narsistien uhreille tietoa linkkejä

tritotuus

43

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apuvink
    • youtubenkatsoja

      Mm.
      nuo begood videot on minusta niin tosi hyviä.
      Miksi virtuaalimaailman ulkopuolella niin harvoin tulee vastaan tällaista jämptiä logiikkaa.
      https://www.youtube.com/watch?v=rhu6a_XbzG0

      Monesti tuntuu, että juurikin jokin erityisen auttamishaluinen ystävä tai mahdollisesti ammattilainenkin on juuri tuollainen kuin tuossa videossa selostetaan, ja ilmiö on aivan tabu.

      Miksi aina käytännössä melkein kaikki toteaa henkiseen väkivaltaan: "No tuota nyt on varmaan moni muukin kokenut kuin sinä." (En kyllä olettanutkaan olevani ainoa.)
      Miksi henkistä väkivaltaa ei melkein koskaan todeta jämpisti vääräksi kuten esim näissä videoissa asia ilmaistaan mielestäni asiallisesti ja selkärangallisesti.

      • youtubenkatsoja

        Vielä tuohon videoon viitaten:
        Kaikista kauheinta on auttamisen nimissä tehty henkinen väkivalta.
        Siltä on vaikein puolustautua, kun sen tekijä aina on "tehnyt kaiken parhaansa auttaakseen", jos nyt kuitenkin sattui aiheuttamaan vain vahinkoa, niin se on yksin autetun ongelma, eikä siitä voi valittaa oikein mitenkään, koska auttaja oli tietenkin vain puhtaasti hyväntahtoinen, ja olisihan siitä valittaminen ilkeää.


      • kyldyyriero

        Youtube kirjoitti "Miksi henkistä väkivaltaa ei melkein koskaan todeta jämpisti vääräksi kuten esim näissä videoissa asia ilmaistaan mielestäni asiallisesti ja selkärangallisesti."

        Tässä on selkeä kulttuuriero. Amerikkalainen ottaa selkeästi kantaa asettuen uhrin puolelle. Suomalainen ammattiauttaja/opettaja/esimies tuomitsee kiusaamisen teoriassa, mutta käytännössä alkaa pyöritellä asiaa eri kulmilta. Meidän kultturissamme ruoditaan tarkoin uhrin omaa syyllisyyttä tapahtumiin. Uhrihan saattaa valehdella! Hän voi olla tiukkapipoinen! Uhri saattaakin itse olla kiusaaja ja kiusaajaksi väitetty olla uhri! Jos uhri on syntynyt x-vuosikymmenellä ja vanhemmat olleet sellaisia tai tällaisia, hän saattaa kokea kiusaamisena tämän tai tuon. Myös kiusaaja punoo samoja selityksia teoilleen. Ei siis ihme, että auttajat usein löytävätkin yhteisen sävelen kiusaajan kanssa.


      • Antaisin_neuvoksi

        "Meidän kultturissamme ruoditaan tarkoin uhrin omaa syyllisyyttä tapahtumiin. Uhrihan saattaa valehdella! Hän voi olla tiukkapipoinen! Uhri saattaakin itse olla kiusaaja ja kiusaajaksi väitetty olla uhri!"
        Antaisin neuvoksi, että missä sitten tarinaanne kerrottekaan, niin ottakaa itse esiin oma osuus... omat teot. Ja verratkaa niitä tapahtuneeseen ja tehkää mittapuu, jonka mukaan arvioitte, mitä tekemistä teidän teoillanne voisi olla tapahtuneen kanssa. Jos teille tapahtunut vääryys ei ole missään suhteessa omaan toimintaanne, olette todellakin joutuneet vääryyden uhriksi.
        Noin osoitatte oma-aloitteisuutta ja tervettä harkintakykyä. Eri asia on, jos koettu vääryys on sellaista väkivaltaa tai on joutunut suoran vakavan helposti todettavan rikoksen uhriksi. Silloin ei omaa osuutta kannata puntaroida. Ja siis siinä tapauksessa, että uhri ei ole yllyttänyt tai provosoinut tilannetta itse, jolloin kaikki tuollainen voi olla tekijälle lieventävää.

        Tällä paltalla taas ei kannata välittää niistä valittajista, jotka eivät hyväksy lähes mitään argumentteja uhreilta. He ovat joko trolleja tai narsisteja itese.


      • youtubenkatsoja

        Minun yllätyksekseni tämä palsta on ollut tähän asti ihan asiallisimmasta päästä käydä jotakin keskustelua narsismista Suomessa. Hyviä linkkejä varsinkin ja ainakin välillä selvästi asiankokeneita tai asiantuntevia kirjoituksiakin olen löytänyt.

        Oma tapani on ollut tuoda esiin narsistin tekemisiä erittäin hienovaraisesti.
        Tiedän siis kymmenen kertaa pahempaakin tapahtuneen.
        En mistään pikkuvääryyksistä ole valittanut koskaan ollenkaan. Koska mieluummin olisin myötämielinen kyseistä henkilöä kohtaan.
        Ja narsistikin minut tuntee, että valitan vasta kun on aivan pakko, jos sillonkaan.
        Hän on aina kahdenkeskisesti ollut yksimielinen kanssani siitä, että olen kokenut harvinaisen mittavia vääryyksiä ja tätä kummallista ilmiöitä on sitten aikoinaan aina ikäänkuin yhdessä ihmetelty, että mitä kummaa tämä on.
        Yleensä esitän valitukseni tilanteesta ulkopuolisille mahdollisimman kohteliain sanoin.
        Ja tämähän on tietenkin toiminut narsistin eduksi.
        Varovainen kohtelias tapani esittää asia useimmiten käännetään minua vastaan
        tai ei otetaan mitenkään vakavasti.(Itse taas en oikein meinaa luottaa sellaiseen, jos oikein rumia ilmaisuja käytetään jne.)
        Nyt on tilanne niin, että pakko muuttaa tyyliä ja sanoa, että : Asia on näin ja piste!
        Turha kenenkään höpöttää siihen mitään.

        Tulisipa tänne Suomeen hieman noita amerikkalaisia vaikutteita tietyissä asioissa.


      • Minä_olen_myös_

        Minä olen myös narsistin kanssa yrittänyt keskustella hänen teoistaan. Hän on keskustellut kanssani asiallisesti ja on ylistänyt minun keskustelutaitojani ja sanonut, että on tyytyväinen minun suhtautumiseeni.
        Kaikki tuo ei ole kuitenkaan johtanut mihinkään ratkaiseviin parannustoimiin narsistin taholta, vaan tämä kuvitteli, että tulemme jatkamaan suhdettamme hänen ehdoillaan, että nielen kaiken.
        Oli myös otettava lopputili tuosta hyysääjän roolista.


      • youtubenkatsoja

        Näinhän se menee: empaattiseksi ja asiallisesti keskustelevaksi havaittua henkilöä käytetään henkisesti hyväksi ja sanotaan:
        "Jatketaan näin. Ei voi muuta kuin jatkaa näin. Näin on elettävä."


    • Nänneistäpureskella

      Miksi et koe avunantamista tarpeeksesi asiajakamiesi linkkien jälkienkin elämässä toivo virvoittaen?

      Toivo elämässä virtaa, kun elämän jakaessa polkuja ristiin rastiin, vain esittämisessä, voimiaan.

      Emotionaalisesti voi kulkea elämänkokemuksen viitoittamaa polkua, ihmisen eksymiseen.
      Vahha elämänkokemus on tärkeä asia, sielun tai mielen lohduttaen läpi eletyn elämän kaipuutaan.

      Emme ole kanssasi kuuro!

    • youtubenkatsoja

      Vielä kiitos näistä linkeistä.
      Todella kuvaavia videoita.
      Juuri näin.

      • tritotuus

        ei mitiä! Mukava antaa vinkkejä joita olen pitkän etsinnän jälkeen löytänyt. tämä ihmistyyppi Narsisti on jotenkin niin pimennossa (vielä) suomessa, että haluan että ihmiset oppii tunnistamaan sen. Jostain syystä tuo narsistientuki on siinä mielessä melankolisin, että siellä ei ole kuin narsistin kuvaus, ei ollenkaan toimintaohjeita uhreille ja ympäristölle, toisin kuin muissa noista linkeistä,


      • Youtubenkatsoja

        Näin vaikuttaa olevan aika tuntematon ihmistyyppi Suomessa.
        Olisi hyvä kun joku tekisi jotain suomalaisia suomenkielisiä videoita vaikkapa,
        niin ehkä ne tavoittaisivat Suomessa laajemman yleisön.


      • "Mukava antaa vinkkejä joita olen pitkän etsinnän jälkeen löytänyt."

        Niin jossain kohtaa jo mainitsinkin, ettei tämmönen vanha täti seitkytluvun keskikoulu englannillaan ihan kykene täysin noiden vidoiden sanomaa kokonaisuudessaan ymmärtämään, kun ymmärtää vaan sanan sieltä ja toisen täältä.

        Mutta joo, uskoakseni näistä on varmasti apua heille joiden kielitatito on parempi. Tuohon kickbylly sivustoon kävin tutustumassa kääntäjän avulla ja tosiaan siellä oli ihan hyvää ohjeistusta esim. työpaikkakiusaamisen suhteen...

        Itselleni ny tuli näistä vidoista mieleen yks video jonka se tyyppi jonka tuttavuuden vuoksi tänne palstalle aikoinaan olen eksynyt laittoi minulle spostiin. En ny muista sen nimeä, etten voi sitä tähän laittaa...

        Mutta liekö kellekkään tuttu näihin asioihin liittyen suomenkielinen video josssa työpaikalla/toimistossa tuli omituinen farssi kahvinkeittämisestä ja miespuolinen työtoveri teki väärin, keitti hän tai ei keittänyt kahvia...

        Silloin aikoinaan en narsisteista mitään tiennyt,vaan pidin naisen käytöstä lapsellisena, marttyrimaisena ja veemäisenä tilanteessa joka huipentui muistaakseni niin, että nainen lopulta heitti miehen silmälasit roskikseen.

        Otin sen silloin huumorina, josta ei oikein tiennyt itkiskö vai nauraisko, kun naisen käytös oli niin yliampuvaa. Nyt kyllä tiedän, että narsistin käytös saattaa olla yliampuvaa ihan todellisesskin elämässä ja hän osaa tehdä kyllä kärpäsestä härkäsen niin halutessaan...

        Sitä en tiedä miksi hän tuon videon minulle silloin aikoinaan laittoi, mutta toki näin jälkiviisaana mietin, että mahtoiko hän sillä haluta kertoa minulle jotain, kun nyttemmin voisin ajatella, että videolla nainen saattoi esittää narsistia työpaikalla.

        Tuossa kun joku mainitsi että toivon mukaan tulee narsismista suomenkielisiä videoita niin kyllä sellaisiakin on, löytyy kun laittaa hakuun videoita narsismista, ei toki niin paljon kuin noita englanninkielisiä...

        Että tämmöstä tähän kohtaan, hyvä kun joku laittaa näitä linkkejä ja tietoa aina välillä, kaikki tieto varmaan on tarpeen ja nuorempi polvi pystyy varmaan hyödyntämään tuota englanninkielistäkin eikä tarvitse turvautua kääntäjän, hieman "kökköiseen" kieliasuun...

        Kun noita "selvitymistaitoja" varmaan tarvitaan niin työelämässä kuin silloin jos suvussa, lähipiirissä, naapurustossa tms. on narsisti.

        Ihan parisuhteeseen, en ketään kehoita jäämään noiden selvitymiskeinojen turvinkaan, jotenkin tuntuu raskaalta sellainen, että kotona/parisuheessa pitäisi koko ajan olla valveutunut ja tarkkailla toista ja omaa käytöstään...

        Mikä tilanne sitten uhrin osalta liippaa läheltä sitä läheisriippuvaisuutta, että huomio ja voimavarat kiinnitetään vain siihen/narsistiin ja omat tunteet ja tarpeet sivuutetaan täysin...


      • tritotuus

        Jos englannin kieli ei suju, niin paras sivu jossa kerrotaan perin pohjin käytöskuviot, taustat, ja erityisesti se tekemisessä olemisen psygologia lähdössä ja jälkeen, on tuo aiemmin vinkkaamani suomeksi käännetty sivusto

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Vaknin.html

        narsistientuki ry n sivut on mielestäni vitsi, siellä ei kerrota juuri mitään mistä olisi apua, ja laitoinkin heille siitä palautetta


      • "niin paras sivu jossa kerrotaan perin pohjin käytöskuviot, taustat, ja erityisesti se tekemisessä olemisen psygologia lähdössä ja jälkeen, on tuo aiemmin vinkkaamani suomeksi käännetty sivusto"

        Joo itsekin pidän sivustosta, olen usein sieltä lainannut tekstejä omien sepustuksieni tueksikin, mutta täällä palstalla sitä ei arvosteta päätellen usein saamastani huimasta arvostelusta tyyliin, että luen sitä kuin piru raamattua ja Vaakku sitä ja Vaakku tätä, että voisin lopettaa sen linkittämisen turhanpäiväisenä...

        Tää ny vaan tähän kohtaan vastaukseesi , ei mua sinällään tuo arvostelu haittaa, enemmänkin se kielii siitä pelosta, että ihmiset alkaisivat ymmärtää tätä asiaa laajemminkin, että se kokonaisuudessaan on muutakin kuin että narsisti ryyppää ja pettää...

        Itsekin olen päässyt eroon siitä vaiheesta, että haluaisin puhua nimenomaan siittä tyypistä, enemmänkin minua kiinnostaa aihe kokonaisuudessaan...



      • fgdhsakf

        Se on hyvä se, että olet päässyt jo eteenpäin. Oikein paljon sinulle Onnea. On tästä palstasta jotain kuitenkin hyötyä.


      • "On tästä palstasta jotain kuitenkin hyötyä"

        Juu on, täältä saa paljon tietoa narsisteista


      • tritotuustuli
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        Vielä tekee mieli lisätä, että kuten jo jossain kohtaa mainitsinkin niin esim. tuo argumentointi ja siihen liittyen psykologinen manipulointi ovat aiheita joihin kannattaa tutustua vaikka ne ei ihan suoraan persoonallisuushäiriön, narsismin otsikon alle kuulukkaan...

        Mutta tietoa/ymmärrystäkin niistäkin saa jos joutuu keskustelemaan narsistin kanssa

        http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/argumentointi.html
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Psykologinen_manipulointi

        nämä linkit manipuloinnista ja argumentoinnista oli tosi mielenkiintoisia. avasivat kokonaan uuden kiinnostusalueen tiedonetsintääni, kiitos!!


    • tritotuus

      LIsää narsismivideoita löytyy neljältä seuraavalta asiaan vihkiytyneeltä youtube kanavalta

      https://www.youtube.com/user/narcissismvideos/videos
      https://www.youtube.com/user/SPARTANLIFECOACH/videos
      https://www.youtube.com/user/mattshsq/videos
      https://www.youtube.com/user/NarcissimSurvivor/videos

      ja sokerina pohjalla, video jossa narsisti-pojan puhelu 63 vuotiaan narsisti-äitinsä kanssa, kuunnelkaa videolla kuinka kauniisti "ystävällinen isoäiti" puhuu miniästään
      https://www.youtube.com/watch?v=4PveksU9cDU

      • uhrife36

      • youtubenkatsoja

        Vaikuttaa mielenkiintoisille nämäkin.
        Täällä on nyt tosi paljon katsottavaa, kun aikaa löytyy niitä alkaa katsella.
        Tykkään englanninkielisistä videoista, vaikken mikään kielinero olekaan,
        koska sekin avartaa, kun asenteita löytää vähän laajemmalta, kuin pelkästään tietyltä maantieteelliseltä alueelta.


      • youtubenkatsoja
        youtubenkatsoja kirjoitti:

        Vaikuttaa mielenkiintoisille nämäkin.
        Täällä on nyt tosi paljon katsottavaa, kun aikaa löytyy niitä alkaa katsella.
        Tykkään englanninkielisistä videoista, vaikken mikään kielinero olekaan,
        koska sekin avartaa, kun asenteita löytää vähän laajemmalta, kuin pelkästään tietyltä maantieteelliseltä alueelta.

        Kaikkein eniten kuitenkin tykkään noista piirretyistä, ne on niin jämptejä,
        ei ylimääräistä sepustusta joukossa, kaikki asiaa.


      • "koska sekin avartaa, kun asenteita löytää vähän laajemmalta, kuin pelkästään tietyltä maantieteelliseltä alueelta."

        Tuokin on ihan hyvä pointti ja tosiaan voisin itsekin noita kuunnella ihan siitä syystä, että maailmankuva avartuu, saa tietämystä siitä miten eri kulttuureissa näihin asioihin suhtaudutaan,mutta valitettavasti vaan mun kielitato ei riitä, että joudun tyytymään joko kotimaisiin versioihin tai kirjoitettuihin sivustoihin joita voi lukea kääntäjän avulla, mikä kyllä on joskus vähän "kökkööstä"

        Mutta mistäpä sitä tietää josko joskus joku suomalainenkin innostuisi aiheesta/tekemään noita videoita jos kiinnostusta riittää...

        Ihan vinkiksi vaan, heille jotka hallitsevat videoiden tekemisen ja tarviiko niissä ny omalla naamallaan esiintyä jos se siitä on kiinni, ettei halua leimautua esim. narsistin uhriksi...


      • "tarviiko niissä ny omalla naamallaan esiintyä jos se siitä on kiinni, ettei halua leimautua esim. narsistin uhriksi..."

        Näköjään jo sivusitkin asiaa omalla kommentillasi noista piirretyistä


      • youtubenkatsoja
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "tarviiko niissä ny omalla naamallaan esiintyä jos se siitä on kiinni, ettei halua leimautua esim. narsistin uhriksi..."

        Näköjään jo sivusitkin asiaa omalla kommentillasi noista piirretyistä

        Kiitoksia tarkasta erilaisten pointtien havaitsemisesta :)

        Joo jotenkin se on mielestäni hyvä kun tällaiset videot ei henkilöydy liikaa, vaan pysyy neutraammin asioina noissa piirretyissä.


      • youtubenkatsoja

        Eli siis neutraalimmin


      • tritotuus

        Iselläni sormet syyhyää kyllä perustaa aiheesta suomalainen youtube kanava ja alkaa kääntämään noita ulkomaalaisia lähteitä. narsistikokemuksiakin on kasaantunut jo jokunen lähivuosilta. Harmi vaan kun en hallitse tuota graafisten liikkuvien objektien tekoa (vielä)...


      • youtubenkatsoja
        tritotuus kirjoitti:

        Iselläni sormet syyhyää kyllä perustaa aiheesta suomalainen youtube kanava ja alkaa kääntämään noita ulkomaalaisia lähteitä. narsistikokemuksiakin on kasaantunut jo jokunen lähivuosilta. Harmi vaan kun en hallitse tuota graafisten liikkuvien objektien tekoa (vielä)...

        Minä jo odotan että voisi katsoa youtubesta sellaisia, ja neuvoa ihmisiä menemään sieltä katsomaan asiasta, kun en jaksa selittää ja selittää mitä tarkoitan...

        Ja sitten joku graafinen hahmo siellä jämptisti Suomeksi selostaisi kuinka ne kuviot pyörii ja että semmosta on olemassa, eikä se ole edes mahdottoman harvinaistakaan.
        Minua ainakin nuo piirretyt kovasti auttavat asian hahmottamista, niin ehkä samoin olisi joillakin muillakin. Ne ovat minusta hyviä tuollaiset piirretyt, jotka eivät niin herätä epäobjektiivisia tunteita esim. sillä peruteella miellyttääkö puhuja vai hänen puolisonsa tms. (Itse en jaksa niin hyvin katsoa videoita, joissa selostetaan liian pitkästi kuinka joku tietty henkilö käyttäytyi missäkin tilanteessa, kun ne tilanteetkin voi olla aika erilaisia eri ihmisillä jne.)

        Minuakin kiinnostaa tuo argumentointi myös. Sitäkin voisi graafiset hahmot esittää niitä konsteja kuinka keskustelu johdetaan sivupoluille, taikka reitilleen.
        Minun mielestäni aihe liittyy suoraan narsismiin. Olen mielestäni lukenut, että ainakin psykopaattien kielenkäytössä voi olla poikkeavuuksia, tietenkin tutuimpana se kaksoisviestintä, kai myös sellainen että puhuu sellaista niin epäselvää monitulkintaista juttua, jonka voi sitten vääntää miksi vain tilanteen mukaan. Ja sitten se, ettei ikinä vastaa kysemykseen, vaan jotakin ihan muuta esim näin:
        A: "Ostitko sen leivän? "
        B:"Ei en nähnyt siellä salaattia"
        A:"Ei kun siitä leivästä kysyin, en salaatista."
        B:"En jaksa jatkaa kanssasi keskustelua, joka on tämmöistä vääntämistä."
        Tuo minusta muistuttaa myös vähän sitä gaslighting ilmiötä.

        Ajattelisin että mitä enemmän sellainen "älyllinen" narsisti,
        sitä enemmän se peli tapahtuu sanojen tasolla.


      • "Iselläni sormet syyhyää kyllä perustaa aiheesta suomalainen youtube kanava ja alkaa kääntämään noita ulkomaalaisia lähteitä."

        Niin uskoisin, että tuommoselle olis kyllä tarvetta, vaikka nuorempi polvi ny tuota engelskaakin aikas sujuvasti ymmärtää...

        Tuos aamusella kun asiaa vilkaisin, niin Hellsteniltä oli se yksi versio/video aiheesta, en sitä katsonut, mutta sen suhteen ongelmana taitaa olla se, että asia ikäänkuin profiloituu häneen ja kaikki eivät hänestä pidä, jolloin hyväkin asia koetaan huonoksi, kun sen esittää tietty henkilö, että tosiaan tuollainen piirretty vois olla neutraalimpi...

        Mitä tulee noihin linkkeihin manipuloinnista ja argumentoinnista, niin tavallaan net lähti tuosta toisesta keskustelusta, jossa vaihdoin muutaman kommentin nimimerkin "keskustelua" kanssa, että osa kiitoksista noiden aiheiden esiin nousemisesta hänellekkin, kun mietin syitä miksi narsistin kanssa saattaa olla vaikea keskustella ja usein juttu ikäänkuin karkaa käsistä ja hyvin helposti henkilöityy, niin nuo aiheet tuli mieleen...

        Tosiaan noistakin joskus muinoin on palstalla keskusteltu, mutta itse olin silloin vielä siinä vaiheessa, että enemmänkin pohti niitä narsistin tekemisiä ja sanomisia konkreettisesti omalla kohdalla,

        Silloin ei vielä ollut tilaa "päässä" pohtia minkälaiset/ mitkä asiat siellä taustalla vaikuttavat, että silloin meni vielä monikin asia vähän niinku ohi.

        Että kyllä se aika tekee tehtävänsä näidenkin asioiden suhteen, mutta onhan tämä aiheenakin kovin kummallinen sekä kiinnostava ja sen oman narsistisuutenkin olen tässä ajan saatossa löytänyt...

        Mutta hyvä kun välillä sitä oikeaa tietoakin jaellaan muodossa jos toisessa heille jotka ovat siitä kiinnostuneita...


      • "Ne ovat minusta hyviä tuollaiset piirretyt, jotka eivät niin herätä epäobjektiivisia tunteita esim. sillä peruteella miellyttääkö puhuja vai hänen puolisonsa tms."

        Niin näköjään samansuuntaisia ajatuksia meillä, itse viittasin samaan aiheeseen mainiten Hellstenin...

        Mutta joo, itselle silloin aikoinaan herätti kummastutti siihen tyyppiin liityen, että kun niitä näitä jutustellessa, kerroin käyneeni lenkillä, niin hän kommentoi tietävänsä että ihmiset sanovat tekevänsä kaikenlaista vaikka todellisuudessa eivät teekkään...

        Kyse sinällään vähäpätöisestä asiasta, aivan sama uskoiko hän vai ei, mutta jäänyt mieleen juurkin sellaisena kummastuttavana asiana, että itse jouduin ikäänkuin tarkistamaan ja todistamaan itselleni, että hetkinen kävinkö minä, kyllä minä kyllä kävin lenkillä, tuli semmonen jotenkin kummallinen olo tuosta hänen kommentistaan...

        Vastaavanlaista oli usemmankin, mutta tuo nyt jääny erityisesti mieleen kun oli ensimmäinen kerta ja tuntui että hetken ikäänkuin itsekin epäili itseään...

        Myöhemmin sitä sitten jo tajusikin, että osa sen jutuista oli puutaheinää, ettei kaikkea niin vakavasti ottanutkaan, mikä sitten johti siihen, ettei uskonut niitäkään asioita mitkä olisi pitänyt uskoa...


      • youtubenkatsoja

        Juurikin tuota minusta narsistit tekevät, yrittävät saada epäilemään päivänselviä asioita. Se on kai sitä "narcissistic gaslighting"- juttua ainakin osittain.


    • Kalypso

      Täytyy myötäillä ylläolevia mielipiteitä, nuo videoklipit olivat selkeitä ja toivat oleellisia asioita yksinkertaisesti esille. Itseäni häiritsee usein narsismista puhuttaessa että selostus kääntyykin uhriin ja jotenkin se akuuttiongelma vaiennetaan sillä. Itsetutkistelun aika on minusta sitten kun on saatu pahin kipu hoidettua pois, syyllistäminen ei nyt ainakaan siihen auta.
      Se että piirroshahmo on neutraali mekaanisella äänellä on aivan loistava idea. Jos on vaikeuksia ymmärtää kannattaa kokeilla tekstin laittamista niihin, ainakin itsellä helpotti ymmärtämistä.
      Kannatan lämpimästi suomenkielistä versiota näistä.

    • youtubenkatsoja

      Jos nyt on katsonut vaikka kaikki nuo piirretyt ja tietää varmuudella olleensa piirretyissä kuvatun ilmiön kanssa tekemisissä,
      niin voiko tilanteessa auttaa henkilö, joka ei tiedä noiden piirrettyjen aiheen sisällöstä mitään taikka henkilö, joka on itse narsisti ?

      • tritotuus

        ensimmäiseen kysymykseen ei, ja toiseen kysymykseen ISO EI ! suosittelisin itseasiassa olemaan mainitsematta mitään narsistille itselle epäilystä siitä. Hän kokee sen joko loukkauksena itsestään, tai tilaisuutena alkaa ohjaamaan sinua saaden tiedon siitä miten tulkitset häntä. En kertoisi töissä ti kotona kenellekään muullekkaan, vasta kun olisin täysin varma ettei tämä ihminen kuulu narsistin hoviin. kuten yhdessä sivustossa kiteytettiin (kickbully) jos olet epävarma, lähde lähtökohdasta, että olet täysin omillasi ympäristössä jossa narsisti mellastaa.


      • youtubenkatsoja

        Minä kun olen mennyt kertomaan kaiken suoraan rehellisen luonteeni takia,
        etenkin koska MELKEIN kaikki, joille olen asiasta puhunut ovat olleet sitä mieltä,
        että minun on hyvä puhua asiasta suoraan narsistiksi kokemalleni henkilölle,
        eli hän tietää nyt kaiken. Muut siis eivät pidä minua niin pahana asiasta puhuessani, kun tietävät, että narsistikin tietää tarkalleen mitä teen ja mitä hänestä puhun.
        Mutta on tämä minusta jotenkin aika "kökköä"...eli siis narsistille ja koko hänen hovilleen on nyt perusteellisesti koko juttu kerrottu.


    • tritotuus

      Kolusin kaikki suomenkieliset youtube videot mitä löysin, ja laitan tänne senkin uhalla että linkit alkaa tulla korvista ulos. Tarkoitus on kuitenkin vilpitön, eli kun tai jos satunnaiset ihmiset (tai uhrit) etsii tietoa narsismista suomessa, oletan heidän löytävän suomi24 ssä tänne ja tätä kautta etsivän myös lisätietoa eri muodoissa

      auerma 1 https://www.youtube.com/watch?v=vdyHBSl2eW4
      auerma 2 https://www.youtube.com/watch?v=zknUf5Oogbo
      auerma 3 https://www.youtube.com/watch?v=jia11_gQlSg
      hellsten 1 https://www.youtube.com/watch?v=61dERrF87Tk
      suomeksi tekstitetty lyhytvideo https://www.youtube.com/watch?v=1uuYVPAWPGs
      pimeän puolella 1 https://www.youtube.com/watch?v=wMxOeK9bqcg
      pimeän puolella 2 https://www.youtube.com/watch?v=jZyqZNJ-hUw
      risanen 1 https://www.youtube.com/watch?v=cOzjvCZrkW4
      rissanen 2 https://www.youtube.com/watch?v=o84okVXZPN4

      • listiet

        tuo pimeän puolella ei ole suoraan narsismista, mutta tarpeeksi läheltä että sen sinne laitoin, huijatuksi tuleminen kun on


      • Katoin tuosta tuon lyhyt videon, että jooh...

        Tuommosta kait se psykopatia kait pahimmillaan on

        Mieleen tuli tuon katsottuani Veikko Lavin muinainen laulu,
        joka alkaa sanoilla,

        "Ihmisiä on kuin muurahaisia,
        ne loputonta polkuansa taivaltaa.
        On kaukaa katsottuna kaikki samanlaisia,
        niin ettei heitä toisistaan voi erottaa"

        Tuos kun tuon laulun sanoja googlettelin niin törmäsin tämmöseen Liinan blogiin, jonka kirjoittajan ajatuksia tässä ny komppailen.

        että onneksi ei sittenkään kaikki ole samanlaisia, vaan

        "Kurkistaa jos voisi sielun syvyyteen,
        niin kahta samanlaista eipä ois'.
        Ken katsoo kauneuteen eikä hyvyyteen,
        häneltä monta ystävyyttä jääkin pois."

        http://liinanblogi.com/2012/10/21/ihmisia-on-kuin-muurahaisia/

        vain narsisti luulee, että kaikki ovat samankaltaisia kuin hän...

        "Itse asiassa, pidän itseäni samanlaisena kuin kaikkia muita, ehkä ainoastaan hiukan parempana. Toisin sanoen, päädyn ajattelemaan että kaikki muut ovat minun kaltaisiani, mutta eivät aivan yhtä hyviä. Sitähän universumi koko ajan minulle kertoo."

        http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Alkusana.html

        En tiedä, uskon ja toivon kuitenkin, etteivät narsistien kaltaiset ihmiset tule hallitsemaan tätä maailmaa, vaikka Sam Vakninkin varoittelee että ko. ilmiöstä tulossa 2000 luvun epidemia, mutta yritetään jakaa tietoa ja pitää mielessä tämä

        "Ainoa ero meidän välillämme on, että sinä voit päästä siitä pois."

        Tämmösiä ajatuksia mulle heräsi tuosta videosta...


      • Tulin vilkaisemaan, kun täs vähän vappu tunnelmis kuuntelen musaa koneelta.

        Sattui tulee tämäkin biisi ja ajattelin laittaa ny tämän ikäänkuin tämän tieto ketjun jatkoksi ikäänkuin tsemppibiisiksi toivotellen samalla mukavaa vapun aikaa palstalaisille...

        https://www.youtube.com/watch?v=gAhJko4pZB8


    • voikoollatotta

      googleta ihminen tavattavissa ja siellä `"kauhistuksen kanahäkki".
      osuu ja uppoaa ,ainakin minuun.

    • työkollega

      muistin virkistykseksi linkkejä ylös

    • youtubelinkki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe