Miten tämä on selitettävissä?

Tuhoon_tuomittua_menoa

Tämän päivän Hesarin uutiseen viitaten: http://www.hs.fi/kaupunki/a1427167102642

Miten ihmeessä sekä Helsingissä, Espoossa että Vantaalla voi olla siivoajia TOP 5 työttömät työnhakijat toimialoittain -listassa? Aika usein julkisuudessa valitetaan, että siivoajia on vaikea löytää. Vai onko kyse nyt siitä, että ulkomaalaiset siivoavat alle tessin mukaisen palkan ja siksi siivousfirmat suosivat heitä jättäen suomalaiset kortistoon?

31

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siksi

      Voi olla, että pääkaupunkiseudulla sitä työntekijöitten vaihtuvuutta on paljon, osa ottaa työn, jää jonkin ajan päästä pois ja te-toimistoon.

    • Viisasjääkotiin

      Moni siivooja saa tosi huonoa palkkaa ! ! !
      Osa-aikainen työ , tehtyjen tuntien mukaan palkka, joka alle 10 €/ h . Miten tällä elää tämän päivän Suomessa ? Veroja maksetaan ihan liikaa matalapalkkaisessa duunissa, kuten siivoojat. Tässä tarinaa yhden työttömän siivoojan perheestä. Tuossa olisi vielä pitänyt mainita että siivoojat ovat alipalkattuja. Paremmin hankit koti-äitinä kaikkien tukien kera ,kuin tehden työtä siivoojana.
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015032519415550_uu.shtml

    • palkkaus

      Kyllä se näin menee, laikkarin koulutus ja tuntipalkka alle 10 koulutuslisä, verottaja vie 17%, kitkuta siinä sitten, mutta kun ei porukka lähde lakkoon! Mamut tekee työn halvalla ja kitisemättä. Itse istuisin muutaman päivän kotona ja miettisin kohteeni roskaläjää jos olisi siistijä esim 3 pv poissa, kyllä huomattaisiin poissaolo, mutta kun kaikki ei tähän lähde!

      • peruslaikkari

        17% niin, tuplapalkasta meneekin sitten lähes kolminkertainen vero. On nääs progressiota. Ja ihan oikeesti monessakaan kohtees ei huomaa vaikkei viikkoon siivottais.


      • Alipalkattuatyötä

        ''Ja ihan oikeesti monessakaan kohtees ei huomaa vaikkei viikkoon siivottais ''.
        - Yleensä monessa kohteessa tuo siivous väli onkin kaksi viikkoa ,joten pööt sulle ;)
        - Useammassa jopa neljä viikkoa mm. kotisiivoukset
        - Wc-tilat eli toiletit ovat yleisillä paikoilla hyviä tautien levitys paikkoja.
        - Kannattaisi mennä siivousfirmaan töihin niin tietäisit mistä täällä puhut.
        - Itse olen liitossa ja jos lakkoon mentäisiin niin olen mukana. Siivoojien ammattikunnan
        jo pitäisi herätä ja vaatia parempaan palkaa !
        - Ns. kuivasiivouksen myötä alueet vain kasvaa ja siivooja ravaa tunnissa jopa useamman
        kohteen vain sillä tuntipalkkalla, joka on alle 10 € :n. Tunteja ei kerry päivässä eikä tule
        liksaa , joten revi siitä sitten leipää pöytään.


    • siivoooja

      Jjjjep! Joku muu, joka ilmoittaa esimerkiksi, ettei todellakaan liiku kotoa alle kolmen tonnin on vain "oman arvonsa tunteva". Mutta siivooja, joka vaatii edes jonkinlaista toimeentuloa on epärealistinen ja liian vaativa. Kun ei ole vastuuta ja koulutus vastaa kirjekurssia ja tuottavuuskin puuttuu ja nönnönnöö. Samaan hengenvetoon lisätään, että "me kyllä arvostetaan!"

      • peruslaikkari

        Siinäpä ne tuli, pain litkun opettelu ja siivouskoneen käyttö ei oikein anna perustetta kovalle palkalle. Jollei muuhun kelpaa niin siivoamaan. Näin se menee. Ei kukaan arvosta, se on vain hokema.


      • maisterivm66

        Ei kukaan voi väittää että siivoustyöhön ajautuisi ne terävimmät veitset. Kyllä siellä on pääosin sakkia mikä ei muuta osaa, eikä halua opetellakkaan.


      • ammatinarvostusta
        maisterivm66 kirjoitti:

        Ei kukaan voi väittää että siivoustyöhön ajautuisi ne terävimmät veitset. Kyllä siellä on pääosin sakkia mikä ei muuta osaa, eikä halua opetellakkaan.

        Haistappa pitkä paska :) Olen valitettavasti toista mieltä.
        Täällä näkyy kirjoittavan jotkin muut kuin siivousalanammattilaiset.
        Te paskan puhujat ette todellakaan pääsi mihinkään siivousfirmaan vaikka hakisittekin.
        https://www.youtube.com/watch?v=ItOiDiH9oMw


      • maisterivm66

        Turhaan haistattelet. Helppoa työtä ja sanotaanko kellekkää työsuorituksen jälkeen että huonosti tehty. Ammatin arvostus on nolla. Jo palkkaus sen paljastaa.


      • palkkaremonttiin
        maisterivm66 kirjoitti:

        Turhaan haistattelet. Helppoa työtä ja sanotaanko kellekkää työsuorituksen jälkeen että huonosti tehty. Ammatin arvostus on nolla. Jo palkkaus sen paljastaa.

        Tulihan se sieltä ;) Työ ei todellakaan ole helppoa. Työtä tehdään omalla kropalla.
        Kädet, selkä,jalat ja varpaat ovat kovilla täyden työpäivän jälkeen.
        Yksin jos teet , niin kyykkäilet ja kantelet sekä pyörit kuin hyrrä, että saat työajan puitteissa
        paikat oikealla kädellä puhtaaksi ! Meitä tunnollisakin siivoojia on vielä ammattikunnassa
        alipalkattuna.
        Auto, kun on alla, niin ajelet päivässä monta kohdetta ja pompit kuin aropupu paikasta toiseen ja siirtelet siivouskamoja mukanasi.
        Palkkaus on laitettava kuntoon ja ammattikunta arvoon !
        https://www.youtube.com/watch?v=3jWQDUQz7rM


      • laikkarinvävy

        Siivoustyö ei todellakaan vaadi älyllisiä ponnisteluja. Onhan raskasta fyysisesti mutta pää säästyy kyllä. Helppoa työtä jossa palkka on liiankin kova työn vaativuuteen nähden. Homman osaa kuka tahansa päivän perehdytyksellä.


      • helppohuudellapuskista

        '' Homman osaa kuka tahansa päivän perehdytyksellä ''.
        - Vävy on sitten hyvä vaan ja rupeaa siivoojaksi ! Luulen, että todellakaan tiedä
        tämän päivän siivoojan aresta yhtikäs mittään.


    • Nykyäänvarovainen

      Jos tarkkaan katsot ilmoituksia, edellytetään useissa avoimissa siivoojan paikoissa liikkumista omalla autolla. Sitä ei korvata ajassa tai rahassa. Paikat on mitoitettu rajusti alakanttiin. Työajan puitteissa ei ehkä ehdi kuin ajaa autolla ohi. Lisäksi joudut siivoamaan ilmaiseksi ties miten pitkään siivoamatta olleita alueita ja saat pomon ja asiakkaiden haukut päällesi. Työsopimuksessa on jotain outoa, jos sitä tarkemmin katsoo. Et ehkä saa edes neljäsosaa siitä, mitä ilmoituksen perusteella kuvittelit. Plus tietysti omat kulut. Itse olen tällaiseen ilmoitukseen ennakkoluulottomasti joskus vastannut. Äkkiä aloin kyllä ihmetellä, kun ei useissa paikoissa ollut edes ämpäreitä tai siivousvälineitä, pesuaineista puhumattakaan. Ja palkkaa kun kyselit, uhattiin rikosilmoituksella - oli kuulemma varastettu firman omaisuutta.

      Jos olet työtön, joudut tällaisen työn jälkeen karenssiin. Jos yrität jatkaa, joudut maksuvaikeuksiin ja menee hermotkin. Et saa muutakaan työtä kun pomo antaa sinusta pahimpia mahdollisia lausuntoja.

      Lisäksi monia ns. avoimia työpaikkoja ei ole olemassa, vaan firma pommittaa hakukoneita jatkuvilla työpaikkailmoituksilla, jotta näyttäisi siltä, että meillä menee tosi hyvin ja asiakkaita piisaa. Usein firmat myös hakee ilmaistyöntekijöitä eli kurssilaisia ja maahanmuuttajia.

      Varmin tapa joutua raha ym. vaikeuksiin ja pahoittaa mielensä on mennä näihin firmoihin töihin. Vangiksi ja orjaksi ne eivät kylläkään ainakaan suomalaisia tietääkseni pakota.

      • käyttäkääsiivouspalv

        ''Lisäksi monia ns. avoimia työpaikkoja ei ole olemassa, vaan firma pommittaa hakukoneita jatkuvilla työpaikkailmoituksilla, jotta näyttäisi siltä, että meillä menee tosi hyvin ja asiakkaita piisaa ''.
        - Näin näkyy oleva. Paikkoja ei ole auki eikä tuo puhelinkaan soi :(
        Entiset työntekijät tekevät vajaita päiviä ja tilipussi on sitten sen mukainen, elikkä ei elätä !
        https://www.youtube.com/watch?v=0BFhL-HA4VI


      • näinminulla

        Näin just. Lisäksi siivooja voi todellakin olla työtön työnhakija jos on osa-aikainen, sillä silloin on mahdollista hakea soviteltua työttömyyspäivärahaa kun palkka ja työtunnit jää niin pieniksi. Silloin tämä siivooja on kortistossa työtön työnhakija.

        Monessa siivoustyöpaikassa vaaditaan paitsi autoa, ajokorttia niin myös nuhteettomuutta ja esim. pankkikohteissa pitää olla luottotiedot kunnossa. Joissakin siivouskohteissa siivoojille tehdään laaja turvallisuusselvitys, vaikka esim. vartijaksikin pääsee pelkällä suppealla turvallisuusselvityksellä. Kenelläkään siivoojalla, jonka bruttopalkka on 1100e, ei ole varaa ensinnäkään ajaa itselleen ajokorttia, toisekseen ostaa ja omistaa autoa ja kolmanneksi ei ole varaa käyttää sitä autoa. Bensa maksaa, vakuutukset ja korjaukset maksaa, kaikki maksaa. Tuolla menolla saa aika nopeasti luottotiedot kuralle ja sen lisäksi jos pomo haukkuu lyttyyn ja soittelee seuraaviin työpaikkoihin mustamaalaten sinua ja aiheuttaen potkut sinulle (vaikka et ole mitään väärää tehnyt) niin aika nopeasti saat luottotiedot kuralle.

        Itsekin siivonneena eräässäkin kohteessa (pieni siivousfirma) ei ollut koskaan tarpeeksi siivoustyövälineitä, puhtaita pyyhkeitä jne. Samoilla likaisilla kalustepyyhkeillä piti pyyhkiä vessat ja toimistojen pöydät sekä pestä ne itse käsin. Ehkä kerran viikossa tai kahdessa vaihdettiin uusiin jos sitäkään (paikka siivotaan joka ikinen päivä).

        Kun aina valitellaan, että suomalaiset eivät hae siivoustöihin, niin minäpä olen hakenut. Minä en vain enää kelpaa huolimatta vuosien siivoustyökokemuksesta, kielitaidosta ja esimieskokemuksesta sillä nyt olen ylikoulutettu siihen hommaan, liian vanha (yli 30) ja kantasuomalainen (olen aloittanut siivoushommat nuorena likkana). Useimmiten olen myös pätevämpi kuin pomoni (pelkkiä peruskouluja käyneitä) ja sehän ei käy, että on pomoa etevämpi. Lisäksi yksi pomoistani puhui aina minusta paskaa. Mitä paremmin olin tehnyt hommat, sitä enemmän haukkui minua. Kun asiakas pyysi pomoani kiittämään ja kehumaan minua, sitä hän ei tehnyt, vaan haukkui minut. Jos joku toinen siivooja oli mokannut jotenkin, vikahan automaattisesti oli minussa, vaikka minulla ei ollut asian kanssa mitään tekemistä. Kun hän piti nuhteita muille, niin hän katsoi ja puhui vain minulle, vaikka minä en ollut mitenkään syyllinen.


    • tavallinenihminen

      Työvoimapulasta kärsivät aina samat firmat. On firmoja jotka eivät pidä siivoojaa ihmisenä, ei silloin saa pysyvää työntekijää.
      Työnantajien etuna olisi saada ulkolaista nöyrää ja halpaa työvoimaa, siksi pidetään yllä kuvaa työvoimapulasta.
      Asiallinen siivousfirma saa tarvittavat työntekijät.
      Ja on totta, että eräät firmat ilmoittelevat avoimista paikoista vain pitääkseen yllä menestyvän mainetta.
      Maisterivm66: olet siis maisteri: Jos tuo 66 on syntymävuotesi, niin olet luuseri ja laiska. Tuon ikäisenä voisit olla jo tohtorin oppiarvon hankkinut, jos siis sinulla olisi sisua ja tahdonvoimaa.

      • maisterivm66

        Voi voi. Kovin otatte henkilökohtaisesti kun kerron totuuden koulutuksestanne, työnvaativuudestanne ja henkisestä suorituskyvystänne, kunnianhimosta puhumattakaan.


      • rahastatöissä4

        En ole koulutett siivoojaksi, mutta voin sanoa, että helpompaa ja kevyempääkin työtä olen tehnyt - ja paremmalla palkalla.


      • Siivoooja
        maisterivm66 kirjoitti:

        Voi voi. Kovin otatte henkilökohtaisesti kun kerron totuuden koulutuksestanne, työnvaativuudestanne ja henkisestä suorituskyvystänne, kunnianhimosta puhumattakaan.

        Siivoojilla on usein syystä tai toisesta valitettavan heikko itsetunto. Mutta harvalla sentään noin pohjamudissa. Tsemppiä! :(


      • liittoajamaanetuja
        Siivoooja kirjoitti:

        Siivoojilla on usein syystä tai toisesta valitettavan heikko itsetunto. Mutta harvalla sentään noin pohjamudissa. Tsemppiä! :(

        Koneet eivät korvaa kokonaan siivoojia, joten tämän ammattikunnan on vaan noustava
        uuteen arvoon ja palkatkin on nostettava sille tasolle , että työntekijän kannattaa tehdä töitä !


      • totuustässä
        liittoajamaanetuja kirjoitti:

        Koneet eivät korvaa kokonaan siivoojia, joten tämän ammattikunnan on vaan noustava
        uuteen arvoon ja palkatkin on nostettava sille tasolle , että työntekijän kannattaa tehdä töitä !

        http://oikeuttasiivoojille.webs.com/siivoustutkimus.htm

        Suomeen on syntynyt uusi köyhien luokka, luokka joka ei tule palkallaan toimeen. Siivoojat kuuluvat tuohon luokkaan


      • tylylaikkari

        Siivojien palkkahan on ihan hyvä. On ammattej joissa tienaa vielä huonommin. Ihme vinkunaa, jos olette rahan takia töissä niin töitähän löytyy toisissakin ammateissa jos olette niin ahkeria ja fiksuja kuin luulette olevanne. Totuus vaan on toinen...


      • Eiturhaavinkumista
        tylylaikkari kirjoitti:

        Siivojien palkkahan on ihan hyvä. On ammattej joissa tienaa vielä huonommin. Ihme vinkunaa, jos olette rahan takia töissä niin töitähän löytyy toisissakin ammateissa jos olette niin ahkeria ja fiksuja kuin luulette olevanne. Totuus vaan on toinen...

        Tänä päivänä jopa poliitiikot puhuvat matalapalkkaisista aloista ja heidän palkat on
        1500€/ kk . Siivoojilla se kuukausipalkka on 1100€ /kk.
        Niin, että mitähän hyvää tässä palkassa sitten on ? Jää vain työnilo käteen , kun maksat
        normilaskut tämän päivän yhteiskunnassa.
        Ja jos olet osa-aikainen siivooja, niin et saa tunteja etkä sitten palkkaakaan kuin tehtyjen tuntien mukaan. On työpaikka , mutta ei jatkuvasti töitä .Todella tämä kannustaa töihin ja pois kortistosta - Ei todellakaan !


    • saritak

      Siivoojan työpaikkoja on mutta palkkaus on matalaa ettei sillä pärjää. Työntekijän arvostus on todella ala-arvoista Helsingissä Helsingin kaupungin palvelut oy:llä ja tila-ja kiinteistökeskuksella...kun päivää päivää hyvää päivää ukkelit häärää johtoportaassa. Kiitos ei tule mutta heti kun on jotain on unohtunut heti muistetaan kyllä haukkua. Siksi nämä laitokset kannattaa kiertää kaukaa jos hakee työnantajaa joka arvostaa ja hyvää työpaikkailmapiiriä.

      • 500uupuu

        ''Siivoojan työpaikkoja on mutta palkkaus on matalaa ettei sillä pärjää''
        - Ei niin pärjää. 1100€ / kk saat palkkaa ja siitä maksat 100 euroa bensat ja autokuluja
        niin harvalla siivoojalla on edes varaa pitää autoa.
        - Tuskimpa kukaan noista eduskuntavaaliehdokkaista tekisi siivoojan töitä päivääkään tällä
        palkalla.
        http://www.palkkavertailu.com/palkka/siistijä


    • tällalailla

      No siis tuo tuossa työssä ongelma on siinä että se on ollut ja on huonosti arvostettu ja lähes kaikki alalla on naisia tai mamuja..siellä ei kukaan pidä puolia..sinne menee sellaiset joista ei oikein ole muuhun ja tekevät siten työnsä tuolla rasittavuuteen nähden naurettavalla palkalla jolla ei nykypäivän suomessa tule toimeen.

    • tuskinnäin

      "Siinäpä ne tuli, pain litkun opettelu ja siivouskoneen käyttö ei oikein anna perustetta kovalle palkalle. Jollei muuhun kelpaa niin siivoamaan. Näin se menee. Ei kukaan arvosta, se on vain hokema."

      Jos et ole trolli, perustat mielipiteesi todennäköisesti streotypioihin ja huonoon tietämykseesi siivousalasta. Ei se nyt kuitenkaan ihan noin mustavalkoista ole. En ymmärrä miten joku voi puhua siivouksesta kuin se olisi joku suojatyö sellaisille jotka eivät uskalla elämässään yrittää mitään tai "eivät kelpaa" muualle? Asettuuko kukaan ikinä ajattelemaan kuinka tärkeästä asiasta on kysymys? Kyseisellä on alalla viitsiminen avainsanana. Tämä maailmahan hukkuis alle viikossa paskaan jos kukaan ei "alentuisi" työtä tekemään.

      Pieni ajatusleikki:
      Kotisi on sotkuinen ja ikkunat likaiset. Palkkaat siihen ammattilaisen. Miksi? Et osaa? Et ehdi? Ei. Siksi koska et itse viitsi ja tiedät että joku muu asiaan enemmän perehtynyt tekee sen paremmin ja puolta pienemässä ajassa. Olet siis valmis maksamaan siitä? No et kuitenkaan maksaisi siitä itseäsi kipeäksi, koska tiedät edelleen, että pystyisit hoitamaan sen myös itse. Löydät edullisen kotisiivouksen. Siivouksen jälkeen olet iloinen puhtaudesta, mikset siis myös arvostaisi sitä joka työn "alentui" tekemään puolestasi pientä korvausta vastaan?

      "Turhaan haistattelet. Helppoa työtä ja sanotaanko kellekkää työsuorituksen jälkeen että huonosti tehty. Ammatin arvostus on nolla. Jo palkkaus sen paljastaa."

      Myös siivoustyössä ihan perusjuttuna on olemassa asiakastyytyväisyys. Kaikki tietää mitä puhdas ja siisti teoriassa tarkoittaa, mutta käytännössä se ei ole kaikille sama. Joku viitsii puunata paikat paremmin kuin toinen eli myös tässä työssä tulee vastaan työntekijöitä jotka eivät ymmärrä, että asiakasta kuuluu palvella.
      Toiselle sormenjäljet peilissä on jo valituksen arvoinen asia, toinen odottaa viikkoja että muistaisko se tällä kertaa tyhjentää tuonkin roskiksen.


      En koskaan tule ymmärtämään miksi tämä ala erottuu joukosta niin sykähdyttävästi. Onko tosiaan niin, että se nyt vaan on niin pirun noloa että mä oon VAAN siivooja. Kyllä mä itse lähikaupan kassan sijaan pidän vaihtelevasta työstä ja siitä että törmään erilaisiin ihmisiin ja palvelen heitä vaikka sitten vain siivoamalla. Kuka on tehty mitäkin varten päättäköön sen itse, mutta muistakaa arvostaa työtä sen kaikissa muodoissa.

    • Niitänäitä

      Ketjussa ei oteta huomioon, että on olemassa ns. itsenäisesti tekeviä "sekasiivoojia". kohteet vaihtelevat tyypeiltään. En itse laittaisi ihan kokematonta vaativiin teollisuuskohteisiin, esimerkiksi. Myös erityiset kohteet, esim. runsaampi ihmisestä peräisin oleva, ja noki- ym. kohteet on kyllä vaatimustasoltaan ihan muuta kuin aivoja rasittamattoman. täytyy tuntea menetelmät, millä poistaa ja desinfioi tarvittaessa turvalliseksi, ja kohteissa on jokaisessa oma funktionsa... esimerkiksi pölynhallinta, ja/tai kohteen paloriskin minimointi.(siivoojalla on aistit käytössä työssään)
      Ihan mielellään tekee kun vaihtelevaa.. en lähtisi kehäkolmosen sisälle, jos tuota kuten yllä voi lukea.
      Ainoa ongelma on kropan kestävyys eläkeikään asti tällä alalla. Työn luonne on... Siihen tottuu. Kun ei pikkulapsia tai omaishoidettavaa, homma kulkee kun on lähdettävä.

    • SuuriKurpitsa

      Kyllä ainakin itse arvostan laitoshuoltajaa, joka tietää miten siivouskoneita (mm. tavallinen ja suurnopeuksinen lattianhoitokone, yhdistelmäkoneet, painehuuhtelukone, painepesukone, veden-ja pölynimuri...) käytetään ja käyttää ja huoltaa niitä ammattitaitoisesti työssään, ei yliannostele siivousaineita, käyttää oikeita puhdistusaineita oikeaan paikkaan, tekee työnsä jämptisti ja hyvin, ei ole asennevammainen ja on ylpeä työnsä jäljestä. Hän hallitsee mm. perussiivouksen, ylläpitosiivouksen, huoltaa tekstiilit, viherkasvit, antaa hoitoa- ja huolenpitoa..Työn voi tehdä monella tavalla. Pätee muuten kaikkeen työhön, btw. Siivoustyössä pitää myös käyttää hoksottimiaan, jos haluaa tehdä hyvää jälkeä, annetussa työajassa. Ainakin sairaalasiivouksessa pitää tuntea sairaalahygienian pelisäännöt, erilaiset sairaalabakteerit ja siivousmenetelmät ja -aineet. Sinne-tänne huiskijan työsuhdetta ei pitkään jatkettaisi. Hän olisi tuossa ympäristössä jopa vaarallinen tautien levittelijä ja -ylläpitäjä. Nämä jotka leimaavat nykyaikaisen siivoustyöntekijän aivottomaksi, kouluttamattomaksi, itsetunnottomaksi olioksi, räksyttävät vain omaa ennakkoluuloista pienisieluista asennettaan julki. Maahanmuuttaja-taustaisissa siistijöissä on hyvin paljon korkeakoulutettua väkeä, ja monesti siistijät alkavatkin olla koulutustaustaltaan jopa koulutetumpia kuin yrityksen muu henkilökunta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe