Luottotietomerkinnän talletusajan lyheneminen

vip18

Minulla on tällä hetkellä 17 YVK merkintää luottotiedoissa. Olen maksanut kaikki velat jo helmikuuussa 2013. Viimeisin merkintä on lyhentynyt jo 2 vuoteen eli poistuu 2014 lokakuussa. Lyhenevätkö sitä edelliset myös kahteen vuoteen eli 2016 merkintöjen pidennys muuttuu 2 vuoden merkinnäksi,kun tuorein häviää rekisteristä? Kokemuksia?

10

1130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käytännössä kai

      Ne ovat ikuisia. Ei niitä ihan oikeasti täysin poisteta, niin vain luulotellaan.

    • ex_vippaaja

      Hei kysy vaikka takuu-säätiön ilmaiselta Velkalinjalta, sieltä saat oikean vastauksen.. siis 0800 9 8009, arkisin 10.00 - 14.00 :)

    • vip18

      Eikö kellään suoraa tietoa asiasta?

    • ex_vippaaja

      No rautalangasta pari esimerkkiä omalta kohdalta:

      Merkintä: YVK
      Ajankohta: 05.02.2013
      Merkintä poistuu: 05.02.2015

      Tämä velka maksettu 13.2.2013 kokonaisuudessaan.

      - - - - - - - - - - - - - -

      Merkintä: YVK
      Ajankohta: 17.12.2012
      Merkintä poistuu: 17.12.2014

      Tämä velka maksettu 3.1.2013 kokonaisuudessaan.

      - - - - - - - - - - - - - -

      Merkintä: YVK
      Ajankohta: 16.01.2013
      Merkintä poistuu: 16.01.2017

      Täm,ä velka maksettu 13.2.2013 kokonaisuudessaan.

      • harmin1

        Merkintä poistuu 16.01.2017, vaikka oletkin maksanut.
        Perseestähän tuo on - tiedetään. Jaksamisia!


    • hmphh

      Ilmoita asiakastieto oy:hyn maksaneesi velat, merkinnät poistuu sillä. Automaattisesti ei poisteta mitään vaikka onkin kaikki maksettuina. Pitäisi sinun tämä jo tietää..., melkeinpä joka paperista tämä käy ilmi kaikille niille jokka vaa ulosoton kanssa joutuu kanssakäymisiin.

    • ex_vippaaja

      Itse merkintä ei poistu vaikka saisi REF-merkinnän perään. Minulla siis REF-merkinnät kaikissa tapauksissa Asiakastiedossa ja Bisnodessa.
      Itse luottohäiriömerkinnät pysyvät 2-4 v, ikävä kyllä... olen ottanut selvää.

      Se on sitten luotonantajan käsissä, ehkä joskus tulevaisuudessa, katsoa olenko
      "luottokelpoinen" vaikka nuo velat onkin jo hoidettu pois luottohäiriömerkinnöistä huolimatta. Ehdottomasti kannattaa hankkia REF-merkinnät...

    • vip18

      Siis ref merkintä on kaikkiin velkoihin hankittu. Uusin merkintä on lyhin ja ref merkinnän ansiosta lyhentyi kahteen vuoteen. Lyheneekö sen jälkeen toiseksi tuorein merkintä kahteen vuoteen sen jälkeen kun, nykyisin tuorein merkintä poistuu? Nyt eivät tietenkään poistu mihinkään, ennen kuin päivämäärä tuoreimmassa merkinnässä menee ohitse. Asiakastiedon ohjeessa puhutaan aina tuoreimmasta maksetusta joka lyhenee kahteen vuoteen. Ex vippaajalla on oudosti sekä 4 että 3 vuoden merkintöjä,aikka kaikki merkinnät pitäisi muuttua 4 vuoteen silloin kun uusia merkintöjä tulee

    • Valitettavasti näin

      Tässä tulee masentava fakta. Itsellä oli jossain vaiheessa samat kysymykset mielessä. Valitettavaa on, että yksi tai viimeisin merkintä lyhenee vuodella mutta jos merkintä menee nelivuotiseksi eli pitenee vuodella, niin sen jälkeen merkinnän voimassaoloaika ei muutu enää mihinkään - piste.

      Missään ei tuota erikseen selvästi mainita ja itse makselin hiki hatussa velat pois, jotta saan tiedot pikimiten kuntoon. No eipä ollut nopeasta maksusta mitään apua ja katkeruutta riitti.

      Tämä myös vahvistetaan vaikkapa Suome Asiakastiedosta sitä kysyttäessä. Mutta kannattaa se tieto maksuista kuitenkin toimittaa Asiakastiedolle ja Bisnodelle, saattaa siitä joskus jotain apua olla, en kyllä tiedä mitä.

    • vaimitensenytmenikaan

      Itsellä sama tilanne, 9 kpl YVK merkintöjä (kaikissa ref merkintä) joista viimeisin on tullut tammikuussa 2016, se lyhentyi ref merkinnän jälkeen vuodella ja poistuu tammikuussa 2018. Aikaisemmat 8 merkintää näyttäisi poistuvan vasta 2019, lyhentyykö vai poistuvatko nämä samalla kun tuo uusin merkintä poistuu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      26
      4358
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      299
      3584
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      33
      2560
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      37
      2479
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      141
      2112
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      1946
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      120
      1831
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1545
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1433
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      20
      1358
    Aihe