Kain ja Abel

KTS

Ihmissielut voidaan jakaa Kain ja Abel -sieluihin. Abel vähemmän syntisenä oli sillä hetkellä enemmän Jumalan mieleen mutta loppupeleissä Kain-sielut tulevat perimään maan, sillä Kosminen Kristus tarvitsee juuri niitä kaikkein syntisimpiä ihmisiä, joiden avulla hän voi ilmentää itseään. Tuo Kainissa oleva suojeleva "merkki" on juuri symboli tästä tulevasta pelastuksesta:

I. Moos:
4:13 Ja Kain sanoi Herralle: "Syyllisyyteni on suurempi, kuin että sen kantaa voisin.
4:14 Katso, sinä karkoitat minut nyt pois vainiolta, ja minun täytyy lymytä sinun kasvojesi edestä ja olla kulkija ja pakolainen maan päällä; ja kuka ikinä minut kohtaa, se tappaa minut."
4:15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Sentähden, kuka ikinä tappaa Kainin, hänelle se pitää seitsenkertaisesti kostettaman." Ja Herra pani Kainiin merkin, ettei kukaan, joka hänet kohtaisi, tappaisi häntä.

Luukkaan evankeliumi:
5:31 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.

Juuri kaikkein syntisimmät ihmiset olivat Jeesuksen sydäntä lähellä, sillä Kristus prinsiippi tarvitsi vapaaehtoisen inkarnaationsa "polttoaineeksi" mahdollisimman paljon lunastettua karmaa ja sitä hän sai eniten tietenkin niiltä, joilla oli suurin karma ja sitä kautta suurin synnintunto:

Jesaja:
53:4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
53:5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.

Esoteerisesti ajateltuna Kain sielut ovat syöksyneet syvemmälle aineen valtakuntaan ja hankkineet siten enemmän kokemuksia karkeasta aineesta ja sen karmallisista seurauksista.

1. Pietarin kirje:
3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta.

Abel sielut ovat liian "penseitä" kelvatakseen:

Ilmestyskirja:
3:16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.

16

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • herrahut

      Tulkaa 2000-luvulle kaikki aapelit.

      • jeesus.sykarin.kaivolla

        Raamatusta:

        Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -
        jätti hän Juudean ja meni taas Galileaan.

        Mutta hänen oli kuljettava Samarian kautta.

        Niin hän tuli Sykar nimiseen Samarian kaupunkiin, joka on lähellä sitä maa-aluetta, minkä Jaakob oli antanut pojalleen Joosefille.
        Ja siellä oli Jaakobin lähde. Kun nyt Jeesus oli matkasta väsynyt, istui hän lähteen reunalle. Ja oli noin kuudes hetki.

        Niin tuli eräs Samarian nainen ammentamaan vettä. Jeesus sanoi hänelle: "Anna minulle juoda".
        Sillä hänen opetuslapsensa olivat lähteneet kaupunkiin ruokaa ostamaan.
        Niin Samarian nainen sanoi hänelle: "Kuinka sinä, joka olet juutalainen, pyydät juotavaa minulta, samarialaiselta naiselta?" Sillä juutalaiset eivät seurustele samarialaisten kanssa.

        Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: 'Anna minulle juoda', niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä."
        Nainen sanoi hänelle: "Herra, eipä sinulla ole ammennusastiaa, ja kaivo on syvä; mistä sinulla sitten on se elävä vesi?
        Et kai sinä ole suurempi kuin meidän isämme Jaakob, joka antoi meille tämän kaivon ja joi siitä, hän itse sekä hänen poikansa ja karjansa?"

        Jeesus vastasi ja sanoi hänelle:
        "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen, mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään".

        Nainen sanoi hänelle: "Herra, anna minulle sitä vettä, ettei minun tulisi jano eikä minun tarvitsisi käydä täällä ammentamassa".

        Jeesus sanoi hänelle: "Mene, kutsu miehesi ja tule tänne".

        Nainen vastasi ja sanoi: "Ei minulla ole miestä". Jeesus sanoi hänelle: "Oikein sinä sanoit: 'Ei minulla ole miestä', sillä viisi miestä sinulla on ollut, ja se, joka sinulla nyt on, ei ole sinun miehesi; siinä sanoit totuuden."

        Nainen sanoi hänelle: "Herra, minä näen, että sinä olet profeetta.
        Meidän isämme ovat kumartaen rukoilleet tällä vuorella; ja te sanotte, että Jerusalemissa on se paikka, jossa tulee kumartaen rukoilla."

        Jeesus sanoi hänelle: "Vaimo, usko minua! Tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa.
        Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. Sillä pelastus on juutalaisista.

        Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.

        Jumala on Henki
        ja jotka häntä rukoilevat,
        niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."

        Nainen sanoi hänelle: "Minä tiedän, että Messias on tuleva, hän, jota sanotaan Kristukseksi; kun hän tulee, ilmoittaa hän meille kaikki".

        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen se, minä, joka puhun sinun kanssasi".

        Samassa hänen opetuslapsensa tulivat; ja he ihmettelivät, että hän puhui naisen kanssa.

        Kuitenkaan ei kukaan sanonut: "Mitä pyydät?" tai: "Mitä puhelet hänen kanssaan?"

        Niin nainen jätti vesiastiansa ja meni kaupunkiin ja sanoi ihmisille:
        "Tulkaa katsomaan miestä, joka on sanonut minulle kaikki, mitä minä olen tehnyt. Eihän se vain liene Kristus?"
        Niin he lähtivät kaupungista ja menivät hänen luoksensa.

        Sillävälin opetuslapset pyysivät häntä sanoen: "Rabbi, syö!"

        Mutta hän sanoi heille: "Minulla on syötävänä ruokaa, josta te ette tiedä".

        Niin opetuslapset sanoivat keskenään: "Lieneekö joku tuonut hänelle syötävää?"

        Jeesus sanoi heille: "Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa.
        Ettekö sano: 'Vielä on neljä kuukautta, niin elonleikkuu joutuu'? Katso, minä sanon teille: nostakaa silmänne ja katselkaa vainioita, kuinka ne ovat valjenneet leikattaviksi.
        Jo nyt saa leikkaaja palkan ja kokoaa hedelmää iankaikkiseen elämään, että kylväjä ja leikkaaja saisivat yhdessä iloita.

        Sillä tässä on se sana tosi, että toinen on kylväjä, ja leikkaaja toinen.
        Minä olen lähettänyt teidät leikkaamaan sitä, josta te ette ole vaivaa nähneet; toiset ovat vaivan nähneet, ja te olette päässeet heidän vaivansa hedelmille."

        Ja monet samarialaiset siitä kaupungista uskoivat häneen naisen puheen tähden, kun tämä todisti: "Hän on sanonut minulle kaikki, mitä minä olen tehnyt".

        Kun nyt samarialaiset tulivat hänen luoksensa, pyysivät he häntä viipymään heidän luonaan; ja hän viipyi siellä kaksi päivää.
        Ja vielä paljoa useammat uskoivat hänen sanansa tähden,
        ja he sanoivat naiselle: "Emme enää usko sinun puheesi tähden, sillä me itse olemme kuulleet ja tiedämme, että tämä totisesti on maailman Vapahtaja".

        Mutta niiden kahden päivän kuluttua hän lähti sieltä Galileaan.
        Sillä Jeesus itse todisti, ettei profeetalla ole arvoa omassa isiensä maassa.

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/1176957/kain-ja-abel


    • yksuuno

      " Jeesus sanoi hänelle: "Vaimo, usko minua! Tulee aika, jolloin ette rukoile Isää tällä vuorella ettekä Jerusalemissa.
      Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. Sillä pelastus on juutalaisista."

      Onkohan tässä kyse Allahista?

      • yleissivistystä

        Ei ole kysymys Allahista, sillä juutalaiset, muslimit ja kristityt palvelevat kaikki Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaa. Ja siksi uskontoja kutsutaan aabrahamisiksi uskonnoiksi. Allah = Jumala arabian kielellä. Ja Jeesus on muslimeille profeetta.


    • Silmäpari

      Väärin meni.
      Abel ei ollut vähemmän syntinen. Jakoa ei ole olemassa.
      Raamattu ei todista, että Kain olisi pelastunut.

      • Mahtavaa-

        Väärin ymmärretty, sillä: Rom 3 :21-> Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

        Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin, koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta. Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.

        Herralle ei kelvannut Kainin tuomat maan antimet sen vuoksi kain suuttui ja tappoi veljensä koska Aabelin uhrilahjan puoleen Jumala mielistyi, koska Aabel turvasi tähän Jumalan lupaukseen 1 Ms 3:14 Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.

        Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."

        Aabel sekä Kain varmasti tiesivät kuika Jumala itse valmisti Syntiin langenneille vanhemmilleen puvut uhri eläinten nahkoista.

        Jh 1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!


      • Mahtavaa- kirjoitti:

        Väärin ymmärretty, sillä: Rom 3 :21-> Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
        Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

        Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin, koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta. Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan me vahvistamme lain.

        Herralle ei kelvannut Kainin tuomat maan antimet sen vuoksi kain suuttui ja tappoi veljensä koska Aabelin uhrilahjan puoleen Jumala mielistyi, koska Aabel turvasi tähän Jumalan lupaukseen 1 Ms 3:14 Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.

        Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."

        Aabel sekä Kain varmasti tiesivät kuika Jumala itse valmisti Syntiin langenneille vanhemmilleen puvut uhri eläinten nahkoista.

        Jh 1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!

        Valitettavasti ei osunut ihan nappiin sinunkaan päättelysi.
        Asiahan on, kuten lainasit: "kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla"
        Ts. Aabel ei ollut vähemmän syntinen. Lähtökohtaisesti hän oli yhtä lailla erossa Jumalasta kuin Kain. Aabel sai armon, koska hän turvautui Jumalan lupaukseen tulevasta sovituksesta. Ei hänen lihansa tullut kuitenkaan yhtään Kainia synnittömämmäksi. Kain ei luottanut Jumalan lupaukseen vaan yritti pärjätä omilla teoillaan. Siten hän jäi vaille syntiensä anteeksisaamista.

        Ja jos tarkkoja ollaan, Aabelista voidaan sanoa, että koska hän uskoi, hänestä tuli vanhurskautettu Jumalassa/Kristuksessa. Ei hänessä mitään omaa vanhurskautta/vähäisempää syntisyyttä ollut. Jeesuksen ansio vain luettiin hänen (syntisen ihmisen) hyväkseen.


      • taskuttäynnäkiviäkö
        EJKR kirjoitti:

        Valitettavasti ei osunut ihan nappiin sinunkaan päättelysi.
        Asiahan on, kuten lainasit: "kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla"
        Ts. Aabel ei ollut vähemmän syntinen. Lähtökohtaisesti hän oli yhtä lailla erossa Jumalasta kuin Kain. Aabel sai armon, koska hän turvautui Jumalan lupaukseen tulevasta sovituksesta. Ei hänen lihansa tullut kuitenkaan yhtään Kainia synnittömämmäksi. Kain ei luottanut Jumalan lupaukseen vaan yritti pärjätä omilla teoillaan. Siten hän jäi vaille syntiensä anteeksisaamista.

        Ja jos tarkkoja ollaan, Aabelista voidaan sanoa, että koska hän uskoi, hänestä tuli vanhurskautettu Jumalassa/Kristuksessa. Ei hänessä mitään omaa vanhurskautta/vähäisempää syntisyyttä ollut. Jeesuksen ansio vain luettiin hänen (syntisen ihmisen) hyväkseen.

        Myös Aabrahamin kohdalla sanotaan: 3. Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi". Room.4:3


    • Jos Kainia ei saanut tappaa, niin sehän kertoo vain siitä, että Jumala ei halunnut hänen pääsevän liian helpolla.

      Hän joutui kärsimään koko elämänsä ihmisten karsasta katsetta ja kantamaan murhamiehen leimaa.
      Ehkä hän sitten puhdistui kärsimyksen kautta.

    • Kristitytkin ovat olleet alusta asti murhaajia kristuksen nimen tähden, mutta mitään katumusta ei ole havaittavissa.
      Heissä on kuitenkin murhaajan leima ja siksi tuntevat itsensä syntisiksi ja huutavat armoa kaiken aikaa ja odottavat että pääsisivät vapaiksi, että tulisi loppu, eikä tarvitsisi enää olla tässä paikassa.

      Se karma.

      • En minä ainakaan ole koskaan ketään murhannut, jos murhaamisella tarkoitetaan hengen riistämistä ihmiseltä. En tunne katumusta sellaisesta, mitä en ole tehnyt. Jos joskus murhaan jonkun, kadun sitä sitten.

        Sitä paitsi kommenttisi on sisäisesti ristiriitainen: mukaasi kristityissä ei "mitään katumusta ei ole havaittavissa", mutta silti he "tuntevat itsensä syntisiksi ja huutavat armoa kaiken aikaa". Jos jälkimmäinen väite pitää paikkansa, edellinen mitä ilmeisimmin ei pidä.


    • ksjehj3

      Ihmisyydestään luopunut uskovainen ei ole kelvollinen opettamaan ihmisiä uskovaisena, SILLÄ
      Jeesus on uskomisen kieltänyt!

      Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
      24:23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
      24:24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
      24:25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
      24:26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko."

      • varoitti.vaan

        Ei kun yritti varoittaa sellaisista, jotka tulevat esiintymään hänenä, ettei pidä sellaisiin uskoa, vaan Raamatun kertomaan.


    • Ohimenne

      Jaa minun elämääni ei kuulu hapatus eikä jeesus, silti elän täysipainoista eläkeikää ilman syntiä, kun kuolen se on lopullista, en nouse taivaaseen taikka joudu helvettiin vain uskovat luulee näin uskomuksissaan, luulkoon.

      • mutta.silti

        Silläkö tavalla luulet että voisit todistella itsellesi ettei Jumalaa ole, mutta kun Jumalasta ja kaikesta on silti kerrottu siellä Raamatussa.


      • usko.vaaditaan
        mutta.silti kirjoitti:

        Silläkö tavalla luulet että voisit todistella itsellesi ettei Jumalaa ole, mutta kun Jumalasta ja kaikesta on silti kerrottu siellä Raamatussa.

        Raamatussa lukee, että se, jolla ei ole Poikaa (Jeesusta) ei ole hänen Isäänsäkkään, joka on Jumala.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe