Ajotaito?

kekeroosperkäsi

Mikä Hämeenlinnalaisia vaivaa liikenteessä! Muutin viidenvuoden tauon jälkeen takaisin Hämeenlinnaan ja en voi ymmärtää miten vaikeaa täällä on ajaa päiväsaikaan! Ryhmittäytymisestä ei ole tietookaan, jalankulkijoita ei päästetä suojatien yli, 50 alueella ajetaan 40. Hämeen erikoinen on kun ajat liikennevaloissa edellämenevän taakse ja pysähdyt niin MIKSI sitä autoa pitää hypyttää puolimetriä eteenpäin vaikka punainen palaa??? Listaa nyt voisi jatkaa loputtomiin.

26

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hanskamies

      Minä muutin Hämeenlinnasta pois vuonna 2002. Päädyin pk-seudulle ja nyt kun on tottunut tähän ajotyyliin niin on aivan hirveetä ajella Hämeenlinnassa.
      Täällä tietää aika tarkkaan miten ihmiset ajaa mutta kun tulee sinne niin aina saa pelätä kolaria :)

      Ei jotenkin osaa lukee enää niitä ihmisiä siellä.

    • Hillybilly säännöt

      Jalankulkijoita ei pysähdytä päästämään, mutta pyöräilijöitä kyllä, silloin kun pyöräilijällä ei edes ole etuajo-oikeus, ellei taluta.

    • vaikea elämä

      Mitä ketään haittaa, jos autoaan liikauttaa punaisten valojen palaessa?

      Samat ongelmat ne on joka paikassa, tuo on uusi (jopa ainutkertainen luulisin?)

      • Hml.n Riihelä

        Saahan autoa liikuttaa punaisten palessakin aina valotolpalle asti jos haluaa ja valojen vaihtuessa siitä eteenpäinkin. Ei punainen valo tarkoita, että FREEZE punk.


      • nytkähdys
        Hml.n Riihelä kirjoitti:

        Saahan autoa liikuttaa punaisten palessakin aina valotolpalle asti jos haluaa ja valojen vaihtuessa siitä eteenpäinkin. Ei punainen valo tarkoita, että FREEZE punk.

        Tuo varmasti pilaa takanaolijan päivän :)
        Miten siitä pääsee yli?


      • Kekkkh
        nytkähdys kirjoitti:

        Tuo varmasti pilaa takanaolijan päivän :)
        Miten siitä pääsee yli?

        Saa ajaa saa, mutta minkä takia? Jätetään 10m liikennevaloihin matkaa ja sitten kun taakse tulee auto ni ajetaan 8 metriä eteenpäin... Ja sitä on edeltänyt 400m jarrutus


      • Sen takia
        Kekkkh kirjoitti:

        Saa ajaa saa, mutta minkä takia? Jätetään 10m liikennevaloihin matkaa ja sitten kun taakse tulee auto ni ajetaan 8 metriä eteenpäin... Ja sitä on edeltänyt 400m jarrutus

        Itse teen aina noin, koska jos näpyttelen juuri tekstiviestiä tai on puhelu kesken, en pysty aina ihan tarkasti keskittymään jokaiseen risteykseen millintarkasti.


      • Jorma1887
        Sen takia kirjoitti:

        Itse teen aina noin, koska jos näpyttelen juuri tekstiviestiä tai on puhelu kesken, en pysty aina ihan tarkasti keskittymään jokaiseen risteykseen millintarkasti.

        Usein kuskina on sen ikäinen et luolamaalaukset on tutumpi kuin tekstiviesti! Puhumattakaan whatsapist


      • ValoJorma
        Jorma1887 kirjoitti:

        Usein kuskina on sen ikäinen et luolamaalaukset on tutumpi kuin tekstiviesti! Puhumattakaan whatsapist

        Mikä 400 m jarrutus?

        Keskustelu on hieman kummallisella pohjalla. Taida 400 m:n valojenväliä olla kuin Viipurintiellä, eli koko matka valojen välillä jarrulla....ei toimi.


      • hidas hämyilijä
        Hml.n Riihelä kirjoitti:

        Saahan autoa liikuttaa punaisten palessakin aina valotolpalle asti jos haluaa ja valojen vaihtuessa siitä eteenpäinkin. Ei punainen valo tarkoita, että FREEZE punk.

        Minua taas harmittaa se hidas lähteminen liikennevalojen palaessa vihreänä ! Auto 1. lähtee, metrejä väliä ja toinen ...jne. 3 autoa ehtii vihreällä. Eikö osata ennakoida, eikö seurata, huomataan vain, oho... nyt toi edestä lähti, jospa minäkin... ja missäs se ykkönen olikaan.


    • Sairion Kuninkas

      Ei me alkuperäiset hämeenlinnalaiset kuule voida mitään sille että pääkaupunkiseudun eläkeläiset muuttavat tänne tupeksimaan. Samoin Imatralta ja muista tuppukylistä on tunkenut väkeä työn perässä. Aika asenteellista, suorastaan rasistista väittää että liikenteessä tupeksija olisi etnisesti hämäläinen.

    • S. Rekonen

      Olin ajanut autoa noin 2 miljoonaa km ilman kolareita, sitten muutin tänne, neljä kolaria vuoden sisään, ei yksikään minun syytä, kahdesta haettiin oikeusratkaisu. Eniten harmittaa, että meni yksi 60-luvun auto, jolla ei sitten ollutkaan juuri mitään arvoa vakuutusyhtiön mielestä. Nyt alla yksi toinen entisöity, jos joku sen ruttaa en edes vaadi korvausta, vedän turpaan. Jumankauta, jopa Malagassa selvisin varomalla urpoja lommoitta, mutta en täällä.

      • Varovainen

        Eikös kaikilla ole velvollisuus noudattaa varovaisuutta liikenteessä. Jospa unohdit sen ? Olitko vain oikeassa, oikeuksinesi.


      • Toiset osaa ajaa
        Varovainen kirjoitti:

        Eikös kaikilla ole velvollisuus noudattaa varovaisuutta liikenteessä. Jospa unohdit sen ? Olitko vain oikeassa, oikeuksinesi.

        Varovaisuutta kannattaakin noudattaa jos muut eivät noudata sääntöjä. Jos kaikki noudattaisivat sääntöjä kolareita ei tulisi, eikä mitään ihme varovaisuutta tarvittaisi eikä mitään nopeusrajoituksiakaan.


      • Hillybilly-perinteet

        Perustavastehusilaisen kyydissä on kuultu - ja koettu- sekin, että Paasikiventiellä ajetaan päin punaisia vastaantulevien välistä Eteläkadulle koska "ei koske meitä". Muutenkin yleiset liikennesäännöt tuntuvat koskevan lähinnä vain muita, kunhan itse pääsee menemään/tulemaan. Ja tietä ei anneta, eikä osata liikenneympyrää.


      • Lisäys
        Hillybilly-perinteet kirjoitti:

        Perustavastehusilaisen kyydissä on kuultu - ja koettu- sekin, että Paasikiventiellä ajetaan päin punaisia vastaantulevien välistä Eteläkadulle koska "ei koske meitä". Muutenkin yleiset liikennesäännöt tuntuvat koskevan lähinnä vain muita, kunhan itse pääsee menemään/tulemaan. Ja tietä ei anneta, eikä osata liikenneympyrää.

        Tuo eikoskemeitä perusteltiin sillä, että on asuttu Tavastehusissa niin kauan.


      • Kekesampo
        Hillybilly-perinteet kirjoitti:

        Perustavastehusilaisen kyydissä on kuultu - ja koettu- sekin, että Paasikiventiellä ajetaan päin punaisia vastaantulevien välistä Eteläkadulle koska "ei koske meitä". Muutenkin yleiset liikennesäännöt tuntuvat koskevan lähinnä vain muita, kunhan itse pääsee menemään/tulemaan. Ja tietä ei anneta, eikä osata liikenneympyrää.

        Ikävä kyllä Hämeenlinnas ei ole liikenneympyrää - JA HYVÄ NIIN! Ja jos joskus tulee niin vietän ainakin viikon katselemalla miten homma toimii!


      • Yliajajia kyllä ollu
        Kekesampo kirjoitti:

        Ikävä kyllä Hämeenlinnas ei ole liikenneympyrää - JA HYVÄ NIIN! Ja jos joskus tulee niin vietän ainakin viikon katselemalla miten homma toimii!

        Onpas, ainakin kaksi (jopa palkittua). Ja lisäksi yksi rondeli valtion kymppitiellä.


      • Kekehooi
        Yliajajia kyllä ollu kirjoitti:

        Onpas, ainakin kaksi (jopa palkittua). Ja lisäksi yksi rondeli valtion kymppitiellä.

        Ne on kiertoliittymiä kaikki hyvät hämeläiset!!!


      • Drömmar Tavastehusss
        Kekehooi kirjoitti:

        Ne on kiertoliittymiä kaikki hyvät hämeläiset!!!

        Kylä niissä hyvin ympyriäiskaahuuta voi harrastaa, moni ajanut suoraan ylikin.


      • Kuukuilua Tavastehus

    • No jo on

      Kumma homma, en ole vielä 28 vuoteen onnistunut mälläämään toisen auton kanssa kertaakaan, pari ulosajoa kyllä on sattunut kaahatessa.
      Neljä vuoden sisään? Nyt kannattaa tarkistaa ajotapaansa, ennen kaikkea sitä liikenteen seuraamista, ei välttämättä aina kaahata "olen oikeassa"-periaatteella.
      Tai sitten jättää auto kotiin.

      Juuri jääräpäiset besserwisserit on suurin vaaratekijä. Tulee näitä "olin jo risteysalueella" yms kiistoja...

      • liian vaikeeta on

        Juuri Poltinahon liikenneympyrässä joku ohitti minut vasemmalta, ajettiin sitten rinnakkain yhdenliittymän ohi ja pysähdyttiin. Ei osuttu. Minut ohittanut selitti että tässä on kaksi kaistaa ja minä olin ollut oikealla ja minun olisi pitänyt poistua edellisessä liittymässä, että hän olisi päässyt siirtymään oikeaan laitaan poistuakseen itse seuraavasta. Kuulemma paikallisen autokoulun jakama ohje.


      • Hupia Hiekkalinnalle
        liian vaikeeta on kirjoitti:

        Juuri Poltinahon liikenneympyrässä joku ohitti minut vasemmalta, ajettiin sitten rinnakkain yhdenliittymän ohi ja pysähdyttiin. Ei osuttu. Minut ohittanut selitti että tässä on kaksi kaistaa ja minä olin ollut oikealla ja minun olisi pitänyt poistua edellisessä liittymässä, että hän olisi päässyt siirtymään oikeaan laitaan poistuakseen itse seuraavasta. Kuulemma paikallisen autokoulun jakama ohje.

        Minulla puolestaan joku meinasi tulla oikeaan kylkeen takaa samassa rondelissa, kun "ryhmityin" aika keskelle kaistaa jatkaakseni suoraan pohjoiseen päin. Sitä on yksikaistaiseksihiljan paikallislehdessä tiedotettu, tosin derkkulin sanoin (ja kuvin).


      • Liikennevalistusta
        liian vaikeeta on kirjoitti:

        Juuri Poltinahon liikenneympyrässä joku ohitti minut vasemmalta, ajettiin sitten rinnakkain yhdenliittymän ohi ja pysähdyttiin. Ei osuttu. Minut ohittanut selitti että tässä on kaksi kaistaa ja minä olin ollut oikealla ja minun olisi pitänyt poistua edellisessä liittymässä, että hän olisi päässyt siirtymään oikeaan laitaan poistuakseen itse seuraavasta. Kuulemma paikallisen autokoulun jakama ohje.

        Eikös tuo poltinahon ympyrä ole yksikaistainen nykypäivänä. Taisi olla kaksi kaistaa käytössä viime vuosisadan puolella ja tämän takia siinä niin leveät kaistat nykyään onkin. Kannattaa vaan pysyä mahdollisimman keskellä ettei kukaan pääse ajamaan rinnalle.

        Paras tapa selviytyä poltinahosta on ajaa viittäkymppiä ympyrään ja satasta ulos, ei kerkee kukaan vierelle.


      • Sentin päässä reuna?
        Liikennevalistusta kirjoitti:

        Eikös tuo poltinahon ympyrä ole yksikaistainen nykypäivänä. Taisi olla kaksi kaistaa käytössä viime vuosisadan puolella ja tämän takia siinä niin leveät kaistat nykyään onkin. Kannattaa vaan pysyä mahdollisimman keskellä ettei kukaan pääse ajamaan rinnalle.

        Paras tapa selviytyä poltinahosta on ajaa viittäkymppiä ympyrään ja satasta ulos, ei kerkee kukaan vierelle.

        Ainakin yhden liikennekoulun yksi opettaja opettaa vielä ryhmittymistä vasemmalta oikealle tuossa ympyrässä, mutta saahan sitä omalla kaistallaan seilata, vai saako, sillä tieliikennelakihan määrää, että ajoneuvoa on kuljetettava niin lähellä oikeaa reunaa kuin vain suinkin mahdollista. Tällöin siis tulisi kiertää ympyrä laajimmalla mahdolisella kaarella, mutta mitä järkeä siinä olisi taas? APUA!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Au Pairit Maltalla - Keskustelua !!

      Keskustelua uudesta kaudesta. Täällä kaikki jaksot katsottu kun verot pakko maksaa.. Myyn ulkopuolelle jättäminen oli su
      Tv-sarjat
      263
      3073
    2. Suomalaisia valmistautuneena pakenemaan

      https://yle.fi/a/74-20084635 “Auto on aina tankattuna ja pari laukkua valmiiksi pakattuna, jos tulee äkkilähtö.”
      Maailman menoa
      395
      1947
    3. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      69
      1856
    4. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1599
    5. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      114
      1355
    6. Ei kiinnosta idän humpuuki

      Onko kukaan ihminen koskaan hyötynyt idän opeista pätkääkään? Ei ole, uskallan väittää!
      290
      1111
    7. Ikävöin sinua nainen

      Vaikka lopetin yhteydenpidon kokonaan. Ehkä joskus ymmärrät, et se oli ainoa järkevä vaihtoehto. Ei rakkaus lopu siihe
      Ikävä
      45
      1017
    8. Ristinryövärin kastamattomuus?

      KASTAMATON RISTINRYÖVÄRI Ristinryövärin pelastumista ilman kastetta on joskus käytetty perusteena sille, ettei kasteell
      Luterilaisuus
      277
      978
    9. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      105
      898
    10. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      885
    Aihe