Kehitysvammassa on assin voima!

Asperger-kehari

TIISTAINA: A2:n Kehitysvammaisilta
Onko kehitysvammaisella oikeus elää ja rakastaa niin kuin itse haluaa, pohditaan A2-teemaillassa. Keskustelua vetävät Toisenlaiset frendit -sarjasta tuttu Sanna Sepponen, rap-artisti Kalle Havumäki sekä toimittajat Pasi Toivonen ja Kati Leskinen.
TV2 ti 10. 2. klo 21.00

33

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syrjäytetty_Asperger

      Kehitysvammaisella Aspergerilla on, ei-kehitysvammaisella Aspergerilla ei ole.

    • Järkyttävää

      Kehitysvammailta uusintana tänään. Asperger-pojan tarina kuinka hän joutui 18 vuotiaana pakkohoitoon vuodeksi.

    • A2_TV_2_AREENA
    • A2_TV_2_AREENA
      • oikeetainfoa

      • vastaus-oikeetainfoa
        oikeetainfoa kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=qv6jLSX4uYI

        Miksi sinä väheksyt ei-vammaisia ihmisiä, jotka tahtovat tukea ja auttaa sinua? Oletko joskus saanut tällaisista suvaitsemattomista ihmisistä ikäviä kokemuksia? Kyllä maailmasta löytyy sellaisiakin ihmisiä, jotka ihan oikeasti tahtovat tukea kehitysvammaisia sekä kaikkia muitakin ihmisiä joilla on vaikeaa.

        On hyvä että tuot asiaasi esille. Mutta muista suvaitsevaisuus myös toisia kohtaan eli niitä ihmisiä olivatpa he vammaisia taikka eivät, joilla on aito halu auttaa ja tukea.


    • Kehariassi
    • kehariarvot
    • ipattipää
      • kysymys30

        Millä ohjelmalla tehty?


    • Assikehari

      Turha ylpeillä yli-ihmisenä. Ihmisenä meillä on sekä vahvuuksia, että puutteita. Jossakin suhteessa pärjäämme paremmin kuin keskiverto naapuri. Jossain suhteessa naapurin voi sanoa pärjäävän paremmin. Turha olla kateellinen, vaikka hänellä näyttäisi menevän hyvin ihmissuhteissa. Ei ainakaan suhteet rasita meikä Keharia.

      • Aspergerinfo

        Niin meillä As-henkilöilläkin, joilla ei ole varsinaista kehitysvammaa, mitä sillä nyt sitten tarkoitetaankin. Elämä monella assilla on yhtä helvettiä kun kukaan ei ymmärrä eikä ota tosissaan, vaikka vaikeuksia jokapäiväisessä elämässä kokisi päivittäin. Eikä saa edes mistään mitään tukea vaan pitää yrittää selviytyä yksin. Tällaisesta seuraa voinnin huonontumista mistä loppupeleissä laitoshoito. Miksi ongelmiin ei haluta puuttua ajoissa?

        Kuka mielestäsi on ylpeillyt tai pitänyt itseään yli-ihmisenä. Itse ihan voin myöntää suoraan, että olen erittäin epätäydellinen ihminen, vaikkei minulla ole koskaan kehitysvammaa diagnosoitu.

        Minä henkilökohtaisesti arvostan kehitysvammaisia ihmisiä kuten kaikkia muitakin, jotka eivät hauku minua perusteitta. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia. Sekä terveet, sairaat,erilaisista oireyhtymistä kärsivät, että kehityksellisesti jollain muulla tavoin poikkeavat.

        Osaisitko sinä nimimerkki "Assikehari" kertoa minulle joitain neuvoja, kuinka selviytyisin elämästä siten, että voisin voida kohtalaisen hyvin fyysisesti että psyykkisesti eikä minun tarvitsisi päivittäin taistella olemassaoloni puolesta, mikä vie äärettömästi voimia? Olisin kiitollinen vastauksestasi.


      • Vesimies84

        Tiedän tunteesi, itsekin olen asperger. Koen lähes päivittäin haasteita, ja omasta mielestä yhteiskunta ei kauheasti kannusta eikä Autismi- ja Aspergerliitolla ole tarjota harrastustoimintaa, ja jotenkin as-miehenä on sellainen kutina, ettei as-naiset kauheasti tykkää koskettelusta ja pussailusta ja että as-miehet helpommin viihtyvät omissa oloissaan.


    • sana_onvapaa

      Voisitko nimimerkki Assikehari vastata sinulle esitettyyn kysymykseen?

    • KaimaPena
    • Assi-info

      Miksi Downin syndrooma ja autismi yhdistetään kirjoituksessa? Niillä ei juurikaan ole tekemistä keskenään. Autisminkirjon ihmisiä on olemassa hyvin eri tasoisia, autismi sinällään ei ole kehitysvamma, vaan erilainen tapa kokea ulkomaailmaa. Tosi siihen kuin useisiin muihinkin oireyhtymiin/sairauksiin/persoonallisuudenpiirteisiin voi joissakin tapauksissa liittyä myös kehitysvammaisuutta.
      Joten eipä julkaista täällä yksipuolista johonkin paikallislehteen lähetettyä epäpätevän toimittajan informaatiota koskien autismia.

      • kommentoijajatkaa

        ps. unohdin toivottaa onnittelut voittajille, mikä oli hieno saavutus, en vain pidä kyseisen kirjoituksen tyylistä joka antaa julkisesti sellaisen kuvan, kuin kaikki autisminkirjon henkilöt olisivat kehitysvammaisia. Kirjoitus varmasti ärsyttää monia muitakin. Jos on kehitysvamma pidetään se kehitysvammana, jos on autisti ilman kehitysvammaa, pidetään se autismina. Kummankin diagnoosin saaneet ovat silti yhtä arvokkaita ihmisinä. Mutta ei lähdetä mässäilemään näillä asioilla, koska siitä ei seuraa muuta kuin ikävyyksiä kaikkiin erilaisiin ryhmiin kuuluville. Kaikki eivät ajattele samalla tavalla, joten tulisi välttää tälläisiä mahdollisesti provokatiivisiin kommentointeihin kehoittavia lehtijuttuja.


    • Kehariassinne

      Kaikilla PKN-laulajilla on todettu Downin syndrooma lisäksi kahdella laulajalla on todettu autismi.

      • eiiiiiiiiiiiiiiii

        Ei ole downia kaikilla -_-
        Vain rumpalilla on down, laulajalla ainakin williams


    • Diagnosticjungle
    • KehitysvammainenAS

      Aspergerin oireyhtymä

      AS

      Oireyhtymälle ominaisia piirteitä ovat väritön ja tunteeton puhe, itselleen puhuminen, ajattelun konkreettisuus ja kömpelyys sekä sensorisia ongelmia. Aistitoimintojen vireystila voi olla liian korkea tai matala. Myös aistitoimintojen säröisyys voi haitata. Lisäksi oireistoon liittyy vaikeus solmia sosiaalisia kontakteja. Stereotyyppiset käyttäytymismallit ovat tyypillisiä, samoin erikoiset motoriset ja kehon maneerit.

      Asperger-henkilöiden kykyprofiili ulottuu lievästä kehitysvammaisuudesta lahjakkaan tasoiseen. Oireyhtymä eroaa autismista lähinnä myöhäisemmän alkamisiän suhteen. Autismin oireet tulevat esille jo kolmen ensimmäisen ikävuoden aikana, Aspergerin oireyhtymään ei liity yleistä kehityksen viivästymää varhaislapsuudessa.

      http://www.kvhtietopankki.fi/oireyhtymat/a/asperger/

      • Vesimies84

        Kyllä minä olen omasta mielestä aika tavalla huumorintajuinen asperger, mutta joissain tilanteissa kylläkin ujo piimä. Mutta rehellinen ja totuudenmukainen puhuessa. Tasa-arvo, solidaarisuus, rauha ja demokratia ovat minulle tärkeitä arvopohjia. En jaksa tituleerata itseäni mulkvistiksi, niin kuin useimmat kirjoittelevat kokemuksistaan aspergereista. Rauha ja rakkaus ovat avainsana missä tahansa ihmissuhteessa.


    • ChtChatChattia

      Nyt voimme kaikki hymyillä leveästi )) on meille kehitysvammaisille asseille tarjoll jopa Cht Chat Chattia:Kun Cht Chatteihin osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä ja oman nimimerkin luomista Tukinetiin: www.tukinet.net (ei helppoa tämä Cht Chat Chatti :(

    • Aikuinenvammainen

      Onko keltään viety kansalaisoikeuksia kehitysvamman takia?

      • Vesimies84

        Kysy Persuilta, niille YK:n ihmisoikeusjulistus on yhdentekevä, niiden mielestä sillä voi pyyhkiä perseensä. :'(


    • Vammainen
    • Vesimies84

      Mielestäni joissain määrin yhteiskunta on absurdi, groteski ja makaaberi, eikä hyväksy erilaisuutta, tietyt poliittiset ja uskonnolliset ryhmittymät lietsoo pyhää vihaa yhteiskunnassa. En voi ymmärtää tällaista käytäntöä, kyllä tämä tämmöinen pistää vihaksi. Invalidit, keharit, autistit ja assit ovat ihmisiä siinä kuin kuka tahansa tavallinen kaduntallaaja. Tätä mieltä minä olen. Kiitos Invalidiliiton, Kehitysvammaliiton sekä Autismi- ja Aspergerliiton! :) <3

    • tosikwhari

      Niin enää ei diagnoosiakaan saa ilman kehitysvammaa. Ja seon hyvä niin! Aläköön EUROVIISUJEN assit.

    • Vammainen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe