Kukahan tietäisi ja auttaisi.

AilaLLL

Datatronic Lahti , onko millaisia kokemuksia ko. liikkeestä, tilasin huolto miehen kotiin ja tulikin.
Hän kuitenkin kertoi että tietokoneeni olisi vietävä jonnekin tarkemmin tutkittavaksi, joo ok, viikon kuluttua sain laskun 60 eur.”kotoa haku”- . Siten ei olekaan mitään kuulunut?
Huoltomies silloin kertoi että kone olisi mahdollisesti vaihdettava uudempaan, he voisivat siirtää kaikki tiedot uudelle koneelle ???

Aila

18

7533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunnon myyntimiehiä ainakin ovat kun pakkotuputtavat uuden koneen tilalle ja laskuttavat järjettömän hinnan noudosta..

      • Monasti järkevin ratkaisu, eli uusi kone, sen verran noitten vanhojen koneitten ja niittten omistajien kanssa kokemusta että suosiolla uusi tilalle, varsinkin kun kyselevät 5-10 v. vanhaan koneseen kävisikö siihen windows 7/8, linuxia eivät suostu opiskelemaan.
        Se että veivät vanhan koneen saattoi olla palvelus, tietojen siirrostä tietysti veloittavat erikseen.


      • win8fan kirjoitti:

        Monasti järkevin ratkaisu, eli uusi kone, sen verran noitten vanhojen koneitten ja niittten omistajien kanssa kokemusta että suosiolla uusi tilalle, varsinkin kun kyselevät 5-10 v. vanhaan koneseen kävisikö siihen windows 7/8, linuxia eivät suostu opiskelemaan.
        Se että veivät vanhan koneen saattoi olla palvelus, tietojen siirrostä tietysti veloittavat erikseen.

        Riippuu koneesta, 5-8v vanhalla koneella pystyy jopa pelaamaan nykypelejä. Okei, todellisuudessa tässä tapauksessa sellaista laitteistoa siellä tuskin on ollut.

        Mutta vanhan koneen mukana vienti 60 eurolla ei ole mikään palvelus vaan rahastusta. Kyllä sen uuden koneen olis voinu ostaa ja vanhan heittää itsekin ihan ilmaiseksi pois.


      • 89uih
        timekillerx kirjoitti:

        Riippuu koneesta, 5-8v vanhalla koneella pystyy jopa pelaamaan nykypelejä. Okei, todellisuudessa tässä tapauksessa sellaista laitteistoa siellä tuskin on ollut.

        Mutta vanhan koneen mukana vienti 60 eurolla ei ole mikään palvelus vaan rahastusta. Kyllä sen uuden koneen olis voinu ostaa ja vanhan heittää itsekin ihan ilmaiseksi pois.

        No ei se kyllä rahastusta ole. En tiedä miten pitkästä matkasta huoltomies tuli, mutta se että joku ylipäätään tulee paikan päälle, tutkii tilanteen ja tekee sitten päätelmät... huolloissa asiantuntijan tuntitaksat ovat kuitenkin helposti lähellä sataa euroa.

        Voihan sen koneen kuskata tietysti itse huoltoon, mutta maksaa sekin, että joku siellä tutkii mitä koneelle voi ja kannattaa tehdä, vai hommataanko suosiolla uusi kone.

        Palvelu yleensä tuppaa maksamaan. Tee-se-itse miehet ja naiset sitten erikseen.


      • 89uih kirjoitti:

        No ei se kyllä rahastusta ole. En tiedä miten pitkästä matkasta huoltomies tuli, mutta se että joku ylipäätään tulee paikan päälle, tutkii tilanteen ja tekee sitten päätelmät... huolloissa asiantuntijan tuntitaksat ovat kuitenkin helposti lähellä sataa euroa.

        Voihan sen koneen kuskata tietysti itse huoltoon, mutta maksaa sekin, että joku siellä tutkii mitä koneelle voi ja kannattaa tehdä, vai hommataanko suosiolla uusi kone.

        Palvelu yleensä tuppaa maksamaan. Tee-se-itse miehet ja naiset sitten erikseen.

        "huolloissa asiantuntijan tuntitaksat ovat kuitenkin helposti lähellä sataa euroa."

        Älä nyt keksi ihan puuta heinää, itsekin olen alalla ollut ja se nopea vilkaiseminen ei todellakaan maksa sataa euroa. Toki jossain maaseudulla nämä muka-asiantuntijat voi periä vaikka sitten sen satasen kun vaihtoehtoja ei ole ja ihmiset eivät ole terävämmästä päästä.

        Pelkästään nettiin kertomalla koneen speksit saman päätelmän olisi saanut 5-15 minuutissa 0:lla eurolla.
        Paikan päälle ei todellisuudessa olis tarvittu ketään.

        Jos sen itse vähänkin järkevämpään liikkeeseen olisi kuskannut ei ne "tutkimis/huoltokulut" olis olleet paria kymppiä enempää. Kuten todettua, asia erikseen nämä maakuntien "ammattilaiset", joiden ammatti on kusetus.


      • 89uih
        timekillerx kirjoitti:

        "huolloissa asiantuntijan tuntitaksat ovat kuitenkin helposti lähellä sataa euroa."

        Älä nyt keksi ihan puuta heinää, itsekin olen alalla ollut ja se nopea vilkaiseminen ei todellakaan maksa sataa euroa. Toki jossain maaseudulla nämä muka-asiantuntijat voi periä vaikka sitten sen satasen kun vaihtoehtoja ei ole ja ihmiset eivät ole terävämmästä päästä.

        Pelkästään nettiin kertomalla koneen speksit saman päätelmän olisi saanut 5-15 minuutissa 0:lla eurolla.
        Paikan päälle ei todellisuudessa olis tarvittu ketään.

        Jos sen itse vähänkin järkevämpään liikkeeseen olisi kuskannut ei ne "tutkimis/huoltokulut" olis olleet paria kymppiä enempää. Kuten todettua, asia erikseen nämä maakuntien "ammattilaiset", joiden ammatti on kusetus.

        No ei tietenkään kustannus olisi kuin 20-40€, jos koneen kuskaa itse paikan päälle ja huollon kaverilla menee diagnoosiin / toimenpiteisiin 15-30 minuuttia. Nyt kuitenkin on haluttu joku varta vasten tulemaan paikan päälle (miten kauas?) ja katsomaan. Taitaa olla aika harvassa ne liikkeet, jotka tuollaista tekisivät parilla kympillä.

        Paikan päälle ei todennäköisesti olisi tarvittu ketään, mutta aloittaja ei sitä ilmeisesti tiennyt tai halusi jostain meille tuntemattomasta syystä jonkun hoitamaan koko homman alusta asti.

        En tiedä miten teidän liikkeessä, jos meillä huollon jamppa tekee koneen kanssa töitä tunnin, hinta on 90€.


    • En itse antaisi konetta huoltoon jos en olisi poistanut omia tiedostoja sen levyltä. Koskaan kun ei voi tietää mitä he tekevät niille.

      Tai jos he tarjoavat varmuuskopiointipalvelua. Kopioisin itse tiedostot omalle ulkoiselle levylle.

      • Anonyymi

        Mitä se poikanen oikein selittää?
        Asioista joista ei kuitenkaan mitään ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se poikanen oikein selittää?
        Asioista joista ei kuitenkaan mitään ymmärrä.

        9 vuotta ja ihan suotta. HaH Haa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        9 vuotta ja ihan suotta. HaH Haa

        Aikoinaan vapusen nimimerkillä kirjoitelleen kersan jutut on kuin 9-vuotiaalla konsanaan.
        Joten oikeassa olet.


    • fdsafdsa

      Aloittaja ei maininnut, miksi hän kutsui huoltomiehen tai kuinka vanhasta koneesta ja minkä tasoisesta oli kyse.

      Oliko koneessa jokin vika? Varaosa vanhaan koneeseen voi tulla suhteettoman kalliiksi, jos sellaista edes saa. Jos suositus oli vaihto uudempaan, tarkoittivatko he uudempaan käytettyyn, koska sellainen voi olla edullisempi kuin varaosa vanhaan? Silloin se voi olla ymmärrettävä vaihtoehto, tosin itse ostaisin kerralla uuden koneen, koska eivät uudetkaan koneet kohtuuttomasti maksa ja toimivat todennäköisesti pidempään.

      Uutta konetta hankkiessa suosittelisin valikoiduista komponenteista kasattua tietokonetta, eikä mitään marketin tai kodinkoneliikkeen pakettikonetta. Hinta ei välttämättä ole edullisempi, mutta laatu on parempi, eikä kasattu kone sisällä valmistajien asentamia bloatware-ohjelmistoja.

      Hyvistä osista koottuja paketteja voi kysyä esimerkiksi tältä palstalta, kunhan kertoo ainakin hintaluokan, käyttötarkoituksen, mitä ohjelmia koneessa pitää toimia, haluaako koneeseen Windows Seiskan, 8.1 vai Linuxin ja millainen näyttö vanhastaan löytyy.

      • "Varaosat" vanhoihin koneisiin on käytettynä käytännössä ilmaisia. Jos vanhoja osia uutena haluaa niin ne on toki kalliita ja olemattomia ja samalla hinnalla saa samanlaisen koneen käytettynä.


      • fdsafdsa
        timekillerx kirjoitti:

        "Varaosat" vanhoihin koneisiin on käytettynä käytännössä ilmaisia. Jos vanhoja osia uutena haluaa niin ne on toki kalliita ja olemattomia ja samalla hinnalla saa samanlaisen koneen käytettynä.

        Jos joku liike alkaa työkseen etsiä netistä vanhoja osia huutoneteistä, niin työn tuntiveloitus kasvaa niin suureksi, ettei hommassa ole mitään järkeä, joten jos uusi kone ei tule kyseeseen, edullisin vaihtoehto mitä liike voi tarjota "korjaukseksi" on hieman uudempi käytetty kone.

        Koittakaa nyt ymmärtää, että itse osaavat ovat eri porukkaa kuin nuo jotka kutsuvat huoltomiehen. Itse jos etsii sopivat osat käytettyinä saa toki halvalla, mutta jos ei osaa etsiä, eikä asentaa, niin se ei vaan ole mahdollista.

        Fiksu tietokoneliike olisi voinut toki ehdottaa sisuskalujen uusimista, jos kotelo on yhteensopiva ja virtalähde hyvä, pelkän emon, muistit ja prosun saa varsin edullisesti. Valitettavasti kyse on todennäköisesti markettikoneesta, jostain HP:stä, Fujitsusta tai Acerista, jolloin paras vaihtoehto on koko roskan hävittäminen koneen rakentaminen alusta alkaen uusiksi.


      • fdsafdsa kirjoitti:

        Jos joku liike alkaa työkseen etsiä netistä vanhoja osia huutoneteistä, niin työn tuntiveloitus kasvaa niin suureksi, ettei hommassa ole mitään järkeä, joten jos uusi kone ei tule kyseeseen, edullisin vaihtoehto mitä liike voi tarjota "korjaukseksi" on hieman uudempi käytetty kone.

        Koittakaa nyt ymmärtää, että itse osaavat ovat eri porukkaa kuin nuo jotka kutsuvat huoltomiehen. Itse jos etsii sopivat osat käytettyinä saa toki halvalla, mutta jos ei osaa etsiä, eikä asentaa, niin se ei vaan ole mahdollista.

        Fiksu tietokoneliike olisi voinut toki ehdottaa sisuskalujen uusimista, jos kotelo on yhteensopiva ja virtalähde hyvä, pelkän emon, muistit ja prosun saa varsin edullisesti. Valitettavasti kyse on todennäköisesti markettikoneesta, jostain HP:stä, Fujitsusta tai Acerista, jolloin paras vaihtoehto on koko roskan hävittäminen koneen rakentaminen alusta alkaen uusiksi.

        Ei ole kyllä minuutin etsiminen mitään aikaa vievää työtä. Lisäkseen niitä romuja saattaa olla liikkellä tai liikkeen tuntemilla henkilöillä/muilla liikkeillä, edelleen ilmaiseksi / puoli-ilmaiseksi, jolloin alle 5 minuutin etsimisestä liike kyllä kuittaa suhteellisen hyvän katteen.

        Se kumpaa liike sitten tarjoaa on ihan liikkeestä itsestään kiinni, kummassa on parempi kate ottaen huomioon myös osan vaihtoon kuluvan ajan (näyttis 5sek / emo 15min)

        Sen enempää ei voi ottaa kantaa kun alkup. viestistä ei selviä onko koneessa edes ollut vikaa vai onko se liian vanha vai onko se softallisesti perseellään.


    • Huoltomies saattoi havaita että koneen joku komponentti oli sökähtänyt, arveli että sen voi korjata mutta tutkittuansa totesi kannattamattomaksi, esim emolevyn konkat ovat saattaneet vuotaa. Olikohan kyseessä viellä läppäri ? jos oli niin tilanne on toivoton.

      • No täysin tumpelo huoltomies kyllä on jos pystyy aluksi vain arvelemaan, sitten kuskailemaan ja toteaa olevansa väärässä. Yleensä rautavian kyllä paikantaa aika nopeesti ja luulis "ammattilaisella" olevan edes hieman testikamoja mukana autossa, jotta voi heti testata eri osilla.
        Emon konkat näkee paljaalla silmässä heti. Vanhat emot ovat arvottomia, joten ne eivät ainakaan maksa jos niitä nyt vaan sattuu nurkissa pyörimään liikkeellä.

        Läppärin ollessa kyseessä toki täysin mahdollista, mutta pöytäkoneen kohdalla huoltomiehen osaamattomuutta.
        Tottapuhuen paha sanoa mitään kun ei selviä miksi se huoltomies edes tilattiin.


    • kuka korjaa

      Toinen lähettää pelkästä noudosta laskun, kun pitäisi saada tietotekniikka kuntoon, ja toinen kyselee syytä keskustelupalstalta. Jossain on nyt todella vikaa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      42
      1033
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      683
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe