Miten paljon voi vaatia läheisiltä?

vaativatapaus

Olen tässä joutunut miettimään, että miten paljon tukea voi "vaatia" läheisiltä kun iskee voimakas ahdistus, ja tietää että siihen auttaa vain se että voi puhua siitä ja saada mahdollisesti halauksen.
Minulla on lapsuuden trauma johon liittyy torjutuksi tulemisen pelko, eli koin lapsena traumaattisen kokemuksen ja pyysin apua selvitäkseni siitä silloin ja tulin torjutuksi.
Nykyisin huomaan että ahdistus pahenee mikäli toinen ihminen suhtautuu kylmästi minun "vaatimukseeni" siitä että saisin purkaa ahdistavan kokemuksen, ja tilanne pahenee lisää kun en pysty puhumaan sitten kellekään ja joudun selviämään yksin. Tuntuu että olen vain rasitteena typerine ahdistuksineni.
Olen alkanut taas kääntämään asian niin että enhän nyt voi vaatia keltään että kestäisi minua jne. vaikka tiedän että ainoa mikä parantaisi oloani olisi läheisen ihmisen tuki. En enää tiedä voinko oikeastaan vaatia keltään että jaksaisi olla tukena. Terapiassa käyn mutta harvemmin sattuu että juuri sinä päivänä olen kokenut ahdistavan tilanteen ja saisin siihen helpotusta.
Pitkittynyt ahdistus sitten ilmenee huonosti nukkumisena ja stressaantumisena sekä toimintakyvyn menetyksenä. Ja tämän kaiken voisi ehkäistä jos joku halaisi ja kuuntelisi. Omasta mielestäni en vaadi paljoa, mutta tuntuu että muut eivät tätä ymmärrä ja se saa epäilemään itseäni.
Huomaan että alan tulla vihaiseksi ja katkeraksi, koska en saa tukea jota koen tarvitsevani. Tunnen oloni hylätyksi ja ulkopuoliseksi.
Lisäksi tuntuu että ahdistustani vähätellään, vaikka kerron hyvin rehellisesti että miten raskasta se minulle on. Usein olen kuullut kommentin että minun pitäisi ilmaista selvemmin kun haluan tukea, mutta minusta on todella nöyryyttävää suurinpiirtein anella tukea kun toinen ei tajua miten vakavasta asiasta on kyse. Haluaisin että toinen tajuaisi itsekin että tarvitsen halauksen ilman että sitä pitää monta kertaa pyytää. Ja jos alan puhua mikä ahdistaa niin toinen saattaa sanoa että en minä nyt jaksa keskustella tuollaisista asioista tai vaihtaa puheenaihetta. Olen myös kuullut että käythän sinä jo terapiassa. Itse ajattelen ettei minun tarvitsisi käydä terapiassa jos saisin tukea läheisiltä.
Voimakasta ahdistusta minulla on onneksi harvemmin, mutta on raskas tunne kun tietää ettei kukaan tue silloin kun se hetki koittaa. Lievemmässä ahdistuksessa riittää toisen ihmisen seura, ei tarvitse edes puhua mistään ahdistukseen liittyvästä.
Meidän perheessä ei puhuta tällaisista asioista ja olen "uranuurtaja" kun yritän avata kanavia. Ei vaan ole helppoa.

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ahdistunut

      Ikävä kyllä ahdistus on sellainen asia että kaikki eivät sitä ymmärrä ehkäpä siksi, että he eivät ole itse kärsineet ahdistuksesta.
      Monesti minäkin olen ollut siinä tilanteessa että jo asiasta puhuminen olisi minua auttanut mutta en ole uskaltanut ottaa asiaa puheeksi koska olen pelännyt vähättelevää suhtautumista.

      Sellainen ihminen, joka on itse ollut ahdistunut syystä taikka toisesta, olisi hyvä tuki mikäli läheiset eivät ymmärrä ahdistuneen tuen tarvetta.
      Juttele kuitenkin vielä läheisillesi siitä, miten paljon heidän tukensa auttaisi sinua, ehkäpä he alkavat ymmärtää.
      Jos he eivät kykene sinua tukemaan, niin joku samaa kokenut ulkopuolinen voisi toimia tukenasi, voisitte olla toinen toisellenne apuna.

    • näinselviän

      Saattaa olla ihan hyväkin, ettet aina pyydä kuulevia korvia ahdistukseesi. On tainnut tulla jo kuin totuttu tapa saada halia ja sympatiaa ja ilman sitä "laastaria" ei sitten selviä. Kyllä elämään kuuluu, että pitää ihan itsenäisesti selvitellä lievempiä murheita.
      Kun tulee itselle tuollainen lievä potku rukoilen, kerron huoleni Taivaan Isälle, kirjoitan päiväkirjaan, funksin ... Pärjätään tässä ja voidaan jopa iloita ihan vain omana itsenään. Emme aikuisena tarvitse aina kainalosauvoja, ym. ..

      • ahdistunut

        Tästä asiasta olen vähän eri mieltä.
        Minäkin olen uskossa ja huudan ahdistuksessani Jumalan puoleen ja pyydän apua, silti viimeksi eilen ahdistustani lievensi huomattavasti se kun kerroin asiasta toiselle ihmiselle.
        Jumala kehottaa sanassaankin meitä kantamaan toistemme kuormia.

        Jotenkin tuli kirjoituksestasi tunne että sinäkään et tiedä miten taakoittava ahdistus on sille, joka siitä kärsii.
        Aloittajaa rohkaisen puhumaan ahdistuksestaan, puhu Jumalalle jos uskot Jumalaan mutta puhu myös ihmisille.


    • eioohelppoooei

      Tämä on raskasta, kun kukaan ei tue. Itse en vaadi saatikka pyydä, en osaa. Olen jotenkin lapsesta saakka kasvanut siihen että yksin selvitään jos sitten selvitään. Yksikään mun läheisistä ei edes tiedä minkä helvetin kävin läpi viime keväänä. Äitinikin siis ÄITI kysyi miksi sä ole laihtunut noin paljon. No laihduin sen takia kun ahdisti niin paljon etten syönyt lainkaan ja jos säin oksensin kaiken pihalle. Salaisin kaiken kaikilta ja pääsin lopulta yli pahimmasta.

      Mulla tosin on se ongelma että ne joihin voisin ehkä tukeutua tukeutuvat muhun. Mulla kun menee niin hyvin jne. Tosin annan sen kuvan ja enkä pysty kertomaan totuutta, en pysty olemaan heikko. Itselleni tosin pystyn mutten muille.

      Mun läheisistä ketään ei tiedä kuinka paha olo mulla on. Mun läheisitä ketään ei tiedä että olen käyttänyt n.7 vuotta mielenterveyspalveluja, saman ajan syönyt ssri lääkeitä, 10 vuotta unilääkkeitä, kerrran melkein tapoin itseni, 100 kertaa olen suunnitellut edellä mainittua....

      Kukaan ei tiedä enkä halua että kukaan tietää. En pysty tukeutumaan ihmisiin. En edes siihen äitiin...... joskus pyöräni varastettiin, mietin olikohan se jäänyt kuntamme mielenterveystoimiston eteen. Lähdin sitä katsastamaan ja äiti päätti lähteä mukaan. Oli pakko tehdä koukkaus kelan kautta kun piti valehdella että vein kelaan opintotukihakemuksen.....

      • ahdistunut

        Minunkaan perheessäni ahdistuksesta ei puhuttu, mutta nyt aikuisena olen pikkuhiljaa oppinut puhumaan asiasta. Työnantajanikin tietää että minulla on ahdistuneisuushäiriö ja häneltäkin olen saanut korvaamatonta tukea.
        Itsekään en enää välitä mitä ihmiset sairaudestani ajattelevat ja siksi kerronkin asiasta jos vain jotenkin aihetta sivutaan.


      • TotuusOn

        no heippa heiveröinen!

        Mikä sua OIKEESTI ahdistaa ?

        Tajuatko miten paljon enempi joutuvat miehet kokemaan ahdistusta armeijassa, vaativissa työtehtävissä tai ylemmän korkeakoulun opinnoissa ?

        Mikä sua ahdistaa ? Se että et saa tukea ? ja tukea mihin ?

        Miten muut pärjää ilman jatkuvaa halailua ?


      • ahdistunut
        TotuusOn kirjoitti:

        no heippa heiveröinen!

        Mikä sua OIKEESTI ahdistaa ?

        Tajuatko miten paljon enempi joutuvat miehet kokemaan ahdistusta armeijassa, vaativissa työtehtävissä tai ylemmän korkeakoulun opinnoissa ?

        Mikä sua ahdistaa ? Se että et saa tukea ? ja tukea mihin ?

        Miten muut pärjää ilman jatkuvaa halailua ?

        Millä mittarilla sinä pystyt kenenkään ahdistusta mittaamaan, se on hyvin yksilöllinen asia.
        Muista pieneltä tuntuva asia voi jotakuta ahdistaa todella paljon.
        Et ymmärtänyt aloittajan kirjoitusta ensinkään.
        Ja jotenkin ihmetyttää tuo kun kuvittelet että vaativat työtehtävät/ korkeakouluopinnot ovat "oikeita ja hyväksyttäviä" ahdistuksen syitä.
        Tiedätkös, että minullakin on ihan diagnosoitu ahdistuneisuushäiriö ja voitko kuvitella: minulla on se vaikka olen siivooja.


    • Turbohuuli

      Hmm.. Mielenkiintoista. Itse tunnen minulle rakkaan ihmisen joka kärsii ahdistuneisuudesta, häntä tuen aina. Kerron aina että hän on minun sydäntäni lähellä, ja että ajatukseni on hänen luonaan, voin soittaa hänelle jopa 1-3 kertaa päivässä vain puhuakseni "niitänäitä" jotta kuulen että miten on päivä lähteny rullaamaan ja miten sujuu...
      Silti koen monta kertaa että a) hän ei ihan usko että OLEN siinä. b) hän ei luota "ihmisii" enään niin paljon joten hän pitää minua kyllä ystävänään mutta odottaa että koskas tämä kuppla pamahtaa?? c)hän epäilee sanomisiani, eli luulee välillä että puhun puutaheinää. Vaikka olen ihan aidosti oma itseni. Eli ei aina ole helppoa olla tukena ahdistuneelle ihmiselle.
      En voi soimata häntä, hän on kokenut kovia. Joten aijon olla siinä hänen ystävänään ja tuke niin kauan kuin se toimii ja saan olla.

    • TotuusOn

      Sellasia ne ahdistuneet ovat. Vaativat huomiota ja pahimmat vaativat että läheiset antaisivat sitä omaaloitteisesti. Mitäs itse ollaan valmiita tekemään ?

      Jos tukea haluat nuori nainen, ni suostutko maksamaan rahalla ni kyllä kuuntelen. Olen tukenasi todella paljon jos susostut seksiin kanssani. Olen 38v mies joka kärsii seksin puutteesta. Haluaisin niin kovin reilusti mua nuorempaa tavallista naista hipelöidä ja nuolla ja rakastella.

      Ärsyttää ahdistuneet jotka vaativat tukea ilman vastapalveluksia tai valmiutta maksaa jotenkin...

    • Hei.

      Ensinnäkin, hyvä, jos olet löytänyt jonkin keinon, joka auttaa oireisiisi, eli toiselle ihmiselle puhumisen.
      Mitä voi vaatia toisilta, on kaksipiippuinen juttu. Toisaalta ihmistä ei ole luotu eikä tarkoitettu pärjäämään yksin: me tarvitsemme toisiamme ja toistemme tukea, kuka sitten missäkin asiassa. Toisaalta ihmissuhteet eivät voi olla yksipuolisia toisen tukemissuhteita, ellei kyseessä ole jonkinlainen ammatillinen suhde tai esim. vapaaehtoinen tukihenkilö/avustaja. Tavallisen ystävyyden olemukseen kuuluu tasavertaisuus ja vastavuoroisuus.
      Kukaan elämänpiiriisi kuuluva ihminen ei voi ottaa vastuulleen ollla jatkuvasti ja rajattomasti tukenasi. Mutta auttaisiko sinua jos voisit sopia selvästi joidenkin ihmisten kanssa tietyn soittoajan? Voisin kuvitella, että esim. kerran viikossa joku mielellään antaisi sinulle rajallisen ajan, vaikka 15 minsaa jolloin voit vain tilittää? Tukihenkilöä voi kysyä myös terveyskeskuksesta, mielenterveysjärjestöistä ja -yhdistyksistä ja paikkakuntasi seurakunnan diakoniatoimistosta. Joillain paikoin toimii tällaisia ihmisiä, jotka sitoutuvat antamaan aikaansa esim. tunnin viikossa.

      Toivottavasti saat asian järjestymään ilman, että joudut pohtimaan rasittavasi muita. Mielestäni a ja o ovat rajat. Rajaton tukeutuminen toisiin ei ole tervettä ja kiristää suhteita. Rajojen puitteissa on helppo auttaa.

      Diakoni, Merja

      • ahdistunut

        Aika ihmeellisiä vastauksia aloittajalle on tullut. Aloittaja ei ole vaatinutkaan jatkuvaa tukea vaan haluaa että kun hänelle iskee voimakas ahdistus, läheinen sen kuuntelisi väheksymättä ahdistusta.
        Kuinka tuttua minulle kun en vuosikausiin uskaltanut miehellenikään puhua ahdistuksestani koska pelkäsin vähättelevää suhtautumista.
        Sitten jossain vaiheessa aloin kuitenkin ottaa asioita puheeksi silläkin uhalla että saan tylyn vastauksen. Kyse ei ahdistuneellakaan ole mistään kokoaikaisesta tuen tarpeesta joten kyllä perheen pitäisi kyetä ahdistunutta sen kerran kuuntelemaan kun kova ahdistus iskee. Tässä sitten tulee se ongelma, että ihminen joka ei itse ole kokenut ahdistusta ei välttämättä ymmärrä miten hirveää on olla ahdistuneena ja siksi jonkun kohtalotoverin löytyminen olisi hyvä asia, voisi olla toinen toiselleen tukena tarvittaessa.


    • Luovuttanut

      Olen itse lakannut kertomasta ihmisille jatkuvasta ahdistuksestani ja ahdistuskohtauksistani koska olen saanut osakseni niin paljon ilkeitä kommentteja ahdistushäiriöstäni ja siitä kuinka se rajoittaa elämääni. Ihmiset sanovat että kyllä muitakin vähän masentaa välillä ja ei se saa muita ihmisiä romahtamaan tai kuinka olen vain pyöritellyt peukaloitani koko vuoden kun vielä vuosi sitten en tiennyt haluanko elää. Nykyisin olen vain harvoin ystävieni kanssa ja en juurikaan pidä yhteyttä sukulaisiini koska tiedän että jos saan ystävieni kanssa pahan ahdistuskohtauksen ei kukaan jaksa kuunnella murheitani tai jaksa katsoa kun itken.

    • ahdistunutmyös

      Ap onko sulla sähköpostiosotetta? Mä voisin tukea sua. Voitaisiin kirjotella yhdessä ahdistuksesta ja sen syistä, ehkäpä oivallettaisiin jotain uutta? Mulla on ihan sama ongelma, kukaan ei jaksa oikein kuunnella. Kaipaan siis itsekin tukea/jutteluseuraa. Olen sitä mieltä, että yhdessä selviää paremmin kuin yksin. Mua ahdistaa välillä joka päivä. Mulla on siis ahdistuneisuushäiriö, ollut 7v eikä loppua näy. Myös trauma on tuttujuttu...

    • Yksin_yksinäinen

      Monista näistä vastauksista paistaa aika räikeästi läpi nykyajan meininki: heikko ei saa olla heikko ilman että "maksaa" jotenkin vastapalveluksina toisille tuesta, halausten kaipaaminen läheisiltä on monien mielestä liiallista ripustautumista (näemmä jopa kirkon edustajan mielestä) ja yleinen ilmapiiri on se, että jokaisen tulee pärjätä omillaan ja olla aina toisille hauskaa seuraa.

      Itse olen aina ollu aika ahdistunut ja masentunut ihminen, nykyään pahastikin, mutta olen aina tykännyt olla toisille tukena ja kuuntelevana korvana. Se saa jotenkin ajatukset pois omasta tyhjyyden tunteesta, kun tuntee olevansa tarpeellinen ja voi olla avuksi. Mielestäni olen vieläpä omien ongelmieni vuoksi tullut taitavaksi löytämään ne oikeat sanat, joilla toisen oloa saa helpotettua. Tai joskus voi vain olla hiljaa ja pitää toisesta kiinni. Inhoan sellaista "kyllä kaikki vielä muuttuu paremmaksi" -höpinää - mistä sitä voi kukaan tietää. Se on vähän sama kuin sanoisi, että eiköhän tässä lätisty jo tarpeeksi sinun olostasi.

      Jaksamista aloittajalle, oma ahdistukseni on myös todella selkeästi riippuvainen toisista ihmisistä ja se hellittää kun minulla on turvallista seuraa. Meidät on lapsena rikottu eikä se ole omaa syytämme. Juuri tuli tutkimustulos jossa todettiin että turvaton lapsuus aiheuttaa aivoissa rakenteellisia muutoksia, jotka jättävät ihmiseen ahdistusherkkyyden. Ihmiset vähättelevät kertomaasi, koska kuvittelevat että kyse on vain tavanomaisesta tunteesta, joka unohtuu kun mietit jotain muuta. He eivät ole itse kokeneet pahaa ahdistusta eivätkä ymmärrä, että se ei häviä mitätöimällä.

      Itse en osaa pyytää apua keneltäkään ei-ammattilaiselta (osaksi juuri nykyisen asenneilmapiirin vuoksi) ja varmaan sen vuoksi ahdistukseni vain kasvaa koko ajan. Toivoisin että osaisin avautua myös läheisilleni ja on mielestäni hyvä että sinä kykenet siihen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe