300e - 500e mikrojärjestelmäkamera?

Topparna

Moi. Oon tässä lähipäivien aikana yrittänyt etsiä hyviä 300e - 500e mikrojärjestelmäkameroita. Tarvitsisin hyvän mikrjojärjestelmäkameran jolla pystyy kuvaamaan hyvin Full HD- videota sekä hyviä kuvia. Otan vinkkejä vastaan :)!

19

867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti_minäkin

      Hintahaarukkasi on epärealistinen. Pelkästään yksi objektiivi maksaa enemmän, kuin olet valmis laittamaan rahaa koko järjestelmään.

    • meillä-on

      nikon d3200, olemme tyytyväisiä.

      • Canonisti_minäkin

        Hyvän ehdotus, mutta 500€ raja paukkuu ja vain 30 fps, mutta tuosta saa kyllä rakennettua ihan hyvän videopainotteisen systeemin vasta-alkajalle ainakin paperilla. Kamera ai ole kuitenkaan kovin hyvä vaihtoehto valokuviin.

        Runko näyttää maksavan tällä hetkellä Suomessa 370 €, mutta ongelma on, että sitä saa vain paketoituna suttuzoomin kanssa. Maksat kympin turhaa objektiivista, jolle ei ole käyttöä. Pitäisi löytää paketti, jossa on f/1.8 35 mm objektiivi.

        Kolmevitonen on yksin parisataa euroa, joka yksin paukauttaa hinnan yli 500 € rajan. Sen lisäksi, kuvauskohteista riippuen, todennäköisesti pitää olla jotain muutakin lasitavaraa. Kohtuuliset primet maksavat muutaman satasen. Zoomit yli tonnin ja ovat raskaita, niin että järjestelmästä d3200 rungolla tulee "nokkapainoinen". Eli käytännössä järjestelmä on rakennettava primeista.

        Ääni on olennainen osa videokuvausta. Nikon d3200:n hyvä puoli on, että siihen saa ulkopuolisen mikrofonin, mikä on välttämättömyys. Mikki maksaa satasen tai pari. Onko tarvetta äänentalentimelle? Jos tarkoitus on oikeasti tehdä elokuvia, tarvitaan joku tallennin taustaäänille. Entä pitääkö pystyä tallentamaan spiikkejä langattomasti?

        Käsivaralta videointi ilman jalustaa tai muuta tapaa vakauttaa kuvaus ei ole käytännössä mahdollista. Tai no tiedän yhden voimanostajan, joka kuvasi tasaisempaa kuvaa olkapältä kuin jalustalta. Jalusta siedettävällä videopäällä on lähempänä 300 € kuin 200 €. Pikkukameroiden stedycam't maksavat satasen.

        Video vaatii paljon tallennuskapasiteettia ja sähköä. Eli tarvitset nopeita ja isoja kortteja sekä vara-akkuja. Noihin menee äkkiä muutama satanen.

        Eli johtopäätöksenä voi vetää, ettei tuo ole mahdollista alle 500 € budjetilla. Lisäksi oli vielä vaatimus hyvälaatuisista valokuvista, joka ei täyty tällä kalustolla. Voi olla hyvinkin, että tuosta selviää alta 3000 €, mutta ei missään tapauksessa alta 500 €.

        Jos Pana olisi laittanut LX100:an mikkiliitännän, sanoisin, että se olisi siinä, mutta se puutuu. Mieti ja kerro tarpeesi tarkemmin, niin voidaan miettiä kohtuuhintaisia vaihtohetoja.


      • meillä-on
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Hyvän ehdotus, mutta 500€ raja paukkuu ja vain 30 fps, mutta tuosta saa kyllä rakennettua ihan hyvän videopainotteisen systeemin vasta-alkajalle ainakin paperilla. Kamera ai ole kuitenkaan kovin hyvä vaihtoehto valokuviin.

        Runko näyttää maksavan tällä hetkellä Suomessa 370 €, mutta ongelma on, että sitä saa vain paketoituna suttuzoomin kanssa. Maksat kympin turhaa objektiivista, jolle ei ole käyttöä. Pitäisi löytää paketti, jossa on f/1.8 35 mm objektiivi.

        Kolmevitonen on yksin parisataa euroa, joka yksin paukauttaa hinnan yli 500 € rajan. Sen lisäksi, kuvauskohteista riippuen, todennäköisesti pitää olla jotain muutakin lasitavaraa. Kohtuuliset primet maksavat muutaman satasen. Zoomit yli tonnin ja ovat raskaita, niin että järjestelmästä d3200 rungolla tulee "nokkapainoinen". Eli käytännössä järjestelmä on rakennettava primeista.

        Ääni on olennainen osa videokuvausta. Nikon d3200:n hyvä puoli on, että siihen saa ulkopuolisen mikrofonin, mikä on välttämättömyys. Mikki maksaa satasen tai pari. Onko tarvetta äänentalentimelle? Jos tarkoitus on oikeasti tehdä elokuvia, tarvitaan joku tallennin taustaäänille. Entä pitääkö pystyä tallentamaan spiikkejä langattomasti?

        Käsivaralta videointi ilman jalustaa tai muuta tapaa vakauttaa kuvaus ei ole käytännössä mahdollista. Tai no tiedän yhden voimanostajan, joka kuvasi tasaisempaa kuvaa olkapältä kuin jalustalta. Jalusta siedettävällä videopäällä on lähempänä 300 € kuin 200 €. Pikkukameroiden stedycam't maksavat satasen.

        Video vaatii paljon tallennuskapasiteettia ja sähköä. Eli tarvitset nopeita ja isoja kortteja sekä vara-akkuja. Noihin menee äkkiä muutama satanen.

        Eli johtopäätöksenä voi vetää, ettei tuo ole mahdollista alle 500 € budjetilla. Lisäksi oli vielä vaatimus hyvälaatuisista valokuvista, joka ei täyty tällä kalustolla. Voi olla hyvinkin, että tuosta selviää alta 3000 €, mutta ei missään tapauksessa alta 500 €.

        Jos Pana olisi laittanut LX100:an mikkiliitännän, sanoisin, että se olisi siinä, mutta se puutuu. Mieti ja kerro tarpeesi tarkemmin, niin voidaan miettiä kohtuuhintaisia vaihtohetoja.

        nikon d3200, ME olemme tyytyväisiä.


      • Canonisti_minäkin
        meillä-on kirjoitti:

        nikon d3200, ME olemme tyytyväisiä.

        Tähän voisi todeta, että Suomessa oli ihmisiä, jotka olivat tyytyväisiä Ladaan. Se oli joko itsepetosta tai he eivät tienneet paremmasta. Aloittajan kriteerit olivat "hyvin Full HD- videota sekä hyviä kuvia". Tuolla kuvauksella auto voisi olla esimerkiksi Volvo V70 nelivetoisena, ei Lada Combi.

        Mutta kuten jo totesinkin, D3200 tai joku vastaava Canon, on hyvä pohja aloittelijan järjestelmälle, kun halutaan kuvata videoita. Ne eivät ole erinomaisia valokuvauksessa, mutta kelpaavat kylllä siihenkin. Järjestelmän hinta ei kuitenkaan ole alle 500 €, vaan pitkälti yli sen.


      • Muistaakseni
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Tähän voisi todeta, että Suomessa oli ihmisiä, jotka olivat tyytyväisiä Ladaan. Se oli joko itsepetosta tai he eivät tienneet paremmasta. Aloittajan kriteerit olivat "hyvin Full HD- videota sekä hyviä kuvia". Tuolla kuvauksella auto voisi olla esimerkiksi Volvo V70 nelivetoisena, ei Lada Combi.

        Mutta kuten jo totesinkin, D3200 tai joku vastaava Canon, on hyvä pohja aloittelijan järjestelmälle, kun halutaan kuvata videoita. Ne eivät ole erinomaisia valokuvauksessa, mutta kelpaavat kylllä siihenkin. Järjestelmän hinta ei kuitenkaan ole alle 500 €, vaan pitkälti yli sen.

        hinta oli alle 500 peruszoomilla... toisekseen olemme tyytyväisiä kuvien tasoon, jotka ovat ammatillisessa käytössä (ei valokuvauksen ammatillisessa, vaan kuvat tukevat muuta infoa)..
        Kameralla on otettu n. 10-15 000 kuvaa, joista käytössä n. 200.
        ps. ajan c5:llä..


      • Canonisti_minäkin
        Muistaakseni kirjoitti:

        hinta oli alle 500 peruszoomilla... toisekseen olemme tyytyväisiä kuvien tasoon, jotka ovat ammatillisessa käytössä (ei valokuvauksen ammatillisessa, vaan kuvat tukevat muuta infoa)..
        Kameralla on otettu n. 10-15 000 kuvaa, joista käytössä n. 200.
        ps. ajan c5:llä..

        Suttuzoomi on hukkaan heitettyä rahaa. Edellisessä työpaikassani kuvasin kaikki tapahtumat ja sitä varten ostettiin 1100D 40 mm STM 430EX. Systeemi toimi periaatteessa ihan hyvin, ergonomiassa oli paljonkin sanomista. Mutta mukanatullutta suttua en käyttänyt ensikokeilujen jälkeen kertaakaan, koska jälki oli niin surkeaa.

        Käytännössä lähes kaikki markkinoilla olevat rungot tekevät ihan hyvää valokukuvajälkeä. Videokuvasssa on sen sijaan vielä isoja eroja. Kaikilla valmistajilla on myös kohtuuhintaisia ja kohtuu hyviä objektiiveja tarjolla, mutta yhtään sellaista zoomia en ole vielä nähnyt. Kun on vähän rahaa käytössä, pitää olla erittäin tarkka valinnoistaan.

        Kameroiden ergonomiassa on sitten isoja eroja ja pääosin hinta näkyy suoraan parantuneena ergonomiana. Poikkeus tähän on ehkä Fuji, jonka X Pro1 ja X T1 ovat ergonomialtaan erittäin hyvä, mutta eivät silti kovin kalliita. Niiden hadicap on heikohko video, jota tehdas on luvannut parantaa seuraaviin malleihin. Se kuitenkin pudottaa ne pois tällä kertaa, koska alkuperäinen kysyjä halusi hyvän HD videon.

        Toki on eroa, tulevatko kuvat pikkuriikkisinä nettiin vai painetaanko ne paperille. Mutta entä jos vastaan tuleekin "se kuva", jota olisi voinut käyttää vähän isommassakin mainoksessa tai harrasta ja kotona tauluna, mutta laatu ei riitä. Sen takia olen aina ollut sitä mieltä, että jonkinlainen peruslaatu pitää kaikissa kuvissa pyrkiä pitämään.


      • Eikö-olekkin-
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Suttuzoomi on hukkaan heitettyä rahaa. Edellisessä työpaikassani kuvasin kaikki tapahtumat ja sitä varten ostettiin 1100D 40 mm STM 430EX. Systeemi toimi periaatteessa ihan hyvin, ergonomiassa oli paljonkin sanomista. Mutta mukanatullutta suttua en käyttänyt ensikokeilujen jälkeen kertaakaan, koska jälki oli niin surkeaa.

        Käytännössä lähes kaikki markkinoilla olevat rungot tekevät ihan hyvää valokukuvajälkeä. Videokuvasssa on sen sijaan vielä isoja eroja. Kaikilla valmistajilla on myös kohtuuhintaisia ja kohtuu hyviä objektiiveja tarjolla, mutta yhtään sellaista zoomia en ole vielä nähnyt. Kun on vähän rahaa käytössä, pitää olla erittäin tarkka valinnoistaan.

        Kameroiden ergonomiassa on sitten isoja eroja ja pääosin hinta näkyy suoraan parantuneena ergonomiana. Poikkeus tähän on ehkä Fuji, jonka X Pro1 ja X T1 ovat ergonomialtaan erittäin hyvä, mutta eivät silti kovin kalliita. Niiden hadicap on heikohko video, jota tehdas on luvannut parantaa seuraaviin malleihin. Se kuitenkin pudottaa ne pois tällä kertaa, koska alkuperäinen kysyjä halusi hyvän HD videon.

        Toki on eroa, tulevatko kuvat pikkuriikkisinä nettiin vai painetaanko ne paperille. Mutta entä jos vastaan tuleekin "se kuva", jota olisi voinut käyttää vähän isommassakin mainoksessa tai harrasta ja kotona tauluna, mutta laatu ei riitä. Sen takia olen aina ollut sitä mieltä, että jonkinlainen peruslaatu pitää kaikissa kuvissa pyrkiä pitämään.

        kamalaa että joku on tyytyväinen omiin välineisiinsä ja kuviinsa, ihan sinusta riippumatta ?


      • Canonisti_minäkin
        Eikö-olekkin- kirjoitti:

        kamalaa että joku on tyytyväinen omiin välineisiinsä ja kuviinsa, ihan sinusta riippumatta ?

        Kun saa otettua sen "kerran elämässä" kuvan ja toteaa, ettei siitä ole suurennettavaksi seinälle, niin takaan että harmittaa. Suttuzoomit ovat hyödyttömiä. Lähes kaikkiin kameramerkkeihin saa myös kohtuuhintaisia ja hyviä objektiiveja, joten suosittelen lämpmästi sellaisia.

        Kinovastaavuudeltaan joko noin 35 ja 75 mm tai sitten noin 24, 50 ja 135 setit ovat perinteisiä yleiskuvaussettejä. Ainakin hyvälaatuisen 35 ja 75 mm setin saa halvemmalla ja painaa vähemmän, kuin käyttökelpoinen perus zoomi. Esimerkiksi Canonin halvimmat käyttökelpoiset zoomit ovat tonnin hujakoilla, kun f/2.8 24 STM ja f/1.8 50 maksavat yhteensä alle 300 €.


      • zoommies
        Canonisti_minäkin kirjoitti:

        Kun saa otettua sen "kerran elämässä" kuvan ja toteaa, ettei siitä ole suurennettavaksi seinälle, niin takaan että harmittaa. Suttuzoomit ovat hyödyttömiä. Lähes kaikkiin kameramerkkeihin saa myös kohtuuhintaisia ja hyviä objektiiveja, joten suosittelen lämpmästi sellaisia.

        Kinovastaavuudeltaan joko noin 35 ja 75 mm tai sitten noin 24, 50 ja 135 setit ovat perinteisiä yleiskuvaussettejä. Ainakin hyvälaatuisen 35 ja 75 mm setin saa halvemmalla ja painaa vähemmän, kuin käyttökelpoinen perus zoomi. Esimerkiksi Canonin halvimmat käyttökelpoiset zoomit ovat tonnin hujakoilla, kun f/2.8 24 STM ja f/1.8 50 maksavat yhteensä alle 300 €.

        Mitä sä oikein yleensä kuvaat? Kuulostaa minusta todella oudolta tuo "uskontosi".

        Itse olen kuvannut viime aikoina mm. sukulaistyttöjen tanssiesityksiä. Kyllä zoomi oli tarpeen, jotta sai otettua kuvia koko ryhmästä, mutta myös yksittäisistä tanssijoista. Kiinteiden kanssa sählätessä olisi tarpeen toinen runko. Se kuitenkin herättäisi liikaa huomiota, kun en kuitenkaan erityisen kokenut valokuvaaja ole. Jo peilin kolaus kuuluu ihan riittävän kauas. Joku aika sitten kävin valokuvauksen "jatkokurssin". Hyvin harva käytti kiinteää objektiivia missään kuvaussessiossa (osin senkin takia, ettei jalkazoomin käyttö ollut oikeastaan mahdollista). Itselläkin oleva EF-S 15-85 näytti olevan erityisen suosittu. Maksaa Rajalalla 599 euroa. http://www.rajalacamera.fi/canon-ef-s-15-85-is-usm-objektiivi.html Valovoimaisempi 17-55 on vain reilun satasen enemmän (719e Canonin omalla lisäalennuksella). Että ei ne ny ihan tonnin hujakoilla ole. Kalliimpia ei Canonilla edes valmisteta. Kinokennoisen yleiszoomi on croppirungossa jotain ihan muuta kuin yleiszoomi.

        Outoa sekin, että suosittelet kuitenkin malliston surkeimpia kiinteitä, vaikka tarkka piirto ja valovoima on sulle joku pakkomielle. Lisäksi yleiskuvauksessa (siis tapahtumia, maisemia, sisäkuvausta yms.) 35mm laajakulma on useimmille riittämätön. Mainitsemaasi 24 mm (kino) kiinteää ei ole käytännössä edes croppikennoisiin tarjolla (en pidä jotain Samyangin käsitarkenteista vaihtoehtona).

        Mutta mutta... huomasin, että EF-S 24mm pannari maksais nyt hyvityksineen vain 129 euroa. Se on jo niin halpa, että taidan ehkä ostaa sen, vaikken sitä erityisen hyödyllisenä pidä peilirungon ja yleiszoomin kaverina. Valovoimakin paranee aikas vähän tai on tavallaan jopa heikompi kuvanvakaimen puutteen takia. Silleen se vaan saattaa olla kätevä, jos ottaa mukaan vain teleobjektiivin ja laajis menee takintaskuun. Tai kameran keveys ja pienempi koko on jostain syystä tärkeää. Tuollahan kameraa voi kuskata mukavammin myös kaulassa roikkuen ilman laukkua.


      • Canoniti_minäkin
        zoommies kirjoitti:

        Mitä sä oikein yleensä kuvaat? Kuulostaa minusta todella oudolta tuo "uskontosi".

        Itse olen kuvannut viime aikoina mm. sukulaistyttöjen tanssiesityksiä. Kyllä zoomi oli tarpeen, jotta sai otettua kuvia koko ryhmästä, mutta myös yksittäisistä tanssijoista. Kiinteiden kanssa sählätessä olisi tarpeen toinen runko. Se kuitenkin herättäisi liikaa huomiota, kun en kuitenkaan erityisen kokenut valokuvaaja ole. Jo peilin kolaus kuuluu ihan riittävän kauas. Joku aika sitten kävin valokuvauksen "jatkokurssin". Hyvin harva käytti kiinteää objektiivia missään kuvaussessiossa (osin senkin takia, ettei jalkazoomin käyttö ollut oikeastaan mahdollista). Itselläkin oleva EF-S 15-85 näytti olevan erityisen suosittu. Maksaa Rajalalla 599 euroa. http://www.rajalacamera.fi/canon-ef-s-15-85-is-usm-objektiivi.html Valovoimaisempi 17-55 on vain reilun satasen enemmän (719e Canonin omalla lisäalennuksella). Että ei ne ny ihan tonnin hujakoilla ole. Kalliimpia ei Canonilla edes valmisteta. Kinokennoisen yleiszoomi on croppirungossa jotain ihan muuta kuin yleiszoomi.

        Outoa sekin, että suosittelet kuitenkin malliston surkeimpia kiinteitä, vaikka tarkka piirto ja valovoima on sulle joku pakkomielle. Lisäksi yleiskuvauksessa (siis tapahtumia, maisemia, sisäkuvausta yms.) 35mm laajakulma on useimmille riittämätön. Mainitsemaasi 24 mm (kino) kiinteää ei ole käytännössä edes croppikennoisiin tarjolla (en pidä jotain Samyangin käsitarkenteista vaihtoehtona).

        Mutta mutta... huomasin, että EF-S 24mm pannari maksais nyt hyvityksineen vain 129 euroa. Se on jo niin halpa, että taidan ehkä ostaa sen, vaikken sitä erityisen hyödyllisenä pidä peilirungon ja yleiszoomin kaverina. Valovoimakin paranee aikas vähän tai on tavallaan jopa heikompi kuvanvakaimen puutteen takia. Silleen se vaan saattaa olla kätevä, jos ottaa mukaan vain teleobjektiivin ja laajis menee takintaskuun. Tai kameran keveys ja pienempi koko on jostain syystä tärkeää. Tuollahan kameraa voi kuskata mukavammin myös kaulassa roikkuen ilman laukkua.

        Saisit teknisesti parempia kuvia esimerkiksi f/1.8 85 mm ja f/1.4 50 mm parilla tuossa tilanteessa. Omistin molemmat vielä silloin, kun kuvasin Canonilla.

        Tänään kuvasin mm. isoa ulkoilmatapahtumaa ja käytössä oli f/2.4 60 mm croppirungossa. Se ei ole oikein omiaan tuollaiseen käyttöön, mutta pesee kyllä sutut mennen tullen. Harkinnassa on vaihto valovoimaisempaan, mutta en vielä ole tehnyt päätöstä 56 mm ja 90 mm välillä.


      • Canonisti_minäkin
        zoommies kirjoitti:

        Mitä sä oikein yleensä kuvaat? Kuulostaa minusta todella oudolta tuo "uskontosi".

        Itse olen kuvannut viime aikoina mm. sukulaistyttöjen tanssiesityksiä. Kyllä zoomi oli tarpeen, jotta sai otettua kuvia koko ryhmästä, mutta myös yksittäisistä tanssijoista. Kiinteiden kanssa sählätessä olisi tarpeen toinen runko. Se kuitenkin herättäisi liikaa huomiota, kun en kuitenkaan erityisen kokenut valokuvaaja ole. Jo peilin kolaus kuuluu ihan riittävän kauas. Joku aika sitten kävin valokuvauksen "jatkokurssin". Hyvin harva käytti kiinteää objektiivia missään kuvaussessiossa (osin senkin takia, ettei jalkazoomin käyttö ollut oikeastaan mahdollista). Itselläkin oleva EF-S 15-85 näytti olevan erityisen suosittu. Maksaa Rajalalla 599 euroa. http://www.rajalacamera.fi/canon-ef-s-15-85-is-usm-objektiivi.html Valovoimaisempi 17-55 on vain reilun satasen enemmän (719e Canonin omalla lisäalennuksella). Että ei ne ny ihan tonnin hujakoilla ole. Kalliimpia ei Canonilla edes valmisteta. Kinokennoisen yleiszoomi on croppirungossa jotain ihan muuta kuin yleiszoomi.

        Outoa sekin, että suosittelet kuitenkin malliston surkeimpia kiinteitä, vaikka tarkka piirto ja valovoima on sulle joku pakkomielle. Lisäksi yleiskuvauksessa (siis tapahtumia, maisemia, sisäkuvausta yms.) 35mm laajakulma on useimmille riittämätön. Mainitsemaasi 24 mm (kino) kiinteää ei ole käytännössä edes croppikennoisiin tarjolla (en pidä jotain Samyangin käsitarkenteista vaihtoehtona).

        Mutta mutta... huomasin, että EF-S 24mm pannari maksais nyt hyvityksineen vain 129 euroa. Se on jo niin halpa, että taidan ehkä ostaa sen, vaikken sitä erityisen hyödyllisenä pidä peilirungon ja yleiszoomin kaverina. Valovoimakin paranee aikas vähän tai on tavallaan jopa heikompi kuvanvakaimen puutteen takia. Silleen se vaan saattaa olla kätevä, jos ottaa mukaan vain teleobjektiivin ja laajis menee takintaskuun. Tai kameran keveys ja pienempi koko on jostain syystä tärkeää. Tuollahan kameraa voi kuskata mukavammin myös kaulassa roikkuen ilman laukkua.

        Kyllä minun käyttämääni järjestelmään saa kohtuuhinnalla hyvän noin 35 75 kinovastaavan parin, mutta olet oikeassa, että Canonin laajakulmatarjonta croppiin on huono. Laskeskelin kerran, että jos tarvitsee laajakulmia, niin Canoniin pitää ostaa rungoksi 5D, koska se on kokonaisuudessaan halvempi kuin silloinen kymppi!


    • taskukokoinen

      Panasonic LUMIX GM1

    • setämiesminäkin

      Unohda mikrot! Sen kantaminen yhtä hankalaa käytännössä kun isokokosen..tarvit laukun t. kassin. Tietysti pancakeölinssillä menee pompan taskussa mutta mutta.
      Myin omani.....alko harmittaa kun sais samoihin hintoihin kunnon normaalirungon. Ja joudut kuitenkin objektiiveja ostaan...ja ne vie tilaa.
      No nyt minulla on paussia muutenki kuvauksesta. Eksyin tähänn ketjuun vahingossa.

      Osta laadukas oikea järkkäri ja pikakuvaukseen joku huippu kännykamera.

      • Canonisti_minäkin

        Semipro peilittömissä on kyllä paljon vähemmän kannettavaa ja vain vähän vähemmän rajoituksia, kuin semipro peilijärkkäreissä, joten valinta voi olla perusteltu. Tällä hetkellä edullisesti saa poistomyynnistä mm. Fujin X Pro1:stä, koska uusi malli on tulossa.

        Setämiehelle suosittelen paluuta filmiin. Puoli vuotta tai vuosi 6x6:ta auttaa ihmeellisesti avartamaan tajuntaa ja tuo harrastukseen iloa. JAS ollee paras paikka ostaa keskareita tällä hetkellä.

        https://www.jaskamerakauppa.fi/fi/


    • mikro-plus-manuaalinen

      Mikrojärkkäri, käytettynäkin ostettu adapteri vanhat manuaaliobjektit ei ole ollenkaan hullumpi vaihtoehto.
      Automaattitarkennus on turhan palvottu ominaisuus.
      Tulee halvaksi ja kuvanlaatu voi yllättää positiivisesti.
      Mm. Canon FD linssit on suht. halpoja ja laadukkaita.
      Huono puoli on vain laajakulmalinssien puute.

    • Käytettynä.osto_-väärin

      "Mikrojärkkäri, käytettynäkin ostettu adapteri vanhat manuaaliobjektit ei ole ollenkaan hullumpi vaihtoehto".

      -------Kyllä vanhan kameran osto on "melko tyhmää", huippukameran laatu laskee melko nopeasti. Valotusajat muuttuvat kuvauksissa, valitun ajan todellinen aika muuttuu eikä ole sama joka laukaisussa. Kamera pölyyntyy. Samoin linssit pölyyntyvät, sisältä, eron havaitsee jo 1 vuoden käytön jälkeen, jos vertaa uuteen. Usein on liittimissä jotain pikkuvikaa, vaikka toimiikin vielä melko hyvin. Lisäksi nyky kameroiden yleinen laatu ja tekniikka kehittyy hurjasti.

      Kaikenlainen kameroiden huoltaminen ja korjaaminen on hyvin kallista, koska kamerat valmistetaan tietyssä järjestyksessä ja 80 % roboteilla. Ja jos pari vikaa korjataan, tulee 3 uutta vikaa.

      Itse otin täsmällisesti uutena ja vuosittain samalla lailla samaan vuodenaikaan, samassa valaistuksessa kuvia, kylä reuna-alueelta tuli jo seuraavana vuonna sutusempaa. Samoin kun kuvasin kuvan ja liitin toisen viereen, tehdessäni laajoja kuvia, jo vuoden jälkeen alkoi kuvan vasen ja oikeapuoli olemaan eritavoin tarkentunutta. Tässä viimeisessä tapauksessa en ole kertaakaan irroittanut objektiivia, enkä myöskään yhtään kertaa vähäisestikään kolhaissut. Edellisen kolhin 4 v käytön jälkeen ja myin heti pois.

      • Anonyymi

        Niinhän se on että kerran vuodessa kannattaa se 50 000 € hankintahintahintainen objektiivikalusto roskiin kipata ja vasaralla ennen sitä tohjoksi hakata. Näin e tule suttukuvia.


    • Semipro

      Kunnon puoliammattilais-runko kestää harrastustoimintaa kauan ;)
      Ja on kuvanlaatu kohdillaan.
      Hyvän rungon kestoiäksi voi huoletta laskea yli 5 vuotta, objektiiveille 10. Jos niitä kohtelee hyvin. Vaikka hinta hankintahetkellä tuntuukin kovalta markettipaskaan verrattuna, ei se kuitenkaan ole koko laitteen elinkaarelle laskettuna paha.
      Ja saa kuvata koko ajan ihan oikeasti toimivalla kalustolla.

      Eri asia on sitten jos tärkeintä on uusinta vuosikertaa oleva kamera, ei niinkään kuvien sisältö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      277
      2529
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      300
      1354
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1231
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1231
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      97
      1178
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1175
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      44
      1032
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      71
      936
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      22
      890
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      787
    Aihe