Perinteisen monot

Monoukko

Mitä ominaisuuksia kannattas katsella perinteisen monoissa?

50 km massahiihtoja silmällä pitäen, vuodessa noin 1500-2000 km luistellen/pertsalla yhteensä.

13

1925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä istuvuus

      Osta kilpatason monot. Ovat kevyitä ja laadukkaita. Perinteisen monot yleensä kestävät pitempään kuin luistelumonot, joten niihin kannattaa panostaa.

      Monon tulee olla melko tarkkaan sopiva jalkaasi. Ei saa puristaa mutta pitää olla napakka, jotta potku lähtee tarkasti eikä voima mene hukkaan.

      Jos jalkojasi paleltaa herkästi, hommaa mononlämmittimet.

    • Einari Pitopohja

      Sns : salomon nnn: alpina tai fischer - sovita noitten kisamallit!

    • kapea lesti

      Normilestiselle jalalle äskeiset merkit hyviä ja sen lisäksi kapealestiselle jalalle Rossingnol.

      • kapea lesti

        siis kisamallit


      • einari pitopohja
        kapea lesti kirjoitti:

        siis kisamallit

        ja nimenomaan rossignolin uusi kisamallin mono hyvä. vanhassa tuki painaa jalkaa ja ei muutenkaan ed.mainuttejen tasoinen


      • einari jälleen
        einari pitopohja kirjoitti:

        ja nimenomaan rossignolin uusi kisamallin mono hyvä. vanhassa tuki painaa jalkaa ja ei muutenkaan ed.mainuttejen tasoinen

        ainiin kerroinkin luistelumonosta mutta uusi rossari parempi myös pertsan monona..


    • Janne(alkuperäinen)

      Suomalaiseen jalkaan suosittelen Salomon RC Carbon-monoa. loistava kilpatason mono kaikin puolin. Vanhaa väriä saa 150-190€ ja siteet 40-50€.

      Itse olen hiihtänyt ko. monojen edeltäjillä jo 14000km ja loppua ei näy.

      • Siklitaavi

        Noita Salomonin Carbon-monoja kilpaa hiihtävä tyttäreni sanoo liian jäykiksi ja koviksi, sekä turhan kapealestiseksi. Käyttää nykysin mieluummin Alpinan punaisia kilpamonoja, jotka ovat pehmeämmät ja leveälestisemmät. Hänellä tosin edelleen on nuo Salomonit rullahiihtokäytössä. Olen sanonut ettei kalliita hyviä monoja saa hukkaankaan heittää.

        Kun valitsee Salomonit tai Alpinat valitsee samalla myös kahden sidenormin väliltä. Aikuisella harrastehiihtäjällä se valinta usein on sitten melkoisen lopullinen. Itse en ainakaan ole ryhtynyt sidenormin vaihtoon, kun olen ostanut uudet kengät tai sukset, vaan aina sellaiset jotka ovat sopineet vanhemman kalustoni kanssa yhteen, joten minulla on käytössä Salomonin normi, enkä ole aikonutkaan vaihtaa toiseen.

        Makuasioitahan nuo ovat, joten kehotan monoukkoakin menemään urheilukauppaan ja kokeilemaan eri vaihtoehtoja. Kisamonothan tietysti ovat hyviä, mutta aivan hyvä vaihtoehto saattaa löytyä myös lähinnä kuntoilijalle tarkoitetuista monoista, kunhan ei ihan halpaan mene. Tosin muutama vuosi sitten ostin kilpatason Salomonin pertsamonot kahdella kympillä urheilukaupan tarjouskorista. Kun kysyin, onko niissä joku vika, kun ovat noin halvat, niin vastaus oli ettei ole, mutta kuten huomaat niitä on vain nuo kahdet jäljellä, ja ovat jo toissa vuoden mallia... Kiitin ja kumarsin ja olen hiihdellyt noilla monoilla tyytyväisenä jo jonkun talven ajan.


    • Näkökulmia

      Ehkä maailman varmin sidemalli on 25 vuotta vanha Salomonin SNS Profil, johon ymmärtääkseni sopivat kaikki myöhemmät SNS-pohjaiset monot.

      Ainakin perinteisen hiihdossa SNS Profil -systeemi pelaa kenellä vain kuntohiihtäjästä kilpahiihtäjään. Ja laadukkaita vähän vanhempia monoja voi saada tosi halvalla.

      Minulla on rullahiihtomonoina vuosimallin 1989 tai 1990 perinteisen monot mallia Salomon 911, jotka löysin melko vähän käytettyinä. Istuvat jalkaani kuin valetut. Minulla oli paljon uudemmat ja kalliimmat rullahiihtomonot, mutta myin ne pois, koska eivät olleet kovin mukavat jalkaan.

      Noh, talvihiihdossa käytän punaisia Alpinan monoja ja Rottefella-siteitä. Niillä on mielestäni ehkä paras tuntuma latuun, mutta eipä NNN- ja SNS-systeemien välillä juuri huomaa eroa.

      • Siiri Havukoski

        eipä huomaa juurikaan eroa mutta rottefellan pohjalla jo enempi valinnan varaa ja jos ottaa sukset nis - levyllä niin kyllä nyt jo kallistuisin nnn-systeemiin. Taitaa ainakin ficher, rossignol ja madshus käyttää nn-systeemiä. Tietysti jos paljon vanhaa kalustoa sns - systeemillä eikä niihin monoja niin sitten sns. Itseltä löytyy kalustoa molemmilla systeemeillä, mutta seuraavaksi ostoslistalla alpinan monot.(molemmille tyyleille)


      • Näkökulmia
        Siiri Havukoski kirjoitti:

        eipä huomaa juurikaan eroa mutta rottefellan pohjalla jo enempi valinnan varaa ja jos ottaa sukset nis - levyllä niin kyllä nyt jo kallistuisin nnn-systeemiin. Taitaa ainakin ficher, rossignol ja madshus käyttää nn-systeemiä. Tietysti jos paljon vanhaa kalustoa sns - systeemillä eikä niihin monoja niin sitten sns. Itseltä löytyy kalustoa molemmilla systeemeillä, mutta seuraavaksi ostoslistalla alpinan monot.(molemmille tyyleille)

        Alpinan monot ovat vähän kylmät ja kovat, mutta mukavan pelkistetyt ja niillä saa mielestäni napakan potkun. Voisin suositella myös Madshusia, joka on jalalle ihmimillisempi, vaikka mono ei ehkä ole yhtä nätti väriltään.

        Selvä homma, että jos ei ole vanhaa sns-kalustoa "rasitteena", kannattaa ottaa nnn-systeemin vehkeet, koska useimpien merkkien suksissa on tuo nis-levy ja useimmat monomerkit ovat nnn-pohjaisia.

        Mutta kyllä sns:kin on hyvä.


    • Monoukko

      Kitoksia asiallisista vastauksista.

      Käydään katsomassa Alpinan tai Fisukan "kisamallin" töppösiä.

    • Hiihtelijä123

      Minä en suosittele kenellekään Salomonin Propulsesiteitä perinteiseen. RC Carbon mojen pohja on liian jäykkä kärjestä itselle. Tulee päkiä ja varpaat kipeäksi. Muuten istuu tosi hyvin jalkaan. Profil-side ja sen ajan kilpamonot perinteiseen oli loistavia.

      Kaupassa taivuttelin uusia ProLink-perinteisen monoja. Niissä pohja on myös jäykän oloinen vanhoihin Profil-monoihin nähden ja Alpinan kilpamonoihin nähden, joita oli myös. En ymmärrä mitä Salomonin tuotekehitys oikein ajattelee. Heillä oli 25 vuotta sitten ylivoimaiset tuotteet, mutta ei ole enää. Sekin riittäisi, kun tekisivät täsmälleen samoja perinteisen monoja kuin silloin. Nyt mainostavat uusia asioina matalaa rakennetta, joka oli jo Profilissa.

      Jos joku harkitsee monoja ja suksia, niin NNN-siteet ilman muuta. On vaihtoehtoja monoissa. Kerran se vain kirpaisee ostaa uusia siteitä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      250
      2431
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1615
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      74
      1414
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1285
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1212
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1132
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      988
    8. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      81
      972
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      932
    10. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      99
      825
    Aihe