Asseja eläkkeellä??

tuleva eläkeläinen?

Onko täällä Asperger-diagnoosin saaneita, jotka ovat eläkkeellä?? Minä olen melkein 30-vuotias Asperger- mies ja eläkettä haetaan neljännen kerran pian. Minulla on myös muita neuropsykiatrisia ja psykiatrisia diagnooseja sekä hahmotushäiriöitä. Päivääkään en ole työtä tehnyt. Eläke on hylätty, koska olen suorittanut yliopistossa filosofian maisterin tutkinnon ja olen mukamas liian nuori. Kela on mielestäni perseestä.

42

4703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • K.E.

      Olen ollut eläkkeellä yli 10 vuotta. Saisitko joltain neuropsykiatrilta eläkettäsi puoltavan lausunnnon, jossa on yksityiskohtaisesti ja perustellusti kerrottu käytännön ongelmistasi työelämässä?

      • tuleva eläkeläinen?

        Joo, käyn eräällä yksityisellä neurologilla. Hän on kirjoittanut hyvät lausunnot, mutta eivät ole menneet läpi. Lisäksi konsultoitiin erästä psykiatria viime vuoden lopulla ja onhan niitä lausuntoja toimintaterapeutilta, neuropsykologilta testeistä yms. Testit tehtiin viimeksi 2012.

        Sen verran saatiin Kela taipumaan noilla lausunnoilla, että nyt elän sairauspäivärahalla. Kun aluksi eivät myöntäneet sitä vaan pakotettiin työkkäriin. Aivan järjetöntä menoa. Nyt sitten on syksyn tullessa aika hakea vielä uudemman kerran eläkettä. Tutkimattomat ovat byrokratian tiet.


    • K.E.

      Oletko täysin varma - oletettavasti olet - sekä myös sinua hoitaneet lääkärit, ettet ole työkykyinen missään mielessä? Mitkä ovat Kelan perustelut eläkkeen hylkäämiselle toistuvasti? Voinko jotenkin auttaa asiasi eteenpäinviemisessä? Kukaanhan ei ihan turhaan eläkettä hae, varsinkaan, jos takana on korkea koulutus. Hienointa omasta mielestäni olisi, jos voisin elättää palkkatyöllä itseni, mutta kun se ei onnistu.
      Voisiko tällaisessa tapauksessa vedota johonkin lainpykälään?

      Usein on ollut puhetta siitä, miksi julkisen sektorin lääkärien kirjoittamat lausunnot eivät mene Kelassa läpi, vaan sitävastoin pitää olla diagnosoitu yksityisellä, jotta olisi edes joitain mahdollisuuksia päästä pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle.

      • tuleva eläkeläinen?

        Kiitos vastauksestasi ja avun tarjouksesta. En usko, että tässä auttaa muu kuin aika ja uusi paperisota. Lakipykäliä en kyllä tunne....Ajattelin vain kirjoittaa tänne ja katsastaa jos vaikka löytyy muita assi-diagnoosin saaneita eläkeläisiä. Sen olen kuullut, että pelkällä Aspergerillä harvoin jos koskaan pääsee eläkkeelle, mutta minulla on lääkärini mukaan varsin iso "paketti" ongelmia ja sairauksia.

        Lääkärit sekä muu henkilökunta samoin kuin minä itse olemme varmoja eläkkeen olemisesta oikea ratkaisu.

        Voin kertoa nyt sen verran itsestäni, että olen opiskellut kieliä yliopistossa ja valmistunut nk. kieliteoreettiselta linjalta. Mitään varsinaista ammattia minulla ei ole, vaikkakin tuo fil.maisterin tutkinto. En siis ole opettaja enkä kääntäjä tms. Kirjoitin graduni esimerkiksi partisiipin perfektien morfologisista ominaisuuksista ja pystyin siihen, koska tällaiset suppeat kiinnostukset ovat minulle ominaisia. Vaikeutena selvitä vaikkapa tutkijan/kääntäjän työstä ovat suuret visuaaliset hahmotushäiriöt. Kun kirjoitin graduni, tarvitsin jatkuvasti avustajaa kappalejaoissa ja muissa seikoissa. Tulkiksikaan en pystyisi, koska on myös kuullunymmärtämiseen liittyvää häiriötä tullut ilmi testeissä.

        Jos itse Aspergeriä ajatellaan, on hankalinta sosiaaliset vaikeudet ihmisten kanssa. En oikein ymmärrä, mitä sanoa missäkin tilanteessa, en ymmärrä tarkoitusperiä ja olen todella pulassa jos joudun tapaamaan useamman kuin yhden vieraan ihmisen kerrallaan. Nykyajan yhteiskunta vaatii lisää ja lisää sosiaalisuutta ja tehokkuutta. Itse olen ikään kuin tipahtanut matkasta aikoja sitten. Yliopistolla sain sentään vapautuksen ryhmätöistä.

        Lisäksi työkykyä vaikeuttavat ADHD ja lievä Tourette. Kaikki aloittamiset ja lopettamiset ovat hankalia. Deadlinet ovat ihan sietämättömiä. En selviä edes apteekkireissuista yksin. Jumittuminen johonkin tiettyyn asiaan on myös yksi iso ongelma, kun pakkoajatukset täyttävät pään. Minulla on myös OCD. Lääkärini sanoo, että jumittuminen johtuu sekä aspergerista että ocd:sta.

        Kela perustelee tätä jatkuvasti toistamalla, että olen vielä liian nuori. Toinen heidän perustelunsa on sitten takertuminen FM-tutkintooni. Kelalle on opinnoista selviytyminen näköjään yhtä kuin työstä selviytyminen. Todellisuus on kuitenkin mielestäni erilainen. Psyykkinen problematiikka myös on tässä pahentunut viime vuosina eli masennus lähinnä ja fobiat.


      • assinäitix
        tuleva eläkeläinen? kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi ja avun tarjouksesta. En usko, että tässä auttaa muu kuin aika ja uusi paperisota. Lakipykäliä en kyllä tunne....Ajattelin vain kirjoittaa tänne ja katsastaa jos vaikka löytyy muita assi-diagnoosin saaneita eläkeläisiä. Sen olen kuullut, että pelkällä Aspergerillä harvoin jos koskaan pääsee eläkkeelle, mutta minulla on lääkärini mukaan varsin iso "paketti" ongelmia ja sairauksia.

        Lääkärit sekä muu henkilökunta samoin kuin minä itse olemme varmoja eläkkeen olemisesta oikea ratkaisu.

        Voin kertoa nyt sen verran itsestäni, että olen opiskellut kieliä yliopistossa ja valmistunut nk. kieliteoreettiselta linjalta. Mitään varsinaista ammattia minulla ei ole, vaikkakin tuo fil.maisterin tutkinto. En siis ole opettaja enkä kääntäjä tms. Kirjoitin graduni esimerkiksi partisiipin perfektien morfologisista ominaisuuksista ja pystyin siihen, koska tällaiset suppeat kiinnostukset ovat minulle ominaisia. Vaikeutena selvitä vaikkapa tutkijan/kääntäjän työstä ovat suuret visuaaliset hahmotushäiriöt. Kun kirjoitin graduni, tarvitsin jatkuvasti avustajaa kappalejaoissa ja muissa seikoissa. Tulkiksikaan en pystyisi, koska on myös kuullunymmärtämiseen liittyvää häiriötä tullut ilmi testeissä.

        Jos itse Aspergeriä ajatellaan, on hankalinta sosiaaliset vaikeudet ihmisten kanssa. En oikein ymmärrä, mitä sanoa missäkin tilanteessa, en ymmärrä tarkoitusperiä ja olen todella pulassa jos joudun tapaamaan useamman kuin yhden vieraan ihmisen kerrallaan. Nykyajan yhteiskunta vaatii lisää ja lisää sosiaalisuutta ja tehokkuutta. Itse olen ikään kuin tipahtanut matkasta aikoja sitten. Yliopistolla sain sentään vapautuksen ryhmätöistä.

        Lisäksi työkykyä vaikeuttavat ADHD ja lievä Tourette. Kaikki aloittamiset ja lopettamiset ovat hankalia. Deadlinet ovat ihan sietämättömiä. En selviä edes apteekkireissuista yksin. Jumittuminen johonkin tiettyyn asiaan on myös yksi iso ongelma, kun pakkoajatukset täyttävät pään. Minulla on myös OCD. Lääkärini sanoo, että jumittuminen johtuu sekä aspergerista että ocd:sta.

        Kela perustelee tätä jatkuvasti toistamalla, että olen vielä liian nuori. Toinen heidän perustelunsa on sitten takertuminen FM-tutkintooni. Kelalle on opinnoista selviytyminen näköjään yhtä kuin työstä selviytyminen. Todellisuus on kuitenkin mielestäni erilainen. Psyykkinen problematiikka myös on tässä pahentunut viime vuosina eli masennus lähinnä ja fobiat.

        Etkö kuitenkin hyötyisi neuropsykiatrisesta kuntoutuksesta? Olet kovin nuori jäämään eläkkeelle lopun ikääsi..Kyllä varmasti kannattaa kokeilla ja voisi sinullkkin löytyä työtä missä pärjäisit-vaikka osa-aikatyössä?


      • assejaeläkkeellä
        assinäitix kirjoitti:

        Etkö kuitenkin hyötyisi neuropsykiatrisesta kuntoutuksesta? Olet kovin nuori jäämään eläkkeelle lopun ikääsi..Kyllä varmasti kannattaa kokeilla ja voisi sinullkkin löytyä työtä missä pärjäisit-vaikka osa-aikatyössä?

        Jos et lukenut tuota alempana olevaa viestiäni nimimerkki "assinäitix" niin tiedoksi, että sain eläkkeen noin vuosi sitten vihdoin. Olen siis tuo aloittaja. En usko, että neuropsykiatrinen kuntoutus olisi tehnyt minusta työkykyistä, sillä ongelmiahan minulla on myös mielenterveyspuolella, kuten paha sosiaalinen fobia. Voin ehkä myöhemmin hakeutua neuropsykiatriseen kuntoutukseen, ainakin neuropsykologi suositteli sellaista yhdessä vaiheessa. Iälläni tuskin on mitään väliä, jos näitä ongelmia on yhtä pahasti kuin minulla. Olen todella huojentunut eläkepäätöksestä ja nyt suunnittelen opiskelua. Elämä voi olla tarkoituksenmukaista nuorena eläkeläisenäkin ;)


      • assinäitix
        assejaeläkkeellä kirjoitti:

        Jos et lukenut tuota alempana olevaa viestiäni nimimerkki "assinäitix" niin tiedoksi, että sain eläkkeen noin vuosi sitten vihdoin. Olen siis tuo aloittaja. En usko, että neuropsykiatrinen kuntoutus olisi tehnyt minusta työkykyistä, sillä ongelmiahan minulla on myös mielenterveyspuolella, kuten paha sosiaalinen fobia. Voin ehkä myöhemmin hakeutua neuropsykiatriseen kuntoutukseen, ainakin neuropsykologi suositteli sellaista yhdessä vaiheessa. Iälläni tuskin on mitään väliä, jos näitä ongelmia on yhtä pahasti kuin minulla. Olen todella huojentunut eläkepäätöksestä ja nyt suunnittelen opiskelua. Elämä voi olla tarkoituksenmukaista nuorena eläkeläisenäkin ;)

        Elämä voi olla tarkoituksenmukaista nuorena eläkeläisenäkin ;) Kyllä juurikin näin-en huomannut että olit jo saanut eläkepaperit. En tarkoittanut etteikö elämä voisi olla ihan ok,mutta tiedän lähipiiristäni että eläkepapereita on vaikea saada-mitä nuorempi-sitä vaikeampaa.Sitten teidän myös niitäkin jotka ovat jumittuneet 4 seinän sisälle...eläkkeellä ollessa...Mutta toivotan sinulle Onnea ja hyvää elämää jatkossakin.:)


        Kommentoi lainatenIlmianna


      • syrjäytettyAS
        assinäitix kirjoitti:

        Etkö kuitenkin hyötyisi neuropsykiatrisesta kuntoutuksesta? Olet kovin nuori jäämään eläkkeelle lopun ikääsi..Kyllä varmasti kannattaa kokeilla ja voisi sinullkkin löytyä työtä missä pärjäisit-vaikka osa-aikatyössä?

        Missä aspergereja kuntoutetaan neuropsykiatrisesti? Ei missään.


    • K.E.

      Jos tahdot, voisimme jatkaa keskustelua Aspergerinfossa. Tosin foorumi on näillä helteillä vielä jonkin aikaa "jäässä".

    • ......

      Onko Aspergerfoorumin ylläpito onnistunut pelottelemaan kaikki kirjoittajat Aspergerinfofoorumista kieroudellaan?

      • mikä-mättää

        mikä on aspergerfoorumi ja aspergerinfoorumi


    • Riippuu

      kai Aspergerin vaikeusasteesta ja alueesta/paikkakunnasta. Tiedän muutaman, joille on myönnetty eläke eikä heillä ole muita diagnooseja kuin AS.

    • En ole eläkkeellä, mutten myöskään työelämässä. Ikää minulla on 21 vuotta. Olen valmistunut ammattikoulusta, mutta kituutin sen läpi tietäen, etten tule ikinä tekemään sen alan töitä. Työssäoppimisjaksot sujuivat aika kökösti, kun sosiaaliset taitoni ovat mitä ovat... Jos minua rautalangasta vääntäen käskytettiin että "tee tuota", niin sitten pärjäsin ihan kelvollisesti, jos ei ollut muita ihmisiä "auttamassa". Jos oli ryhmätyöskentelyä - kuten 90% ajasta oli - niin olin pihalla kuin lumiukko. Sitten kun vielä pelkään sosiaalisia tilanteita, niin ei puhettakaan siitä, että olisin voinut kutsua itseäni kunnolliseksi työntekijäksi.

      Olin lähinnä taakka; avuton käskytettävä ja lisätyön aiheuttaja. Yritin tehdä parhaani, mutta sain taas huomata, että minun parhaani ei riitä. Minun työskentelyni oli sitä, että jouduin käyttämään huomattavan suuren osan energiastani pelkästään siihen, että yritin pärjätä ihmisten kanssa, onnistua tekemään yhteistyötä. Sitten kun olisi pitänyt pystyä tekemään sitä itse työtäkin, niin ei tule mitään! Yksin pärjäsin silloisissa hommissani ihan mukavasti, jos oli annettu hyvä ohjeistus. Enimmäkseen työ oli kuitenkin ryhmätyöskentelyä, joten minun paikkani ei ollut tuolla alalla.

      Jotain silti haluaisin tehdä ja tuntea itseni hyödylliseksi. Minulla on vielä yksi oljenkorsi jäljellä, ja jos se ei toimi, niin sitten ei mikään.

      • K.E.

        Hienoa, ettet ole vielä luovuttanut. Minulla lähes samanlaisia kokemuksia ja siksi olenkin eläkkeellä, ollut jo 35 vuotiaasta asti. Se aika, minkä työelämässä vietin oli pelkkää tuskaa. En voi keskittyä yhtään minkään työn tekemiseen, jos samassa huoneessa on muita. En mitenkään pysty ilman mainittavaa lisästressia aiheuttamatta itselleni tekemään samanaikaisesti työtä ja sosialisoimaan muiden kanssa. Mahdoton yhtälö.


    • hjkllhffgj

      en minäkään pysty samaan aikaan

    • hfiwoqö

      Hiienoa huomata, etten ole asiani kanssa yksin.:)

    • Ujo työläinen

      Kuulostaa kyllä hankalalta tilanteelta. Tuohon muiden ihmisten läsnäolosta johtuvaan ongelmaan olisi ratkaisuna etätyö, mutta sekin vaatii yleensä sen että ensin saavuttaa työnantajan luottamuksen. Pelkkää etätyötä ei yleensä voi tehdä, vaan välillä täytyisi käydä keskustelemassa uusista tehtävistä, raporteista yms.

      Sitten tietysti sekin, että deadline niillä etätöilläkin yleensä on, jos kyse ei ole jatkuvasta operatiivisesta työstä.

    • kysyvä tieltä eksyi

      Ilkka Taipale on saanut läpi monet eläkepaperit - ehkä hän voisi auttaa

    • Aspergerinfo

      Tätä keskustelua olisi hyvä jatkaa.

    • Ahkera Assi

      Assit ovat aktiiviasia, eivätkä ehdi eläkkeelle!

      • 40v ahkera lapsonen

        Jotkut valitettavasti joutuvat ilman omaa syytään, vaikka olisivat kuinka lahjakkaita hyvänsä.


    • busy busy

      Aivan totta. Mutta harvemmin assit on eläkkeellä

    • ilmaistyöntekijä AS

      Eli miksi liitto sitten on huolissaan assien työlistymisestä ja panostaa lähes puolet voimavaroistaan assien työllistämiseen, muttei silti ota asseja töihin liittoon? Ovatko arvot kohdillaan? Laittaisitko tutkimuksellista tietoa kuinka moni assi Suomessa on eläkkeellä tai työttömänä parhaassa työiässä? Ja miksi?
      Eikö aspergerius hyvin usein aiheuta liitännäisdiagnostiikkaa, mm. vakavaa masennusta ocd:n ohella, jolloin ei minkäänlaisen työntekemiseen ole resursseja vaikka halua ja osaaamista löytyisi. Kerro minulle perusteltu vastaus tähän.

    • Palkkatyöntekijä AS
    • opiskelija-assi

      Ihan tuli tippa silmään, kun kuulostaa niin tutulta. Itse vetelen juuri sitä filosofian maisterin tutkintoa, mutta sen jälkeen on varmaan alamäki tiedossa, ehkä jopa se eläke. Marry me? P.S. Kela on perseestä, kokemusta on!

    • Kohtalo omiin käsiin

      Täytyy ymmärtää, että liitot ja palveluneuvojat eivät meitä auta. Kyllä täytyy Assinkin ryhtyä oman kohtalonsa herraksi. Turha odottaa jotain Messiasta, joka pelastaisi

    • Omin käsin

      Totta!

    • assejaeläkkeellä

      Vastaanpa tähän nyt vihdoin. Olin unohtanut, että olin kirjoittanut tännekin.

      Tuosta alkuperäisen viestin kirjoittamisesta ei kulunut kuin vajaa kuukausi, kun eläkepäätös tuli postissa. Täytin 30 vuotta elokuun toisella viikolla ja olin tuolloin matkoilla. Kun palasin sieltä, eläkekirje Kelan päätöksineen odotti minua kotona. Ei tarvittukaan aloittaa paperisotaa Kelan kanssa. Eläke alkoi tulla viime vuoden joulukuun alusta virallisesti. Olen tästä enemmän kuin huojentunut edelleen. Nykyään opettelen elämään vähemmällä perfektionismilla.

      Voin suositella kaikille Asperger-tutkimuksiin haluaville Neuromentalin Taina Nieminen-von Wendtiä. Hän on inhimillinen lääkäri, jolla paljon perehtyneisyyttä kaikkeen neuropsykiatriseen problematiikkaan. Kävin myös eräällä psykiatrilla noita eläkelausuntoja varten. Kahden lääkärin sana painoi vihdoin samoin kuin toimintaterapeutin etc lausunnot.

      • Admin_in_ystävä

        Meillä nähtävästi on joitain samankaltaisia kokemuksia sekä yhteistä taustaa diagnoosien suhteen. Sain 35-vuotiaana eläkepaperit, koska en koskaan ollut kykenevä työelämässä töitä tekemään, sillä en pysty samanaikaisesti sosialisoimaan ja hoitamaan työtehtäviäni. Sen vuoksi juuri etätyöt sopisivat minulle parhaiten, joita voi hoitaa kotoa käsin, vaihtoehtoisesti projektityö, jossa keskitytään muutamiksi kuukauksiksi johonkin tiettyy projektiin eikä sinä aika tarvitse ajatella juurikaan mitään muuta. Unelmoida voi, mutta tuskin assi tuonkaltaisia töitä koskaan saa. - Tein työhakemuksen Autismiliittoon kolmisen vuotta sitten, jota ei noteerattu mitenkään. Sen jälkeen ja siitä johtuen olen saanut kohtuullisen mukavasti herjaa niskaani. Nyt pyydettiin tekemään uusi, miksi tekisin, koska se vanhakin löytyy liiton tietokannoista jos hieman Hagmanin sähköposteja viitsii katsella 2-3 vuoden ajalta. Tosin todennäköistä on, että kaikki tiedostot ovat "vahingossa hävinneet", sattuneista syistä.


      • ääsburger-majoneesilla
        Admin_in_ystävä kirjoitti:

        Meillä nähtävästi on joitain samankaltaisia kokemuksia sekä yhteistä taustaa diagnoosien suhteen. Sain 35-vuotiaana eläkepaperit, koska en koskaan ollut kykenevä työelämässä töitä tekemään, sillä en pysty samanaikaisesti sosialisoimaan ja hoitamaan työtehtäviäni. Sen vuoksi juuri etätyöt sopisivat minulle parhaiten, joita voi hoitaa kotoa käsin, vaihtoehtoisesti projektityö, jossa keskitytään muutamiksi kuukauksiksi johonkin tiettyy projektiin eikä sinä aika tarvitse ajatella juurikaan mitään muuta. Unelmoida voi, mutta tuskin assi tuonkaltaisia töitä koskaan saa. - Tein työhakemuksen Autismiliittoon kolmisen vuotta sitten, jota ei noteerattu mitenkään. Sen jälkeen ja siitä johtuen olen saanut kohtuullisen mukavasti herjaa niskaani. Nyt pyydettiin tekemään uusi, miksi tekisin, koska se vanhakin löytyy liiton tietokannoista jos hieman Hagmanin sähköposteja viitsii katsella 2-3 vuoden ajalta. Tosin todennäköistä on, että kaikki tiedostot ovat "vahingossa hävinneet", sattuneista syistä.

        Virheellistä mielenteoriaa. Tekninen osaaminen, kiire, tietokantojen ongelmat voivat olla aina mahdollisia syitä. Työelämä on täynnä teknisesti täysin kädettömiä ihmisiä. Itse olen viimeisen vuoden työelämässä (tosin palkattomassa työkokeilussa) hoitanut, ratkonut ja kehittänyt ns. asiantuntijoiden työosaamista. Elämä on kummallista: psykologi sanoo, etten ole työkykyinen ja sitten työpaikalla roikutaan hihasta apua pyytäen, kun ei kyetä luovaan ajatteluun ja ongelmanratkaisuun. 9 kk siis takana työtä samassa paikassa erinäisten tukimuotojen kautta ilman palkkaa samasta työstä josta samaa tekevät työkumppanit sitä saivat ja minä tein epävirallisesti sellaista työtä, jota ei minulta ei kuuluisi vaatia. Toki totta sekin, että en ole paras rutiinin suorittaja. Uusi työttömyysputki alkoi kuukausi sitten, koska en osaa markkinoida itseäni.
        Elämä on.


      • Nälkäinen

        Pienimmät eläkkeet ja sairaus- sekä työttömyyskorvaukset eivät täytä Euroopan neuvoston vähimmäisvaatimuksia

        Suomi on joutunut Euroopan neuvoston tarkkailulistalle Euroopan sosiaalisen peruskirjan säädösten rikkomisesta. Euroopan neuvoston sosiaalinen peruskirja edellyttää, että vähimmäissosiaalietuuksien nettomäärän on oltava vähintään 50 prosenttia ekvivalentista mediaanitulosta, joka on noin kaksituhatta euroa kuukaudessa.

        Sairauspäiväraha, kuntoutustuki ja kuntoutusraha, takuueläke, pienimmät työttömyyskorvaukset ja äitiyspäiväraha rikkovat edellä mainittua sääntöä. Esimerkiksi sairauspäiväraha ja kuntoutustuki ovat nettomäärältään 520 euroa kuussa eli vain 26 prosenttia mediaanitulosta. Euroopan neuvosto edellyttääkin, että Suomi nostaa kaikki edellä mainitut sosiaalietuudet vähintään tuhanteen euroon.
        (Lue Suomen Aspergeryhdistyksen tiedote 16.4.2015 ASY.fi ).


      • toinennälkäinen

        Jos tämä on totta, niin kyyneleet meinasi tulla silmiin, että jossain ihmisistä välitetään noin hyvin. Onhan elämä ihan toisenlaista, jos elää 500 eurolla kuin 1000 eurolla. (noh, kun ihmisiä kituutetaan nälässä aivot kärsii ja tulee stressisairauksia ja psykologit eivät näe nälkää.)
        Sitä on niin tottunut luulemaan, että Suomessa on erityisen hyvin, mutta jostain kuulin, että esim. Ranskassa sairaiden oltavat olisivat paljon paremmat. En tiedä tarkemmin.


      • nälkäkuolema
        Nälkäinen kirjoitti:

        Pienimmät eläkkeet ja sairaus- sekä työttömyyskorvaukset eivät täytä Euroopan neuvoston vähimmäisvaatimuksia

        Suomi on joutunut Euroopan neuvoston tarkkailulistalle Euroopan sosiaalisen peruskirjan säädösten rikkomisesta. Euroopan neuvoston sosiaalinen peruskirja edellyttää, että vähimmäissosiaalietuuksien nettomäärän on oltava vähintään 50 prosenttia ekvivalentista mediaanitulosta, joka on noin kaksituhatta euroa kuukaudessa.

        Sairauspäiväraha, kuntoutustuki ja kuntoutusraha, takuueläke, pienimmät työttömyyskorvaukset ja äitiyspäiväraha rikkovat edellä mainittua sääntöä. Esimerkiksi sairauspäiväraha ja kuntoutustuki ovat nettomäärältään 520 euroa kuussa eli vain 26 prosenttia mediaanitulosta. Euroopan neuvosto edellyttääkin, että Suomi nostaa kaikki edellä mainitut sosiaalietuudet vähintään tuhanteen euroon.
        (Lue Suomen Aspergeryhdistyksen tiedote 16.4.2015 ASY.fi ).

        Nyt eläminen niin kallista ettei enää toimeen tule. Toistuu sota-ajan dilemma: assi-isoaäitini oli laiton turvapaikanhakija Karjalasta. Asutettiin mielisairaalaan jossa tapettiin nälkään.


      • syrjäytetty
        Admin_in_ystävä kirjoitti:

        Meillä nähtävästi on joitain samankaltaisia kokemuksia sekä yhteistä taustaa diagnoosien suhteen. Sain 35-vuotiaana eläkepaperit, koska en koskaan ollut kykenevä työelämässä töitä tekemään, sillä en pysty samanaikaisesti sosialisoimaan ja hoitamaan työtehtäviäni. Sen vuoksi juuri etätyöt sopisivat minulle parhaiten, joita voi hoitaa kotoa käsin, vaihtoehtoisesti projektityö, jossa keskitytään muutamiksi kuukauksiksi johonkin tiettyy projektiin eikä sinä aika tarvitse ajatella juurikaan mitään muuta. Unelmoida voi, mutta tuskin assi tuonkaltaisia töitä koskaan saa. - Tein työhakemuksen Autismiliittoon kolmisen vuotta sitten, jota ei noteerattu mitenkään. Sen jälkeen ja siitä johtuen olen saanut kohtuullisen mukavasti herjaa niskaani. Nyt pyydettiin tekemään uusi, miksi tekisin, koska se vanhakin löytyy liiton tietokannoista jos hieman Hagmanin sähköposteja viitsii katsella 2-3 vuoden ajalta. Tosin todennäköistä on, että kaikki tiedostot ovat "vahingossa hävinneet", sattuneista syistä.

        Ikävää jos noin kävi. Olet kuitenkin yrittänyt ja halukas tekemään töitä. Eipä voi mitään jos eivät tietyt järjestöt enää edes ole halukkaita auttamaan niitä joita näennäisesti yrittävät auttaa..He vain aiheuttavat turhaa stressiä asettelemalla ihmisiä toisiaan vastaan..aivan samoin kuin yhteiskunnassamme on tapana, vain ne joilla on kyky ja valtuudet käyttäytyä kaltaisiaan kohtaan kuinka vain kieroilemalla vuosia, saavat tehdä mitä tahtovat..näin toimitaan RAYn tuilla...


    • jotta.noin

      Olen 50-vuotias mies dg:t F90.0 ja F84.5 tukielinsairauksia. Pisin työsuhteeni koko elämäni aikana on ½-vuotta. Olen kaksi kertaa hakenut eläkkeelle aina vakuutusoikeutta myöten. Lausunnot on toimintaterapeutilta, psykologilta, neuropsykologilta, yleislääkäriltä ja psykiatrian erikoislääkäriltä. Eläkehakemukset ovat olleet erittäin hyvin perusteltuja, silti ne ovat tulleet aina hylsyinä joka paikasta ulos. Nyt on hakemus taas muutoksenhakulautakunnassa, mutta tiedän jo vastauksen. Niin kuin alussa sanoit, KELA on perseestä ja syvältä.

    • nälkäkuolema

      Lopullinen ratkaisu:
      Kansaneläkeindeksin jäädyttäminen leikkaa siihen sidottuja tuloja vähitellen . Kerjuukiellolla asseista päästään lopullisesti eroon

    • eläke-eukko
    • tuskinpa_olet_vanhus

      Sekä tällä suomi24.foorumin autismipalstalla, jonka Aspergerinfolaiset saivat tehtyä viimein monen vuoden höpötysten jälkeen asialliseksi/informatiiviseksi.

      Miksei muuten asy vastaa heille osoitettuihin asiallisiin kysymyksiin joita on Aspergerinfossa esitetty? Onko syynä yhteistyökyvyttömyys?

    • Apuuvaa

      Onko jossain palsta, jossa saisi asiallisen vastauksen diagnoosiepäilykseensä?

      • perustamaton

        En perustaisi elämääni näillä palstoilla saatuihin vastauksiin.


      • aaaaaaaaaaa

        Vaan?


        (TUO muuten kirjoitetaan oikeaoppisesti näin: A-puuuuu-VA.!

        Eli A - P - U - V - A.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe