Psykiatrinen leima (stigma)

stigmatutkija

Mitä kokemuksia teillä on siitä, miten psykiatria on mustamaalannut elämäänne?

93

1518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mm.ex-hullu

      Oletko mahdollisesti joku paanoidinen, joka on sitä mieltä,että psykiatrit ovat syypäitä kaikkeen pahaan elämässäsi ja että oikeastaan on sykiatrie syytä, ett mielisairauksia on maailmassa. Yrität nyt saada aseita ihmisten viesteistä. VAROITAN KETÄÄN VASTAMASTA SINULLE. En ole psykiatriJoku kunnn tutkija voisi tutkia, miten mielenterveyshäiriöihin suhtaudutaan, jne.

      • geoiwhä

        Ilman psykiatriaa mielisairauksia ei olisi olemassa, ainoastaan ihmiskokemuksia.


      • perusteluja

    • Vastasin_silti

      Esim. siten kuinka minun psykiatrini sanoi minulle kun kerroin hänelle että aion kertoa hänen tekemisistään AVI:lle."SINUN sanomisilla ei ole mitään painoarvoa."
      Eli psykiatrin viesti oli ilmeisesti että millään mitä mt-ongelmainen sanoo ei ole uskottavuutta.
      Olen myös huomannut halveksuvan kohtelun kaupoissa ja virastoissa jos tietävät että tuossa on tyyppi joka menee eteenpäin hieman eri aaltopituuksilla kuin tavikset.

    • gs_opetuslapset_oppii

      Mainesota onkin yksi gang stalking -ilmiön keskeisistä asioista. Mitä enemmän uhrille saadaan negatiivista mielenterveysongelmaisen leimaa niin sitä helpompi häntä vastaan on jatkaa vainoa erilaisin menetelmin.

      • nyt_olen_gs_target

        Joo,mutta ei psykiatria ole mustamaalannut teitä, siis sellainen lääketieteen erikoisala. Ihmisten ennakkoluuloisuudesta on kyse ja jatkuvasta kilpailusta, että minä olen parempi kuin muut. -En minäkään psykiatreista tykkää, on ihan omia kokemuksia siitä, miten lyötyä on lyöty, mutta ei se minua ole stigmatisoinut. Olen muuten se, joka ekassa vastauksessa varotteli. Varottelen vieläkin.Sivumennen sanoen vielä, olen kannellut Potilasvahinkokeskukseen. Piti melkein 1,5 v. odottaa päätöstä. Hoitovirhe myönnettiin, mutta ei seurauksia. Nyt on paperit siellä vakuutuspuolella. Olen odottanut päätöstä 8 kk.OLen pitänyt vuoden verram hirveää meteliä tapauksestani. "Kaikki" psykiatrit ja neurologit ovat suuttuneita. Syytän hoitovirheestä.Ei heidän vikansa ole se,että olen leimaantunut.


      • syysiissiinäkinmun

        No minä tykkään psykiatreista! Ei paha. Vaan sattui niin, että kävin kerran yhdellä. Seuraavana maanantaina oli uusi käynti. No menin, sain kuulla, että päälääkäri oli potkaissut tyhjää perjantaina.
        Sain kuulla, että tyyppi oli kitaissut lääkkeitä naamaansa ja tappanut itsensä. Jäin miettimään, että hän ainakin oivalsi, kuinka paha ja toivoton olin. Hyvä psykiatria! Onneksi ehti kirjoittaa mulle eläkepäätöksen, viimeisensä..... aika paha kyllä olen....


      • 200000

        Missä kaupungissa tämä tapahtui?


      • dsfa
        nyt_olen_gs_target kirjoitti:

        Joo,mutta ei psykiatria ole mustamaalannut teitä, siis sellainen lääketieteen erikoisala. Ihmisten ennakkoluuloisuudesta on kyse ja jatkuvasta kilpailusta, että minä olen parempi kuin muut. -En minäkään psykiatreista tykkää, on ihan omia kokemuksia siitä, miten lyötyä on lyöty, mutta ei se minua ole stigmatisoinut. Olen muuten se, joka ekassa vastauksessa varotteli. Varottelen vieläkin.Sivumennen sanoen vielä, olen kannellut Potilasvahinkokeskukseen. Piti melkein 1,5 v. odottaa päätöstä. Hoitovirhe myönnettiin, mutta ei seurauksia. Nyt on paperit siellä vakuutuspuolella. Olen odottanut päätöstä 8 kk.OLen pitänyt vuoden verram hirveää meteliä tapauksestani. "Kaikki" psykiatrit ja neurologit ovat suuttuneita. Syytän hoitovirheestä.Ei heidän vikansa ole se,että olen leimaantunut.

        Psykiatria on lääketieteen erikoisala vain muodollisesti. Esimerkiksi Kööpenhaminan yliopiston kliinisen tutkimuksen ja suunnitelun professori Peter Cotzshe on sanonut, että psykiatrisilla diagnooseilla ei ole mitään tekemistä tieteen kanssa. Ne ovat pelkkiä oirekuvauksia, joilta puuttuu validiteetti. Hän on myös kritisoinut psykiatrisisa diagnooseja, koska ne stigmatisoivat ihmisiä lman mitään tieteellistä perustetta. Tämän ymmärtää jokainen vähänkään tieteestä yhtään mitään ymmärtävä. Joillekin vajakeille se ei vain mene päähän, jos joku suuri ja mahtava auktoriteetti ei sitä heille kerro. Psykiatria voi olla jonkinlainen soveltava yhteiskuntatiede, jossa sairaudetkin ovat sosiaalisia konstruktioita ilman mitään lääketieteellisiä diagnooskriteerejä, mutta lääketieteellinen ala se ei ole.


      • suuriälyvapauttaa

        Kiinnostaisi tietää, mikä on antanut aikoinaan sysäyksen psykiatria-nimselle tieteelle, joka itseasiassa ei lainkaan ole tiedettä, vaan jonkinlaista filosofointia ihmisten ajattelu ja toimintatavoista. Kyseinen filosofia on päättänyt selvittää ihmisen ajattelun ytimen ja sen, millainen ajattelu on tervettä j millainen taasen sairasta. Sanaa sairaus psykiatria on saanut luvan käyttää, koska se on tungettu lääketieteen erikoisalaksi ja lääkärithän hoitavat asiakkaitaan vain ja ainoastaan lääkkeillä.

        Se epäloogisuus asiassa kuitenkin on, ettei psykiatria anna käyttää minkäänlaisia lääketieteellisiä tutkimuksia, vaan psykiatrit määräävät lääkkeitä, vieläpä sellaista lääkekemiaa, jolla on todella vakavia haittavaikutuksia, jopa kuolemaan johtavia äkkikuolemia.

        Ainoa funktio lääkkeiden määräämiseen on vailla tutkittua diagnoosia kerätä suuret rahasummat omiin taskuihinsa ja olla hyödyksi ei potilaille vaan lääketehtaille.

        Milloin mahtaa koittaa se vuosisata, jolloin suuri äly esittää julki psykiatrian toimimattomuuden.


    • fiktioleimat
      • tekniikkajatiedeok

        Psykiatria ei käytä hyväkseen mitään uutta tekniikkaa eikä tutkimusmenetelmiä, mitään pään kuvantamisia eikä laboratoriokokeita psykiatrian alalla ei tehdä. Sitä voi hyvin vaan arvailla, että miksi näin on!!!!!!!
        Miettikää ihmiset kaksi kertaa ennen kuin astutte psykiatrin ovesta sisälle. Te ette sa sieltä mitään apua, mutta saatte reseptille kirjoitetun uusimman ihmelääkkeen, jota psykiatri ylistää teille. Tuo uusin ihmelääke maksaa paljon ja on plaseboa,....saatte vain ja ainoastaan kärsiä vakava-asteisista haitoista.


    • Projektionismionismi

      Jumala on suuri ja päättää ihmiskuntain kohtaloista. Olemme vain pelinappuloita prosessissa, joka ei ole hallussamme.

    • Pahuusitse

      Psykiatria on vallan symboli. Pahuuden valtakunta. Pahan henkseli.

      • nyrkkipuhuupsykillå

        Juuri näin. Turun Kupittaa tämän meille jälleen muistutti. Vieläkö menette Kupittaalle,tai no jos rakastatte nyrkkiä niin sitten.


    • Sairas_ja_normaali

      No ei mitenkään leimannut, tietenkään. Psykiatreja käytetään silloin kun niitä tarvitaan, mutta ei siitä hölistä ympäristölle. En minä hammaslääkärikäynneistänikään kerro, mitä se muille kuuluu tai ketä se kiinnostaa.

    • kukin_tyylillään

      Tämän keskustelun aloittajalle:näköjään sitä saat mitä olet tilannut.

    • parempaan_päin

      Yritän vielä selventää. Joskus aikoinaan ihmisten vitsauksena oli keuhkotuberkuloosi. Sitä ei osattu hoitaa.Niihin aikoihin tubiin sairastuminen oli häpeällistä. Ei sekään keuhkolääkäreiden syytä ollut. -Kun oli lapsi, syöpää ei juurikaan pystytty hoitamaan.Syitäkään ei tiedetty. Pelättiin, jopa, että se voi tarttua. Ihmiset häpesivät syöpäsairauttaan. Heidät leimattiin. Eikä sekään ollut syöpälääkäreiden syytä. Vielä työssä ollessani kehitysvammaisia hävettiin. Heidät piilotettiin jonnekin navetan nurkkaan. Sieltä sitten etsiskeltiin laitoksiin hoitoon. Ei enää laitoksia. Ja nythän sitä menevät euroviisuihinkin. Toivottavasti mielenterveyskuntoutujien vuoro on seuraavaksi.

      • Matala_profiili

        Mielenterveysongelmaisissa on erittäin paljon muitakin kuin eläkkeellä olevia kuntoutujia. Kuntoutujia kyllä hyysätään, heille on kaikenlaista yhteistoimintaa päiväsaikaan. Työssäkäyville ei ole mitään vertaistukiryhmiä tai vastaavia.

        Mielenterveyspotilaan leima on pahalta kuulostava, mutta tarviiko siitä niin kauheasti huudella, että hei, mutta on ne ja ne diagnoosit? Tiestysti jos haluaa säälipisteitä tai tasoitusta, mutta ainakin minulla on periaatteena olla työssä ihan kuin muutkin ja ottaa vastaan normaalit vaatimukset.


    • PsychDx

      Oheiselta sivustolta pääsee lukemaan miten psykiatriset "diagnoosit" eli oikeammin leimat voivat pilata ihmisen elämän niin, että lopputuloksena leimatut ovat päätyneet jopa itsemurhaan.

      Ending Harm from Psychiatric Diagnosis
      http://psychdiagnosis.weebly.com/

      "The Harm Suffered by Many because of a Psychiatric Diagnosis is a Well-Kept Secret
      This website is not supported by any funding, and is totally independent of all groups and organizations.

      Copyright © 2011-2014 by Paula J. Caplan. All rights reserved.

      Caplan not connected with Scientology, as explained in this Letter to the Editor.

      People — even many psychotherapists — often assume that psychiatric diagnosis is a science. The fact is, however, that very little solid science goes into the creation of categories of psychiatric diagnosis or the application of them to patients. (For more about this, click on Further Reading button below) And when science is absent, every conceivable kind of bias can enter in to decisions about who is diagnosed as mentally ill and which label they are given.

      The impetus for this website is the project of issuing a public call for Congressional hearings about psychiatric diagnosis. Since psychiatric diagnosis is unregulated, since many people are harmed because of getting a diagnosis, and since the extent of harm needs to be documented and ways to minimize such harm need to be found and implemented, Congressional hearings are one of six important steps that can be taken to reduce the harm. Hearings would put psychiatric diagnosis in the public eye and on the national agenda.

      The concerns about psychiatric diagnosis apply not only to those diagnostic labels found in any official diagnostic manual but also to other diagnoses, since the latter are constantly being invented and used."

      Osiosta 'Stories of Harm'
      http://psychdiagnosis.weebly.com/stories-of-harm.html

      "Mike Hlebechuk (see his full story on www.mindfreedom.org)
      [Mike had a happy childhood and was a high achiever. But after his father suddenly became verbally abusive and (after discovering that Mike had smoked marijuana,) repeatedly hit him, Mike became depressed, extremely anxious, and frightened. Without dealing with what had happened in Mike’s life that was connected with his anguish, a psychiatrist labeled him “Schizophrenic,” and he was hospitalized. When told about his father’s hitting him, the psychiatrist said he would have done the same if his son had smoked pot. As a result, Mike says, he] began to internalize the diagnosis and see myself not as Mike Hlebechuk, a human being, but rather as a paranoid schizophrenic. My belief in self was diminished to the point of thinking that I was worthless. I was the illness, and I was an illness to whoever was around me."

      • OdottavanAikaOnPitkä

        Olen ollut skitson papereilla jo yli 20 v. ja aika usein on käynyt itsemurhan vaihtoehto mielessäni juuri stigman vuoksi. Mutta vuosien mittaan olen muuttunut optimistiseksi, koska saattaa olla, että koko diagnoosini aihe selviääkin aiheettomaksi, kunhan saan asiat selviksi ja sen mukaan pitäisi diagnoosini kumota jos olen oikeassa epäilyissäni. Enkä ala sitten kinaamaan joidenkin idioottien kanssa siitä, että ovatko nykyise ajatukseni oireita sairaudesta, sillä merkkejä tietystä totuudesta on varmaankin lähemmäs 100 kpl. Mutta tosiaan itsetuhoiset ajatukset ovat pääosin johtuneet juuri stigmasta ja muutaman kerran on lääke aiheuttanut helvetillistä tuskaa ( jonka jopa hoitotaho myönsi mahdolliseksi ). Sanoisin, että diagnoosin aiheuttama stigma elämän pysähtymisineen on pääsyy esim. skitsojen itsemurhiin eikä sairaus tietenkään aiheuta masennusta, vaan epätoivo kumpua syntyneestä tilanteesta johon itse hoito diagnoosineen on syyllinen ja siis diagnoosi on syyllinen itsemurhiin.


    • PsychDx

      Paula J. Caplan and the “DSM 9” call upon the APA to stop the harm of psychiatric diagnosis
      http://www.mindfreedom.org/DSM9

      "Paula J. Caplan, dissident psychologist and human rights activist, is working with a group of psychiatric survivors and allies to officially call upon the American Psychiatric Association [APA] to stop the harm that often results from psychiatric diagnosis."

      Eiköhän tässä ole näin alkuunsa luettavaa psykiatrisen "diagnosoinnin" aiheuttamasta tuskasta ja kärsimyksestä kaikille aiheeseen aikaisemmin tutustumattomille.

      • samaa_mieltä_nyt

        Joo, nyt meni hidasälyisellekin perille. Minä kun olen jo eläkkeellä, diagnooseilla ei ole niin väliä.Ajattelin lähinnä muiden ihmisten suhtautumista: ei meidän naapuriin asumaan, jne.Ja kun itse olen ollut vuosia g-s -target oikein organisoidusti ja g-s:n avulla on yritetty leimata hulluksi, niin onhan sitä jatkuvasti pitänyt todistella, että en ole. (Psykiatrin aikanaan tekemällä väärällä dg:llä ei ole niinkään ollut väliä. -Joo,anteeksi hirveesti, luulin ensin,että on kyse suuttuneen potilaan projektioista. Mutta jos väärinymmärrykseläni sain PsychDx:n kirjoittamaan tälle palstalle, niin sehän oli vain hyvä juttu.


    • lällislää

      Sillä tavalla se on muuttanut elämääni että pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle. :)

      • eläke_on_tappio

        Jouduit on oikea termi.


      • PsychDx
        eläke_on_tappio kirjoitti:

        Jouduit on oikea termi.

        Kyllähän jotkut ovat tyytyväisiä siihen, että päätyvät työkyvyttömyyseläkkeelle. Jotkut 'joutuvat', jotkut 'pääsevät'. Hieman yleistäen voitanee arvioida, että he jotka tuntevat menettäneensä toimintakykynsä ja elämänlaatunsa psykiatrisen käsittelyn seurauksena kokevat joutuneensa eläkkeelle kun taas he, jotka eivät koe työkyvyn alentumaan tai muita vaurioita haitallisina (ainakaan sillä hetkellä), kokevat, että ovat 'päässeet' eläkkeelle. Työkyvyttömyyspapereita varten tarvitaan joku leima, joka paperiin kirjoitetaan. Meitä on moneksi.


      • anarkistimies
        eläke_on_tappio kirjoitti:

        Jouduit on oikea termi.

        Kyllä se eläke parempi on kuin virallinen työ.
        Menetät kallisarvoista vapaa-aikaasi, eli et nauti elämästä, sulla ei ole elämää kun
        räävit töissä.
        Moni on siitä menetyksestä valmis maksamaan sen joka tippuu tuloista mutta pimeästi saa senkin osan takaisin. Keinoja riittää.

        Ne jotka sekoaa kun työt loppuu, eivät osaa sopeutua normaaliin vapaaseen elämään jossa tulisi nauttia elämästä.
        Ja siitä vielä maksetaankin.


      • kokemusta_on
        anarkistimies kirjoitti:

        Kyllä se eläke parempi on kuin virallinen työ.
        Menetät kallisarvoista vapaa-aikaasi, eli et nauti elämästä, sulla ei ole elämää kun
        räävit töissä.
        Moni on siitä menetyksestä valmis maksamaan sen joka tippuu tuloista mutta pimeästi saa senkin osan takaisin. Keinoja riittää.

        Ne jotka sekoaa kun työt loppuu, eivät osaa sopeutua normaaliin vapaaseen elämään jossa tulisi nauttia elämästä.
        Ja siitä vielä maksetaankin.

        Työ voi olla elämän paras osa ja pitää ihmisen terveenä.

        Jos joutuu työttömäksi, niin etsitään uusi työ eikä odoteta, että joku tulee ja tarjoaa.


      • Mikäontilanteesi
        PsychDx kirjoitti:

        Kyllähän jotkut ovat tyytyväisiä siihen, että päätyvät työkyvyttömyyseläkkeelle. Jotkut 'joutuvat', jotkut 'pääsevät'. Hieman yleistäen voitanee arvioida, että he jotka tuntevat menettäneensä toimintakykynsä ja elämänlaatunsa psykiatrisen käsittelyn seurauksena kokevat joutuneensa eläkkeelle kun taas he, jotka eivät koe työkyvyn alentumaan tai muita vaurioita haitallisina (ainakaan sillä hetkellä), kokevat, että ovat 'päässeet' eläkkeelle. Työkyvyttömyyspapereita varten tarvitaan joku leima, joka paperiin kirjoitetaan. Meitä on moneksi.

        Monet eivät saa hoitoa ja jäävät ilman etuja. Pitäisi kuitenkin saada apua


    • kokonaiskuvaa_avaten

      Monet ihmiset (ja etenkin gangstalkkaajat) ovat kuin jonkin mielenterveyskiiman lumoissa ja etsivät heikkoja uhreikseen ties millä pienilläkin syillä. Niitä syitä jopa järjestetään. Herkässä oleva vainomielisyys sekä diagnoosijärjestelmä ja lääkitykset ajavat ihmisiä huonompaan kuntoon ja asemaan. Koko ajan menetetään työkyvyttömyyden, sairauslomien, lääkehaittojen, itsemurhien ja kaikkien muiden seurausten takia suomalaisia ihmisiä pois joukostanne. Tilalle tulee ihmisiä idästä ja lännestä, joilla on ihan omat verkostonsa. Sitä paitsi koko lysti maksetaan verorahoista tai on pois muusta kulutuksesta, joten taloudelliset tappiot valtiolle ovat käsittämättömän valtavat, vaikka hoitoalalla riittäisikin työpaikkoja.

      Kaikki muuttuu ympäriltänne.

    • EiköStigmaEikö

      Turha yrittää saada sairaus- tai henkivakuutuksia. Vastaus on mt-ongelman nojalla, EI.

      • kysyn.ainoastaan

        Mihin sinä sitä vakuutusta tarvitsisit?


      • Hoitoauttaa

        Oletko edes yrittänyt hakeutua hoitoon?


    • pokke

      en ole miettinyt ja itseäni ei hetkauta yhtään diagnoosini joita on useampi. en tosin huutele niitä kenellekkään. eläkkeelle tai kuntoutustuelle en ole päässyt vaikka tarvetta olisi ollut. näillä eväillä mennään

    • ihminen_on_mätö

      Tämmöisenä moniongelmaisena monin eri tavoin ja monien eri tahojen gangstalkkauksen kohteeksi joutuneena työkyvyttömyyseläkeläisenä, kerronpa yhden esimerkin, liekö millä tavalla sitten psykiatrian mustamaalauksen syitä ja seurauksia vai ihan vaan joidenkin vittumaisten ihmisten vittumaisuudesta kumpuavaa - taustalta löytyy varmaankin pahoja vanhoja ämmejä noista juonitteluista - välikätenä niillä yleensä aina toimii joku juoppo bulvaanina.
      Ihan viime vuosina ja varmaan tulevaisuudessakin tulee taas töllössä tms. pyörimään tätä kotimaista sarjaa, mihin minutkin on profiloitu nimeltä mainitsemattomien taustavoimien toimesta aika tarkasti melko lailla julkisesti häpäisevällä tavalla. Tässä sarjassa käytetään tästä sarjan henkilöstä lisänimitystä pöljä "herrax" - en mainitse nimeä tarkemmin, siinä käytettiin minun nimeäni. Lisäksi tämä sarjan henkilö profiloitiin tarkasti vastaamaan kaikilta osin minua, millaisessa ruokakunnassa asuu ja millaisessa asunnossa, käytän myös aika lailla saman tyylisiä vaatteita aina - myös ne oli tälle sarjan mukamas "kuvitteelliselle" hahmolle laitettu mielenterveysongelmia myöten ja työkyvyttömyyseläkettä. Sukulaisiltani tuli heti sarjaa nähtyään palautetta, että tuo oli varmaankin susta tehty.
      Tämä nykyään jokaiselta taloudelta perittävillä veroluonteisilla maksuilla toimivan yhtiön kustantama tuotos, ne osti sen loput osat ja lakkautti sitten tuon sarjan - mun puolesta oli jo aikakin. Siihen pesiytyi tuonkin tyylistä toimintaa paskomaan tuolla tavalla, en ole alkanut sen kummemmin selvittämään taustoja tuostakin paskasarjasta, kerron vaan että sitäkin yritettiin käyttää tuolla tavalla munkin julkiseen häpäisemiseen. En tiedä edes, täyttääkö tuon tyylinen tarkka profilointi jo jonkin tyylisen rikoksenkin rajat tuolla tavalla tehtynä - kyseessä kuitenkin suhteellisen pieni paikkakunta eikä mikään metropoli.
      Että semmoinen psykiatrian mustamaalaamiseen tällä tavalla liittyvä tositarina tällä kertaa - yksi monista omalta kohdaltani, voi olla että ei teitä muita ole tuolla tavalla profiloitu mihinkään tuollaiseen tuolla tavalla julkisesti häpäisevällä tavalla, mä joudun mun mielenterveyteni ja muidenkin ongelmien lisäksi vielä tuon kaltaisten paskaihmisten tuon tyylisen julkisen terrorisoinnin kohteeksi tuollakin tavalla, eikä tuo ole edes ainoa kerta.
      Musta on tehty myös ulkomaille paljon isompiin ohjelmiin vielä pidemmälle menevää irvintää, näitä nettilaitteita on käytetty urkkimisessa apuna ja sillä tavoin saadulla tiedolla on sitten laadittu ohjelmiin episodeja, edelleen tarkasti profiloituna koskemaan lähes ainoastaan minua.

    • DFZ
    • Jasiltäväliltä

      Jokin tarve asian suhteen on. Ihmisten tarpeet ovat erilaisia. Onko kyse tarpeiden teostakin? Joillekin riittiä enemmän, toisille taas vähemmän.

    • Hyvättyyppi.asiantuntija

      Kunnallistekniikka on kehittynyt merkittävästi. Joskus se on kiinni yhdestä hyvästä toimijasta.

      • KuningasKristofer

        Miten maa- ja vesioikeus on kehittynyt ?


    • Havantoinaaiheesta

      Jonkun on oltava esimerkkinä massoille, jotta tulosta syntyy. Suurin osa meistä on keskinkertaisuuksia. Arvostan asiantuntijoita. Toiset ovat kyvykkäämpiä ja ansaitsevat työnsä kautta paremman asemansa ja saavutetut edut.

    • Vaikeaymmärtää

      Nuori ystäväni,reilu parikymppinen sai hyvin pian skitsofrenia diagnoosin.Silloin,hänelle oli tapahtunut järkyttäviä asioita,joista kuka hyvänsä ihminen,olisi jollakin tavoin reagoinut...kuuluu ihmisyyteen.Miksi hänelle piti niin pian,asettaa noin rankka diagnoosi,eikö joku ns.lievempi,olisi aluksi riittänyt?Sairaslomaa,ja katsotaan tilannetta myöhemmin?Niin kyllä mielestäni,aika pahoin ja nopeasti stigmatisoidaan Etenkin vielä nuori ihminen,jolla koko elämä edessä on.En kyllä pysty hattua nostamaan,sairaanhoidon suuntaan.

      • helppo.ymmärtää

        Vastoinkäymisistä voi päästä yli, mutta diagnoosi ei poistu koskaan. Myös lääkehaitat voivat aiheuttaa pysyviä muutoksia.

        Psykiatrit ja psykiatrian alan ammattilaiset tekevät työtään kuitenkin rahasta ja he tarvitsevat asiakkaita.

        Helppo ymmärtää, vaikea hyväksyä.


      • 9996667666999
        helppo.ymmärtää kirjoitti:

        Vastoinkäymisistä voi päästä yli, mutta diagnoosi ei poistu koskaan. Myös lääkehaitat voivat aiheuttaa pysyviä muutoksia.

        Psykiatrit ja psykiatrian alan ammattilaiset tekevät työtään kuitenkin rahasta ja he tarvitsevat asiakkaita.

        Helppo ymmärtää, vaikea hyväksyä.

        Kerran saat asiakkaan ottamaan määrämäsi lääkkeen, asiakkuus on näin ollen taattu.

        Väliäkö sillä millaisia haittoja asiakas niistä saa

        Psykiatria pitää ehdottomasti saada loppumaan. Millä konstein lopetetaan tuo niin sanottu tiede???

        Maailma on psyykenlääkkeiden sairastuttamia ihmisiä täynnänsä.

        Herätkää ihmiset!!!!!Teidän rahojanne käytetään.


    • psykiatriaeitoimi

      Tutkimusten mukaan psykiatrisesti lääkityt potilaat olivat sairaampia seurantajakson jälkeen kuin potilaat jotka eivät saaneet lääkkeitä. Lisäksi koska hoidot eivät perustu lääketieteellisiin mittauksiin on lääkkeiden käyttö ja todennäköisyys niistä hyötymiseen täyttä arpapeliä. Lääkkeet ovat myös toimiessaan hyvin tehottomia ja lähellä placeboa.

      Olen kirjoittanut lisää psykiatrisen lääkehoidon järjettömyydestä tänne.

      https://nonpsychiatry.wordpress.com/2017/05/31/why-psychiatric-medications-dont-work/

    • 234234234

      Itseltäni se vei työn, terveyden ja loputkin itsetunnosta. Työterveys kaiveli vanhat paperit ja kirjoitti, että sopiva kunhan työ ei sisällä mitään psyykkistä stressiä. Ei sellaista työtä ole. Elämä itsessään aiheuttaa psyykkistä stressiä. Samat ihmiset jotka kiusasi koulussa saa nyt sitten kiusata ihan luvan kanssa.

      • sleyfi

        "Itseltäni se vei työn, terveyden ja loputkin itsetunnosta."
        Stigman tarkoitus on nöyryyttää, ja nöyryytys on henkistä väkivaltaa.
        https://www.sley.fi/noyryytys-kohmettaa-sielun/

        Olemme kohtalontovereita. Entiset koulukaverit (peruskoulusta ammatillisiin) ovat olleet stalkkereitani naapureiden lisäksi.


    • gruui

      Eihän ne niitä ilman lupaa saa kaivella, mikäli et ole todettu oikeustoimikelvottomaksi. Miten he siis pääsivät niihin käsiksi? Kaikkien tulisi oppia tästä että osaavat menetellä niin että välttävät mahdolliet hankaluudet.

      • 23423423423

        Ei annettu mahdollisuutta kieltäytyä työterveydessä. Olisi päättynyt työsuhde siihen. Nyt edes jaksoin pari kuukautta ja sain palkan ennenkuin kroppa ja varmaan järkikin antoi periksi sille stressille, että työterveys tulee ahdistelemaan ikuisesti vanhoilla asioilla (traumaa ja masennusta). Haukuttiin vielä kaupan päälle psykoottiseksi ym. Ja ei, omakannassa ei saa kaikkea piilotetuksi. Tekstit saa piiloon, mutta reseptit jotka eivät ole vanhentuneet näkyvät kaikille lääkäreille. Reseptit vanhenevat 2,5 vuodessa. Minun reseptit olisivat vanhenneet ensi syksynä...liian myöhäistä minulle...


      • YmmärräKenenAgentti

        Työterveyteen ei kannata kertoa itsestään mitään. Haavojaan voi käydä näyttämässä, jossa itseään leikkaa töitä tehdessään. Henkilökohtaisesti en luota työterveyteen ja miksi luottaisi kukaan muukaan. Sehän on työnantajan etujärjestelmä. Työterveys on työnantaja, ei potilaan tai työntekijän agentti. Järjestelmää voidaan käyttää työntekijää vastaan, kun tilanne katsotaan hyväksi.

        Käykää yksityisellä, jos haluatte säilyttää yksityisyytenne ja laittakaa kaikki estot päälle Kanta-järjestelmästä. Yksityinen ja julkinen terveystieto on yhdistetty nykyisellään, mikä on ruman valtion merkki. todella vaarallista vapauden ja yksityisyydensuojan kannalta. Valitettavasti tämä on tilanne ja huonommaksi vain menee. Yksityisyys tuhotaan myös vapaa-ajan puolella nyt pian voimaantulevan massatietoverkkovalvontalain avulla. Ai ai ai. Häpeän Suomen kehityssuuntaa. Stalinistit ovat pian kateellisia.


      • 23423423423

        Ei auta enää yksityiselle menokaan. Esim. mehiläisen tekstit menevät suoraan omaankantaan. Samoin on kaikissa isommissa yksityisissä lääkäriasemissa ja pienet tulevat ihan kohta mukaan.

        Kun sote uudistus astuu voimaan muutaman vuoden kuluttua niin kaikki tekstit kaikkialta näkyvät joka paikassa.

        Sitten ei enää pääse pakoon edes muuttamalla. Hesassa mehiläisessä kirjoitettu teksti näkyy inarin korven ensiapuasemalla.

        Ei auta enää kuin muuttaa muuhun maahan.....

        Ihana suomi.


      • Eroja
        23423423423 kirjoitti:

        Ei auta enää yksityiselle menokaan. Esim. mehiläisen tekstit menevät suoraan omaankantaan. Samoin on kaikissa isommissa yksityisissä lääkäriasemissa ja pienet tulevat ihan kohta mukaan.

        Kun sote uudistus astuu voimaan muutaman vuoden kuluttua niin kaikki tekstit kaikkialta näkyvät joka paikassa.

        Sitten ei enää pääse pakoon edes muuttamalla. Hesassa mehiläisessä kirjoitettu teksti näkyy inarin korven ensiapuasemalla.

        Ei auta enää kuin muuttaa muuhun maahan.....

        Ihana suomi.

        Oletko ilmoittautuessa sanonut hoitajalle, että haluat piilottaa epikriisit ja asettaa ne salaisiksi? Terveystalolla saa salattua.


    • Stigmatisoitu

      Psykiatrinen leima (stigma) näkyy esimerkiksi psykiatrisessa hoidossa sillä tavalla, että lähestulkoon kaikesta, mitä potilas sanoo tai tekee, löydetään jotain "sairasta". Minulle näin on käynyt monta kertaa. Ensimmäisen kerran huomasin tämän selkeästi, kun terapeuttini piti oireena asiaa, jonka olin lukenut lukion psykologian kirjasta. En siis kertonut terapeutille, että olin lukenut asian jostain, vaan koetin keskustella aiheesta yleisluontoisesti. Kyseessä oli yksi kognitiivisen psykologian teoria, ja psykoanalyyttisesti suuntautunut terapeutti piti siis asiaa minun oireena. Monta kertaa sen jälkeen olen törmännyt samaan asiaan. Viimeisin terapeutti piti vakavana psykiatrisen sairauden oireena sitä, että pelkään hometta. Pelko syntyi mielestäni siitä, kun asuin homeisessa asunnossa ja sairastelin tosi paljon. Homeen pelko oli hänen mielestään skitsoaffektiivisen häiriön oire. Jäin vähän miettimään, että onpa sitten skitsoaffektiivista häiriötä paljon liikkeellä, kun homeisia rakennuksia usein kunnostetaan tai puretaan. Muita "sairaita" juttuja ovat olleet sitten terveelliset elämäntavat ja yliopisto-opiskelu. Että hohhoijaa.

      • leipämielureita

        Tuosta huomaa että he ennemmin koettavat haalia potilaita kuin välittävät ihmisten hyvinvoinnista.


      • YmmärräKenenAgentti

        Et liene tajunnut, että koko järjestelmä teorioineen on täyttä humpuukia. Mielisairaus on metafora. Ei mielisairauksia ole olemassa sairaus-merkitysessä. Mielisariaudella viitataan ei-haluttuun käytökseen, ajatteluun ja/tai tunteisiin ja mielisairailla ei-haluttuihin ihmisiin. Asialla ei ole mitään tekemistä lääketieteen. Psykiatrinen leima eli "diagnoosi" (huomaa, että diagnoosi on psykiatrisessa kontekstissa niin ikään metafora) on tehty ihmisten kontrolloimisen ja alistamisen tarpeisiin, EI ihmisten ymmärtämistä varten. Nämä perusasiat psykiatriasta ovat useimmilla kansalaisilla täysin hukassa, mikä näkyy ihmettelynä siitä miten alalla toimivat voivat niin törkeästi ja välinpitämättömästä ja väheksyvästi kohdella. Sehän on heidän tehtävänsä kohdella ihmisiä niin! He tekevät työtään, kun mitätöivät ihmiskärsimyksen ja syyttävät valheellisesti asianomaisen aivotoimintoja viallisiksi. Kuka idiootti rehellisesti sanoen sellaiseen typeryyteen uskoo?!

        Sellaista sairautta kuin skitsofrenia tai skitsoaffektiivinen häiriö ei ole olemassa. Ne ovat leimoja, joilla ihmisen kokemukset, näkemykset ja tuntemukset voidaan mitätöidä ja oikeuttaa tarvittaessa henkilön vapaudenriisto ja valituksen hiljentäminen neurotoksiineilla, sähköshokilla tai aivoja mutiloimalla vasten asianomaisen tahtoa. Yrittäkään nyt jo ymmärtää hyvä kansa. Lukekaa aiheesta niin opitte ja lopettaa itsenne nöyryyttäminen. Psykiatrithan ja muut alan toimijat nauravat teidän typeryydelle, ymmärtämättömyydelle ja tietämättömyydellenne selkänne takana.


      • Stigmatisoitu

        Olet mielestäni osittain oikeassa. Terapeutin mielestä ehkä varmaan se, että pelkään hometta, on ei-toivottua tunteilua, ja siksi hän ajatteli, että se on skitsoaffektiivisen häiriön oire. En tiedä. Tai sitten tämän terapeutin käytöksen takana on leimaaminen, eli sellainen ajattelutyyli, että vähän kaikesta etsitään psyykkisen sairauden oireita potilailla. Joskus aikoinaan itsenäisempää elämää kaipaavia naisia on pidetty psyykkisesti sairaina. Siinä tulee aika hyvin näkyviin psykiatrian kytkös kulttuurisiin normeihin ja psykiatrian harjoittama kontrollointi ja alistaminen. Myös inhimillisen kärsimyksen mitätöintiä olen havainnut, siis elämäntapahtumista johtuvat luonnolliset negatiiviset tunteet saatetaan laittaa psyykkisen sairauden syyksi.
        Oikeastaan edellä mainitut ongelmat johtuu mielestäni siitä, että tietoa ei ole tarpeeksi. Hoidossa ei sen takia pystytä aina huomaamaan sitä, mikä on tervettä ja mikä on sairasta. Jos tiedettäisiin paremmin esimerkiksi siitä, miten normaalin ihmisen psyyke toimii, niin sitten normaaleja reaktioita ei erehdyttäisi pitämään sairauden oireina. Myös psykiatrisessa hoidossa toimivat ihmiset saattaa erehtyä, ja erehtyvät aika usein, johtuen juuri tuosta tiedon puutteesta, ja leimaavasta ajattelutavasta.
        Leimat ja stereotypiat itsessään liittyy monesti tiedon puutteeseen. Ne onkin tavallaan "ajattelun oikopolkuja", joita ihmiset saattaa käyttää nopeuttamaan tiedon käsittelyä. Mutta kun nopeus kasvaa, tarkkuus vähenee, ja syntyy virhepäätelmiä. Normaalinkin ihmisen tiedonkäsittely on aika altis virheille.
        Sen sijaan en ihan allekirjoita sitä, että psyykkisiä sairauksia ei olisi olemassa. Itse psyykkisen sairastumisen kokeneena tiedän, että näitä sairauksia on ihan objektiivisessa todellisuudessa olemassa, eikä ne ole riippuvaisia siitä, tekeekö joku diagnoosin vai ei. Yhtä huono olo mulla oli ennen diagnoosia ja sen jälkeen. Lisäksi kokemukseni mukaan psyykkisiin sairauksiin liittyy paljon kärsimystä, ja siksi niitä pitäisi hoitaa. Toisaalta moni diagnoosi saattaa olla vääräkin, koska psyyken sairauksia on tosi vaikea diagnosoida. Sitten myös diagnoosijärjestelmässä on mielestäni paljon puutteita, jotka johtuu kulttuurisista tekijöistä ja tiedon puutteesta.
        Siinä olen myös kanssasi samaa mieltä, että psykiatrisessa hoidossa kohdellaan potilaita monesti todella törkeästi. Mutta se ei tarkoita sitä, että mielenterveysongelmia ei olisi olemassa. Onhan muitakin sairauksia sairastavia ihmisiä kohdeltu tosi törkeästi, esimerkkinä vaikka spitaali, rutto tai AIDS. Ja on nämä sairaudet silti olemassa. Vika on vain "terveitten" ihmisten psyykessä, hieman ironisesti. Tarkoitan sitä, että ns. "terveellä" ihmisellä voi ajattelu olla tosi kieroutunutta ja syrjivää jne. Ehkä sillekin saadaan joskus joku psykiatrinen diagnoosi! Ehkä "syrjintä-oireyhtymä". :)


      • YmmärräKenenAgentti
        Stigmatisoitu kirjoitti:

        Olet mielestäni osittain oikeassa. Terapeutin mielestä ehkä varmaan se, että pelkään hometta, on ei-toivottua tunteilua, ja siksi hän ajatteli, että se on skitsoaffektiivisen häiriön oire. En tiedä. Tai sitten tämän terapeutin käytöksen takana on leimaaminen, eli sellainen ajattelutyyli, että vähän kaikesta etsitään psyykkisen sairauden oireita potilailla. Joskus aikoinaan itsenäisempää elämää kaipaavia naisia on pidetty psyykkisesti sairaina. Siinä tulee aika hyvin näkyviin psykiatrian kytkös kulttuurisiin normeihin ja psykiatrian harjoittama kontrollointi ja alistaminen. Myös inhimillisen kärsimyksen mitätöintiä olen havainnut, siis elämäntapahtumista johtuvat luonnolliset negatiiviset tunteet saatetaan laittaa psyykkisen sairauden syyksi.
        Oikeastaan edellä mainitut ongelmat johtuu mielestäni siitä, että tietoa ei ole tarpeeksi. Hoidossa ei sen takia pystytä aina huomaamaan sitä, mikä on tervettä ja mikä on sairasta. Jos tiedettäisiin paremmin esimerkiksi siitä, miten normaalin ihmisen psyyke toimii, niin sitten normaaleja reaktioita ei erehdyttäisi pitämään sairauden oireina. Myös psykiatrisessa hoidossa toimivat ihmiset saattaa erehtyä, ja erehtyvät aika usein, johtuen juuri tuosta tiedon puutteesta, ja leimaavasta ajattelutavasta.
        Leimat ja stereotypiat itsessään liittyy monesti tiedon puutteeseen. Ne onkin tavallaan "ajattelun oikopolkuja", joita ihmiset saattaa käyttää nopeuttamaan tiedon käsittelyä. Mutta kun nopeus kasvaa, tarkkuus vähenee, ja syntyy virhepäätelmiä. Normaalinkin ihmisen tiedonkäsittely on aika altis virheille.
        Sen sijaan en ihan allekirjoita sitä, että psyykkisiä sairauksia ei olisi olemassa. Itse psyykkisen sairastumisen kokeneena tiedän, että näitä sairauksia on ihan objektiivisessa todellisuudessa olemassa, eikä ne ole riippuvaisia siitä, tekeekö joku diagnoosin vai ei. Yhtä huono olo mulla oli ennen diagnoosia ja sen jälkeen. Lisäksi kokemukseni mukaan psyykkisiin sairauksiin liittyy paljon kärsimystä, ja siksi niitä pitäisi hoitaa. Toisaalta moni diagnoosi saattaa olla vääräkin, koska psyyken sairauksia on tosi vaikea diagnosoida. Sitten myös diagnoosijärjestelmässä on mielestäni paljon puutteita, jotka johtuu kulttuurisista tekijöistä ja tiedon puutteesta.
        Siinä olen myös kanssasi samaa mieltä, että psykiatrisessa hoidossa kohdellaan potilaita monesti todella törkeästi. Mutta se ei tarkoita sitä, että mielenterveysongelmia ei olisi olemassa. Onhan muitakin sairauksia sairastavia ihmisiä kohdeltu tosi törkeästi, esimerkkinä vaikka spitaali, rutto tai AIDS. Ja on nämä sairaudet silti olemassa. Vika on vain "terveitten" ihmisten psyykessä, hieman ironisesti. Tarkoitan sitä, että ns. "terveellä" ihmisellä voi ajattelu olla tosi kieroutunutta ja syrjivää jne. Ehkä sillekin saadaan joskus joku psykiatrinen diagnoosi! Ehkä "syrjintä-oireyhtymä". :)

        Mitä tarkoitat psyykkisellä sairaudella? Jos tarkoitat henkistä kärsimystä niin toki se on todellista, mutta ei se mikään sairaus ole. En kiistä, enkä usko, että kukaan muukaan, kiistää ihmisen kärsimyksen todellisuutta, mutta kärsimys ei ole sairaus. Ihmiskärsimys on aina subjektiivinen kokemus, joten mitään objektiivista ei yksinkertaisesti ole, eikä voi olla, näissä yhteyksissä. Kärsimystä ei pidä hoitaa, tai paremmin sanottuna kärsimystä lievittää, mitä ikinä se kenenkin kohdalla olisikaan. Kärsimystä voidaan yrittää lievittää, jos asianomainen niin tahtoo. Pakkoa ei saa käyttää koskaan. Se olisi ja on Suomen perustuslain vastaista.

        Psyyke ei voi sairastua, koska psyyke on immateriaalinen abstrakti käsite, jolla kuvataan ihmisajattelua. Ajattelu ei voi olla sairas (kuin kielikuvallisesti). Lepra, rutot ja AIDS ovat sairauksia (kirjaimellisesti). Lisättäköön, että epileptikkoja kohdeltiin myös todella rumasti, koska muun taho sai siten paljon valtaa ja tienasi sortopolitiikalla hyvin. Omasta esimerkistäsikin, syrjintä-oireyhtymä, huomaat, että psykiatriset sairaudet eivät ole oikeita sairauksia vaan moraalisia tuomioita siitä mikä on haluttuja tai hyväksyttyä ja mikä ei-haluttua ja ei-hyväksyttyä.


      • Tietäväinen
        YmmärräKenenAgentti kirjoitti:

        Mitä tarkoitat psyykkisellä sairaudella? Jos tarkoitat henkistä kärsimystä niin toki se on todellista, mutta ei se mikään sairaus ole. En kiistä, enkä usko, että kukaan muukaan, kiistää ihmisen kärsimyksen todellisuutta, mutta kärsimys ei ole sairaus. Ihmiskärsimys on aina subjektiivinen kokemus, joten mitään objektiivista ei yksinkertaisesti ole, eikä voi olla, näissä yhteyksissä. Kärsimystä ei pidä hoitaa, tai paremmin sanottuna kärsimystä lievittää, mitä ikinä se kenenkin kohdalla olisikaan. Kärsimystä voidaan yrittää lievittää, jos asianomainen niin tahtoo. Pakkoa ei saa käyttää koskaan. Se olisi ja on Suomen perustuslain vastaista.

        Psyyke ei voi sairastua, koska psyyke on immateriaalinen abstrakti käsite, jolla kuvataan ihmisajattelua. Ajattelu ei voi olla sairas (kuin kielikuvallisesti). Lepra, rutot ja AIDS ovat sairauksia (kirjaimellisesti). Lisättäköön, että epileptikkoja kohdeltiin myös todella rumasti, koska muun taho sai siten paljon valtaa ja tienasi sortopolitiikalla hyvin. Omasta esimerkistäsikin, syrjintä-oireyhtymä, huomaat, että psykiatriset sairaudet eivät ole oikeita sairauksia vaan moraalisia tuomioita siitä mikä on haluttuja tai hyväksyttyä ja mikä ei-haluttua ja ei-hyväksyttyä.

        Psyyke tarkoittaa aivojen toiminnan tiedostamatonta osaa, ns. alintajuntaa. Henkinen tarkoittaa tiedostettua osaa. Jos psyyke voi huonosti, se heijastuu jollain tapaa henkiseen puoleen.

        Psyyke voi sairastua monesta syystä. Yhtenä esimerkkinä, ihmisellä on luontainen tarve läheisyyteen, mutta jos läheisyyttä ei saa sille tärkeimmässä iässä (muistaakseni 0-2-vuotiaana), tietty aivojen osa ei kehity kunnolla ja alkaa toimia eri tavoin kuin sen pitäisi (aivot tarvitsevat ärsykkeitä kehittyäkseen). Se voi heijastua henkiseen puoleen eli tiedostettuihin ajatuksiin esimerkiksi siten, että henkilön sosiaalisessa toiminnassa on huomattavia puutteita.

        Tämä reaktio eroaa järkiperäisestä, henkisestä reaktiosta siten, ettei henkilö ajattele asiaa loogisesti tyylillä "silloin minusta ei pidetty huolta, joten ei kukaan nytkään välitä", vaan usein on vain vahva tunne siitä, että kukaan ei vain välitä ja tarpeeksi vahvana se voi laukaista esim. vaikeaa ahdistuneisuutta. Henkilö ei siis osaa välttämättä yhdistää tuota tunnetta ja varhaisen lapsuuden kokemuksia toisiinsa. Hän voi myös tietää, että hänestä välitetään, mutta tunne elää silti vahvana eikä mene pois, koska psyyke heijastaa sitä tietoiseen puoleen.


      • Stigmatisoitu
        YmmärräKenenAgentti kirjoitti:

        Mitä tarkoitat psyykkisellä sairaudella? Jos tarkoitat henkistä kärsimystä niin toki se on todellista, mutta ei se mikään sairaus ole. En kiistä, enkä usko, että kukaan muukaan, kiistää ihmisen kärsimyksen todellisuutta, mutta kärsimys ei ole sairaus. Ihmiskärsimys on aina subjektiivinen kokemus, joten mitään objektiivista ei yksinkertaisesti ole, eikä voi olla, näissä yhteyksissä. Kärsimystä ei pidä hoitaa, tai paremmin sanottuna kärsimystä lievittää, mitä ikinä se kenenkin kohdalla olisikaan. Kärsimystä voidaan yrittää lievittää, jos asianomainen niin tahtoo. Pakkoa ei saa käyttää koskaan. Se olisi ja on Suomen perustuslain vastaista.

        Psyyke ei voi sairastua, koska psyyke on immateriaalinen abstrakti käsite, jolla kuvataan ihmisajattelua. Ajattelu ei voi olla sairas (kuin kielikuvallisesti). Lepra, rutot ja AIDS ovat sairauksia (kirjaimellisesti). Lisättäköön, että epileptikkoja kohdeltiin myös todella rumasti, koska muun taho sai siten paljon valtaa ja tienasi sortopolitiikalla hyvin. Omasta esimerkistäsikin, syrjintä-oireyhtymä, huomaat, että psykiatriset sairaudet eivät ole oikeita sairauksia vaan moraalisia tuomioita siitä mikä on haluttuja tai hyväksyttyä ja mikä ei-haluttua ja ei-hyväksyttyä.

        En tarkoita psyykkisellä sairaudella samaa kuin kärsimys, vaan tarkoitan sitä, että psyykkiset sairaudet aiheuttaa kärsimystä. Onko ihmiskärsimys aina subjektiivista? On olemassa asioita, jotka aiheuttaa lähes jokaiselle ihmiselle kärsimystä, esim. kipu. Ihminen on rakennettu niin, että tietyt asiat aiheuttaa kärsimystä ja tietyt asiat mielihyvää. Siitä näkökulmasta ajateltuna kärsimys ja mielihyvä on myös objektiivista. Ei kärsimystä itseään välttämättä hoideta, vaan kärsimystä aiheuttavaa sairautta hoidetaan. Jos siis kärsimyksen aiheuttaa sairaus, kaikki kärsimys ei johdu sairaudesta.
        Psyyke on immateriaalinen abstrakti käsite kyllä. Kaikki käsitteet on immateriaalisia ja abstrakteja, esim. "tuoli" käsitteenä on abstrakti, mutta se viittaa todellisuudessa olevaan konkreettiseen asiaan, siis tuoliin. Psyyken käsitteellä voidaan kuvata ihmisen ajattelua, ja sillä voidaan myös viitata ihmisen persoonallisuuteen. Ajattelu ja persoonallisuus eivät ole pelkästään aineettomia asioita. Ne liittyy aika kiinteästi aivojen toimintaan. Otetaan esimerkiksi vaikka dementiaa sairastava vanhus. Dementian oireena on muistihäiriöt, ja joillakin saattaa tulla persoonallisuuden ja tunne-elämän muutoksia ja paranoidista ajattelua. Dementia näkyy aivokuvissa aivojen rappeutumisena. Tästä aivojen rappeutumisesta johtuu siis dementian oireet, eli muistihäiriöt, persoonallisuuden ja tunne-elämän muutokset ja paranoidisuus.
        Psyyke ei ole pelkästään alitajuinen osa, vaan tietoisen ja alitajuisen osan kokonaisuus. Muuten olen aika samoilla linjoilla Tietäväisen kanssa. Ympäristön tapahtumat vaikuttaa aivotoimintaan. Toisaalta, jos miettii niin, että "silloin minusta ei pidetty huolta, joten ei kukaan välitä nytkään", niin ajattelu ei ole ihan täysin loogista, vaan se on ehdollistumaa. Jos ajattelisi loogisemmin, voisi ajatella esim. "silloin minusta ei pidetty huolta, joten vanhempani olivat jotenkin kyvyttömiä ottamaan tarpeeni huomioon, mutta se ei tarkoita sitä, että kukaan muukaan ei ottaisi tarpeitani huomioon, vaan joku saattaa ihan hyvin niin tehdä". Muuten olen samaa mieltä siitä, että lapsuuden kokemukset vaikuttaa vahvasti siihen, miten ihmisen psyyke muotoutuu.


      • psykiatrien.kiusaama

        Minulle psykiatri väitti että sellaista kuin tinnitus ei ole olemassa vaan että ne olisivat muka kuuloharhoja ja tyrkytti psykoosilääkitystä. Toinen taas yritti vaatia todistetta tinnituksesta, ehkä myös lääkitsemisaikeissa. Kuka enää kunnioitta psykiatreja, en minä ainakaan.


      • Odfe

        Käsittämätöntä että muka lääketieteen ammattilainen kieltää tinnituksen olemassaolon. Varmaan koetti vaan huiputtaa. Joka tapauksessa joko paha tai tyhmä psykiatri.


      • en.luota.heihin
        Odfe kirjoitti:

        Käsittämätöntä että muka lääketieteen ammattilainen kieltää tinnituksen olemassaolon. Varmaan koetti vaan huiputtaa. Joka tapauksessa joko paha tai tyhmä psykiatri.

        Paljon mahdollista, psykiatrit ovat käsitykseni mukaan epärellisimpiä ihmisiä joita tiedän. Aina vain raha mielessä ja lääketehdasprovikat.


      • nuorenvanhemmat666
        en.luota.heihin kirjoitti:

        Paljon mahdollista, psykiatrit ovat käsitykseni mukaan epärellisimpiä ihmisiä joita tiedän. Aina vain raha mielessä ja lääketehdasprovikat.

        Kumma juttu niin ne määräävät todella kovia aineita ja suuret määrät. Niille ei merkkaa edes se, että potilas pysyisi työkykyisenä, vaan ja ainoastaan suuret pillerimäärät, jotta saavat ne provikat.

        Moni nuori nukkuu pillerihumalassa ihan psykiatrin määräyksestä useita vuosia kotonaan tai vanhempiensa kodissa. Vanhemmatkaan eivät voi puuttua asiaan, koska asiaa hoitaa psykiatri.


      • Anonyymi
        Odfe kirjoitti:

        Käsittämätöntä että muka lääketieteen ammattilainen kieltää tinnituksen olemassaolon. Varmaan koetti vaan huiputtaa. Joka tapauksessa joko paha tai tyhmä psykiatri.

        Osoittautui sekä pahaksi että tyhmäksi. Olisi ehkä jo tiilenpäitä lukemassa, jos ei poliisikin toimisi laittomasti ja harjoittaisi syrjintää.


    • Gsywyw

      Yleislääkäri ei jaksanut kuunnella eikä tutkia fyysistä vaivaa kun huomasi, että olen käynyt psykiatrin juttusilla. Totesi vaan, että masennus ja ahdistus aiheuttaa kaikeglaisia oireita, joita ei voi tutkia eikä selittää

      • 23423423423

        Tätä tapahtuu kuulemma nykyään paljon. Itselleni sen on sanonut Valviran ja Avi:n edustajat, että nykyään tulee yhä enemmän ja enemmän valituksia, että jätetään hoitamatta fyysisiä vaivoja, kun on psykiatrinen tausta. Itse olin noihin tahoihin yhteydessä tuosta omasta vituralleen menneestä työhöntulotarkastuksesta mistä on juttua ylempänä.

        Helpompi ois varmaan järjestää meille kaikille kuula kalloon niin päästäis tuhlaamasta "parempien" ihmisten rahoja...

        Että se siitä hyvinvointiyhteiskunnasta jos sellaista on koskaan ollutkaan. Toivon, että tuollaiset lääkärit ja hoitajat itse joutuvat psykiatrin juttusille ja sen jälkeen huomaavat, että joka helvetin paikassa potkitaan siitä syystä päähän.


      • gir6

        Jep. Ei kannata hankkia itsellensä psykiatrista rekisteriä. Olet toisen asteen kansalainen saman tien.


      • Ohjeistusta

        Ei kannata käydä sairaalassa ja hankkia onnettomuuksia. Kaikenlaiset basillit jylläävät ja palaat sairaana kotiin.


      • Anonyymi

        Se siitä kehutusta somaattisen hoidon perustuslain mukaisuudesta.


    • SaaKirjoittaaLööppejä

      haista vittu t. italehti

    • Enolehullu

      Olen myös huomannut tämän, että esim. käydessäni lääkärissä somaattiset vaivani eivät kiinnosta yhtään niin paljon kuin se, että papereissani näkyy useampi sata käyntiä psykiatrian puolella. En voi käsittää tätä.
      Toinen paikka, missä minulle puhutaan joskus kuin lapselle, on apteekki. Näin käy siis lähes aina, kun haen reseptilääkkeitäni. Muissa tilanteissa saan ihan normaalia palvelua.

    • 66654587899987

      Psykiatriaa tarvitsee ihminen, joka on saanut iskuja vasen kasvoja omilta perheenjäseniltään ja lähisukulaisiltaan. Samoin ihminen , joka on toisen ihmisen taholta alistettu.

      • kysymyskysyn

        Miten psykiatria auttaa tai voi auttaa ihmisia joille on tehty noin ?


      • kysymyskysynvielä
        kysymyskysyn kirjoitti:

        Miten psykiatria auttaa tai voi auttaa ihmisia joille on tehty noin ?

        Laittamalla leiman otsaan ?


      • Stigmatisoitu

        Se on juuri näin, että psykiatriaa tarvitsee ihminen, joka on toisten ihmisten taholta alistettu. Alistaminen saattaa aiheuttaa masennusta ja ahdistusta.
        Mutta mitä tekee psykiatria? Alistaa potilasta lisää. Tämän takia psykiatriset potilaat eivät parane, vaan saattavat mennä jopa huonompaan kuntoon hoidon aikana.


    • AjatMuuttuvatMenoEi

      Psykiatria on luonut tyhjästä käsitteen mielisairaista, markkinoinut sen kansalle ja käyttää käsitettä leimatakseen vääränlaisia ihmisiä ja näin oikeuttaakseen heidän alistamisensa mielen hoidon nimissä.

      Ihan niin kuin psykiatrian edeltäjä inkvisitio. Inkvisitio loi tyhjästä käsitteen noidista, markkinoi sen kansalle ja käytti käsitettä leimatakseen vääränlaisia ihmisiä ja näin oikeuttaakseen heidän alistamisensa sielun pelastamisen nimissä.

    • sörsselisosevauva

      Nothing/ei mittään.

    • täätaashuutelee

      Tuoreeltaan kokemusta juu. Ihan sama mitä tekee niin on jollain tapaa väärin ja tulkittavissa sairauden oireeksi. Jos oot oma iloinen itsesi = sairaudentunnoton=sairas, jos taas vetäydyt ihmissuhteista = sairas. Pitää olla koko ajan varuillaan mitä suustaan päästää, että antaisi mahdollisimman oikeat vastaukset, mutta sekin taitaa olla mahdotonta kun on kerran leima otsassa. Sitten kun on omalaatuinen huumoritaju jota harva ymmärtää ja jota on vaikea olla viljelemättä (ja kun olen AINA ollut impulsiivinen möläyttelijä, siitä pitäisi kyllä pois oppia), niin se on sitten siinä. Ja se vielä, että käytän paljon kuvainnollista kieltä, koska olen mielikuvitusrikas ja luova, ja se on monesti mun tapa ilmaista asioita, niin kuin mielikuvina. Sehän kuulostaa stigman vallitessa ihan pimeältä, jos puhut käsilläsi ja samalla selität eri konkretiaa kuvainnollisesti vikaa musta kuulijassa, jos ei ymmärrä mitä tarkoitan. Mut joo, eihän tää oo todellista?

    • Tulevaisuusko_jo_täällä

      Stigmatisointi psykiatrian avulla on ihan järkevää, kun sillä voidaan pudottaa osa väestöä pois palveluiden piiristä, sehän on siis silkkaa säästöä.

      Taisi muuten joku yleisnero jo satoja sitten, ennustaa nykyisen lääketieteen voittokulun. Hänen mukaansa tulevaisuudessa puolet väestä hoitaa toista puolta. Jotain tällaista muistelen joskus lukeneeni, ja tuo ennustaja olisi ollut Goethe.

    • täätaashuutelee

      Alistettu, ah mikä sana! Mua ollaan väkisin tunkemassa muottiin, joka ei ole mulle sopiva, koska mulla on oma mielipide, joka ei tule muuttumaan. En vain voi sitä enää sanoa ääneen, koska kaikki muut ovat eri mieltä ja mun on alistuttava, koska muuten olen aivan liian sairas. V*tuttaa ku pientä possua. Ja kaikkein vähiten mä haluan joskus myöhemmin sitä, että tullaan taputtamaan selkään, pahimmillaan yritetään halata, ja sanotaan et sun parastahan me vain ajateltiin. Se, että päästään joidenkin mielestä jonkun parhaaseen alistamalla ja traumatisoimalla, ei ole todellakaan parasta. Vaikka siitä akuutimmasta pahimmasta pääsisikin eroon ja olisin tyytyväinen hetken, niin johan tossa on putkessa jo seuraava setviteltävä, joka ei ole edes itse aiheutettua.

      Mä olen lähtökohtaisesti ollut ihan hoitomyönteinen (noh, kyllähän se on vaatinut aikas lailla aikaa että siihen pisteeseen päässyt...) ja lääkemyönteinenkin tätä nykyä. En myöskään pelkää diagnooseja enkä koe niistä häpeääkään. Tämä alistus nyt on täysin uusi kokemus ja pikkasen pistää miettimään, et miten tällainen on ihan oikeesti mahdollista.

    • dfasdsfa

      Stigma on monille suurinpiirtein sitä, että muistat elämäsi jokaisena päivänä, miten se setä raiskasi sinua iltaisin lastenhuoneessa, kun olit viisivuotias, ja että se oli sinun geeniesi vika. Stima on sitä, että samat geenit, jotka ilmeisesti ovat syypää raiskatuksi joutumiseen, johtavat siihen, että perusoikeuksiasi rajoitetaan, ja minkä vuoksi sinun on syötävä vakavia sivuvaikutuksia omaavia hermomyrkkyjä loppuelämäsi ajan, jos et satu olemaan sattumalta riittävän hyväosainen väistääksesi tuon kohtalon. Psykiatrit ovat kuin huumemafia, joka hyväksikäyttää toivottomia ihmisiä keksimillään psykoaktiivisilla aineilla, jotka hoitavat olemattomia ongelmia ihmisten aivoissa. Heidän kohderyhmänsäkin on täysin sama kuin huumemafialla. Ainoa ero huumemafiaan on heidän yhteiskunnallinen statuksensa lääketieteen osa-alueena ja mahdollisuus käyttää julkista valtaa uhrejaan vastaan. Tuskin kukaan heidän aineitaan käyttäisikään laajassa mittakaavassa, jos ihmisiä ei aivopestäisi uskomaan, että heidän aivoissaan todella on jotain vialla. Sivuvaikutukset ovat usein sellaisia, että normaali ihminen saisi tuomion vammantuottamuksesta tai pahoinpitelystä. Joudun näiden puoskarien takia aina ottamaan huomioon "kroonisen sairauteni", vaikka olisin kuinka toimintakykyinen ja terve, koska viimeistään se otetaan huomioon, kun toimintakykyäni arvioidaan. Toimintakyvyn arviointi ei tarkoita tässä tapauksessa mitään lääketieteellisiä kokeita vaan esimerkiksi kummallista pällistelyä, jonka jälkeen lääkäri kirjoittaa paperiin, että olen asiallinen ja normaali sillä oletuksella, etten olisi. Tämä on toki huojentava tieto, että krooninen sairauteni ei ole uusiutunut, koska naamani on peruslukemilla ventovieraan lääkärin kahden minuutin tuijotuksen perusteella. Ihmettelen, eikö ketään häiritse, millaisia vaikutuksia tällaisella "sairaudella" on ihmisen oikeusturvaan. Nämä puoskarit saavat itsensä näyttämään pahalta jopa pedofiilien rinnalla, koska he osaavat ilmeisesti vielä syvällisemmin pilata ihmisen elämän kuin lapsenraiskaajat. Mutta ei kai se mitään haittaa, tärkeintä on että näytetään lääketieteeltä ja leikitään, että diagnoosit ovat valideja ja viittaavat niihin vielä löytämättömiin geenivirheisiin ja aivotason ongelmiin, joita kiimaisesti hoidetaan ennen, kun niitä on keksittykään.

    • Fiinunen

      Sairastin masennust 80-luvulla ja kävin terapiassa useita vuosia. Ainoastaan mieheni tiesi siitä, en ole koskaan kertonut näistä asioista kenellekkään. Minulla olisi ollut varmaan paljon hankalampaa, jos esim. työpaikallasi olisi tiedetty, varmaan olisin joutunut silmätikuksi ja kuiskuttelujen kohteeksi.

    • perhostoukka

      Minusta täällä Suomessa psykiatrit syöttävät potilailleen liikaa lääkkeitä ja lääkkeet ovat liian vahvoja. Jos potilas on kokenut jotain hyvin järkyttävää, niin terapeutin täytyisi käydä kokemus potilaan kanssa läpi eikä vain turruttaa potilasta vahvoilla lääkkeillä. Täytyisi keskustella potilaan kanssa että mitä on kokenut, että mikä on se syy mistä potilas sairastui.

      • y978edf5o9

        Syöttää liikaa ja liian vahvoja? Mitenkäs jokaisen vapaus päättää itse siitä mitä ottaa? Ei sanaakaan siitä onko kyseessä vapaaehtoisuus vai pakottaminen. Onko sinusta oikein pakottaa ihmisille aineita sillä perusteella, että määrä ja vahvuus ovat "sopivia"?

        Useat ihmiset ovat, ehkä huomaamattaan, ajatuksiltaan huolestuttavan "uusnatsistisia."


    • Juhannuskokko1972

      Oli Oulunsuussa venäläinen naislääkäri, kun menin naimisiin 1995, sen jälkeen on pillereitä napsittu ja enemmän tai vähemmän terveenä kauhun tasapainolla pysytty. Hyväkin se oli tällainen viininpunainen mielenterveys. Sitten on media päälle. Aiheuttaa kyllä huolestuneisuutta vähän tulevaisuutta ajatellen.

    • KupittaanKautta

      Ainakin omassa päässä ja mielessä leima on niin vahva, että se invalidisoi. Sulkee kaikki ovet. Torppaa kaikki mahdollisuudet.

    • Hoidosta.apua

      Ei psykiatriseen hoitoon pääse, jos kaikki ei ole kohdallaan. Olen sairastanut paranoidisen psykoosin. Lisäksi olen sairastanut paniikki- ja ahdistushäiriötä. Masennuksiakin ja disassosioita olen kohdannut. Nyt voin pitkästä aikaa hyvin. Uskallan olla oma itseni, ja minulla on hyvä itsetunto. Minun ei tarvitse olla kilttityttö, miellyttää kaikkia, olla hiljaa ja sietää muiden pilkkaa ja syrjintää. Entinen hiljainen tyttö puhuu nauraa, vitsailee ja hymyilee.

    • hylyly

      Juu sain psykoosin. Tämä johtui lähinnä etten tehnyt muuta kuin töitä. Luulin että joku kiusasi minua.

      Hommahan oli niin että pomo alisti minua (väitöskirjan ohjaaja). Tapasi puoli tuntia vuodessa ja haukkui lähinnä minun lausuntaasi tai kielioppiani sinä aikana. Annetussa väitöskirjan aiheessakaan ei ollut kovin paljon järkeä. Palkkoja jäi maksamatta. Kun lähdin kahden viikon kesälomalle, pomo soitti, kuinka olisi aikaa tavata kesken tätä lomaa (muuten ei mitään kontaktia).

      No psykologihan ei välittänyt näistä työoloista pätkääkään eikä niiden korjaamisesta. Sen sijasta se soitteli pomolle, että järjestetäänpä tälläisiä "kiusaustilanteita", että tuntuuko että se meidän potilaamme on kiusattuna. Eli nauretaan melkein sinulle, tehdään jotain että tuntuu että sinua kytätään tai sattumaltatiedetään sinusta jotain yms. ja jatkuva monitorointi. No tämähän sitten levisi työympäristöön, että tälläisiä "kiusaustilanteita" pitää järjestää. Tuli sitten mm. töissä sellaisia juttuja eteen, jotka veivät muutaman viikon ekstratyöaikaa, kun psykologi pyysi yhteistyökumppania"kiusaamaan". Olihan siellä aika ikävä olla sen jälkeen. Katkaisi monia ihmissuhteita. Eivät psykologit ikinä anteeksi pyytäneet tai mitään korvanneet.

      Ja vieläkin psykologi seuraa, ettei mitään vaan luule ja minne menetkin tärkeintä on vaan että psykologi saa kytättyä vaikka tulisi stigma, ihmissuhteet tai muu terveys kärsisi. On se nykyinen mielisairaanhoito helvetistä. Joko näillä työntekijöillä on jotenkin totaalisia todellisuuden hahmottamisvaikeuksia tai eivät välitä kuin omasta navastaan.

    • greenmoon

      Psykiatrit voivat myös rajoittaa oikeuttanne osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Eli vastauksia tai viestejä ei näytetä teille tai kirjoituksia oteta vastaan, jos kritisoitte heitä ja olette heidän listallaan seurattavana. Alkaa mennä jo sellaiselle tasolle, että EU voisi olla kiinnostunut.

    • Huonojakokemuksia

      Minulla on surkeita kokemuksia psykiatrisesta hoidosta. Aloin pieleen menneen hoidon jälkeen saada paniikkikohtauksia ja näin jatkuvasti painajaisia hoidosta. Lakiakin on rikottu minun kohdallani ja uskon että en ole mikään poikkeustapaus jota on kohdeltu huonosti.

      • hjk6hgd

        Itsellänikin alkoi tulla paniikkikohtauksia tai itse asiassa yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. Aloin saada järkyttäviä kohtauksia missä sattuu, ja ambulanssikuskit kehottivat aina menemään kallonkutistajalle. Ajatuskin oli vaarassa aiheuttaa minulle sen viimeisen sydänkohtauksen, mutta eihän nuo hyvää tahtovat höpsöt sitä tajunneet. Ajattelivat, että jos minulla olisi edes ajatus siitä, että pikku purkki rauhoittavia odottaa taskussa, niin kauhukohtaukseni loppuisivat siihen. Mistä nuo mielenvikaiset häiriintyneet emäsiat saavat päähänsä, että ihmisen ainoa turva on pilleri ja pakkohoito? Olen sitä vuosikausia pähkäillyt, ja muutaman hypoteesin olenkin itselleni esittänyt.


      • ihminen_723419

        Vastaavasti masennuslääkkeiden lopettaminen aiheuttaa depression korkealla olleiden serotoniini- ja dopamiini-tasojen tullessa alas.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4935
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3124
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe