos sinulla on maantiepyörä, niin miksi ihmeessä sen kaveriksi fitnesspyörä? Jos viitseliäisyys/taidot riitä vanhan halpiksen korjaamiseen, niin myy sellaiselle jolla niitä riittää ja osta tilalle sellainen yleispyörä jonka huoltoon viitseliäsyys/taidot riittää. Eli vaihteeton mummis.

      Jos kuitenkin vanhassa on runko kunnossa ja kaapista löytyykin ripaus viitseliäisyyttä, niin vanhasta hybridistä leipoo täysin käyttökelpoisen ja pitkäikäisen yleispyörän. Kuten täällä on jo mainittu: joustokeula > jäykkään teräskeulaan. Etuvaihteet > pois köytöstä ja tilalle runkoon kiinnitettävä ketjunohjain isoimman hammasrattaan tilalle bashring. Takavaihtajaksi deore tms. Ja näillä mennään yhtä huolettomasti kuin ketjunkirraajalla tehdyllä sinkulalla..

    • 19+7

      "Jos sinulla on maantiepyörä, niin miksi ihmeessä sen kaveriksi fitnesspyörä?"

      Koska maantipyörällä on niin kiva ajella että yleispyöränäkin joku kevyempi olisi kiva. Ja fitnesspyörään/hybridiin saa helpommin lokarit yms. Mutta katsotaan mitä tuosta nykyisestä kuoriutuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1336
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1195
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      914
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      906
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      77
      819
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      774
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      773
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      766
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      754
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      675
    Aihe