Toistuva pienistä asioista valehtelu parisuhteessa

kyllästynyt123

Olemme seurustelleet avopuolisoni kanssa muutamaa päivää vajaa 2 vuotta. Avoliitossa olemme olleet päälle 1,5 vuotta.

Avopuolisoni on miltei koko suhteen ajan valehdellut pienistä asioista, jotka tulee aina tavalla tai toisella ilmi. Joko hän vahingossa myöhemmin möläyttää totuuden tai sitten riidan aikana kertoo mitä oikeasti tapahtui. Kyse ei siis ole mistään pettämisestä vaan jatkuvasta pienistä asioista valehtelusta. Alkuvaiheessa pystyin antamaan asiat anteeksi, mutta nykyään sen toistuvuuden takia se on aina vain vaikeampaa.

En ottaisi tätä näin vakavasti, jos kertoja olisi ollut vain pari, mutta kun niitä on ollut useita kymmeniä ja aina jonkun paljastuneen valheen jälkeen hän lupaa lopettaa, mutta aina sama toistuu joko lyhyemmän tai pidemmän ajan päästä. Olen usein kysynyt, että miksi täytyy valehdella ja miksi ei voi kertoa totuutta. Avopuolisoni ei näe siinä mitään pahaa, koska ''se oli vain yksi pieni valhe.''

Olen useasti sanonut, että mitä enemmän hän valehtelee pienistäkin asioista, sitä enemmän se syö luottamusta häntä kohtaan. Silti hän ei näe siinä mitään pahaa, vaan jatkaa touhujaan. Alan olla todella kypsä tähän ja tuntuu, ettei puhe tai se, että kerron miltä minusta tuntuu, auta asiaa yhtään. Joka kerta valheen jälkeen mietin, että onko hän valehdellut jostain isommastakin asiasta, jonka hän on onnistunut piilottamaan todella hyvin.

Kertokaa mitä tehdä? Miten saisin valehtelun loppumaan? Onko teillä kokemuksia asiasta?

7

2424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhhmm

      Miksi hänen ylipäätään pitää valehdella sinulle? Kysypä sitä. Pelkääkö hän reaktioitasi niin että mielummin valehtelee?

    • Tuo on vaikea tilanne, koska viime kädessä avopuolisosi käytöstä voi muuttaa vain hän itse. Kaikki on kiinni siitä, että hän itse ottaa vastuun käyttäytymisestään.

      En tiedä onko tästä apua, mutta minulle tulee mieleen se, että kerrot avopuolisollesi että
      a) pienetkin valheet satuttavat sinua.
      b) kun valehtelu on jatkuvaa, kysymys ei ole enää yhdestä pienestä valheesta.
      c) valheet tuhoavat luottamuksen häneen ja siten myös ajan myötä parisuhteen.

      Mietin myös sitä, miten avopuolisosi ymmärtää sen, mitä on toisen kohteleminen reilusti parisuhteessa. Kuuluuko tällainen käytös siihen, mitä hän ymmärtää reiluksi?

      Toivottavasti tilanne selviää.

      Vilppu H.
      pappi

    • eriuhjeiouro

      Se vähän vaikuttaa, että millaisia nämä valheet ovat... Eli onko kyse hänen yksityisasioista, vai sellaisista jutuista jotka vaikuttavat sinuunkin? Jos puoliso vaikkapa valehtelee ettei syönyt suklaapatukkaa lounastauolla kun asiasta tenttaat, niin saa valehdellakin, koska ei kuulu pätkääkään sinulle, syökö hän suklaapatukan vai ei. Eli siis väärin tekee se, joka olettaa ettei liiton myötä ole enää yksityisyyttä.

      Sen sijaan jos nainen valehtelee teidän yhteisistä asioista (vaikkapa yhteisen tilin rahanmenoista tms) niin silloin sinulla on oikeuskin pahoittaa mielesi, ja epäluottamus varmasti kasvaa.

      Onko sinulle vaikea puhua totta? Kysyn tätä siksi, koska nainen valehtelee jatkuvasti, ja siihen lienee jokin syy... Voisiko syy olla sinun suhtautumisessa asioihin? Voin omasta kokemuksesta kertoa, että suhteemme alkuaikoinan aina jos joltain naispuoliselta tuli miehelle viesti tms, niin minä suhtauduin siihen todella ynseästi. Tenttasin että kuka se on, miksi se viestittää, olin marttyyri ja epäilin miehen sitoutumista minuun yms... Lopulta MINUN suhtautumiseni johti siihen, että mies lopetti kertomasta. Jos joku viesti tuli, niin se tulikin "Pekalta", koska ei jaksanut käydä kanssani täysin turhaan koko illan keskustelua siitä, kun joku Marja sattui kysymään jotakin ihan tavallista. No, tämä johti siihen, että minä epäilin entistä enemmän... Luulin että mies takuulla pettää tms.

      Meillä oli silloin erokin lähellä, mutta kävimme vakavan keskustelun. Minä muutin asennettani, ja mies rupesi rehelliseksi. Ei kuitenkaan siten, että kaikesta olisi pakkon tehdä tiliä. Mutta luonnollisesti, ja ystävällisiä oltiin toisiamme kohtaan. Varmaan puolisen vuotta meni kun yritettiin näin, ennen kuin todella molemmin puolinen usko ja luottamus palasi. Siitä on jo 7 vuotta, ja nykyisin homma toimii kuin rasvattu. Ei tartte kytätä, eikä miehen tartte valehdella.

      Eli miesti myös omaa suhtautumistasi. Onko sinulle vaikea olla rehellinen?

    • eihyväjuttu

      Mies,jonka täytyy valehdella toistuvasti ja vähettelee myös asiaa niin hän pystyy valehtelemaan enemmänkin ajan kuluessa. Ja joilla on siihen taipums niin se välehtelevat jatkossakin,josta on vaikeata päästä eroon. Se on heidän elämän tapansa.
      Sellainen ei kunnioita toista ihmistä,kun on kyse aikuisesta miehestä tai miehellä on jotain muuta mielessä.

    • nivgjurfad

      Taidat seurustella exäni kanssa. Juurikin tuo kokoaikainen valehtelu on syy siihen miksi hän on ex. tottahan sitä alkuun yritti keskustella, kertoa omista tuntemuksista ja saada toinen ymmärtämään kuinka valhe syö suhdetta, mutta aina sama lopputulos : sain osakseni vähättelyä ja ei kuulemma voi tuntua niin pahalle. Lopulta valheet paisuivat jo niin älyttömiksi, että vain umpisokea ei olisi niiden valheiden läpi nähnyt.

    • kirvesmiehenmuija

      Herää kysymys. Miksi hänen täytyy valehdella. Eikö hän uskalla sanoa asian oikeaa laitaa? Eikö hän halua että hänen asiat kuuluisivat sinulle. Vai onko hän sellainen joka ei eroita totuutta valheesta vaan kääntää aina asian omaksi eduksi riippumatta onko se totta vai ei.
      No joka tapauksessa olet siinä vaiheessa suhteessanne että sinun täytyy miettiä mitä elämältä haluat. Toista et voi muuttaa, ja jos et itse arvosta itseäsi ei sitä tee kukaan muukaan.
      Miksi yleensä muutitte yhteen noin lyhyellä seurustelulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1980
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1397
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1067
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      120
      968
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      787
    Aihe