Jäädä vai lähteä?

Juupasta

Olen umpikujassa. Tällainen vajaa kolmikymppinen viiden lapsen äiti etelä-Suomesta. Olen kasvanut isossa perheessä, lapsuus oli onnellinen ja tasapainoinen. Miehen kans naimisiin 18- vuotiaana, jonka jälkeen viisi lasta saatu, tasaiseen tahtiin. Nuorena haaveilin isosta perheestä. kuitenkin jo kolmannen jälkeen mies oli meillä se joka alkoi ensin väsyä. Itse en voinut ajatellakkaan ehkäisyä. Kuitenkin nyt viidennen jälkeen ehkäisy on otettu käyttöön. Parisuhde on parantunut huomattavasti. Miehen mielestä usko ja ehkäisy ei ole yhteydessä toisiinsa, ja voitaisiin muutoin elää normaalisti vl-oppien mukaisesti.Itse taas olen ahdistunut. Tunnen eläväni kaksoiselämää. Olen kokenut tämän yhteisön aina turvallisena, ja kaikki sosiaalinen elämä on uskovaisten kesken tapahtuvaa. Tosin on minulla muutama epäuskoinenkin ystävä. Haluaisin kuulla, onko oikeasti teitä muita uskovaisia jotka ehkäisette ja olette sinut asian ja uskon kanssa? Toinen "synti" joka ei ole minun ymmärrystäni koskaan tavoittanut, on musiikki. Miksi ei voisi kuunnella kauniisti sanoitettuja kappaleita, vaikka siellä vähän rytmiä olisikin? Jo lapselta tukahdutetaan rytmillisyys, joka hänessä on syntyissään sisäänrakennettuna. On tässä muutama muukin asia jotka mielestäni mättää. Haluaisin ehkä jättää yhteisön, jotta saisin olla juuri sitä mitä haluan, enkä joutuisi väistelemään kysymyksiä uudesta vauvasta ym. Lähteminen vaan ei todellakaan tunnu helpolta. Olen vatvonut näitä asioita nyt kohta vuoden. Jatkuva miettiminen syö voimia. Haluaisin rakentavia kommentteja/vertaistukea tilanteeseen. Ei trolleja kiitos!

31

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hkkjk

      Parempi elää Jumalanlasten laumassa. Synti vaan tuntuu alkavan erottaa jo laumasta. Tee parannus tästä synnistä, muuten ajaudut pois.

      • "Parempi elää Jumalanlasten laumassa."

        Tarkoitatko "Jumalan lasten laumalla" SRK:n keksimiin saatanallisiin Raamatun vastaisiin VALHEOPPEIHIN uskovia ihmisiä?

        VAIN ME.


      • puupappi

        vääriin opetuksiin sidottu omatunto, on huono seuralainen. Raamatun sana vapauttaa ihmiskäskyjen taakasta. ("Jeesuksen ies on sovelijas ja kuorma keveä")

        1.) Raamatussa ei ole ehkäisykieltoa
        2.) avoliittoon meno on myös vapaaehtoista. (jos mahdoll. paljon lapsia pitäsi saada, olisi syytä olla myös käsky kaikille mennä avioliittoon)
        3.) Perhesuunnittelu on ihmisen osa. (Raamattu: "ei pidä ajatella itsestään liikaa... vaan kohtuudella." eli lapset tuovat vastuun Jumalan edessä kasvattaa heidät.
        Kol. 3:21

        "Isät, älkää moittiko lapsianne, etteivät he kävisi aroiksi."

        myös kuripito ja muu neuvominen...


        4. Jumala on rakkaus - ei ole orja piiskuri.
        5. Jeesus ei vahvistanut VT:n maan- ja maailman täyttämiskäskyä Uudessa Testamentissa.

        6.) Jumalalle ihminen on tärkeempi kuin se mitä hän tekee.

        7. ) Raamattu ei tunne yhtään ehkäisykietoa-

        8.) Raamattu kieltää tappamisen, eli myös abortin.

        9.) Raamatun sana vain voi vapauttaa omantunnon vääristä opetuksista.


    • Vesimeloja

      Minä en ole vl, mutta tunnen edelleen paljon teikäläisiä. Muutamat entiset uskonystävät kertovat aivan reilusti ehkäisevänsä. He naurahtaen myöntävät olevansa laiteilla, vaikka muuten uskossa ovat. Uskohan on omakohtainen ja jokaiselle sellanen, jonka parhaaksi näkee. Ohi on ajat, että ylhäältäpäin sanellaan. Ei ehkäisystä Raamatussakaan puhuta, oikeasti.

    • heluntailainensisar

      Onko miehesi esim koskaan lipotellut kielellään anuksesi ympäriltä?

      Miehesi vaikuttaa jotenkin aivopestyltä, kun tänne jouduit tulemaan kysymään neuvoja. Vaihda miestä, etsi mies joka pitää susta niin paljon, että se antaa sinulle mahdollisuuden päättää itse asioista eikä kokoajan tartte toisilta kysellä, kuten nyt tulit tänne tai aiemmin puhuja veljiltä

    • aila62

      Et ole yksin. Meitä on monta täällä Helsingin seudulla, jotka ajattelemme samoin ja taistelemme paikastamme ja käymme Ry:llä. On lupa olla "kreikkalainen" eikä tarvitse välttämättä olla juutalainen, sillä Heramme ja uskomme on sama ja saamme sen tähden kuulua samaan seurakuntaan, vaikkakin olemme erilaisia!

    • jumalaton

      Nythän on niin, että Raamatun tarinat on kirjoitettu sellaisena aikana, jolloin tiedot ihmisen biologiasta olivat todella kehnoja. Ei tiedetty ruumiin koostuvan soluista, ei tiedetty hedelmöittymisen mekanismeja eikä tietoisuuden olevan aivojen tuote. Sen sijaan oli kaikenlaisia hassuja uskomuksia luojajumalista, kuolemattomasta sielusta ja sen sellaisista.

      Kannattaa tutustua tieteelliseen maailmankuvaan ja hylätä ikivanhat taikauskoiset käsitykset.

    • marinaakotulossa

      Yksi vaiheeseen juuttuva tollo lisää.

      Juutu vaan, mutta älä jää säälittäväksi marisijaksi vaan tee ratkaisu.

    • JuupasAloittaja

      Kiitos kaikista ASIALLISISTA kommenteista. Ja tälle yhdelle, en ole miestä vaihtamassa. Kaikin puolin hyvä mies ja parisuhde. Meillä on vain keskenään eri näkemys tästä asiasta ja siksi kysyn mielipidettä ulkopuolelta. Olishan nuita "saattomiehiäkin", ystäviä joilta kysyä mutta ainakin omassa kaveripiirissä tämä aihe on tabu:en halua paljastaa ehkäisyä koska tiedän että valtaosa ei pitäisi uskovaisena. Haluaisin jotenkin vain päästä siihen ajatteluun, että voin ehkäistä hyvällä omallatunnolla ja senkummemmin asiasta vaivaantumatta.Kuten mies ajattelee. Mutta kun tuo ehkäisy on niin tiukkaan synniksi opetettu. Tarkoitus olis vaan säästää oma mielenterveys sekä jaksaa olla hyvät vanhemmat näille olemassa oleville. Katkeroitua ja marista en aio. Tämän jälkeen en todnäk edes kirjoita tänne, vaan tutkiskelen asiaa vielä ja päädyn johonkin ratkaisuun.

      • Näinuskon

        "Jumala on minut ja kaikki ihmiset luonut. "

        Onko Jumala tehny virheitä kun on luonut ihmisiä?

        Uskotko, että Jumala on elämän antaja?

        Siis ettei yksikään ihminen saa alkua äidin kohdussa ilman Jumalan aktiivista, konkreettista toimintaa?

        Minä uskon noin. Enkä pelkää Jumalan tekevän virheitä.

        Jos en usko tuota, mitä uskon?


      • KiireonJo

        Teet, aloittaja, kamalan synnin, kun leimaat muut kuin lestahellarit EPÄUSKOISIKSI. Tee parannus!


    • 9x11

      Hei
      On niitä paljon muitakin uskovaisia perheitä, jotka ehkäisevät, ja aina on ollut.
      Älä jätä uskoasi noiden ehkäisykiusausten takia, sillä ehkäisemättömyys ei ole elävän uskon mittari. Vl-oppi/yhteisö on vain muokannut sinua jo lapsesta alkaen niin, että et välttämättä pääsee enää yli tästä traumasta. Tämän asian hengellistäminen ( elämä vs kuolema asetelma) voi vaikuttaa koko minäkuvan kehitykseen niin radikaalisti, että saatat joutua kamppailemaan jopa vuosia, ennen kuin olet sinut itsesi kanssa.

      Sanoithan itsekin, että "Parisuhde on parantunut huomattavasti." Eikö siinä sitten ole ollut siunaus? Ensisijaisesti on otettava huomioon omat ja perheen voimavarat, eikä niitä saisi määritellä mikään uskonyhteisö!

      Ensin siis usko, joka vaikuttaa Kristuksen mielen, omatunnon rauhan ja vapauden. Onhan niitä sydämen uskovaisia muuallakin kuin vl-piireissä. Avaa vain rohkeasti suun ja rukoilee Jumalalta apua, niin kyllä sitä saa, Kiitokseen asti!

      https://www.youtube.com/watch?v=-J55e25tAHk&index=4&list=PLmeByl5biRXsS-XGp8docetzKAgx1jhAm
      https://www.youtube.com/watch?v=lFIg2osdUr0&index=7&list=PLmeByl5biRXsS-XGp8docetzKAgx1jhAm
      https://www.youtube.com/watch?v=2odWWDfCsOg&list=PLmeByl5biRXsS-XGp8docetzKAgx1jhAm&index=6

    • Tuossa_video_K18
    • JuupasTaas

      Kiitos, nimim. 9x11. :)

      • lohdutukseksi

        Kysyjä on takertunut ulkopuolisten tapaan puhua ehkäisykiellosta. Sen pohtimisesta tulee varmasti heikoksi uskossa, kun alkaa mittailemaan omia mahdollisuuksia. Kysymys on siitä, että pyytää Jumalalta voimia ottaa vastaan ne lapset, jotka hän näkee hyväksi antaa. Jokainen uusi elämä on luottamuksen osoitus vanhemmille, että heille on uskottu vielä yksi uuden elämän alku kasvatettavaksi seurakuntayhteydessä. Evankeliumi on Jumalan voima, joka kantaa aina uuteen alkuun jokaisen epäonnistumisen jälkeen. Jos tuntuu, ettei pysty siihen, mitä luulee odotettavan ja vaadittavan, tarkoitus Jumalalla saattaa ollakin pitää pienen ja nöyrän Jumalan lapsen paikalla, joka antaa aina kaikesta kunnian Jumalalle, kun Hän antaa uuden voiman : joka aamu on armo uus. Meidän paikkamme on olla itsessämme epäonnistuneen kilvoittelijan paikalla niin, että aina turvaamme Jumalan armoon. Pyhä Henki sydämellä on arka synnin luvallisuudelle, mutta Jumalan armoon ja anteeksiantamukseen turvaava saa joka aika kokea uuden ilon evankeliumissa eikä Pyhä Henki silloin pakene pois.


      • taivaskelpoinen

        Nimimerkki lohdutukseksi, hyvin sanottu. Olen lähestulkoon samaa mieltä. Itse, nuorena, mahdollisesti joskus naimisissa olevana olen miettinyt (varmasti joka ikinen) näitä ehkäisasioita ja päätynyt siihen, että ei se ehkäisy ole oikein.
        Minä tahtoisin miehen, joka ajattelisi muutakin kuin _sitä_ ja voisi seurustella pitkään ennen naimisiin menoa. Tuntuu että kaikki avioituvat hyvin nuorena, alle parikymppisenä. Itse en olisi todellakaan valmis siihen. Ei mulla ole kiirettä naimisiin. Toivottavasti sittenkään kun/jos joskus alkaa seurustella. :)


      • lohdutukseksi kirjoitti:

        Kysyjä on takertunut ulkopuolisten tapaan puhua ehkäisykiellosta. Sen pohtimisesta tulee varmasti heikoksi uskossa, kun alkaa mittailemaan omia mahdollisuuksia. Kysymys on siitä, että pyytää Jumalalta voimia ottaa vastaan ne lapset, jotka hän näkee hyväksi antaa. Jokainen uusi elämä on luottamuksen osoitus vanhemmille, että heille on uskottu vielä yksi uuden elämän alku kasvatettavaksi seurakuntayhteydessä. Evankeliumi on Jumalan voima, joka kantaa aina uuteen alkuun jokaisen epäonnistumisen jälkeen. Jos tuntuu, ettei pysty siihen, mitä luulee odotettavan ja vaadittavan, tarkoitus Jumalalla saattaa ollakin pitää pienen ja nöyrän Jumalan lapsen paikalla, joka antaa aina kaikesta kunnian Jumalalle, kun Hän antaa uuden voiman : joka aamu on armo uus. Meidän paikkamme on olla itsessämme epäonnistuneen kilvoittelijan paikalla niin, että aina turvaamme Jumalan armoon. Pyhä Henki sydämellä on arka synnin luvallisuudelle, mutta Jumalan armoon ja anteeksiantamukseen turvaava saa joka aika kokea uuden ilon evankeliumissa eikä Pyhä Henki silloin pakene pois.

        On väärin sitoa omatunto asioihin joka Raamattu ei opettaa synniksi. On mahdottomuus pitää ehkäisy syntinä nykyyhteiskunnassa. Vaikkaa ehkäisee ei kannattaa jättää vanhoillislestadiolaisuuden, vaan yrittää vaikuttaa asian muuttumiseksi uskonyhteisössä.

        Kyllä tämä muuttuu kunhan vain tarpeeksi moni alkaa ehkäiseämään.


    • poh-diskeleva12

      Kyllä se niin on että vaimon on synnyttämällä ansaittava taivaspaikkansa!! näin on kristillisyydessämme iät ja ajat opetettu!!

    • naikkonen_vaa

      Moikka...

      Meillä 4 lasta...synty vuoden välein ja sitten otettiin kumi käyttöön...siitä on jo viis vuotta aikaa....hyvin jaksaa nyt kun ei ole tullut enempää...

      Näin se menee...Terkut e-suomesta.../radan varrelta :)

    • JuupasNiin

      ..Ja miten olette mukana ryn toiminnassa, onko hyvä omatunto seuroissa tms? Itse en taida jatkaa enää näin. Täytyy hypätä tuntemattomaan ja rohkaista itsensä kertomaan totuus. Silti koen itseni uskovana ihmisenä edelleen. Jätän vain liian ahtaat raamit taakseni. "En mä rohkea oo, enkä kuolematon.Mut mä tiedän vain sen, minkä sydän on tiennyt kauan:Tää mun pakoni loppuun juostu on."

    • järkeeny

      Jokaisella Jumalaan uskovalla on velvollisuus huolehtia lapsistaan. Jotta tämä olisi mahdollista, on huolehdittava omasta jaksamisesta. Siksi lapsiluku on rajattava siihen, mistä pystyy hyvin huolehtimaan. Toisilla lapsia voi olla enemmän, toisten voimat ei riitä kovin suuresta joukosta huolehtimiseen.

      Nyt joku voi sanoa, että Jumala kyllä auttaa. Niin auttaakin, mutta Jumala auttaa niitä, jotka auttavat itsekin itseään eli siis niitä jotka rajaavat lapsilukunsa kestokykynsä mukaan.

      Lukemattomat uskovat kautta maailman käyttävät tehokkaita ehkäisymenetelmiä. Sanoisin, että on jopa ihmisen velvollisuus olla lisääntymättä holtittomasti tai enempää kuin mihin voimavarat riittävät. On tärkeämpää hoitaa ja kasvattaa jo olemassa olevat lapset hyvin kuin antaa määrän lisääntyä ja nääntyä itse taakan alle, minkä seurauksena koko perhe kärsii.

    • LiinavaatteetKäyttöön

      MUISTUTUS: Uskovia on kirkossamme muissakin piireissä kuin vain lestahellareissa. Älkää nyt automaattisesti pitäkö saman kirkon kaikkia muita jöseniä epäuskoisina, Kyllä teidän lahkossanne harhoja piisaa: toisinajattelijoita (mm. "väärän" puolueen äänestäjiä) on heitetty saatanalle ja on muutoinkin menty kauas esim. Lestadiuksen seurakuntaopista.

    • Juupasta

      En tunne käsitettä lestahellari. Mitä se tarkoittaa? Lestadiolaiset on ihan eri asia kuin hellarit. Itse en usko että vain lestadiolaiset pelastuu. Uskon että lopun koittaessa Jumala kerää vain ne sydämestään uskovat, elintavoista riippumatta ja oli seurakunta mikä hyvänSä.

    • valoakinolisi

      On se kamalaa lukea näitä johonkin veeäljoukkoon kuuluvien tarinoita milloin mistäkin paitsi ei koskaan sanaakaan omakohtaisesta uudestisyntymisestä ja sen jälkeisestä elämästä.

      milloinkahan te tajuatte olevanne uuudenliiton fariseuksia jotka luulette jotain tapoja noudattamalla taivaan oven aukenevan!

      alkakaa nyt jo hyvänen aika itse tutkia mitä sinne Raamattuunne on todella kirjoitettu ja mitä on evankeliumi. Ei siellä ole sanan sanaa lestadiuksista eikä ehkäisyistänne eikä monesta muustakaan asiasta jotka teille ovat olevinaan Jumalan sanaa.

    • HänMän123

      Lähettiin. Huikeeta. Tunnen nykyään mitä se oikia Ristityn Vappaus on. Sunnuntait ja pyhät on nykyään oikiasti lepopäiviä. On sitä ollu niin aivopesty tuohon hommaan ja ihimettelen miten sitä eli suomut silimillä niin pitkään.

    • Vanhahan tämä avaus jo on.

      Eiköhän paras vaihtoehto AINA ole viettää riittävän pitkä hetki AJATTELUN parissa. Ajatella voi vaikkapa sitä, onko olemassa todisteita siitä, että ihmisen pitäisi elää joidenkin normien mukaan. Lisäksi voi ajatella sitä, onko olemassa todisteita siitä, että Jumala olisi jonkin lahkon oppien mukainen tai vaatisi jotakin tiettyjä asioita. Jos edellisissä ei ole tarpeeksi tekemistä, voi miettiä myös sitä, onko elämää järkevää kuluttaa oman "syntisyyden" loputtomaan märehtimiseen.

      Se riittää, että ihminen pyrkii tekemään muille hyvää. Jokainen voi uskoa mihin haluaa, jos sitä tärkeänä pitää. Paras ratkaisu on kuitenkin keskittyä elämään tätä elämää - tässä ja nyt.

      • horst.kehveli

        Taas äänessä, besserwisse!


      • horst.kehveli kirjoitti:

        Taas äänessä, besserwisse!

        En ymmärrä tuollaista sivusta huutelua ja joutavaa väninää. Jos olen mielestäsi väärässä, esitä oma näkemyksesi. Jos et tuon kummempaan pysty, ole hiljaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5519
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3405
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1709
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1336
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      22
      1305
    Aihe