Klapien myynnin verotus.

Klapikuntoilija

Minulla on kuntoiluharrastuksena klapien tekeminen kirveellä. Klapeja tulee kumminkin enemmän, kuin mitä itse saa takassa poltettua, joten on tullut mieleen myydä sitä kavereille sopuhintaan. Kuinka siis verottaja suhtautuu ostettavasta puusta tehdyjen klapien myyntiin, kun myyntimäärät ovat pieniä: alle 30 heittokuutiota vuodessa. Onko tuo siis maataulostulona verotettavaa tuloa, vai saako pieniä määriä myydä ilman veroja?

13

5671

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ***
    • Toisenlainen ratkais

      Ota selvää, asuuko lähelläsi pienellä eläkkeellä eleleviä kansaneläeläisiä mummon- ja vaarinmökeissään. Saat hyvän mielen, kun käyt silloin tällöin viemässä kuorman hellapuita. Ja varmaan saat kahvit ja mukavaa seuraa. Mummo kutoo sulle sukat ja vaari kertoo sotajuttuja.

    • 15+17

      Tuhannen euron edestä saa vuodessa myydä mitä vain verotta

    • puu/halkoja

      Puunmyynnistä menee veroa 30 prosenttia (pääomaovero) jo ensimmäisestä eurosta, ei ole mitään 1000 euron verotta rajaa olemassakaan.

      • 45566556

        Lainaus verottajan sivulta: "Luovutusvoitto on verovapaa, jos kaiken verovuonna luovutetun omaisuuden luovutushinnat ovat yhteensä enintään 1 000 euroa. Vastaavasti luovutustappio on vähennyskelvoton, jos kaiken verovuonna luovutetun omaisuuden yhteenlasketut hankintamenot ovat enintään 1 000 euroa ja kaiken verovuonna luovutetun omaisuuden luovutushinnat ovat samalla yhteensä enintään 1 000 euroa."

        Ei kylläkään koske omasta metsästä tehtyjen klapien myyntiä joka on metsätalouden tuloa.


    • vastaus linkitettynä

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/11237643
      "Hei ja kiitos kysymyksestäsi "Klapikuntoilija"!

      Klapien myynnistä saatu tulo on sinulle maatalouden tuloa, koska ostat puut ulkopuoliselta. Kun ostat puuta klapien tekoa varten, puiden osto on vastaavasti maatalouden menoa.

      Omasta metsästä tehtyjen klapien myynti on metsätalouden pääomatuloa.

      Klapien myynti on kokonaan veronalaista tuloa.

      Lisätietoja voit kysyä puhelimitse 020 697 016/ Maa- ja metsätalous.

      Terveisin

      Terhi Verotiimistä "

      • itselle myyminen

        Terhi tai muut. Tässä uusi kysymys liittyen puun myyntiin. Jos minulla on firma Tmi. joka käyttää puuta hyväkseen, esim. tekee mökkejä hirrestä tai polttaa puuta yms. Lisäksi minulla on yksityishenkilönä omistuksessani metsää. Voinko tai siis voiko firmani ostaa minulta puuta ja vähentää sen liiketoiminnan kuluna. Toki maksaisin sitten myyntivoittoverot myymästäni puusta.

        Mielestäni ei olisi oikein, että tekisin verotuksen kannalta esim. hirsimökkejä "ilmaisista puista", koska kuitenkin saan niistä mökeistä myyntivoittoa ja metsä hupenee.


      • mukavasti menisi
        itselle myyminen kirjoitti:

        Terhi tai muut. Tässä uusi kysymys liittyen puun myyntiin. Jos minulla on firma Tmi. joka käyttää puuta hyväkseen, esim. tekee mökkejä hirrestä tai polttaa puuta yms. Lisäksi minulla on yksityishenkilönä omistuksessani metsää. Voinko tai siis voiko firmani ostaa minulta puuta ja vähentää sen liiketoiminnan kuluna. Toki maksaisin sitten myyntivoittoverot myymästäni puusta.

        Mielestäni ei olisi oikein, että tekisin verotuksen kannalta esim. hirsimökkejä "ilmaisista puista", koska kuitenkin saan niistä mökeistä myyntivoittoa ja metsä hupenee.

        Sehän olisikin hyvä homma, jos voisi ensin myydä itseltään esim. 100 e puuta
        omalle tmi:lle. Siitä saisi alv poistoja tehdä puunmyyjänä 24 e ja tmi:n puolelta
        myös 24 e. Puunmyyntiveroa menisi 30 e, jonka voisi vähentää sitten tmi:n myynti-
        tulosta.
        Jos tmi vero% olisi esim. 35 %, saisi 100 e:n poistolla 35 e verohyödyn.
        Eli 100 osto itseltä tuottaisi 2x24 35 e = 83 e.


      • mukavasti m...
        mukavasti menisi kirjoitti:

        Sehän olisikin hyvä homma, jos voisi ensin myydä itseltään esim. 100 e puuta
        omalle tmi:lle. Siitä saisi alv poistoja tehdä puunmyyjänä 24 e ja tmi:n puolelta
        myös 24 e. Puunmyyntiveroa menisi 30 e, jonka voisi vähentää sitten tmi:n myynti-
        tulosta.
        Jos tmi vero% olisi esim. 35 %, saisi 100 e:n poistolla 35 e verohyödyn.
        Eli 100 osto itseltä tuottaisi 2x24 35 e = 83 e.

        Korj. Eikun 59 e, koska 24 e pitäisi tilittää verottajalle.


      • mukav...
        mukavasti m... kirjoitti:

        Korj. Eikun 59 e, koska 24 e pitäisi tilittää verottajalle.

        Kolmaskerta toden sanoo, eli hyöty olisi siis vain se 5 e, jos ei oteta lukuun
        osittaista hankintatyön verovapautta.


    • Hönttentötti

      Ei voi muuta sanoa kuin että höntti olet. Samoin kaverisi jos tuosta kuitteja tarvitsee.

    • klapit naapurille

      Korkeimman hallinto-oikeuden asiassa tekemän päätöksen mukaan klapien myynti kuuluu pinta-alaverotuksessa metsätalouden tuloon. Siten niiden valmistus ja kuljetus on verotonta hankintatyötä muun hankintapuun lailla 125 kuutioon saakka vuodessa.

      • puttesetä

        Viimeisenkin puuntuottajan pinta-alaverotus päättyi jo kahdeksan vuotta sitten. Siitä huolimatta hankintatyön verovapaus on yhä olemassa, mutta sehän koskee vain puutavaran valmistusta ja metsäkuljetusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2180
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1701
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1577
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1362
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe