Hei tuore äiti!

Ystävä

Millaista apua kaipaisit, muttet ehkä kehtaa pyytää?

Ystäväperheeni saa pian vauvan ja haluaisin olla heille avuksi.
Olen hoitanut aiemmin perheen lasta, joka on jo nyt niin iso ettei tarvitse päivisin hoitajaa.

Onko esim. mukava jos joskus tarjoudun viemään lapsen pariksi tunniksi ulos, niin että äiti saa nukkua päiväunet?

Perheen isä pitää isyyslomansa heti lapsen synnyttyä, joten onko silloin paras antaa perheen olla keskenään vai kaipaisivatkohan vanhemmat välillä hetken keskenään?

Kiva jos joku jaksaa vastata. En tiedä millaista apua on soveliasta tarjota.

10

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siivousapu olis kiva

      Itse ainakin halusin ne ekat viikot olla rauhassa isän kanssa ja tutustua uuteen tulokkaaseen. Sen jälkeen ehkä eniten olisin kaivannut siivousapua. Imetys oli meillä tosi aikaavievää/sitovaa ja hankala tehdä juoksuimettäen mitään kotitöitä.

    • .............

      Tuo vauvan ulosvienti on hyvä idea :)

    • ihana ajatus!

      Voi, miten ihana ystävä oletkaan! On tosi mukava ajatus tarjota apuaan. :) Sinuna kysyisin kyllä ihan suoraan äidiltä minkälaista apua hän kaipaa. Varmaankin sen isyysloman ajan perhe haluaa oleskella keskenään, mutta sen jälkeen apu on varmastikin äidille kullanarvoista. On kuitenkin hyvin perhekohtaista, mitä apua kukin kaipaa. Vaunulenkki on varmasti monille sopiva juttu, koska sillä aikaa äiti voi hengähtää ja tehdä ihan, mitä haluaa. Nukkua, siivota, mitä vain. Voit toki myös tarjoutua auttamaan kotitöissä. Tai sitten voit leipoa jotain ja mennä kahvittelemaan seuraksi, jos äiti ei kaipaa sen kummempaa apua. Kysy rohkeasti ja esittele vaikka eri vaihtoehtoja (juuri tuo vaunulenkki, siivous yms.), niin äiti uskaltaa kursailematta kertoa mikä olisi hänen mieleensä. :)

    • Kapusha

      Voi kun mullakin ois ollu tuollainen ystävä kun pikkunen syntyi (ja nyt isompanakin jo).
      Itse olisin toivonut seuraa vauvan kanssa kun oltiin kahdestaan helposti se 14h päivässä :< Vauvan Isä teki (ja tekee..) pitkiä työpäiviä niin joskus oli todella tylsää olla vauvan kanssa kaksistaan kotona. Nytkin olisi kiva kun joku tulisi joskus kahvittelemaan ihan vaan huvin vuoksi niin olisi seuraa. Jos haluan seuraa niin joudun lähtemään niiden kavereiden luokse itse kylään ja kun en halua tuota poikaa kaupungilla kuljettaa. Eikä tuo 7kuinen enää edes viihdy pitkiä aikoja rattaissa,kun pitäs päästä ryömimään...

      Itse en antanut vauvaa kenenkään mukaan vaunulenkille,kun vasta 2,5kk vanhana Mummin kanssa. Olin niin kiinni vauvassa ja ne ensimmäiset 4vkoa elettiin semmosessa symbioosissa :D
      Mutta tämä on ihan äitikohtaista :) Uni on yleensä tervetullutta joka äidille ja se että joku muu pitää vauvaa hetken sylissä ja viihdyttää! Meillä ainakin niin paljon virikettä vaativa tyyppi, että on ihanaa kun joku muu jaksaa leikkiä hänen kanssaan :)

    • kannattaa kysyä

      Meillä anoppi auttoi sillä että kun tultiin sairaalasta kotiin, niin oli tehnyt meille ison kipon pastasalaattia mikä oli tosi hyvä apu, koska ei tarvinnut heti lähteä kauppaan ja alkaa kokata. Siivousapu olis kanssa kelvannut :) Me ei "uskallettu"/haluttu antaa vauvaa edes pieneksi aikaa hoitoon vaikka anoppi kovaa tarjoutui, mutta tietysti riippuu henkilöstä. Jollekkin se että pääsee pieneksi aikaa kävelylle tai saunaan voi olla tosi tärkeää jaksamisen kannalta.

    • 5mintsu

      Itse en ehkä ihan heti haluasi antaa vauvaa muille hoitoon,on itse niin kiinni vielä vauvassa että ehkä muutaman kuukauden päästä vaunulenkit jne olisi kiva,mutta kun vauva on vielä pieni niin ehkä juuri seuraa olisin kaivannut että ei tarvisi kokoajan olla kaksin vauvan kanssa..eikä ruokaa jaksaisi aina laittaa niin voithan viedä vaikka jtn syömistä...:p

    • csdcs

      Oletpa ihana ystävä!

      Itse olisin ainakin ilahtunut jos joku olisi tehnyt ruokaa ja tuonut sen mukanaan. Ihan pienen vauvan kanssa imetykset kestivät ja kestivät, joten oma syöminen meinasi vähän jäädä.

    • itsekin tuore mamma

      Hei, olet ihan mahtava ystävä! Itse esikoisen 8 vk sitten saatuani olin niin "järkyttynyt" elämän mullistumisesta että vaikka rakastin vauvaa hurjasti, koin todella tärkeäksi kahdenkeskiset hetket mieheni kanssa. Kaipasin jotain tuttua ja turvallista ja minulle nuo hetket olivat juuri sitä. Voimaa antoi uskomattoman paljon se kun pääsin kauppaan kahdestaan tai niinkin yksinkertainen juttu kuin päästä kahdestaan kaikessa rauhassa saunaan! Ei tarvinnut olla vauvasta kauaa erossa mutta sai kuitenkin hiukan etäisyyttä äitiyden tuomaan ajatus ja tunne myllerrykseen joka helpotti kovasti orastavan baby bluesin torjumista. Eli vaikka isi onkin vapaalla, ei minusta ole yhtään hölmöä tarjoutua olemaan vauvan kaverina hetken jotta äiti ja isä pääsevät ihan hetkeksi nauttimaan toistensa seurasta, ihan vaikka sinne saunaan, ilman että tarvitsee olla toisen silmän ja korvan pinnasängyn reunalla koko ajan :)

    • tuore äiti

      Itse olen reilun 3 viikkoa vanhan tytön tuore äiti, enkä antaisi lastani kenenkään hoitoon. En edes, vaikka tuntisin henkilön kuinka tahansa hyvin. Vastasyntynyt tarvitsee hoitajakseen omaa äitiänsä, ei ulkopuolinen pysty edes ruokkimaan lasta mikäli lapsi on täysimetyksellä. Mutta siivousapu varmasti voisi kelvata, ja ruuanlaitto on aikamoista askartelua kun pitäisi samaan aikaan huolehtia kaiken etusijalle menevistä lapsen tarpeista (imetys,vaipanvaihdot,seurustelu lapsen kanssa jne...). Kysy suoraan ystävältäsi tarvitseeko hän apua ja jos niin minkälaista apua hän haluaisi. Varmasti osaa arvostaa, kunhan et liian tiukasti tuppaudu :)

    • vierailija8

      Mä en kaipaisi niinkään hoitoapua, mutta aikuista seuraa kyllä! Miehen kanssa ei tuu kauheen paljoa iltaisin juteltua ja äitikavereita ei juurikaan ole. Itse arvoistaisin tosi paljon sitä, että joku tulisi kyläilemään/kahvittelemaan mun luo kun vauvan ja taaperon kanssa ei niin helposti tuu lähdettyä kaupungille tapaamaan kavereita. Mut kaikki on niin erilaisia, että kannattaa tietysti kysyä siltä omalta kaverilta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2840
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      212
      1828
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1512
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1270
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1188
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      255
      1128
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1032
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      973
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      78
      895
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      770
    Aihe