Facepalm suomeksi?

GrannyP

Onko kauniissa ja rikkaassa kielessämme omaa ja osuvaa ilmaisua englannin muotisanalle "facepalm"?

Mikä se olisi?

25

1914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole muuta nähnyt kuin naamapalmun.

      • GrannyP

        Se ei taida olla suomen omaperäinen sanonta. Mistähän siihen muuten "palmu" on tullut? Eikös "palm" tarkoita [tässä yhteydessä] kämmentä!

        Onko niin, että meillä ei ole "facepalm" nimiselle eleelle nimitystä?


      • Niin. "Naamapalmu" on huumoria. Tai "huumoria", jos ei itseä innosta.


      • Nolonoloinen
        GrannyP kirjoitti:

        Se ei taida olla suomen omaperäinen sanonta. Mistähän siihen muuten "palmu" on tullut? Eikös "palm" tarkoita [tässä yhteydessä] kämmentä!

        Onko niin, että meillä ei ole "facepalm" nimiselle eleelle nimitystä?

        Englannin ”palm” tarkoittaa tunnetusti sekä kämmentä että palmua. Palmupuun viuhkamaisen lehvästön ja levitetyn kämmenen harottavien sormien välillä voi hyvällä tahdolla olla näkevinään jonkinlaista analogiaa.

        http://urbaanisanakirja.com/word/facepalm/


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Niin. "Naamapalmu" on huumoria. Tai "huumoria", jos ei itseä innosta.

        Kaikenlaista hassua sitä ihmisenkakaran (Kollimaattorin) päässä näyttää pörräävän.


      • Anonyymi

        Ei ole ihmisenkakara (Kollimaattori) silloin paljon nähnyt, jos on pelkän naamansa nähnyt.


    • googlyeyes

      Ihmetys?

      • GrannyP

        Ei nyt niinkään ihmetys. Paremminkin ele ilmentää äärimmäistä turhautumista.


    • utelias-uunotar

      Pakko kysyä, kun en muista tuollaiseen sanaan törmänneeni: mikä on "facepalm"`?

      • feispalmi

      • Nolonoloinen

        Google-kuvahaku kertoo monesti aika paljon. Tässäpä hakutuloksia hakusanalla ”facepalm” (tinyURLattuna):

        http://tinyurl.com/o7m9ba3


      • utelias-uunotar

        No, en ollut NIIN utelias, että olisin viitsinyt Googleen siirtyä :) Mutta kiitos vastauksista ja "feispalmin" linkistä. Selvisipä tuokin. Ja huomaan samalla, että on tuota elettä tullut itsekin käytettyä. En tosin käyttäisi selitystä "myötähäpeä" omasta käyttötavastani, halveksunta osuisi ehkä paremmin. "-ttu mikä ääliö" taitaisi olla tuon eleen suomennos :)

        (aiheesta lipsuen, minusta tuo sana "myötähäpeä" on sikäli outo, tai siis sen käyttö aika usein. Minun sanatajuni sanoisi, että myötähäpeää voi kokea vain sellaisen puolesta, johon jotenkin samaistuu/jonka kokee läheiseksi.)


      • Anonyymi
        utelias-uunotar kirjoitti:

        No, en ollut NIIN utelias, että olisin viitsinyt Googleen siirtyä :) Mutta kiitos vastauksista ja "feispalmin" linkistä. Selvisipä tuokin. Ja huomaan samalla, että on tuota elettä tullut itsekin käytettyä. En tosin käyttäisi selitystä "myötähäpeä" omasta käyttötavastani, halveksunta osuisi ehkä paremmin. "-ttu mikä ääliö" taitaisi olla tuon eleen suomennos :)

        (aiheesta lipsuen, minusta tuo sana "myötähäpeä" on sikäli outo, tai siis sen käyttö aika usein. Minun sanatajuni sanoisi, että myötähäpeää voi kokea vain sellaisen puolesta, johon jotenkin samaistuu/jonka kokee läheiseksi.)

        No tuntee häpeää omasta mokasta tai myötähäpeää toisen mokasta, eikös siihen käy sama ele? Itse käytän tuota emojia, kun huomaan itse tehneeni jotain tyhmää.


    • Kielenvikainen

      Ellei suomalaista käännösvastinetta vielä ole, niin tehdään sellainen! Kai tällä foorumilla voi sellainenkin funktio ja missio olla.

      "Pärstäkämmen" saattaisi olla skandeineen tarpeeksi kielenmukainen.

      • ehdottelias

        Olisiko "pärstäkoura" yhtä hyvä?


      • Mihin ihmeessä tuota käännösvastinetta tarvittaisiin?
        Millainen olisi lause, jossa ei selvittäisi sujuvasti jo olemassa olevilla sanoilla?


    • entäs

      Lärvikämmen

    • Käsipeitto

      Otsakäsi.

    • Korvapuustiko

      Otsalämäri.

    • Anonyymi

      Spedehän käytti tätä elettä. Laittoi käden otsalle ellei peräti takonut sitä. Speden muistelmateoskin on ”Käsi otsalla”.

      Face palm = käsi otsikolla!

    • Anonyymi

      Kyllä se myötähäpeä on oikeimmin käännetty vastike.

    • Anonyymi

      Onham meillä naamakirjakin. Miksi ei sitten naamapalmua?

    • Anonyymi

      Naamakämmen.

      Sana, joka sopii kaikenikäisille ja kenen tahansa käytettäväksi.

    • Anonyymi

      Veispa (subst.), veispata (verbi).

      ”Se oli niin nolo jutska, et mä veispasin heti”.

    • Anonyymi

      Oisko se jottain näitä uusia "meemuja"?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1478
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe