Kuinka pitkälle edennyt spondyloosi oireilee? Olen kuullut tapauksista, joissa koiralla on todettu spondyloosi alle 5-vuoden ikäisenä, selkärangan luut ovat silloittuneet eikä koira ole osoittanut kivuliaisuutta. Voiko häntään edennyt spondyloosi aiheuttaa kipua, pidätyskyvyttömyyttä, neurologisia oireita takapään hermotuksessa ja onko tällaisissa tapauksissa hännänkin luiden mahdollista silloittua, jolloin oireet häviävät?
Spondyloosi
2
658
Vastaukset
- SPKnsairaudet
Kyllä on. Koiran neurologista oireistoa voidaan helpottaa nykyisin usein eri keinoin, ja kun oireet on saatu minimiin, tasainen rauhallinen liikunta säännöllisin väliajoin päivittäin sekä kevyt hieronta fysioterapeuttisiin liikkeisiin yhdistettynä auttaa lihaksistoa pysymään kunnossa, mikä puolestaan on edellytys mahdollisesti uusiutuvien neurologisten oireiden pitämiseen kurissa. Eivät nämä takapään pettämis -tapaukset, joissa koira heti viedään piikille jos se ei pääse ylös makuulta, ole yhtäpitäviä edellä esittämäni tosiasian kanssa. Ottakaa selville mistä tarkalleen on kyse tällaisissa tilanteissa - tarvitaanko tulehduskipulääkettä, akupunktiota, kortisonia, leikkauksellista hoitoa, vaihtoehtoja on useita.
Spondyloosi aiheuttaa lyhytaikaista kipua, kunnes luut ovat kasvaneet sellaiseen asentoon, ettei kipua aiheudu. Tämä on luonnon oma korjausmekanismi, minkä avulla muuten vahvat yksilöt selviytyvät luonnossakin vanhoiksi asti. Ravinnolla on tietysti myös keskeinen merkitys kokonaisuuden kannalta. Se voi oireilla tai olla oireilematta. Omani on 5v 9kk sakemanni narttu, jolla SP4. Sairaus todettiin 2013, koiran ollessa 4-vuotias. Kipuja koira ei ole näyttänyt. Häntään edennyt spondyloosi tietääkseni voi aiheuttaa kipua, oma ei ole näyttänyt. Pidätyskyvyyttömyys ongelmaakaan ei ole. Muuta en osaa kertoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2665321- 624448
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1204291- 513710
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363667Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest443610Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv402840- 242708
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202626SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo692445