T4V koholla yli viitearvon, runsaasti oireita - Liikatoimintaa?!

liikaonliikaa

Mulla on kilpirauhasarvot olleet n. 1,5v sitten T4V 17,4 ja TSH 3,39.

Mutta nyt:

Useamman kuukauden ajan minulle on tullut kokoajan uusia oireita. Laihdun tekemättä mitään, taas kilo lähtenyt muutamassa päivässä. Vuoden alusta jo reilu 4kg lähtenyt urheilematta ja vauhti tuntuu kiihtyvän. Syksystä paino on tippunut lähes 10kg. Janottaa jatkuvasti, jonka ajattelin johtuvan korkeesta verensokerista, mut se on normaali. Uni ei meinaa tulla millään ja heräilen öisin. Etuhiukset ovat harventuneet ja vetäytyneet taaemmaksi. Hiuksia tippuu muutenkin solkenaan. Väsyn tyhjästä ja heikottaa fyysisesti. Käsivoimat tosi huonot, puutuvat. Välillä taas on virtaa enemmänkin. Ahdistaa tavallista enemmän ja hermostun välillä todella pienestä, pinna kireänä. Pari pv sitten huomasin, että kädet tärisee. Mahakin on löysänä nyt. Henkeä ahdistaa rasituksessa tosi helposti, välillä ihan kotiaskareita tehdessä. Mietin jo astmaa yms. Sydämen leposyke heittelee 57-97 välillä, verenpaine on koholla. Sydän muljahtelee joka päivä, varsinkin rasituksen jälkeen (rauhallinen kävely). Syke tuntuu nousevan tosi nopeasti korkealle ihan jo sohvalta noustessa. Sitten keskittyminen on tosi heikkoa.

Näitä oireita kestänyt tosi kauan ja pahentunut kaikki kokoajan. Pahimmat oireet ovat olleet nyt vuoden vaihteen jälkeen ja reilut kaksi viimeistä viikkoa.

Nyt verikokeissa selvisi, että T4V on noussut 23 (viite 22). En ollut perehtynyt asiaan ennen lääkärikäyntiä ollenkaan ja en tajunnut kysyä TSH arvoa. Tuli ihan puskista tämä mahdollinen, minusta todennäköinen, liikatoiminta. Jätin hoitajalle viestiä, että ilmoittaisi minulle arvot ja aiemmin syksyllä mitatut myös. Aion käydä yksityisellä lääkärillä tämän asian tiimoilta. Tk-lääkäri nimittäin meinasi, että arvoa ja tilannetta seurataan. Eli kk päästä pääsisin verikokeeseen ja sen jälkeen lääkärille! Eikä lääkäri edes tunnustellut kilpirauhasta vastaanottokäynnillä!!

Lääkärin mielestä tämä on masennusta! Että ei paljoa kiinnosta hänen tulkintansa varaan jättää tätä asiaa!!

Millaisilla arvoilla teillä on todettu liikatoiminta? Mitä oireita oli ennen diagnoosia? Mistä liikatoiminta lopulta johtui?

Onko teistä tämä mun tapaus aika selvä?! Lääkäri ei mitenkään vakavissaan ottanut oireitani, lähinnä psyykkeen piikkiin pisti lähes kaiken! Ärsyttää todella! Läheiset ihmisetkin huomaa, että kaikki ei ole kunnossa, eivätkä he epäile masennusta vaan ihan jotain muuta.

3

3153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • basedow 111

      Kyllä tuo liikatoiminnalta kuulostaa. Mulla oli samoja oireita, T4V oli mittaamaton eli yli 100, basedown tauti aiheutti liikatoiminnan. Oireet olivat lopuksi todella rajut :(

    • liikaonliikaa

      Kiitos viestistäsi! :)

      Sain tänään arvot:

      1,5 vuotta sitten: T4V 17,4 ja TSH 3,39

      Viime syksynä: T4V 19,6 ja TSH 3,1

      Nyt: T4V 23 ja TSH 2,36

      Selvää on, että samalla kun T4V on noussut, niin TSH on laskenut. Oireet pahentuneet kokoajan ja uusia ilmaantunut! Kyllä tämä taitaa sitä liikatoimintaa olla. Varasin jo ajan yksityiselle endokrinologille. Siellä varmasti asia selviää!

      • ...........

        Joo ihan hyvä tukituttaa enempi. Tavallisessa liikatoiminnassa TSH laskee yleensä mittaamattomaksi, sun TSH on ollut enempikin vajiksen puolella (tavallisesti terveillä jossain 1-2). Sulla saattaaa olla heterofiilisiä vasta-aineita, jotka saa TSH:n näyttämään korkeammalta kuin se oikeasti on. On myös olemassa aivolisäkeperäinen liikatoiminta, jossa liikkis johtuu liiallisesta TSH:sta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1938
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      415
      1504
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      90
      1280
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1059
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      69
      996
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      966
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      939
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      244
      898
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe