Jyväskylän Rauhanyhdistyksen johtokunta, erotkaa!

copypasteija

"Tuomas Palola ei korostanut riittävästi yhteisön merkitystä"
tutkija Tuomas Palola

Jyväskylän Rauhanyhdistyksen varapuheenjohtaja Seppo Seppälä piti viime sunnuntaina seuraväelle johtokunnan puolesta puheen, jossa avattiin perusteita pappi ja tutkija Tuomas Palolan (kuvassa) irtisanomiselle lestadiolaispuhujan tehtävästä.

Irtisanominen tapahtui viikkoa aiemmin kädennostoäänestyksellä eikä keskustelupuheenvuoroja aiheesta sallittu. Paikalla olijoiden mukaan niitä ei sallittu myöskään sunnuntaina.

Kotimaa24:n saamien tietojen mukaan johtokunta on nyt irtisanoutunut Seppälän puheenvuorosta, koska sen laajuus ja sisältö ei ollut täydellisesti johtokunnan tiedossa etukäteen. Viesti irtisanoutumisesta on mennyt esimerkiksi Jyväskylän kirkkoherralle Arto Viitalalle mutta ei Tuomas Palolalle itselleen. Kotimaa24 kuitenkin referoi alla Seppälän puheen pääkohdat asiasta kiinnostuneille.

Tuomas Palolan mukaan Seppälä todellisuudessa sanoi julki juuri ne ajatukset, jotka johtokunnalla tapauksesta on.

– Mutta koska totuus asiasta on johtokunnan kannalta kiusallinen, he vetäytyivätkin nyt puheenvuoron takaa pois. Mitenköhän johtokunta aikoo tiedottaa uudesta asenteestaan seurakunnalle, Palola kyselee.

Puhujan tehtävästä irtisanomisen tapa ja perusteet aiheuttivat heti tapahtuman jälkeen voimakasta kritiikkiä. Poikkeuksellisesti sekä Jyväskylän kirkkoherra Arto Viitala että Lapuan piispa Simo Peura ottivat asiaan julkisesti kantaa tiedotteillaan heti viikko sitten maanantaina. Myös sosiaalisessa mediassa aihe on nostattanut paljon keskustelua.

"Palola ei arvosta SRK:ta tai johtokuntaa"

Puheenvuoronsa aluksi Seppo Seppälä luki raamatunkohdan, jossa Paavali vaatii filippiläisiltä yksimielisyyttä ja yhteistä rakkautta sekä nöyryyttä.

Seppälän nosti esille muun muassa sen, että Palola ei ole saarnoissaan korostanut riittävästi vanhoillislestadiolaisten muodostaman seurakunnan merkitystä. Hänen mukaansa Palolan olisi pitänyt puhua enemmän "Saara-äidistä, joka on meidän kaikkien äiti, joka synnyttää lapset Herran Siioniin."

– Hän (Palola) ei arvosta SRK:ta, ei johtokuntaa. Nämä molemmat tekevät arvokasta Jumalan valtakunnan työtä palvellen meitä, Seppälä sanoi.

Palola vahvistaa Kotimaalle, että juuri tämä on ollut yksi kiistan aihe. Kysymys tiivistyy siihen, kumpaa on toteltava, jos Raamatun sana ja liikkeen johdon näkemykset ovat ristiriidassa. Palolan mukaan Raamattu on ylin ohje. Jyväskylän Rauhanyhdistyksellä osa ajattelee, että ensisijaisesti on oltava kuuliainen vanhoillislestadiolaisten muodostamalle seurakunnalle eli Saara-äidille ja sen johdolle.

Palola on moittinut joitakin puhujia lakihenkisiksi

Seppälän mukaan Palolan saarnat ovat ahdistaneet erityisesti nuoria kuulijoita, jotka ovat tuoneet asiasta viestiä johtokunnalle. Lisäksi johtokunta paheksui vahvasti sitä, että Palola on moittinut joitakin puhujia liian lakihenkisiksi.

Palolan mukaan hän on maininnut puhujien liiasta lakihenkisyydestä vain yhdelle paikalliselle vaikuttajahahmolle kahdenkeskisessä keskustelussa.

Seppälä palasi puheenvuorossaan myös siihen kokoukseen, jonka ääninauhan Palola luovutti poliisin pyynnöstä tutkittavaksi. Seppälän mukaan muut kokoukseen osallistuneet olivat hyvin nihkeitä äänittämisen suhteen, mutta Palolan vaatimuksesta äänitykseen oli suostuttu. Seppälän mukaan rakentavassa kokouksessa korjattiin vikoja ja annettiin anteeksi syntejä eli se arvioitiin johtokunnan puolesta sovintokokoukseksi.

– Niin luultiin. Tästä kokouksesta lähti liikkeelle äänikasetti, jonka Tuomas Palola antoi tai luovutti poliisitutkintaan – oikeusprosessi on kesken, Seppälä sanoi.

Palola tulkitsi Seppälän äänenpainot niin, että Seppälä ei hyväksy nauhan luovuttamista poliisille.

Seppälän mukaan Jyväskylän Rauhanyhdistyksen johtokunnassa ei ymmärretty, että osa seuraväestä oli tietämättömiä asiasta, kun äänestys Palolan tehtävästä vapauttamisesta suoritettiin.

– Tämä on tuottanut hämmennystä ja murhetta. Johtokunnan jäsenille on tullut sekä myönteistä että kielteistä palautetta menettelytavasta. Viestejä on tullut myös Helsingistä ja Vantaalta, Seppälä sanoi.

"Kriittisten yhdistyksen jäsenten ääni saatava kuuluviin"

Tuomas Palolan mukaan olisi tärkeää saada kriittisten Jyväskylän Rauhanyhdistyksen jäsenten ääni kuuluviin. Hän on henkilökohtaisesti saanut yhteydenottoja kymmeniltä yhdistyksen jäseniltä, joista suurin osa on kertonut puhuvansa laajemman joukon suulla kuin vain omasta puolestaan. Näissä yhteydenotoissa on kiitetty Palolaa hyvistä saarnoista sekä todettu, että johtokunnan menettelytavat puhujantehtävästä vapauttamiseksi eivät ole olleet hyväksyttäviä.

Kaikkiaan Jyväskylän Rauhanyhdistykseen kuuluu reilut 1000 jäsentä.

"Käytännön johtamisen kysymyksistä tulee opillisia"

Piispa Simo Peura ja kirkkoherra Arto Viitala vierailivat Jyväskylän Rauhanyhdistyksellä viime sunnuntaina. Vierailusta oli sovittu jo ennen Palolan irtisanomista. Viitalan mukaan

**** JATKUU JATKUU JATKUU JATKUU JATKUU ****

86

2301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • copypasteija

      "Käytännön johtamisen kysymyksistä tulee opillisia"

      Piispa Simo Peura ja kirkkoherra Arto Viitala vierailivat Jyväskylän Rauhanyhdistyksellä viime sunnuntaina. Vierailusta oli sovittu jo ennen Palolan irtisanomista. Viitalan mukaan rakentava ja avoin tapaaminen selvensi tapauksen taustoja, mutta herätti myös lisää kysymyksiä. Keskustelut Rauhanyhdistyksen kanssa jatkuvat.

      – Liikkeessä käytännön johtamiseen liittyvät asiat näyttävät muuttuvan helposti opillisiksi. Kun Palola ei ole suhtautunut seurapuheissaan täysin kritiikittömästi liikkeen johtoon ja käytäntöihin, hänen katsotaan toimineen rakkaudettomasti. Sen sijaan seuratilanteessa tapahtunutta kädennostoäänestystä puhujan luottamuksesta ei koeta rakkaudettomaksi, Viitala ihmettelee Kotimaalle.

      Viitala aikoo jatkokeskusteluissa ottaa puheeksi seurakunnan ja Rauhanyhdistyksen välisen yhteistyön käytännöt ja periaatteet. Kirkkoherran mukaan yhteistyön jatkumisen kannalta on välttämätöntä, että yhdistyksen menettelytavat ovat riittävän avoimia ja asiallisia. Myös yhdistyksen taustalla vaikuttavat teologiset periaatteet on syytä ottaa tarkasteluun.

      Viitalan mukaan Rauhanyhdistys on yhdistys, jolla on oikeus itsenäisiin ratkaisuihin.

      – En tee nopeita tai hätiköityjä johtopäätöksiä omalta puoleltani. Mielestäni on kuitenkin mietittävä esimerkiksi sitä, miten seurakunnan edustajat saadaan jatkossa mukaan seurakunnan tiloissa järjestettyjen Rauhanyhdistyksen tilaisuuksien ohjelmaan. Aiemmin Ry:llä on ollut varsin paljon itsenäisyyttä tilaisuuksien suunnittelussa, koska mukana on ollut seurakuntamme pappi Palola. Viitala sanoo.

      "Lestadiolaisuuden kuohunta voi merkitä myös uudistumisen mahdollisuutta"

      – Ulospäin lestadiolaisuus näyttäytyy aika suljettuna ja sisäiseltä kritiikiltä kieltäytyvänä liikkeenä. Siellä tuntuu olevan hyvin niukasti tilaa avoimelle keskustelulle. Hyvin käytännöllisetkin asiat hengellistetään, Viitala toteaa.

      Viitala ei kuitenkaan näe viime viikkojen tapahtumia yksinomaan kielteisesti.

      – Mielestäni nämä keskustelut paikallisen Rauhanyhdistyksen kanssa sekä toisaalta liikkeen sisäinen laajempi kuohunta voivat olla myös mahdollisuus. Liikkeellä on vuosisatojen historia, mutta samalla myös mahdollisuus uudistumiseen, mikäli keskusteluja jatketaan, Viitala sanoo.

      Piispa Simo Peura ei halua kommentoida sunnuntaisessa tapaamisessa käytyjä keskusteluja.

      • ainaväärinpäin

        "Sen sijaan seuratilanteessa tapahtunutta kädennostoäänestystä puhujan luottamuksesta ei koeta rakkaudettomaksi, Viitala ihmettelee Kotimaalle."

        Jos vapauttaminen olisi tapahtunut ilman kädennostoäänestyksiä, väitettäisiin nyt tällä palstalla, että seurakunnan enemmistö olisi sitä vastaan. Nyt kun luottamus mitattiin demokraattisesti kevyellä menettelyllä, vaaditaan vl-liikkeeseen sotilasvallankaappausta enemmistön tahdon vastaisesti 1930-luvun Euroopan malliin.


      • arvaa--

        Salattuja lippuiäänestyksiä ei järjestetä missään vl-liikkeen elimissä.

        Arvaa miksi?


      • sumustaLiikkellä
        arvaa-- kirjoitti:

        Salattuja lippuiäänestyksiä ei järjestetä missään vl-liikkeen elimissä.

        Arvaa miksi?

        Voi, voi, kun valehtelit kovasti - nikki- : arvaa:

        Jos olisit joskus ollut esim. rauhanyhdistyksen vuosikokouksessa, tai SRK:n vuosikokouksessa, niin tietäisit ja kirjoittaisit väitteesi sijaan seuraavaa:

        ao. kokouksissa henkilövaalit suoritetaan salaisena, lippuäänestyksenä, ( miläli tulee useita ehdokkaita..)
        Jos hiemankin omaat yleissivistystä ja alkeellisia kokouskäytäntäntöja, tämän kyllä tiesitkin,, Oikeasti
        Vai onko tiedoissa noin suuria aukkoja ?


      • ronskiavalehtelua
        arvaa-- kirjoitti:

        Salattuja lippuiäänestyksiä ei järjestetä missään vl-liikkeen elimissä.

        Arvaa miksi?

        Nimimerkki arvaa-- valehtelee ronskisti. Nimenomaan tuollaisia salattuja lippuäänestyksiä harrastetaan kaikissa vl-liikkeen virallisissa elimissä.


    • kiihkoekumeenikot

      Kiihkoekumeenikot tekevät kaikkensa saadakseen raiskattua uskovaisten uskon. Hyi olkoon, ekumeniatartunta on kuin saisi sukupuolitaudin. Saastaista.

      • Piriseekö

        Oletpas hauska. Ettet olisi SRK:n konttorilta?


      • pöpikuitenkin

        ""Oletpas hauska. Ettet olisi SRK:n konttorilta?""

        mistä sinä hihhulien hihhuli olet? ettet vaan ole peukuttaja topi - mutta kuka hyvänsä niin sairas kuitenkin,


    • poliisi_on

      eriseuraisen paras ystävä!

      • RY-haisee

        Olet oikeassa. Aina on Jumalanvaltakunnassa opetettu että esivaltaa tulee kunnioittaa.


      • niin_niin_niinhän
        RY-haisee kirjoitti:

        Olet oikeassa. Aina on Jumalanvaltakunnassa opetettu että esivaltaa tulee kunnioittaa.

        se Johannes Alarantakin uhkaili polhiisilla ku ei mennyt mieliksi. Mahtaa siinä passskalakeilla olla ihmettelemistä kun joutuvat erottelemaan henkiä.


    • hölko4

      Minua kiinnostaa enemmän palstalla rehottava sairaus. Miten ihmeessä masennuslääkkeiden varassa eläviä helluntailaisia ja lestadiolaisia voi edes teoriassa kiinnostaa jonkun vanhan kääkän erottaminen liikkeestä, joka se on myös heidän itsensä mielestä maailman vähiten kiinnostava ja eniten väärässä oleva hihhulilahko.

      Palstan mm. helluntainarsistin (mellu-papukaija) - sinällään ymmärrettävä - narsistinen puolustusreaktio vaikuttaa olevan toivon tyrehdyttäminen ihmisiltä, jotka uskovat eri tavalla, (lue: terveesti ilman narsismia).

      Periaatteessa ei ole väliä uskooko kirkkoon tai vaikkapa rautakankiin. Taivaalliselta kantilta katsottuna ei ole merkitystä seisooko esim. Pohjois-karjaisen korpikylän keskustassa kirkko vai jäykkä rautakanki. Kirkko nyt vaan valittiin - tuhansia vuosia sitten - Jumalanpalvelussymboliksi. Ei niillä ole kuitenkaan mitään eroa, ainoastaan toivolla on merkitystä. Toivo vähentää masennusta ja masentunut helluntaipapukaijanarsisti yrittää epätoivoisesti viedä toivon, eli tartuttaa masennuksensa ja siten narsisminsa. Tosin turhaan, mut silti...

      • isopää

        Täällä seisoo kyrpä!

        Ihan oikeesti.


    • siunauksentoivottaja

      On kiintoisaa kuulla Jyväskylän tapahtumista. Kiitokset avaajalle, nimimerkille "copypasteija". Vaikka tässä informaatio ehkä onkin yksipuolista, voimme ehkä oppis tapahtumista jotakin silmällä pitäen sitä, että kun omassa Siionissamme tulevat vastaavanlaiset taistelujen ajat.

      Selväähän on, että Tuomas Palola ei saa menettämiään puhujanoikeuksia takaisin. Se käy sitäkin selvevväksi sen myötä mitä enemmän hän julkisuudessa vouhkaa käsitystensä puolesta.

      Myöskään mikään totuus ei ole se, että Tuomas Palolalle olisi annettu kenkää sen takia, että hänen saarnansa olisivat olleet "liian kristuskeskeisiä". Tämä on vain Palolan omaa selittelyä. On paikallaan uskoa Viljo Juntusen julkisuudessa lausumaan, että saarna ei koskaan voi olla liian kristuskeskeinen.

      Jumalan seurakunta Jyväskylässä pärjää vallan mainiosti ilman seurakunnan eilojakin, jos kerran kirkkoherra laittaa niiden käytölle ehtoja. Piispa Peura on ollut tässä asiassa nyt diplomaattinen kun ei ole halunnut kommentoida asiaa enempää. Piispahan on vaatinut rauhanyhdistykseltä selvitystä asiasta, ja epäilemättä rauhanyhdistys antaakin piispalle selvityksensä.

      Ainahan ei enemmistö ole oikeassa niin kuin etusivun (tai toisen sivun, tai ehkä kolmannen...) aloituksesta "Suuri jytky" nähdään. Mutta tässä Jyväskylän tapauksessa nyt aivan ilmeistä on, että seurakunta on havainnut Tuomas Palolan saarnoissa jotakin sellaista epätervettä, jota ei haluta enempää sietää ja siksi pappi hyllytetään. Hyllyttäminen ei edes olisi tullut kenenkään mieleen, jos Tuomas Palola olisi saarnannut lempeästi, katsonut seurakuntalaisiaan niin kuin Jeesus katsoi Pietariin kun tämä oli hänet kieltänyt. Taikka niin kuin Jeesus katsoi syntiseen naiseen.

      Tuomas Palola tässä nyt jotenkin kummallisesti selittelee, että hänen pitäisi olla kuuliainen SRK:lle taikka sen napamiehille. Mitään sellaista kuuliaisuutta ei kukaan koskaan ole vaatinut. SRK:han on rauhanyhdistysten keskusjärjestö, mutta eihän sillä ole mitään puhevaltaa siihen, miten rauhanyhdistykset kutsuvat henkilöitä puhujiksi ja erottavat heitä.

      Tuolla edellä taidettiin sanoa, että nuoret ovat kärsineet Palolan saarnoista. Jokainen - ainakin vanhemmat henkilät - ymmärtävät, että nuoret usein kokevat uskonasiat läheisiksi, uskovat aidosti, kärsivät synnintunnosta (niin kuin pitääkin). Siihen nuoruuteen ei sovi kova saara... että vouhkataan esimerkiksi pukeutumisesta, vapaa-ajanviettotavoista jne. Porin seudulla taannoin on ollut pappi nimeltä Silllanpää. Hän on sittenmmin saanut nimensä eriseurojen historiaan ("sillanpääläisyys"). Hän oli hyvin etäinen ja ehkä ylhäinenkin. Kun länsä oli seuratuvantäysi nuoria, hän istahti keinutuoliin, silmäsi nuoria ja kehotti: "Kysykää!" Siinä oli semmoinen sävy, että minä kyllä tiedän, kysykään vain minulta. Mitä nuoret muka tuollaisessa tilanteessa olisivat voineet "herralta" kysyä?

      Ehkäpä Tuomas Palonakin on vallannut tällainen "isäntähenki". Kun hän nyt on väitöskirjassaankin tutkinut eriseuroja, niin hän havaitsee Jumalan valtakunnassa paljon virheitä ja vain itse tietää, miten asioiden tulisi Jumalan valtakunnassa olla. Mutta seurakunta, jonka joukossa ei ole yhtään tohtoriksi väitellyttä ja josta pieni vähemmistö on edes opiskellut yliopistoissa, haluaa kuulla lapsellista saarnaa, julistusta siitä, että meillä köyhillä ja ymmärtämättömillä on oikeus omistaa Kristuksen vanhurskaus omaksi vanhurskaudeksemme.

      Tuomas Palola on kyllä esimerkiksi tällä palstalla saanut paljon ymmärtämystä ja kannattajiakin. Nyt Jyväskylän kirkkoherraa myöten (tosin kirkkoherra ei liene osallistunut palstakeskusteluun). Näinhän käy aina kun joku eroaa Jumalan valtakunnasta, olipa eroamisprosessi millainen tahansa. Eronneen/erotetun mielipiteet ovat maailmalle mannaa.

      Perimmäisenä syynä tällaisiin tapahtumiin on aina synti. Jokin synti, jota asianomainen ei ole jaksanut panna pois. Ainahan synnin pois paneminen ja synnistä luopuminen on vaikeaa.

      Toivoan Jumalan siunausta Jyväskylässä asuville Jumalan lapsille.

      • sattuusattuuaiaiia

        Paljon asiaa, mutta vierestäkin. Johtokuntiin saattaa pesiytyä kovimmat hoitovietin valtaamat, joita ei saa lähtemään millään paikaltaan. Johtokunnan valitseminen on monella paikalla näennäisdemokratiaa. Pahimmillaan se on ollut sitä, että johtokunnan puheenjohtaja on ollut yleiskokouksen puheenjohtajana, joka on täydellistä yhdistysdemokratian halveksuntaa. Vaikuttaisi siltä, että Jkylän johokunnan varapuheenjohtaja on kehitellyt syytelistan, jota ei ole käsitelty johtokunnan kokouksessa ja se lista on luettu seurakunnalle. Jos puheenjohtaja on 70-vuotias ja ikänsä johtokuntaan valittu jo sen vuoksi, ettei kehdata vaihtaa, kun se kuitenkin pian kuolee :), voipi tällaiset seikat johtaa tapahtuneeseen.

        Monesti tilanteet kärjistyvät syystä tai toisesta. Tässä näyttäisi kurmuutettava olevan luonteeltaan normaali änkyräkristitty, jolta puuttuu diplomaattiset taidot. Normaalisti änkyrät saavat aikanaan kurinpalautusta muodossa tai toisessa toisilta änkyröiltä.

        Jkylän tilanne näyttää olevan kaikin puolin tökerösti hoidettu ja saatu hajoittava riita aikaiseksi. Patsaan varpaita on tallattu ja kiviseen sydämeen on sattunut.


      • älänaurata1

        "seurakunta, jonka joukossa ei ole yhtään tohtoriksi väitellyttä ja josta pieni vähemmistö on edes opiskellut yliopistoissa"

        Vl:issa lienee kymmeniä, jopa satoja tohtoreita. Yliopistokoulutus lienee nuorisossa 30 %:lla ja amk 40 %:lla. Yksinkertaista saarnaa vl:t kieltämättä haluavat kuulla eivätkä muuttaa mitään opetuksessaan piirunkaan vertaa.


      • idiotismiasinulta
        sattuusattuuaiaiia kirjoitti:

        Paljon asiaa, mutta vierestäkin. Johtokuntiin saattaa pesiytyä kovimmat hoitovietin valtaamat, joita ei saa lähtemään millään paikaltaan. Johtokunnan valitseminen on monella paikalla näennäisdemokratiaa. Pahimmillaan se on ollut sitä, että johtokunnan puheenjohtaja on ollut yleiskokouksen puheenjohtajana, joka on täydellistä yhdistysdemokratian halveksuntaa. Vaikuttaisi siltä, että Jkylän johokunnan varapuheenjohtaja on kehitellyt syytelistan, jota ei ole käsitelty johtokunnan kokouksessa ja se lista on luettu seurakunnalle. Jos puheenjohtaja on 70-vuotias ja ikänsä johtokuntaan valittu jo sen vuoksi, ettei kehdata vaihtaa, kun se kuitenkin pian kuolee :), voipi tällaiset seikat johtaa tapahtuneeseen.

        Monesti tilanteet kärjistyvät syystä tai toisesta. Tässä näyttäisi kurmuutettava olevan luonteeltaan normaali änkyräkristitty, jolta puuttuu diplomaattiset taidot. Normaalisti änkyrät saavat aikanaan kurinpalautusta muodossa tai toisessa toisilta änkyröiltä.

        Jkylän tilanne näyttää olevan kaikin puolin tökerösti hoidettu ja saatu hajoittava riita aikaiseksi. Patsaan varpaita on tallattu ja kiviseen sydämeen on sattunut.

        "Pahimmillaan se on ollut sitä, että johtokunnan puheenjohtaja on ollut yleiskokouksen puheenjohtajana, joka on täydellistä yhdistysdemokratian halveksuntaa."

        Et paljon näytä tuntevan suomalaista yhdistystoimintaa. Etenkin pienemmissä yhdistyksissä on vakiintunut käytäntö, että yleensä johtokunnan puheenjohtaja (mikäli ei ole jäämässä sivuun) valitaan myös vuosikokouksen puheenjohtajaksi.

        Ymmärrän demokratiakäsityksesi. Vaikka Jkl:n ry:n enemmistö olisikin Palolan vapauttamisen kannalla, se ei riitä sinulle, jos sinä olet vastaan. Riippumatta siitä, oletko Jkl:n ry:n jäsen, äänesi painaa mielestäsi viisinkertaisesti verrattuna Jkl:n ry:n jäsenten yhteenlaskettuihin ääniin.


      • laittomiaovat

        Niin, että puheenjohtaja on myöntämässä tili- ja vastuuvapautta itselleen. No jo oli tökeröä kommentointia. Johtokunnan puheenjohja istuu silloin penkissä, kun hänen toimiaan johtokunnassa yleiskokous käsittelee. Sellaisen kokouksen päätökset, jossa johtokunnan edustaja on johtamassa vuosikokousta, ovat kaikki laittomia ja yhdistyslain vastaisia. Jotain lainkuuliaisuutta sentään pitää olla ry:n toiminnassa.


      • puhutpotaskaa
        laittomiaovat kirjoitti:

        Niin, että puheenjohtaja on myöntämässä tili- ja vastuuvapautta itselleen. No jo oli tökeröä kommentointia. Johtokunnan puheenjohja istuu silloin penkissä, kun hänen toimiaan johtokunnassa yleiskokous käsittelee. Sellaisen kokouksen päätökset, jossa johtokunnan edustaja on johtamassa vuosikokousta, ovat kaikki laittomia ja yhdistyslain vastaisia. Jotain lainkuuliaisuutta sentään pitää olla ry:n toiminnassa.

        Johtokunnan puheenjohtaja voi hyvin johtaa vuosikokousta. Johtokunnan vastuuvapaudesta äänestettäessä johtokunnan jäsenillä ei ole puhe- eikä äänioikeutta. Lue enemmän, luulet vähemmän.


      • tässävieläfaktaa

        Tässä vielä sama vahvemman faktan muodossa epärehelliselle valehtelijanimimerkille laittomiaovat:

        "Voiko yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja toimia puheenjohtajana kokouksessa, jossa käsitellään tilinpäätöksen vahvistaminen ja vastuuvapauden myöntäminen?
        Kokouksen puheenjohtajana toimii se henkilö, jonka kokous siihen tehtävään valitsee. Eli ei ole estettä sille, että esim. yhdistyksen puheenjohtaja tai joku muu hallituksen jäsen tai yhdistyksen toimihenkilö toimisi kokouksen puheenjohtajana. Usein käytäntönä pyritään siihen, että kokouksen puheenjohtajana toimisi kuitenkin joku muu kuin edellä mainittu henkilö.

        Päätös kokouksen puheenjohtajasta on aina kokouksella, eli paikalla olevilla yhdistyksen varsinaisilla jäsenillä.

        Hallituksen jäsen tai muu, jolle on uskottu yhdistyksen hallintoon kuuluva tehtävä, ei saa äänestää päätettäessä tilintarkastajan tai toiminnantarkastajan valitsemisesta tai erottamisesta, tilinpäätöksen vahvistamisesta taikka vastuuvapauden myöntämisestä, kun asia koskee hallintoa, josta hän on vastuussa (yhdistyslaki 27§)."
        http://www.invalidiliitto.fi/portal/fi/toiminta/neuvonta/asiantuntija_vastaa/usein_kysytyt_kysymykset/jarjestotoiminta/


      • kiitostuosta

        Siinä on Johanneksellekin semmoista faktaa, ettei valehtelut pure.


    • hannukaskela

      Itse Jyväskylässä ja Jyväskylän Ry:llä käyvä vl olen pahoillani, sillä ei Tuomas Palolan kohdalla puhuta aivan täyttä totta ja hänet syyllistetään uskon suhteen, kun hän nimenomaan pyrkii aitoon vanhoillislestadiolaisuuteen ilman seurakunnalle SRK:n määrittelemää ylenpalttista valtaa, sillä Jeesus Kristus on jäänyt yhä enemmän ja enemmän taka-alalle, kun on kysessä syntien anteeksiantamus. Ei ole häpeä pitäytyö Raamatun mukaiseen oppiin ainoasta välimiehestä ja syntien anteeksiantajasta. Kirjoitin tämän myös isäni puolesta, joka ei itse uskalla, kun itse puhujaveli!

      • korostaja

        Tuossa on se "Suuri jytky" -ketju, johon edellä nimim "siunauksentoivottaja" viittasi:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13507322

        Kejussa on pohdittu mm. Jumalan seutakunnan olemusta ja esitetty pari esimerkkiäkin siitä, että enemmistökään ei aina ole oikeassa.

        Kysyisin nimimerkiltä "hannukaskela", miten "SRK:n määrittelemä ylenpalttinen valta" siellä Jyväskylän suunnalla ilmenee?

        En ole koskaan kuullut enkä havainnut, että SRK jotenkin (mitenkään) ohjeistaisi rauhanyhdistyksiä. Ehkä siellä on katsottu, että Raamatussa ilmoitettu JUmalan sana riittää ohjeeksi. Rauhanyhdistykset sitten asettavat mm. puhujat, jotka puhuvat Raamatun perusteella sen, minkä JUmala Henkensä kautta heille kirkastaa.

        Onko nykyisin siis käytössä jokin minun tietojeni ulkopuolella oleva systeemi, jolla SRK Oulusta ohjaa paikallisia yhdistyksiä? Esimerkiksi kierokirjeet? Ohjeet? Määräykset?

        Toki Oulusta tulevat muutamat lehdet, Päivämies, Siionin Lähetyslehti ja Siionin Kevät. Niissä on kyllä raamatunselitystäkin; onko ne sitten ymmärrettävä ohjeiksi? Ja jos on niin mikä niissä kirjoituksissa (ja missä niistä) on vialla?

        Rovasti Paavo Viljanen toimitti mm. Siionin Lähetyslehteä 30 vuotta. Vuoden 1960 paikkeilla Eino Kimpimäki esti hänen toimittamansa viimeisen lehden julkaisun, koska sien teksteissä ei enää ollut oikea Henki. Nyt muutamia vuosia sitten Päivämies julkaisi kirjoituksia, joissa kerrotiin tuhansien Turkin kurdien saaneen parannuksen armon. Oikaisua ilmeisesti ei ole julkaistu, vaikka esim. tällä palstalla on kerrottu uutisen olleen ankka. Onhan niillä siellä SRK:n lehdissä moninkertainen varmistus ja kontrolli, että "väärää tietoa" ei pääse lehtiin, mutta kurdiuutinen lienee siis ollut väärä.

        En kylläkään tarkasti ottaen tiedä, mitä esim. SRK:n johtokunta tekee. Ainakin se on joskus antanut julkilausumia, jotka joskus ovat "onnistuneesti" menneet pieleen. Olisivatko nämä niitä "hannukaskelan" tarkoittamia ylenpalttisen vallan ilmauksia?

        En usko, että tämä kahdenkymmenenneljän varttuneemman herran oululainen kahvistelu- ja seurustelukerho itsekään edes kuvittelee, että heillä kullakin erikseen tai edes yhdessä olisi enemmän Pyhää Henkeä ja siis enemmän jumalallista ymmärrystä kuin yksinkertaisella seuratuvan takapenkin mummolla.

        Mutta nyt esille tulleiden seikkojen perusteella on pääteltävissä, että Tuomas Palola itsestään kuvittelee niin.

        Jeesus Kristus ei suinkaan ole seurapuheissa jäänyt taka-alalle, vaan häntä ja hänen sovitustyötään saarnoissa nimenomaan korostetaan.


      • tottuuessa

        Kuulehan hannu Kaskela:
        Kirjoiti viestissäsi lopussa:

        " Kirjoitin tämän myös isäni puolesta, joka ei itse uskalla, kun itse puhujaveli! "

        Kuule, olisiko kuitenkin fiksua pitäytyä totuudessa ??
        Viestistäsi vanhoillislestadiolaisella keskustelupalstalla saa yksiselitteisesti sen käsityksen, että väität isäsi olevan vanh.lest. puhuja...
        Tämä väitteesi on täyttä puppua, katsoin juuri uusimmasta puhujaluettelosta, että ei ole siinä ainuttakaan -Kaskeala -nimistä.
        Toki isäsi voi olla esim. vaikka Pelastusarmeijan, Helluntailaisten ym, ym, puhujia, mutta se onkin aivan eri asia...
        Miksi toimit tällaisilla asenteilla, motiiveilla?


      • Risto-Mari-terveisiä

        Kysykäähän ao:lta, mitä puolison opiskeluun kuuluu ??


      • eksynyt_tohtorismies
        tottuuessa kirjoitti:

        Kuulehan hannu Kaskela:
        Kirjoiti viestissäsi lopussa:

        " Kirjoitin tämän myös isäni puolesta, joka ei itse uskalla, kun itse puhujaveli! "

        Kuule, olisiko kuitenkin fiksua pitäytyä totuudessa ??
        Viestistäsi vanhoillislestadiolaisella keskustelupalstalla saa yksiselitteisesti sen käsityksen, että väität isäsi olevan vanh.lest. puhuja...
        Tämä väitteesi on täyttä puppua, katsoin juuri uusimmasta puhujaluettelosta, että ei ole siinä ainuttakaan -Kaskeala -nimistä.
        Toki isäsi voi olla esim. vaikka Pelastusarmeijan, Helluntailaisten ym, ym, puhujia, mutta se onkin aivan eri asia...
        Miksi toimit tällaisilla asenteilla, motiiveilla?

        Hannu Kaskela saattaa tietysti olla nimimerkki, jonka suojassa kirjoittaja on. Kirjoittajan isä saattaa siis hyvinkin olla vanhoillislestadiolainen puhuja... mikä ei kuitenkaan tunnu todennököiseltä. Tuskin hän ainakaan on puhujana Jyväskylässä. Jos näin olisi, siellä olisi sitten... pi.ru irti.

        Nythän asiaa sivusta seuranneena saa miltei semmoisen yksiselitteisen käsityksen, ettei Jyväskylän siionissa ole juuri mitään hätää, vain yksi tohtorismies on eksynyt.


      • he-to
        korostaja kirjoitti:

        Tuossa on se "Suuri jytky" -ketju, johon edellä nimim "siunauksentoivottaja" viittasi:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13507322

        Kejussa on pohdittu mm. Jumalan seutakunnan olemusta ja esitetty pari esimerkkiäkin siitä, että enemmistökään ei aina ole oikeassa.

        Kysyisin nimimerkiltä "hannukaskela", miten "SRK:n määrittelemä ylenpalttinen valta" siellä Jyväskylän suunnalla ilmenee?

        En ole koskaan kuullut enkä havainnut, että SRK jotenkin (mitenkään) ohjeistaisi rauhanyhdistyksiä. Ehkä siellä on katsottu, että Raamatussa ilmoitettu JUmalan sana riittää ohjeeksi. Rauhanyhdistykset sitten asettavat mm. puhujat, jotka puhuvat Raamatun perusteella sen, minkä JUmala Henkensä kautta heille kirkastaa.

        Onko nykyisin siis käytössä jokin minun tietojeni ulkopuolella oleva systeemi, jolla SRK Oulusta ohjaa paikallisia yhdistyksiä? Esimerkiksi kierokirjeet? Ohjeet? Määräykset?

        Toki Oulusta tulevat muutamat lehdet, Päivämies, Siionin Lähetyslehti ja Siionin Kevät. Niissä on kyllä raamatunselitystäkin; onko ne sitten ymmärrettävä ohjeiksi? Ja jos on niin mikä niissä kirjoituksissa (ja missä niistä) on vialla?

        Rovasti Paavo Viljanen toimitti mm. Siionin Lähetyslehteä 30 vuotta. Vuoden 1960 paikkeilla Eino Kimpimäki esti hänen toimittamansa viimeisen lehden julkaisun, koska sien teksteissä ei enää ollut oikea Henki. Nyt muutamia vuosia sitten Päivämies julkaisi kirjoituksia, joissa kerrotiin tuhansien Turkin kurdien saaneen parannuksen armon. Oikaisua ilmeisesti ei ole julkaistu, vaikka esim. tällä palstalla on kerrottu uutisen olleen ankka. Onhan niillä siellä SRK:n lehdissä moninkertainen varmistus ja kontrolli, että "väärää tietoa" ei pääse lehtiin, mutta kurdiuutinen lienee siis ollut väärä.

        En kylläkään tarkasti ottaen tiedä, mitä esim. SRK:n johtokunta tekee. Ainakin se on joskus antanut julkilausumia, jotka joskus ovat "onnistuneesti" menneet pieleen. Olisivatko nämä niitä "hannukaskelan" tarkoittamia ylenpalttisen vallan ilmauksia?

        En usko, että tämä kahdenkymmenenneljän varttuneemman herran oululainen kahvistelu- ja seurustelukerho itsekään edes kuvittelee, että heillä kullakin erikseen tai edes yhdessä olisi enemmän Pyhää Henkeä ja siis enemmän jumalallista ymmärrystä kuin yksinkertaisella seuratuvan takapenkin mummolla.

        Mutta nyt esille tulleiden seikkojen perusteella on pääteltävissä, että Tuomas Palola itsestään kuvittelee niin.

        Jeesus Kristus ei suinkaan ole seurapuheissa jäänyt taka-alalle, vaan häntä ja hänen sovitustyötään saarnoissa nimenomaan korostetaan.

        kuulehan srk n johtokunnassa ei ole pelkästään varttuneita vaan ikä skaala on 42 - 71 ja enemmän alle 65 v ja ympäri suomen ei vaan oulusta


      • He_kaikki_siis
        he-to kirjoitti:

        kuulehan srk n johtokunnassa ei ole pelkästään varttuneita vaan ikä skaala on 42 - 71 ja enemmän alle 65 v ja ympäri suomen ei vaan oulusta

        ovat varttuneita. Yhtään alaikäistä ei ole joukossa. He ovat todellakin eri puoiilta Suomea, mutta kahvistelu tapahtuu Oulussa.


      • Mutta_voisitko
        He_kaikki_siis kirjoitti:

        ovat varttuneita. Yhtään alaikäistä ei ole joukossa. He ovat todellakin eri puoiilta Suomea, mutta kahvistelu tapahtuu Oulussa.

        Sinä, nimimerkki "he-to" kertoa, ohjaileeko SRK jotenkin - ja miten - paikallisyhdistyksiä? Tässä ketjussahan Tuomas Palolan tukijat ja ymmärtäjät ovat ottaneet tuollaisen väitteen aivan keskeiseksi kiinnekohdakseen.


      • he-to
        Mutta_voisitko kirjoitti:

        Sinä, nimimerkki "he-to" kertoa, ohjaileeko SRK jotenkin - ja miten - paikallisyhdistyksiä? Tässä ketjussahan Tuomas Palolan tukijat ja ymmärtäjät ovat ottaneet tuollaisen väitteen aivan keskeiseksi kiinnekohdakseen.

        ei ohjaile mitenkään vaikka ry t ovat srk n jäsenyhdistyksiä


      • Gji

        Tässä ainakin näkyy se tosiasia, ett Tuomas Palola jakaa seurakuntaa. Johtokunta on toiminut aivan oikein. On se vaan kumma, että jotkut haluaa puhua seuroissa. Yleensä sinne ei kukaan halua. Seurakunta kutsuu puhujat ja myös laittaa pois puhujan paikalta. Papit pääsevät puhujiksi koulutuksen myötä. Koulutus ei takaa oikeaa uskoa. Silloinhan kaikki papit olisivat vl:ia.


    • Kleptokalma

      Hohhoijaa! Siinähän tappelette ja haukutte toisianne. Lestadiolaisuudessa on perusvikana jatkuva hajoaminen. Nyt ilmeisesti Jyväskylässä irtoaa jokin porukka, jota siten tulevaisuudessa tutkijat nimittämät palolalaisuudeksi.

    • 2.Kor.1

      Kun tulin luoksenne, veljet, en julistanut Jumalan salaisuutta teille suurenmoisen puhetaidon tai viisauden keinoin. En halunnut tietää teidän luonanne mistään muusta kuin Jeesuksesta Kristuksesta, en muusta kuin ristiinnaulitusta Kristuksesta.
      Te näitte minut hyvin heikkona, hyvin arkana ja pelokkaana. Puheeni ja julistukseni ei pyrkinyt vakuuttamaan viisaudellaan vaan ilmensi Jumalan Hengen voimaa, jotta teidän uskonne ei perustuisi ihmisten viisauteen vaan Jumalan voimaan.

      • ViljoVanhoillinen

        SRK. maata käsittävä johtokunta on kovin miehinen. 80-vuotiaita miehiä suurin osa. Mistä se kertoo? Valitaanko kulissi-jäseniksi juuri kumileimaimiksi iäkkäitä muistamattomia setiä. Ja sitten vielä jotain muistavat 75-vuotiaat tekevät päätökset. Tää on niin vanhoillisuutta, niin vanhoillisuutta.


      • EiKaikillaTekarit

        Höpö höpö, SRK. valatk. johtok. jäsenistä 27 % vielä omat hampaat.


      • NuorisoJäsenViljo

        Viljo on nuoriso-jäsen. Koeajalla.


      • he-to
        ViljoVanhoillinen kirjoitti:

        SRK. maata käsittävä johtokunta on kovin miehinen. 80-vuotiaita miehiä suurin osa. Mistä se kertoo? Valitaanko kulissi-jäseniksi juuri kumileimaimiksi iäkkäitä muistamattomia setiä. Ja sitten vielä jotain muistavat 75-vuotiaat tekevät päätökset. Tää on niin vanhoillisuutta, niin vanhoillisuutta.

        katsoppa he-ton kommetti


      • hsydt

        Lestahellareiden kirjoittamat kommentit ovat epäluotettavia. Eivät siis edes lukemisen arvoisia aina. Väittävät, että liike ei harjoita puolue-syrjintää, mutta heittävät helvetin tuleen muut kuin kok. ja kepun tukijat.


      • turiset
        ViljoVanhoillinen kirjoitti:

        SRK. maata käsittävä johtokunta on kovin miehinen. 80-vuotiaita miehiä suurin osa. Mistä se kertoo? Valitaanko kulissi-jäseniksi juuri kumileimaimiksi iäkkäitä muistamattomia setiä. Ja sitten vielä jotain muistavat 75-vuotiaat tekevät päätökset. Tää on niin vanhoillisuutta, niin vanhoillisuutta.

        höpönlöpön


    • jaaeityh

      Miten tuollainen käsiäänestys onnistuu seuroissa? Oliko väkeä kuten joskus kahvio ja eteiset täynnään, miten sellaisessa tilaisuudessa saadaan äänet luotettavasti laskettua? Seuroissahan on muitakin kuin paikallisia. Vai riittikö kuten joskus työpaikalla: 5 äänesti ei, 6 äänesti kyllä, 9 ei äänestänyt mitään, äänestys% 55, joten ei voitti.

    • käskykauppa

      Niin kävi Kokkolassakin, että äitiä varotettiin synnyttämästä jo 10 lapsen jälkeen,
      mies vaan pani taas raskaaksi, äiti kuoli synnytykseen, lapsi jäi, eloon, elänee.

      Kun siis SRK päättää, siinä ei auta Raamatun sanomat.

      Ja tämä tapahtui muutama kymmenen vuotta sitten.

      Tuomas Palolan esityöt tunnetaan, hienoina.

      Sitä konservatiiviset inhoaa, Heikki Saaren ihannoijat.

      Mutta Heikkihän joutui saa,tanan haltuun iäksi. Se ehti epäuskossaan saarnata niin monelle väärässä hengessä syntejä anteeksi, kuolevaisille, että tulijärvi omaavainen.

      Tuomas on tehnyt hyvää työtä, nuorison keskuudessa ja pappina.

      Jatka Tuomas samaa linjaa, jätä vankoolliset helve..ttiin itse..
      .
      Ota jatkossakin yksilön ja yhteisön merkitys, älä laannut patavanhoollisten käskyyn.

    • Kummastuttaa

      Jos tieto mitä tuossa ylhäällä on pitää paikkansa, miten on mahdollista, että Palola on luovuttanut sielunhoidollisessa keskustelua koskevan nauhotteitteen poliisille. Eikö papin salassapitovelvollisuus koske myös Palolaa, joka on pappi. Saako Palola nyt piispalta varoituksen menettelystään, sillä edes poliisille ei ole lupa ilmaista sielunhoidollisessa keskustelun sisältöä.

      • Miliiisi

        Saanko minä muistion haltuuni?

        E. P. (ei poliisi)


      • Lutakkoon

        Luuletko että kukaan pappi olisi niin tyhmä että luovuttaisi sielunhoidollinen keskustelun poliisille. Kyseessä ei tietääkseni ole ollut sielunhoidollinen keskustelu vaan joku puhuja tms. -veljien yhteinen kokous.Johtokunta toki haluaa hengellistää maalliset asiat, kuten johtokunnan tai SRKn toimien arvostelun, ja saattaakseen asiassa suoraselkäisesti toiminutta Palolaa kyseenalaiseen valoon.


    • Kummastuttaa

      Seppälää mukaan nauhoitus koski kokousta, jossa " korjattiin vikoja ja annettiin syntejä anteeksi" eli se on ollut mitä suurimmassa määrin sielunhoidollinen tilaisuus. Edelleen ihmettelen, miten pappi voi luovuttaa tällaisen äänitteen eteenpäin. Jos hän on tuntenut kokeneensa vääryyttä, eikö Raamattu kehota sopimaan kahdenkesken rikkoneen kanssa eikä lähtemään poliisin puheille. On siitä ainakin rakkaus kaukana.

      • Jklöä

        En jostain syystä usko Seppälää sillä Jkln johtokunta on jo vuosia kurmuuttanut Palolaa.


      • PaljastusVahingossako
        Jklöä kirjoitti:

        En jostain syystä usko Seppälää sillä Jkln johtokunta on jo vuosia kurmuuttanut Palolaa.

        Juuri tällaista on keskustelu täällä ja suuren osan asenteet tällä palstalla !

        Eli näin= " En jostain syystä usko Seppälää" ( rauhanyhdistyksen edustajaa)
        Eli kirjoittaja paljastaa=en halua uskoa tämän kristillisyyden yhteisessä rakkaudessa olevaa, vaan mieluummin sitä, joka riirtaantuu sitä vastaan.
        Vrt. vaikkapa J. Alaranta, Leppäset, T.Linjama,R. Naatus. E. Hurtig, ym

        Tätä tämä keskustelu on, kun asenteet on sitä ,mitä tämä -Jklöä - esim. kirjoitti ja paljasti asenteensa.

        Näin toki oikeastaan asiain ptää ollakin, raamattuin jälkeen.

        " jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastais; mutta ette ole maailmasta, vaan minä valitsin teidät maailmasta, sentähden maailma vihaa teitä."
        Joh.15:19


      • TietoKateissako

        Kumma juttu, ettei naispappeus- asia ole noussut lainkaan esiin tässä keskustelussa?


      • törppööö

        Ei ole kumma juttu sillä tässä asian ydin on ihan joku muu.


      • mädän_löyhkä
        PaljastusVahingossako kirjoitti:

        Juuri tällaista on keskustelu täällä ja suuren osan asenteet tällä palstalla !

        Eli näin= " En jostain syystä usko Seppälää" ( rauhanyhdistyksen edustajaa)
        Eli kirjoittaja paljastaa=en halua uskoa tämän kristillisyyden yhteisessä rakkaudessa olevaa, vaan mieluummin sitä, joka riirtaantuu sitä vastaan.
        Vrt. vaikkapa J. Alaranta, Leppäset, T.Linjama,R. Naatus. E. Hurtig, ym

        Tätä tämä keskustelu on, kun asenteet on sitä ,mitä tämä -Jklöä - esim. kirjoitti ja paljasti asenteensa.

        Näin toki oikeastaan asiain ptää ollakin, raamattuin jälkeen.

        " jos te maailmasta olisitte, niin maailma omaansa rakastais; mutta ette ole maailmasta, vaan minä valitsin teidät maailmasta, sentähden maailma vihaa teitä."
        Joh.15:19

        Tervemenoa takaisin vl-foorumille!


      • tutkivaJournalisti
        törppööö kirjoitti:

        Ei ole kumma juttu sillä tässä asian ydin on ihan joku muu.

        Tutkihan lisää asiaa...


      • onk

        Opettiko Tuomas Palola sapatin pyhittämistä ja erotettiinko hänet siitä syystä?


      • kuulin

        Sapatti alkaa olla jo niin kuuma peruna rauhanyhdystyksessäkin, että kenkää tulee totuuden julistajalle. Mutta totuus ei pala tulessakaan.


    • saattemitätilaa

      Jäsenmaksut "jäihin"

      • kannattaakohan

        Rauhanyhdistyksen sääntöjen mukaan jäsenmaksun laiminlyöjä menettää puhe- ja äänioikeutensa yleisissä kokouksissa.

        Yhdistyslaki
        25 §

        Jäsenen äänioikeus

        Jollei säännöissä ole toisin määrätty, jokaisella 15 vuotta täyttäneellä jäsenellä on äänioikeus ja jokaisella äänioikeutetulla yksi ääni. Yksityinen henkilö ei voi käyttää äänioikeuttaan asiamiehen välityksellä, ellei säännöissä ole niin määrätty.

        Säännöissä voidaan määrätä, että määrätyn ajan jäsenmaksunsa maksamisen laiminlyönyt ei saa käyttää äänioikeuttaan. Säännöissä voidaan määrätä, että voidakseen käyttää kokouksessa äänioikeutta jäsenen on ilmoitettava osallistumisestaan kokoukseen etukäteen yhdistykselle viimeistään kokouskutsussa mainittuun päivään mennessä.


      • Maksupalvelu

        Onko minulla rästejä? En tosin ole Jyväskylästä.

        E. P. (ehdinkö pankkiin?)


      • OPneuvontaa

        Suljettu tänään, huomenna ja maanantaina. Avoinna jälleen ti klo 10-16.30.

        E. P. (ei pankkiiri)


    • krokotiili2015

      Ihmeellistä on elämän meno...

    • harmillista

      Surullista että jyväskylän kirkkoherra ei osaa toimia rakentavasti kyseistä liikettä kohtaan.

      • tuolla

        mitä tarkootat?


      • wöörö

        Kirkkoherra olisi pitänyt sanoa, että hyvin toimittu ja jatkakaa samaan mallin.


      • ttrryuo
        wöörö kirjoitti:

        Kirkkoherra olisi pitänyt sanoa, että hyvin toimittu ja jatkakaa samaan mallin.

        Pitöisikö poliisinkin sanoa pedofiilille, että anna mennä vaan!


    • ttrryuo

      "2 Surullista että jyväskylän kirkkoherra ei osaa toimia rakentavasti kyseistä liikettä kohtaan. ""

      No siltä osin ei osannut, koska Tuomas Palola ei saanut takaisin puhujanoikeuttaan.

    • Raamattua

      Peite otetaan pois vain Kristuksessa, joka on elävä Jumalan seurakunta, jossa ei ole jakaumia. Katso Jumalan viisaus, vanhurskaus meille Kristuksessa (1. Kor. 1:30). Sama muoto Kristuksessa (Novumin oikea käännös) jakeessa 2. Kor. 3:14, jossa kerrotaan, että juuri Kristuksessa (Jumalan seurakunnassa, joka on Kristuksen ruumis) peite otetaan pois, kun luetaan Vanhan testamentin tekstejä (Paavalin Raamattua). Tieteellinen tulkinta sinänsä ei poista peitettä. Ne, jotka eivät ole Kristuksessa, väistämättä vastustavat evankeliumia ja Jumalan valtakuntaa, he eivät voi muuta (katso 1. Kor. 1:18). Kristuksen ulkopuolella ei voi opettaa niin, että se kelpaa Jumalan elävälle seurakunnalle. Se on siinä todella kranttu ja tarkka.

    • julius64

      ## Kristuksen ulkopuolella ei voi opettaa niin, että se kelpaa Jumalan elävälle seurakunnalle. ##

      Mitä tarkoittaa käytännössä Kristuksen ulkopuolella?

      • Kristuksesta

        Jumalan valtakunta armovaltakuntana on täällä maan päällä olevat uskovaiset. Uskosta osattoman tarvitsee löytää näitä uskovaisia, joilla on käytössään päästön avaimet. Kristuksen käskyläisinä heille on velvollisuus saarnata evankeliumi eli kaikkien syntien anteeksiantamus Kristuksen ansion tähden hänen nimessään ja veressään. Kun uskovainen käyttää päästön avaimia Pyhässä Hengessä, niin se, joka saa armon uskoa evankeliumin, hän saa sen, mitä evankeliumissa luvataan, Silloin hän pääsee sisälle Jumalan valtakuntaan, joka on Jumalan elävä seurakunta ja joka on Kristuksen ruumis. Silloin hän on Kristuksessa ja osallinen Kristuksen vanhurskaudesta. (ks. 1. Kor. 1:30). Epäuskossa Jumalan valtakunnan ulkopuolella hän oli vielä Kristuksen ulkopuolella eikä siis Kristuksen ruumiin jäsen, vaikka olisikin joskus kastettu.


      • ruumiinosa-vl
        Kristuksesta kirjoitti:

        Jumalan valtakunta armovaltakuntana on täällä maan päällä olevat uskovaiset. Uskosta osattoman tarvitsee löytää näitä uskovaisia, joilla on käytössään päästön avaimet. Kristuksen käskyläisinä heille on velvollisuus saarnata evankeliumi eli kaikkien syntien anteeksiantamus Kristuksen ansion tähden hänen nimessään ja veressään. Kun uskovainen käyttää päästön avaimia Pyhässä Hengessä, niin se, joka saa armon uskoa evankeliumin, hän saa sen, mitä evankeliumissa luvataan, Silloin hän pääsee sisälle Jumalan valtakuntaan, joka on Jumalan elävä seurakunta ja joka on Kristuksen ruumis. Silloin hän on Kristuksessa ja osallinen Kristuksen vanhurskaudesta. (ks. 1. Kor. 1:30). Epäuskossa Jumalan valtakunnan ulkopuolella hän oli vielä Kristuksen ulkopuolella eikä siis Kristuksen ruumiin jäsen, vaikka olisikin joskus kastettu.

        Kyllä kaikki ihmiset ovat olleet Kristuksen ruumiin jäseniä pieninä lapsina (kastaminen ei liity tähän mitenkään), mutta sitten myöhemmin suurin osa ihmisistä on menettänyt tämän elävän uskon ja joutunut siten erilleen Kristuksen ruumiista.

        Erillään Kristuksen ruumiista ollessaan Kristuksen veri ei pääse kiertämään heissä, joten he ovat hengellisesti kuolleita.

        1. Joh. 1:3
        Mitä me nähneet ja kuulleet olemme, sen me teille ilmoitamme, että teilläkin meidän kanssamme osallisuus olis ja meidän osallisuutemme on Isän ja hänen Poikansa Jesuksen Kristuksen kanssa.

        1. Joh. 1:6
        Jos me sanomme, että meillä on osallisuus hänen kanssansa, ja vaellamme pimeydessä, niin me valehtelemme ja emme tee totuutta.

        1. Joh. 1:7
        Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hänkin valkeudessa on, niin meillä on osallisuus keskenämme, ja Jesuksen Kristuksen, hänen Poikansa veri puhdistaa meitä kaikesta synnistä.


      • importanttoremember
        Kristuksesta kirjoitti:

        Jumalan valtakunta armovaltakuntana on täällä maan päällä olevat uskovaiset. Uskosta osattoman tarvitsee löytää näitä uskovaisia, joilla on käytössään päästön avaimet. Kristuksen käskyläisinä heille on velvollisuus saarnata evankeliumi eli kaikkien syntien anteeksiantamus Kristuksen ansion tähden hänen nimessään ja veressään. Kun uskovainen käyttää päästön avaimia Pyhässä Hengessä, niin se, joka saa armon uskoa evankeliumin, hän saa sen, mitä evankeliumissa luvataan, Silloin hän pääsee sisälle Jumalan valtakuntaan, joka on Jumalan elävä seurakunta ja joka on Kristuksen ruumis. Silloin hän on Kristuksessa ja osallinen Kristuksen vanhurskaudesta. (ks. 1. Kor. 1:30). Epäuskossa Jumalan valtakunnan ulkopuolella hän oli vielä Kristuksen ulkopuolella eikä siis Kristuksen ruumiin jäsen, vaikka olisikin joskus kastettu.

        On hyvä muistaa millainen Jumalan valtakunta on.
        Matt.13:
        47 Vielä taivasten valtakunta on nuotan kaltainen, joka heitettiin mereen ja kokosi kaikkinaisia kaloja.
        48 Ja kun se tuli täyteen, vetivät he sen rannalle, istuutuivat ja kokosivat hyvät astioihin, mutta kelvottomat he viskasivat pois.
        49 Näin on käyvä maailman lopussa; enkelit lähtevät ja erottavat pahat vanhurskaista


      • vl-ruumiinosa
        importanttoremember kirjoitti:

        On hyvä muistaa millainen Jumalan valtakunta on.
        Matt.13:
        47 Vielä taivasten valtakunta on nuotan kaltainen, joka heitettiin mereen ja kokosi kaikkinaisia kaloja.
        48 Ja kun se tuli täyteen, vetivät he sen rannalle, istuutuivat ja kokosivat hyvät astioihin, mutta kelvottomat he viskasivat pois.
        49 Näin on käyvä maailman lopussa; enkelit lähtevät ja erottavat pahat vanhurskaista

        Nuotalla kuvataan tuossa Jumalan valtakunnan ulkonaista ilmentymää, nimittäin Kristuksen ainoaa oikeaa ulkonaista seurakuntaa, jota kutsutaan nykyään vanhoillislestadiolaisuudeksi. Vanhoillislestadiolaisuudessa eli tuossa nuotassa, eli Jumalan valtakunnan ulkonaisessa ilmentymässä on myös hengellisesti kuolleita ihmisiä. Aivan kuten Kristuksen lammashuoneessakin on niitä tappajia ja varastajia, jotka ovat tulleet ikkunan kautta sisälle, eikä Oven eli Kristuksen kautta.

        Mutta sisällisessä Jumalan valtakunnassa ei ole yhtään hengellisesti kuollutta, eikä yhtään saastaista. Sillä se on se tie, jota ei yksikään saastainen vaella. Sisällisessä Jumalan valtakunnassa on myös niitä, joita ei näy ulkonaisessa Jumalan valtakunnassa, nimittäin kaikki pienet lapset ja riittävän kehitysvammaiset ja ne uskovaiset, jotka ovat netin kautta ottaneet synninpäästön vastaan, mutta ovat meren saarella ilman pääsyä Suomeen tapaamaan muita uskovaisia ja ilman puhelinta etteivät voi soittaakaan ja eivät osaa käyttää sähköpostia vaikka on nettiyhteys, ja muut vastaavassa tilanteessa olevat elävässä uskossa olevat ihmiset.

        Ulkonainen Jumalan valtakunta on kuin se pelto, johon vihollinen on kasvattanut rikkaviljaa, ja johon siat ja muutkin eläimet ovat paskantaneet ja niitä kärsällänsä kääntäneet. Mutta sisällinen Jumalan valtakunta on se tuohon paskaiseen ja pedofilialla ja muulla siansonnalla saastutettuun PELTOON KÄTKETTY AARRE, joka on se kynttilänjalka, joka on kokonaan kullasta, sillä myöskään uskovaisten vanhat osat eli lihat eivät kuulu tuohon sisälliseen Jumalan valtakuntaan, vaan ainoastaan heidän sisälliset ihmiset eli henkisielut (=Kristus minussa kirkkauden toivo=itse Kristus).

        Mutta kun se Naeman syyrialainen löysi tuon aarteen, niin se otti sen mullankin mukaansa, eli otti yhteyttä myös siihen ulkonaiseen seurakuntaan, siihen multaiseen ja sontaiseen peltoon. Mies joka sen aarteen eli sisällisen Jumalan valtakunnan löytää, ostaa siis sen koko pellon, sillä he tarvitsevat aikuisina ei-kehitysvammaisina myös ulkonaista seurakuntayhteyttä, sillä siellä he saavat uskolleen vahvistusta synninpäästöstä ja Jumalan sanan saarnasta ja ripittäytymisestä, että he sitten parannuksen armon saatuaan myös säilyisivät uskomassa. Ja ulkonainen seurakuntayhteys Kristuksen ainoaan oikeaan ulkonaiseen seurakuntaan on myös osa uskon tunnustamista.

        Luuk. 10:16
        Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.


      • Tetsf

        99,99 % maailman väestöstä ei näköjään koskaan saa kuulla oikeasta "Jumalan valtakunnasta" - siis Suomen lestahellareiden lahkosta. Onko SRK-hellareiden evankelioimis-tehossa toivomisen varaa?


      • evankelioimisteho

        Hellarit ovat näkyvästi esillä tuomassa valheen henkeään esille. Jumala Pyhän Henkensä kautta ilmoittaa sanansa sinne, missä on vastaanottavaisia sieluja.


      • uskonperusteetkohukassa
        vl-ruumiinosa kirjoitti:

        Nuotalla kuvataan tuossa Jumalan valtakunnan ulkonaista ilmentymää, nimittäin Kristuksen ainoaa oikeaa ulkonaista seurakuntaa, jota kutsutaan nykyään vanhoillislestadiolaisuudeksi. Vanhoillislestadiolaisuudessa eli tuossa nuotassa, eli Jumalan valtakunnan ulkonaisessa ilmentymässä on myös hengellisesti kuolleita ihmisiä. Aivan kuten Kristuksen lammashuoneessakin on niitä tappajia ja varastajia, jotka ovat tulleet ikkunan kautta sisälle, eikä Oven eli Kristuksen kautta.

        Mutta sisällisessä Jumalan valtakunnassa ei ole yhtään hengellisesti kuollutta, eikä yhtään saastaista. Sillä se on se tie, jota ei yksikään saastainen vaella. Sisällisessä Jumalan valtakunnassa on myös niitä, joita ei näy ulkonaisessa Jumalan valtakunnassa, nimittäin kaikki pienet lapset ja riittävän kehitysvammaiset ja ne uskovaiset, jotka ovat netin kautta ottaneet synninpäästön vastaan, mutta ovat meren saarella ilman pääsyä Suomeen tapaamaan muita uskovaisia ja ilman puhelinta etteivät voi soittaakaan ja eivät osaa käyttää sähköpostia vaikka on nettiyhteys, ja muut vastaavassa tilanteessa olevat elävässä uskossa olevat ihmiset.

        Ulkonainen Jumalan valtakunta on kuin se pelto, johon vihollinen on kasvattanut rikkaviljaa, ja johon siat ja muutkin eläimet ovat paskantaneet ja niitä kärsällänsä kääntäneet. Mutta sisällinen Jumalan valtakunta on se tuohon paskaiseen ja pedofilialla ja muulla siansonnalla saastutettuun PELTOON KÄTKETTY AARRE, joka on se kynttilänjalka, joka on kokonaan kullasta, sillä myöskään uskovaisten vanhat osat eli lihat eivät kuulu tuohon sisälliseen Jumalan valtakuntaan, vaan ainoastaan heidän sisälliset ihmiset eli henkisielut (=Kristus minussa kirkkauden toivo=itse Kristus).

        Mutta kun se Naeman syyrialainen löysi tuon aarteen, niin se otti sen mullankin mukaansa, eli otti yhteyttä myös siihen ulkonaiseen seurakuntaan, siihen multaiseen ja sontaiseen peltoon. Mies joka sen aarteen eli sisällisen Jumalan valtakunnan löytää, ostaa siis sen koko pellon, sillä he tarvitsevat aikuisina ei-kehitysvammaisina myös ulkonaista seurakuntayhteyttä, sillä siellä he saavat uskolleen vahvistusta synninpäästöstä ja Jumalan sanan saarnasta ja ripittäytymisestä, että he sitten parannuksen armon saatuaan myös säilyisivät uskomassa. Ja ulkonainen seurakuntayhteys Kristuksen ainoaan oikeaan ulkonaiseen seurakuntaan on myös osa uskon tunnustamista.

        Luuk. 10:16
        Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.

        Ajatteletko Vl-ruumiinosa olevasi osa Kristusta? Ymmärrätkö eron Kristuksen ja Kristuksen ruumiin (=seurakunnan) välillä?


      • uskonperusteetkohukassa
        vl-ruumiinosa kirjoitti:

        Nuotalla kuvataan tuossa Jumalan valtakunnan ulkonaista ilmentymää, nimittäin Kristuksen ainoaa oikeaa ulkonaista seurakuntaa, jota kutsutaan nykyään vanhoillislestadiolaisuudeksi. Vanhoillislestadiolaisuudessa eli tuossa nuotassa, eli Jumalan valtakunnan ulkonaisessa ilmentymässä on myös hengellisesti kuolleita ihmisiä. Aivan kuten Kristuksen lammashuoneessakin on niitä tappajia ja varastajia, jotka ovat tulleet ikkunan kautta sisälle, eikä Oven eli Kristuksen kautta.

        Mutta sisällisessä Jumalan valtakunnassa ei ole yhtään hengellisesti kuollutta, eikä yhtään saastaista. Sillä se on se tie, jota ei yksikään saastainen vaella. Sisällisessä Jumalan valtakunnassa on myös niitä, joita ei näy ulkonaisessa Jumalan valtakunnassa, nimittäin kaikki pienet lapset ja riittävän kehitysvammaiset ja ne uskovaiset, jotka ovat netin kautta ottaneet synninpäästön vastaan, mutta ovat meren saarella ilman pääsyä Suomeen tapaamaan muita uskovaisia ja ilman puhelinta etteivät voi soittaakaan ja eivät osaa käyttää sähköpostia vaikka on nettiyhteys, ja muut vastaavassa tilanteessa olevat elävässä uskossa olevat ihmiset.

        Ulkonainen Jumalan valtakunta on kuin se pelto, johon vihollinen on kasvattanut rikkaviljaa, ja johon siat ja muutkin eläimet ovat paskantaneet ja niitä kärsällänsä kääntäneet. Mutta sisällinen Jumalan valtakunta on se tuohon paskaiseen ja pedofilialla ja muulla siansonnalla saastutettuun PELTOON KÄTKETTY AARRE, joka on se kynttilänjalka, joka on kokonaan kullasta, sillä myöskään uskovaisten vanhat osat eli lihat eivät kuulu tuohon sisälliseen Jumalan valtakuntaan, vaan ainoastaan heidän sisälliset ihmiset eli henkisielut (=Kristus minussa kirkkauden toivo=itse Kristus).

        Mutta kun se Naeman syyrialainen löysi tuon aarteen, niin se otti sen mullankin mukaansa, eli otti yhteyttä myös siihen ulkonaiseen seurakuntaan, siihen multaiseen ja sontaiseen peltoon. Mies joka sen aarteen eli sisällisen Jumalan valtakunnan löytää, ostaa siis sen koko pellon, sillä he tarvitsevat aikuisina ei-kehitysvammaisina myös ulkonaista seurakuntayhteyttä, sillä siellä he saavat uskolleen vahvistusta synninpäästöstä ja Jumalan sanan saarnasta ja ripittäytymisestä, että he sitten parannuksen armon saatuaan myös säilyisivät uskomassa. Ja ulkonainen seurakuntayhteys Kristuksen ainoaan oikeaan ulkonaiseen seurakuntaan on myös osa uskon tunnustamista.

        Luuk. 10:16
        Joka teitä kuulee, se minua kuulee, ja joka teidät katsoo ylön, se katsoo ylön minun; mutta joka minun katsoo ylön, hän katsoo ylön sen, joka minun lähetti.

        Tämän kanssa samanlaista harhaoppia on aiemmin esiintynyt VL-foorumilla. Voi esiintyä vieläkin, ellei terveellinen oppi ole saanut tulla tilalle.


    • julius64

      "" Kun uskovainen käyttää päästön avaimia Pyhässä Hengessä, niin se, joka saa armon uskoa evankeliumin, hän saa sen, mitä evankeliumissa luvataan, Silloin hän pääsee sisälle Jumalan valtakuntaan, joka on Jumalan elävä seurakunta ja joka on Kristuksen ruumis. Silloin hän on Kristuksessa ja osallinen Kristuksen vanhurskaudesta. ""

      Eli ihminen on täten pelastunut. Entäs, kun tuntuu, että on myös toinen keino pelastua ja vieläpä ilman uskovaisen päästön avaimia. Ainakin Raamattu näin vakuuttaa:

      Room. 10:9
      Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;

    • Luehan_lissääRM

      Kuulehan sie---- julius64 ----
      Luehan etteenpäin sitä room.kirjeen kohtaa, siehän jätit sen kesken, aivanko tarkotuksella ??
      Paavali nimittäin jatkaa tuossa em. paikassa, miten se usko saadaan :
      Room.10:
      4 Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
      15 Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
      16 Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
      17 Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.

      Luther kääntääpi tuon viimeisen jakeen alkukielen mukaisesti: Usko tulee SAARNASTA.

      • opetellaanlukemaan

        Hyvä pointti. Palstalla usein vedetään johtopäätöksiä tietystä opetuksen kokonaisuudesta
        yksittäisen kohdan mukaan omien näkemysten tueksi.


      • hhggtyu

        Nyt kyllä kirjoitat vain uskosta ja uskon saamisesta, kun julius64 vetoaa siihen että, kun on usko jo saatu, niin silloin ei tarvitse syntien anteeksisaamisessa ketään vl:ää, samoin kuin ei uskon saamisessakaan, koska elävää Jumalan sanaa saat kuulla Raamatusta ja monien uskovien saarnojen kautta.


    • kkkku

      ”Luther kääntääpi tuon viimeisen jakeen alkukielen mukaisesti: Usko tulee SAARNASTA.”
      Room. 10:9 ”Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;”
      Lainasin teidän teksteistänne kaksi kohtaa. Tämä Roomalaiskirjeen kohta on hyvin suosittu vapaitten suuntien uskovien keskuudessa. Kun, taasen vanhoillislestadiolaiset korostavat uskon syntymistä ainoastaan saarnan kautta.
      Miten siis on, miten usko syntyy? Oikeaa uskoa ei voi syntyä ilman tietoa, eli tulee tietää mitä evankeliumi on, jotta sen voisi uskoa! Siis saarna, eli tieto Jeesuksen lunastustyöstä on tärkeä, että voisimme uskoa. Kuten Paavali kirjoittaa: ”Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;”
      Olen kirjoittanut uskosta ja saarnavirasta ja laitan linkin. Hys hys oli taltioinut monta kirjoitustani Hakomajaan, laitan linkin, jos joku haluaa niitä tutkia. En jatka täällä kirjoittelua, näin olen ajatellut.
      http://hakomaja.net/keskustelu/lainatut-ja-turvapaikka-/394-sideavaimista

    • tekolatu

      Konservatiivit vl ei älyä erota ennen kuin kuolema korjaa, he ovat johtokunnissa, vanhoolliset ja jeesukseen ei uskota vaan SRK Saara "äiteeseen".

      He ovat niitä hoitokokousjulmureita, joille taivaspaikka ei aukea, Heikki Saaren heimolaisia,
      jonka tuonpuoleista ei tiedetä, oliko henkinensä jäi orjansa peitoksi maanpäälisessä hel.vetissä.....

    • HoitotakuuBySRK

      Onko minulla terveet opit?

      E. P. (pappi)

    • ei.menny.oikein

      Vieläkin palailen tuohon viimekeväiseen rauhanyhdistyksen järjestämään idioottimaiseen näytelmään. Ei voi muuta todeta, että kyllä on todella TÖRKEÄÄ JA SAIRASTA touhua rauhanyhdistykseltä tuo Palolan erottaminen! Vieläkään minulle ei ole selvinnyt, kuka siellä Jyväskylän rauhanyhdistyksellä lienee ollutkaan se päähihhuli joka erotti arvostetun kirkkoherra Palolan?

    • 44x77

      Kyllä se huijari tiedetään, mutta sillä on tavattoman vahva kannatus Siionissamme. Onneksi vastapainoisia ääniä on paljon varsinkin naisten keskuudessa.

    • Tämähän_on

      pitkä ketju ja varmaan monella tavalla hauska ja hyödyllinenkin, vaikka en sitä jaksanutkaan lukea. Oletettavasti ketjussa seikkailivat sekä Jumalan lapset että omavanhurskaat fariseukset.

      En muista koskaan käyneeni Jyväskylä-nimisellä paikkakunnalla enkä edes tiedä, missä päin maata tuollainen paikkakunta mahtaa sijaita.

      Luultavasti siellä Jyväskylän rauhanyhdistykselläkin on semmoisia vaatimattomasti pukeutuneita takapenkin mummoja ja seassa pappojakin, joille kaikkivaltias Jumala o käsittämättömässä viisaudessaan ja suuressa armossaan suonut henkien erottamisen lahjan. Kuulkaatten siis heitä. Jumalan Henki näet elää käyhissä ihmissydämissä, niitten tykänä, jotka eivät mitään ole.

    • Tuomas_Palolasta

      ei pitkään aikaan ole kuulunut mitään. Välillä kuultiin se, että hänen vaimonsakin - entinen uskovainen - on ottanut pappisvihkimyksen. Epäuskoiset vaipuvat unhoon. Niin Tuomas kuin nyt Joonakin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe