Teiden ja katujen kunnossapito

Tienkäyttäjä

Kunnossapito todella huonoa ja välinpitämätöntä, miksei kukaan valvo?
Urakoitsijat ahnehtii alueita, eikä kerkiä hoitaa niiitä. Urakoitsijat ja urakan tarjoajat tuudittautuneet vähälumisuuteen ja liukkaudettomuuteen. Valvontaa lisättävä ja urakoita jaettava, että työnjälki on riittävän hyvä!

28

1093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peräkorpi

      Kysypäs asiaa ELY-keskuksesta ja kaiva sieltä puhelimeen tiemestari.

      Täältä syrjäkyliltä soitettu tuolle tiemestarille monet monet kerrat ja lähetetty sähköpostia kun tiet on sulan maan aikana niin mottuiset että autojen nivelet ei kestä ja talvella auraamatta ja jos aurataan niin aurataan niin kapeasti ettei henkilöauto ja kuorma-auto mahdu ohittamaan.

      Jos tiellä kohtaa kaksi kuorma-autoa niin jomman kumman peruutettava leveämpään kohtaan.

      Omasta henkilö-autosta meni kesällä poikki ns. koiranluu takaa koska niin syviä ja monen muunkin auto kärsinyt vahinkoja, naapuri oli soittanut tiemestarille ja valitellut autonsa rikkoa kun ajoi syvään monttuun, tiemestari oli vaan tokaissut että hanki parempi auto!

      Potkut tuollaiselle tiemestarille, liekö oppinsa saanut kirjekurssina.

    • PTHYIT

      YIT aloitti katujen"kunnossa"pidon Sippulanniemessä, aura-auton kuljettajat ilmeisesti palkattu Afrikasta kun ei homma toimi, kevyenliikenteenväylille levitetään kahden kilometrin matkalle vajaan metrin kaistale 20 kilon säkki sepeliä. Pitäsköhän rakennusliikkeen pysyä vaan vesieristeiden teossa jos sais edes ne onnistumaan?

    • Rynkytystä

      Tienhoidon suhteen YIT= Yritystä Ilman Tulosta, myös Vaajakoskella teiden hoito on ollut tänä talvena lähinnä Venäjän maaseudun tasoa. Sen auran tulee olla riittävän alhaalla eikä pari senttiä ilmassa säästääkseen terää.

    • tyytymätön

      täyttä sontaa myös kuokkalassa. keskittyisivät hometaloihin ja jättäis auraushommat osaaville.

    • Vihastunut pappa

      Erittäin huonoa on teiden kunnossapito myös Korpilahden alueella! Urakoitsijoille ei pitäis antaa liian paljon tiekilometrejä, koska lumisateiden tai liukkauden sattuessa ei pystytä hoitamaan! Lisää koneita työhön tai urakat pois!
      Sopimuksiin urakkasakko mikäli ei hommaa hoideta asiallisesti, 50tuhatta euroakin kun olis sakkoraha niin kyllä Valtrat viheltäis!

      • KatepillarMan

        Tässä se nyt sitten nähdään tämä yksityistämisen tuoma autuus jota kokoomus on ajanut vuosi kausia!
        Teiden nauraukset ja hiekoitukset ovat päin olleet tänätalvena päin persettä!


      • älytöntä

        Eihän yksityisellä ole kunnon kalustoa pitää teitä kunnossa. YITillä eikä edes kaupungilla/Altekilla ole kunnollista aurauskalustoa. Moottoritietäkin yritetään aurata pienillä kärkiauroilla, naurettavaa!
        Ennen oli tielaitos nykyinen Destia joka hoiti tiet ja heillä kunnon kalusto ja taito hoitaa tiet.
        Aamuyöstä lähtivät auraamaan, ja kun ihmiset lähti töihin , oli tiet aurattu.
        Nyt lähtee aura-autot samaan aikaan kun alkaa aamu ruuhkat, ja tienhoito on sitten sitä mitä on nähtyn viimeaikoina. Tämä on tätä yksityistämisen ihannointia ja edullisuutta!


    • Sujuva

      Kummallista ruikutusta. Kyse on luonnon olosuhteista. Kaikki mitä sille tehdään, on kiitoksen arvoista, ei haukkumisen.
      1) Käyttäkää joukkoliikennettä.
      2) Hankkikaa Suomen oloihin kelvollinen auto.
      3) Ole valittamatta jos ei suju jouhevasti. Sujuminen on sujumista silloinkin kun sujuu huonommin.

      • voivoivoi

        Voi hitto, tieliikenne laki sanoo että tiet tulee olla siinä kunnossa että niilä voi turvallisesti liikkua.
        Suomessa ei ole luonnonilmiöitä, vaan normaalia talvikeliä suurimaks osaks, huono tienhoito nykyään johtuu jatkuvasta säästämisestä ja tienhoito on kilpailutettu ja annettu niille jotka ei sitä hallitse!


      • Nimim.Sujuvalle

        Just,just Jussikulta!
        Mitenkäs näitä jäisiä polanteita ei saada höylättyä edes pois?
        Ennen oli isoja tiehöyliä sentäs.
        Pitäiskös täällä kaupinkioloissa näillä citymaasturilla kaikkien ajella näiden olosuhteiden vuoksi? Ihmettelen kuitenkin miksi näillä katumaastureilla sitten pitää näihin hidastetöyssyihin melkein pysähtymällä hiljentää? Ristiriitaa!!!!
        Älytöntä jäkätystä täällä saa lukea!


    • silminnäkijä

      Jos lunta alkaa sataa 5-7 aikaan aamulla niin miten ne keretään aurata töihin/sossuun lähtiessä? Kokeile itse aurata 3-4 aikaan jolloin lunta ei sada, ennakkoon. Työntekijöitäkin rajallinen määrä käytössä, kun eka auraavat 8-10 tuntia päivässä ja toiset siitä jatkaa niin ei 24/7 kukaan hommia tee, et sinäkään. Kadut ja tiet olleet kelvollisessa kunnossa koko talven. Parisenttiä lunta ei haitta kulkemista yhtään, käykää vaikka mittaamassa. Kohta kumminkin valitatte kun kunnallisveroa joutuu maksamaan.

      Huonoimmassa kunnossa on ollut taloyhtiöiden tai vuokrataloyhtiöiden pihat

      • näinpä2

        Ei kai kukaan auraamaan lähde, jos ei ole aurattavaa, eihän kesälläkään aura-autot likku.
        Säätiedotukset ja kelitiedotteet tuli ennen puhelimeen, ykköspomo ilmoitti päivystyksessä oleville auramiehille tulevan kelin ja he olivat liikkeellä heti kun lunta alkoi tulla.
        Nykyään odotetaan että alkaa satamaan ja ennenkun saadaa aurauskalusto liikkeelle lunta on jo satanut tunti tolkulla. Ja jos auran terä vaan hipoo lunta, eikä ota maahan asti, niin sinne se sohjo jää.
        Terät on kalliita, eikä niitä haluta kuluttaa,.niin tiet jää huonoon kuntoon ja polanteita tulee!


      • silleen

        Kuuleppas silminnäkijä, tiet pitää olla kunnossa, eikä yhtä kynnös peltoa. Sitä varten veroja maksetaan ja autoilijoilta kerätään jatkuvasti rahaa ja.veroja.
        Kyllä niillä maksuilla pitäis saada vastinetta.
        Ja jos alkaa satamaan 5:deltä niin aurat liikkeelle 5:deltä. Ja Tiet on kunnossa 7.:ltä.
        Näin se toimii.


    • hyväidea
    • tänipoi-61

      jos tiet on polanteiset , jäässä tms VOI VÄHENTÄÄ OMAA AJONOPEUTTAAN JA AJAA ENNAKOIVALLA ASENTEELLA. RISTEYKSISSÄ JA SUOJA TEIDEN LÄHELLÄ.
      MUISTAKAA ETTÄ KELLÄÄN EI OLE HEIJASTINTA TAI FILLARISSA VALOJA

      • KÖYHÄJUNTTILA

        Jääpolanteisiin pitää ajaa helvetin kovaa koska kaupunki maksaa rikkoontuneet iskarit!


    • Narikkaaivot

      Liikkujien pitää myös nostaa luomet pois silmiltään ja katsella ympärillään vallitsevia olosuhteita . Autoilla liikkujilla on oiva väline tuulilasi ! siitä näkee eteensä mitä tuleman pitää . Tien & jalkakäytävän käyttäjällä pitää olla vastuu tekemisistään vanha apulainen , itsesuojeluvaisto lie jätetty aivojen kaa narikkaan ?

    • Järkikäteen

      Ihan uskomatonta itkemistä jälleen kerran! Elämme maassa, jossa on neljä vuodenaikaa ja tien kunto vaihtelee vuodenaikojen mukaan. Tiet eivät voi olla samassa kunnossa talvella kuin kesällä.
      Joidenkin perähikiöiden sorateiden ei tarvitse olla yhtä hyvässä kunnossa kuin moottoriteiden tai taajamateiden. Kellään ei ole siihen rahaa. Mitä parempaa kuntoa teiltä vaaditaan, sitä enemmän veroja tarvii kerätä. Mikään ei ole ilmaista.

      Itselläni ei ole tullut 12 vuoden autoilukokemuksen aikana tilannetta eteen etten olisi päässyt määränpäähän teiden huonon kunnon tai talvihoitopuutteiden takia.
      Se on pitkälti kuskista kiinni. Jos tie on liukas tai polanteinen niin silloin hiljennetään vauhtia! Vaikka tiellä on nopeusrajoitus ei se silti tarkoita, että tiellä on voitava ajaa sitä vauhtia.

      Suomen tulisi kieltää nastarenkaiden käyttö, koska se suurin yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa teiden kuntoon ja urautumiseen ja tulee erittäin kalliiksi veronmaksajille.

      Kas kun ei vaadita valkoisia marmoriteitä ja kultaisia kaiteita!

      • ettaidaymmärtää

        Äläpä jauha....
        Tiet on todella huonossa kunossa joka puolella, ämpärin menntäviä reikiä, alyttömän typerää paikkaus korjausta, tien reunat pettää, kun vesi pääsee sidosaineeseen!
        Siinä sulle alkuun teiden kunnosta,.
        Ja "takahikiän" hiekkatiet alkaa olemaan parempia kun suomen päätiet.


      • Kävelläänpoluilla
        ettaidaymmärtää kirjoitti:

        Äläpä jauha....
        Tiet on todella huonossa kunossa joka puolella, ämpärin menntäviä reikiä, alyttömän typerää paikkaus korjausta, tien reunat pettää, kun vesi pääsee sidosaineeseen!
        Siinä sulle alkuun teiden kunnosta,.
        Ja "takahikiän" hiekkatiet alkaa olemaan parempia kun suomen päätiet.

        Kaupungin organisaatiossa ei ole asiantuntemusta eikä kykyä valvoa teiden kunnossapitoa. Urakoitsijat pääsevät kusettamaan virkamieshönöjä mennen tullen. Mikä on Jyväshovin alabaarissa kerran sovittu niin mitäs tuohon jälkeenpäin huomiota kiinnittämään. Todennäköisesti Säynätsaloon aletaan nyt kunnostaa marmoripäällystettä, ellei se demu sitten muuta keskustaan.
        Aivan oma lukunsa on sitten tämä YIT:n hallinnoima tieosuus, siihen ei voi sanoa kuin heh,heh. Melkein ilmaiseksi kilpailutettu alialialialialiurakoitsija tekee sen verran ettei kalusto kovin kuluisi. Paskat muusta.


      • ce2der
        ettaidaymmärtää kirjoitti:

        Äläpä jauha....
        Tiet on todella huonossa kunossa joka puolella, ämpärin menntäviä reikiä, alyttömän typerää paikkaus korjausta, tien reunat pettää, kun vesi pääsee sidosaineeseen!
        Siinä sulle alkuun teiden kunnosta,.
        Ja "takahikiän" hiekkatiet alkaa olemaan parempia kun suomen päätiet.

        Vai on takahikiän soratiet paremmassa kunnossa kun päätiet, et taida tietää mistä puhut, keväisin ja syksyisin täällä syrjäkylillä soratiet sellaisessa kunnossa että useat kerrat on traktori pitänyt soittaa vetämään henkilöautoa kun auto uponnut tiehen, soratiet on jauhautunut savivelliksi kun moneen moneen vuoteen ei ole karkeampaa soraa teille ajettu ja samat montut teissä jotka hakkaavat autojen alustan nivelet hetkessä rikki ja samoin iskarit, routa nostanut lisäksi joillakin teillä kiviä pintaan niin että vanteetkin solmussa kun eivät välitä yhtään tarkkailla missä kunnossa tiet on. Itse juuri keväällä ajoin soratiellä kiveen joka tiessä ollut ties kuinka kauan mutta kun vesi ja liikenne oli syönyt soran pois ja jäljelle jäänyt terävä kiven huippu, molemmat peltivanteet pilalla pelkääjän puolelta ja toinen rengas myös.

        Keväällä kun alkaa lumet sulamaan niin laittavat teiden päähän "kelirikko"-merkin joka on sinä koko kesän, eli jatkuva kelirikko niin ei tarvitse tieuraktoisijan tehdä tielle mitään kun ei mahdeta mitään kun on kelirikko aika. Kelirikko loppuu kun pakkaset jäädyttää tiet ja montut säilyy, lumi kun peittää montut niin siinä onkin tuurin kauppaa mihin kuoppaan täräyttää niin että iskarit lyö rikki.


      • ettaidaymmärtää
        Kävelläänpoluilla kirjoitti:

        Kaupungin organisaatiossa ei ole asiantuntemusta eikä kykyä valvoa teiden kunnossapitoa. Urakoitsijat pääsevät kusettamaan virkamieshönöjä mennen tullen. Mikä on Jyväshovin alabaarissa kerran sovittu niin mitäs tuohon jälkeenpäin huomiota kiinnittämään. Todennäköisesti Säynätsaloon aletaan nyt kunnostaa marmoripäällystettä, ellei se demu sitten muuta keskustaan.
        Aivan oma lukunsa on sitten tämä YIT:n hallinnoima tieosuus, siihen ei voi sanoa kuin heh,heh. Melkein ilmaiseksi kilpailutettu alialialialialiurakoitsija tekee sen verran ettei kalusto kovin kuluisi. Paskat muusta.

        Juuri näin!
        Kun entinen Tielaitos nykyinen Destia lopetti/lopetettiin, ja tienhoito annettiin yksityisten hoitoon, suomen teiden rappo alkoi ja loppua ei näy!
        Enää ei ole ns tiemestareita jotka seuras teiden kuntoa ja tiet pysy kunnossa. Nykyään soitetaan tienpitäjän linjalle, ilmoitetaan "montuista ja ämpärinkoikoisista" reijistä. He ilmoittavat yrittäjälle, joka käy täyttämössä sen yhden montun ja muutaman metrinpäässä oleva seuraava monttu jää täyttämättä. Ja eikun seuraava soitto, taas tulee yrittäkä ja paikkaa sen yhden montun.
        Eli kokonaisuutta ei hamnoteta, monttu kerrallaan korjataan ja kilometrirahat paukkuu.

        Ja tämä on muuten tosi, olen seurannut kilometrin matkalla tehtyä korjausta, neljä erikertaa kävivät täyttämässä neljää monttua!
        Kyllä tällälailla tienpito tulee hintoihi !


    • kiintousaa

      Nostetaampa tämä ylös, kun on niin tunteita herättävä aihe!
      Muut kirjoitukset kun näyttää olevan niin laimeita.

      • kusetuskos

        Aivan yit jättää tekemättä lähes 5 kuukautta soitettu kuopista 9 tiellä mitään ei tapahdu? Tosin tienlinjan pitäjältä tuli se oikea vastaus, eli kuka halvemalla jättää tekemättä. Herää vain kysymys mihin se 8 miljardia veroina vuodessa jota autoilijat maksaa häviää..........


    • Älygääbiöt

      Olisiko mitään kirjoituksia 1800- luvulta?

    • Eiautojuttuja

      Tässä, ole hyvä!
      Vuonna 1894 julkaistu seksiopas neuvoo avioelämän saloja.
      Petipuuhat ovat puhuttaneet ihmisiä kautta aikojen. Seksivinkkejä aviomiehille ja vaimoille -niminen kirja ilmestyi Yhdysvalloissa vuonna 1894, mutta julkaistiin suomennettuna tänä keväänä. Kirjan on julkaissut Savukeidas-kustantamo.

      Pastorin vaimo Ruth Smythersin ohjeet poikkeavat radikaalisti nykypäivän seksivinkeistä:
      1. Anna vähän, anna harvoin ja mikä tärkeintä, anna vastahakoisesti.

      2. Ilman torjumista useimmat miehet vaatisivat seksiä joka päivä. Viisas morsian sallii korkeintaan kaksi lyhyttä sukupuolista kokemusta viikossa avioliiton ensimmäisten kuukausien aikana.

      3. Teeskennellyt sairaudet, väsymys ja päänsäryt kuuluvat vaimon parhaisiin ystäviin.

      4. Riidat nalkutus ja toruminen ovat myös hyvin tehokkaita, jos niitä käytetään myöhäisillasta noin tuntia ennen kuin aviomies tavallisesti aloittaa viettelynsä.

      5. Useimmat miehet ovat luonnostaan jokseenkin perverssejä, ja saadessaan pienenkin tilaisuuden he harjoittaisivat lukemattomia mitä iljettävämpiä käytäntöjä.

      6. Kun seksiä ei voi estää, sitä on harrastettava vain täydellisessä pimeydessä.

      7. Morsiamen tulee antaa sulhasen hapuilla pimeässä. On aina toivoa, että mies kompastuu ja saa jonkin vähäisen vamman, jota morsian voi käyttää verukkeena torjumaan tämän lähentelyt.

      8. Vaimon tulee maata niin paikallaan kuin mahdollista. Optimistinen aviomies saatttaa tulkita ruumiinliikkeet seksuaalisen kiihottumisen merkiksi

      9. Jos mies yrittää suudella häntä suulle, vaimon tulee kääntää päätään hieman, jotta suudelma osuisi harmittomasti poskelle.

      10. Jos mies nostaa hänen yöpaitansa helmaa ja yritää suudella häntä mihin tahansa muualle, hänen tulee äkkiä vettä helma takaisin paikalleen, ponnahtaa ylös vuoteesta ja ilmoittaa, että luonto kutsuu häntä käymälään.

      11. Vaimo on täysin vaiti tai rupattelee kotitöistään miehen puuskuttaessa menemään. Ennen kaikkea hänen tulee maata tyystin paikallaan eikä missään olosuhteissa huohottaa tai voihkia aktin ollessa meneillään.

      12. Monet miehet saavat suurimman osan seksuaalisesta tyydytyksestään aktia välittömästi seuraavasta rauhallisesta uupumuksesta. Niinpä vaimon tulee varmistaa, ettei sillä hetkellä ole rauhaa, josta mies voisi nauttia. Muutoin mies voi pian rohkaistua yrittämään uudelleen.

      13. Viisas vaimo ponnistelee leppymättä ensin rajoittaakseen, sitten täydellisesti hävittääkseen aviomiehensä seksuaaliset halut.
      Lähde KSML

    • meillä.hyvin

      Kyllä meillä hoidetaan kadut hyvin, nytkin tiellä jauhaa 15-20 tonnin kauhakuormaaja että kipinät sinkoilee, tulihan tuota luntakin se reilut viisi senttiä, että aurausta piisaa.

    • Tielaitos1550

      Keskiajan kartoissa esitettiin teitä erittäin harvoin. Kartat olivat pääosin tehdyt merenkulun tarpeisiin ja sisämaahan alkoi ilmestyä kaupunkeja vasta 1500-1600 lukujen vaihteessa. Kaupunkien ja teiden puuttumisesta kartalta voi helposti saada sen ajatuksen, ettei keskiajalla ollut olemassa teitä.

      Liikenteen väitetään tapahtuneen pääosin vesiteitä pitkin, mutta jo Viikinkiajalla oli käytössä mm. Hämeen härkätie. Maan kohoamisen vuoksi keskiajalla, Kokemäenjokea ja Aurajokea ei päässyt enää nousemaan laivoilla, ja tutkimukset osoittavat, että esimerkiksi Uudenmaan jokia ei ole koskaan pystytty hyödyntämään tavaraliikenteessä jokien kapeuden ja monien koskien vuoksi. [1] Tavara piti kuitenkin kuljettaa kauppapaikoille ympäristöstä. Niin syntyivät ratsastuspolut jotka levenivät kärrypoluiksi.

      Tiet kulkivat Suomessa luonnon ehdoilla yleensä jokien laitoja ja harjuselänteitä pitkin. Talvisin pystyttiin reellä kulkemaan vesistöjä ja soita pitkin ja näin syntyi talviteitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      231
      7314
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2937
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      50
      2422
    4. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      106
      2366
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2091
    6. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      98
      1607
    7. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      232
      1590
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      1458
    9. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

      "Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      402
      1425
    10. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      7
      1414
    Aihe