Norjan IT ala

Norjaanko

Olisin kiinnostunut kuulemaan kaikenlaisia kokemuksia IT alan työnhausta Norjasta sekä siitä millaista Norjassa on työskennella ja asua. Jos siis olet hakenut tai saanut töitä Norjasta (erityisesti IT alalla), kerro kokemuksistasi. Riittääkö kohtalainen ruotsin kielen taito?

Kaikenlainen informaatio kiinnostaa, sillä olen alkanut miettiä oikeasti Suomesta lähtemistä. Itse olen tehnyt IT alan töitä Suomessa noin 15 vuotta enkä ole nytkään työtön, mutta jotenkin uuden työpaikan haku Suomessa ei innosta ja nykyinenkään ei ole mikään unelmatyöpaikka.

9

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nordmann

      Viime vuonna hain useisiin paikkoihin, neljässä eri kaupungissa. Yksi haastattelu oli, plus muutamia teknisiä testejä. Ei kuitenkaan lopulta irronnut paikkaa. Esim. Operan tekninen testi oli erityisen vaikea - piti mm. tehdä IRC:n tapainen järjestelmä client/server socketeilla Pythonia käyttäen, plus täyttää koulukokeen kaltainen monen kysymyksen paperi.

      Toisessa firmassa piti toteuttaa kahviautomaattijono, jossa on kaksi jonoa, joista toisella on korkeampi prioriteetti, ja kahvit tehdään järjestyksessä. Toteutus sinänsä oli suht helppo, mutta ei ilmeisesti riittävän hyvä, jotta olisin päässyt viimeiselle haastattelukierrokselle.

      Mutta, kuten Suomessa, pääosa yrityksistä ei edes vastaa hakemuksiin. Näin siis silloin 4 vuoden työkokemuksella Java EE:stä ja pitkän ajan Web-kehityksestä, ja IT-insinöörin papereista. Ilmeisesti hakevat vähän enemmän muskelia ihan peruspaikkoihin (en siis hakenut mitään Senior/Lead tjsp vaan peruskoodariksi).

      Huhujen mukaan parhaiten pääsee hommiin, kun menee paikan päälle koputtaan ovia. Ruotsia/Norjaa osaan riittävän hyvin, että kielestä ei ole kiinni.

    • huh huh

      Ei kyllä meikältä onnistuis vetää IRC:iä kylmiltään, tai muutenkaan. Kahviautomaattijono ei menis myöskään. Aika knoppimaiselta työhaistattelulta tuntuu. Ketkä oikeasti tosta noin vaan polkasee tuollaista koodia?

      Mites on, palstan koodarit?

      • d g>_ nb

        Eipä mulla irkkaus kiinnostakkaan, eikä ikinä oo kiinostanutkaan


      • titototori889

        Siis kyllä tuollainen on peruskoodarin taso, jos palkkaakin pitää Suomen tasossa maksaa.

        Eihän tuo ollut mitään knoppitietoa vaan konkreettinen ratkaisutehtävä - erittäin hyvä minusta, enemmän tällaista Suomeenkin.


    • huh huh

      Hiukan epäilen siltikin, että noita tehtäviä alan mies tosta vaan koodaa. Minun tuntemistani ani harva.

      Eipä taida kovin moni Norjaan mennä? Tai siellä olla?

      • 2+3

        No ei ihme, että on kenkä heilunut alalla, jos tuollaisen koodaaminen tuottaa vaikeuksia. Kyse on pohjimmiltaan vain viestinvälityksestä. Ei sellaisen koodaaminen voi olla kynnyskysymys yhdellekään itseään koodarina pitävälle. En ole koodannut vuosiin, mutta väitän toteuttavani tuollaisen aika kivuttomasti.

        Mikä tuossa on vaikeaa?


      • huh huh
        2+3 kirjoitti:

        No ei ihme, että on kenkä heilunut alalla, jos tuollaisen koodaaminen tuottaa vaikeuksia. Kyse on pohjimmiltaan vain viestinvälityksestä. Ei sellaisen koodaaminen voi olla kynnyskysymys yhdellekään itseään koodarina pitävälle. En ole koodannut vuosiin, mutta väitän toteuttavani tuollaisen aika kivuttomasti.

        Mikä tuossa on vaikeaa?

        No justiin tuo netin kautta kommunikointi. Kyllähän sen vastaus- ja lähetysjutskan hanskaa, mutta itse yhteyden rakentaminen ja käyttäminen ja suojaaminen jne. on hepreaa. On olemassa palikoita, joilla tuo saadaan pelittämään (tosin sekin oli matalalla tasolla vaikeaa), mutta tuossa tehtävässä ei taida olla siitä kyse...

        Mut joo, en kyllä paljon oo tavannut heppuja, jotka tuollaisen kylmiltään koodaa. Hyvää onnea firmalle, jos tämä on ratkaiseva juttu työhaistattelussa. Voitte saada työntekijän, joka osaa tämän knoppitehtävän, mutta muuten voi olla vaikeaa...


      • normikoodari77
        huh huh kirjoitti:

        No justiin tuo netin kautta kommunikointi. Kyllähän sen vastaus- ja lähetysjutskan hanskaa, mutta itse yhteyden rakentaminen ja käyttäminen ja suojaaminen jne. on hepreaa. On olemassa palikoita, joilla tuo saadaan pelittämään (tosin sekin oli matalalla tasolla vaikeaa), mutta tuossa tehtävässä ei taida olla siitä kyse...

        Mut joo, en kyllä paljon oo tavannut heppuja, jotka tuollaisen kylmiltään koodaa. Hyvää onnea firmalle, jos tämä on ratkaiseva juttu työhaistattelussa. Voitte saada työntekijän, joka osaa tämän knoppitehtävän, mutta muuten voi olla vaikeaa...

        mitä mitä, tossahan on monta vinkkiä ;
        - client/server
        - tcp socket
        - python
        - viestinvälitys

        Oikeastaan kielen kiinnitys on tarpeeton, se ei kuvaa osaamista lainkaan.

        Osaavalta menee omalla kielellään tuohon ehkä 30-60min, mikä lienee tuossakin ollut annettu aika.


      • ei onnaa
        normikoodari77 kirjoitti:

        mitä mitä, tossahan on monta vinkkiä ;
        - client/server
        - tcp socket
        - python
        - viestinvälitys

        Oikeastaan kielen kiinnitys on tarpeeton, se ei kuvaa osaamista lainkaan.

        Osaavalta menee omalla kielellään tuohon ehkä 30-60min, mikä lienee tuossakin ollut annettu aika.

        No. Mikä on sitten arviosi? Kuinka monta prosenttia alan miehistä saisi tuon tehtyä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1706
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      758
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      95
      751
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe