Pari kysymystä kauppiksesta! :)

Kauppikseen(ko)

Olen miettinyt kauppista yhdeksi valinnaksi lukion jälkeen, mutta minua mietityttää että onko mahdollisuuksia päästä kauppikseen lyhyellä matikalla? Lyhyessä minulla se keskiarvo on kuitenkin 9 ja aion kirjoittaa sen parin vuoden kuluttua. Ja toinen ongelma on ruotsi. Joten tarvitseeko kauppiksessa hyvää ruotsinkielentaitoa, itelläni nimittäin sen keskiarvo n. 6, enkä todellakaan sitä ole kirjoittamassa. Kiitos jo valmiiksi jos joku voisi vastata näihin :)

7

618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jou2

      Kunhan pärjäät talousmatikan kanssa hyvin, niin matikan ei pitäisi olla ongelma! Ja tietty peruskursseilla nyt vähän matemaattista osaamista tarvitsee, mutta väittäisin, että jos pääset sisään, niin eiköhän sulla oo rahkeet niide kurssien läpipääsyyn(:
      Ruotsin kanssa sulla voi tulla hankaluuksia, mutta etköhän sä kunnon pänttäämisellä niistä pakollisista kursseista läpi pääse. Kantsii vaan nyt keskittyä kirjoittamaan hyvin, niin saat hyvät lähtöpisteet ja kato vaan että talousmatikka on hyvin hallussa!

    • kokemmuk

      Lyhyt matematiikka riittää mainiosti, varsinkin kun ilmeisesti se on hyvin sulla hallussa.

      Mutta heikko keskipitkä ruotsi voi vielä harmittaa. Siihen joudut panostamaan jossain vaiheessa opiskelua. Sisäänpääsy ei siitä ole kiinni, mutta ulospääsy on.

      • rahislainen

        niin ja sit ku se ei vielä riitä, pitää vielä englannin ja ruotsin lisäksi lukea toista vierasta kieltä (ruotsia ei kauppakorkeassa lasketa vieraaksi kieleksi) ja jos ei ole kielipäätä niin voi tulla aikas tänkkapååta, onneksi siskoni lukee saksaa pääaineena, sain sen verran apua että pääsin rimaa hipoen läpi ruottista ja saksasta, englanti meni sitten jo helpommin.


    • jeje1

      Sit jos meinaat kansantaloutta lukea pääaineena niin matikkaa tarvitaan aika paljon. Derivointia yms. Ne kyllä käydään läpi peruskursseilla...

    • lyhyella matikalla lapi

      Kuten jo todettu, lyhyt matematiikka riittaa hy in, varsinkin jos on noin hyva arvosana. Toki se varmasti pudottaa joitain paa-ainevaihtoehtoja pois. Ruotsin kanssa voi tulla tiukkaa. Onneksi ruotsin kursseja ei ole montaa.

    • kauppatieteilijä

      Heippa! Opiskelen ite Jyväskylän kauppiksessa ja kirjotin lyhyen matikan. Ei todellakaa oo ollu ongelma pakollisten kurssien läpipääsyssä, tietenkin on joutunut tekemään työtä matikan eteen. Mutta rohkeesti vaan hakemaan, matikkaa ei kannata todellakaan pelätä :) Ruotsia mulla itellä ei viel oo ollu, mutta luultavati tulet selviytymään siitäkin hyvin :)

    • axbx

      Et välttämättä tarvitse juuri yhtään matematiikkaa koko opiskeluaikana riippuen mitä aineita aiot opiskella ja missä kauppiksessa. Jos suuntaudut taloustieteeseen/rahoitukseen/laskentoimeen niin joudut luultavasti käymään ainakin yhden tilastotieteen ja taloustieteen matematiikan kurssin, joissa käydään pitkälti lukion pitkän oppimäärän asioita. Kurssien sisällöt eivät kuitenkaan ole kovin vaikeita, joten asiat ovat varmasti opittavissa kun et selvästikään ole ihan toivoton matikan suhteen. Taloustiedettä opiskeltaessa joutuu matikkaa/tilastotiedettä pänttäämään jo enemmän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3580
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2962
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2850
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2738
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2644
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2435
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      2102
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1877
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      46
      1806
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      171
      1757
    Aihe